Isänä joudun kesälomallani valvomaan öisin vauvan takia, onko reilua?
Olen joutunut kesälomallani valvomaan vauvan takia kaikkina öinä, sillä vaimo ei jaksa yksin hyssytellä pientä vauvaa. Kun kävin töissä, sain nukkua yöni rauhassa alakerrassa ja vaimo ja vauva yläkerrassa. Onko nyt reilua, että joudun vuoden ainoalla pitkällä lomallani valvomaan joka yö? Vaimo olettaa, että nyt kun olen lomalla hän saa vuorostaan nukkua enemmän. Tuntuu, etten saa nauttia lomastani yhtään, vaikka olen sitä varten tehnyt koko vuoden ankarasti töitä.
Kommentit (175)
Tajuatko, että jos vaimos ei saa nukkua hän vielä sekoaa ja tekee jotain peruuttamatonta itselleen tai lapselle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kovin kaksipiippuinen juttu. Olette molemmat selkeästi loman tarpeessa, mutta lasta ei voi jättää hoitamatta. En osaa sanoa tähän mitään järkevää, mutta onneksi vauvat kasvavat nopeasti ja tulevilla lomilla voitte nukkua molemmat.
Aahhhahhhahhaaahah :DDDDDDD
Mitä? Yleensä yli vuoden ikäiset jo nukkuvat täysiä öitä.
Vierailija kirjoitti:
Hoidat viikonloppuna päivisin? No Öö, niin mitä sitten? Eikö lapsi ole myös SINUN? Lapsen lisäksi pitää tehdä ruokaa, siivota, pyykätä, käydä kaupassa jne, se on aika minimi että hoidat edes viikonloppuna sitä teidän yhteistä lasta.
Tulen ihan pahoinvoivaksi näistä jutuista, mikä kotiorja se nainen on jonka pitäisi kaikki hoitaa ja sinulle kuuluu ihan hirveä hehkutus oman lapsesi hoidosta, viikonloppuna!
Älkää ainakaan hankkiko lisää lapsia, säälin vaimoasi.
Mutta jos ei jaksa??? Miten tällainen sättiminen mitään ratkaisee? Kyllä täytyy olla älyllisesti täysin vajaa moittiakseen toista siitä, ettei tämä jaksa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kovin kaksipiippuinen juttu. Olette molemmat selkeästi loman tarpeessa, mutta lasta ei voi jättää hoitamatta. En osaa sanoa tähän mitään järkevää, mutta onneksi vauvat kasvavat nopeasti ja tulevilla lomilla voitte nukkua molemmat.
Ei kaikissa perheissä :DD Ja jos nukkuukin yöllä, niin herättää 6.30. Joo, lomalla vitun mahtavaa :DDDDD Saat nukkua seuraavilla lomillasi, pyyrrssk!
Et saa nukkua kuten lomalla kuuluisi saada, enää ikinä. Kokemusta on!
Vierailija kirjoitti:
Toivon että Ap:n vaimo näkee tämän ketjun ja tajuaa minä oma mies häntä pitää.
No minä? Minä näin kylläkin miehen, joka on huolissaan omasta jaksamisestaan ja on väsynyt. Mutta sä heikko perseensuti otat kaiken heti itseesi, kun sulla ei ole staminaa.
Vierailija kirjoitti:
Huono
Kuten Femtrollin aloitukset yleensä ja eritysesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikissa perheissä :DD Ja jos nukkuukin yöllä, niin herättää 6.30. Joo, lomalla vitun mahtavaa :DDDDD Saat nukkua seuraavilla lomillasi, pyyrrssk!
Et saa nukkua kuten lomalla kuuluisi saada, enää ikinä. Kokemusta on!
Ai. Minulla on 1,2v joka nukkuu 21-9 :)
Vierailija kirjoitti:
Niin tuntuu että miehiltä puuttuu totaalisesti kyky ymmärtää itsestäänselviä asioita ja ottaa huomioon muuta kuin oman napansa.
Sinä olet väsynyt, koska olet tehnyt normaalisti töitä 11 kk vuodessa päivisin ja nukkunut yöt rauhassa sekä viikonloppunakin saanut lepoa vaikka oletkin hoitanut lasta hieman.
Sinun vaimosi työurakka ei alkanut kun lapsi syntyi vaan hän on ensin ollut 9 kuukautta raskaana ympäri vuorokauden, sitten hän on synnyttänyt! Ajattele mitä kaikki tuo vaikuttaa kehoon ja mieleen. Sitten hän on valvonut kuukausien ajan 24/7 koska imettää vauvaa. Ja nyt vaimoraukkasi joutuu vielä kestämään tuollaista kitisijää, enkä tarkoita sitä vauvaa vaan sinua.
Mieti enemmänkin vaimosi näkökulmaa: milloin hän on saanut nukkua kokonaisen yön rauhassa? Milloin hän on päässyt salille, shoppailemaan, tai viihteelle? Milloin hän on saanut viettää lomaa edes päivän? Mieti sen jälkeen kuinka onnellinen, levännyt ja tyytyväinen itse olisit vaimosi sijassa?Sitten harkitse että onko tilanteessa tärkeintä nyt se sinun häiriintymätön yöunesi seuraavan kuukauden ajan vai se että ensi vuoden kesälomalla sulla on vielä perhe?
En tiennytkään, että nuo vastaavat töissäkäyntiä.
Meillä eka lapsi herätti monta kertaa yössä yli kolmevuotiaaksi. Oli masuvaivaa, korvakierrettä, atooppisen ihon kutinaa ja muuten vaan herkkä heräämään ja huono nukahtamaan. Myös tosi valoherkkä eli kevään tullen aamuherätykset aikaistui sinne klo 4-5 nurkille... Onneksi pimennysverhoista sai jotain apua. Eli ei se välttämättä ole mikään muutaman kuukauden valvomisurakka, voi mennä vuosia...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et saa nukkua kuten lomalla kuuluisi saada, enää ikinä. Kokemusta on!Ai. Minulla on 1,2v joka nukkuu 21-9 :)
Ai. Minun vauvani on 2½ kk ikäisestä nukkunut heräämättä kerllon ympäri :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et saa nukkua kuten lomalla kuuluisi saada, enää ikinä. Kokemusta on!Ai. Minulla on 1,2v joka nukkuu 21-9 :)
No mun lapset sentään nukku tuossa iässä päikkäreitä, sentäs jotain rauha.
Ja ai sulla on, mulla ei ole noin (koskaan ollutkan) :DD
Isä toiselle :
Nousin töiden lomassakin yöllä hoitamaan, ottamaan pienen nyytin syliini, vaihtamaan vaipan ja hoivaamaan viemään tissille tai lämmittämään maidon kuumalla vedellä.
Viikonloppuna myös ja lomalla. Äiti on väsynyt joka yö heräämään pikkuisen itkuun sinunkin kuuluu ymmärtää se , äiti ei jaksa hoitaa ja voi masentua.
Nautin kun pikkuinen nukahti ja pistin sänkyynsä itse nukahdin naiseni viereen heti.
Mielestäni ihaninta kun pikkuinen nukahtaa syliin. Lapsenihan hän on.
Pienenä hän ei kauaa pysynyt , 5kk iässä nukkui täysin yönsä.
3 pienokaista hoisin . Enkä hetkeäkään kadu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika harva yli vuoden ikäinen nukkuu täysiä öitä. Ainakin omat muksut on heräilleet, on pelätty tai nähty pahaa unta, on tullut pissat sänkyyn tai pitää mennä pissalle jne. Täydet unet (vielä niin että niitä on useampi yö putkeen) oli alta kouluikäisten kanssa luksusta, harvinaista herkkua. Oikeastaan vasta nyt koululaisina nuo nukkuu yöt niin että itsekin saa rauhassa nukkua.
Eli itse en kyllä luottais siihen, että seuraavat lomat sais nukkua rauhassa. Todennäköisempää on, että ei saa.
Todella kypsää tekstiä taas. Olette molemmat vastuussa vauvasta joten silloin te vuorottelette. Vai oletatko että vaimosi ei ansaitse yöunia? Eikö äitinä olo kotona ole sun mielestä duunia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai. Minun vauvani on 2½ kk ikäisestä nukkunut heräämättä kerllon ympäri :)
Hän ei taida Olla enää hengissä :/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehenä ihmettelen tätä naisten vihaista käytöstä lapsen isää kohtaan. Ei ymmärretä, että vauvan saaminen vie yöunet joka äidiltä ja se vain pitää kestää, sillä vauva tarvitsee rintaa, jota miehellä ei ole. Siinä samalla nainen voi mielestäni hoitaa myös nukuttamiset ja rauhoittelut sekä mahdolliset vaipat myös yöllä. Miksi toista vanhempaa pitäisi rasittaa myös öisin, jos tämä käy vielä töissäkin ansaitsemassa leivän pöytään? Ap
Yritäpä vaan kiltisti hoitaa vauvaa nyt lomallasi niin vaimosi saa levätä ja jaksaa sitten taas yöt kun menet töihin. Meillä kävi niin että minä sairastuin unettomuuteen vauvan ollessa parikuinen sillä yöheräämiset olivat minulle liikaa ja siitä seurasi lopulta vakava masennus. Sitten mies joutui pitkäksi aikaa ottamaan yksin vastuun öistä ja minut saatiin vihdoin nukkumaan unilääkkeiden avulla. Nyt vauva vuoden ikäinen ja molemmat saadaan nukkua yömme hyvin. Onneksi et ole mun mies, muuten oisin joutunut varmasti sairaalaan pidemmäksi aikaa.
Olitpa heikko.
Eikö tässä se äiti oleta, että ap hoitaa yöheräämiset koko lomansa? On todellakin liikaa vaadittu. Totta kai työssäkäyvä tarvitsee kesälomansa edes osittain, vaikka yksi vauva onkin.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä teen kotitöitä aivan tarpeeksi, sillä vaimo ei muuta tunnu tekevän kuin imettää, kun tulen töistä kotiin. Valittaa koko ajan väsymystään, muttei ymmärrä sitä, että töissä käyminen on kyllä rankempaa kuin vauvan kanssa kotona ja siihen päälle pitäisi jaksaa tehdä ruokaa tms. Vauva on vielä niin pienikin, että sille riittää kyllä kuiva vaippa ja maito, ei tarvitse juuri mitään tehdä, että vauva olisi tyytyväinen. ap
Haloo! Jos se lapsen hoitaminen on niin helppoa, et kitise että lomalla(!) joudut osallistumaan myös yövuoroon. Lapsen äiti tekee päivä- ja yövuoroa sekä osansa iltavuorosta 11 kk vuodessa.
Töissä käyminen ei ole rankempaa kuin vauvan hoito, jossa kuormitus tulee hiipien pikku hiljaa: Olet jatkuvassa valmiustilassa ja tanssit jonkun muun pillin mukaan. Se syö vähitellen sisältä jo ilman valvomisiakin. Töissä on kuitenkin tekemisissä järkevien puhekykyisten ihmisten kanssa ja on aikuismaiset toisia kunnioittavat toimintatavat muutenkin. Tietäisit tämän jos olisit ollut vauvasta yksin vastuussa hieman pidemmän ajan.
Pidät kai isyyskuukauden ja päästät vaimosi sillä välin töihin niin pääset nauttimaan vapaa-ajasta helpon vauvan hoitopuuhan ohella.
Toivon, että tämä on provo mutta valitettavasti tämmöisiä miehiä on aivan liikaa. Hyvä syy huokaista helpotuksesta että olen lapseton sinkku. Olen jopa harkinnut sterilisaatiota ettei edes vahingossa tapahdu ettei tarvitse miehen sitten kitistä kun joutuu yöt valvomaan.