Kesätyöntekijä ilmoitti poissaolosta tekstiviestillä
Työt alkavat kahdeksalta. Oli koittanut soittaa joskus kuuden aikaan, mihin en vastannut koska olin nukkumassa. Oli lähettänyt tekstiviestin, jossa kertoi olevansa kuumeessa. Viesti oli ihan asiallinen ja lupasi toimittaa saikkutodistuksen huomenna + soittaa illemmalla pääseekö huomenna töihin. Ei siinä mitään, mutta olenko vanhanaikainen kun minusta nämä asiat kuuluu hoitaa soittamalla?
Kommentit (195)
Vierailija kirjoitti:
mistä se saa lääkärintodistuksen seuraavaksi päiväksi,en usko että onnistuu.Mutta hei nythän on juhannus joten voisi olla armollinen.Eikös muuten sairastodistuksen pidä hommata vasta jos on sairastanut ensin 3 päivää,joten työntekijä ei periaatteessa tarvitse sairastodistusta kuin vasta 3 päivän jälkeen.
Joten saa sairastaa rauhassa juhannuksen yli ilman sairastodistusta,jookosta,joo.Lukitaan tää.
Ei pidä paikkaansa. On työpaikka/työnantaja kohtainen. Meillä (kaupunki työnantajana) saa periaatteessa olla viikon pois omalla ilmoituksella eli ilman lääkärintodistusta, mutta jos pomo vaatii niin todistus on toimitettava jo ekasta sairaspäivästä.
Vaikuttaa että lintsaisi koska juhannus alkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työt alkavat kahdeksalta. Oli koittanut soittaa joskus kuuden aikaan, mihin en vastannut koska olin nukkumassa. Oli lähettänyt tekstiviestin, jossa kertoi olevansa kuumeessa. Viesti oli ihan asiallinen ja lupasi toimittaa saikkutodistuksen huomenna + soittaa illemmalla pääseekö huomenna töihin. Ei siinä mitään, mutta olenko vanhanaikainen kun minusta nämä asiat kuuluu hoitaa soittamalla?
Minusta tuollainen työntekijä ansaitsee välittömästi monoa perseeseen.
Ei neuvottelua, eikä edes minkäänlaisten selitysten kuuntelua.
Ainoastaan kiitos ja näkemiin.Sinusta näin, mutta ammattiliitot, AVI:n työsuojeluviranomaiset ja oikeus ovat toista mieltä. On jouduttu maksamaan korvausta laittomasta työsuhteen purkamisesta, kun työntekijä oli teillä tietymättömillä ilmoittamatta mitään - mutta toimitti lääkärintodistuksen.
Eivätpä ole, jos työnantaja ottaa kesätyöntekijän väliaikaisella toistaiseksi voimassa olevalla työsopimuksella, mihin on merkitty työnantajalla olevan oikeus irtisanoa työntekijä halutessaan välittömästi.
Näin se meillä tehdään.
Voihan sitä kirjoitella mitä vaan mutta eipä tuo klausuuli taida olla kovin lainvoimainen. Yhtä hyvin voit kirjoittaa, että työntekijän sairastuessa työsuhde päättyy.
Näin on. Vaikka sopimuksessa olisi viiden todistajan ja presidentin allekirjoitus työntekijän ja työnantajan lisäksi, niin tuo sopimus on yhtä pätevä kuin pala käytettyä vessapaperia. Mitään sopimuksia ei saa tehdä heikomman osapuolen tappioksi ja työsuhteessa työntekijä on aina se heikompi osapuoli. Lainvastainen sopimus, kuten tuossa, on oikeudessa pätemätön ja saattaa ollakin, että työntekijä on sopimuksen allekirjoittaessaan sen tiennyt. Oikeudessa tulee kivat korvaukset maksettavaksi, kun sopimuksen laittomuus on niin ilmiselvä.
Itseasiassahan sinulle on yritetty soittaa, ja jos sinä olet se jonka kuuluu ottaa vastaan sairasilmoitukset niin vika on sinussa, tai sitten olen niin vanhanaikainen että koen että työnsä pitää hoitaa. Vittumaista kuumessa soitella 10min välein eikä vastata. Ja jos epäilet että onkohan tämä totta, että on sairaana, niin jos olisit vastannut niin tietäisit miltä tyttö kuullosti, jos on sairaana sen kyllä yleensä kuulee äänestä.
En välttämättä olisi itse näin ensikädessä toiminut, vaan koittanut pari kertaa soittaa ja jos olisin päätynyt laittamaan tekstiviestin niin soittanu juuri ennenkun työt olisivat alkanut että tulihan viesti perille ja kommentoinut sitä että ei olla vastattu
Kyllä meillä esimies hyväksyy myös tekstiviestin ellei vastaa puhelimeen. Eipä siinä tosiaan tule mieleen päivystää koko aamua että josko esimies vastaisi puhelimeensa. Joskus kun se vastaaminen ei edes ole mahdollista.
Itsekin kyllä olen sillä kannalla että ensin koetetaan soittaa, sitten laitetaan viesti.
työntekijä yritti. soittaa, mutta koska ei saanut sinua kiinni niin lähetti. tekstiviestin. mitä hänen olisi pitänyt tehdä? soittaa ja soittaa kipeänä ollessaan kunnes sinä vastaat. ja ehkä hän ajattelee että sinulla on pomona jotain tärkeää tekemistä. esim olet jossain palaverissa joten lähetti viestin, ja kertoi soittavansa myöhemmin kun olet vapaa. ja toimittavansa lääkärin todistuksen. mitä muuta hän olisi voinut tehdä? jos ei olisi lähettänyt viestiä niin et olisi saanut ollenkaan tietää että hän on sairas. mitä itse tekisit hänen tilanteessaan. siis mikä nyt on niin vaikeaa? työntekijäsi on tehnyt kaiken mahdollisen mitä tilanteessa voi tehdä. nyt vähän reiluutta peliin.
tosin jos työt alkavat vasta, kahdeksalta niin olisi tietysti voinut soittaa uudestaan siinä vähän ennen kahdeksaa.
mutta mielestäni ihan asiallisesti toimittu.
Ai että mua pännii tollaset pomot, jotka ajattelee että alaisten pitää elää vain työtään varten ja olla valmiita tuomaan vaikka kuu ja tähdet taivaalta työpaikan pitääkseen. Keksitään päässä tollasia typeriä sääntöjä, että vaikka työntekijä olisi pää kainalossa niin silti pitää päivystää puhelimen ääressä ja soittaa pomolle viiden minuutin välein, kunnes Hänen Armonsa suvaitsee vastata. Saman asian voisi hoitaa kymmenen kertaa helpommin ja nopeammin tekstiviestillä tai sähköpostilla, mutta se olisi suuremman luokan loukkaus, koska arvon Herra/Rouva Esimies on niin pienessä päässään päättänyt. Työntekijän pitää varmaan käydä p*skallakin pomon hyväksymällä tavalla, ettei pomo vain pahoita mieltään ja ala suunnittelemaan potkujen antamista. Tuollaiset pomot eivät ole asemassaan siksi että työnteko työpaikalla sujuisi paremmin, vaan koska he haluavat komennella muita mielivaltaisesti ja näin kokea itsensä tärkeäksi ja arvostetuksi.
Meillä pomo valitti, että pitää soittaa aiemmin, eikä 5 minuuttia ennen töiden alkua. No, työkaveri soitti 1,5-2 tuntia ennen, pomo valitti, ettei saa "yöllä" soittaa ja herättää. Tekstiviesti ilmoitus ei kelvannut. Eli ilmoitan siis...?
Eikö tärkeintä pitäisi olla kuitenkin se, että on ylipäätään ilmottanut asiasta? Sitäpaitsi jos on oikeasti kipeä, niin parempi vain, että jää silloin kotiin. Jos työpaikka on mistään kotoisin, niin luottamuksen kyllä pitäisi pelata sen verran hyvin, ettei ala kaikki epäilykset heti heräämään.
Soittaa että kipeä, et vastaa, laittaa tekstarin ja alkaa soittaa päivystykseen tai työsairaanhoitoon, ainakin täällä on aamuisin jopa 45min jonot päivystyksen soittopalveluun. Ei sitä viitsi katkoa kokeillakseen onko pomo jo herännyt.
Vierailija kirjoitti:
Mjoo, mutta varmistu että tuo oikeasti todistuksen, eikä ole näin jussina "kipeänä"
Miksi mun on todella vaikea kuvitella, että kukaan viitsisi oikeasti riskeerata työpaikkansa ja teeskennellä sairasta niinkin turhan asian kuin juhannuksen takia.? Urbaanilegendaa.
Onneksi mulla on fiksu pomo, joka käski pysyä nyt vaan kotona eikä lähteä minnekään työterveyteen, kun olin kerran mahataudissa juhannuksena.
Esimiehenä hyväksyin txt:llä tulleet sairastumisilmoitukset .Vähän luottamusta niin homma toimii.
En itsekään ollut 24h tavoitettavissa
Vierailija kirjoitti:
Meillä pomo valitti, että pitää soittaa aiemmin, eikä 5 minuuttia ennen töiden alkua. No, työkaveri soitti 1,5-2 tuntia ennen, pomo valitti, ettei saa "yöllä" soittaa ja herättää. Tekstiviesti ilmoitus ei kelvannut. Eli ilmoitan siis...?
Ja kaikki tuon 5min ja 1,5tunnin välillä on pomon mielestä liian aikaisin tai liian myöhään. Ja ilmoitti siis että viesti ei kelpaa. En tiedä jos laittais eka viestin aikaisin ja soittaisi vähän ennen työpäivän alkamista,olisko se ok??
Hulluinta tässä on se, että meillä ei oo ollut sairaspoissaolot muuten "ongelma". On pieni työpaikka ja kukaan ei kyllä jää saikulle, ellei ole ihan oikeasti sairas. Puhutaan siis ihan jostain 1-5 saikkupäivästä vuodessa. Ja yleensä on huomannut, että ihminen on oikeesti kipeä/flunssainen ennen saikulle jäämistä. Eli mistään hirveestä lintsaamisesta meillä siis ei ole kyse.
Käsittääkseni laki velvoittaa "ilmoittamaan mahdollisimman ajoissa, kuitenkin ennen työvuoron alkua".
Käytännössä nuo työpuhelimet vaan joillakin pomoilla tuppaa olemaan kiinni/äänettömällä, eli eivät vastaa puhelimeen ennen työvuoron alkua.
Tämän takia yrittäisin soittaa ja jos ei vastaa, laitan viestin.
Ehkä kannattaa työpaikoilla selkeästi kertoa, kuinka sairaspoissaolosta ilmoitetaan, käykö viesti, moneltako voi soittaa, jos kyseessä siis pomon henkilökohtainen numero.
Eihän työntekijä itse viitsi tuosta asiasta kysyä, karman laki kun tuppaa olemaan sellainen että sitten sairastuu ja pomo luulee että lintsaa, kun vasta kysyi kuinka asiasta ilmoitetaan. Pomot siis itse kertokaa kaikille, kuinka ilmoitetaan!!
Mulla on ollut noita "pitää soittamalla ilmoittaa" pomoja, mutta on toisissa työpaikoissa jopa kannustettu lähettämään viesti, asiasta kun asiasta, koska aina ei voi vastata, asia tulee siinä viestissä selville heti, ei tarvitse yrittää soittaa monta kertaa, eikä tarvitse miettiä aamulla joko voi soittaa jne. Viestin saaja soittaa/tekstaa takaisin jos on tarvis. Soitetaan vaan kiireellisissä asioissa, tai jos se on jossain tilanteessa helpompaa.
Voi olla tilanteita päivälläkin ettei pomo voi vastata,mutta voi tsekata viestit, senkin takia tieto kannattaa laittaa viestinä, menee nopeammin perille. Kommunikointi viesteillä on helpompaa, kun jaaritella asiasta puhelimessa.
Mutta eri paikoissa on eri käytännöt.
Yleensä pienissä paikoissa vaaditaan soitto, isommissa helpommin hyväksytään viesti.
Mutta pomot kertokaa teidän käytännöt etukäteen, älkää jälkeenpäin valittako, koska kaikkialla ei toimita samoin, eikä ole yhtä ainoaa oikeaa tapaa.
Vierailija kirjoitti:
Eikö tärkeintä pitäisi olla kuitenkin se, että on ylipäätään ilmottanut asiasta? Sitäpaitsi jos on oikeasti kipeä, niin parempi vain, että jää silloin kotiin. Jos työpaikka on mistään kotoisin, niin luottamuksen kyllä pitäisi pelata sen verran hyvin, ettei ala kaikki epäilykset heti heräämään.
Meillä pomo vaatii puhelinsoiton lisäksi tuomaan saikkulapun samana päivänä. Eli mahataudissa oleva tyyppi käy lääkärissä ja tulee (julkisilla) tuomaan sen lapun heti samana päivänä. Kipeenä oleva tyyppi joutuu juoksemaan paikasta toiseen ja samalla sitten tartuttaa sen taudin muihinkin. Ja kipeänä pitäisi levätä, se lääkäriin menokin on jo rankkaa kun on kipeä. Mikä järki tuossa on, eikö sitä lappua voi tuoda kun on parantunut? Ja eikö se pomo muka näe viestä, kun kulkee muutenkin puhelin kourassa koko ajan?
Mulle taas työntekijä ilmoitti savumerkeillä. Oli puhelin ja tietokone rikki.
Onneksi osaan tulkita savumerkkejä.
Hän oli yrittänyt soittaa. Oletko täysi torvelo. Ehkä hänkin nukkuu, jos on sairaana.
Olet varmaan juuri samanlainen kuin minun entinen esimieheni. Ei vastannut puhelimeen eikä viesteihin, jos tiesi jonkun olevan sairaana. Lisäksi sairasloman jälkeen näytti suuttumuksen ja hänelle tärkeän mahtinsa laittamalla sairastelijalle kaikki p*skavuorot. Miksi,oi miksi teitä on olemassa.