Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kesätyöntekijä ilmoitti poissaolosta tekstiviestillä

Vierailija
23.06.2017 |

Työt alkavat kahdeksalta. Oli koittanut soittaa joskus kuuden aikaan, mihin en vastannut koska olin nukkumassa. Oli lähettänyt tekstiviestin, jossa kertoi olevansa kuumeessa. Viesti oli ihan asiallinen ja lupasi toimittaa saikkutodistuksen huomenna + soittaa illemmalla pääseekö huomenna töihin. Ei siinä mitään, mutta olenko vanhanaikainen kun minusta nämä asiat kuuluu hoitaa soittamalla?

Kommentit (195)

Vierailija
61/195 |
23.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

A-sosiaali tyttöjen ketju, missä puolustelevat omaa edesvastuuttomuuttaan.

Vierailija
62/195 |
23.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän työpaikassa on nimenomaan sääntö että pitää laittaa tekstari. Pomo tulee vasta yhdeksään eikä halua 5.30 vastailla puhelimeen kun herään ja huomaan olevani vaikka kuumeessa.

Eihän tässä ole muusta kyse kuin kommunikoinnista - firman tulee kertoa selkeästi miten näissä tilanteissa toimitaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/195 |
23.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt on juhannus, on "kuumeessa", ei menisi minulle läpi.

Kyllähän sen todistuksen lupaili hakea terkalta/lääkäriltä. Ei ollut oma ilmoitus. Tuo ei ole koskaan työnantajalta mikään "läpi meno" kun toinen on sairas, toinen on sairas. 

Vierailija
64/195 |
23.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuo on ihan ymmärrettävä syy laittaa viesti. Yritti kuitenkin soittaa.

Meillä on käytäntö että pitää aina soittaa. Olen kuitenkin myös itse kerran ilmoittanut sairaslomani tekstiviestillä kun aamulla ei tullut ääntä kurkunpään tulehduksesta johtuen pihinää enempää. Yritäppä siinä sitten soitella. Viikon puhekielto ja saikkulapun tottakai toimitin henkilökohtaisesti. Ja asia pomolle ok.

Vierailija
65/195 |
23.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No minä olen vanhempi nainen, joka on ollut työelämässä 35 vuotta ja puolustan tyttöä. Ajatteleppa aikaa ennen kännyköitä. Silloin se vasta olikin vaikeaa, kun oli lankapuhelimen varassa. Soitti ja soitti ja pomo ei vastannut. Mutta työterveyteen oli lähdettävä jonottamaan heti kahdeksaksi. Joten et voinut ilmoittaa millään, jos pomo oli vaikka työmatkalla ja ei enää kotipuhelimen tai työpuhelimen ääressä. Nykyään on hienoa, kun voi tällaisessa tapauksessa laittaa tekstiviestin, jos ei saa soittamalla kiinni.

Vierailija
66/195 |
23.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillläkin pitää omaäänisesti ilmoittaa sairaspoissaolosta. Ihan ok, mutta mitä jos työntekijä on saanut yöllä sydänkohtauksen, aivoverenvuodon, joutunut liikenneonnettomuuteen ja on tajuton/leikkaussalissa.

Kesken näiden hän "herää" ja etsii puhelimen soittaakseen pomolle???

Ei ole ihan loppuun asti tuota sääntöä ajateltu.

Vierailija
67/195 |
23.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse esimies, ja henkilökuntani saa ilmoittaa sairastumisestaan vaikka Watsapissa. Luotan heihin, ja haluan tehdä kommunikoinnin kanssani mahdollisimman helpoksi. Saikkuja ei juurikaan ole.

Vierailija
68/195 |
23.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No minä olen vanhempi nainen, joka on ollut työelämässä 35 vuotta ja puolustan tyttöä. Ajatteleppa aikaa ennen kännyköitä. Silloin se vasta olikin vaikeaa, kun oli lankapuhelimen varassa. Soitti ja soitti ja pomo ei vastannut. Mutta työterveyteen oli lähdettävä jonottamaan heti kahdeksaksi. Joten et voinut ilmoittaa millään, jos pomo oli vaikka työmatkalla ja ei enää kotipuhelimen tai työpuhelimen ääressä. Nykyään on hienoa, kun voi tällaisessa tapauksessa laittaa tekstiviestin, jos ei saa soittamalla kiinni.

Ei minua kiinnosta työnantajana selitykset tai Suomeksi sanottuna lässytykset vaan ainoastaan se, että jokainen täyttää hänelle luotetut työtehtävänsä josta myös maksan hänelle palkkaa.

Jos edesvastuuton tyttö ei siihen pysty ja kuvittelee minun olevan aamukuudelta hänen tavoitettavissaan ja että hän ilmoittaa tekstarilla soittelevansa sitten illalla uudestaan, niin tyttö erehtyy aivan varmasti.

Olen nähnyt näitä tällaisia supertyöntekijöitä aivan riittävästi, joten tällainen on meillä ehdoton irtisanoutuminen, enkä varmasti edes kuuntele minkäänlaista selitystä ja valehtelua.

Se on hyvästi ja näkemiin.

Vierailija
69/195 |
23.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt on juhannus, on "kuumeessa", ei menisi minulle läpi.

Aivan. Koska kukaan ei voi sairastua juhannuksena. Koskaan.

Minäkin sairastuin järkyttävään päänsärkyyn just juhannuksena, olin niin kipeä että en voinut silmiäni kunnolla aukaista. Ilmoitapa siitä sitten pomolle niin saat hyvän tahtoista naureskelua että oliko rankka juhannus. Ihan oli viruksen aiheuttama sairaus, sitä kun oli työkavereillakin ennen juhannusta. Olin silloin pienen lapsen yksinhuoltaja ja sitä paitsi aina olen ollut raivoraitis. Kyllä suututti ihmisten asenteet, kaikki ei Suomessakaan ole alkoholisteja.

Vierailija
70/195 |
23.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei siinä mitään, mutta olenko vanhanaikainen kun minusta nämä asiat kuuluu hoitaa soittamalla?

Jos sinusta nämä asiat kuuluu hoitaa soittamalla, niin silloin sinun kuuluu myös vastata puhelimeen.

Vierailija
71/195 |
23.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei minua kiinnosta työnantajana selitykset tai Suomeksi sanottuna lässytykset vaan ainoastaan se, että jokainen täyttää hänelle luotetut työtehtävänsä josta myös maksan hänelle palkkaa.

Jos edesvastuuton tyttö ei siihen pysty ja kuvittelee minun olevan aamukuudelta hänen tavoitettavissaan ja että hän ilmoittaa tekstarilla soittelevansa sitten illalla uudestaan, niin tyttö erehtyy aivan varmasti.

Olen nähnyt näitä tällaisia supertyöntekijöitä aivan riittävästi, joten tällainen on meillä ehdoton irtisanoutuminen, enkä varmasti edes kuuntele minkäänlaista selitystä ja valehtelua.

No eihän sinun tarvitse sen enempää lässytyksiä kuunnellakaan, vaan lukea lääkärintodistus.  Toki voit irtisanoa nuoren, koska sairastui ja haki lääkärintodistuksen. Mutta voit joutua maksamaan myös korvaukset. 

Lisäksi sana tällaisista paikoista kulkee nopeaa ja kovin sitoutunutta työväkeä et löydä firmaasi tällaisten jälkeen. Kohta itket jossain lööppilehdessä, kuinka suomalaiset ovat laiskoja, kun työpaikkahakuusi ei hakenut kukaan ja onneksi tuli turvapaikanhakijoita, jotka ovat ahkeria ja lupaavat tehdä töitä euron tuntipalkalla ilman työterveyshuoltoa ja virallista sopparia.

Vierailija
72/195 |
23.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä edesvastuutonta on siinä, että yrittää sairauden takia tavoittaa työnantajaa? Meillä työnantaja on ilmoittanut ajan, jolloin saa soittaa eli 6.30 jälkeen. Aina ei vastaa mutta soittaa sitten takaisin. Laitan aina varmuudeksi tekstaria perään, jos en muistakaan soitella koska työnantaja saa raivokohtauksen jos ei ole saanut seitsemään mennessä ilmoitusta poissaolosta kun työt alkavat klo 8. En pidä tällaista tiukkuutta tarkoituksenmukaisena. Terveenä tuossa säännössä ei ole mitään ongelmaa, mutta kun on sairaana valvonut lähes koko yön ja sitten aamuyöstä alkaakin nukuttaa ja vain odottaa että klo on 6.30, että voi soittaa sen puhelun, niin on aika hemmetin ärtynyt olo, kun kukaan ei vastaakaan. Kerran sitten nukahdin puhelin kädessä eikä työnantaja ollut huomannut soittoani ja sain kiukkuisen puhelun klo 7.45 kun en ollut saanut häntä kiinni eikä hän ollut huomannut soittoani eikä ollut hankkinut sijaista.

Jos olen niin terve, että jaksan päivystää puhelimessa, voin tulla myös töihin. Mutta kun olen sairas, olen niin sairas että tarvitsen lepoa eivätkä aivoni jaksa toimia täysillä. Miksi silloin pitäisi kyetä noudattamaan naurettavia sääntöjä, jotta työnantaja voi vähän kyykyttää sairasta ihmistä? Kysyin kerran luottamusmieheltä tuosta tilanteesta ja sanoi, että todennäköisesti oikeudessa työnantaja häviäisi, koska olen kuitenkin yrittänyt ottaa yhteyttä sovittuun aikaan ja hän itse ei ole ollut tavoitettavissa. Tosiaan tuossa kohtaa voi rinnastaa esim. sydänkohtaukseen tai muuhun  kyvyttömyyteen olla puhelimessa päivystämässä työnantajan mieliksi. Tuollainen on oikeasti työnantajan mielivaltaa ja kyykyttämistä ja periaatteessa jopa työntekijän kiusaamista. En vain halunnut olla hankala ja viedä asiaa eteenpäin kun olin kuitenkin ainoa joka olin kokenut tuon tilanteen.

Työnantajankin olisi syytä miettiä mistä se työhyvinvointi syntyy. Siitäkö, että voi sanella sen viimeisen sanan ja laittaa sairaat pomppimaan tahtonsa mukaan? Vai siitä, että ilmapiiri on mukava ja työntekijä tietää, että häneen luotetaan?

Vierailija
73/195 |
23.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on ongelma? Noin minäkin hoidan monet asiat! Ensin yritän soittaa ja laitan viestin perään asiasta, jos ei vastaa. Voi sitten soittaa takaisin ja tärkein tieto on mennyt kuitenkin jo perille.

Joskus olen laittanut sairaudesta illalla myöhään tekstiviestin ja laittanut, että soitellaan aamulla. Ihan sen takia, että omassa työssäni pomo voi olla hereillä vielä yöllä tai ei. En uskalla soittaa enää puoleltayön, jos vaikka on nukkumassa ja herää. Jos on hereillä, pystyy halutessaan hoitamaan sijaisen jo silloin. Parempi, mitä aikaisemmin saa tiedon.

Vierailija
74/195 |
23.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kova oot uhoomaan. Ihan pelottaa. Kalikali. Hampaat kalisee. Olishan se maailmanloppu, jos sais potkut tollaselta pienimunaselta oman elämän hitleriltä. 😂 Lottovoitto!!

Vierailija
75/195 |
23.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesäduunissa juhannuksena? taitaa olla joku porvoolainen jäätelökiska.

Vierailija
76/195 |
23.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei olisi maanantaina enää työpaikkaa meidän firmassa.

Ja työntekijä saisi ilmaista rahaa laittomista potkuista.

Koeaika. Duunari lähtee kun haluan.

Vierailija
77/195 |
23.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan sitä sattumalta olla nyt juuri sairas, mutta toki se haisee.

Siskoni työpaikalla kiertää "ikävät" työvuorot eli vuoronperään joutuu olemaan juhannuksena, jouluna jne. töissä. Siellä on yksi tyyppi, joka sairastuu aina pyhinä ja saa tietysti silti pyhäpalkan, kun kerran on työvuorolistaan merkattu. Nyt oli yrittänyt taas vaihtaa juhannustyöt, koska on mökki kuulemma varattu jne. Kukaan ei suostunut vaihtamaan, joka kolmas-neljäs vuosi joutuu jokainen olemaan juhannuksena töissä ja oli tuon vuoro. Yllättäin sitten eilen oli kuulemma sairastunut ja koko juhannus saikkua. Pahinta on, että nyt on joku kollega pakotettu lomalta töihin juhannukseksi, koska on jonkinlainen hätätilanne. Että kiitos vaan tuommoiselle tyypille....

Kyse on hoitoalasta.

Vierailija
78/195 |
23.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kesäsijainen harvoin on koeajalla, vaan määräaikaisessa työsuhteessa. Koeajalla on, kun on haettu vakituista paikkaa. 

Vierailija
79/195 |
23.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kesäsijainen harvoin on koeajalla, vaan määräaikaisessa työsuhteessa. Koeajalla on, kun on haettu vakituista paikkaa. 

Laitan koeajan aina myös kesätyöntekijöille. Ei ole pakko tulla töihin jos ei halua.

Vierailija
80/195 |
23.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voihan sitä sattumalta olla nyt juuri sairas, mutta toki se haisee.

Siskoni työpaikalla kiertää "ikävät" työvuorot eli vuoronperään joutuu olemaan juhannuksena, jouluna jne. töissä. Siellä on yksi tyyppi, joka sairastuu aina pyhinä ja saa tietysti silti pyhäpalkan, kun kerran on työvuorolistaan merkattu. Nyt oli yrittänyt taas vaihtaa juhannustyöt, koska on mökki kuulemma varattu jne. Kukaan ei suostunut vaihtamaan, joka kolmas-neljäs vuosi joutuu jokainen olemaan juhannuksena töissä ja oli tuon vuoro. Yllättäin sitten eilen oli kuulemma sairastunut ja koko juhannus saikkua. Pahinta on, että nyt on joku kollega pakotettu lomalta töihin juhannukseksi, koska on jonkinlainen hätätilanne. Että kiitos vaan tuommoiselle tyypille....

Kyse on hoitoalasta.

Eli jos yksi työntekijä on joka neljäs juhannus kipeänä, työnantajana oletat, että kukaan ei voi ikinä, ei milloinkaan sairastua juhannukseksi.

Meillä ainakin riehuu paikkakunnallamme kuumeinen kesäflunssa. Lapsista kaksi on ollut kuumeessa ja kurkkukivussa tällä viikolla. Itselläkin kurkku kipeänä, vaikka huomenna olen menossa töihin. Mitenhän se on mahdollista, kun kukaan, ei ikinä, ei milloinkaan voi vuodessa juuri näinä kolmena päivänä sairastua.