Joulun lapsia?
Onko vielä muita,kenen la menee joulukuulle?
Testasin tänä aamuna plussan ja laskeskelin että joulukuun alkupäiville menee.Mutta tietääkö kukaan,onko sellaista laskuria jossain ja missä,miten lasketaan la kun on tehty alkionsiirto?itselläni tavallinen laskuri antoi la 27.11,mutta siinä oli hedelmöityspäiväksi arvioitu 5.3 vaikka se todellisuudessa meni niin,että punktio oli 17.3 ja siirto 21.3.
Pieni on ongelma näin juuri plussanneena,mutta kiinnostaa niin kovasti tuo mahdollinen la..!
Kommentit (183)
Laitanpas neuvolakuulumisia... verenpaineet olivat kohdillaan (joskus ollut vähän kohollaan, kun kovasti stressasin työn vuoksi, nykyään otan rauhallisemmin :) ), paino on lähtenyt nousuun, nyt +2 kg lähtöpainosta ja mikä tärkeintä, pikkuisen sydän löi voimakkaasti 150 sykkeellä :). Tosin sykettä joutui taas hakemaan useampaan otteeseen kun väisti aina anturia toiselle puolelle vatsaa. Vielä on tilaa liikkua.
Kilppariasiassa sain lähetteen endokrinologiseen yksikköön, siellä miettivät mitä tehdään jatkossa. Hyvä niin, koetan unohtaa asian toistaiseksi.
Lazo, minä tunnen eniten sellaisia muljahduksia, en niinkään poreilua. Tai ymmärrän" poreilun" pienempänä ja jotenkin terävämpänä kuin " muljahtelun" . Ja tunnen pikkuisen kun olen selälläni ja asetan käden alavatsalle. Jos pikkuinen sattuu olemaan sopivassa asennossa, tunnen vatsalla kovemman kohdan. Jos painaa yhtään, niin vaihtaa kyllä paikkaa joten pitää koskettaa hyvin kepeästi. Tuolla Odotus-puolella ovat tunteneet niitä liikkeitä jo kovin aikaisin (viikolta 12 alkaen) mutta suurin osa ystävistäni on sanonut tunteneensa liikkeet lähempänä vko 20, jopa vasta sen jälkeenkin, joten omat tuntemukseni ovat hyvin aikaisia (eka varma kerta 16+2).
Toivottavasti SK:lla asiat ovat hyvin, en löytänyt tuoreita kuulumisia...
Hyvää kesänjatkoa!
Eli kohta on viikko kulunut vuodon alkamisesta ja olo on vähän väliä ihan varma, että kaikki on kunnossa ja sitten taas tapahtuu jotain, joka heittää tuntemukset täysin toiseen suuntaan. Pitäisi kuulemma olla stressaamatta, mutta miten?
Päivitystä siis sen verran, että vuoto on hyvin satunnaista. Välillä tulee vähän enemmän ja välillä ei mitään. Viime päivinä vuoto on kuitenkin ollut jo sellaista tumman ruskeaa eli ns. vanhaa verta (paitsi eilen illalla tuli taas hieman punaista mukaan ja aiheutti soiton Hyvinkäälle). Hyvinkäälle olen soitellut myös tänään, kun alavatsalla tuntui sellaisia ikäviä vihlaisuja, jotka kuitenkin ovat luultavimmin kohdun kasvusta tms. johtuvia, kun eivät tuntuneet kuitenkaan supistuksilta. No Hyvinkäältä saan vain aina ohjeena rauhoittua ja seurailla tilannetta, kun eivät voi kuitenkaan asialle mitään tehdä.
Vauvan sydänäänet kävin kuunteluttamassa maanantaina iltapäivällä ja silloin äänet kuuluivat selvästi (syke 140-150), vaikka vauva yritti väistelläkin kovasti. Kävin antamassa myös virtsanäytteen tiistaiaamuna ja ainakaan pikatesteissä ei ollut mitään. Viljelyn tulokset ovat olleet tänään valmiit, eikä soittoa hoitajalta ole ainakaan kuulunut eli kaikki lienee ok.
Sitten vielä yksi asia, johon tämä kaikki on viikon aikana johtanut eli päädyimme tilaamaan kotiin sellaisen sydänäänten kuuntelulaitteen. Naureskelkaa vaan :) Totesimme kuitenkin, että jos saamme sillä mielenrauhan, niin se kannattaa. Tänään se vihdoin tuli postista ja pääsin kokeilemaan sitä. Voi kun mieltä jälleen rauhoitti kuulla pikkuisen sydämen syke, vaikka taas siellä tuntui olevan vauhti päällä, kun välillä oltiin anturin alla ja välillä jossain aivan muualla.
Mutta sitten yksi aivan ihana asia eli tällä viikolla maanantaina tunsin oikein kunnolla pikkuisen liikkeitä. Nyt tiedän, että tunsin liikkeitä jo sunnuntaina ja menneellä viikollakin, mutta maanantaina vauva piti oikein kunnon treenit ja aika pitkän aikaa vielä. Sen jälkeen hän ei ole saanut aivan sellaista innostusta liikkumiseen/muksimiseen, mutta kyllä olen päivittäin tuntenut potkun tai pari. Nuo liikkeet ovat olleet juuri sellaisia, joiksi olin ne kuvitellutkin. Eivät siis ole mitään pienen pieniä hipaisuja vaan sellaisia tökkäilyjä.
Oli todella mukava lukea teidänkin kuulumisianne, tosin hymiksen uutiset siitä kilpirauhasesta eivät olleet kivoja. Toivottavasti kaikki kuitenkin sujuu hyvin.
Tämä varmaan minulta tällä erää. Yritän pitää mieltä korkealla ja uskoa tulevaan, vaikka se välillä vaiketa onkin. Lähetän kuitenkin joka päivä toiveen tuonne pilvien päälle, että kaikki sujuisi hyvin ja saisimme tämän pienokaisen elävänä syliimme asti. Onneksi tuo mieheni jaksaa olla koko ajan positiivinen ja tsemppaa minutkin eteenpäin.
terveisin, sk-78 + pikkuinen rv 17+5
Luin ketjua alusta alkaen ja huomasin, että alkuperäisestä sakista muut eivät ole enää pitkään aikaan kirjoitelleet, toivottavasti heillä on kuitenkin kaikki hyvin.
Meidänkin porukassa tuntuu vaivoja ja huolia olevan ihan tarpeeksi! Toivotaan, että sinun hymis kilpirauhasjutut selviävät ja että sinun sk vuodot loppuisivat. Vaikka vuoto olisi harmitonta, niin huoltahan se silti aiheuttaa.
Minulla ovat selkäsäryt jatkuneet, alkuviikosta kävin lääkärissäkin niiden vuoksi. Tiesinhän minä, että ei niille säryille paljoa mitään voi, mutta neuvolalääkärin suhtautuminen oli silti hieman raivostuttavaa. Hänen mielestään säryt eivät todennäköisesti johdu raskaudesta ollenkaan. No, onhan se tietenkin mahdollista, mutta kyllä minä itse uskon sen juuri raskaudesta johtuvan. Hain apuvälinelainaamosta lainaan sellaisen tukivyön, mutta eipä siitä tunnu kovin paljoa hyötyä olevan. Ja eipä sitä tule koko aikaa edes käytettyä.
Eilen meillä alkoi perhevalmennus; ensimmäisellä kerralla puhumassa olivat suuhygienisti ja fysioterapeutti. Hyvät luennot olivat. Fysioterapeutti puhui paljon juuri selkävaivoista ja oli ihan ihmeissään, että miten neuvolalääkäri oli minulle sillä tavalla kommentoinut...
Liikkeitä olen alkanut jonkin verran tuntemaan, mutta aika vähäistä se edelleenkin on... Olen ihan kateellinen teidän muiden muljahteluille ja poreiluille, miten kummassa minä en tunne oikein mitään? Vai enkö vain osaa kuulostella liikkeitä oikealla tavalla? Mutta minulla tosiaan se istukan sijainti vaimentaa liikkeet aika täydellisesti.
Pientä huolta olen mennyt tyhmyyksissäni itselleni aiheuttamaan :( Tarmonpuuskassa pesin uunin ja vasta jälkikäteen tajusin mitä myrkkyä nuo uuninpesuaineet ovat :( Netissä surffailu on vain lisännyt huolta; joka paikassa kielletään tuollaiset touhut... Lisäksi olemme maalanneet kotona ja eipä sitäkään ainakaan nkl:n sivuilla suositella. Tosin Tikkurilan sivuilla sisämaalien todetaan olevan turvallisia raskaana oleville. Mies tosin hoiti maalaamisen, mutta olinhan minä kuitenkin samassa asunnossa hengittämässä niitä höyryjä. Nettiä selaillessa törmäsin myös sellaiseen tietoon, että hyttysmyrkyt eivät olisi kovin turvallisia raskaana oleville ja enkös minä lomareissulla suihkinut itseäni oikein kunnolla päivittäin... Olen yrittänyt rauhoitella itseäni, sydänäänetkin ovat kuuluneet ihan hyvin näiden tempausten jälkeen, mutta silti... Sitten kun lapsella on esim. kouluiässä oppimisvaikeuksia, niin voin sitten muistella uunin pesua... :) Jospa sitä loppuraskauden ajan tajuaisi miettiä asioita ennen kuin rupeaa touhuamaan.
Missäs päin muuten tämä meidän porukka asustelee? Sk kertoo viesteissä soitelleen Hyvinkäälle, joten samalla sairaalaalueella taidetaan asua. Me asumme Nurmijärvellä. Entäs te muut?
Tässähän tulikin kirjoitettua pitkät pätkät!
WAW ja " Taimi"
Eli siitä kotidoplerista, jonka sk on hankkinut. Minä en pidä sinua ollenkaan hölmönä, päinvastoin! Ja heti heräsi kiinnostus :) Mistä te sen hankitte ja kuinka kalliita ne ovat? Jospa sitä itsekin :)
... eli vieläkin tuli mieleen asiaa. Eli sukupuolesta. Tiedättekö te jo vauvan sukupuolta tai aiotteko kysyä sitä ultrassa? Meille ei rakenneultrassa sukupuolta millään tavoin kommentoitu ja emme sitä myöskään itse kysyneet. Olen koko ajan ajatellut, että en halua sitä etukäteen tietää, mutta nyt se on yhtäkkiä alkanut kovasti kiinnostamaan. Poikaa meille kaikki veikkaavat vatsan muodon vuoksi. Hieman poikaolo on itselläkin, tosin varmaan ihan sen vuoksikin, että miehen suvussa syntyy lähes pelkästään poikia. Vatsa tosiaan kasvaa suoraa eteenpäin ja on jo ihan reilun kokoinen, mutta painoa ei ole tullut edelleenkään kuin hieman vajaa kaksi kiloa! En tajua, että mikä höyhen tuolla vatsassa kasvaa :)
Joo pieneksi on tämä meidän ketju kutistunut, mutta eipä sen väliä, kivaa kirjoitella silti.
WAW:liikkeiden tunteminen on todellakin yksilöllistä ja ensisynnyttäjillä tuntuvatkin kunnolla yleensä vasta viikoilla 20+ Mutta kyllä se mieltä piristäisi kummasti jos kunnon potku tulisi. Omat liikkeeni ovat edelleen todella hentoja, jos edes liikkeitä vielä ovat.
Todella omituista että lääkäri sanoi etteivät selkäkivut johdu muka raskaudesta! Itse olen alan ihminen ja voin sanoa että taatusti johtuvat kun painoa tulee päälle ja ligamentit löystyvät. Harmi ettei tukivyö auta. Oletko koittanut voimistella selkä ja vatsalihaksia? Ei siitä ainakaan pitäis haitaa olla.
Oon itsekin SK miettinyt tota koti doppleria mutta mies ai antanut sitä tilata. En yhtään ihmettele että tilasit varsinkin noiden vuotojen takia. Jännää varmaan kuulla sýdänäänet päivittäin!
Mulla on tällä viikolla ollut mainio olo, koko alkuraskauden kestänyt päänsärky on poissa! Toivottavasti pysyykin poissa, on tota panodolia tullut jo popsittua ihan tarpeeksi. Aion rakenneultrassa kysyä vauvan sukupuolen jos se näkyy, mulla rakenneultra viikolla 20, silloin kuulemma pitäis jo näkyä. Jotenkin olis helpompi suhtautua vauvaa kun tietäis kumpi on tulossa, molemmat toki ovat enemmän kuin tervetulleita. Mulla on kyllä ollut niin vahva poikaolo kokoa ajan, katotaan vaan niin sit kuitenkin tulee tyttö:)
Mutta nyt täytyy lähteä kauppaa. Kivaa viikonloppua kaikille!
T: Lazo rv 16+4
Uskaltauduin tällä viikolla tilaamaan pieniä vauvan vaatteita Joseffsonilta ja äitiys vaatteita H&M:Ltä...en malta odottaa että tulisivat jo :) Muita hankintoja en ole vielä tehnyt, katsellut vaunuja netistä kyllä jo olen.
Täällä jälleen kuulumisten kera. Oli mukavaa lueskella jälleen teidänkin kuulumisianne ja tosiaan olen sen saman huomannut, että meitä ei taida olla kuin neljä, jotka tähän pinoon ovat jatkaneet kirjoittelua. No mukava kun te olette mukana, niin on joku, jonka kanssa kirjoitella. Itselläni on nimittäin sellainen tilanne, että viime vuosi oli ihan älytön vauvabuumi vuosi kaveripiirissämme ja nyt sitten kaveripiiristä ei löydykkään kuin yksi odottaja minun lisäkseni ja hänelläkin on laskettuun aikaan alle kuukausi jäljellä. Näin ollen kaikki vertaistuen saaminen ja keskustelu jää pääasiassa tänne keskustelupalstoille. Mites on, olemmeko me kaikki neljä muuten ensiodottajia?
WAW mainitsit tuosta perhevalmennuksesta, niin meillä perhevalmennus alkaa 8.8. Tosin meille sattuu juuri silloin olemaan päällekkäin aika rakenneultraan Hyvinkäälle eli täytyy viikon päästä kysyä neuvolassa, että pääsemmekö kuuntelemaan kyseisen luennon esim. tammikuisten odottajien kanssa. WAW kyselit myös asumispaikkakuntia, niin todellakin olemme samassa sairaanhoitopiirissä. Itse asun Mäntsälässä ja näin ollen synnytyssairaalana tulee olemaan Hyvinkää. Missäs te muut asutte?
Sitten vielä sukupuolesta, niin mulla on välillä tuntemukset, että ihan kumpi tahansa voi olla tulossa, mutta jos miettii tuota alkupahoinvointiani, niin se voisi viitata tyttöön ja kyllä mulla ehkä enemmän on ollut tyttö olo itsellänikin. No saa sitten nähdä. Me olemme mieheni kanssa päättäneet, että emme halua tietää sukupuolta etukäteen, vaan pidämme sen jännityksen aiheena loppuun asti. Tästä vauvan sukupuolesta tuli mieleeni seuraava asia eli mitä mieltä olette tämän vuoden äitiyspakkauksesta ja sen väreistä? Entä meinaatteko ottaa pakkauksen vai rahat? Me otamme pakkauksen. Itse vaan olin yllättynyt, kun näin sen ensimmäisen kerran, että pakkauksen väritys on tänä vuonna ehkä hieman poikamainen tai ainakin vaaleansininen hallitsee pakkauksen väritystä (varsinkin ulkovaatteiden kohdalla). Mitä mieltä siis te muut olette?
Sitten vielä omia kuulumisia eli ensinnäkin vuodot eivät ole kokonaan ohi, vaan edelleen tulee aina välillä sellaista ruskeaa vuotoa ja silloin kun sitä tulee, niin tulee kerralla hieman enemmän ja loppu vuorokausi voi mennä kokonaan ilman minkäänlaista tuhruttelua. Välillä maha on hieman kipeä, mutta olen yrittänyt olla ottamatta siitä nyt isompaa stressiä, kun nuo tuntemukset voivat johtua ihan kohdun kasvustakin ja siitä, että tuolla mahassa alkaa olla varmaan aika tiukkaa (tuntuu siltä että maha kyllä kasvaa). Päivittäin tunnen liikkeitä ja sekin varmasti helpottaa omaa mieltä. Samoin sydänääniä tuli eilen taas kuunneltua, mutta tällä kerralla kuuntelutuokio jäi hieman lyhyeksi, kun vauva ei sitten millään meinannut pysyä anturin alla kahta sekuntia kauempaa. Tuosta kotidoplerista, niin tilasimme sen netistä osoitteesta: www.kuuntelevauvaa.fi Hinta oli 79 ¿ + postikulut.
Tulipas tästä nyt taas maraton viesti. Nyt pitää aloittaa jälleen työnteko, jotta saa jotain aikaiseksikin tänään. Mukavaa viikonloppua kaikille!
terveisin, sk-78 + pikkuinen (rv 18+0)
Voi höh, kirjoittelin pitkän jutun torstaina, mutta eihän se tänne päivittynyt, en jaksanut sitten enää uudestaan kirjoitella. No, jospa nyt uudella innolla. Tosiaan, moni alunperin kirjoittanut on jäänyt pois, toivottavasti kaikki tosiaan on sujunut. Mukavaa että te olette täällä jatkaneet! En ole tuonne odotuspuolelle oikein osannut " listautua" .
SK, olet kovasti mielessä. Tuolta odotuspuolelta luin että vuotoja on ollut muillakin näillä viikoilla, ilmeisesti myös istukan sijainnista johtuvia. Toivotaan parasta! Kotidoppler kuulostaa kivalta. Miten vaikeaa sillä on saada äänet kuuluviin? Neuvolassa kun pikkuinen luisti anturin alta pois, sai aina etsiä sitä uudelleen. Onko itse vaikea löytää jos pikkuinen on liikkuvalla tuulella?
Kummallinen kommentti se, ettei raskaus aiheuttaisi selkäkipuja. Löystyväthän liitokset ja toisaalta kehon painopistekin muuttuu. Itsestäni tuntuu ettei syviä vatsalihaksia voi samaantapaan käyttää kuin aiemmin, joten paljon muutoksia on lyhyessä ajassa...joten kai se selkäänkin vaikuttaa. Eikö melkein jokainen raskaana oleva jossain vaiheessa kipuile selästä?! Itse mietin olisiko sellaisesta tukivyöstä iloa. Kaverillani oli Patrician ja Anitan mallit, pidin siitä Patriciasta ja koetin löytää itsellenikin sellaisen, mutten löytänyt Hesan kaupoista. Onko mitään ideoita mistä niitä saisi?
Ja WAWllako oli istukka edessä? Kaverini juuri kertoi ettei hän toiseltakaan vauvalta tuntenut liikkeitä kuin 20 viikon jälkeen, juuri tuon istukan sijainnin vuoksi. Meillä se istukka sijaitsee takaseinämässä, siksi varmaan liikkeetkin voi tuntea. Sitä vaan kummastelen kun kohdun korkeinta kohtaa kun mitattiin viime neuvola kerralla ja se alkoi jo ylettää napaan, niin pikkuinen viihtyy aivan alavatsalla, vai onkohan se vaan ainoa paikka jossa tunnistan liikkeet.
Niin, kauan kaivattua esikoista täällä odotetaan ja ollaan Espoosta.Synnyttämään menemme NKL:lle, kun siellä on tullut oltua asiakkaana jo aika kauan.
Teillä olikin jo ollut aikoja perhevalmennukseen, meille ei ole vielä puhuttu niistä mitään. Ensi kerralla (4. kerta n. kuukauden päästä) kuulemma saadaan KELA-kaavakkeet. Sitä ennen, eli reilun viikon päästä olisi rakenneultra, joten tässä onkin paljon tapahtumia. Ei ole vielä tuntunut että liian usein olisi, päinvastoin, voisin käydä kuuntelemassa sydänääniä päivittäin :).
ja ne viikot oli nyt 17+5 ja ei ole sukupuolesta mitään hajua. Jos se slevästi näkyy, niin saa sen kertoa (mutta täällä eivät käsittääkseni kerro). En tiedä lähdemmekö sitä erikseen selvittelemään yksityiselle.
Näin se on viikko ehtinyt taas jo puoleen väliin ja aina ollaan lähempänä rv 25, jonka olen ottanut tavoitteeksi. Eli sinne asti mennään nyt päivä kerrallaan ja sen jälkeen kaikki mitä saavutetaan on plussaa. Vuoto on edelleen jatkunut ja tuossa viikonloppuna ollessamme appivanhempien luona kävimme samalla tutustumassa myös Mikkelin keskussairaalan äitiyspoliin, kun kivut tulivat mukaan kuvioihin. Kaikki oli kuitenkin edelleen hyvin ja kohdunsuukin oli ihan kiinni ja kiinteä. Kohdunkaulakanava oli kuulemma hieman lyhyehkö (2-2,5 cm), mutta erään alan ihmisen kanssa juttelin, niin toisilla se voi lyhentyä melkein olemattomaksi, kun kohtu alkaa kasvaa ja painamaan. Se mitä tällä kertaa ultrassa selvisi oli se, että tämän lääkärin mielestä istukka ei ole lähelläkään kohdunsuuta. Tutkimuksessa hän löysi kohdan, jossa näyttäisi että napanuora lähtee aivan istukan reunasta ja tämä voikin olla syynä vuotoihin. Edelleenkään selvää vuotokohtaa ei näkynyt. Pikkuinen on kasvanut aivan tasaisesti, tosin mitoissa hän menee edelleen ylärajoilla/rajoja rikkoen sillä B-mitan mukaan kaverimme oli lauantaina jo rv 19+0, vaikka oikeasti oli rv 18+1.
Hymis kyseli tuosta kotidoplerin käytöstä, niin kyllähän se sydänäänien löytäminen on hankalaa, jos kaveri liikkuu kovastikin. Tosin silloin kuuluu samalla sellaisia pulahduksesta aiheutuvia ääniä, joista tietää että jumppatuokio on menossa. Tähän mennessä olen joka kerralla löytänyt sydänäänet edes hetkeksi. Välillä pikkuinen ui kyllä anturin alta pois parin sekunnin välein. Joskus hän ilmoittaa potkaisemalla, että voisitkos olla häiriköimästä minua tämän enempää. Muuten on ollut kyllä kiva kuunnella niitä ääniä. Tosin ny kun liikkeet alkavat tuntua päivittäin, niin se helpottaa omaakin oloa, kun tietää että kyllä siellä elossa ollaan.
Tuosta tukivyö asiasta, niin oletkos hymis käynyt ihan Patrician omassa liikkeessä Helsingissä? Sieltä voisi ainakin kysellä, että onko heillä vielä niitä tukivöitä vai ei. Siellä on myös hyviä liivitarjouksia (jopa imetysliiveistä) aina välillä, kun poistavat mallistojansa eli suosittelen siellä käymistä muutenkin. Se liike sijaitsee lähellä Kasarmitoria. En nyt muista tarkkaa osoitetta (muistaakseni Unioninkadulla), mutta eiköhän se löydy heidän kotisivuiltaan www.patricia.fi . Siinä Kasarmitorin vieressä (vastapäätä S-markettia) on myös joku äitiysliike, joka myy myös noita tukivöitä jne. Kävin siellä viime kesänä kaverini kanssa katsomassa hänelle imetysliivejä ja paitoja.
Tulipas tekstiä, mutta nyt täytyy kuitenkin jatkaa jälleen töiden tekoa eli palaillaan taas!
terveisin, sk-78 + pikkuinen (rv 18+5)
Moikka!
Hyvä SK että tilanne on nyt rauhallinen ja kohdunsuu on kiinni, sehän on tosi hyvä juttu. Joo se on jännä että tässä raskaudessa on aina jotain murehdittavaa, itsekin lasken viikkoja että koska vauva voisi selvitä hengissä jos synnytys käynnistyisi. Ei voi vieläkään ottaa täysin rennosti, vaikka mitään syytä murehtimiseen ei pitäisi olla. Mutta kai se vaan on niin että kun tätä on niin kauan odotettu, on vaikeaa uskoa että kaikki menisi hyvin.
Tänään neuvolassa kaikki oli kuitenkin hyvin. Sydänäänet kuului tosi voimakkaina, voiko sen ihanampaa ääntä ollakaan! Menen perusverikokeisiin tämän päänsäryn vuoksi joka tuli tällä viikolla takaisin. Neuvolatäti epäili että alhainen hemoglobiini voisi sitä myös aiheuttaa.
Yks asia mikä ainakin varmaan vaikuttaa on väsymys. Onneksi perjantaina on viimeinen työpäivä ja sitten mulla alkaa vihdoin loma. Aika raskas on ollu tämä kevät/kesä töissä, vaihdoin keväällä vielä työpaikkaakin. Lähdemme ensi viikolla mökille rentoutumaan ja viettä mään ensimmäistä yhteistä kesälomaa!
Olen siis nettipimennossa pari viikkoa, mutta palailen sitten takaisin linjoille. Sitten täältä saakin jo lukea rakenneultra kuulumisia!
Voikaa hyvin ja paksusti!
T: Lazo ja Vilbertti rv 17+3
Täällä kyseltiin kotipaikkakuntaa...olemme Turusta.
Mitäs joulukuisille kuuluu?
Täällä on loma pidetty ja töihin palattu. Väsyttää aivan uskomattomasti. Oletteko te jo päässeet väsymyksestä yli? NO jaa, on se vähän helpottanut, en ihan niin pitkiä yöunia nuku kuin vielä kesäkuussa. Mutta siis työpäivän jälkeen on aikalailla väsynyt. Toisekseen hiuksia tippuu runsaasti. Lisäksi paineen tunne alapäässä on voimakas, varsinkin työpäivän (istumatyö) jälkeen. Miten teillä muilla?
Kävin rakenneultrassakin, siellä oli kaikki ok. Mukavaa oli taas nähdä pikkuisen touhuavan. Meilläkin mennään ' yläkäyrillä' , B-mitan mukaan 19+6, kun tutkimus tehtiin 19+0. Jännä juttu.
Käyn usein tuolla odotuspuolella lueskelemassa jouluisten kuulumisia. Siellä vasta harkitaan mammavaatteisiin siirtymistä. Minulla vatsa on jo suuri, kesäkuusta asti olen käyttänyt pelkästään mammavaatteita. No, jotkut tosi venyvät paidat/hameet menevät päälle ja kesä on sujunut ostamillani pari numeroa liian suurilla shortseilla. Omien housujen mahtumista en ole voinut ajatellaakaan pitkiin aikoihin. Olin siis normaalipainoinen ennen raskautta ja viime neuvolakäynnillä (rv 18+) oli tullut 3 kg lähtöpainoon lisää. Vatsanympärys on kasvanut n. 15 cm alkuperäiseen. Mahdutteko te edelleen normaaleihin vaatteisiin? Minullakin on taaksepäinkääntynyt kohtu, mutta ihmeen aikaisin se kyllä pullahti tähän eteen. En tiedä olisiko sillä hyperillä ollut osuutta asiaan, tuolla vatsaontelossa oli aika ahdasta alusta asti.
Patrician tukivyön kävin ostamassa heidän omasta liikkeestään, siellä saikin hyvää palvelua. Tukee hyvin myös selkää, voisin kuvitella että loppuvaiheessa se on todella tarpeen!
Toivottavasti SK vuodot ovat rauhoittuneet! Todella ikävää, kun tässä muutenkin varmasti itsekukin on varpaillaan olemisensa suhteen.
Kuulumisiin!
Täällä sitä jälleen ollaan. Hieman hiljaiseloa olen vietellyt, kun ei ole oikein jaksanut kirjoitella. Kaikki on täällä edelleen hyvin ja vauva myllää mahassa oikein toden teolla päivittäin (no ainakin se rauhoittaa mieltä), mutta sitä mieltä kyllä olen, että häntäluun ja virtsarakon potkimisen voisi jättää tekemättä silloin, kun äiti ajaa autolla kotiin tai töihin (matkaakin kun on tuo yli 50 km). Tuolaisessa tilanteessa, kun pitäisi keskittyä siihen liikenteeseen, eikä siihen, että milloin taas tulee mojova potku arkaan paikkaan. On muuten välillä todella mielenkiintoista ajella töistä kotiin potkujen saattelemana, toivottavasti ei näy kauheasti ajotyylissä :)
Tuosta väsymyksestä, niin se on sellaista ajoittaista. Tietysti työpäivän jälkeen on tosi väsynyt, kun vihdoin pääsen kotiin, sillä tuosta matkasta johtuen työpäivät kuitenkin venähtävät miltei 10 tuntisiksi. Lisäksi jokin on alkanut häiritsemään minua öisin ja valvoskelen välillä parikin tuntia sängyssä pyöriskellen, kun en saa vain unta vessassa käynnin jälkeen. Vessaheräämiset on onneksi vähentyneet ja välillä herään vain yhden kerran yössä, kun vielä viikko sitten heräilin kolmesti yössä vessaan. Tuo hymiksen tuntema paine alapäässä on minullekin tuttu ja varsinkin aina tuon työmatkan jälkeen. Ei taida oikein maha tykätä tuosta istumisesta ja auton tärinästä. Lisäksi itsekin istun lähes koko päivän koneen ääressä. Nyt pitikin ottaa käyttöön jo tukisukat, kun toinen pohje on alkanut vähän turpoamaan aina iltaa kohden ja siitä aiheutuu jalkaan hieman suonen vetoa iltaisin.
Meillä oli viime viikolla neuvola ja vihdoin minullakin on alkanut paino nousemaan. Nyt oli tullut kilo lisää neljän viikon aikana. Edellisellä neuvolakäynnillä paino oli pysynyt samana, mutta silloin pahoinvoinnin aikanahan painoni tippui miltei 9 kg. Onneksi tuon hoidon aikana oli tullut niitä lisäkiloja, niin oli silloin alussa varaa luopuakin niistä. Saa nähdä miten tämä painokehitys tästä eteenpäin sitten kulkee. Muuta neuvolakäynnistä, niin hemoglobiini on pysynyt edelleen hienoissa lukemissa (137) eli kun aloittelin tässä vitamiinien käytön, niin piti valita sellainen monivitamiini, jossa tuota rautaa ei ole mukana. Onhan tuo arvo tullut alas sieltä, mistä lähdettiin (155), mutta ei kuitenkaan aivan radikaalisti. Seuraava neuvolakäynti onkin sitten taas lääkärineuvola 29.8. ja samalla saan ne kaikki KELAn laput mukaani. Ultrassaki tässä tuli käytyä jälleen päivystyksen kautta, kun loppuviikon kivut yltyivät niin koviksi, ettei tiennyt enää missä mennään. Ilmeisesti kivut johtuivat kuitenkin edelleen kohdun kasvamisesta ja masuasukilla oli siis kaikki hienosti. Vuoto on ollut nyt vähenemään päin (" koputtaa puuta" ) ja oikeastaan valkovuodon mukana tulee enää hieman vaalean ruskeaa tuhrua. Toivottavasti se vuoto oli tässä, eikä tulisi enää uutta säikäytystä. Sitten oli vielä tuosta istukan paikasta, josta olen kirjoitellut, niin en kyllä ymmärrä, kun joka toinen lääkäri/kätilö on sitä mieltä, että istukka on lähellä kohdunsuuta ja joka toinen on sitä mieltä, ettei se ole lähelläkään. No ehkä ensi maanantain rakenneultrassa saa lopullisen vastauksen tai sitten ei. Torstaina ultran tehnyt lääkäri oli sitä mieltä, että istukka olisi noin 1 cm kohdunsuulta, mutta joku reuna saattaa kuitekin osua kohdunsuullekin. Kerron siis maanantai-iltana tai tiistaina mitä rakenneultrassa selvisi.
Tuleepas tästä nyt pitkä viesti, mutta jatketaan, kun ollaan vauhtiin päästy. Hymis kyselit noista vaateasioista, niin itselläni ei ole enää normaalit omat vaatteet (lähinnä housut) päälle mahtuneet pitkään aikaan. Mulla on jo niin selvä maha, ettei ulkopuolisilla jää paljoin arvailun varaa siitä, missä mennään. Kesäkuun lopussa, kun olimme kavereiden häissä, niin minun piti lainata äidiltä mekko niihin juhliin, kun omani eivät enää mahtuneet mahan kohdalta tai jos mahtuivat, niin viimeistään iltaan mennessä olisivat alkaneet kiristää. Itse olen rakenteeltani hyvin lyhytselkäinen, enkä muutenkaan pitkä eli arvattavissa olikin, että kaikki mitä tulee, niin tulee näkymään tuossa edesä ja nopeasti. Ehkä sen vuoksi mulla on ollu noita kasvukipujakin niin paljon, kun ei nuo alimet tuolla sisällä oikein meinaa mahtua olemaan. No mene ja tiedä. Äitini, jonka kanssa siis olen hyvin saman kokoinen, oli kyllä minua sekä veljeäni odottaessaan aikamoinen pallo eli tiedän mitä tässä on odotettavissa. Hänellä ei nimittäin tullut painoa kummankaan raskauden aikana yli 10 kg.
Hyvä, että olet löytänyt itsellesi tukivyön. Itsekin olen pitänyt tuon Patrician palvelusta ja liivini olen viime aikoina käynyt sieltä ostamassa. Täytyisi varmaan itsekin käydä siellä katsomassa sitä tukivyötä, kun ei nuo tukihousut enää tahdo tukea riittävästi.
Nyt täytyy lopetella ja lähteä aamukahville muiden työkavereiden seuraan. Työaamuja mulla on enää seitsemän ja sen jälkeen pääseekin sitten rauhoittumaan ja miettimään tulevaa. Suunnittelemaan lastenhuonetta, katselemaan rauhassa vaunuja ym. tarpeellisia tavaroita. Mutta nyt siis jatkamaan vielä töitä, jotta saa pöytänsä siivotuksi ja keskeneräiset työt siirrettyä muille. Kirjoitellaan jälleen!
Terveisin, sk-78 + pikkuinen rv 19+5 (miltei puolivälissä!)
Tuli tuossa kahvitauon aikana mieleen, että onko joku teistä menossa sokerirasitukseen? Itselleni sellainen pitäisi tehdä rv 26. Alkupaino kun oli " hoitokilojen" takia korkea ja nosti BMI:n pilviin, niin tuo sokerirasitus tehdään sen vuoksi. Lisäksi suvussamme on riski sairastua aikuisiän diabetekseen.
Eli rakenneultra on sitten takana ja kaikki oli hyvin. Siellä pienokainen jaksoi liikuskella ja tökki vähän väliä äitiä kuin viestittäen, etten halua tuota vekotinta minua painamaan, vaan haluan omaa tilaa. Kohdussa hän köllötteli kaksinkerroin polvet suussa ja pää aivan tuolla lantiossa eli ei ihme, että minulla on vihlontaa ja kivistystä vähän väliä tuolla alapään ympärillä. Mittojen mukaan vauva menee edelleen muutaman päivän edellä, tosin reisiluun mitta on kuitenkin + 1 viikko raskausviikkoihin nähden. Taitaa olla tulossa pitkäjalkainen kaveri.
Istukka oli noussut kohdunsuulta ja nyt sen osasi itsekin katsoa eli sen ei pitäisi aiheuttaa ongelmia synnytyksessä. Kyllä muuten helpotti, kun moni asia selitty tuon ultran jälkeen. Varsinkin noiden kipujen mahdolliset syyt. Nyt kyllä uskon, että ne johtuvat lähinnä kasvamisesta ja siitä, että pikkuinen köllii mahdollisimman alhaalla lantiossani.
Sitten muihin asioihin, niin viime yö meni vähän huonosti nukkuessa, kun pienokainen aloitti oman jumppaamisensa tuossa nukkumaanmenoajan aikoihin ja jatkoi sitä koko yön. Ei meinannut tulla nukkumisesta sitten yhtään mitään. Mites teillä muilla, valvottaako vauva liikkeillänsä teitä? Täytyy toivoa, että tuo unirytmi kuitenkin muuttuisi ja äiti saisi kuitenkin nukuttua yönsä vaikka töitä ei olekaan enää tämän viikon jälkeen.
Mites te muut, oletteko jo käyneet katselemassa vaunuja? Itse kävin ensimmäisen kerran viikonloppuna. Nyt täytyy miettiä, että mitä teemme, kun uudet mallistot tulevat tuossa syys-lokakuun vaihteessa. Toisaalta voisi odottaa siihen asti, jos sitten saisi vanhemman malliston yhdistelmärattaita halvemmalla, vaikka silloin niiden värivaihtoehdot voi olla aika minimissä. Tai sitten jos haluaa tietyt rattaat tietyn värisinä, niin ne pitäisi ostaa varmaan jo nyt. Se tuntuu kuitenkin hieman liian aikaiselta, mutta toisaalta olisipa nekin sitten hankittuna. Yleisesti voisin sanoa noista vaunujen värivaihtoehdoista, että tummat värit tuntuvat vallitsevan valikoimaa. Olisi kiva ostaa hieman värikkäämmät vaunut ja sen vuoksi voisi odottaa sitä uutta mallistoa, jos siellä tulisi vaikka hieman värikkyyttä mukaan. Toisaalta ollaan myös mietitty sitä, että pitäisikö hakea rattaat Tallinnasta, kun niitä saisi sieltä vähän halvemmalla.
Taas tästä tuli tällainen pitkä viesti. No toivottavasti jaksoitte lukea. Nyt täytyy lähteä lepäilemään, jos saisi tuon maha-asukin rauhoittumaan hieman aikaisemmin tänään ja saisi itsekin nukuttua ensi yönä.
terveisin, sk-78 + " Wilma-Waltteri" rv 20+3
Ihania uutisia sinulla sk tuolta ultrasta! Eikö olekin helpottavaa nähdä pikkuinen. Nyt ei sitten kai enää periaatteessa ultrailla, jos ei tule jotain muuta syytä miksi mennä. Hyvä että istukka oli siirtynyt eikä tuota ongelmia enää.
Minulla oli eilen supistuksia, mietin jopa päivystykseen soittamista kun niitä tuli useampi, kestoltaan 20-30 s. Päätin kuitenkin ensin kokeilla josko täydellinen lepo auttaisi ja tunnin makailtuani olo helpottikin. Ilmeisesti en juonut eilen tarpeeksi kun helteen takia nestehukka oli varmaankin suurentunut. Tänään tuli pari napakkaa supistusta ja mietinkin pitääkö sittenkin ottaa yhteyttä neuvolaan. Mistä ihmeestä sitä tietää onko kyse vaarattomista harjoitussupistuksista vai voivatko nämä olla vahingollisia ja pehmittää kohdunsuuta?! Olin ajatellut mennä johonkin jumppaan syksyksi, mutten taida uskaltaa. Taidan vaan jumpata kotioloissa ja käydä kävelyillä.
Pikkuinen liikuskelee aina sellaisissa ryppäissä joiden jälkeen on hiljaisempaa. Tunnen liikkeet varsinkin silloin kun menen makuulleni. Etsii ilmeisesti itselleen parempaa asentoa masussa :). Tavallisesti illalla onkin pieni jumppatuokio ja sitten on hiljaisempaa. Joinakin aamuöinä olen herännyt pikkuisen puuhasteluun masussa, se tosiaan on niin reipasta että kyllä siinä uni karisee silmästä. Sitten taas on hiljaisempaa ja nukahdan uudestaan. Aamuisin myös on yleensä jumppahetki ja sitten muutaman kerran päivässä. Ruokailun jälkeen myös on masussa enemmän liikettä, vai huomaakohan sen vaan paremmin kun on rauhoittunut paikalleen?
Vaunuja en ole vielä uskaltautunut katselemaan. Hyviä pointteja toitkin esille. Yksi kaveri olisi halukas myymään omat vaununsa, ovat varmaan ihan hyvät mutta kun en ole perehtynyt asiaan niin en osannut sanoa heti mitään. Pitäisi kai käydä katselemassa malleja ja vertailemassa ominaisuuksia niin sitten osaisi päättääkin. Kuvittelen että vaunujen käyttö tulee olemaan kovaa, joten mielellään saisi olla mieluisat!
Hmm, mitäs muuta piti sanoa...niin, sokerirasitukseen ei ainakaan vielä ole tarvetta mennä. Minulla on " riesana" Rh negatiivinen veri, eli vasta-aineiden muodostumista seurataan neuvolassa. Tarkoittaa ylimääräisiä verikokeita, mutta kun ne otetaan neuvolan yhteydessä niin eipä niistä sinänsä ole vaivaa. Jos siis kaikki menee hyvin eikä mitään ylimääräisiä reaktioita tule.
hymis tasan 20
Mukavaa, että kaikilla menee hyvin, meilläkin raskaus etenee suht mukavasti.
Minulla alkoi viime viikon torstaina työt ja olen ollut selkeästi aiempaa väsyneempi työpäivien jälkeen. Kesäloman aikana en oikeastaan edes huomannut mitään erityistä väysymystä.
Selkäsäryt alkavat olemaan takana, ainakin toistaiseksi... Tukivyötäkään en ole enää käyttänyt ja aika vähäistä se oli noiden särkyjenkin aikana. Sain silloin kesällä apuvälinelainaamosta tukivyön ja itse koin sen hankalana esim. vessareissujen riisumisen ja pukemisen vuoksi. Ja vyö tahtoi aina nousta liikaa ylöspäin. Selkäkipujen tilalle on nyt tullut supistelut, onneksi kivuttomat sellaiset. Minulla supistelee useita kertoja päivässä ja varsinkin pienenkin rasituksen aikana. Esim. pyöräily aiheuttaa helposti supisteluja, mutta toisaalta niitä tulee ihan levossakin. Ainakin siis olen tulkinnut tuntemukset supisteluiksi :)
Neuvolassa olin taas maanantaina ja kaikki periaatteessa oli ihan hyvin. Ainoastaan hemoglobiini minulla on ollut koko ajan alhainen ja nytkin se oli vain 109 (tosin kävi se tässä kesällä alempanakin). Rautaa olen popsinut jo reilun kuukauden, mutta eipä tuo arvo silti oikein nouse. Verenpaineet ovat olleet koko ajan erinomaiset. Vatsan kokoon terveydenhoitaja kiinnitti huomiota, se on siis suuri :) Kasvaa yli yläkäyrien... Mutta toisaalta painoa on edelleenkin tullut vain hieman vajaa kolme kiloa. Ehkäpä tuo vatsan kasvu tuosta rauhoittuu pikkuhiljaa... Mutta en siis tosiaankaan ole mahtunut tavallisiin housuihin sitten kesäkuun alun, nyt alkavat löysemmät puserotkin käymään ahtaiksi :) Vatsani on kuitenkin omasta mielestäni ihan siro, se on kauniisti pallona suoraan eteenpäin, takaa ei huomaa raskautta ollenkaan. Olen aika kapea muutenkin, joten vauvalla ei taida olla tilaa kasvaa muualle kuin eteenpäin.
Nyt minäkin tunnen liikkeitä jo ihan selvästi ja useita kertoja päivässä. Yöt ovat kuitenkin sujuneet ihan rauhallisesti, toistaiseksi en ole liikkeisiin herännyt. Viime yönä en tosin oikein saanut nukuttua, mutta siihen oli syynä iloinen viesti, jonka sain juuri ennen sänkyyn menoa. Ystäväni, joka on myös vuosia tahkonnut hoitoja läpi on vihdoinkin plussannut pakastesiirrosta!
Vaunuistakin oli puhetta. Me olemme saamassa miehen veljen perheestä lähes käyttämättömät yhdistelmävaunut. Ainut mutka matkassa on se, että he ovat ostaneet vaunut heidän tyttären ollessa jo hieman vanhempi ja ovat sen vuoksi jättäneet koppaosan ostamatta. Eli nyt olen sitten alkanut selvittelemään, että mistä ja minkälaisen kopan siihen löydän.
Tänään olen selaillut vakuutuksia vauvalle. Meillä alkaa jo kohta olemaan kiire hakemaan vakuutusta, jos siis haluamme sen ennen syntymää varata (ne pitää varata viimeistään kolme kuukautta ennen laskettua aikaa). Tuo vakuutusten vertailu on aina niin hemmetin vaikeaa ja työlästä... Olen ajatellut, että haluan vakuutuskohtaisen (omavastuu menee kerran vuodessa) enkä vahinkokohtaista (joka kerrasta menee omavastuu) vakuutusta, joten se onneksi jo rajaa osan yhtiöistä ulkopuolelle. Meillä on näköjään edessä vakuutusyhtiön vaihto ainakin kotivakuutuksen osalta, koska kotivakuutuksen yhteydessä vauvavakuutukset ovat huomattavasti halvempia kuin yksittäin. Ja monet vakuutusyhtiöt eivät edes myönnä vakuutusta, jos kotivakuutusta ei ole samassa puljussa.
Sellaista täällä, nyt taitaa seuraava asiakas odottaa oven takana, joten täytyy palata työntekoon...
Moikka taas! Olipas tänne tullut vähän ikäviä uutisia..Hyvä Sk että kaikki on kuitenkin hyvin. Kyllähän sitä vuotoa tosiaan voi tulla muualtakin kuin kohdusta. Koitahan olla rauhassa että tilanne rauhoittuu!
Hymis, toivottavasti tuloksissa ei ole mitään vakavaa. Sairastelu raskaana ollessa on kyllä hankalaa, kun aina ei voida hoitoja tehdä raskauden aikana. Mutta tsemppiä sinulle!
Itselleni ei kuulu mitään erikoista. Pientä poreilua ja kuplintaa olen muka tuntenut viime päivinä, mutta en voi varmaksi sanoa että olisiko ne jo liikkeitä. Viikonloppuna sukulaisen häissä sukulaiset taputtelivat mahaani vuoron perään ja onnittelivat, yks täti sanoi että poikahan sieltä on tulossa kun maha kasvaa eteenpäin...
Mutta eipä muuta tällä kertaa, voikaa hyvin!
T: Lazo rv 16+1