Kesätyöntekijä ilmoitti poissaolosta tekstiviestillä
Työt alkavat kahdeksalta. Oli koittanut soittaa joskus kuuden aikaan, mihin en vastannut koska olin nukkumassa. Oli lähettänyt tekstiviestin, jossa kertoi olevansa kuumeessa. Viesti oli ihan asiallinen ja lupasi toimittaa saikkutodistuksen huomenna + soittaa illemmalla pääseekö huomenna töihin. Ei siinä mitään, mutta olenko vanhanaikainen kun minusta nämä asiat kuuluu hoitaa soittamalla?
Kommentit (195)
Vierailija kirjoitti:
Työt alkavat kahdeksalta. Oli koittanut soittaa joskus kuuden aikaan, mihin en vastannut koska olin nukkumassa. Oli lähettänyt tekstiviestin, jossa kertoi olevansa kuumeessa. Viesti oli ihan asiallinen ja lupasi toimittaa saikkutodistuksen huomenna + soittaa illemmalla pääseekö huomenna töihin. Ei siinä mitään, mutta olenko vanhanaikainen kun minusta nämä asiat kuuluu hoitaa soittamalla?
Kun mikään ei riitä ... Et sovi esimieheksi
Meillä saa ilmoittaa tekstarilla joten kenenkään mielipide ei kiinnosta.
Onko ap vielä kertonut, miten on ohjeet olleet? Jos ei mitään, ap ei sovi esimiesasemaan. Mutta pienet työnantajat ovat usein pihalla. Heillä on mielipiteitä ja muiden pitää arvata, mitä mieltä he ovat. Jos he ovat sitä mieltä, että asiat tehdään kuten 70-luvulla, muiden on se arvattava tai ovat lusmuja.
Pienet työnantajat muuten ovat usein "tietämättömiä" juhlapyhäkorvauksista, varsinkin nuorten kesätyöntekijöiden kohdalla.
Valtion virassa oli se hyvä puoli että sai olla omalla ilmoituksella ilman mitään todistuksia pois 3 päivää laittamalla aamulla tekstarin esimiehelle, jos kirjoitti että olen sairaana tai että lapsi on sairaana. Ennemmin kiireiset korkean tason virkamiehet nämä asiat ottivat viestejä kuin aikaa vievinä turhina puheluina kesken töiden, asiakirjojen kirjoittamisen tai kokousten. Viestin lukaisee nopeasti ja asia on kuitattu.
Jos oli yrittänyt soittaa, et vastannut, laittoi tekstarin asiasta. Olisithan voinut viestin saatuasi soittaa takaisin. Parempi että ilmoittaa ajoissa, eikä sitten kun pitäisi olla jo töissä.
Tehkää työntekijöille ilmoituskäytännöt selviksi. Joissakin työpaikoissa työnantaja(kin) kommunikoi tekstiviestein, toisissa paikoissa vaaditaan ehdottomasti puhelinsoitto. Tehkää siis asia selväksi. Ja samat säännöt sitten kaikille, vaaditaanko soitto vai käykö tekstari myös.
Et voi valittaa jos asiasta et ole kertonut etukäteen ettei viesti kelpaa.
Vierailija kirjoitti:
Onko mennyt vauva-palstailu kesäisin tämmöiseksi nuorten haukkumiseksi? Luulis että yrittäjillä ei ole aikaa itkeä jokaista kesätyöntekijän mokaa täällä. Kuuluu ikään kuin sen aikuisen vastuulle kertoa työelämän pelisäännöistä niille jotka ensimmäisissä työpaikoissaan aloittaa ja tekee varmasti virheitä. Mennyt uskomattomaksi kiusaamiseksi tämä aika kun jokaista nuoren ja kokemattoman tekemää virhettä retostellaan heti netissä.
Ihan tyypillistä. Vakkarit etsii draamaa. (työnantaja(ko) oli tässä) Jos laittaa ajoissa aamulla viestin, olisi pitänyt soittaa, ja jos taas soittaa työajan alkaessa, (kun aiemmin henkilöä ei saa kiinni) olisi pitänyt ajoissa aamulla laittaa viesti. Ilmoituskäytännöstä ei tietenkään kerrota etukäteen.
Mikä tässä on ongelma? kesätyöntekijä on ajatellut aikasin aamulla että ilmoittaa mahdollisimman pian sairastumisestaan että esimies on tietoinen ennen töihin menoa että yksi ihminen puuttuu työpaikalta ja saa näin ehkä jos on tarpeen niin aikaa järjestellä asioita! Et oo vastannu puhelimeen niin kesätyöntekijä on ajatellut että tekstiviesti tavoittaa nopeammin ja varmemmin kuin että yrittäisi soittaa vaikka tunnin päästä uudestaan tai odottaa että esimies ehkä soittaa takaisin.
Käyttäjä2079 kirjoitti:
En tiedä oletko vanhanaikainen vai et, mutta olen samoilla linjoilla.
Outoa, että nuorella ihmisellä nousee työn estävä, korkea kuume noin yhtäkkiä, yöllä. Että vasta klo 06 huomaa, että voivoi, nyt ei voikaan mennä töihin. Epäilen "juhannuskuumetta". Ehdota kys. henkilölle, että seuraavan kerran vetoaa voimakkaaseen ripuliin, mahdolliseen ruokamyrkytykseen, se on uskottavampi valhe.
Ihmiset on eronneet pitkistä parisuhteista tekstareilla. Se on niin kätevä: ei tarvitse olla itse läsnä, valehtelu ei kuulu äänestä, ei tarvitse kuunnella toisen vastaväitteitä ja vastata niihin. Ihmisellä on varmaan luontainen tarve päästää itsensä helpolla ja onneksi teknologia nykyään auttaa siinä.
Täh. Siis viimeksi kun olin influenssassa ni illalla oli flunssainen olo ja menin ajoissa nukkumaan, jotain kahden ja kolmen välillä heräsin tosi huonoon oloon ja hikeen ja kylmään niin kuume. Kukaan tuskin soittaa kolmen aikaan yöllä pomolle, joten itse olisin toiminut juuri noin, että ennen työvuoron alkua (joka ilmeisesti on kahdeksalta) yritän hyvissä ajoin tavoittaa. Minulla vähän eri asia, kun etänä voi tehdä eikä edes lasketa tunteja vaan kuukausipalkka, mutta minusta työntekijä toimi oikein ja kyllä kuume voi nousta (ja usein nouseekin) vasta sellaisiin aikoihin, ettei parhaalla tahdollakaan kehtaa soittaa pomolle, esim. just se klo 3 yöllä vaan kehtaa aloittaa soittelun vasta aamulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei olisi maanantaina enää työpaikkaa meidän firmassa.
Ja työntekijä saisi ilmaista rahaa laittomista potkuista.
Koeaika. Duunari lähtee kun haluan.
"duunari lähtee kun haluan". Uskomatonta. Millainen vallanhimoinen pikkusielu ja psykopaatti siellä luuraa? Että olet päässyt pomoksi/yrittäjäksi ja "ku mä sanon"? Voi luoja. Ei ihan ole tätä päivää.
Meillä on keskikokoinen perheyritys ja ikinä en kuvittele tai puoliso, että tässä oltaisiin jotain herroja ja hidalgoja. Työntekijät on ihmisiä ja heitä sellaisena kohdellaan. Empaattisesti ja ystävällisesti, tasa-arvoisesti. Meillä ovatkin vastuuntuntoisia ja raahautuisivat vaikka kipeänä (ei tarvisi) töihin juhannuksena, koska meillä kohdellaan aina hyvin, ei nillitetä turhasta, eikä kuvitella olevamme maailman napoja, koska satutaan olemaan työnantajia. Nykyajan ihmiset, erityisesti nuoret, on tosi pumpulissa kasvaneita. Erityisesti nuoret on herkkiä, kun siellä on lapsesta asti äiti juossut peitsi tanassa varmistamaan, ettei lapselle vaan tule paha mieli mistään. Se pitää työnantajana muistaa myös. Se ei silti tee nuorista huonoja työntekijöitä. Nuoret on osallistuvia ja heiltä puuttuu semmoinen "saatanan riistäjäporvari" asenne vaan ovat avoimia ymmärtämään myös työnantajan näkökulman. Nuorten kanssa pitää puhua, he ovat tottuneet siihen, että heitä kuunnellaan ja heidät otetaan tasavertaisesti mukaan asioihin. Ei nykykasvatus ole kotonakaan enää sitä, että "mä määrään".
No toi kelle vastaat on pelkkä provoilija tai sit joku yhden tyypin yritys, jossa kokee saavansa valtaa ja voimaa. Itse olen valtiolla esimiehenä ja noudatetaan asiallista tapaa toimia, eikä esimies ole sen kummempi kuin muutkaan. Nämä oman elämänsä "toimitusjohtajat" jaksaa naurattaa, toki ei silloin kun he mielivaltaisesti kohtelee kesätyöntekijöitä, mut jos siihen mielivaltaan saa pienenkin vinkin niin minä annan vinkin kesätyöläisille: pyytäkää vaikka oikeusapua jos näyttää, että teitä kohdellaan väärin. Kyllä he/me autetaan.
Ja mitä asiaan tulee niin flunssan ja kuumeen alkamisajankohta nyt ei katso aikaa muutoin kun että iltaan ja yöhönhän se usein ajoittuu se korkeimman kuumeen nouseminen. Ainakin minulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
näinhänsemenee kirjoitti:
Luuletko olevasi niin erityinen ihminen, että sun puhelimeen vastaamistasi jaksaisi kipeänä ihan oikeasti odottaa koko päivä. Kukaan jaksa moneen kertaan pommittaa, että saako esimiehen kiinni puhelimella. Mua ainakin ärsyttää esimiehet, jotka eivät vastaa... Ihan oikein kesätyöntekijä toimi, kun laittoi soiton jälkeen tekstiviestin. Olisiko ollut parempi, että se raukka olisi soittanu 10 kertaa ja sä et olisi vastannut kuitenkaan. Oot tyhmä!
No ehkä niillä esimiehilläkin on oma elämä kenties? 😂 En minäkään välttämättä vastaa puhelimeen heti, jos joku työntekijä soittaa - saatan tosiaan nukkua tai olla tilanne, jossa ei puhelimeen voi vastata. Toki soitan takaisin heti kun on mahdollista.
Jos vaadit että sairasloma on ehdottomasti ilmoitettava soittamalla, muu ei käy niin silloin sä vastaat siihen puhelimeen aina kun se soi, sulla ei ole mitään "omaa elämää" kesken
Ööö, missä kohtaa viestiäni sanoin, että minulle on sairaslomat ilmoitettava vain soittamalla?😂 En missään? No, sitähän minäkin.
Joo, ensisijaisesti soittamalla, mutta jos en vastaa, voi laittaa viestiä ja soitellaan asiasta myöhemmin, jos tarvis. Kunhan vain tavalla tai toisella ilmoittaa heti. Koska sinä et päätä,onko toisella omaa elämää 😉
Jos työpaikalla ei hyväksytä tekstiviestillä ilmoittamista, lähetä hänelle viesti ja kehoita soittamaan uudestaan. Jos on sairas, ei voi tai saa olla kännissä myöhemminkään päivällä. Jos ollaan töistä pois sairauden takia, silloin ei helpoteta oloa tai edistetä paranemista juomalla.
Jos on selvinpäin ja ihan OK kunnossa, asiahan on OK. Jos hän ei kerran ole saanut sinua kiinni ennen töihin menoa niin onhan se parempi ilmoittaa tekstarilla kuin tehdä ohari.
Säännöt pitä tehdä selväksi. Jos ei tavoita puhelimitse, yrittää uudestaan vartin välein niin kauan kunnes tavoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta tuollainen työntekijä ansaitsee välittömästi monoa perseeseen.
Ei neuvottelua, eikä edes minkäänlaisten selitysten kuuntelua.
Ainoastaan kiitos ja näkemiin.Sinusta näin, mutta ammattiliitot, AVI:n työsuojeluviranomaiset ja oikeus ovat toista mieltä. On jouduttu maksamaan korvausta laittomasta työsuhteen purkamisesta, kun työntekijä oli teillä tietymättömillä ilmoittamatta mitään - mutta toimitti lääkärintodistuksen.
Eivätpä ole, jos työnantaja ottaa kesätyöntekijän väliaikaisella toistaiseksi voimassa olevalla työsopimuksella, mihin on merkitty työnantajalla olevan oikeus irtisanoa työntekijä halutessaan välittömästi.
Näin se meillä tehdään.
Voihan sitä kirjoitella mitä vaan mutta eipä tuo klausuuli taida olla kovin lainvoimainen. Yhtä hyvin voit kirjoittaa, että työntekijän sairastuessa työsuhde päättyy.
Mun mielestä aina on kohteliasta soittaa se puhelu on kun kipeänä. En voinut uskoa korviani kun kuulin, että maisterityökaverini laittoi tekstarilla pomolle viestiä ettei pääse aamulla töihin. No, hän saikin sitten siitä huomautuksen, että poissaolot aina soittamalla.
Vierailija kirjoitti:
Olet vanhanaikainen. Minäkin ilmoitan aina sähköpostilla, yleensä tauti iskee yöllä, ja laitan heti postia kun tiedän etten kykene aamulla töihin. Sitten nukun ja toivun, koska yö on mennyt palellessa tai oksentaessa.
Sitäpaitsi hän yritti soittaa etkä vastannut.
N50
Helppohan se on tekstiviestillä ilmoitella niin ei mene sanat sekaisin ja ala nolottaa kun puhelimessa joutuu valehtelemaan olevansa "kipeä".
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä aina on kohteliasta soittaa se puhelu on kun kipeänä. En voinut uskoa korviani kun kuulin, että maisterityökaverini laittoi tekstarilla pomolle viestiä ettei pääse aamulla töihin. No, hän saikin sitten siitä huomautuksen, että poissaolot aina soittamalla.
Huomautus noin naurettavasta syystä, ja koulutetulle ihmiselle vastuullisessa tehtävässä? Kyykytystä, nyt on joku narsistipomo halunnut näyttää alaiselle tämän paikan. Ja sinä vielä komppaat. Odota vaan, kyllä tuo pomo jotain sinunkin tekemistä keksii huomauttaa, ettet luule olevasi kukaan jolla on merkitystä tai omanarvontunto, tai herranen aika vastuullisuutta.
Lääkärintodistuksessa lukee:
"Reijo-Orvokki ei pääse töihin, koska minulla on kuumetta ja masu pipi. Paranemisodotus, festareiden lopun jälkeen"
Allekirjoitus:
Tohtori Höpöolo
P.S. Maksakaa Reijo-Orvokin palkka etukäteen, lääkärin määräys.
Mun työkaveri sai lopulta potkut tapahtumaketjusta, joka alkoi kun hän soitti töihin, että on sen viikon sairiksella. Minä olen siis sihteeri ja puhelinkeskus ja hän ilmoitti minulle. Minä ilmoitin pomolle, joka veti pultit: sairaudesta pitää ilmoittaa hänelle suoraan jo puhelimitse, tekstiviestillä tai sähköpostilla. Ei välikäsien kautta. Samaan törmäsin ollessani kaupassa töissä 80-luvulla. Sielläkin kauppias vaahtosi, että sairaudesta ilmoitetaan työnantajalle eikä työkaverille. Siihen aikaan ei ollut edes kännyköitä eikä sähköpostia eikä kauppiasta saanut kiinni lauantaiaamuna, koska oli vapaalla. Kummassakaan paikassa ei ollut etukäteen ohjeistettu toimintatapaa.
mistä se saa lääkärintodistuksen seuraavaksi päiväksi,en usko että onnistuu.Mutta hei nythän on juhannus joten voisi olla armollinen.Eikös muuten sairastodistuksen pidä hommata vasta jos on sairastanut ensin 3 päivää,joten työntekijä ei periaatteessa tarvitse sairastodistusta kuin vasta 3 päivän jälkeen.
Joten saa sairastaa rauhassa juhannuksen yli ilman sairastodistusta,jookosta,joo.Lukitaan tää.
Kyllä on urbaanilegenda. Vakuutukset on koko ajan voimassa. Siis ihan koko ajan. Sairausloma ei ole mikään pakkoloma. Se on lääkärin arvio sairauden kestoajasta. Siis vain arvio. Työntekijä saa ihan itse yhdessä työnantajan kanssa päätää onko sairauslomalle tarvetta ja kuinka kauan. Ja edelleen, ne vakuutukset on voimassa ihan koko ajan ja työntekijä saa korvaukset ihan normaalisti. Tuo sairauslomalla ei ole vakuutuksia on siis ihan silkkaa urbaanilegendaa. Tämän väärän tiedon levittäminen olis syytä vähitellen lopettaa.
"Raukeaako tapaturmavakuutus, jos tulee sairauslomalla töihin?
– Yllättävän usein työnantajat toteavat, etteivät voi ottaa töihin, kun ei ole vakuutukset voimassa. Se on täyttä roskaa ja moneen kymmeneen kertaan selvitetty. Sellaisia vakuutusehtoja ei ole olemassa, että tapaturmaehdot eivät olisi voimassa, jos tulee niin sanotusti sairaana töihin."
(Vastaajana Elinkeinoelämän keskusliiton ylilääkäri Kari Kaukinen.)
http://www.talouselama.fi/tyoelama/sairauslomalla-saa-menna-toihin-3417…