Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Miesten ehkäisylääkkeiden kohdalla riskien pitää olla nolla, kun taas naisten ehkäisyvalmisteissa riskiraja voi olla suurempi."

Vierailija
23.06.2017 |

"Missä viipyy miesten hormonaalinen ehkäisy?

Jo vuosikymmenien ajan miehille on pyritty kehittämään hormonaalista ehkäisykeinoa, vailla toivottua lopputulosta.

Muutama vuosi sitten tutkijat ja lääkeyhtiöt arvioivat, että miesten ehkäisypillereissä haittavaikutukset ylittävät hyödyt. Haittoja ovat olleet muun muassa akne ja hemoglobiiniarvon kohoaminen, joka voi nostaa verenkiertoon liittyviä riskejä.

Pahimpia takaiskuja oli, kun WHO:n tukema tutkimus Kiinassa piti keskeyttää lisääntyneen itsemurhakuolleisuuden takia.

Mikä tekee miesten uusien ehkäisymenetelmien kehityksestä niin kimuranttia? Turun yliopiston fysiologian professori Jorma Toppari selvittää, että ehkäisyyn kohdistuu monenlaisia odotuksia.

– Näitä ovat tehokkuus eli varmuus, turvallisuus eli sivuvaikutusten ja terveysriskien välttäminen, ehkäisylääkkeen nopeasti alkava vaikutus, palautuvuus mahdollisimman nopeasti ehkäisyn päätyttyä, vaivattomuus ja kohtuullinen hinta.

Miesten ehkäisylääkkeiden kohdalla riskiarvot on pyritty painamaan nollatasolle, kun taas naisten ehkäisyvalmisteissa riskiraja voi olla suurempi. Tätä selittää se, että raskaus itsessään on naiselle riski."

Kommentit (114)

Vierailija
81/114 |
18.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyse on pohjimmiltaan ihan perustavanlaatuisesta eettisestä ja juridisesta ongelmasta joka lääkkeiden kehittämiseen liittyy eli potilaalle ei saa koitua lääkkeestä suurempia haittavaikutuksia kuin mitkä lääkkeen terveydelliset hyödyt ovat. Potilas on mies eikä miehen kumppani, eikä raskaus tosiaan aiheuta minkäänlaisia terveydellisiä ongelmia miehelle, joten kriteerit hormonaalisille ehkäisylle ovat väistämättä korkeammat kuin naisilla.

Muita merkittäviä esteitä miesten hormonaalisen ehkäisyn tiellä on ainakin kaksi: positiivisimmin asiaan suhtautuvat nuoret miehet, mutta asiasta lääkefirmoissa päättävät papparaiset. Toinen, isompi tekijä on taloudelliset syyt. Miesten hormonaalinen ehkäisy ei luo uusia markkinoita vaan syö osan siitä kakusta (naisten hormonaalisesta ehkäisystä) johon on jo investoitu ja markkinoiden arvo suhteessa tuotekehityskuluihin on melko pieni. Lisäksi jos ajatellaan vaikkapa markkinoiden laajentamista kolmansiin maihin jne niin on päivänselvää että näihin maihin mennään  nimenomaan naisten hormonaalinen ehkäisy edellä.

Luuletko että kaikki naiset käyttävät e-pillereitä? Totuus taitaa olla että suurimmalle osalle ei mitkään niistä sovi.

Ei miehille suunnattu ehkäisy vie mitään osaa markkinoita vaan tuplaa potentiaalisen asiakaskunnan.

http://www.independent.co.uk/news/business/news/male-contraceptive-bloc…

Lukaisepa vaikka tuo juttu alkuun niin ei tarvitsi pelkkään mutuiluun tyytyä.

Vierailija
82/114 |
18.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miksi on niin vaikeata keksiä lääkettä miesten ehkäisyyn . Niitä on jo olemassa, mieheni söi sulfasalatsiinia pitkäkestoisesti ja sen lääkepakkauksen haittavaikutuksena on siittiöiden liikkuvuudenn väheneminen. Ja tosiaan lasta yritettiin 3 vuotta tuloksetta , ja kolme kuukautta kyseisen lääkkeen lopetuksesta olin raskaana ja siittiöiden rakentuminen kiveksissä loppuun asti kestää juuri 3 kuukautta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/114 |
18.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä miksi on niin vaikeata keksiä lääkettä miesten ehkäisyyn . Niitä on jo olemassa, mieheni söi sulfasalatsiinia pitkäkestoisesti ja sen lääkepakkauksen haittavaikutuksena on siittiöiden liikkuvuudenn väheneminen. Ja tosiaan lasta yritettiin 3 vuotta tuloksetta , ja kolme kuukautta kyseisen lääkkeen lopetuksesta olin raskaana ja siittiöiden rakentuminen kiveksissä loppuun asti kestää juuri 3 kuukautta.

Ei se ole vaikeaa. Niitä on jo useita. On vain todettu, että naisten on parempi kärsiä kuin miesten.

Vierailija
84/114 |
19.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se ei vielä riitä ehkäisyvalmisteelle että juuri sinun miehelläsi teho ehkä olisikin ollut riittävä.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/2875031

Based on a review of the literature, our conclusion is that SASP taken in tolerable doses has not sufficient antifertility effect. Additionally, the drug has too serious and too many side effects to be accepted as a contraceptive.

Vierailija
85/114 |
19.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se ole vaikeaa. Niitä on jo useita. On vain todettu, että naisten on parempi kärsiä kuin miesten.

Tuollaisia idioottimaisuuksia laukoessaan kannattaisi muistaa että äänekkäimmin miesten ehkäisylääkkeitä vastustanut ryhmä kautta aikojen on .... feministit. Miehet ovat olleet lähinnä välinpitämättömiä, joten te naiset saatte kyllä syyttää tilanteesta ihan itseänne.

Vierailija
86/114 |
19.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuollaisia idioottimaisuuksia laukoessaan kannattaisi muistaa että äänekkäimmin miesten ehkäisylääkkeitä vastustanut ryhmä kautta aikojen on .... feministit. Miehet ovat olleet lähinnä välinpitämättömiä, joten te naiset saatte kyllä syyttää tilanteesta ihan itseänne.

Feministit nimenomaan vastustavat sitä, että ehkäisy olisi vain naisen vastuulla ja vaativat miehiä käyttämään ehkäisyä tasaveroisen paljon. Itsekin fenimistinä haluan miesten ehkäisypillereiden yleistyvän.

Vierailija
87/114 |
19.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei tietääkseni pakota naisia käyttämään ehkäisylääkkeitä.

Ei. Eikä harrastamaan seksiä. Sitäkö meinasit?

Vierailija
88/114 |
19.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi uskoa että joku tutkija / lääkäri kuka olikaan on oikeasti sanonut noin :D miesten lääkkeissä haittojen oltava nolla, mutta naisilla ei ole niin väliksi.. Huhhuh. Itse en kyllä aloittaisi pillereitä enää mistään hinnasta, olin kuin toinen ihminen silloin, arvaamaton, surullinen, lihava..

Vierailija
89/114 |
19.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistäs tuollaista paskaa olet päähäsi saanut? Miksi feministit olisivat sitä mieltä että naisen tulee ottaa kaikki riskit ja kantaa vastuu? Niin...?

Vierailija
90/114 |
19.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Feministit nimenomaan vastustavat sitä, että ehkäisy olisi vain naisen vastuulla ja vaativat miehiä käyttämään ehkäisyä tasaveroisen paljon. Itsekin fenimistinä haluan miesten ehkäisypillereiden yleistyvän.

Höpöhöpö. Miesten ehkäisyvalmisteita oli kehitteillä jo 50 vuotta sitten, mutta feministit mm. uhkailivat boikoteilla ja järjestivät mielenilmauksia lääketieteellisissä konferensseissa joissa tutkimusten tuloksia esiteltiin. Esimerkkinä vaikkapa 1974 World Health Conference Budapestissa, jossa Elsimar Coutinhon oli tarkoitus esitellä puuvillakuituihin perustuvaa miesten ehkäisyvalmistetta.

Kyse on siitä, että naiset olivat juuri saaneet vallan päättää itse lisääntymisestään eivätkä halunneet enää jakaa sitä valtaa miesten kanssa. Kaikuja samasta ajattelusta on saanut lueskella säännöllisesti tälläkin vuosituhannella, esim:

https://www.theguardian.com/commentisfree/2006/apr/28/malepillwomensloss

"The bigger issue behind the development of a contraceptive pill for men is that women risk losing control of conception."

Vierailija
91/114 |
19.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei tietääkseni pakota naisia käyttämään ehkäisylääkkeitä.

Nimenomaan. Eikös naiset tae juhlineet ehkäisypilleireiden valmistumista?! Tyypillistä: valitaan itse itsenäisenä naisena ehkäisymenetelmä, ja marttyroidaan riskeistä.

Kukaan ei pakota.

Vierailija
92/114 |
19.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistäs tuollaista paskaa olet päähäsi saanut? Miksi feministit olisivat sitä mieltä että naisen tulee ottaa kaikki riskit ja kantaa vastuu? Niin...?

Koska olen perehtynyt aiheeseen ja sen historiaan ilmiselvästi hieman paremmin kuin sinä. Mikä oletettavasti ei paljon vaadi, sinähän et varsinaisesti tiedä koko asiasta mitään, kunhan mutuilet?

Vierailija
93/114 |
19.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä kyllä voisin lopetaa yhdynnät milloin tahansa, ikinä en ole orgasmia yhdynnässä saanut. Minulle siis sopisi täydellisesti se että harrastettaisiin vain seksiä josta ei voi tulla raskaaksi. Mutta moniko mies suostuu sellaiseen?

Kukaan ei pakota sua käyttämään hormonaalista ehkäisyä

Vierailija
94/114 |
19.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei niitä pillereitä väkisin suuhunne tunge. Turha syyttää taas muita. Vastuu tässä on kyllä vain ja ainoastaan käyttäjällä itsellään. Kaikkea ei ole pakko kehoonsa laittaa, jos ei halua. Tietysti jos ei osaa sanoa ei, niin se on voi voi.

Taidat olla mies kun et tiedä millaista painostusta ja tyrkytystä naiset saavat läpi elämän siihen että pitäisi niitä hormoneja kehoon tunkea.

Se on jo suorastaan aivopesutasolla.

No minä en ainakaan ole mies enkä ole tällaiseen törmännyt. Näköjään miehiä halutaan nyt täällä syyttää kaikesta

-miehet keksi pahat e-pillerit

-miehet ei voi kantaa riskejä

-miehet tykkää harrastaa seksiä

-miehet painostaaaa

-miehet sitä ja miehet tätä...

Peili käteen, kiitos! Edes joskus.

Vierailija
95/114 |
19.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska olen perehtynyt aiheeseen ja sen historiaan ilmiselvästi hieman paremmin kuin sinä. Mikä oletettavasti ei paljon vaadi, sinähän et varsinaisesti tiedä koko asiasta mitään, kunhan mutuilet?

Minä olen feministi enkä todellakaan ole miesten ehkäisyvalmisteita vastaan. Linkitäppä tähän joku virallinen feministien taho jossa niitä vastustetaan, kiitooos.

Vierailija
96/114 |
19.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naiset! Lopetetaan ehkäsyt ja sanotaan että seksiä saa lapsi-riskillä. Loppuis kaikki ongelmat, alhainen syntyvyys, hormonien aiheuttamat jne. Vanhat naiset sais seksiä.

Mä oon niin nero.

Mut enhän mä halua tätä naisena! Miksi oletat et tämä olisi joku naisten toive?

Hormonaalinen ehkäisy oli nimenomaan naisten mielestä taivaan lahja naisille...

Vierailija
97/114 |
19.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä sanoin miehelleni jo "aikojen alussa", että en koskaan ala käyttämään minkäänlaista hormonaalista ehkäisyä, enkä ota sisääni vierasesineitä ehkäisyä varten, joten meidän ehkäisymme tulee olemaan kondomi. En myöskään mene steriloitavaksi, enkä vaadi sitä mieheltänikään, mutta jos haluaa mennä, niin saa mennä. Ei ole mennyt ja hyvin on seksi kelvannut kondomin keralla jo 30 v. Eikä yhtään vahinkoa ole sattunut, lapset syntyivät juuri haluttuna ajankohtana. Kyllä mun mies ymmärsi oikein hyvin ja oli samaa mieltä, että minkäänlaisia terveysriskejä ei ehkäisyä takia kannata ottaa. Lisäksi hän on aina ollut sitä mieltä, että luottaa enemmän itseensä kuin epämääräisiin pillereihin. 

Vierailija
98/114 |
19.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kyllä ymmärrä miksi naisen pitää henkilökohtaisesti kantaa riski seksielämän sujumiseksi mutta miehen ei tarvitse? Eikö seksi ja parisuhde ole kahden kauppa? Raskaus on joo riski, tietysti, mutta eikö juuri sen vuoksi mieskin voisi jossain kohtaa elämää jakaa näitä terveysriskejä? Vai pitäiskö naisten mennä seksiboikottiin jotta lääketeollisuus muuttaisi asenteitaan?

Miksi tarvitsisi? Ettekö osaa keskustella parisuhteessanne ehkäisystä?? Minä en naisena voi allekirjoittaa sun sepostusta, koska en tunge itseeni yhtään mitään ylimäärästä hormonia ellen itse halua.

Vierailija
99/114 |
19.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En yhtään ihmettele että yhä useampi nainen hankkii kumppanikseen toisen... naisen.

Homoseksuaalisuhteet eivät muuten kestä senkään vertaa kuin heteroparisuhteet. Tästä on tutkimuksia.

Vierailija
100/114 |
19.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, onpa taas helvetinmoinen logiikka. Nainen voi kantaa riskit koska raskauskin on riski. Ei sitten tosiaan huomioida sitä että se yhdyntä on pääasiassa miesten nautintoa varten, useimmat naiset laukeaa ihan muulla tavalla kuin yhdynnässä. Lopetetaan sitten tosiaan tuo osa seksiä kokonaan jos miehet ei suostu kantamaan osuuttaan riskeistä.

Mutta kiva kuitenkin että tämäkin todettiin nyt rehellisesti: naisten ehkäisyvalmisteisiin hyväksytään isotkin terveysriskit, miesten valmisteisiin ei mitään.

Jestas, että on typerää porukkaa täällä, jotka eivät ymmärrä yhtään mitä lukevat....

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kolme