Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kesämökki ja aikuiset lapset

Vierailija
20.06.2017 |

Meillä on ihana kesäpaikka, jossa vietämme paljon aikaa. Iso tontti myös työllistää, mutta tykkäämme puuhailla siellä kahdestaan.

Ongelmana ovat aikuiset, perheelliset lapset, jotka tulevat mökille kuin omaan kotiinsa. He ovat viettäneet siellä aikaa lapsina kuten lapsuudenkodissaan. Emme halua heitä yövierailulle kumpaankaan paikkaan. Emme tykkää siitä, että tulijat odottavat täysihoitoa eivätkä oma-aloitteisesti tartu mihinkään töihin. Grilli jää heiltä putsaamatta, tiskit tiskaamatta. Ruuat ja kahvit pitäisi tarjota monta kertaa päivässä, lämmittää saunaa aamuin illoin ja elää lapsiperheen aikataulujen mukaan. Lapsen nukkuessa talossa ei edes puhua tai katsoa televisiota.

Vasta syksyn alkaessa vapaudumme noista vierailijoista. Silloin heidän vierailuistaan muistuttaa tyhjennystä odottava huussi.

Ps. Tykkäämme lapsistamme, mutta meidän mielestämme aikuiset ihmiset eivät sovi enää saman katon alle.

Kommentit (460)

Vierailija
161/460 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä varmasti riippuu mökin koostakin..jos on kovin pieni mökki,niin varmasti hankalampaa majoittaa vieraita mökille. Eikä siellä silloin omaa rauhaa ole. Kyllä minua myös harmittaisi se ,jos koko kesän olisi vähän väliä joku vieras mökilläni..olkoonkin vaikka omia lapsia perheineen. Silloin tällöin ei haittaisi ja etenkään siinä tapauksessa jos mökillä tilaa hyvin.

Meillä on haaveissa ostaa mökki joskus,perintönä ei ole tulossa. Kovin isoon mökkiin ei tule varaa olemaan. Tässä maailman tilanteessa mökki tulee todennäköisesti olemaan joku pieni saunamökki. Sinne ei varmasti kovin isosti voi vieraita ottaa..muutaman kerran kesässä voisin ajatella mökkiä lainaavani sukulaisille tai kavereille. Yhtä aikaa sinne tuskin yöksi useampaa porukkaa sopisi. Mutta kyllä (itsekkäästi) haluan ajatella että suurimman osan kesää se on minun ja mieheni käytössä.

Ja lisään tähän vielä,että me ei harrasteta itse sukulaisten mökeillä loisimista..me tykätään tehdä kaikki reissut niin että nukutaan hotellissa/ vuokramökissä..ei vaan tykätä kenenkään "nurkissa" olla..en tiedä ollaanko sitten ihan outoja,mutta näin on aina oltu :D Meille rento loma on se, kun saadaan olla oman perheen kesken, tehdä ruokailut yms. oman rytmimme mukaan ja majoittua omassa rauhassa. Kai me sitten outoja ollaan.

Vierailija
162/460 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulun parhaat jouluvalot ovat lasten pois ajavien autojen takavalot.

Tämän jutun olen lukenut Merete Mazzarellan kirjasta!

Tuo eräässä viestissä ollut "maatilan sukupuolenvaihdos" jaksaa naurattaa yhä vaan 😂🤣😂

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/460 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä loppui vanhempien luona vietetyt lomat ja juhlapyhät siihen, kun isäni tokaisi eräänä jouluna:

"Kauneimmat jouluvalot ovat lasten autojen perävalot."

Seuraavana keväänä he myivät ison lapsuudenkotini ja muuttivat pieneen asuntoon, jossa on yksi pieni vierashuone, jossa hädin tuskin mahtuu nukkumaan. Nykyään käymme heidän luonaan 2 kertaa vuodessa pakolliset vierailut. Välit eivät ole kovin lämpimät. Mutta itsepähän valitsivat. 

Eli valitsivat myydä itselleen liian ison talon?

Kaikesta sitä loukkaannutaan. Tuo takavalo juttu on jo vanha vitsi. Ja ymmärrän hyvin, kun äitinikin sen sanoo. Väsyyhän hän, kun on tottunut yksin asumaan ja ikääkin jo on, kun meitä kolme perhettä tulee hänen luo joulun viettoon.

Toinen vastaava sanonta on, että kala ja vieraat haisee kolmantena päivänä

Mun appivanhemmat natisee jatkuvasti kun käymme liian vähän. Muuttivat viiden tunnin ajomatkan päähän, majoitus on olohuone/keittiön lattialla, jossa he alkavat potkia viiden maissa. Kas kun laiskat makaa pidempään.

Anoppi kyttää ettei valokaan ole päällä enää iltaysin jälkeen ja jatkuvasti pitäisi "auttaa" jossakin. Loppuaika on sitä nalkutusta, mitä kaikkea teemme väärin ja missä kaikessa emme auta ja miten kamalaa heillä onkaan elämä ollut.

Olemme harventaneet käyntejä ja varsinkaan miestä ei tahdo saada sinne enää kirveelläkään.

Vierailija
164/460 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä loppui vanhempien luona vietetyt lomat ja juhlapyhät siihen, kun isäni tokaisi eräänä jouluna:

Seuraavana keväänä he myivät ison lapsuudenkotini ja muuttivat pieneen asuntoon, jossa on yksi pieni vierashuone, jossa hädin tuskin mahtuu nukkumaan. Nykyään käymme heidän luonaan 2 kertaa vuodessa pakolliset vierailut. Välit eivät ole kovin lämpimät. Mutta itsepähän valitsivat. 

Kaikesta sitä loukkaannutaan. Tuo takavalo juttu on jo vanha vitsi. Ja ymmärrän hyvin, kun äitinikin sen sanoo. Väsyyhän hän, kun on tottunut yksin asumaan ja ikääkin jo on, kun meitä kolme perhettä tulee hänen luo joulun viettoon.

Mun appivanhemmat natisee jatkuvasti kun käymme liian vähän. Muuttivat viiden tunnin ajomatkan päähän, majoitus on olohuone/keittiön lattialla, jossa he alkavat potkia viiden maissa. Kas kun laiskat makaa pidempään.

Anoppi kyttää ettei valokaan ole päällä enää iltaysin jälkeen ja jatkuvasti pitäisi "auttaa" jossakin. Loppuaika on sitä nalkutusta, mitä kaikkea teemme väärin ja missä kaikessa emme auta ja miten kamalaa heillä onkaan elämä ollut.

Olemme harventaneet käyntejä ja varsinkaan miestä ei tahdo saada sinne enää kirveelläkään.

Miksi menette heille yöksi? Eikö voisi vaikka hotellihuoneen vuokrata lähistöltä?

Vierailija
165/460 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin surullista lukea, että vanhemmat eivät halua omia lapsiaan, vaikkakin aikuisia, yökylään. Paljonko teillä on välimatkaa? Jos nyt inhimillisen ajomatkan päässä on että päiväseltään pystyy kyläilemään niin ymmärrän, mutta jos välimatka on satoja kilometrejä niin kumma jos ei ole yökyläilyt toivottuja kun päiväseltään olis aika rankka reissu.

On ihan eri asia, että lapset käyvät silloin tällöin yökylässä mökillä. Siitä ei ap myöskään valittanut. Eiköhän kyse ollut ennemminkin siitä, että ollaan koko kesä passattavana, en ainakaan itse viitsisi äitiäni passauttaa tai pyöriä nurkissa viikko tolkulla.

Eiköhän siihen ole ihan syynsä, että aikuistuttua lapset muuttavat omilleen?

Vierailija
166/460 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi menette heille yöksi? Eikö voisi vaikka hotellihuoneen vuokrata lähistöltä?

Sehän nyt olisi hirveä loukkaus, kun ei heidän tarjoamansa yösija kelpaa. Maksaa jostain turhasta, kun heillä on paikka tarjota.

-ohis- tyytyväisenä siitä, ettei ole tarvinnut koronan takia appivanhempien mökillä käydä toisella puolen maata

Vierailija
167/460 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko aloittajan mökki mennyt jo stressin takia myyntiin? :)

Vierailija
168/460 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No todellakin. Ja hyvä että valitsivat. Omat elämät!

Miksi hankkia lapsia ollenkaan jos heitä ei enää halua elämäänsä kun täyttävät 18? Vähän niinkuin eläintä ei hankita koska se on pentuna kiva ja sitten aikuisena hylätään. Jos lapsista ei enää välitä kun ovat aikuisia niin parempi jättää hankkimatta alunperinkään. Vaikea ajatella että omista lapsistani tulisi riippakiviä, kaksi on jo aikuisia ja kaksi alaikäistä, jokainen on edelleen tervetullut kotiin ja mökille ihan niin monesti kun haluavat. Kyllä meillä mieheni kanssa silti riittää omaa aikaa.

Sinulle on siis vain kaksi vaihtoehtoa?

1. Ei hankita lapsia ollenkaan kun niitä ei halua elämäänsä aikuisena

2. Passataan aikuisia lapsia kesät läpeensä ja eletään täysin heidän ehdoillaan omassa kesämökissä 

Miksi aikuinen lapsi ei tajua, että ei kukaan ole orja joka passaa täysin kykeneviä aikuisia ja elää mykkänä kaikki hetket kun lapset nukkuvat. Miksi kukaan täysijärkinen aikuinen asettaisi omat vanhempansa tuohon tilanteeseen?

Ei tulisi mieleenkään. Tiedän, että vanhempani ottavat meidät mökilleen hyvin mielellään, mutta tiedän myös, että he ovat jo sen ikäisiä, että tykkäävät myös luonnon rauhasta ja hiljaisuudesta ja siitä, että ei enää tarvitse passata, passata ja passata. Ja tiedättekö mitä, olen sitä mieltä, että he ovat sen täysin ansainneet!

Vierailija
169/460 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin surullista lukea, että vanhemmat eivät halua omia lapsiaan, vaikkakin aikuisia, yökylään. Paljonko teillä on välimatkaa? Jos nyt inhimillisen ajomatkan päässä on että päiväseltään pystyy kyläilemään niin ymmärrän, mutta jos välimatka on satoja kilometrejä niin kumma jos ei ole yökyläilyt toivottuja kun päiväseltään olis aika rankka reissu.

Unohdat kuitenkin aikuisten lasten puolisot. Miniät ja vävyt.

Omalle lapselle voi sanoa, että nyt on sun vuoro kantaa saunaan vedet tai tiskata, mutta paljon korkeampi kynnys on sanoa se vävylle tai miniälle, koska hän on paljon vieraampi.

Minua ainakin rassaa aamiaiset ja ruoka-ajat, kun jokaisella on omat ajat ja mieltymykset mitä ruokaa voi syödä. Meillä kolme aikuista lasta, puolisoineen ja lastenlapsia 7, iältään 3-18v. Ja jokaisella perheellä on omat tapansa, jotka tuodaan myös sinne mökille.

Tästä on myös se toinen puoli. Tytär kyllä makaa mökillä sängyssään ja korkeintaan huutelee jotain kommentteja väliin. Miniä sen sijaan ei ilkeä käyttäytyä kuin kotonaan vaan tekee ruokaa, tiskaa ja siivoaa muidenkin edestä. Mökin omistaja ei tietenkään sano tyttärelleen mitään vaan on tyytyväinen siitä, että joku tekee......

Vierailija
170/460 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletteko itse perineet mökin vanhemmiltanne? Silloin mökki on luonnollista suvussa siirtyvää omaisuutta, johon nuorellakin polvella on moraalinen oikeutensa. Vai oletteko tyypillisiä suuren ikäpolven edustajia, jotka maksatatte rikkaat eläkepäivänne nuorempien ahdingolla? Ja laitatte kesämökitkin lihoiksi ennen kuin annatte perinnöksi?

Selvät sävelet mökin suhteen, kuka siellä viettää aikaa, tekee myös osansa töistä. Mutta ei kaikkea hyvää voi yksi sukupolvi omia ja sitten elää näistä etuoikeuksistaan pätkääkään tinkimättä.

Haistappa kuule paska. Jokainen tekee omaisuudellaan mitä haluaa, vaikka se olisi perittyäkin. Sinä voit kärvistellä kateudessasi, minä ole itse tienannut, olen perinyt ja aion kyllä myös tehdä omaisuudellani mitä haluan. Ja niin tekevät alle nelikymppiset lapsenikin, jotka ovat saaneet jo kaksi isoa perintöä. En minä niitä ole heiltä kadehtimassa, enkä vaatimassa että minulle kuuluu osa.

Haistappa siis kuule paska!

En ole kateellinen, meidän perhe vaan on solidaarinen ja lämminhenkinen. Ei ole ongelmia mökkeilyn kanssa, päinvastoin!

Vaikka kuinka paljon on ihan laskettua tilastotietoa siitä, miten suurten ikäluokkien edustajat ovat saaneet ja saavat nauttia kohtuuttomista eduista verrattuna mihinkään muuhun sukupolveen. Nuoret aikuiset maksavat veroina ja huonona työmarkkinatilanteena suurten ikäluokkien ylisuuret eläkkeet. Ja itse eläköityvät yli 70-vuotiaina. Että olkaa nyt onnellisia kun nuoremmat suovat ja kustantavat teille rennot eläkepäivät mökillä kuokkien!

Kuulepas röyhkimys, kyllä minä olen ihan itse kustantanut eläkkeeni yli 40 prosentin veroillani työaikana, samalla kun makselin opintolainaa ja asuntolainaa pois ja tili meni joka kuussa nollille. Vaan hyvin selvittiiin ilman ilmaisia opintotukia ja sosiaalitukia,mihan oman itsen varassa ja luotiin sinulle ne opintotuet ja sosiaalituet, että sinuna en kehtaisi vanhemmillesi vinkua, kiittimätön mistään mitään tietämätön!

Vierailija
171/460 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletteko itse perineet mökin vanhemmiltanne? Silloin mökki on luonnollista suvussa siirtyvää omaisuutta, johon nuorellakin polvella on moraalinen oikeutensa. Vai oletteko tyypillisiä suuren ikäpolven edustajia, jotka maksatatte rikkaat eläkepäivänne nuorempien ahdingolla? Ja laitatte kesämökitkin lihoiksi ennen kuin annatte perinnöksi?

Selvät sävelet mökin suhteen, kuka siellä viettää aikaa, tekee myös osansa töistä. Mutta ei kaikkea hyvää voi yksi sukupolvi omia ja sitten elää näistä etuoikeuksistaan pätkääkään tinkimättä.

Höpsis. Vaikka olisi peritty mökki, se kuuluu vain yhdelle sukupolvelle kerrallaan. Muut odottakoot vuoroaan. Siihen asti he ovat vieraita, eivät omistajia, eikä heillä ole mitään oikeuksia mökkiin.

Vierailija
172/460 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen sanonut lapsilleni ihan suoraan, että ovat tervetulleita osaksi lomaansa, mutta eivät koko lomansa ajaksi. Me ollaan nimittäin miehen kanssa mökillä lähes koko kesä, ja 4-5 viikkoa per lapsi on aivan liikaa siellä yhdessä meidän kanssa. Me halutaan viettää omaa lomaamme myös kahdestaan.

Näissä asioissa on oltava rehellinen.

Vierailija
173/460 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun vanhemmat (suurta ikäluokkaa) on just näitä. Peritty mökki heillä jossa vielä se tausta että isovanhemmat painotti että siellä pitää saada aikuisten lasten ja lastenlasten käydä.

No ei saa. Ei edes päiväkahvilla. Vanhemmat hokee miten se on HEIDÄN mökki ja HE määrää. Ei saa siis lapset tai lapsenlapset siellä käydä. Parasta on että heillä on kaksi mökkiä. Kummallakaan ei saa käydä. He itse suhaa kahden mökin väliä ja ovat vuorotellen kahdestaan niissä.

Lisäksi aikovat myydä molemmat mökit ja aikovat varmistaa että mitään perintöjä ei lapsille tule.

Ja ei ole provo vaan totisinta totta. Osa noista on tieten tahtoen ahneita ja ilkeitä lapsilleen eikä suo mitään hyvää omille lapsilleen. Joku trauma varmaan selittää käytöstä…

Vierailija
174/460 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haistappa kuule paska. Jokainen tekee omaisuudellaan mitä haluaa, vaikka se olisi perittyäkin. Sinä voit kärvistellä kateudessasi, minä ole itse tienannut, olen perinyt ja aion kyllä myös tehdä omaisuudellani mitä haluan. Ja niin tekevät alle nelikymppiset lapsenikin, jotka ovat saaneet jo kaksi isoa perintöä. En minä niitä ole heiltä kadehtimassa, enkä vaatimassa että minulle kuuluu osa.

En ole kateellinen, meidän perhe vaan on solidaarinen ja lämminhenkinen. Ei ole ongelmia mökkeilyn kanssa, päinvastoin!

Vaikka kuinka paljon on ihan laskettua tilastotietoa siitä, miten suurten ikäluokkien edustajat ovat saaneet ja saavat nauttia kohtuuttomista eduista verrattuna mihinkään muuhun sukupolveen. Nuoret aikuiset maksavat veroina ja huonona työmarkkinatilanteena suurten ikäluokkien ylisuuret eläkkeet. Ja itse eläköityvät yli 70-vuotiaina. Että olkaa nyt onnellisia kun nuoremmat suovat ja kustantavat teille rennot eläkepäivät mökillä kuokkien!

Kuulepas röyhkimys, kyllä minä olen ihan itse kustantanut eläkkeeni yli 40 prosentin veroillani työaikana, samalla kun makselin opintolainaa ja asuntolainaa pois ja tili meni joka kuussa nollille. Vaan hyvin selvittiiin ilman ilmaisia opintotukia ja sosiaalitukia,mihan oman itsen varassa ja luotiin sinulle ne opintotuet ja sosiaalituet, että sinuna en kehtaisi vanhemmillesi vinkua, kiittimätön mistään mitään tietämätön!

Et ole maksanut veroillasi omaa eläkettäsi vaan silloin eläkkeellä olevien eläkkeet. Nyt vuorostaan muut työssä käyvät maksavat työeläkemaksuina sinun ja muiden eläkkeellä omevien eläkkeet. Työssäkäyvä sukupolvi aina vuorollaan rahoittaa eläkkeellä olevien eläkkeet. Näin toimii eläkejärjestelmä. Viettelet siis eläkepäiviä muiden kustantamana, et omilla rahoillasi.

Vierailija
175/460 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun vanhemmat (suurta ikäluokkaa) on just näitä. Peritty mökki heillä jossa vielä se tausta että isovanhemmat painotti että siellä pitää saada aikuisten lasten ja lastenlasten käydä.

No ei saa. Ei edes päiväkahvilla. Vanhemmat hokee miten se on HEIDÄN mökki ja HE määrää. Ei saa siis lapset tai lapsenlapset siellä käydä. Parasta on että heillä on kaksi mökkiä. Kummallakaan ei saa käydä. He itse suhaa kahden mökin väliä ja ovat vuorotellen kahdestaan niissä.

Lisäksi aikovat myydä molemmat mökit ja aikovat varmistaa että mitään perintöjä ei lapsille tule.

Ja ei ole provo vaan totisinta totta. Osa noista on tieten tahtoen ahneita ja ilkeitä lapsilleen eikä suo mitään hyvää omille lapsilleen. Joku trauma varmaan selittää käytöstä…

Jos se on heidän, niin heillä on siihen täysi oikeus.

Vierailija
176/460 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et ole maksanut veroillasi omaa eläkettäsi vaan silloin eläkkeellä olevien eläkkeet. Nyt vuorostaan muut työssä käyvät maksavat työeläkemaksuina sinun ja muiden eläkkeellä omevien eläkkeet. Työssäkäyvä sukupolvi aina vuorollaan rahoittaa eläkkeellä olevien eläkkeet. Näin toimii eläkejärjestelmä. Viettelet siis eläkepäiviä muiden kustantamana, et omilla rahoillasi.

Olet osittain väärässä, osittain oikeassa.

Mutta sillä ei ole oikeastaan mitään väliä, mistä rahoista ne maksetaan, vaan sillä, että ne on eläkkeensaaja ansainnut.

Vierailija
177/460 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten olisi lauseet:

”Putsaahan tuo grilli.”

”Keitähän kahvit joutessasi.”

”Kauppalista on pöydällä. Jos teillä tulee jotain mieleen, mitä tarvitaan, niin tuokaa vaan.”

”Taitaa olla huussin tyhjennyksen aika. Minäpä teen ruoan, niin ehditte sen sillä välillä hoitaa.”

”Jospa se nuoriso tiskaisi, niin minäpä lähden tästä saunaa lämmittämään. ”

”Minä menen lasten kanssa rantaan uimaan. Tehkää te ruoka valmiiksi. Varmasti on nälkä, kun tullaan takaisin.”

Jne. Ei kannata heittäytyä marttyyriksi. Todennäköisesti kukaan ei sitä edes oleta. Mutta kannattaa avata se suu ajallaan, ei möyhytä jälkikäteen.

Vierailija
178/460 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

A) vanhempien tehtävä ei ole hankkia omaisuutta jälkikasvulle perittäväksi. Se on heidän omaisuuttaan ja he vaikka juovat sen kurkusta alas.

B) Tuollainen asenne, missä odotellaan perintöjä, näkyy päälle päin. Parhaat sukulaiset vinkuu ennakkoperintöä omatoimisesti.

C) Jos teillä on noin kylmät välit, niin en ymmärrä miksi sinne mökille olisitte menossa?

Vierailija
179/460 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on kiva passata vanhaa äitiäni mökillä nyt kun olen itse paikasta vastuussa. Äitini käy harvakseltaan mutta niin kauan kuin haluaa ja jaksaa, mielelläni teen vierailusta kivan. Olen kiitollinen siitä että minulla on vielä äiti.

Vierailija
180/460 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säälin aikuisia ihmisiä, jotka viettävät jatkuvasti aikaa = notkuvat omien vanhempien ja appivanhempien seurassa. On ihan sama, onko kyseessä vakituinen asunto, lapsuudenkoti, kesämökki tai lomaosake. Onko näillä vanhempiensa ja appivanhempiensa talutusnuorassa kulkevilla lampailla ja tahdottomilla hissukoilla ja nössöillä ollenkaan omaa elämää? Ryhdistäytykää hyvät ihmiset ja kasvakaa aikuisiksi!

Aikuisten lasten on nyt korkea aika aikuistua ja katkaista napanuora vanhempiin. Aikuiset lapset voivat hankkia oman kesämökin tai vuokramökin, joka sijaitsee hyvin kaukana isovanhempien kesämökistä. Isovanhemmat viettäkööt aikaa omalla työleirillään. Ikääntyvien isovanhempien on nyt korkea aika aika hankkia oma elämä. Isovanhemmat voivat liittyä paikkakunnan eläkeläiskerhoon, ryhtyä tekemään vapaaehtoistyötä ja alkaa sauvakävellä.

Isovanhempien ei tule roikkua epätoivoisesti kiinni aikuisissa lapsissaan ja heidän perheissään. Pitkä välimatka - vähintään 200 kilometriä ja mieluummin vähintään 500 kilometriä - helpottaa kummasti eri sukupolvien hankalia ihmissuhteita. Sukumökki on varmin tapa pilata ihmissuhteet ja oman perheen vapaa-aika. Lapsetkin kasvavat kieroon, kun joutuvat jatkuvasti kuuntelemaan äidin ja isän ja sukulaisten riitelyä ja henkistä väkivaltaa. Suku on pahin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kahdeksan