Kesätyöntekijä ilmoitti poissaolosta tekstiviestillä
Työt alkavat kahdeksalta. Oli koittanut soittaa joskus kuuden aikaan, mihin en vastannut koska olin nukkumassa. Oli lähettänyt tekstiviestin, jossa kertoi olevansa kuumeessa. Viesti oli ihan asiallinen ja lupasi toimittaa saikkutodistuksen huomenna + soittaa illemmalla pääseekö huomenna töihin. Ei siinä mitään, mutta olenko vanhanaikainen kun minusta nämä asiat kuuluu hoitaa soittamalla?
Kommentit (195)
Itsekin ihmettelen pomoa, joka ei voinut laittaa tekstiviestiä takaisin, että asia ok tai että soita heti. Tai sitten itse soittanut.
Ei kun syöksyi heti koneelleen kirjoittamaan aihe vapaalle, että kesätyöntekijä ilmoitti tekstarilla, kun hänellä oli puhelin äänettömällä, potkut tulee.
Meille käy tekstarikin. Itse en ole työnantaja vaan muilla töissä. Puolisolla yritys.
Eniten ihmettelen sitä, että tänään ollaan kuumeessa ja saatetetaan jo tekstarissa vakuutella että huomenna töihin.
Itse en koskaan mene töihin heti seuraavana päivänä jos tänään olisi kuumetta. Eikö kuume ole merkki jostain sairaudesta. Lapsillakin pidetään aina yksi kuumeeton päivä ennen kuin päiväkotiin/kouluun.
Vierailija kirjoitti:
Meille käy tekstarikin. Itse en ole työnantaja vaan muilla töissä. Puolisolla yritys.
Eniten ihmettelen sitä, että tänään ollaan kuumeessa ja saatetetaan jo tekstarissa vakuutella että huomenna töihin.
Itse en koskaan mene töihin heti seuraavana päivänä jos tänään olisi kuumetta. Eikö kuume ole merkki jostain sairaudesta. Lapsillakin pidetään aina yksi kuumeeton päivä ennen kuin päiväkotiin/kouluun.
Ei aikuiset tarvitse mitään kuumeettomia päiviä, jos ei mikään tappotauti ole ollut. Töihin tullaan, kun pystytään taas työt tekemään riippumatta siitä, mitä siinä saikkulapussa lukee..
Meillä on sääntö että ensin yritetään soittaa. Jos ei vastata niin lähetetään tekstiviesti ja esimies soittaa takaisin.
Eli kesätyöntekijä teki juuri oikein. Sinun tehtävä soittaa takaisin. Hän soitti heti kun mahdollista ja intosi sen tilalta että pitäisi kuumeessa olla hereillä koko aamu ja koittaa tavoitella toista. Nyt antoi sinulle mahdollisuuden soittaa sopivalla hetkellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei aikuiset tarvitse mitään kuumeettomia päiviä, jos ei mikään tappotauti ole ollut. Töihin tullaan, kun pystytään taas työt tekemään riippumatta siitä, mitä siinä saikkulapussa lukee..
Riippumatta mitä saikkulapussa lukee? Mites käy jos sairalomalla tulet töihin ja jotain sattuu. Kuka korvaa silloin?
Vierailija kirjoitti:
Se kesätyöntekijä pelkää niitä potkuja niin paljon, että yrittää tulla töihin (tai toivoo voivansa mennä töihin) heti, kun pystyy edes konttaamaan sinne. Ja varsinkin juhannus, mistä saa isomman palkan. Kesätyöntekijä raahautuu töihin puolikuntoisenakin.
Tästä esimerkki omasta tytöstä. Sairasloma menee palkattomaksi, koska työsuhde ei ole kestänyt vielä tarpeeksi pitkään. Tuli kuume ja ääni meni kurkkukivun takia. Oli yhden päivän pois, kun pelkäsi niin potkuja. Meni seuraavana päivänä puhelinmyyntiin töihin, vaikka ääni kuulosti ihan raakkuvalta varikselta. 800mg buranaa auttoi kuumeen laskemisessa.
Käyttäjä2079 kirjoitti:
En tiedä oletko vanhanaikainen vai et, mutta olen samoilla linjoilla.
Outoa, että nuorella ihmisellä nousee työn estävä, korkea kuume noin yhtäkkiä, yöllä. Että vasta klo 06 huomaa, että voivoi, nyt ei voikaan mennä töihin. Epäilen "juhannuskuumetta". Ehdota kys. henkilölle, että seuraavan kerran vetoaa voimakkaaseen ripuliin, mahdolliseen ruokamyrkytykseen, se on uskottavampi valhe.
Ihmiset on eronneet pitkistä parisuhteista tekstareilla. Se on niin kätevä: ei tarvitse olla itse läsnä, valehtelu ei kuulu äänestä, ei tarvitse kuunnella toisen vastaväitteitä ja vastata niihin. Ihmisellä on varmaan luontainen tarve päästää itsensä helpolla ja onneksi teknologia nykyään auttaa siinä.
Se kuume nousee yleensä hyvin äkkiä yön aikana, ei ole mitään määriteltyä kellonaikaa jolloin tauti voi iskeä... Luuletko että nuori valvoisi koko yön mittari kädessä että milloin se nousee ja soittaisi kahden aikaan yöllä että en pääse? Valoja vintille, haloo.
Tee töitä ja lakkaa miettimästä ilmoitustapaa.
Kaikki jotka sanovat, että soitto on ehdoton niin miksi, jos on saikkutodistus? Eikö pelkkä ilmoitus riitä. Meidän duunipaikalla oli ennen saikkulappu ja soitto pakollinen. Nykyään alle kolmen päivän saikun voi pitää ilmoituksella ja ilman saikkutodistusta. Seurauksena tällä höllemmällä politiikalla on se, että saikkua otettiin selvästi vähemmän ja työntekijät arvistovat työnantajan luottamusta. Olen it-alalla duunissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se kesätyöntekijä pelkää niitä potkuja niin paljon, että yrittää tulla töihin (tai toivoo voivansa mennä töihin) heti, kun pystyy edes konttaamaan sinne. Ja varsinkin juhannus, mistä saa isomman palkan. Kesätyöntekijä raahautuu töihin puolikuntoisenakin.
Tästä esimerkki omasta tytöstä. Sairasloma menee palkattomaksi, koska työsuhde ei ole kestänyt vielä tarpeeksi pitkään. Tuli kuume ja ääni meni kurkkukivun takia. Oli yhden päivän pois, kun pelkäsi niin potkuja. Meni seuraavana päivänä puhelinmyyntiin töihin, vaikka ääni kuulosti ihan raakkuvalta varikselta. 800mg buranaa auttoi kuumeen laskemisessa.
Itse olen ajatellut, että mikään työ ei ole niin arvokasta, että tekisin sitä terveyteni kustannuksella. Työelämässä olen ollut nyt 25 v. Kyllä harmitti, kun sairastuin heti aloittaessani uudessa työpaikassa. Panikoin et pitävät pinnarina. Olin viikon pois sairaslomatodistuksella. Hyvin mennyt jo samassa työssä 20 v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen ajatellut, että mikään työ ei ole niin arvokasta, että tekisin sitä terveyteni kustannuksella. Työelämässä olen ollut nyt 25 v. Kyllä harmitti, kun sairastuin heti aloittaessani uudessa työpaikassa. Panikoin et pitävät pinnarina. Olin viikon pois sairaslomatodistuksella. Hyvin mennyt jo samassa työssä 20 v.
Lisään tähän vielä, että inhoan niitä jotka tulevat sairaana/puolikuntoisena työpaikalle sairastuttamaan muut. Tulee työnantajalle kalliiksi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No juuri tuollaisten kusipääpomojen takia nuori menee kipeänä töihin, kun pelkää niitä potkuja. Ja se muutaman satasen palkka on tärkeä nuorelle, joten buranaa nassuun ja töihin, vaikka ääntä ei tulisi. Yritin itsekin tytölle sanoa, että et tietenkään lähde kipeänä sinne, mutta itkua väänsi, että jokaisesta poissaolopäivästä menee palkka ja jos ei saakaan heinäkuuksi jatkoa ja tarvitsee kuitenkin rahaa ja pomo on muutenkin ikävä, kun selän takana käy haukkumassa nuoria työntekijöitä ja ivailee, jos eivät saa tarpeeksi kauppaa sille päivää.
Työntekijä toimi vastuullisesti. Sait tiedon heti herättyäsi. Ja sitä paitsi mitä virkaa sillä soitolla on jos on lääkäriin menossa? Pointtihan on työnantajalle ilmoittamisessa vain se, että tietää työntekijän sairastuneen. Lääkärin tehtävä on antaa sairasloma. Ellei oo käytössä omailmoitus.
Ei sairastuminen voi olla potkujen syy. Lääkäriin hakemaan todistus. Meillä kesurit elintarvikkeiden kanssa tekemisissä. Kipeenä ei voi tulla. Kyllä työnantajat huomaavat tunnollisen/hyvän työntekijän. Sairastumiselle ei voi mitään. Erikseen ovat tietty lusmut, joille ilmaantuu yllättävä sairaus aina tiettyinä päivinä. Aika läpinäkyvää.
Eli illalla pitää tietää, että aamulla on ehkä kuumeessa? Onnistunee ehkä jossain flunssassa, muttei muissa kuumeissa ollenkaan välttämättä.
Kuume on vienyt minut kahdesti sairaalaan. Molemmilla kerroilla kuume on noussut yöllä ja olen herännyt aamulla kuumeessa ilman ennakkovaroituksia. Missään nimessä en olisi ollut työkykyinen, vaikka sairaala kutsuikin vasta parin päivän päästä.
Jambaboom kirjoitti:
Kaikki jotka sanovat, että soitto on ehdoton niin miksi, jos on saikkutodistus? Eikö pelkkä ilmoitus riitä. Meidän duunipaikalla oli ennen saikkulappu ja soitto pakollinen. Nykyään alle kolmen päivän saikun voi pitää ilmoituksella ja ilman saikkutodistusta. Seurauksena tällä höllemmällä politiikalla on se, että saikkua otettiin selvästi vähemmän ja työntekijät arvistovat työnantajan luottamusta. Olen it-alalla duunissa.
Omalla ilmoituksella tulee oltua lyhyempi aika sairiksella. Lääkärintodistuksella ollaan kotona se aika mitä saikkua annettu, vaikka olisi jo terve.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei olisi maanantaina enää työpaikkaa meidän firmassa.
No teiän "virmassa" ei nyt kukaan muutenkaan varmaan halua olla.
Vierailija kirjoitti:
Joo ei ilmoiteta poissaolosta tekstarilla. Ei olisi tuolla nuorella enää meille asiaa.
No mitä olisi pitänyt tehdä? Soittaa tunti putkeen kunnes vastataan?
Sehän soitti! Oikeasti nyt millaisia pulliaisia nykyään työnantajat on kun mikään perkuleen syyni ei riitä?On vissiin tärkeämpää epäillä ihmisiä kuin arvostaa heidän tunnollisuutta ettei vahingossakaan jollain olisi sinun kustannuksellasi hauskaa!Pää ulos perseestä nyt.
Eihän se työntekijä ilmoittanut tekstarilla vaan yritti soittaa. Itse et vaivautunut vastaamaan. Olisit herännyt ja vastannut niin ongelmaa ei olisi ollut. Sen jälkeen laittoi viestin että oli yrittänyt soittaa, muttet vastannut, ja ilmoittaa olevansa sairaana. Sanoi vielä soittavansa kun saa tiedon saikun kestosta. En ymmärrä kuinka kukaan voi nähdä tässä ongelmaa. Ei meilläkään saa txt ilmottaa, mutta kukaan nyt ei ole vielä siitä valittanut että oman vastaamattomuuden takia laitetaan viesti.