Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kesätyöntekijä ilmoitti poissaolosta tekstiviestillä

Vierailija
23.06.2017 |

Työt alkavat kahdeksalta. Oli koittanut soittaa joskus kuuden aikaan, mihin en vastannut koska olin nukkumassa. Oli lähettänyt tekstiviestin, jossa kertoi olevansa kuumeessa. Viesti oli ihan asiallinen ja lupasi toimittaa saikkutodistuksen huomenna + soittaa illemmalla pääseekö huomenna töihin. Ei siinä mitään, mutta olenko vanhanaikainen kun minusta nämä asiat kuuluu hoitaa soittamalla?

Kommentit (195)

Vierailija
121/195 |
23.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

näinhänsemenee kirjoitti:

Luuletko olevasi niin erityinen ihminen, että sun puhelimeen vastaamistasi jaksaisi kipeänä ihan oikeasti odottaa koko päivä. Kukaan jaksa moneen kertaan pommittaa, että saako esimiehen kiinni puhelimella. Mua ainakin ärsyttää esimiehet, jotka eivät vastaa... Ihan oikein kesätyöntekijä toimi, kun laittoi soiton jälkeen tekstiviestin. Olisiko ollut parempi, että se raukka olisi soittanu 10 kertaa ja sä et olisi vastannut kuitenkaan.  Oot tyhmä!

No ehkä niillä esimiehilläkin on oma elämä kenties? 😂 En minäkään välttämättä vastaa puhelimeen heti, jos joku työntekijä soittaa - saatan tosiaan nukkua tai olla tilanne, jossa ei puhelimeen voi vastata. Toki soitan takaisin heti kun on mahdollista.

Totta kai on omat elämät ja koska minä en ainakaan aio olla valmiudessa vastata työpuhelimeeni 24/7, olen ohjeistanut, että ennen klo 7 poissaoloilmoitus tekstiviestillä, sen jälkeen soitto ja myös iltapäivällä akuutit asiat heti tekstiviestillä, jos en vastaa puheluun.

Mielestäni on järjen köyhyyttä nykypäivänä ottaa poissaoloilmoitus vastaan ainoastaan puhelimitse. Ymmärrän, että pelkkä tekstiviesti ei riitä, koska kyseessä ei kuitenkaan ole työntekijän ilmoitusluontoinen asia, vaan poissaolosta täytyy sopia yhdessä esimiehen kanssa, mutta akuutti tieto tekstiviestillä ja sen jälkeen puhelu, on mielestäni täysin toimiva käytäntö.

Vierailija
122/195 |
23.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillläkin pitää omaäänisesti ilmoittaa sairaspoissaolosta. Ihan ok, mutta mitä jos työntekijä on saanut yöllä sydänkohtauksen, aivoverenvuodon, joutunut liikenneonnettomuuteen ja on tajuton/leikkaussalissa.

Kesken näiden hän "herää" ja etsii puhelimen soittaakseen pomolle???

Ei ole ihan loppuun asti tuota sääntöä ajateltu.

Totta kai vakavissa sairaustapauksissa ajatellaan ihan maalaisjärjellä, eikä poissaolo ole luvaton, vaikka työntekijän soiton sijaan puoliso laittaisi tekstiviestin, että Maija on saanut aivoverenvuodon ja on sairaalassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/195 |
23.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meille käy tekstarikin. Itse en ole työnantaja vaan muilla töissä. Puolisolla yritys.

Eniten ihmettelen sitä, että tänään ollaan kuumeessa ja saatetetaan jo tekstarissa vakuutella että huomenna töihin.

Itse en koskaan mene töihin heti seuraavana päivänä jos tänään olisi kuumetta. Eikö kuume ole merkki jostain sairaudesta. Lapsillakin pidetään aina yksi kuumeeton päivä ennen kuin päiväkotiin/kouluun.

Ei aikuiset tarvitse mitään kuumeettomia päiviä, jos ei mikään tappotauti ole ollut. Töihin tullaan, kun pystytään taas työt tekemään riippumatta siitä, mitä siinä saikkulapussa lukee..

Riippumatta mitä saikkulapussa lukee? Mites käy jos sairalomalla tulet töihin ja jotain sattuu. Kuka korvaa silloin?

Vakuutus korvaa. Tuo on jotain ihmeellistä urbaanilegendaa, ettei työntekijän vakuutus olisi voimassa sairauslomalla.

Vierailija
124/195 |
23.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai tämä on trolli? Tosin ei voi olla varma koska varsinkaan pienet työnantajat ei ole mitään kovinkaan välkkyjä tapauksia.

Vierailija
125/195 |
23.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

A-sosiaali tyttöjen ketju, missä puolustelevat omaa edesvastuuttomuuttaan.

No minä olen vanhempi nainen, joka on ollut työelämässä 35 vuotta ja puolustan tyttöä. Ajatteleppa aikaa ennen kännyköitä. Silloin se vasta olikin vaikeaa, kun oli lankapuhelimen varassa. Soitti ja soitti ja pomo ei vastannut. Mutta työterveyteen oli lähdettävä jonottamaan heti kahdeksaksi. Joten et voinut ilmoittaa millään, jos pomo oli vaikka työmatkalla ja ei enää kotipuhelimen tai työpuhelimen ääressä. Nykyään on hienoa, kun voi tällaisessa tapauksessa laittaa tekstiviestin, jos ei saa soittamalla kiinni.

Ei minua kiinnosta työnantajana selitykset tai Suomeksi sanottuna lässytykset vaan ainoastaan se, että jokainen täyttää hänelle luotetut työtehtävänsä josta myös maksan hänelle palkkaa.

Jos edesvastuuton tyttö ei siihen pysty ja kuvittelee minun olevan aamukuudelta hänen tavoitettavissaan ja että hän ilmoittaa tekstarilla soittelevansa sitten illalla uudestaan, niin tyttö erehtyy aivan varmasti.

Olen nähnyt näitä tällaisia supertyöntekijöitä aivan riittävästi, joten tällainen on meillä ehdoton irtisanoutuminen, enkä varmasti edes kuuntele minkäänlaista selitystä ja valehtelua.

Se on hyvästi ja näkemiin.

Olisiko sitten ollut parempi, että tyttö olisi soittanut sinulle kuuden sijaan vasta kahdeksalta, jolloin olet ehtinyt herätä, mutta niin myös työt ovat ehtineet jo alkaa? Mistä tytön pitäisi tietää tarkka kellonaika, jolloin olet tavoiteltavissa, jos et ole sitä hänelle erikseen kertonut?

Vierailija
126/195 |
23.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei olisi maanantaina enää työpaikkaa meidän firmassa.

Ja työntekijä saisi ilmaista rahaa laittomista potkuista.

Koeaika. Duunari lähtee kun haluan.

Kesäsijainen harvoin on koeajalla, vaan määräaikaisessa työsuhteessa. Koeajalla on, kun on haettu vakituista paikkaa. 

Laitan koeajan aina myös kesätyöntekijöille. Ei ole pakko tulla töihin jos ei halua.

Koeaika ei kuitenkaan voi kestää kuin korkeintaan puolet määräaikaisen sopimuksen pituudesta, eli et sinä kesähessuja saa potkittua ihan mielivaltaisesti pellolle kun siltä tuntuu.

Vierailija
127/195 |
23.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meille käy tekstarikin. Itse en ole työnantaja vaan muilla töissä. Puolisolla yritys.

Eniten ihmettelen sitä, että tänään ollaan kuumeessa ja saatetetaan jo tekstarissa vakuutella että huomenna töihin.

Itse en koskaan mene töihin heti seuraavana päivänä jos tänään olisi kuumetta. Eikö kuume ole merkki jostain sairaudesta. Lapsillakin pidetään aina yksi kuumeeton päivä ennen kuin päiväkotiin/kouluun.

Ei aikuiset tarvitse mitään kuumeettomia päiviä, jos ei mikään tappotauti ole ollut. Töihin tullaan, kun pystytään taas työt tekemään riippumatta siitä, mitä siinä saikkulapussa lukee..

Riippumatta mitä saikkulapussa lukee? Mites käy jos sairalomalla tulet töihin ja jotain sattuu. Kuka korvaa silloin?

Vakuutus korvaa. Tuo on jotain ihmeellistä urbaanilegendaa, ettei työntekijän vakuutus olisi voimassa sairauslomalla.

Ei todella ole urbaanilegendaa, jos lääkäri on arvioinut työntekijän terveydentilan, ettei hän ole työkyinen ja jos sattuu työtapaturma, vakuutus voi kieltäytymästä maksamasta korvauksia.

Vierailija
128/195 |
23.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvio asiassa kuin asiassa menee mielestäni niin että soitto -> ei vastausta -> tekstari -> pallo on siirtynyt sille, jolle on yritetty soittaa ja tekstattu mitä soitto koski. Sen jälkeen se vastaanottaja tekee ihan itse sen päätöksen, että onko asia sillä kuitattu vai soittaako tai tekstaako takaisin. Soittaja on oman vastuunsa asiasta kantanut.

Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan. Kohtele työntekijöitäsi hyvin niin saat pitää kunnolliset ja hyvinvoivat työntekijät. Muussa tapauksessa sinulle jää käsiin vain ne jotka eivät muualta töitä saa.

Vierailija
129/195 |
23.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työt alkavat kahdeksalta. Oli koittanut soittaa joskus kuuden aikaan, mihin en vastannut koska olin nukkumassa. Oli lähettänyt tekstiviestin, jossa kertoi olevansa kuumeessa. Viesti oli ihan asiallinen ja lupasi toimittaa saikkutodistuksen huomenna + soittaa illemmalla pääseekö huomenna töihin. Ei siinä mitään, mutta olenko vanhanaikainen kun minusta nämä asiat kuuluu hoitaa soittamalla?

No sinällään olet vanhanaikainen, kun minä olen esimiehilleni laittanut tekstarilla tiedon, että olen sairaslomalla. Kerran jouduin päivystykseen ja sairaalaan ja silloinkin tekstarilla laitoin viestiä, etä olen joutunut sairaalaan ja ilmoittelen myöhemmin, miten pitkään olen sairaslomalla. Normaalisti asia hoidetaan spostilla, ei koskaan soittamalla.

Sitäpaitsi se on sinun tehtäväsi esimiehenä kertoa työhönperehdyttämisessä se, että miten sairatapauksessa tulee toimia eli miten ilmoitus tulee tehdä.

Vierailija
130/195 |
23.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei todella ole urbaanilegendaa, jos lääkäri on arvioinut työntekijän terveydentilan, ettei hän ole työkyinen ja jos sattuu työtapaturma, vakuutus voi kieltäytymästä maksamasta korvauksia.

Höpöhöpö. Olen itse tehnyt sairaslomalla töitä ja keskeyttänytkin kaksi kertaa lääkärin mäöräämän sairasloman. On kuule ihan asiasta sinua enemmän tietäviltä tarkastettu, että vakuutukset on voimassa ihan normaalisti ja ei estettä työnteolle. Oletko muuten koskaan kuullut ns. korvaavista töistä? Niitähän voi käyttää eli esim. murtunut jalka ei välttämättä ole este työnteolle, jos on tarjota jotain sellaista työtä, mitä voi tehdä 'ilman jalkaa'.

Vierailija
131/195 |
23.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omassa firmassa poissaoloista huudellaan yleensä whatsapp-ryhmään, samalla sitten muutkin työntekijät osaa varautua sairauspoissaoloon. Ja mitään todistuksia ei toimiteta ellei kysymyksessä ole pidempi sairausloma. Sujuva ja hyvä käytäntö mielestäni. Ja tietysti, jos ei halua whatsapp-ryhmää syystä tai toisesta käyttää, niin aina voi olla omaan esimieheen suoraan yhteydessä.

Vierailija
132/195 |
23.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä kuin muutkin, eli jos ei ole sovittu, niin ajatuksia on mahdoton lukea. Meillä on nimenomaan ohjeistus, että pomolle saa soittaa vain työaikaan ja sitä ennen saa lähettää tekstiviestin. Hän ei vastaa puheluihin kotonaan. Jos sairastuu, tekstiviesti heti ja pomo soittaa takaisin mahdollisesti. Itse jouduin sairaalaan joten pomo ei voinut soittaa, vaan laittoi tekstiviestin, että soita kun voit, niin sovitaan käytännöstä. Mulla mm. jäi eväät jääkaappiin. 

Vierailija
133/195 |
23.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

A-sosiaali tyttöjen ketju, missä puolustelevat omaa edesvastuuttomuuttaan.

No minä olen vanhempi nainen, joka on ollut työelämässä 35 vuotta ja puolustan tyttöä. Ajatteleppa aikaa ennen kännyköitä. Silloin se vasta olikin vaikeaa, kun oli lankapuhelimen varassa. Soitti ja soitti ja pomo ei vastannut. Mutta työterveyteen oli lähdettävä jonottamaan heti kahdeksaksi. Joten et voinut ilmoittaa millään, jos pomo oli vaikka työmatkalla ja ei enää kotipuhelimen tai työpuhelimen ääressä. Nykyään on hienoa, kun voi tällaisessa tapauksessa laittaa tekstiviestin, jos ei saa soittamalla kiinni.

Ei minua kiinnosta työnantajana selitykset tai Suomeksi sanottuna lässytykset vaan ainoastaan se, että jokainen täyttää hänelle luotetut työtehtävänsä josta myös maksan hänelle palkkaa.

Jos edesvastuuton tyttö ei siihen pysty ja kuvittelee minun olevan aamukuudelta hänen tavoitettavissaan ja että hän ilmoittaa tekstarilla soittelevansa sitten illalla uudestaan, niin tyttö erehtyy aivan varmasti.

Olen nähnyt näitä tällaisia supertyöntekijöitä aivan riittävästi, joten tällainen on meillä ehdoton irtisanoutuminen, enkä varmasti edes kuuntele minkäänlaista selitystä ja valehtelua.

Se on hyvästi ja näkemiin.

Minkä takia esimieheksi päätyvät hyvin usein ne, jotka siihen tehtävään huonoiten sopivat? Terävät kyynärpäät ja puutteellinen itsekritiikki tuntuvat olevan usein ainoat vaatimukset.

Vierailija
134/195 |
23.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylikyttäävät pilkun.ssija-pomot ovat niitä hirveimpiä pomoja.

Vierailija
135/195 |
23.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin kuuluu soittaa. Niin ainakin itse teen. Periaatekysymys ja tekstarit eivät riitä.

Vierailija
136/195 |
23.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ilmoittelin poissaolot jo 17 vuotta sitten tekstarilla. Pomo oli iloinen silloin, siinähän se tärkeä asia tulee selkeästi esille, eikä tarvii olla useita kertoja yrittä soitella, jos toinen on estynyt vastaamassa.

Lähinnä hämmästyttää, että tänä päivänä yhä ollaan noin vanhanaikaisia ettei tekstarit kävis ilmoitukseksi. Tietenkin saikkutodistus toimitetaan jne.

N45

Vierailija
137/195 |
23.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko mennyt vauva-palstailu kesäisin tämmöiseksi nuorten haukkumiseksi? Luulis että yrittäjillä ei ole aikaa itkeä jokaista kesätyöntekijän mokaa täällä. Kuuluu ikään kuin sen aikuisen vastuulle kertoa työelämän pelisäännöistä niille jotka ensimmäisissä työpaikoissaan aloittaa ja tekee varmasti virheitä. Mennyt uskomattomaksi kiusaamiseksi tämä aika kun jokaista nuoren ja kokemattoman tekemää virhettä retostellaan heti netissä.

Vierailija
138/195 |
23.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä2079 kirjoitti:

En tiedä oletko vanhanaikainen vai et, mutta olen samoilla linjoilla. 

Outoa, että nuorella ihmisellä nousee työn estävä, korkea kuume noin yhtäkkiä, yöllä. Että vasta klo 06 huomaa, että voivoi, nyt ei voikaan mennä töihin. Epäilen "juhannuskuumetta". Ehdota kys. henkilölle, että seuraavan kerran vetoaa voimakkaaseen ripuliin, mahdolliseen ruokamyrkytykseen, se on uskottavampi valhe. 

Ihmiset on eronneet pitkistä parisuhteista tekstareilla. Se on niin kätevä: ei tarvitse olla itse läsnä, valehtelu ei kuulu äänestä, ei tarvitse kuunnella toisen vastaväitteitä ja vastata niihin. Ihmisellä on varmaan luontainen tarve päästää itsensä helpolla ja onneksi teknologia nykyään auttaa siinä. 

Ilmeisesti sulla on paljon kokemusta tuosta feikkisairastamisesta kun noin hyvin tiedät. Aika useinhan se on niin, että ne jotka ei alaisiinsa luota on itse mestareita valehtelemaan ja feikkaamaan. Siksi ne niitä muita heti epäileekin. 

Jos nuori saa sairaudestaan lääkärintodistuksen niin pomona pitäisin turpani kiinni. Jos ryhtyy vittuilemaan noista ripuli ym. jutuista niin sehän on työpaikkakiusaamista eikä mitään muuta. Ja tekstari on ihan hyvä tapa ilmoittaa sairastumisesta. Jos pomo haluaa asiasta ilmoitettavan tietyllä tavalla, niin se pitää ilmoittaa työntekijöille. Niin ja kyllähän sä vanhana feikkisaikuttelijana varmaan tiedät, että onnistuu se valehtelu puhelimessakin. Joten tuo soittovaatimus on ihan vaan vittuilua. Ap sai tiedon sairaudesta, selvästi ja ajoissa. Puheluvaatimus ei hyödytä yhtään ketään. Lääkärintodistuksen voi vaatia, mutta siihen se  vaatiminen sitten jääkin. 

Vierailija
139/195 |
23.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos olet hänen työnantajansa, katso peiliin. Miten olet ohjeistanut hänet?

Vierailija
140/195 |
23.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mjoo, mutta varmistu että tuo oikeasti todistuksen, eikä ole näin jussina "kipeänä"

Kuka nuori\opiskelija skippaa muka tarkoituksella kahden päivän pyhäliksat??

Ei kukaan.