Isänä joudun kesälomallani valvomaan öisin vauvan takia, onko reilua?
Olen joutunut kesälomallani valvomaan vauvan takia kaikkina öinä, sillä vaimo ei jaksa yksin hyssytellä pientä vauvaa. Kun kävin töissä, sain nukkua yöni rauhassa alakerrassa ja vaimo ja vauva yläkerrassa. Onko nyt reilua, että joudun vuoden ainoalla pitkällä lomallani valvomaan joka yö? Vaimo olettaa, että nyt kun olen lomalla hän saa vuorostaan nukkua enemmän. Tuntuu, etten saa nauttia lomastani yhtään, vaikka olen sitä varten tehnyt koko vuoden ankarasti töitä.
Kommentit (175)
Vierailija kirjoitti:
Tää on provo ihan selvästi, mutta meillä kolme lasta ja mä olen kaikki yöt ollut se, joka lasten kanssa valvoo ja aamulla herää. Kun mies on lomalla tai vapaalla, hänen täytyy saada nukkua koska muuten on niiiiin rankkaa. Ja tämä kaikki katkeroittaa, uskokaa pois.
Ja lapsiani en kadu ja jokaisen halusin, mutta niin myös mieskin.
Sama juttu meillä. Mies kyllä on ylpeä ja onnellinen lapsista, mutta tikkua ristiin ei öisin heidän hyväkseen laittanut. Vielä nytkin joskus käy mielessä, että miten mies saattoi olla niin itsekäs silloin. Nukkui kuin porsas ja antoi minun yksin valvoa yöt toisensa jälkeen. Ja minä olin se, joka myös nousi aina aamulla ylös, kun ensimmäinen lapsi heräsi. Yritän olla ajattelematta asiaa, koska se vieläkin katkeroittaa ja se ei ole ihmiselle ollenkaan hyvä tunne. Katkeruudella pilaa vain oman elämänsä......mutta siltikään ei voi asiaa unohtaakaan .
Ehkä yksi selvimmistä provoista pitkään aikaan ja tässä on silti jo 10 sivua
Meillä mies pelaa klo. 3-4 asti yöllä ja aamulla jos herätän ennen 11 on vihainen kun ei ikinä saa nukkua :) lapset heräävät ja minä tietysti myös jo klo. 7.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kovin kaksipiippuinen juttu. Olette molemmat selkeästi loman tarpeessa, mutta lasta ei voi jättää hoitamatta. En osaa sanoa tähän mitään järkevää, mutta onneksi vauvat kasvavat nopeasti ja tulevilla lomilla voitte nukkua molemmat.
Aahhhahhhahhaaahah :DDDDDDD
Mitä? Yleensä yli vuoden ikäiset jo nukkuvat täysiä öitä.
Ei kaikissa perheissä :DD Ja jos nukkuukin yöllä, niin herättää 6.30. Joo, lomalla vitun mahtavaa :DDDDD Saat nukkua seuraavilla lomillasi, pyyrrssk!
Et saa nukkua kuten lomalla kuuluisi saada, enää ikinä. Kokemusta on!
Paitsi sitten kun lapset on murrosikäisiä/teinejä niitä ei saa aamulla nousemaan millään...
Vierailija kirjoitti:
Miehenä ihmettelen tätä naisten vihaista käytöstä lapsen isää kohtaan. Ei ymmärretä, että vauvan saaminen vie yöunet joka äidiltä ja se vain pitää kestää, sillä vauva tarvitsee rintaa, jota miehellä ei ole. Siinä samalla nainen voi mielestäni hoitaa myös nukuttamiset ja rauhoittelut sekä mahdolliset vaipat myös yöllä. Miksi toista vanhempaa pitäisi rasittaa myös öisin, jos tämä käy vielä töissäkin ansaitsemassa leivän pöytään? Ap
Myös mies voi imettää.
Jos ei töstä tultuaan jaksa edes tehdä ruokaa kun on niin uupunut, niin miten teillä on tuo normaalielämä toiminut ennen vauvaa? Vai onko vaimo sitten kuitenkin jaksanut töidensä jälkeen tehdä ruokaa, siivota, yms., vai miten se on teillä ennen vauvaa hoitunut?
Vierailija kirjoitti:
Ehkä yksi selvimmistä provoista pitkään aikaan ja tässä on silti jo 10 sivua
Johtuu siitä, että vaikka aloitus on provo niin itse ongelma on yleinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teillä on 2-kuukautinen vauva ja jo nyt väsyttää?
*nauraa*
Mitä nauramista tuossa on? Moni, joka on katsonut illan elokuvan puolilleöin, valittaa seuraavana päivänä väsymystä. Itse nukuin vauvan ensimmäisen kuukauden vajaat 6 tuntia yössä, mutta ne oli 3-4 pätkissä. Kyllä minä olin väsynyt. Olin väsynyt siitä huolimatta vaikka tiesin, että kaveri ei ollut nukkunut kahteen vuoteen yhtään yötä kokonaisena.
En ymmärrä edellistä viestiä yläpeukuttaneita. Mikä siinä on niin hauskaa?
Taidat olla niin väsynyt että et ymmärrä lukemaasi.
Tässä rautalangasta: Meitä vähän - mutta hyväntahtoisesti - naurattaa se, että ap on väsynyt vauvasta, joka on vasta kaksi kuukautta vanha. Koska me, joilla on isompia lapsia, tiedämme hyvin, että voi mennä vuosia ennen kuin vanhemmat saavat nukkua hyvin, jos koskaan. Ap voi tulla kitisemään väsymystään sitten, kun se on joutunut valvomaan öitä esimerkiksi viisi vuotta.
En ole enää väsynyt, kun lapsetkin ovat jo aikuisia.
Tuo nauramisesi ei ole ollenkaan hyväntahtoista, tuo on juuri sitä, millä pienen lapsen äitiä kyykytetään. Ihan samalla asenteella "lohdutetaan" leskeksi jäänyttä kertomalla, että Pirkolta kuoli lapsi, ei sinun surusi ole mitään sen rinnalla. Lapsen menettäneelle kerrotaan, että Minnalta kuoli sekä lapsi että mies, hän kärsii enemmän kuin sinä. Myötätuntoa sinulta ja kaltaisiltasi on mahdoton odottaa, sitä kun ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei töstä tultuaan jaksa edes tehdä ruokaa kun on niin uupunut, niin miten teillä on tuo normaalielämä toiminut ennen vauvaa? Vai onko vaimo sitten kuitenkin jaksanut töidensä jälkeen tehdä ruokaa, siivota, yms., vai miten se on teillä ennen vauvaa hoitunut?
Kuulostaa siltä että vaimo on tehnyt kaiken ja nyt vauvan tultua odottaa miehen auttavan edes niiden öiden kanssa ja miehestä se on liikaa ja on järkyttynyt miksei vaimo enää jaksa kaikkea
Vierailija kirjoitti:
Olen joutunut kesälomallani valvomaan vauvan takia kaikkina öinä, sillä vaimo ei jaksa yksin hyssytellä pientä vauvaa. Kun kävin töissä, sain nukkua yöni rauhassa alakerrassa ja vaimo ja vauva yläkerrassa. Onko nyt reilua, että joudun vuoden ainoalla pitkällä lomallani valvomaan joka yö? Vaimo olettaa, että nyt kun olen lomalla hän saa vuorostaan nukkua enemmän. Tuntuu, etten saa nauttia lomastani yhtään, vaikka olen sitä varten tehnyt koko vuoden ankarasti töitä.
Sanot itse, että vaimo ei jaksa hyssytellä lasta, mutta et haluaisi siltikään hoitaa omaa lastasi, vaikka et ole edes töissä tällä hetkellä.
Oletko todella sitä mieltä, että vaimosi on vaan jaksettava yksin, koska sinusta lapsesi pilaa lomasi?
Tiedän yhden, nyt jo entisen pariskunnan, jossa mies oli samaa mieltä kuin sinä, suhde oli käytännössä ohi ennen kuin lapsi oli yksi. Mutta nyt isä saa sitten levätä rauhassa ihan jokatoinen viikko.
Ehdottaisin, että hoidatte lastanne kolmen yön sykleissä, jos et osaa levätä päivisin.
Meillä lapsi oli hyvä nukkuja, eikä häntä tarvinnut paljon muuta kuin syöttää n. neljäntunnin välein öisin. Puolivuotta heräsin joka yö syöttämään lasta kunnes vieroitimme lapsen yömaidosta, siitä lähtien mies on hoitanut aina yöheräämiset jos sellaisia tulee huolimatta siitä onko töissä vai lomalla (poislukien esim. lapsen flunssat, jolloin minä olen valvonut huonovointisen lapsen kanssa). Mies jopa muutti työaikojaan jotta pääsee hoitamaan ja viettämään aikaa lapsen (ja minun) kanssa mahdollisimman paljon. Tuntuu absurdilta, että joku keksisi valittaa siitä, että joutuu hoitamaan lastaan, etenkin kun lomalla on mahdollisuus levätä aina kun lapsi nukkuu.
Vierailija kirjoitti:
Tää on provo ihan selvästi, mutta meillä kolme lasta ja mä olen kaikki yöt ollut se, joka lasten kanssa valvoo ja aamulla herää. Kun mies on lomalla tai vapaalla, hänen täytyy saada nukkua koska muuten on niiiiin rankkaa. Ja tämä kaikki katkeroittaa, uskokaa pois.
Sinä saat nukkua päivät ja aamut. Onhan se niin hirmu rankkaa kun päivän suurin työ on kaupassa käynti lapsen kanssa. Miehen on lähdettävä joka päivä töihin ja siellä on tehtäväkin jotain oli väsynyt tai ei. Suomalainen nainen saa maata vuoden kotona tekemättä mitään mutta silti hän ei antaisi työssä käyvän miehen nukkua edes täysiä yöunia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä saat nukkua päivät ja aamut. Onhan se niin hirmu rankkaa kun päivän suurin työ on kaupassa käynti lapsen kanssa. Miehen on lähdettävä joka päivä töihin ja siellä on tehtäväkin jotain oli väsynyt tai ei. Suomalainen nainen saa maata vuoden kotona tekemättä mitään mutta silti hän ei antaisi työssä käyvän miehen nukkua edes täysiä yöunia.
Mistä ihmeestä sait sen kuvan, että tuon kirjoittajan tai yleensä kenenkään mies ottaa lapset töihin mukaan? Ne lapset yleensä kyllä jää sen hoidettavaksi päivällä joka kotona on.
Tähän on helppo ratkaisu. Päiväunet. Lomalla ne ovat mahdollisia.
Itse faijana tehnyt esim. niin, että "yövuoron" jälkeen vaimo hoitaa lasten aamupalat ja menen takaisin nukkumaan hetkeksi, win-win.
Vuorotelkaa. Joko toinen aamu toinen herää jne :) Kyllä sinäkin ansaitsen levätä aivan yhtä paljon kuin vaimosi. Naurettavaa edes sanoa "nyt on sinun vuorosi hoitaa lasta". Kaikki tarvitsee unta ja lepoa, ja työssäkäyvällä on hyvin rankkaa hoitaa työt + koti töiden jälkeen. Monet unohtavat tämän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama juttu meillä. Mies kyllä on ylpeä ja onnellinen lapsista, mutta tikkua ristiin ei öisin heidän hyväkseen laittanut. Vielä nytkin joskus käy mielessä, että miten mies saattoi olla niin itsekäs silloin. Nukkui kuin porsas ja antoi minun yksin valvoa yöt toisensa jälkeen. Ja minä olin se, joka myös nousi aina aamulla ylös, kun ensimmäinen lapsi heräsi. Yritän olla ajattelematta asiaa, koska se vieläkin katkeroittaa ja se ei ole ihmiselle ollenkaan hyvä tunne. Katkeruudella pilaa vain oman elämänsä......mutta siltikään ei voi asiaa unohtaakaan .
Kuin myös. Tämä monen muun joukossa on katkeroittanut minut. Mieheni oli myös sitä mieltä että viikonloppuina hänen kuuluu saada nukkua pitkään koska hän joutuu heräämään aikaisin töihi...niin minähän se sain vain nukkua, joopa joo. Ja sitten kun menin itsekin töihin ja mies oli lomalla niin hirveä purpatus siitä kun joutuikin olemaan lapsen kanssa loman että eihän se mitään lomaa ole kuulemma. Hän olisi laittanut lapsen hoitoon loman ajaksi. No onneksi on iän myötä viisastunut ja välillä itsekin ihmetellyt kuinka typerä onkaan ollut.
Meillä vauvat nukku öisin, mutta ei elettykään viimeisimpien trendien ja aallonharjojen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kovin kaksipiippuinen juttu. Olette molemmat selkeästi loman tarpeessa, mutta lasta ei voi jättää hoitamatta. En osaa sanoa tähän mitään järkevää, mutta onneksi vauvat kasvavat nopeasti ja tulevilla lomilla voitte nukkua molemmat.
Aahhhahhhahhaaahah :DDDDDDD
Mitä? Yleensä yli vuoden ikäiset jo nukkuvat täysiä öitä.
yleensä ja yleensä, oma 1v 2vk nukkuu nyt 5-6 tuntia ja sen jälkeen herää vaihtelevasti 3-1 tunnin välein riippuen yöstä. Revi siitä... Parannusta yöuniin tuli vasta unikoulun kautta, täyttä 8 tunnin unta en ole nukkunut syntymän jälkeen vieläkään. Ennen unikoulua heräsi tunnin tai kahden välein.
Vierailija kirjoitti:
Koittakaa unikoulua, ohjeita löytyy netistä ja neuvolasta saa apua. Nuku päivällä tai valvokaa vuoro öin.
unikoulua EI saa tehdä alle 6kk ikäiselle, he eivät opi siitä mitään muuta kuin että heidät on jätetty heitteille jos heidän perustarpeistaan ei huolehdita koko ajan. perustarpeet vauvalle ovat läheisyys, ruoka ja puhtaat vaipat. alle 6kk ei millään tasolla ymmärrä olevansa itsenäinen persoona ja kokee unikoulun hylkäämisenä, stressitasot muokkaavat aivojen kemiaa, ja lapsi saa huonot eväät elämään kun aivot on virittyneet stressiin.
Vähän järkeä kommentointiin. Ne lapset kun ovat muutakin, kuin sen rankan vauvaiän. Vaikka lapsenhoito väsyttää silloin, kun ei ole saanut nukuttua yhtään kokonaista yötä moneen kuukauteen, niin jossain vaiheessa helpottaa. Lapsista on kyllä iloa enemmän kuin voisit arvatakaan. Lapsi on mukana elämässäsi koko lopun elämän, ei vain sitä lyhyttä vauva-aikaa.