Kesätyöntekijä ilmoitti poissaolosta tekstiviestillä
Työt alkavat kahdeksalta. Oli koittanut soittaa joskus kuuden aikaan, mihin en vastannut koska olin nukkumassa. Oli lähettänyt tekstiviestin, jossa kertoi olevansa kuumeessa. Viesti oli ihan asiallinen ja lupasi toimittaa saikkutodistuksen huomenna + soittaa illemmalla pääseekö huomenna töihin. Ei siinä mitään, mutta olenko vanhanaikainen kun minusta nämä asiat kuuluu hoitaa soittamalla?
Kommentit (195)
Vierailija kirjoitti:
tosin jos työt alkavat vasta, kahdeksalta niin olisi tietysti voinut soittaa uudestaan siinä vähän ennen kahdeksaa.
mutta mielestäni ihan asiallisesti toimittu.
Jos töissä tarvii olla kasilta niin ei kai kasilta voi ilmoittaa ettei tule? Yleensä jokin syy miksi työssä läydään ja tilalle täytyy tulla joku toinen jotta esim. Pankin/kaupan tms. Ovet saadaan auki.
Mikä siinä tekstarissa on ongelma? Eikö tärkein ole saada tieto töihin, että on sairaana? Jos ette usko, niin laittakaa käymään terkkarilla/lääkärillä.
Olisit ap vastannut siihen puhelimeen. Kyllä sinun pitäisi olla tavoitettavissa. Jos et ole niin oma on vikasi.
Meillä on ainakin ihan ohjeisiin kirjattu, että poissaolot pitää soittaa, mutta jos esimies ei vastaa, niin sitten tekstari/sähköposti riittää ja esimies voi sen jälkeen tarvittaessa soittaa itse tai pyytää soittamaan.
Enkä oikein ymmärrä, että miten työntekijä voisi "hämätä" lupaamalla tuoda saikkulapun. Joko hän tuo sen ja kaikki menee ok, tai sitten ei tuo ja hänelle tulee luvattomasta poissaolosta seuraamuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt on juhannus, on "kuumeessa", ei menisi minulle läpi.
Aivan. Koska kukaan ei voi sairastua juhannuksena. Koskaan.
Niinpä. Minuunkin iski flunssa näin juhannuksena, mutta eipä mulla töitä olisikaan.
Pidä kiinni tuosta hyvästä työtekijästäsi. Vielä tiukemmin, jos hän tosiaan toimittaa oikea todistuksen sairauslomastaan. Harvoin tapaa enää tunnollista työtekijää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö tärkeintä pitäisi olla kuitenkin se, että on ylipäätään ilmottanut asiasta? Sitäpaitsi jos on oikeasti kipeä, niin parempi vain, että jää silloin kotiin. Jos työpaikka on mistään kotoisin, niin luottamuksen kyllä pitäisi pelata sen verran hyvin, ettei ala kaikki epäilykset heti heräämään.
Meillä pomo vaatii puhelinsoiton lisäksi tuomaan saikkulapun samana päivänä. Eli mahataudissa oleva tyyppi käy lääkärissä ja tulee (julkisilla) tuomaan sen lapun heti samana päivänä. Kipeenä oleva tyyppi joutuu juoksemaan paikasta toiseen ja samalla sitten tartuttaa sen taudin muihinkin. Ja kipeänä pitäisi levätä, se lääkäriin menokin on jo rankkaa kun on kipeä. Mikä järki tuossa on, eikö sitä lappua voi tuoda kun on parantunut? Ja eikö se pomo muka näe viestä, kun kulkee muutenkin puhelin kourassa koko ajan?
Tämä. Minä olin kerran sunnuntain saikulla, maanantaina jouduin sairaalaan ja pääsin sieltä keskiviikkona ja lääkäri kirjoitti jo tiistaina sairauslomaa viikon loppuun. Sunnuntaina toimitin sairauslomalapun sunnuntaista ja maanantaista ja tiistaina soitin sairaalasta käsin, että olen saikulla loppuviikon. Keskiviikkona kun pääsin sairaalasta kotiin, olin ollut tunnin kotona kun pomo jo soitti linjat punaisena, että missä sairauslomatodistus. Sanoin, että tulin juuri sairaalasta, että minulla on kyllä lappu ja tuon sen sitten kun tulen töihin. Pomo huusi, että olen ollut nyt niin kauan poissa töistä, ettei voi odottaa niin kauaa vaan tarvitsee todistuksen heti. No, soitin sitten miehelle töihin, että käy hakemassa todistuksen kotoa ja vie sen minun työpaikalleni. Itse en todellakaan olisi sitä voinut viedä, kun taksilla tulin sairaalastakin.
Eli ei riittänyt pomolle se, että olin jo toimittanut sunnuntaista ja maanantaista todistuksen ja olin juuri vasta päässyt sairaalasta ja ilmoittanut sairauslomani keston heti kun sen sain tietää. Kun hän ei kuulemma voinut tietää onko minulla oikeasti lappua vai ei.
Ja maailmasi kaatui siihen. Taitaa vain itkettää, kun maailma ei pyöri kuten sinä haluaisit.
Vierailija kirjoitti:
Joo ei ilmoiteta poissaolosta tekstarilla. Ei olisi tuolla nuorella enää meille asiaa.
No minä olen viidennellä kymmenellä ja ilmoitin tekstarilla poissaolosta, meillä saa tehdä niin. Ja kuvata lääkärintodistuksen ja lähettää kuvan siitä.
Onko nuorelle sanottu ettei teidän firmas saa ilmoittaa viestillä poissaolosta? Onko sanottu että se irtisanomisperuste? Toivottavasti vie liittoon asian. Ja sitäpaitsi yritti soittaa!!
Vierailija kirjoitti:
Nyt on juhannus, on "kuumeessa", ei menisi minulle läpi.
Kaikki ei ryyppää juhannuksena edes nuoret.
Ja koska vaan voi sairastua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö tärkeintä pitäisi olla kuitenkin se, että on ylipäätään ilmottanut asiasta? Sitäpaitsi jos on oikeasti kipeä, niin parempi vain, että jää silloin kotiin. Jos työpaikka on mistään kotoisin, niin luottamuksen kyllä pitäisi pelata sen verran hyvin, ettei ala kaikki epäilykset heti heräämään.
Meillä pomo vaatii puhelinsoiton lisäksi tuomaan saikkulapun samana päivänä. Eli mahataudissa oleva tyyppi käy lääkärissä ja tulee (julkisilla) tuomaan sen lapun heti samana päivänä. Kipeenä oleva tyyppi joutuu juoksemaan paikasta toiseen ja samalla sitten tartuttaa sen taudin muihinkin. Ja kipeänä pitäisi levätä, se lääkäriin menokin on jo rankkaa kun on kipeä. Mikä järki tuossa on, eikö sitä lappua voi tuoda kun on parantunut? Ja eikö se pomo muka näe viestä, kun kulkee muutenkin puhelin kourassa koko ajan?
Tämä. Minä olin kerran sunnuntain saikulla, maanantaina jouduin sairaalaan ja pääsin sieltä keskiviikkona ja lääkäri kirjoitti jo tiistaina sairauslomaa viikon loppuun. Sunnuntaina toimitin sairauslomalapun sunnuntaista ja maanantaista ja tiistaina soitin sairaalasta käsin, että olen saikulla loppuviikon. Keskiviikkona kun pääsin sairaalasta kotiin, olin ollut tunnin kotona kun pomo jo soitti linjat punaisena, että missä sairauslomatodistus. Sanoin, että tulin juuri sairaalasta, että minulla on kyllä lappu ja tuon sen sitten kun tulen töihin. Pomo huusi, että olen ollut nyt niin kauan poissa töistä, ettei voi odottaa niin kauaa vaan tarvitsee todistuksen heti. No, soitin sitten miehelle töihin, että käy hakemassa todistuksen kotoa ja vie sen minun työpaikalleni. Itse en todellakaan olisi sitä voinut viedä, kun taksilla tulin sairaalastakin.
Eli ei riittänyt pomolle se, että olin jo toimittanut sunnuntaista ja maanantaista todistuksen ja olin juuri vasta päässyt sairaalasta ja ilmoittanut sairauslomani keston heti kun sen sain tietää. Kun hän ei kuulemma voinut tietää onko minulla oikeasti lappua vai ei.
Samanlainenkusipää oli oma esinaiseni.
Kun soitit, niin VALEHTELI ETTEN OLE ILMOITTANUT. Tein sitten niin, että laitoin sähköpostilla aina saikkutiedotteen ja cc:nä vielä tiimipäällikölle.
Loppu se kusettaminen siihen.
Ja jos oli yli 3 päivän sairaus (yleensä keuhkokuume), niin paineli samoin tein lekurille, ettei tarvinnut kärvistellä onko sairaslomalla vai ei.
Saan kuumeettoman keuhkokuumeen pitkien flunssien jälkitautina, kun olen sairaana töissä. Sitten ollaankin 2 viikkoa saikulla ja antibiooteilla.....koska kuumeeton keuhkokuume on vaarallisempi kuin kuumeellinen. Kuume rajottaisi menoa, kuumeettoman huomaa vasta kun henki loppuu, eli keuhkoissa on jo niin paha tulehdus, että on pakko levätä.... viimeks muuten meni sydänlihakseen.....asti.
Naurettavaa. Se on ihan se ja sama, laittaako tekstarin vai soittaako. Ei se muuta miksikään sitä faktaa, että henkilö on poissa.
Ja tietty jotkut voivat käyttää hyväkseen sairauslomia ja olla "sairaana". Mutta tuollainen etukäteissuhtautuminen on aivan himskatin törkeää työntekijöitä kohtaan, jotka oikeasti ovat sairaana.
Meillä pruukataha twiiitata kinthalla notta on kipiä
Vierailija kirjoitti:
Meillä pruukataha twiiitata kinthalla notta on kipiä
Meillä baarissa sanon pilkun aikaan esimiehelle että huomenna on saikku Rapola.
Kuume ja migreeni taitaa olla yleisimpiä "valesairauksia", mutta tietysti hämää toi että lupas lapun toimittaa, voihanse sanoo että laittoi postin kautta kulkemaan!
Onko parempi että raahautuu sairaana töihin ja sinä sitten toteet tilanteen?