En jaksa miettiä hankintoja vauvalle. Olenko paska äiti?
Odotan ekaa ja kovasti toivottua lasta ja raskaus on jo yli puolivälin. Moni on tässä vaiheessa jo tehnyt hankintoja ja höyrähtänyt vauvamaailmaan. Mua ei vois vähempää kiinnostaa vertailla vaunuja tai autoistuimia. Ei mitään hajua mitä vaatteita tai miten paljon niitä pitää olla. Emme aio edes sisustaa vauvalle huonetta vaikka tilaa on. Se ei kuitenkaan siellä nuku ensimmäisiä kuukausia ja menee monta vuotta ennen kuin lapsi alkaa hengailla omassa huoneessaan. Onko täällä muita, joita ei vauvamaailma ole vienyt mukanaan vai sekoanko minäkin jossain vaiheessa?
Kommentit (18)
Et ole. Ei se vauva paljoa tarvitse. Äityispakkauksessa tulee paljon ja muut kuitenkin sitä tavaraa ja vaatetta tuo.
Se turvakaukalo osta ja pari tuttipulloa varoiksi. Ne riittää. Loput voi ostaa lapsen synnyttyä.
En usko että se tekee huonon äidin, jos tuollainen materialististen asioiden etukäteen suorittaminen ei kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
En usko että se tekee huonon äidin, jos tuollainen materialististen asioiden etukäteen suorittaminen ei kiinnosta.
Olen itse samaa mieltä, mutta muilta äityleiltä tulee ihmettelyjä kun en tiedä edes vaunumerkkejä. Ajattelen itse, että haalitaan tavaraa sitä myötä kun tarve ilmenee, mutta ilmeisesti yleisempää on hankkia kunnon arsenaali jo etukäteen.
AP
Me mietittiin esikoisen synnyttyä että niin, varmaan jotain vaippoja pitää ostaa kotimatkalla. Istuin sentään oli autoon että kotiin päästiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itse samaa mieltä, mutta muilta äityleiltä tulee ihmettelyjä kun en tiedä edes vaunumerkkejä. Ajattelen itse, että haalitaan tavaraa sitä myötä kun tarve ilmenee, mutta ilmeisesti yleisempää on hankkia kunnon arsenaali jo etukäteen.
AP
Minulla on kaksi lasta eikä mitään muistikuvaa minkä merkkiset vaunut niillä on ollut. Ei kyllä ollut ympärillä mitään toisia äityleitä joiden kanssa merkkejä pohtia.
Et kai ole johinkin someryhmään mennyt mukaan ja sitten ihmettele kun ne siellä puhuu vauva-aiheista kuten vaunuista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP
Vaunumerkkejä :DD justjoo, perus nykyaika
Meidän vauva kyllä muutti omaan huoneeseen nukkumaan jo 6 viikon ikäisenä, jonka jälkeen kaikki nukkuivat paremmin. Turvakaukalo pitää olla, jos aiot autolla kuskata vauvan sairaalasta kotiin. Vauvalle vaippoja (pienintä kokoa ei paljoa kannata hankkia) ja korviketta, jos imetys ei luonnistukaan. Itsellesi yösiteitä, sillä vuodat aluksi runsaasti verta. Nännikumit, jos menee nännit verille imusta. Valmista ruokaa pakastimeen, sillä ensimmäisinä viikkoina olet vauvassa enemmän kiinni, kuin mitä nyt osaat kuvitellakaan.
Vierailija kirjoitti:
Meidän vauva kyllä muutti omaan huoneeseen nukkumaan jo 6 viikon ikäisenä, jonka jälkeen kaikki nukkuivat paremmin. Turvakaukalo pitää olla, jos aiot autolla kuskata vauvan sairaalasta kotiin. Vauvalle vaippoja (pienintä kokoa ei paljoa kannata hankkia) ja korviketta, jos imetys ei luonnistukaan. Itsellesi yösiteitä, sillä vuodat aluksi runsaasti verta. Nännikumit, jos menee nännit verille imusta. Valmista ruokaa pakastimeen, sillä ensimmäisinä viikkoina olet vauvassa enemmän kiinni, kuin mitä nyt osaat kuvitellakaan.
Ensimmäiset viikot käytin kävelemällä ympäri asuntoa. Ei siinä paljoa tekemistä ollut kun toinen vain nukkui ruoan jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Ensimmäisen lapsen synnyttyä sitä vasta innostuikin ruuanlaitosta. Hän syntyi talvella eikä edes ulos voinut niillä pakkasilla mennä.
Siinä väänneettiin monen tunnin paahtopaistia ja sämpylää kun kotona muutakaan tekemistä ollut kun ei jaksanut telkkaria tai kirjaa tuijottaa.
En ikinä ole ymmärtänyt väitettä että vastasyntyneessä ollaan kiinni koko ajan. Ei olla, se syö hetken ja menee taas nukkumaan tai tyytyväisenä köllii peittokasassa. Ei vauva tarvitse mitään jatkuvaa viihdytystä.
Et. Parempi kun et sekoa, niin ei tule hankittua turhaa. Ehtii ostaa sitä mukaa jos tarvitsee. Ja yhtään jos kyselet tutuilta, niin monilla on kaapeissa vanhaa vauvaroinaa, jota eivät ole vielä saaneet laitettua eteenpäin.
Meillä ei ollut ikinä mm. sitteriä, imetystyynyä eikä mitään erityisiä lastenastioita nokkamukia lukuunottamatta. Tuttipulloja ei oikeastaan tarvittu, ja tuttia lapsi ei ikinä huolinut.
Vauvaleluja en myöskään ostanut, niille on pienenä ihan samantekevää mikä muovikauha tai pakasterasia on leluna. Sen jälkeenkin kannattaa ostaa pelkkiä duploja, niitä voi ensin järsiä, ja sitten niillä voi rakentaa seuraavat 4 vuotta.
Monta varhaisvaiheen keskenmenoa kokeneena en hankkinut mitään (äitiyspakkauksen lisäksi).
Syntyi kuitenkin terve vauva juuri laskettuna päivänä. Hyvin pärjättiin alussa! Vaunut, turvakaukalo, kestovaippoja, tuttipulloja, korviketta ym. ostettiin vasta myöhemmin.
Vauvalle parhaat lakanat saa vanhoista, pehmeistä tyynyliinoista.
Vauvalle voi hyvin ostaa käytettyä tavaraa. Esim. pienimmät vaatteet on käytössä vain muutaman viikon, eli pysyvät ihan priimassa kunnossa. Myös turvakaukalon ja vaunut voi ostaa käytettynä. Siinä säästää oikeasti paljon rahaa. Toki muutamia viikkoja kannattaa varata. Ei tarvi kuukausia ennen ostella.
Jos aikoo ostaa tavarat uutena, niin nuo tarpeet saa mukaan kaupasta samantien.
Itse ehkä olisin muuten miettinytkin ja hommannut paljon kaikkea, mutta puolisoni ja lapsen isä oli kuollut raskausaikana ja tämä jätti minulle todella suuren pelon siitä, että mitä jos vauvallekin tapahtuu jotain. Vasta ihan muutamia viikkoja ennen lapsen syntymää uskalsin hommata tärkeimmät tavarat ( ja minulla kyllä oli iso läheisten verkko, joten luotin että he kyllä auttaisivat alkuun jos esim . tulisi ennen aikainen synnytys).
Oli siis todella suuri pelko, että vauvakin kuolee.
Minä tein ensimmäisen "hankinnan" eli hain äitiysavustuspakkauksen, kun lähdin synnärille. Tosin kuukautta ennen laskettua aikaa ensimmäisenä äitiyslomapäivänä.
Tapasin siellä muitakin äitejä, jotka olivat aivan yhtä vähillä varusteilla liikkeellä. Useimmille tulee kyllä tavaraa lahjoituksina ja sitten sen vasta näkee, minkä kokoisia vaatteita tarvitaan, kun vauva on syntynyt. Nopeasti kasvavalle 55-senttisenä syntyneelle 60-senttiset vaatteet sopivat pari viikkoa, 45-senttiselle pikkuiselle puoli vuotta ja ensimmäiset pikkuiset vaatteet pitää hankkia erikseen.
Se että on muutama pieni vaatekerta, ja pieniä vaippoja, pari tuttipulloa, pienen tuttikin voi olla tarpeellinen tai sitten ei, niin pääsee alkuun. Sitähän ei tosiaan tiedä kuinka huonossa kunnossa itse on synnytyksen jäljiltä, että pystyykö kauppaan lähteä, jos on läheisiä jotka käy sun puolesta, niin ei tarvi huolehtia. Ne rintakumit on kyllä ehdoton, samoin hyvät olla valmiina sellaiset liiveihin laitettavat maidonkerääjät, sit kun maitoa alkaa tulla sitä voi sit tulla tosi paljon. Imetysliivitkin on hyvä hankkia etukäteen. Joustavia mukavia isompia alushousuja. Synnytyksen jälkeen voi kroppa olla kipeä ja vuotaa pitkään verta.
Nyt ois ap hyvä tilaisuus hyödyntää jotain kaveria joka on hurahtanut ehkä aiemmin. Pyydät katsomaan jotkut omaan ja miehesi elämäntyylin sopivat vaunut ja turvakaukalon. Ne kannattaa joskus hankkia yhdessä, muuta ei välttämättä etukäteen tarvitse.
Joku voisi ilahtua kun saisi auttaa ystävää :) voisitte sitten vain käydä ostamassa ehdotetut rattaat.
Ps. Mun lapset on siirtyneet omaan huoneeseen jo parikuisina ja jo sitä ennen olleet päiväunilla omassa sängyssä. Leikkimään omassa huoneessa alkoivat jo ryömimisiässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensimmäisen lapsen synnyttyä sitä vasta innostuikin ruuanlaitosta. Hän syntyi talvella eikä edes ulos voinut niillä pakkasilla mennä.
Siinä väänneettiin monen tunnin paahtopaistia ja sämpylää kun kotona muutakaan tekemistä ollut kun ei jaksanut telkkaria tai kirjaa tuijottaa.
En ikinä ole ymmärtänyt väitettä että vastasyntyneessä ollaan kiinni koko ajan. Ei olla, se syö hetken ja menee taas nukkumaan tai tyytyväisenä köllii peittokasassa. Ei vauva tarvitse mitään jatkuvaa viihdytystä.
Sellaisen vauvan minäkin olisin tahtonut joka syö ja nukkuu/kellii. Sain tosi vähän nukkuvan,itkuisen ja läheisyyttä tarvitsevan ihmistaimen. Ei ollu tosiaan mitään hukkatunteja käytössä.
Eiköhän sitä roinaa tule yllin kyllin sukulaisilta ja siitä vauva-boksista minkä yhteiskunta kustantaa. Ei vauvan hengissä pysyminen tavaran haalimista vaadi.