Olemmeko huonoja vanhempia jos emme laita arkipäivinä ruokaa?
Meillä on kaksi kouluikäistä lasta jotka syövät tietysti kouluruuan joka päivä. Kotona saavat ottaa kaapista esim. leipää niin paljon kuin jaksavat syödä mutta ruokaa emme arkisin laita. Syömme itse tukevan lounaan töissä ja iltaisin emme väsyneinä jaksa enää laittaa mitään ruokaa. Lauantaina ja sunnuntaina laitamme tietysti itsellemme ja lapsille lounasta.
Lapset ovat kasvaneet hyvin näinkin (ovat pitkiä ikäisekseen) ja jaksaneet käydä koulua ja harrastaa. Nyt kuitenkin kuulin väitteen että emme huolehdi lapsistamme kunnolla koska emme laita heille jokaikinen päivä lämmintä ruokaa. Kysymys kuuluukin onko tämä mielestänne totta ja olemmeko muka ainoa perhe jossa toimitaan näin.
Kommentit (348)
Huhhuh. Onneksi mulla ei ole lapsia. En haluais ikinä käyttää yli 20 vuotta elämästäni hellan edessä seisomiseen, enkä kuunnella tuollaista jatkuvaa toisten mammojen syyllistämistä. Onneksi ei myöskään tarvi olla irl tekemisissä yhdenkään alaikäisen lapsen mamman kanssa.
Minun työpaikalle tulee ruoka keskukeittiöltä, samaa ruokaa mitä koululaiset syö.Ruoka on useimmiten huonoa, halvoista aineksista tehtyä mössöä.Salaattipuoli on surkeaa, jotain yhtä raastetta tai halvinta mitä varmaan löytyy.Todellakaan kouluruoka ei riitä ainoaksi ateriaksi.Kyllä, olette laiskoja.
Minua vähän ihmetyttää nuo kommentit kouluruoan heikkoudesta. Onko se oikeasti niin heppoisaa nykyään, ja säännöstelläänkö annoksia? Mistä lähtien? Kouluruokaloiden ruokalistat näyttävät minusta ainakin ihan hyviltä.
Itse olen nelikymppinen, ja minun lapsuudessani ja nuoruudessani kouluruoka oli laadukasta ja sitä sai ottaa vapaasti (kotona tehtiin silti iltaruoka). Aina en silti syönyt koulussa kunnolla, koska en ottanut ja syönyt fiksuja annoksia ja joskus saatoin lintsata koko lounaan.
U
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapset syövät siis yhdentoista aikaan koulussa aterian. Siitä eteenpäin, koko loppupäivän, heidän pitäisi pärjätä leivänpaloilla tms.
Edes jonkinmoisen aterian valmistukseen menee puoli tuntia. Sitäkään aikaa ei tarvitse seistä jatkuvasti hellan äärellä. Jos vanhemmat vuorottelevat päivällisen valmistelussa, aikaa ruoanlaittoon kuluu keskimäärin vartti arkipäivää kohden. Aterian jälkeen menee hetki tiskien latomiseen koneeseen ja pieneen pöytien pyyhkimiseen. Lisäksi yhteinen ateria on tärkeä perheen yhteenkuuluvuuden kannalta. Aterian yhteydessä käydään läpi päivän mukavat kuulumiset. Murheet tilitellään sitten jossain muussa yhteydessä.
Hyvää ruokaa saaneet lapset ovat mukavampia, jaksavat paremmin ja ongelmoivat vähemmän. Ja ihan totta: ei sen aterian niin ihmeellinen tarvitse olla. Perunoita ja jotakin niiden kaveriksi, kasviksia ja sen sellaista.
Kenellä muka on tällaista?
Ensinnäkin työpäivän jälkeen olen niin väsynyt, etten jaksa keskittyä edes mihinkään helppoon ruoanlaittoon. Käyn läpi postit, vaihdan kotivaatteet, otan välipalaa. Sitten on pakko päästä torkuille tai levätä hetki. Tiskikonetta meilöä ei ole, ja kun olen syönyt lounaan töissä, en halua ateriaa enää illalla.
Perheen yhteisellää aterialla, joita on viikonloppuisin, emme yleensä keskustele, vaan syömme. Tuskin keskustelisimme arki-iltaisinkaan enlä todellakaan itse kaipaa mitään toista kunnon ateriaa samana päivänä, eikä mieskään.
Meillä asia todella ratkaistiin niin, että lapselle ostettiin lämmitettäviä valmisruokia illaksi.
En siis työpäivän jälkeen oikeasti jaksa keskittyä paljon mihinkään. Kuulostaa uskomattomalta, mutta tilanne on ollut tällainen jo monta vuotta.
En ole ap.Varmaan lääkärissäkäynti auttais. Kuulostaa masennukselta. Enkä todellakaan suosittele mitään einesaterioita, ei ne ole pidemmän päälle mistään kotoisin. Jos ei viikolla jaksa, voi jo viikonloppuna tehdä ruuat valmiiksi vaikka pakkaseen.
Kyllä vanhemmuuteen minimivaatimukset liittyy. Ja niihin kuuluu 5 ateriaa päivässä, josta 2 mieluiten "lämmintä" sellaista. Ruuan tulisi olla ravitsevaa ja monipuolista. Kouluruuat + eines ei sitä kyllä ole. Pahimmassa tapauksessa noi täydennetään sokerimuroilla ja vehnäpullaleivällä... :(
Minusta ihmiset ylipäänsä kiinnittävät ihan liikaa huomiota ruokaan nykyään. Tämä ketju mielestäni todistaa sen taas.
En ole koskaan ollut kovin nälkäinen enkä ehkä siksi voi ymmärtää tätä ruokakeskeisyyttä. En ole vielä koskaan elämässäni nähnyt nälkää, päinvastoin. Lapsuudessa oli pakko syödä aikuisten laittamia safkoja, vaikka ei olisi maistunutkaan. Ehkä siksi en ihan ymmärrä tässä ketjussa esiintyvää ap:n perheen tapojen lyttäämistä. Ap:n lapsethan ovat kasvaneet hyvin ja ovat terveitä. Mikä teitä oikein vaivaa?
Vierailija kirjoitti:
Huhhuh. Onneksi mulla ei ole lapsia. En haluais ikinä käyttää yli 20 vuotta elämästäni hellan edessä seisomiseen, enkä kuunnella tuollaista jatkuvaa toisten mammojen syyllistämistä. Onneksi ei myöskään tarvi olla irl tekemisissä yhdenkään alaikäisen lapsen mamman kanssa.
No onko sulle joku yllätys että lapsille pitää tarjota 2 kunnon ateriaa päivässä välipalojen lisäksi? Hohhoijjaa, sarjassamme turhat kommentit taas. Ja onko se joku menetys ettei pääse sun leikkeihin mukaan?
Ei lämmin ruoka ole mikään autuaaksi tekevä juttu jos se on ravintoarvoiltaan skeidaa. Voihan se päivällinen olla kylmäkin: meillä syödään ainakin usein salaattia, jossa on vihreää salaattia, sipulia, jotain proteiinipitoisempaa kuten tofua, kanaa tai valmista savulohta, siemeniä, pähkinöitä, tomaattia ja kurkkua. Päälle vaikka omenaviinietikkaa ja rypsiöljyä. Ei kauaa nokka tuhise kun nämä kasaa lautasille, edellisen päivän jämiä voi hyödyntää esim. lisäämällä täysjyväpastaa.
Ja sitten on paljon valmisaterioita jotka on oikein terveellisiä, pakasteherneitä vaikka viereen salaatin lisäksi.
Itse olen voileipäperheestä, ja syöminen piti ihan opetella aikuisena uudestaan, painonhallintakin helpottui.
Vanhempina olette silti varmasti oikein hyviä ja ihania! Itse teen hyvää ruokaa mutta hermostun taas sitten liian helposti, eli meillä kaikilla on omat heikot kohtamme.
Vierailija kirjoitti:
Minua vähän ihmetyttää nuo kommentit kouluruoan heikkoudesta. Onko se oikeasti niin heppoisaa nykyään, ja säännöstelläänkö annoksia? Mistä lähtien? Kouluruokaloiden ruokalistat näyttävät minusta ainakin ihan hyviltä.
Itse olen nelikymppinen, ja minun lapsuudessani ja nuoruudessani kouluruoka oli laadukasta ja sitä sai ottaa vapaasti (kotona tehtiin silti iltaruoka). Aina en silti syönyt koulussa kunnolla, koska en ottanut ja syönyt fiksuja annoksia ja joskus saatoin lintsata koko lounaan.
Ilmeisesti nykyajan säästöt ovat tehneet kouluruoasta laihaa moskaa?957
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se yleensä on. Pk:ssa samaa, olen siellä töissä. Halvinta mitä saa. Kerran viikossa saa pehmeän leipäpalan. Se on herkkua. Ja se siis on halvimmista jauhoista tehty vehnähiivapulla, jotka tulee meille puolijäisinä, huomautuksista viis. Me sitten käydään lämmittelemässä niitä henkilökunnan mikrossa, lämpiminä ne on kuitenkin keskuskeittiön parasta antia...
Vierailija kirjoitti:
Ei lämmin ruoka ole mikään autuaaksi tekevä juttu jos se on ravintoarvoiltaan skeidaa. Voihan se päivällinen olla kylmäkin: meillä syödään ainakin usein salaattia, jossa on vihreää salaattia, sipulia, jotain proteiinipitoisempaa kuten tofua, kanaa tai valmista savulohta, siemeniä, pähkinöitä, tomaattia ja kurkkua. Päälle vaikka omenaviinietikkaa ja rypsiöljyä. Ei kauaa nokka tuhise kun nämä kasaa lautasille, edellisen päivän jämiä voi hyödyntää esim. lisäämällä täysjyväpastaa.
Ja sitten on paljon valmisaterioita jotka on oikein terveellisiä, pakasteherneitä vaikka viereen salaatin lisäksi.
Itse olen voileipäperheestä, ja syöminen piti ihan opetella aikuisena uudestaan, painonhallintakin helpottui.
Vanhempina olette silti varmasti oikein hyviä ja ihania! Itse teen hyvää ruokaa mutta hermostun taas sitten liian helposti, eli meillä kaikilla on omat heikot kohtamme.
Eikai kukaan niin väittänytkään. Mutta jos ei jaksa tehdä edes helpoimpia kotiruokia, ei varmasti jaksa väsäillä monipuolisia salaatteja. Ja jos kotona tehdään ruokaa vain viikonlopun tarpeeksi, ei ole viikolla tähteitä käytettäväksi...
Meilläkin tehdään monesti lounaaksi salaatti ja päivälliseksi lämmin ateria. Esim kanasalaatti vaatii enemmän työtä kuin kanankoivet uunissa ja riisin keitto.
Vierailija kirjoitti:
Turha tässä on takertua "lämmin ruoka vs. salaatti" asetelmaan tai luetella kaikenlaisia falafel- lohi- jne. voileipiä. Totta kai kylmä ruoka ja voileipä voi olla hyvä ja terveellinen ateria, mutta ap:n mukaan vanhemmat eivät tee mitään ruoan eteen vaan lapset "saavat ottaa leipää kaapista jos haluavat". Rohkenen epäillä, että tällöin ne voileivät eivät ole mitään täyspainoisen aterian perikuvia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulee ihan paha mieli ettei kaikki lapset saa kotona kunnon lämmintä ruokaa. Ei meidän lapset ainakaan jaksaisi leivänpaloilla, koululounas on niin aikaisin. Keittoja on helppo tehdä vaikka pariksi päivää kerralla. Silkkaa itsekkyyttä jos ei edes valmisruokia hommata.
Meillä on jo alakoulussa opetettu lapsille muutamia helppoja ruokia, joita 'hätätapauksessa' voivat itse tehdä, jos on nälkä eikä ole eilistä ruokaa:
-munakas
-hernekeitto (purkista)
- pasta ja tomaattitonnikalakastike
- pakastimesta vegetarian couscous tai joku muu sarjan 'eines' paistettuna
- spagetti ja paistettu jauheliha johon joukkoon tacomaustepussi
- suikalekana paistettuna ja makarooniEi oo oikeesti niin vaikeita etteikö alakoululainenkin osaisi. Opettakaa lapsenne ja katsokaa rupeavatko kokkaamaan nälkäänsä.
Voi nam! Suikalekanaa ja makaroonia! Voiko tuota ruaksi edes kutsua? Meillä ainakin lapsi söisi mieluummin "hätätapauksessa" sitä leipää kun kuivaa kanaa ja pelkkää makaronia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulee ihan paha mieli ettei kaikki lapset saa kotona kunnon lämmintä ruokaa. Ei meidän lapset ainakaan jaksaisi leivänpaloilla, koululounas on niin aikaisin. Keittoja on helppo tehdä vaikka pariksi päivää kerralla. Silkkaa itsekkyyttä jos ei edes valmisruokia hommata.
Meillä on jo alakoulussa opetettu lapsille muutamia helppoja ruokia, joita 'hätätapauksessa' voivat itse tehdä, jos on nälkä eikä ole eilistä ruokaa:
-munakas
-hernekeitto (purkista)
- suikalekana paistettuna ja makarooniEi oo oikeesti niin vaikeita etteikö alakoululainenkin osaisi. Opettakaa lapsenne ja katsokaa rupeavatko kokkaamaan nälkäänsä.
Voi nam! Suikalekanaa ja makaroonia! Voiko tuota ruaksi edes kutsua? Meillä ainakin lapsi söisi mieluummin "hätätapauksessa" sitä leipää kun kuivaa kanaa ja pelkkää makaronia.
Todellakin voi. Varsinkin jos vaihtoehto on se, että lapsi voi halutessaan ottaa leipää kaapista.
Kiinnostaisi tietää, mitä ap:n perheessä syödään viikonloppuisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-munakas
-hernekeitto (purkista)
Jos sinä et osaa paistaa kanaa, se tuskin on muiden vika? Lapsiraukka.
Meillä lasten lemppari on juurikin kana(virallisesti broileri)suikalekastike ja riisi/ tai pasta. Kuullota sipuli, ruskista suikaleet, lisää joukkoon esim paprikasiivuja/maissia/herneitä/papuja/mitä tahansa mistä muksut tykkää. Mausta suolalla, currylla ja pippurilla. Kaada kerma päälle ja hauduta. Oheen täyjyväpastaa tai -riisiä ja vaikka muutama kurkku ja tomaattilohko. Kestää maks sen mitä riisit keittyy eli n. 30 min jos keität ns. kunnon riisiä.
Ja ei, en väitä että on maailman monipuolisin ja terveellisin ateria. Mutta se on riittävän monipuolinen ja riittävän terveellinen. Ja satavarmasti parempi kuin lasten itse näkertämät leivät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No onko sulle joku yllätys että lapsille pitää tarjota 2 kunnon ateriaa päivässä välipalojen lisäksi? Hohhoijjaa, sarjassamme turhat kommentit taas. Ja onko se joku menetys ettei pääse sun leikkeihin mukaan?
On yllätys. Silloin kun minä olin lapsi, 80-ja 90-luvuilla, niin lapsille ei tarvinut tarjota kahta lämmintä ateriaa päivässä + välipaloja. Ei ollut mitään tuollaista kauheaa stressiä syömisistä ja muusta kasvatuksesta, eikä mammojen välistä jatkuvaa tappelua.
No ei se lämpimän ruoan "lämpö" tuo mitään ravitsemuksellista lisäarvoa. Jos tarjolla on ravitsemuksellisesti hyviä ruokia tai ruoan osasia sellaisenaan ja niitä syödään, se on ihan riittävää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikai kukaan niin väittänytkään. Mutta jos ei jaksa tehdä edes helpoimpia kotiruokia, ei varmasti jaksa väsäillä monipuolisia salaatteja. Ja jos kotona tehdään ruokaa vain viikonlopun tarpeeksi, ei ole viikolla tähteitä käytettäväksi...
Meilläkin tehdään monesti lounaaksi salaatti ja päivälliseksi lämmin ateria. Esim kanasalaatti vaatii enemmän työtä kuin kanankoivet uunissa ja riisin keitto.
No jos jääkaapista ja pusseista nakkelee ainekset lautasille niin ei ole kyllä iso vaiva. En tee ilmeisesti kovin hienoja salaatteja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On yllätys. Silloin kun minä olin lapsi, 80-ja 90-luvuilla, niin lapsille ei tarvinut tarjota kahta lämmintä ateriaa päivässä + välipaloja. Ei ollut mitään tuollaista kauheaa stressiä syömisistä ja muusta kasvatuksesta, eikä mammojen välistä jatkuvaa tappelua.
Kun minä olin lapsi 80- ja 90-luvulla niin kyllä tarjottiin kaksi lämmintä ateriaa + välipalat. Se että joku ei ruoki lastaan kunnolla ei ole mammojen välistä tappelua vaan lapsen laiminlyöntiä. Enkä tarkoita että lapset pitäisi ottaa pois, vaan että vanhempi tarttis arkeensa jotain tukea, jos ei jaksa ruokkia omia lapsiaan. Ruoka on perustarve, ei mielipidekysymys. Ja etenkin kasvavalle lapselle ruuan laatu on tärkeä asia, koska huonon ravinnon seuraukset voi näkyä vasta pitkällä aikuisuudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-munakas
-hernekeitto (purkista)
Jos sinä et osaa paistaa kanaa, se tuskin on muiden vika? Lapsiraukka.
Meillä lasten lemppari on juurikin kana(virallisesti broileri)suikalekastike ja riisi/ tai pasta. Kuullota sipuli, ruskista suikaleet, lisää joukkoon esim paprikasiivuja/maissia/herneitä/papuja/mitä tahansa mistä muksut tykkää. Mausta suolalla, currylla ja pippurilla. Kaada kerma päälle ja hauduta. Oheen täyjyväpastaa tai -riisiä ja vaikka muutama kurkku ja tomaattilohko. Kestää maks sen mitä riisit keittyy eli n. 30 min jos keität ns. kunnon riisiä.
Ja ei, en väitä että on maailman monipuolisin ja terveellisin ateria. Mutta se on riittävän monipuolinen ja riittävän terveellinen. Ja satavarmasti parempi kuin lasten itse näkertämät leivät.
Joo en jaksanut kirjoittaa auki mutta siis paista suikaleet, lisää kookoskermaa, pussillinen maissia ja jonkin verran aurajuustoa, ehkäpä vähän kikkomania - ihan lempparia jääkiekkoilevan pojan itsetekemää ruokaa koulun jälkeen -siis täysjyväpastaa kanssa. Poika pääsi nyt vitosluokalta.
Minäkin, siis aikuinen ihminen, pärjään yhdellä lämpimällä ruualla päivässä mutta vain, jos a) aamiainen on todella runsas (rahkaa, marjoja, hedelmiä, manteleita, ruisleipää tomaatilla, salaatilla ja juustolla) ja b) lounas on tukeva ja se on mahdollista syödä myöhään eli aikaisintaan klo 14, mielellään vasta klo 15.
Kouluruoka on valitettavan ravinneköyhää etenkin, mitä tulee laadukkaaseen proteiiniin. Lisäksi koulussa lounas syödään kaiketi poikkeuksetta ennen kello yhtä. Tämä on hyvä sikäli, että arkiaamut ovat usein niin kiireisiä, ettei ehdi syödä kovin isoa aamiaista, joten lounasnälkäkin tulee aiemmin. Aikaisesta ja ravinteiltaan kevyestä lounaasta seuraa kuitenkin se, että lapsi tarvitsee kunnollisen lämpimän ruuan vielä illalla tai jotain sitä vastaavaa. Jos ei laita lämmintä ruokaa, pitäisi tarjota vähintään kananmunia, tonnikalaa, paputahnaa, tofuviipaleita tai muuta protskua täysjyväleivän päällä juuston ja rehujen ohella. Lisäksi maustamatonta jogurttia ja hedelmiä. Koululounaan jälkeen ei kukaan pärjää jollain margariinilla, juustolla ja kurkulla päällystetyillä paahtoleivän viipaleilla.
Omasta mielestäni on itse asiassa nopeampaa tehdä pakastevihanneksista, pakasteperunasta ja linkistä/makkarasta/tofusta/pavuista/härkiksestä/soijarouheesta laatikko tai keitto kuin väsätä kunnollinen, täyttävä voileipä. Keitossa vain ainekset pakkasesta kattilaan ja päälle vedenkeittimestä kiehuva vesi + suola ja pippuri. Laatikossa sama mutta vesitilkan joukkoon myös esim. kaurakerma. Aktiivinen valmistusaika on 5 - 10 min. Ei voi olla niin poikki, ettei tuohon pysty kaksi kertaa arkiviikon aikana kahden hengen voimin.