Kesämökki ja aikuiset lapset
Meillä on ihana kesäpaikka, jossa vietämme paljon aikaa. Iso tontti myös työllistää, mutta tykkäämme puuhailla siellä kahdestaan.
Ongelmana ovat aikuiset, perheelliset lapset, jotka tulevat mökille kuin omaan kotiinsa. He ovat viettäneet siellä aikaa lapsina kuten lapsuudenkodissaan. Emme halua heitä yövierailulle kumpaankaan paikkaan. Emme tykkää siitä, että tulijat odottavat täysihoitoa eivätkä oma-aloitteisesti tartu mihinkään töihin. Grilli jää heiltä putsaamatta, tiskit tiskaamatta. Ruuat ja kahvit pitäisi tarjota monta kertaa päivässä, lämmittää saunaa aamuin illoin ja elää lapsiperheen aikataulujen mukaan. Lapsen nukkuessa talossa ei edes puhua tai katsoa televisiota.
Vasta syksyn alkaessa vapaudumme noista vierailijoista. Silloin heidän vierailuistaan muistuttaa tyhjennystä odottava huussi.
Ps. Tykkäämme lapsistamme, mutta meidän mielestämme aikuiset ihmiset eivät sovi enää saman katon alle.
Kommentit (460)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis onko noin yleisesti omistus jo jaettu aikuisille lapsille? Jos ei, niin kakaroilla ei ole mitään oikeuksia ”vuoroihin” - puhumattakaan palvelysta! Jokainen aukuinen hankkii tai vuokraa oman mökin! Kolhoosissa riitely on entisen maailman juttuja!
Kakarat on omia lapsia, herran jestas! Toivottavasti tukehdut omaan kateuteesi ja ahneuteesi.
Narsistista omien geenien palvontaa, alitajuista insestiä. Ei sen kummempaa.
Mille kateellinen? Oman tavaransa tuotoksille? Tuskin kai kukaan on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis onko noin yleisesti omistus jo jaettu aikuisille lapsille? Jos ei, niin kakaroilla ei ole mitään oikeuksia ”vuoroihin” - puhumattakaan palvelysta! Jokainen aukuinen hankkii tai vuokraa oman mökin! Kolhoosissa riitely on entisen maailman juttuja!
Kakarat on omia lapsia, herran jestas! Toivottavasti tukehdut omaan kateuteesi ja ahneuteesi.
Narsistista omien geenien palvontaa, alitajuista insestiä. Ei sen kummempaa.
Mille kateellinen? Oman tavaransa tuotoksille? Tuskin kai kukaan on.
Ohis, monikin vanhempi on kateellinen menestyville lapsilleen. Omat koulut kun jäi kansakouluun ja siivoojan ja raksa-ranen duuneihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai, ai, nyt sokaisit muurahaispesään.
Juuri aiheesta puhuttiin lukupiirissä ja se on ongelma lähes kaikissa perheissä. Ja jos oman lapsen kanssa selviäisi, mutta kun mukaan tulee miniät ja vävyt, niin huh.huh.
No niimpä, mulla on anoppi samantapainen kuin ap, häärää mökillä kokoajan. Kokoajan pitää olla syömässä, on kahvit ja ruoat ja jälkiruoat. Hetkeäkään ei osaa vain olla.
Ei ymmärrä, että jos mies eli poikansa tekee jotain hommaa, niin kun minua pyydetään toiseen hommaan niin miehen on keskeytettävä omansa ja vahdittava lapsia sen aikaa kun itse teen muuta, eikä silloin mitään saa tehtyä valmiiksi. Kieltäytyäkään ei kuitenkaan saa.
Sitten tulee pahaa katsetta kun jommankumman meistä on aina "lusmuiltava".Minulle kuiskii, että olisi kiva kun tuotaisiin omat ruoat kun tulee niin kalliiksi ja on eri aikataulut, pojalleen sanoo aina, että ei tarvi mitään tuoda. Sitten kun olen ostanut omat ruoat ja ajatellut, että ihanaa saa syödä omalla aikataululla niin eikö taas kysellä heti aamusta monelta syödään kun on ostettu oikein hienot tarjoilut ja loukkaannutaan kun sanotaan, että meillä on omat mukana.
Ja vaikka lapsen laittaisi tontin viimeisimpään nurkkaan päiväunille niin, aina keksitään jotain mitä pitää tehdä juuri siinä kohdassa, usein onkin pakko työntää rattaita ympäri tonttia ja paeta meteliä tai lähteä päiväunien ajaksi muualle kävelemään ettei lapsi herää tahalliseen metelöintiin. Ja taas "lusmuillaan" kun ei saa mitään tehtyä.
Anteeksi mutta oli niin vahva liioittelun maku tässä tarinassa että mikähän mahtaisi olla toisen osapuolen kertomus asioista...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, mutta aikuisina eletään omaa elämää. Tuo ”omat lapset” saa inhon väristykset.
Ohis.
Tuossa on meneillään kummallakin sukupolvella tärekät vuodet, ja empatiakyky ja kyky itsensä näkemiseen vähän laajemmasta perspektiivistä näyttää ainakin aloittajalta puuttuvan.
Vanhalla sukupolvella on meneillään touhukas alkava vanhuus. Asioista selvitään vielä hyvin itse, ja nyt on sitä aikaa kaikella mieluisalle. Ymmärrettävästi halutaan nyt nauttia elämästä ja elää hetkessä, eikä kymmenen vuoden kuluttua käsillä olevaa vanhusvaihetta haluta nyt ajatella. Vähän kuitenkin kannattaisi ehkä.
Nuorella sukupolvella taas on menossa perheenperustamisvaihe. Lapset ovat pieniä, ja eletään niitä maagisia lapsuuden kesiä, jotka jokaisen omissa muistoissa ovat ikipitkiä ja lukemattoman monia, mutta oikeasti kestävät noin viisi vuotta, neljä viikkoa per kesä.
Tämän hetken yhtälö nuorille perheille on sellainen, ettei edes varakkain osa heistä oikein pysty omaa mökkiä hankkimaan. Satojen tuhansien eurojen 25 vuoden asuntolainat ja epävarma työtilanne ovat syynä tähän. Ja miksi ostaisivatkaan, kun omat lapsuuden kesät on vietetty rakkaalla sukumökillä, ja sinne voi mennä omien lasten kanssa. Lapsille halutaan kuitenkin mökkikesämuistoja.
Vanhemman sukupolven kannattaisi nyt jättää heinäkuusta viikko kunkin lapsen perheelle. Se on neljännes lapsiperheen yhteisestä kesälomasta. Eläkeläisinä voivat olla silti mökillä kuukausitolkulla, vaikka pari viikkoa pysyisivätkin pois. Näin aikuiset lapset oppivat tekemään itse mökin hommat, kun ei ole vanhuksia passaamassa. Selviävät niistä sitten, kun vanhukset eivät hommiin enää pysty. Lapsia ei kannata vieraannuttaa mökistä. Löytävät silloin muita lomanviettotapoja, ja kymmenen vuoden kuluttua ei kukaan halua hoitaa mökkiä tai viedä vanhuksia sinne. Lapsenlapset jos totuttaa aina lähtemään kesällä jonnekin kroatiaan, niin eivät kyllä myöhemminkään löydä mustikkametsän iloja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, mutta aikuisina eletään omaa elämää. Tuo ”omat lapset” saa inhon väristykset.
Ohis.
Minun lapseni ei saa inhon väristyksiä aikaan minussa ja on oma lapsi iästä riippumatta. Sanallista semanttista kikkailua.
Vierailija kirjoitti:
Tuossa on meneillään kummallakin sukupolvella tärekät vuodet, ja empatiakyky ja kyky itsensä näkemiseen vähän laajemmasta perspektiivistä näyttää ainakin aloittajalta puuttuvan.
Vanhalla sukupolvella on meneillään touhukas alkava vanhuus. Asioista selvitään vielä hyvin itse, ja nyt on sitä aikaa kaikella mieluisalle. Ymmärrettävästi halutaan nyt nauttia elämästä ja elää hetkessä, eikä kymmenen vuoden kuluttua käsillä olevaa vanhusvaihetta haluta nyt ajatella. Vähän kuitenkin kannattaisi ehkä.
Nuorella sukupolvella taas on menossa perheenperustamisvaihe. Lapset ovat pieniä, ja eletään niitä maagisia lapsuuden kesiä, jotka jokaisen omissa muistoissa ovat ikipitkiä ja lukemattoman monia, mutta oikeasti kestävät noin viisi vuotta, neljä viikkoa per kesä.
Tämän hetken yhtälö nuorille perheille on sellainen, ettei edes varakkain osa heistä oikein pysty omaa mökkiä hankkimaan. Satojen tuhansien eurojen 25 vuoden asuntolainat ja epävarma työtilanne ovat syynä tähän. Ja miksi ostaisivatkaan, kun omat lapsuuden kesät on vietetty rakkaalla sukumökillä, ja sinne voi mennä omien lasten kanssa. Lapsille halutaan kuitenkin mökkikesämuistoja.
Vanhemman sukupolven kannattaisi nyt jättää heinäkuusta viikko kunkin lapsen perheelle. Se on neljännes lapsiperheen yhteisestä kesälomasta. Eläkeläisinä voivat olla silti mökillä kuukausitolkulla, vaikka pari viikkoa pysyisivätkin pois. Näin aikuiset lapset oppivat tekemään itse mökin hommat, kun ei ole vanhuksia passaamassa. Selviävät niistä sitten, kun vanhukset eivät hommiin enää pysty. Lapsia ei kannata vieraannuttaa mökistä. Löytävät silloin muita lomanviettotapoja, ja kymmenen vuoden kuluttua ei kukaan halua hoitaa mökkiä tai viedä vanhuksia sinne. Lapsenlapset jos totuttaa aina lähtemään kesällä jonnekin kroatiaan, niin eivät kyllä myöhemminkään löydä mustikkametsän iloja.
Liian järkevää puhetta tälle palstalle, jossa jo veistetään tikareita omia lapsia kohtaan, kun saatana ahneuspäissään yrittävät omia meidän mökin. Joko tällä palstalla on paljon provoja tai narsisteja tai sitten on molempia.
Suomalaiselle yhteiskunnalle on tapahtunut jotain aika pysäyttävää ihan nyt kymmenessä vuodessa. On lapsivihaa ja vihaa aikuisia lapsia kohtaan ja ylipäätään sellaista repivää mielenmaisemaa. Vai riehuuko tällaisilla palstoilla joukko spesifejä trolleja, jotka haluavat aiheuttaa eripuraa?
En ymmärrä koko passaus/täysihoito valitusta.
Jos keitätte kahvia itsellenne, niin mikä vaiva on saman tien keittää muullekin porukalle?
Jos laitatte ruokaa itsellenne, mikä vaiva on samalla tehdä vähän isompi annos, josta riittää kaikille?
Jos tiskaatte omat astianne, mikä vaiva on tiskata samalla muutama lisälautanen?
Jos lapset haluavat teidän omien kahvinjuontienne ja syömistenne lisäksi syödä ja kahvitella enemmänkin, he hoitavat itse nämä omat juttunsa.
Eri asia, jos olette vaikka päättäneet olla mehupaastolla koko kesän ja sitten sinne törmää 15-henkinen seurue, joka vaatii kahvit ja neljän aterian menut kolmesti päivässä. Silloin on ikävä itse nälkäisenä laitella muille ja korjata jälkiä.
Omat lapseni asuvat vielä kotona, mutta en näe mitään ongelmaa, ettenkö haluaisi heitä mökillemme sitten, kun heillä on perheet.
Jouduttehan te siellä mökillä touhuamaan koko ajan jotakin, vaikka olisitte kahden.
Mökki kannattaa myydä ennemmin kuin jättää perinnöksi tapeltavaksi. Sukunökkien aika on ohi. Saavat vanhukset sitten matkustella kunnon palveluin loput vuotensa.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiselle yhteiskunnalle on tapahtunut jotain aika pysäyttävää ihan nyt kymmenessä vuodessa. On lapsivihaa ja vihaa aikuisia lapsia kohtaan ja ylipäätään sellaista repivää mielenmaisemaa. Vai riehuuko tällaisilla palstoilla joukko spesifejä trolleja, jotka haluavat aiheuttaa eripuraa?
Ihmisyys on sellaista - nykyisin kärjistynyttä. Lopun alkua. Ei ehkä niin paha asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai, ai, nyt sokaisit muurahaispesään.
Juuri aiheesta puhuttiin lukupiirissä ja se on ongelma lähes kaikissa perheissä. Ja jos oman lapsen kanssa selviäisi, mutta kun mukaan tulee miniät ja vävyt, niin huh.huh.
No niimpä, mulla on anoppi samantapainen kuin ap, häärää mökillä kokoajan. Kokoajan pitää olla syömässä, on kahvit ja ruoat ja jälkiruoat. Hetkeäkään ei osaa vain olla.
Ei ymmärrä, että jos mies eli poikansa tekee jotain hommaa, niin kun minua pyydetään toiseen hommaan niin miehen on keskeytettävä omansa ja vahdittava lapsia sen aikaa kun itse teen muuta, eikä silloin mitään saa tehtyä valmiiksi. Kieltäytyäkään ei kuitenkaan saa.
Sitten tulee pahaa katsetta kun jommankumman meistä on aina "lusmuiltava".Minulle kuiskii, että olisi kiva kun tuotaisiin omat ruoat kun tulee niin kalliiksi ja on eri aikataulut, pojalleen sanoo aina, että ei tarvi mitään tuoda. Sitten kun olen ostanut omat ruoat ja ajatellut, että ihanaa saa syödä omalla aikataululla niin eikö taas kysellä heti aamusta monelta syödään kun on ostettu oikein hienot tarjoilut ja loukkaannutaan kun sanotaan, että meillä on omat mukana.
Ja vaikka lapsen laittaisi tontin viimeisimpään nurkkaan päiväunille niin, aina keksitään jotain mitä pitää tehdä juuri siinä kohdassa, usein onkin pakko työntää rattaita ympäri tonttia ja paeta meteliä tai lähteä päiväunien ajaksi muualle kävelemään ettei lapsi herää tahalliseen metelöintiin. Ja taas "lusmuillaan" kun ei saa mitään tehtyä.
Anteeksi mutta oli niin vahva liioittelun maku tässä tarinassa että mikähän mahtaisi olla toisen osapuolen kertomus asioista...
Ok 😂 totta, nyt kun luin uudestaan niin näyttää kyllä tosi hurjalta. Ei tietenkään kokoaika syödä, vaan esim. Aamupala klo9, kahvi klo11, lounas klo12, lounaan jälkkäri puolituntia ruoan lopetuksesta, kahvi klo14 jne.
Ja osaa mummukka hetken ollakin, joskus katsoo kaunarit tai jonkun muun vastaavan ellei ota nauhalle ja katso yöllä.
Ja tottakai hommista saa kieltäytyä mutta siitä seuraa loukkaantuminen.
Minulle ihan todella kuiskii, aivan kuin salaisuuksia kertoisi ja pojalleen puhuu aivan toista, käsittämätöntä minustakin. Mies kun kysyy asiasta niin ei oikeasti koskaan tartte mitään tuoda.
Ja se metelöinti on vaan todella ärsyttävää.
Vierailija kirjoitti:
Tahallinen vastakkainasettelu ja trollaus on tämän palstan arkipäivää. Trollit nauttivat, kun ihmiset saadaan kunnolla provoon tarttumaan ja kiehunta on valmis. Tosielämän kanssa näillä on harvoin tekemistä näin kärjistetyssä muodossa.
Olisiko tässä nyt sitten aloittajalla poikalapset, ja huono asenne miniöihin. Pojat on opetettu painelemaan kalaan tai metsään, tai puuhaamaan isänsä kanssa jotakin joka ei aloittajan mielestä ole hommaa ollenkaan mutta voi miesväen mielestä olla kovinkin tärkeää projektia. Tai pojat ovat tottuneet lueskelemaan vaan akkareita aitassa.
Miniöille taas ei löydy luontevaa paikkaa dominoivan anopin mökkikeittiössä, ja saattavat myös periaatteesta vastustaa vanhanaikaista työnjakoa. Kun eivät ole kotona ryhtyneet piikomaan miesväkeä, miksi ryhtyisivät siihen mökilläkään. Ja miehensä sanovat vaimoilleen, että anna olla, nautit vaan nyt lomasta, en minäkään ole siellä ikinä tiskannut.
Suurin ongelma mökillä on tila tai paremmi kin tilan puute. Lasten pienenä ollessa nukuttiin kaikki parvella. Myöhemmin rakennettiin erillinen sauna ja mökin saunasta saatiin makkari.
Nyt kun mökillä saattaa olla neljän hengen sijasta 6 aikuista ja 6 lasta, niin ahdasta on, vaikka hankittiin pihalle nukkuma-aitta. Ei kyllä ole rauhaa kenelläkään. Siksi meilläkin oli pakko tehdä vuorot. Koska kaikilla on loma heinäkuussa, niin oli siinä sovittelemista. Lapsiperheet ovat neljä päivää yhdessä ja kumpikin perhe kolme päivää omillaan. Meille jäi näin 19 päivää omaa aikaa palautua raskaista töistä. Eläkeikään on vielä vuosia.
Ei kiinnosta tehdä vanhempien luona mitään, kun aina menee väärin. Jos katan pöydän, niin väärin menee, aina tulee väärät lautaset vaikka kuinka yritän miettiä mitkä olisivat nyt hyvät. Jos siivoan vessan, siirrän äidin tavaroita aina niin ettei niitä enää ikinä muka löydy. Jne.
Siinä yksi mahdollinen syy, miksi ap:n lapset eivät osallistu. Ei huvita enää tehdä mitään, kun aina menee pieleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin surullista lukea, että vanhemmat eivät halua omia lapsiaan, vaikkakin aikuisia, yökylään. Paljonko teillä on välimatkaa? Jos nyt inhimillisen ajomatkan päässä on että päiväseltään pystyy kyläilemään niin ymmärrän, mutta jos välimatka on satoja kilometrejä niin kumma jos ei ole yökyläilyt toivottuja kun päiväseltään olis aika rankka reissu.
Vaikka olisi kuinka surullista, en pysty nukkumaan pienessä mökissä muiden ihmisten kanssa. Olen herkkäuninen, enkä varmasti nukkuisi silmäystäkään jos samassa huoneessa olisi muita. Olen myös taipuvainen ahdistukseen, jos minun pitää olla sosiaalinen aamusta iltaan, enkä jaksa kuunnella ja puhua kenenkään kanssa vuorokausikaupalla. Tekeekö se minusta jotenkin pahan ihmisen? Aikuiset ihmiset voivat kyllä yöpyä hotellissa tai vaikka teltassa mökin pihalla jos on ihan pakko sinne mökille tunkea.
Oletko introvertti?
Sitten ymmärrän kyllä, itse en kertakaikkiaan vain kestä ihmisten seuraa pitkiä aikoja kerrallaan. Varsinkin jos niiden ihmisten kanssa pitää oikein emännöidä tai joutuu vetämään minkäänlaista roolia - hrrrh!
Vierailija kirjoitti:
Ei kiinnosta tehdä vanhempien luona mitään, kun aina menee väärin. Jos katan pöydän, niin väärin menee, aina tulee väärät lautaset vaikka kuinka yritän miettiä mitkä olisivat nyt hyvät. Jos siivoan vessan, siirrän äidin tavaroita aina niin ettei niitä enää ikinä muka löydy. Jne.
Siinä yksi mahdollinen syy, miksi ap:n lapset eivät osallistu. Ei huvita enää tehdä mitään, kun aina menee pieleen.
Mutta pakko on sinne änkeä haisemaan?
Vierailija kirjoitti:
Suurin ongelma mökillä on tila tai paremmi kin tilan puute. Lasten pienenä ollessa nukuttiin kaikki parvella. Myöhemmin rakennettiin erillinen sauna ja mökin saunasta saatiin makkari.
Nyt kun mökillä saattaa olla neljän hengen sijasta 6 aikuista ja 6 lasta, niin ahdasta on, vaikka hankittiin pihalle nukkuma-aitta. Ei kyllä ole rauhaa kenelläkään. Siksi meilläkin oli pakko tehdä vuorot. Koska kaikilla on loma heinäkuussa, niin oli siinä sovittelemista. Lapsiperheet ovat neljä päivää yhdessä ja kumpikin perhe kolme päivää omillaan. Meille jäi näin 19 päivää omaa aikaa palautua raskaista töistä. Eläkeikään on vielä vuosia.
Miksi kaikilla on loma heinäkuussa? Onko kaikissa perheissä tosiaan sellaiset työt, ettei lomaa voi ottaa vaikka elokuun alkuun asti tai jo juhannuksesta? Hyvinhän tuo näyttää teiltä silti onnistuneen. Ilmeisesti ette itse halua olla yhtaikaa lastenlastenne kanssa mökillä, monihan pitää ihan tärkeänäkin, että saa osallistua heidän lapsuuden kesiinsä edes vähän?