Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kun hankkii lapsia, jostakin täytyy luopua. Kaikilla on vain 24 tuntia vuorokaudessa, eikä energiaa ole kellään määräänsä enempää. Kannattaa miettiä, onko saamassa lasten myötä elämäänsä enemmän ja parempaa kuin se, mistä luopuu

Vierailija
24.06.2017 |

Mitä mieltä?

Kommentit (163)

Vierailija
1/163 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä. Harmittavan harva tätä vain miettii etukäteen.

Vierailija
2/163 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla se tulee olemaan luopumista. Paljon luopumista. Miksi aion hankkia yhden lapsen? Koska tuntuu, että jään jostain paitsi ilman lasta ja elämästäni tulisi puuttumaan jotain oleellista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/163 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet oikeassa.

Vierailija
4/163 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitä voi tietää, ennen kuin sen kokee. Mahdotonta edes aavistaa.

Vierailija
5/163 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En koe luopuneeni hirveästi juuri mistään. Tai no varmasti olen luopunut, mutta ei se tunnu siltä. Noh, ryypätä ei voi enää samalla tavalla kuin ennen lasta. Ihan plussaa kaiketi pidemmän päälle?

Vierailija
6/163 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai aina kannattaa miettiä valintojaan.

Haluaako hautaan asti vain olla möllötellä, ettei vaan joudu näkemään vaivaa minkään eteen? Oletko varma, että ratkaisusi tuntuu oikealta vielä silloinkin, kun on jo liian myöhäistä valita toisin?

Vai haluaako kokemuksia, rakkautta ja yhteenkuuluvuutta ja uuden näkökulman elämään.

Kannattaa muistaa, että KAIKKI arvokas vaatii kompromisseja ja vähän vaivaa. Ei mitään elämässä saa täyson vain loikomalla ja toimimalla pelkästään omien mielihalujensa mukaan. Elämäsi mies? Joskus tulee riitoja, monesti toimit hänen mielikseen, vähän passaat ja autatkin tarvittaessa. Intohimoinen harrastus? Rahaa vaatii, vaivaa ja harjoittelua, vie aikaa. Unelmatyö? Vaatii koulutusta, perehtymistä, työmatkat jne. ja kyllä se kutsumusammattikin on loppupeleissä TYÖTÄ.

Joten kuten sanoin, ei tässä elämässä mikään tavoittelemisen arvoinen tule kuin manulle illallinen.

Vierailija
7/163 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harva on todellisuudessa niin kiireinen, etteikö olisi jotain, mistä voisi luopua. Tai sovittaa aikatauluja tarvittaessa eri tavalla. Esim. tämä palstailu on tavallaan täysin turhaa. Netin käytön lopettamisesta saa jo paljon aikaa perheelle. Lisäksi useimmiten perheessä on kaksi (2) aikuista. Se vaikuttaa tosi paljon. Jos työmatka on toisella pitkä, niin toisella se saattaa olla lyhyt. Ja työpaikkaahan saa monesti vaihdettua, kunhan taitoja on kertynyt riittävästi. Näistä näkökulmista katsottuna on hieman jopa naurettavaa ajatella, että hetkellä x kiireiset ihmiset eivät saisi hankkia lapsia. Elämäntilanteetkin muuttuvat ja onhan Suomessa äitiysloma. Nyt kiireinen saattaa olla vuoden päästä työtön. Sekö sitten on lapselle parempi, että kotona itkee itsesääliä pitkäaikaistyötön?

Vierailija
8/163 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todellakin joidenkin ihmisten on mahdollista tietää etukäteen, ettei heidän kannata hankkia lapsia. Minä olen tällainen ihminen. Se on kyllä totta, ettei kukaan voi olla varma siitä, että vanhemmuus kannattaa. Mutta siitä voi olla varma, ettei se kannata.

Vierailija
9/163 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluaako hautaan asti vain olla möllötellä, ettei vaan joudu näkemään vaivaa minkään eteen? Oletko varma, että ratkaisusi tuntuu oikealta vielä silloinkin, kun on jo liian myöhäistä valita toisin?

Vai haluaako kokemuksia, rakkautta ja yhteenkuuluvuutta ja uuden näkökulman elämään.

Kannattaa muistaa, että KAIKKI arvokas vaatii kompromisseja ja vähän vaivaa. Ei mitään elämässä saa täyson vain loikomalla ja toimimalla pelkästään omien mielihalujensa mukaan. Elämäsi mies? Joskus tulee riitoja, monesti toimit hänen mielikseen, vähän passaat ja autatkin tarvittaessa. Intohimoinen harrastus? Rahaa vaatii, vaivaa ja harjoittelua, vie aikaa. Unelmatyö? Vaatii koulutusta, perehtymistä, työmatkat jne. ja kyllä se kutsumusammattikin on loppupeleissä TYÖTÄ.

Joten kuten sanoin, ei tässä elämässä mikään tavoittelemisen arvoinen tule kuin manulle illallinen.

Samaa mieltä. Kyllä siihen lapsettomaan elämään ehti perehtyä aivan tarpeeksi, saimme lapset vasta kun olin 33- ja 35-vuotias. Tiedän oikein hyvin, mistä "luovuin".

Todellisuudessa tässä on saanut paljon enemmän kuin mitä on uhrannut. Useimmat asiat pitää kotona tehdä joka tapauksessa, on lapsia tai ei. Nyt lapset ovat jo teinejä, ja taas on aikaa ja vapaus tehdä ihan mitä huvittaa.

Vierailija
10/163 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päinvastoin, paljon oon saanut lapsen myötä. En olisi uskonut. Olin saanut mennä ja tulla, matkustaa yllinkyllin. Nyt tilanne taas se että lapseni jo täysi-ikäinen . Voi niitä ne tahtoisin niin elää uudelleen. 

Vierailija
11/163 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päinvastoin, paljon oon saanut lapsen myötä. En olisi uskonut. Olin saanut mennä ja tulla, matkustaa yllinkyllin. Nyt tilanne taas se että lapseni jo täysi-ikäinen . Voi niitä ne tahtoisin niin elää uudelleen. 

siis voi niitä aikoja voi niitä ......

Vierailija
12/163 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Melkein kaikki arvokas ja antoisa elämässä tulee helposti, melkein ilmaiseksi: kävely metsässä auringonlaskun aikaan, viinin juominen ystävän kanssa, runon kirjoittaminen, hyvät löylyt juoksulenkin jälkeen, koskettavan elokuvan katsominen, uuden oppiminen, ihmettely, pysähtyminen.

Vierailija
13/163 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todellakin joidenkin ihmisten on mahdollista tietää etukäteen, ettei heidän kannata hankkia lapsia. Minä olen tällainen ihminen. Se on kyllä totta, ettei kukaan voi olla varma siitä, että vanhemmuus kannattaa. Mutta siitä voi olla varma, ettei se kannata.

Ei pidä paikkaansa. Et voi koskaan tietää sitä rakkauden määrää, jonka omia lapsiaan kohtaan tuntee. Et, vaikka siitä sinulle kuinka kerrottaisiin, sen voi tietää vain kokemalla itse.

Vierailija
14/163 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu pahalta ajatella, ettei omat voimavarat ehkä riitä kuin yhteen lapseen. Olisinpa energisempi ja terveempi.

Haluaisin kaksi lasta, mutta en tiedä uskallanko ryhtyä siihen souviin. Ja meneekö tavallaan elämä pilalle, jos kaikki on sitten vain selviytymistä hetkestä toiseen.

Vierailija
15/163 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Melkein kaikki arvokas ja antoisa elämässä tulee helposti, melkein ilmaiseksi: kävely metsässä auringonlaskun aikaan, viinin juominen ystävän kanssa, runon kirjoittaminen, hyvät löylyt juoksulenkin jälkeen, koskettavan elokuvan katsominen, uuden oppiminen, ihmettely, pysähtyminen.

Nuo eivät nyt ole mitään mainitsemani laisia arvokkaita saavutuksia ja kokemuksia, vaan ihan arkista elämää. Eikä niitä lakkaa kokemasta, vaikka saakin lapsia.

Vierailija
16/163 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi juuri lapsi olisi jotakin sellaista, minkä vuoksi kannattaisi nähdä vaivaa? Etenkin, kun juuri mikään lämänvalinta ei tuo elämään enempää vaivannäköä, ja rajoituksia kuin lapsen hankkiminen, eivätkä vanhemmat ole sen onnellisempia kuin lapsettomatkaan.

Vierailija
17/163 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mulla muuttui ihan kaikki lasten myötä, mistään pikku kompromisseista ei todellakaan ole kyse.. mutta tehty mikä tehty.

Vierailija
18/163 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä.

Paras tilanne on, jos pääsee seuraamaan lapsiperheen toimintaa läheltä. Saa aika hyvän käsityksen siitä minkälaisia muutoksia voi tapahtua elämässä, ajankäytössä, muutos naisen roolissa äidiksi ja miehen isäksi. Minkälaisia muutoksia se tarkoittaa parisuhteeseen ja keskenäiseen kanssakäymiseen. Minkälaisista asioista joutuu luopumaan.

Jostain syystä kun seuraan lapsiperheen arkea sivusta, se saa minut kääntymään lapsettomuuden kannalle. Minusta ei ehkä ole äidiksi, koska en ole valmis uhraamaan itsestäni niin paljon.

Vierailija
19/163 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en saanut matkustaa ja kouluttautua ennen lasta,koska olin 20. Mutta lapsen kanssa elämä on erilaista - opin nauttimaan erilaisista asioista kuin ennen, laittamaan toisen tarpeet omien eteen, kohtaamaan oman lapsuuteni kipukohdat, oppinut ongelmanratkaisua, empatiaa ja oppinut tuntemaan omia kykyjäni. Olen "menettänyt" rahaa ja aikaa, mutta kehittynyt sellaisessa, mitä ilman lasta en olisi kohdannut.

Vierailija
20/163 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä hetkellä mikään ei voita kunnon kännejä. En ole valmis luopumaan tästä tavasta.

t. n30