Joulun lapsia?
Onko vielä muita,kenen la menee joulukuulle?
Testasin tänä aamuna plussan ja laskeskelin että joulukuun alkupäiville menee.Mutta tietääkö kukaan,onko sellaista laskuria jossain ja missä,miten lasketaan la kun on tehty alkionsiirto?itselläni tavallinen laskuri antoi la 27.11,mutta siinä oli hedelmöityspäiväksi arvioitu 5.3 vaikka se todellisuudessa meni niin,että punktio oli 17.3 ja siirto 21.3.
Pieni on ongelma näin juuri plussanneena,mutta kiinnostaa niin kovasti tuo mahdollinen la..!
Kommentit (183)
Täällä jälleen ollaan. Nyt on jo äitiyspakkaus tullut ja Tallinnassa käyty. Sieltäkin tarttui jotain pientä mukaan, mutta ei viitsinyt ihan hirveästi ostella, kun ei siellä nyt enää mitään kauhean paljon halvempaa ole. Pinnasänkykin tuli jo koottua ja saadut vaatteet odottavat pesua pinnasängyssä. Tänään pitäisi mennä ostamaan se turvaistuin, josta viimeksi kirjoitin, ja patja pinnasänkyyn Lastentarvikkeesta, kun siellä on 10% remonttialennus vähän kaikista. Saa sitten nähdä mitä muuta sieltä tarttuu mukaan.
Työtkin on nyt sitten loppusuoralla ja viimeiset omat tunnit on nyt pidetty. Ensi viikolla oon viikon pohjois-Satakunnassa ja kun sieltä tulen, niin seuraavalla viikolla käyn pitämässä vielä yhden uusintakokeen ja muutaman sijaisuustunnin. Sen jälkeen jäänkin sitten kotosalle ja odottelemaan joulua ja laskettua aikaa. Tietysti, jos koululta soittavat ja pyytävät sijaiseksi vielä ennen marraskuun puoliväliä, niin käyn ne sijaisuudet tekemässä. Muuten alankin laittamaan kaikkea kuntoon hiljalleen.
Omassa voinnissa ei ole mitään kummoisempaa. Lapsi on aina välillä todella vilkkaalla päällä ja pyöriskelee tuolla masussa ihan urakalla eli tilaa taitaa velä riittää kohtuullisesti. Närästys on hiljalleen alkanut vaivata, mutta sen olen saanut pidettyä kurissa juomalla joka päivä piimää muutaman lasillisen verran eli lääkkeisiin ei ole onneksi vielä tarvinnut turvautua. Tämän lisäksi pientä turvotusta on alkanut esiintyä ja aamuisin sormukset tuntuvat painavan sormissa, joten olen alkanut nukkua yöt ilman niitä. Sitten kun aamulla on ollut tunnin-pari pystyssä, niin kyllä ne sormukset taas sormiin mahtuvat. No tämä varmaankin kuuluu asiaan, eikä siitä sen enempää kannata olla huolissaan.
Mitäs teille muille kuuluu? Ovatko supistelut pysyneet poissa? Millonkas teillä muilla alkaa tuo äitiysloma?
Olen nyt koneen ääressä vielä viikonlopun, mutta kun olen reissussa, niin en varmaan pääse koneen ääreen ennen kotiin tuloa. Palaillaan taas! Voikaahan hyvin!
terkuin, sk-78 + Wilma-Waltteri rv 29+0
Hei kaikki!
Olin np-ultrassa ja kaikki oli loistavasti! Pikkuinen vastasi täsmälleen viikkoja, kaikki tärkeät rakenteet olivat ok (aivot, sydämen kammiot, raajojen luut jne). Saimme katsella 4D kuvaakin välillä, mutta pikkainen oli niin kova liikkumaan että näkyi aina vaan pieni vilahdus kustakin kuvakulmasta. Niskapoimu tarkistettiin kahteenkin otteeseen kun sattui sopivaan kuvakulmaan ja se oli alle 1 mm, eli todella hyvin. Meille tehtiin tavallista tarkempi tutkimus koska pieni sukuriski vaikeaan epämuodostumaan on olemassa. Olinkin ultran jälkeen aivan sekaisin, olin niin kovasti jännittänyt tätä hetkeä ja oli todella helpottavaa nähdä että kaikki on tällähetkellä hyvin. Pari kuvaa saimme mukaamme ihasteltavaksi :) Nyt kyllä uskaltaudun liivikauppaan, alkaa olla liivien mahtumisen kanssa jo pikku ongelma.
Ja sitten mitäs muille kuuluu?
WAW, toivottavasti kivut eivät ole uusiutuneet. Tuollaiset kai ovat aikalailla tyypillisiä? Jostakin niistä neuvolasta saaduista kirjasista luin että repivä kipu saattaa iskeä juuri kesken kävelylenkin, ja eteenpäin taivuttaminen auttaa joillakin. Olkoon vaan sitten normaalia, mutta kyllä tuollainen kipu säikäyttää!
SK, voi tuota sinun pahoinvointiasi! Nämä helteet saavat minutkin hieman pahoinvoivaksi. Esimerkiksi kuumassa bussissa matkustaminen on aika tuskaista. Suorassa auringonpaisteessa on myös raskasta istua. Toivottavasti olosi helpottaa viikkojen myötä! Niin ja tuo työpaikkasi kuulostaa kamalalta. Meillä täällä töissä on moni tiennyt meidän ongelmista ja ovat nyt aidosti iloissaan tästä pikkuisesta. Käskevät ottamaan rauhallisesti... Olen siis todella onnekas sen suhteen.
Ja Lazollakos oli uusintaultra tällä viikolla? Mitäs näkyi? Suostuiko kuvattavaksi tälläkertaa?
Ihanaa Hymis että kaikki oli ultrassa kunnossa! On se niin helpottavaa nähdä pieni ihmisen alku siellä kohdussa. Tekee tästä raskaudesta paljon todellisempaa!
Helteet ovat vaivanneet täälläkin, vaikka mun pahoinvoitnia ei voi verrata sun SK pahoinvointiin. Mutta jotenkin lämpö vie kaikki voimat. Olen ihan onnellinen että huomiseksi on luvattu vesisadetta kun me matkustamme juhannuksen viettoon lähes 500 km autolla jossa ei ole ilmastointia.
WAW, mä olen myös ennen kuullut noista kivuista esim. kävellessä. Varmaan ovat ihan normaaleja raskauteen liiittyviä kipuja. Ja toinen asia mikä kannattaa varmaan ainakin kesällä muistaa on vesipullo mukaan lenkille. Raskaana oleva ystäväni nimittäin lähes pyörtyi yksi päivä lenkille metsäpolulle. Jotenkin toi keho on nyt yliherkkä kaikelle!
Jep, eilen olin uusinta np-ultrassa ja nyt kaverilla oli sellainen vauhti päällä että mieskin arveli sen tekevän pomppu treenejä :) Kaikki oli hyvin ja np-mitta oli 1,4. Pääsin tällä kertaa yksityiselle ultraan kun kaikki kaupungin ultra ajat oli varattu ja siellä oli kyllä paljon paremmat laitteet. Tosi hyviä kuvia näkyi. Ja jännä juttu, kaveri oli kasvanut viime perjantaista 7 mm, mielestäni tosi paljon. Ei se ihme että alkaa maha pullottaa.
Uskaltauiduin tänään ostamaan ekat mammahousut. H&M:ltä sellaiset joustavat caprit, kivaa pitää näin kesällä...
Kaikille oikein kivaa juhannusta. Juodaan mehua ja limpparia ja nautitaan kasvavista mahoistamme!!!
T: Lazo rv 12+3
Hei vaan! Täällä jatkuu samaa rataa. Nyt pikkuinenkin on onneksi pitänyt vilkasta jumppaa masussa, ei ole tarvinnut ihmetellä että onko kaikki ok. Öiset WC ravaamiset ovat lisääntyneet ja suonenvedot palanneet jälleen kuvioihin. Luulin jo päässeeni niistä eroon magnesiumin syömisellä. Perhevalmennuksessa tuli esille että suonenvetoa voi esiintyä myös synnytyksen aikana, auts. Vaikka kai se on pienin vaiva sillähetkellä :)
SK, minulla on sama homma, sormet ovat aamuisin hieman turvoksissa ja palautuvat normaaleiksi kun on muutaman tunnin ollut ylhäällä. Toistaiseksi olen pitänyt sormukset sormessa, mutta varmaan kohta myös syytä ottaa ne pois yöksi. En ole huomannut että turpoaminen olisi yhteydessä mihinkään syömisiin, on varmaan ihan normaalia.
Saimme tuttavilta pieniä vaatteita ja innostuimme ennen sitä itsekin shoppailemaan 3+1 päiviltä 50-56 cm bodyja+potkupukuja. Lisäksi pestiin aiemmin saamamme pikkuvaatteet (laatikollinen) ja siellä olikin myös noita ihan pieniä kokoja. Nyt alkaa vaatevarasto olla mallillaan pienten vaatteiden osalta. Suurempia ennättää varmaan hankkimaan sitten ajan myötä. Hmm, vielä vaipat ja muut hoitotarvikkeet (rasvat, yms). Niin ja sitten kai pitäisi itsellekin hankkia jotain, kuten imetysliivit, liivisuojuksia jne. Siihen puoleen en ole vielä lainkaan tutustunut.
Äitiysloma alkaa myös marraskuun puolessavälissä ja nyt näyttää siltä että voin olla sinne asti töissä (kivuliaat supistukset pysyneet poissa, harjoitussuppareita alkanut ilmeentyä). Ei noita töitä tosiaan ole enää kuin reilu kuukausi, ihan uskomatonta että on jo tänne asti päästy!
Voikaa hyvin ja kertoilkaa kuulumisia!
hymis, rv 29+1
Uskomatonta tosiaan että äitiysloma lähenee, tämä raskaus on mennyt yllättävän nopeasti epävarman alun jälkeen! Tosi mahtavaa että vaikka synnytys käynnistyisi etuajassa on vauvalla jo hyvät mahkset selviytyä. Toisaalta mulla on tunne että tätä kaveria odotetaan pitkälle ensi vuoden puolelle...
Mulla alkaa äitiysloma 23.11, kivasti sai lisäpäiviä noista kaikista joulukuun pyhäpäivistä. Aion myös olla töissä loppuun asti jos vaan suinkin jaksan. Pysyy jotenkin mieli paljon virkeämpänä.
Mies nikkaroi meidän lipaston päälle itse vauva hoitotason. Siitä tuli tosi hyvä, vielä pitää se maalata. Huomenna ostetaan pinnasänky, saatiin yhteen liikkeeseen 40 % alennuskuponki joten hinnasta tippuu kivasti pois. Viikonloppuna olemme menossa vanhempieni luo Pohjanmaalle ja sieltä olis tarkoitus katella vaunuja jos löytöis jotkut vaikka emmaljungan tarjous vaunut. Hinnat on ilmeisesti eri luokkaa kuin täällä etelässä.
Vauva liikkuu erittäin ahkerasti, nukkumaan mennessä se potkii niin kovasti että on vaikeaa löytää hyvää asentoa. No hyvähän tuo on että liikkuu!
Hb mitattiin eilen, oli 122, vähän on pudonnut, mietin että pitäisikö aloittaa jo rauta vaikka joka toinen päivä, synnytys on kuitenkin rankka juttu ja se Hb todennäköisesti tästä vaan laskee.
Onko teille muuten suositeltu D-vitamiini lisää näin talviaikaan? Syön monivitamiinia missä on D-vitamiinia mutta en tiedä riittäkö se. Täytyy kysyä viikon päästä neuvolasta....
Palaillaan taas!
T: Lazo rv 28+2
Olen näköjään hieman laiska kirjoittelemaan kuulumisia :) Mutta mukava on aina lueskella teidän muiden kuulumiset!
Minä olin reilun viikon tässä välissä töissä, kunnes taas eilen jäin saikulle. Mammaloma minulla olisikin alkanut jo ensi viikon lopussa, joten nyt jäin sitten lopullisesti kotiin! Tuntuu aivan omituiselta, että ei oikeasti tarvitse mennä enää töihin - toivottavasti PIIIIIITKÄÄÄÄÄN aikaan ;) Vaikka siis loistavasti olen töissä viihtynyt ja pidän työstäni paljon. Silti tuntuu nyt ihanalta olla kotona.
Vointi on edelleen ollut ihan hyvä supisteluja (eivät kovinkaan pahoja) ja alhaista hemoglobiinia lukuunottamatta. Minullahan tuo hb on pysytellyt koko raskauden hieman alle 110:ssä ja siitä se ei ole rautakuureista huolimatta noussut mihinkään. Pidin tässä välissä taukoakin rautatablettien popsimisessa, mutta ei silläkään ollut vaikutusta, siis arvo ei lähtenyt siitä laskemaankaan. Nyt aloitin raudan taas uudestaan, jospa arvon saisi edes vähän nousemaan ennen synnytystä. Vaikka terveydenhoitajan mukaan yli sadan arvo riittää hyvin synnytykseen. Mutta jos se synnytyksessä laskee alle sataan, niin silloin on kyllä jo melko heikko olo...
Vauva on minulla ollut nyt varmaan ainakin kuukauden päivät raivotarjonnassa, potkut tuntuvat selvästi oikealle yläviistoon. Ja vauvan pää tuntuu lääkärin ja terveydenhoitajan mukaan harvinaisen selvästi alhaalla. Kohdunkaulalle supistelut eivät ole aiheuttaneet merkittäviä muutoksia, ainoastaan lyhenemistä on tapahtunut sentin verran. Mutta niin kait se jo muutenkin alkaisi lyhenemään?
Öisin joudun kerran nousemaan vessaan, onneksi ei useammin tarvitse ravata. Nukkuminen alkaa kyllä muuten olemaan hieman katkonaista. Nukun pääsääntöisesti oikealla kyljellä ja nyt siltä puolelta onkin mennyt lihakset jumiin. Kävin tänään sen vuoksi hierojalla ja varasin heti ensi viikolle uuden ajan. Oli aivan mahtavan rentouttavaa!
Hankinnat alkavat meillä olemaan hoidettu, muutamia pikkujuttuja pitää vielä ostaa. Vaatteitakin olen jo pessyt aika paljon. Pesemättä on oikeastaan vain hieman isompia vaatteita, ja niillähän ei nyt vielä mikään kiire olekaan.
Puhelimeenkin tallensin synnärin numeron ja miehen läheisten työkavereiden, jos en jostakin syystä saisi hädän hetkellä miestä kiinni ;) Laukkua ei vielä olla pakattu, pitäisi sitäkin varmaan alkaa hiljalleen miettimään. Mitä vaatteita olette ajatelleet ottaa vauvaa varten sairaalaan?
Perhevalmennuskin on meillä nyt ohi ja synnytysvalmennuksessakin käytiin. Ihan tyytyväisiä olimme kaikkiin valmennuskertoihin. Synnytykseen minulla ei ole sen kummempia suunnitelmia kuin että kaikki kivunlievitykset käyttöön, kiitos!
Siinä tämän kertaiset kuulumiset, loppusuoralla ollaan! Niin se aika on kuitenkin hurahtanut!
WAW ja Taimi 33+2
Tuli mieleen sellainen asia, että miten teillä tulevat isät ovat ajatelleet aloittaa isyysloman? Onko se tapana aloittaa vauvan syntymäpäivästä vai siitä kun äiti ja vauva kotiutuvat sairaalasta?
Kumminkin päin varmaan toimitaan, mutta me olemme miettineet, että kumpi olisi järkevämpi vaihtoehto. Jos isä jää kotiin vasta minun ja vauvan kotiutuessa, niin saisi maksimoitua yhdessä kotona vietetyt isyyslomapäivät. Mutta toisaalta jos vauvan synnytys kestää ja kestää ja isäkin valvoo yön tai kaksi, niin jaksaako hänkään mennä töihin synnytyksen jälkeen? Ja tokihan olisi mukavaa, että isä voisi olla sairaalassa mahdollisimman paljon synnytyksen jälkeenkin. Toisaalta, jos emme ole perhehuoneessa, niin en tiedä, että kuinka paljon isät voivat sairaalassa oikeastaan viettää aikaa?
Mitäs te olette tuumineet?
Mä en sitten oikeastaan enää kuulukaan tälle keskustelupalstalle, kun meidän vauvat päättivätkin jo syntyä. Raskausviikkoja oli 29+1 ja olin jo lepäillyt lähimmässä yliopistollisessa sairaalassa 1,5 viikkoa, mutta estotipoista huolimatta kaverit halusivat ulos massusta. Jouduin olemaan sairaalassa 3 viikkoa ja vauvat ovat vieläkin teholla. Tilanne on nyt vakaa, mutta päivän vanhana toiselle vauvoista tuli keuhkoverenvuoto ja tilanne oli kriittinen.
Tsemppiä teille vielä odottaville ja muistakaa levätä. Se on tosi tärkeää!
Terveisin Atsalea ja kaksospojat
Paljon onnea Atsalea kaksospojista! Toivottavasti pojat voivat hyvin ja voimistuvat päivä päivältä. Ja toivottavasti myös itse olet jaksellut synnytyksen jälkeen, vaikka raskasta on varmasti ollut! Tule kertomaan kuulumisia jos jaksat.
T: Lazo rv 29+3
Onnittelut Atsalea! Pienille pojille paljon voimia ja toivottavasti pääsette pian viettämään normaalia kotielämää. On teillä ollut rankka alku. Jos suinkin jaksat niin käy kertomassa kuulumisia.
Kirjoittelen omia NLA kuulumisia vähän myöhemmin,
hymis 30+3
Voimia sinulle ja pojille, toivottavasti kaikki menee rankan alun jälkeen hyvin! Kerro jossakin vaiheessa kuulumisianne!
Minä olin taas eilen neuvolassa ja vauva on laskeutunut niin alas, että sf-mittaa ei enää oikein saatu otettua. Kuulemma pitää varautua siihen, että vauva voi nyt syntyä koska vain. Alkoi jo hieman jännittämään :) Mutta voihan se yhtä hyvin mennä vielä yliaikaiseksikin.
WAW ja Taimi 34+4
Täällä taas pitkästä aikaa. Ensimmäiseksi pitää onnitella Atsaleaa pienistä pojista! Toivottavasti kaikki on sujunut edelleen hyvin.
Kylläpäs tämä aika on kulunut ihan siivillä. Se viikko, kun olin pohjois-Satakunnassa, oli kyllä tarpeen. Sain väin löhöillä ja tehdä juuri sitä, mitä huvitti, eikä ollut mitään aikataulua, joka olisi sitonut. Yöunenikin olivat siinä 10 ja 12 tunnin välillä. Kyllä teki hyvää! No toisaalta tuo matka vei kyllä voimia, kun ajomatkat oli niin pitkät. Enää en ennen vauvan syntymää kyllä noin pitkälle reissulle lähde. Tuosta matkasta toipumiseen kun kului miltei kaksi vuorokautta (ajoin koko matkan (melkein 300 km/suunta) ihan yksin molempiin suuntiin), vaikka matkalla teinkin pysähdyksiä aina siltä tuntuessa.
Viime viikolla olikin sitten viimeiset työpäivät tältä erää ja tällä viikolla aloin hieman lajitella noita vauvan vaatteita pesukasoihin. Tosin ikävä yllätys oli, kun pesukoneemme on sitten päättänyt, että hänen elämänkaarensa on päätöksessä ja nyt odottelen uuden pesukoneen tulemista ennen kun voin jatkaa pesutoimia (uusi kone saadaan onneksi jo lauantaina). Pesukoneemme on jättänyt jo jonkin aikaa pesuaineita sisäänsä, mutta ylimääräisellä huuhtelukerralla siitäkin on selvitty. Nyt kun pesin ensimmäisen erän vauvan vaatteita, niin joudun käyttämään huuhteluohjelmaa neljästi ja silti siellä oli vielä vaahtoa luukun vieressä. Silloin päätin, että nyt on pakko vaihtaa tuo kone. Mä oon ite ollut tosi herkkä noille pesuainejäämille lapsena, niin en halua sitä samaa meidän lapsellemme. Tuohon koneeseen ei nyt sitten kuitenkaan mennyt säästöjämme, kun avasin suuni äidille tuosta jutusta ihan muuten vaan ja kerroin, että olimme käyneet katsomassa uusia koneita, kun ei tuon vanhan koneen kanssa enää mitään saa pestyä... No eilen sattui olemaan syntymäpäiväni ja lahjaksi vanhempani päättivät sitten ostaa tuollaisen pesukoneen, jossa on myös kuivausominaisuus samassa (ei siis pesutornia, vaan yksi kone, jolla saa pestyä että kuivattua vaatteet). No en valita, kun säästöt pysyvät edelleen tilillä.
On tämäkin, kun ajattelin, että tässä syksyllä menee rahaa yksiin jos toisiinkin hankintoihin, niin mitä vielä. Tähän mennessä olemme itse maksaneet vain vauvan vakuutuksen, itkuhälyttimen ja syöttötuolin. Vaunuihin saimme rahat kummeiltani, turvaistuimen ja pinnasängyn patjan osti anoppi ja appiukko, nyt tuon koneen ostivat vanhempani, pinnasänky saatiin vanhana samoin kun paljon vaatteita ja muuta tarpeellista. No toisaalta tähän talon rakentamiseen on tietysti kulunut rahaa ihan riittävästi eli en valita noista avunannoista.
Sitten hieman neuvola kuulumisia. Eli viime viikolla oli neuvola ja kaikki oli hyvin. Hb oli noussut 133, vaikka en ole rautaa ottanutkaan kuin kerran viikossa. Painoa oli tullut 250g/viikko, mutta sf-mitta olikin sitten pompannut (mikä lie kasvukausi pienokaisella meneillään) eli kuukaudessa mitta oli kasvanut 6 cm ja oli rv 30+4 29 cm. Saa nähdä onko mitta edelleen kasvanut samalla vauhdilla, kun menen ensi keskiviikkona jälleen neuvolaan. Vauva oli raivotarjonnassa, mutta on jo neuvolakäynnin jälkeen hän on pyörinyt ympäri useammankin kerran, enkä tiedä missä asennossa siellä tällä hetkellä oikeastaan majaillaan. Omaa oloa heikentää pieni flussan alku. Oon ollu jo muutaman viikon tukkoinen, mutta tällä viikolla iski myös kurkkukipu mukaan kuvioihin ja tukkoisuus lisääntyi samalla. Nyt olenkin sitten ottanut muutaman päivän ihan levon kannalta, jotta selviäisin tästä flunssasta mahdollisimman vähällä.
Viimeinen vahempainvalmenus on ensi viikolla ja seuraavalla viikolla pitäisi mennä käymään Hyvinkäällä tutustumassa synnytyssairaalaan. Oliko se niin, että WAW oli menossa synnyttämään myös Hyvinkäälle? Vai oliko se joku muu teistä? Miten kauan siellä meni ja mitä siellä oikeastaan tapahtui? Olen kuullut, ettei synnytyssaliin pääse enää tutustumaan mm. sairaalabakteerivaaran takia. Onko näin?
WAW:lla oli myös muutama kysymys, joihin ajattelin vastailla:
- Mitä vaatteita olette ajatelleet ottaa vauvaa varten sairaalaan?
Me otamme lahjaksi saadun potkupuvun, jonka alle varmaan laitetaan joku lyhythihainen body ja ehkä sukkahousut. Sitten otamme mukaan haalarin, jonka ostin sekä kypärämyssyn, lakin ja tumput. (Haalarissa on valmiit töppöset, niin niitä ei tarvitse ottaa mukaan erikseen)
- Isyysloman ajankohta?
Meillä mies aloittaa isyysloman näillänäkymin vasta, kun me tulemme vauvan kanssa kotiin. Hänellä on tosin käytössään myös muita vapaita, niin en tiedä miten pitää vapaita ja missä vaiheessa, mutta enemmän apua hänestä on täällä kotona sitten, kun mekin olemme kotona. Muuten olemme miettineet tuota vapaa asiaa ja voi olla, että hän on kotona ensimmäiset pari viikkoa ja menee sitten välissä töihin pariksi viikoksi ja pitää jälleen vapaata viikon jne. Se voi olla mukavampaa, ettei hän pidä kaikkea vapaata yhteen putkeen vaan on aina välillä kanssamme viikon. Näin minäkin saan tarvittaessa sitä lepoaikaa hieman helpommin, kuin silloin, jos mies olisi heti putkeen kotona kuukauden ja seuraava loma olisikin sitten vasta esim. pääsiäisen aikaan. Tälläisia vinkkejä me ollaan saatu tuttavilta ja miehen työkavereilta.
-Isän sairaalassa olosta?
Käsitykseni mukaan isät voivat olla osastolla enemmän kuin pelkkinä vierailuaikoina, vaikka ei perhehuonetta olisi saanutkaan. Jotkut tietyt ajat kuten lääkäri-/hoitokierrokset ovat aikoja, jolloin voi olla toivomus, ettei isätkään olisi paikalla, mutta muuten olen ymmärtänyt että he voivat olla osastolla aika vapaasti. Hyvinkäällähän ei ole kuin yksi perhehuone ja näin ollen sen saaminen voi olla todella vaikeaa. Me olemmekin valmistautuneet siihen, että me emme mene siihen perhehuoneeseen. Katsotaan sitten mikä on tilanne kun itse pääsemme osastolle, onko perhehuone tarjolla vai ei.
Nyt on kuitenkin pakko lopetella, kun alkaa tämä istuminen riittää. Mutta yritän kirjoitella kuulumisia hieman useammin kuin viimeaikoina. Mukavaa odotusajan jatkoa ja kertokaahan kuulumisianne!
terveisin, sk-78 ja " Wilma-Waltteri" rv 31+6
Hei vain!
Minun piti käydä neuvolakuulumisia kirjoittelemassa jo aiemmin, mutta niin on ollut kiirettä että ennätin jo käydä toisessakin neuvolassa ennenkuin pääsin kirjoittelemaan. Tai lähinnä kun töissä saa istua koneen äärellä niin ei jaksa enää iltaisin istahtaa. Minulla töitä on vielä 3 viikkoa, ja kieltämättä nyt alkaa tuntua siltä, että loma on tarpeen, ei oikein tahdo jaksaa, vaikka työmotivaatiota onkin.
Olo on muuten ok, mutta nyt alkaa kyljet olla tosi kipeät, samoin muutenkin lihakset/nivelet. Liikkeellelähtö tekee kipeää ja on hidasta. Matalalta tuolilta saa ihan oikeasti jo miettiä miten nousee :), samoin huomaan että esim lenkkareiden nauhojen solimiminen alkaa olla hankalaa, helpoiten onnistuu seisaallaan nostaen jalan ylös. Mitkähän kengät sitä joulukuussa saa jalkaansa kiskottua, vai pitääkö komentaa mies kengän laittoon :)
Painon nousu on hidastunut nyt joka kerran, huippulukemissa se käväisi joskus rv 25 900 g/vko, sitten rv 29 700 g/vko ja nyt rv 31 500 g/vko. Ihan kohtuullinen painonnousu tiedossa, jos tätä rataa jatkuu, mutta olen käsittänyt että ihan loppumetreillä voi turvotusta ja siten painoa tulla aika runsaasti. Hemoglobiini oli tippunut 122:sta 105:een kahdessa viikossa! LÄhtölukemat kun oli yli 150. Rautaa olen päivittäin ottanut, toivotaan että se nyt ei enää putoaisi. Sf-mitta oli 30 cm, ihan siinä keskikäyrän yläpuolella mennään. Raivotarjontaa täälläkin on neuvolassa veikkailtu, ihmetyttää vaan kun kaikki sellaiset potkuliikkeet tunnen navan alla, ja ne isommat liikkeet (kääntymisiä )navan yllä, mutta kai ne jalat voi olla siellä alhaalla, jos on sellaisessa kippurassa. Aika usein minusta siellä ollaan poikittain. No, jokatapauksessa tilaa liikkua on vielä niin paljon että ennättää kääntyä vaikka mihin asentoon vielä.
Me ollaan menossa NKL:lle synnyttämään ja siellä ohjeissa lukee että isä saa olla osastolla vapaasti, mutta muille vieraille on varattu 1 h/ pv, mikä on varmaan ihan hyvä ettei ole hirmu rallia huoneissa. Saa tutustua rauhassa tulokkaaseen.
Isän kotonaolon suhteen meillä on kiva tilanne kun mieheni voi pitää pidemmän vapaan ja olla kotona täysin. Olemme ajatelleet että hän olisi ainakin kuukauden kotona synnytyksestä lähtien ja sitten kävisi parina päivänä viikossa töissä. Joten pääsee osallistumaan todella hyvin alkumetreiltä lähtien.
Sk, olipa hyvä että saat uuden koneen, sille varmasti on käyttöä! Mekin on jo osa vaatteista pesty ja laitettu paikoilleen.
Oletteko muuten ajatelleet vaippailun suhteen että käytättekö kestoja vaiko kertiksiä? Me ajateltiin ainakin kokeilla kestoilua, varmaan päädytään sellaiseen osakestoiluun, eli kotona päivisin kestovaippojen varassa. Eli pyykkäystä olisi tiedossa :) Mutta saa nähdä, ei osaa hirmuisesti suunnitella, sittenhän sen vasta näkee miten käytännössä menee.
Hyviä vointeja kaikille! Atsalealle ja pojille varsinkin lämpöisiä ajatuksia!
hymis, rv 31+6
Niistä vauvan kotiintulovaatteista, pikkubody ja ' sukkikset' alle, potkupuku päälle. Sitten villapuku (takki+housut) ja hupullinen toppapuku, jossa on kiinni tumput ja töppöset. Päähän sisämyssy+hattu (ehkä myös ohut villamyssy jos on oikein kylmä) Kai niillä pärjää? Varulta taidan pakata vielä sukat+kintaat noiden töppösten ja tumppujen alle laitettavaksi, jos niille on tarvetta. Pitää laittaa mies ajelemaan autolla sen verran että auto on lämmin :)
Marraskuulla ollaan jo ja laskettu aika sen kuin lähenee!
Me olemme menossa synnyttämään nkl:lle, päädyttiin siihen sen vuoksi kun hoidotkin on tehty meillä siellä. Luonnollinen jatkumo siis synnyttääkin siellä missä vauva on saanut alkunsa :) Maanantaina olimmekin nkl:n tutustumiskierroksella. Uutta asiaa synnytyksen suhteen ei tullut, mutta oli mukava päästä kiertämään paikat ja tutustua synnytyshuoneeseen. NKL:lla isät saavat tosiaan olla paikalla klo 10-21 välisen ajan, muille vierailuaika on klo 17-19.
Vauvan vaatteista vielä: minä tilasin netistä sellaisen turvakaukalopeitteen. Eli vauvaa ei tarvitse pukea niin paksusti ulkovaatteisiin kun tuo peite laitetaan turvakaukalon päälle. Ja vauva pääsee paremmin liikuttamaan jalkoja ja käsiä kaukalossa kun ei ole niin topattuna vaatteista. Auton lämmitessä peitettä saa avauttua, niin vauvalle ei tule liian kuumakaan. Uskon tuon olevan näppärä esim. kauppareissuilla, ei tarvitse pukea vauvaa niin paljoa.
Muutenkin vaatteita alkaa olemaan melkoinen määrä :) Taatusi ei ehditä kaikkia edes pitää! Me olemme saaneet niin paljon ja nyt loppuvaiheessa olen itsekin innostunut ostamaan kaikkea pientä söpöä... Tosin olen yrittänyt ostaa väriltään neutraaleja vaatteita, koska sukupuoli ei ole tiedossa. Vaatteiden lisäksi kaikki muukin on valmista vauvaa varten. Sängyt (pinnasänkyyn laitettu äitiyspakkauslaatikko yläkerran makkarissa ja kehto alakerrassa päikkäreitä varten) on pedattuna, hoitopöydät valmiina, sairaalakassit pakattuna jne. Ja kaikkea tarpeellista ja tarpeetonta ostettuna ;) Paljon olen tosin ostanut netistä tai kirpparilta käytettynä.
Hymis kyseli vaippasuunnitelmia. Minäkin olen ajatellut, että voisi puolittain kokeilla kestovaippailua. Eli kotioloissa käyttää kestovaippoja ja reissatessa ja kyläilessä tavallisia vaippoja. Saa nähdä kuinka sitten lopulta tulemme toimimaan.
Lääkäri totesi minulle jo pari viikoa sitten, että vauva on laskeutunut ja kohdunsuu lyhentynyt ja voi sen vuoksi syntyä minä päivänä tahansa. Yksi yö supistuksia tulikin jo 8-9min välein, mutta loppuivat sitten ja vastaava ei ole toistunut. Jännittyneenä kuitenkin jo odottelen synnystä.
Eilen saatiin viimeisellä lääkärineuvolakäynnillä kuitenkin hieman huolen aihetta. sf-mitta ei ole kolmella viimeisellä kerralla kasvanut, tullut vain hieman alaspäin (nyt rv 36+1 oli 30, rv 31+1 oli 29,5 ja tässä välissä ollut sitten alle 30). Melkein koko raskaus on menty yli yläkäyrien ja nyt ollaankin yhtäkkiä nippanappa alakäyrällä. Aluksi lääkäri sanoi sen johtuvan vauvan laskeutumisesta, mutta eilen alkoikin epäilemään, että supistelut ovat rappeuttaneet istukkaa ja vauva ei saisi tarpeeksi ravintoa ja siksi ei kasva enää. Sain siis lähetteen nkl:lle ultraan, jossa tarkistetaan istukan virtaukset. Jos jotakin häikkää on, niin synnytys käynnistetään. Toivottavasti kyse on vain mittausvirheestä tai vauvan laskeutumisesta. Ja toisaalta onhan tuo vauva jo periaatteessa valmis syntymäänkin. Painoksi arvioi eilen noin 2,5kg, laskettuun aikaan olisi kuulemma maksimissaan 3,5kg. Yhtään isompi ei tarvitse minun mielestäni ollakaan, minä olen meinaa aika pieni, 160 cm pitkä ja melko hoikka. Painoa on nyt kertynyt 8kg.
Nyt sitten vain odottelen kutsua ultraan, saa nähdä kuinka monta päivää siihen menee. No, jos tilanne olisi ihan akuutti, niin olisihan minut jo käsketty päivystykseen. Mutta olisihan tuo tilanne mukava tietää mahdollisimman pian...
WAW ja Taimi 36+2
Täällä sitä ollaan kotosalla ja veto on ihan poissa flunssan takia. Lisäksi viime yö meni valvoskellessa, kun en vaan saanut nukuttua jostain syystä (ei löytynyt sopivaa asentoa, närästi, oli tukkoinen olo, kiristävä olo mahassa jne....)
Tällä hetkellä tuntuu siltä, että saisi aika kulua tosi nopeasti, niin että pääsisi kohta synyttämään ja saisi tämän pienen nyytin syliinsä. Jostain syystä mua on alkanu tuo synnytys hieman jännittämään ja tuntuu, että mitä lähemmäs sitä tullaan, niin sitä enemmän se jännittää. Oon alkanu ajattelemaan, että mitä jos jotain kuitenkin tapahtuu ennen synnytystä. Kumma kun tähän asti oon ollu tosi rauhallinen rv 21 jälkeen, niin mistä nää tunteet nyt tulee? Kaikkihan tietysti menee hyvin, mutta miksi ihmisen pitää panikoida ja stressata itseään?
Eilen oli sitten neuvola jälleen ja omat tuntemukset pitivät paikkansa eli tuo lapsukainen on pyörinyt ja hyörinyt niin paljon tuolla kohdussa, ettei siellä enää olla pää alaspäin, vaan istutaan nyt tukevasti peffalla kohdun pohjalla. No onneksi tässä on vielä aikaa kääntyä vaikka kuinka moneen kertaan ympäri ennen seuraavaa neuvolakertaa (lääkärineuvola), joka on kahden viikon kuluttua. Tuntuu siltä, että tuo ympäri kääntyily on hänen tehtävänsä aina parin päivän välein, vaikka sitä tilaa ei enää oikein olekaan, niin silti pitää punnertaa itselleen kokonaan uusi asento ja kokeilla sitä aina pari päivää, jonka jälkeen voi todeta, että ei tämä ollutkaan mukava asento, joten etsitäänpä uusi.... ja äidin paikat vaan venyy ja paukkuu.... Sf mittaankin oli tullut taas 3 cm lisää kahdessa viikossa. Tosin terveydenhoitaja oli sitä mieltä, että osa siitä johtui tuosta, että asento oli muuttunut raivotarjonnasta perätilaan.
Muuten neuvolassa kaikki oli ihan hyvin. Painoa oli tosin tullut itseni mielestä vähän liikaa kahdessa viikossa (700 g/vko), mutta ehkä siihen löytyy syy tästä ainaisesta makeannälästäni. Täytyy yrittää tsempata ja lopettaa tuo makeiden mussutus.
WAW totesit, että synnytys todellakin lähenee ja sinullahan se voi olla edessä milloin tahansa. Noiden supistusten ilmaantuminenhan alkaa jo valmistella siihen tulevaan, eikä sinulla enää siihen laskettuun aikaankaan ole montaa viikkoa. Mainitsit myös tuosta sairaalakassin pakkaamisesta. Mieheni on patistellut minua sen pakkaamisessa, mutta en vain ole vielä saanut sitä aikaiseksi. No täytyy tässä varmaan yrittää kuitenkin. Milloin sait kassin pakatuksi?
Tuosta lasketusta ajasta vielä, niin tuntuu kyllä siltä, että se on juuri käsillä, kun tuo talvikin jo tuli. Olin koko ajan ajatellut, että sitten kun lumi tulee, niin sen jälkeen alkaa valmistautuminen siihen synnytykseen. Nyt sitä lunta sitten tuli ja kertaheitolla ihan kunnolla aiheuttaen sen, että itse olen ainakin ihan sekaisin ja joulufiiliksissä jo nyt. Tekisi mieli laittaa jo jouluvalot ikkunoihin ja joulukoristeita ympäriinsä, laulella joululauluja jne., mutta kaipa tässä pitää vielä muutama viikko malttaa. Joululahjat tosin olen jo hankkinut, kun ajattelin, ettei tämän mahan kanssa jaksa tuonne kauppojen ryysikseen enää marraskuun puolenvälin jälkeen ja ne pitäisi varmaan saada hyvissä ajoin eteenpäinkin, kun ei tiedä mihin asti täältä jaksaa enää matkustella kuukauden päästä. Joulukorttien suunnittelunkin olen jo aloittanut, mutta siinä hommassa en ole vielä päässyt kovin pitkälle.
Mitenkäs muuten oletteko te muut ajatelleet muistaa tulevaa isää isänpäivänä? Itse olen rakennellut sellaista isä-pakettia jo jonkin aikaa. Saa nähdä mitä mies tykkää siitä paketista, kun sen käteensä saa...
Vaippa-asioistakin taisi olla puhetta. Itse en ole täysin hylännyt ajatusta kestovaipoista ja varmaan ainakin kokeilemme osittaista kestoilua eli kotioloissa voisi käyttää tuota kestovaippaa ja muualla liikkuessa kertakäyttövaippoja. Nyt kun on tuo uusi pyykkikonekin, niin kelpaa sitä pyykkiäkin pestä vaikka useamman kerran päivässä.
WAW:lle vielä sen verran, että toivottavasti tuo sf-mitta asia selviää nopeasti, eikä siinä ole mitään istukan rappeumaa takana, vaan sen mitan pieneneminen johtuu vain vauvan laskeutumisesta. Tulethan ilmoittelemaan mitä kuuluu, kun tiedät. Ja tietysti, kun pienokaisenne syntyy, niin tulethan ilmoittamaan.
Nyt tästä tuli taas tällainen romaani. Mä en vissiin osaa edes kirjoittaa lyhyesti :) No toivottavasti jaksoitte lukea. Palaillaan!
terveisin, sk-78 + " Wilma-Waltteri" rv 32+6
Ajattelin kirjoitella kun en ole vähään aikaan jaksanut. WAW:lla alkaakin jo olla mukavasti viikkoja ja synnytys voi tosiaan jo olla lähellä!!!
Työnteko vie kyllä mun ylimääräisen energian, no onneksi enää 2 viikkoa ja sitten mullakin vihdoin alkaa äippäloma. Ihmeen hyvin olen kuitenkin jaksanut vaikka melko raskasta työtä teenkin.
Nyt on lakanut toinen lonkka vaivata öisin. Ilmeisesti se on jotenkin tulehtunut ja sillä puolella ei voi oikein nukkua. Eli nukkua voi enää toisella kyljellä ja kyllä sekin tietty puutuu. Toivottavasti toi lonkkakipu helpottaisi, tulee nimittäin pitkät loppuviikot sen kanssa valvoen.
Vauva voi ilmeisesti hyvin, liikkuu ahkerasti, eikä supista. Muutenkin kaikki on ollut ok, ainut vaan että tota painoa on tullut mulle todella paljon, viime neuvolassa jo 14 kg ja lisää vaan tulee. Ruoka ja herkut maistuu kieltämättä.
Vaunutkin ostettiin vihdoin viime viikolla, Emmaljungan City Crossit, on kyllä näppärän tuntuiset. Auton turvakaukalo on vielä hankkimatta ja tietty kaikkea pikku tavaraa, jotka aion hankkia sitten kun jään kotiin.
Mä kokeilen myös luultavasti kestovaippoja osittain,vielä en ole kyllä niitä hankkinut.
Mutta nyt täytyy lopetella, hyviä vointeja kaikille!
T: Lazo rv 32+1
Piti vielä vastata tohon isänpäivä asiaan...oli kans ajatellut tehdä jonkinlaisen isyys pakkauksen,mutta nyt ei taida aikaa enää olla siihen. Tilasin kuitenkin tulevalle isukille Roope sedän tarinoita pokkareissa koko ensi vuodeksi!
Hei vain kaikki!
WAWlla tosiaan alkaa olla h-hetki jo lähellä, merkkejäkin on ilmassa. Tiedä mikä päivä saadaan lukea iloisia uutisia täältä!
Minulla on vielä yksi viikko töitä ja sitten alkaa äitiysloma. Tuntuu ihan kummalta kun on niin monta vuotta töitä puurtanut. Mutta positiivisin mielin odottelen kotiin jäämistä.
Neuvolassa oli kaikki ok, painoa tulee nyt 400 g/vko, verenpaineet ok ja hb myös taas nousussa hetken notkahduksen jälkeen.
Pikkuinen on poikittain ja kuten sk:lla, myös täällä käy masussa kova pyöriminen. Ei ole vielä laskeutunut/kiinnittynyt. Lääkärineuvola on vasta viikolla 36+, saa nähdä kääntyykö asentoonsa ennen sitä vai miten käy.
Tavarat alkaa olla jo hankittuna, kunhan jään kotiin pitää niitä vaippoja hankkia. Ajattelin kokeilla harso+villahousu yhdistelmää aluksi, samoin niitä nauhavaippoja ja ompelen lisäksi muutaman itse. Ei oikein ole käsitystä mikä on toimiva ratkaisu, joten ajattelin että kokeilen muutamaan vaihtoehtoa. Sitten kun näkee miten mikäkin toimii, voi hankkia lisää. Oletteko hankkineet (kesto)vaippoja jo jostain?
Nyt täytyy lähteä nukkumaan, niin jaksaa vääntäytyä töihin :)
Mä en sitten mennytkään töihin vielä tällä viikolla. Viikonlopun voin taas vaihteeksi pahoin ja oksensin lauantai iltana ihan kunnolla. Tänäänkin olen jo kertaalleen oksentanut eli ihan hyvä ratkaisu oli jäädä kotiin lepäilemään. Mulla on alavatsa ollu kanssa kipeänä lähes päivittäin samoin kun nuo lonkat. No toivottavasti nuo kivut liittyvät vaan kasvu-/liitoskipuihin, eivätkä näin ollen olisi mitään vaarallisia. Valkovuoto on kanssa lisääntynyt ihan hillittömästi.
Tuo pahoinvointi on kyllä sitten kummallinen asia. Olin nimittäin jo ihan varma, että nyt se loppuu, mutta aina vaan tulee oksentaminen mukaan kuvioihin uudelleen. En tiedä onko tällä helteellä nyt osansa tässä, mutta siitä ainakin olen varma, että tuo kaikki mitä työpaikalta on niskaani kaadettu vaikuttaa asiaan. Näin viimeviikolla oikein painajaisia työhönpaluusta ja olen jutellut myös työterveyshuollon kanssa asiasta. On se sitten kivaa kun töissä syytetään, että olen ollut ihan tahallani sairaslomalla jne. Ihan kuin olisin ihan itse halunnut oksennella ja voida pahoin tämän 8 viikkoa. No saa nähdä mihin tässä vielä mennään, mutta eipä tätä työsuhdettakaan ole enää paljoa jäljellä. Itelle olis vaan mukavampi, jo pääsisi vielä töihin ennen kuin työsuhde loppuu, niin jäis sellainen parempi fiilis tästäkin työstä loppujen lopuksi.
Tällaista siis täällä. Palaillaan. Nyt pitää lähteä kohti terveyskeskusta, jotta saan virallisen todistuksen sairasloman jatkosta.