Hallitus vei 650 euroa
Olenpa innoissani, 650 euroa höpönlöpönlööhön. Kyllä v--uttaa.
Kommentit (102)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lopettakaa köyhät se alituinen uliseminen ja pillittäminen. Ihan oikein, että 650e lähtee teidän taskuista sitä enemmän tarvitseville. Tuollaisilta pelleiltä pitäisi viedä mieluiten 6500e.
Tragikoomisintahan tässä kaikessa on, että ne rahat menee pieni- ja keskituloisten tarpeellisesta kulutuksesta nimenomaan niille jotka eivät tarvitse yhtään enempää. Nykyisissäkin tekee tiukkaa, että mihin ne keksisi tunkea.
Minä taas sanon, että sinä et köyhänä tarvitse yhtään enempää kuin aivan välttämättömimmän ja se ei tarkoita edes kattoa pään päälle. Se tarkoittaa välttämätöntä sairauden hoitoa, ei muuta.
Se, mitä minä tarvitsen, ei kuulu kenelläkään koska tienaan rahani itse. Minä tarvitse 150 neliön asunnon, revi siitä ja mene muualle ulisemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lopettakaa köyhät se alituinen uliseminen ja pillittäminen. Ihan oikein, että 650e lähtee teidän taskuista sitä enemmän tarvitseville. Tuollaisilta pelleiltä pitäisi viedä mieluiten 6500e.
Tragikoomisintahan tässä kaikessa on, että ne rahat menee pieni- ja keskituloisten tarpeellisesta kulutuksesta nimenomaan niille jotka eivät tarvitse yhtään enempää. Nykyisissäkin tekee tiukkaa, että mihin ne keksisi tunkea.
Minä taas sanon, että sinä et köyhänä tarvitse yhtään enempää kuin aivan välttämättömimmän ja se ei tarkoita edes kattoa pään päälle. Se tarkoittaa välttämätöntä sairauden hoitoa, ei muuta.
Se, mitä minä tarvitsen, ei kuulu kenelläkään koska tienaan rahani itse. Minä tarvitse 150 neliön asunnon, revi siitä ja mene muualle ulisemaan.
Ja minä taas sanon, että sinä et tarvitse myöskään yhtään enempää kuin välttämättömämmän eikä muiden tarvitse sitä sinulle kustantaa. Olet täysin harhainen jos kuvittelet rakentelevasi 150 neliön omakotitaloa Suomeen pelkillä omilla ansioilla. Elämme globaalissa riistotaloudessa ja suosittelisin opettelemaan vähän nöyrempää asennetta, muutoksen tuulet puhaltaa tässä maailmassa. Vaaliuurnilla jokaisella on vain yksi ääni, puhumattakaan siitä päivästä kun ilmastonmuutospakolaiset tulevat hakemaan sinut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Peruskouluvuosi maksaa reilun 9000€/oppilas/vuosi, lukiokoulutus n.8000€/oppilas/vuosi.
No entistä kohtuuttomammalta kuulostaa nykyinen malli. Olen veroina maksanut kahdessa vuodessa koko oman saamani koulutuksen ja sama kuppaus senkun vain jatkuu.
Voi jestas kuinka tyhmä olet. Väitätkö, että et ole koulutuksen jälkeen saanut mitään yhteiskunnalta? Taisitä ennen?
Miten on mahdollista, että peruskoulumme tuottaa noin heikosti ajattelemaan kykeneviä ihmisiä, kun se kuitenkin on rankattu maailmalla lähes parhaita tuloksia tuottavaksi?
Jos olen veroina maksanut kahdessa vuodessa koko koulutukseni, niin tähän kaikkeen muuhun on sitten kerrytetty euroja 20 vuotta. Herää kyllä kysymys että minne ne kaikki rahat on kaadettu.
katsotaanpa osallistumistani tarkemmin (budjetin eurot per nuppi):
1. Puolustus (529 €/v)
2. Yleinen järjestys ja turvallisuus (500€/v)
3. Ympäristönsuojelu (97e/v)
4. Asuminen ja yhdyskunnat (149€/v)
5. Vapaa-aika, kulttuuri ja uskonto (544€/v)
6. Koulutus (2 392 €/v)
7. Terveydenhuolto (3 124 €/v)
8. Sosiaaliturva (9 554 e/v)
9. Elinkeinoelämän edistäminen (1 821 €/v)
10. Yleinen julkishallinto (3 124 €/v)
Yhteensä (21 833 €/v)
Näistä olen viimeisen 10 vuoden aikana käyttänyt seuraavia, joista olisin valmis maksamaan.
1, 2, 3 Ja 4 eli käyttämiini palveluihin on käytetty 1275€/vuosi. Veroja maksan noin 50 000€/vuosi, joten "tappiota" tulee 48 725 €/v. Tosin yleistä hallintoa tarvitsee aina mutta en tosiaan siitä tuota summaa olisi valmis maksamaan, sanotaanko vaikka 1000€/v olisi jo reilu yleiskustannuslisä. Eli jäljelle jää 47725€ vuodessa "alijäämää". Jos saisin tämän omaan käyttööni olisi se tässä 10 vuodessa tuottanut minulle 630000€ omaisuuden. Tällä omaisuudella kyllä oisin hyvin varautunut mahdollisiin onnettomiin tilanteisiin.
Et ymmärrä yhteiskunnan toiminnasta yhtään mitään. Suosittelen hankkimaan kirjastosta muutaman sosiologian kirjan ja avartamaan ajatusmaailmaasi. Toki voit ostaa ne myös itse, niin ei tarvitse käyttää julkisia palveluita (selvästikään et kyseistä palvelua juurikaan käytä).
Meidän perhe maksaa mielellään veroja ja on niitä jo useamman miljoonan maksanutkin.Sama täällä. Olemme puolisoni kuuluneet ns. hyvätuloisiin, mutta emme olisi kyenneet maksamaan 3 lapsemme korkeakoulututkintoja itse (2 kouluttautui lääkäriksi Helsingissä, kustannus yhteiskunnalle pelkän lääkärin peruskoulutuksen mukaan 180 000 €/henkilö). He olisivat joutuneet ottamaan velkaa koulutustaan varten huomattavasti enemmän kuin opintolainan verran, me olisimme tietysti olleet takaajia.
Yksi lapsistamme sairastui vakavasti kesken opintojensa. Jos olisimme joutuneet maksamaan hänen hoitonsa todellisten kustannusten mukaan lisättynä voitolla, olisimme mekin joutuneet ottamaan sitä varten lainaa.
Tuo ketjussa ehdotettu amerikkalainen malli on kaikkein huonoin. Siellähän kaikki valmistuneet eivät pääse sille vihreälle oksalle, joten yllättävän moni amerikkalainen makselee vielä eläkkeellä ollessaan, jopa kahdeksankymppisenä vielä opintolainaansa. Kalliista sairausvakuutuksista huolimatta siellä suurin syy henkilökohtaisiiin konkursseihin ovat sairauskulut, vakuutukset kun eivät kuitenkaan korvaakaan kaikkea.
Kyllä, olemme maksaneet veromme mielellämme. Samoin tekevät jo 2 lapsistamme. Kolmanne opinnot viivästyivät sairauden johdosta, mutta toivottavasti hänkin kykenee saattamaan ne loppuunparin vuoden sisällä ja pääsee makselemaan veroina takaisin saamiaan asioita.
Mikä siinä lääkärin ammatissa on niin ihmeellistä, että se pitää aina erikseen mainita?
Tarkoitukseni ei ollut ärsyttää, kun mainitsin. Asia on vain niin, että lääkärin koulutus on kallein koulutuksemme ja toisaalta lääkärit sitten kuuluvat hyvätuloisimpiin suomalaisiin, eli useimmat maksavat veroa kiitettävästi. Tosin lapsemme kertoi, että on paljon yleistynyt toiminta, jossa lääkäri kykenee nostamaan ainakin osan tuloistaan pääomatuloina, mikä sitten pienentää maksettavia veroja huomattavasti.
Minä ottaisin ilomielin neljän viikon lomarahan jos lomaa olisi tuo 7 viikkoa ja olisin ihan hiljaa.
Nyt meillä yksityisillä on neljän viikon loma. Ja lomaraha siltä ajalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Peruskouluvuosi maksaa reilun 9000€/oppilas/vuosi, lukiokoulutus n.8000€/oppilas/vuosi.
No entistä kohtuuttomammalta kuulostaa nykyinen malli. Olen veroina maksanut kahdessa vuodessa koko oman saamani koulutuksen ja sama kuppaus senkun vain jatkuu.
Voi jestas kuinka tyhmä olet. Väitätkö, että et ole koulutuksen jälkeen saanut mitään yhteiskunnalta? Taisitä ennen?
Miten on mahdollista, että peruskoulumme tuottaa noin heikosti ajattelemaan kykeneviä ihmisiä, kun se kuitenkin on rankattu maailmalla lähes parhaita tuloksia tuottavaksi?
Jos olen veroina maksanut kahdessa vuodessa koko koulutukseni, niin tähän kaikkeen muuhun on sitten kerrytetty euroja 20 vuotta. Herää kyllä kysymys että minne ne kaikki rahat on kaadettu.
1. Puolustus (529 €/v)
6. Koulutus (2 392 €/v)
Yhteensä (21 833 €/v)
Näistä olen viimeisen 10 vuoden aikana käyttänyt seuraavia, joista olisin valmis maksamaan.
1, 2, 3 Ja 4 eli käyttämiini palveluihin on käytetty 1275€/vuosi. Veroja maksan noin 50 000€/vuosi, joten "tappiota" tulee 48 725 €/v. Tosin yleistä hallintoa tarvitsee aina mutta en tosiaan siitä tuota summaa olisi valmis maksamaan, sanotaanko vaikka 1000€/v olisi jo reilu yleiskustannuslisä. Eli jäljelle jää 47725€ vuodessa "alijäämää". Jos saisin tämän omaan käyttööni olisi se tässä 10 vuodessa tuottanut minulle 630000€ omaisuuden. Tällä omaisuudella kyllä oisin hyvin varautunut mahdollisiin onnettomiin tilanteisiin.
Et ymmärrä yhteiskunnan toiminnasta yhtään mitään. Suosittelen hankkimaan kirjastosta muutaman sosiologian kirjan ja avartamaan ajatusmaailmaasi. Toki voit ostaa ne myös itse, niin ei tarvitse käyttää julkisia palveluita (selvästikään et kyseistä palvelua juurikaan käytä).
Meidän perhe maksaa mielellään veroja ja on niitä jo useamman miljoonan maksanutkin.Sama täällä. Olemme puolisoni kuuluneet ns. hyvätuloisiin, mutta emme olisi kyenneet maksamaan 3 lapsemme korkeakoulututkintoja itse (2 kouluttautui lääkäriksi Helsingissä, kustannus yhteiskunnalle pelkän lääkärin peruskoulutuksen mukaan 180 000 €/henkilö). He olisivat joutuneet ottamaan velkaa koulutustaan varten huomattavasti enemmän kuin opintolainan verran, me olisimme tietysti olleet takaajia.
Yksi lapsistamme sairastui vakavasti kesken opintojensa. Jos olisimme joutuneet maksamaan hänen hoitonsa todellisten kustannusten mukaan lisättynä voitolla, olisimme mekin joutuneet ottamaan sitä varten lainaa.
Tuo ketjussa ehdotettu amerikkalainen malli on kaikkein huonoin. Siellähän kaikki valmistuneet eivät pääse sille vihreälle oksalle, joten yllättävän moni amerikkalainen makselee vielä eläkkeellä ollessaan, jopa kahdeksankymppisenä vielä opintolainaansa. Kalliista sairausvakuutuksista huolimatta siellä suurin syy henkilökohtaisiiin konkursseihin ovat sairauskulut, vakuutukset kun eivät kuitenkaan korvaakaan kaikkea.
Kyllä, olemme maksaneet veromme mielellämme. Samoin tekevät jo 2 lapsistamme. Kolmanne opinnot viivästyivät sairauden johdosta, mutta toivottavasti hänkin kykenee saattamaan ne loppuunparin vuoden sisällä ja pääsee makselemaan veroina takaisin saamiaan asioita.
Mikä siinä lääkärin ammatissa on niin ihmeellistä, että se pitää aina erikseen mainita?
Tarkoitukseni ei ollut ärsyttää, kun mainitsin. Asia on vain niin, että lääkärin koulutus on kallein koulutuksemme ja toisaalta lääkärit sitten kuuluvat hyvätuloisimpiin suomalaisiin, eli useimmat maksavat veroa kiitettävästi. Tosin lapsemme kertoi, että on paljon yleistynyt toiminta, jossa lääkäri kykenee nostamaan ainakin osan tuloistaan pääomatuloina, mikä sitten pienentää maksettavia veroja huomattavasti.
Onhan noita kalliimpiakin, kuten sotilaslentäjät ja teatterikoululaiset, orkesterinjohdon opiskelijat sun muut. Niihin hommiin on kyllä huomattavasti vaikeampi päästäkin. Toki lääkärit haluaisivat tässäkin olla "parhaita", ymmärrän sen oikein hyvin. Sinäkin halusit nostaa lääkäriyden framille.
Lääkärit ovat muuten tietoisesti halunneet romuttaa ihmisten terveyden oman työmarkkina-asemansa vuoksi (koulutuksen rajoittamisen vaatimukset). Tämä on niin kuvottavaa toimintaa, että verojen maksaminen "kiitettävästi" on huono vitsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä, kerropa minulle, miten minun, kuntatyöntekijän, lomarahojen leikkaus "nostaa Suomen" ja auttaa vientiä vetämään. Ihan vilpittömästi haluan tietää, kun en vain ymmärrä.
Julkisen talouden menot heijastuvat kansantalouden kautta yritysten kilpailukykyyn. Ymmärrettävästi tämä on julkisen sektorin työntekijöille liian vaikea ymmärtää.
Mutta samalla tuo 600 e poissa kulutuksesta, eli esim suomal yrityksiltä. Itsellä lomaraha on aina mennyt alennusmyynneissä vaatekauppoihin, uuteen kodinkoneeseen tai kotimaan lomailuun.
Duunaripuunari kirjoitti:
Olet saanut/tulet saamaan sen melkein kokonaan takaisin tässä pitkin vuotta alentuneen tuloveron muodossa.
Sinun työsi julkisella sektorilla kustannetaan tällä hetkellä kokonaan velaksi, mitä itse ehdotat ratkaisuksi?
Meillä molemmat on yksityisellä ja kiky koskee myös meitä. Minulta meni lomarahoista osa ja työaika piteni, miehellä piteni työaika.
Vierailija kirjoitti:
Ei sitten mitenkään sovi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa vietiin enemmän. Olen ope ja hallitus vei ton reilut 600 kikyllään (vitsi mä vihaan tuota sanaa, erityisesti Sipilän sanomana) ja oma työnanatajakunta vei vielä paljon enemmän uusilla luokkakokousyksikköön. Entisen 18 oppilaan sijasta uusissa luokissa on ollut 25 oppilasta eli kuusi vuosiviikkotuntia meni, vaikka työmäärä itse asiassa pysyy melkein samana esim kokeiden ja esseeharjoituksien tarkistamista on ihan saman määrä.
Pitää muistaa jaksaa olla iloinen veronmaksaja van, koska jollakulla menee vielä huonommin, mutta ei ainakaan Sipilällä ja Bernerillä.
Miksi olet iloinen että jollain menee huonommin?
Siis ei uskoisi opettajilta tuollaista kommenttia. Oma puoliso ei koskaan möläyttäisi noin typeriä sillä se että menee huonosti on sitä että jollain oppilaan vanhemmalla menee huonosti ja se heijastuu.
Hassua että nykyään kun selaa opettajalehteä niin siellä tosiaan on vaalimainoksissa kokoomuslaisia ja se aate ei oikein sovi opetusalalle mitenkään.
Hieman vanhanaikainen ja naiivi käsitys opettajan työstä sinulla on. En todella tee tätä työtä ilmaiseksi, kuten ilmeisesti luulet opettajien tekevän. Tämä on ammatti siinä missä muutkin ja tästä kuuluu maksaa koulutusta ja työmäärää vastaavaa palkkaa. Puolueensa saa jokainen valita ihan itse ja jos yhtään tunnet historiaa, sIsällisodassa jo kaikki opet olivat valkoisten puolella. Kokoomus on siis perinteinen opettajien puolue, ei vihreät eikä sosialistipuolueet. Ei sen puoleen, että olisi koskaan Kokoomusta äänestänyt, mutta ärsyttää tyhmyys.
Tietenkin sinua ärsyttää tyhmyys kun et osaa päästää siitä irti. On oma valintasi jos elät elämäsi tyhmänä mutta tyhmyys on viisaan opettaja ja tyhmyys on viisauden työpaikka. Joten yritä tehdä sopivasti töitä asian eteen niin pääset pois tuosta okkulttisesta ajattelutavasta.
Minusta opettajien palkkoihin pitäisi keskusta tehdä suuri leikkaus. Samalla voitaisiin panna koko ala alas viroilta eli pätkälle tai korkeintaan vuoden työsopimukset niin saataisiin kilpailua ja paras opettaja saisi töitä eikä ns rehtorin puoluekamut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1. Puolustus (529 €/v)
6. Koulutus (2 392 €/v)
Yhteensä (21 833 €/v)
Oletteko varmoja että ei olisi ollut varaa maksaa? Jos teidän veroprosenttinne olisi ollut vaikka 15 %-yksikköä pienempi ja olisitte sijoittaneet summan osakkeisiin ja tuotot myös, paljonko omaisuutenne olisi ollut 16 vuoden sijoittamisen jälkeen, olettaen että tuotto on vaikka maltillinen 6%. Veikkaan että reilustikin tuotoilla ja säästöillä olisitte kattaneet koulutuksen.
Surullisena katson aika-ajoin saapuvaa eläkelaskelmaa koskien YELmaksujani. Jos pääsen eläkkeelle 68-vuotiaana minun maksamani YEL-maksuni saan takaisin jos elän yli 120-vuotiaaksi. Ja tässä ei ole otettu edes huomioon diskonttausta päivän arvoon vaan ihan ilman inflaatiotarkistuksia. Jos tämä diskonttaus tehtäisiin, pääsisin omilleni vasta ollessani reilusti maailman vanhin elossa oleva ihminen. Mieluummin oisin itse säästänyt ja sijoittanut nämäkin rahat itse kuin heittänyt kankkulan kaivoon.
Onhan meillä sijoituksia. Jos olisimme joutuneet itse maksamaan lastemme koulutuksen, olsimme joutuneet syömään sitä pääomaa, jonka on tarkoitus olla vanhuuden turvamme.
Olemme saaneet sen 15%:n edestä huomattavasti enemmän.
Ikävä kyllä, emme ole asiassa samalla aaltopituudella. Olen vahvasti hyvinvointivaltion kannalla. Ilman hyvinvovintivaltiota ja sen tarjoamia mahdollisuuksia emme itsekään olisi kyenneet kouluttautumaan. Vaikka korkeakoulutus oli silloin lainapainotteista, kuten se on taas, saimme silti mahdolisuuden koulutuksen ilmaisuudesta johtuen, mitä emme oisi muuten saaneet. Hyvinvointivaltio mahdollisti meille sosiaalisen nousun, sekä minulle että miehelleni.
SIksi luenkin surullisena tilastoja, jotka kertovat sosiaalisen nousun vaikeutuneen taas olennaisesti.
Maksan edelleen veroja iloisesti, jotta jollakulla muullakin olisi mahdollisuus siihen sosiaaliseen nousuun.
Veroista huolimatta elämme mukavaa elämää, enkä koe jääneeni mistään paitsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sitten mitenkään sovi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa vietiin enemmän. Olen ope ja hallitus vei ton reilut 600 kikyllään (vitsi mä vihaan tuota sanaa, erityisesti Sipilän sanomana) ja oma työnanatajakunta vei vielä paljon enemmän uusilla luokkakokousyksikköön. Entisen 18 oppilaan sijasta uusissa luokissa on ollut 25 oppilasta eli kuusi vuosiviikkotuntia meni, vaikka työmäärä itse asiassa pysyy melkein samana esim kokeiden ja esseeharjoituksien tarkistamista on ihan saman määrä.
Pitää muistaa jaksaa olla iloinen veronmaksaja van, koska jollakulla menee vielä huonommin, mutta ei ainakaan Sipilällä ja Bernerillä.
Miksi olet iloinen että jollain menee huonommin?
Siis ei uskoisi opettajilta tuollaista kommenttia. Oma puoliso ei koskaan möläyttäisi noin typeriä sillä se että menee huonosti on sitä että jollain oppilaan vanhemmalla menee huonosti ja se heijastuu.
Hassua että nykyään kun selaa opettajalehteä niin siellä tosiaan on vaalimainoksissa kokoomuslaisia ja se aate ei oikein sovi opetusalalle mitenkään.
Hieman vanhanaikainen ja naiivi käsitys opettajan työstä sinulla on. En todella tee tätä työtä ilmaiseksi, kuten ilmeisesti luulet opettajien tekevän. Tämä on ammatti siinä missä muutkin ja tästä kuuluu maksaa koulutusta ja työmäärää vastaavaa palkkaa. Puolueensa saa jokainen valita ihan itse ja jos yhtään tunnet historiaa, sIsällisodassa jo kaikki opet olivat valkoisten puolella. Kokoomus on siis perinteinen opettajien puolue, ei vihreät eikä sosialistipuolueet. Ei sen puoleen, että olisi koskaan Kokoomusta äänestänyt, mutta ärsyttää tyhmyys.
Tietenkin sinua ärsyttää tyhmyys kun et osaa päästää siitä irti. On oma valintasi jos elät elämäsi tyhmänä mutta tyhmyys on viisaan opettaja ja tyhmyys on viisauden työpaikka. Joten yritä tehdä sopivasti töitä asian eteen niin pääset pois tuosta okkulttisesta ajattelutavasta.
Minusta opettajien palkkoihin pitäisi keskusta tehdä suuri leikkaus. Samalla voitaisiin panna koko ala alas viroilta eli pätkälle tai korkeintaan vuoden työsopimukset niin saataisiin kilpailua ja paras opettaja saisi töitä eikä ns rehtorin puoluekamut.
Haluaisin nähdä, miltä näyttää ihminen joka auliisti kertoo omasta tyhmyydestään noinkin avoimesti.
Ihminen, jolle faktat eivät merkitse mitään, oma idiotismi ajaa niidenkin ohi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vinkuvinku niukunauku eipä ihme että suomi ei pärjää kun sisu on historiaa
Juuri näin! Palkansaaja vinkuu jos joku ilkeää edes mainita 7 lomaviikon leikkaamisesta. Saitte vuoden aikana 13 kuukauden palkan tekemällä reilut 10kk töitä.
Alkakaapa kuulkaa yrittäjiksi jos on niin rankkaa. Ei tarvitse lomista vinkua ja rahaa tulee ihan itsestään.
Suomi ei todellakaan nouse aikansa eläneillä työväenaatteilla. Tarvitaan todellisia tekijöitä eikä oikeuksiensa perään itkeviä pullamössöjä.
Hehehe, olipas tekstiä.
Et tainnut tietää, että esim. Norjassa, Tanskassa ja Ruotsissa julkisen sektorin koko on SUomea suurempi Meneekö niillä heikosti? Eipä niin mene, vaan huomattavasti paremmin on mennyt kuin Suomella.
Käsityksesi siitä, että julkisella sektorilla olisi pullamössöä on suorastaan naurettava. Jokainen media on uutisoinut esim. lastensuojelun työntekijöiden valtavasta työkuormasta, lähihoitajista 70 % harkitsee alanvaihtoa sekä työkuormasta johtuen että poliittisista valinnoista, jotka estävät heitä tekemästä työtään hyvin (ei ole aikaa).
AIka jännästi Kepu ja varsinkin Kokoomus ovat ottaneet julkisen sektorin silmätikukseen. Kuntatiedotuksen mukaan kuntien lakisääteiset tehtävät (536 kpl) ja lakisääteiset velvoitteet (yli 1000 kp) ovat kasvaneet kaikkein eniten 2000-luvulla, eli juuri kepun ja kokomuksen valtakausilla. Kunnat lupuisivat mielellän osasta tehtäviä, osahan on sellaisia, että niiden puuttuminen vaarantaisi yhteiskunnan.
Lakisääteisyys edellyttää poliittista päätöksentekoa, joten käännähän vain se syyttävä sormesi sinne omaan puolueesi. Hallitus ei ole niitä lupaamiaan norminpurkuja edes aloittanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ansiosidonnaisen päivärahan verotus nostettiin 25% on tosi reilua viedä työttömältä joka on msksanut palkastaan liiton jäsenmaksut.
Ei tiedä itkeäkö vai nauraa. Voi pyhä yksinkertaisuus. Vau, olet ihan ruhtinaalliset liiton jäsenmaksut maksanut. Kuinkas paljon olet siitä ansiosidonnaisesta päivärahastasi maksanutkaan? Vinkki: et ihan hirveän paljoa.
Tätä muuten kuulee aika paljon, että "mulla on oikeus, oonhan itse maksanut tästä".
Heitetään nyt vaikka hatusta, että joku maksaa 50 € kuukaudessa jäsenmaksua. Vuodessa olisi maksanut 600 €. Liiton raha on tosi helpostikin esim. 1600 € kuussa tai enemmänkin, joten saadakseen YHDEN kuukauden liiton työttömyyskorvauksen itselleen kustannettua, pitäisi maksaa jäsenmaksua reilut 2,5 vuotta.
Ja tässäkin on vielä virhe. Jäsenmaksusta vain pieni osa on työttömyyskassamaksua. Suurin osa liiton jäsenmaksua. Sitä kassamaksu voi olla vaikkapa 100 vuodessa, jolloi 1600 euron kuulausipäivärahaan liitossa on pitänyt olla 16 vuotta.
Tätähän ensin hallitus ehdotti, mutta ei aikaakaan kun kyynelsimäiset kuntatyöntekijät olivat julkisuudessa itkemässä, ettei tämä käy päinsä.
Sitten kiky siirrettiin työmarkkinaosapuolille, jotta eri alat voivat itse päättää mikä heille sopii parhaiten. Julkinen kunta-ala itse päättivät, että leikataan osa lomarahoista - ei siis edes koko rahaa - kun taas joillakin toisilla aloilla pidennettiin esim työaikaa. Kunnallisilla on kuitenkin paljon pidemmät lomat kuin yksityisellä, pidempi työaika olisi ollut suunnilleen kaksi lomapäivää vähemmän, mutta ei lomarahaleikkausta. Valitsitte lomarahat.
Duunaripuunari kirjoitti:
Tätähän ensin hallitus ehdotti, mutta ei aikaakaan kun kyynelsimäiset kuntatyöntekijät olivat julkisuudessa itkemässä, ettei tämä käy päinsä.
Sitten kiky siirrettiin työmarkkinaosapuolille, jotta eri alat voivat itse päättää mikä heille sopii parhaiten. Julkinen kunta-ala itse päättivät, että leikataan osa lomarahoista - ei siis edes koko rahaa - kun taas joillakin toisilla aloilla pidennettiin esim työaikaa. Kunnallisilla on kuitenkin paljon pidemmät lomat kuin yksityisellä, pidempi työaika olisi ollut suunnilleen kaksi lomapäivää vähemmän, mutta ei lomarahaleikkausta. Valitsitte lomarahat.
Julkisella sektorilla piteni myös työaika...
Veronalennus kannustaa työn tekemiseen ja tämä on juuri oikea suunta, koska kaikki hyvinvointi syntyy työstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1. Puolustus (529 €/v)
6. Koulutus (2 392 €/v)
Yhteensä (21 833 €/v)
Niinpä. Huvittavaa jotenkin. Kolmannen opiskelevan lapsen tulevaa ammattia ei edes vaivauduta mainitsemaan. Oisko opettaja. Lääkäri ei nyt ainakaan, se tuli selväksi.
Kreikasta sen verran, että sinne annettavat rahat maksetaan Euroopan vapausmekanismista, joka on Luxembourgissa oleva yritys. Tämän perustamisesta ja pääomittamisessa vastasi pääosin kokoomus ja demarit, muun six packin vihellellessä vieressä.
Tämä vastustaminen oli ajankohtaista viime kaudella, nyt kun nimi on papereissa on aika noudattaa sopimusta. Silläkään ei ole merkitystä noudattaako Suomi sopimusta, koska vakausmekanismilla on 80% määräenemmistöllä oikeus lainoittaa, sanoi Suomi mitä tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä hallitus on ottanut vain pieni- ja keskituloisilta pois eikä isotuloisia ole rokotettu lainkaan. Miksi?
Miten heiltä otettaisiin pois?
Reippaat veronkorotukset pääoma- ja osinkotuloihin ja yrityksille. Siitä se lähtee. Omistajan on nyt vain yksinkertaisesti hyväksyttävä että lihavat vuodet ovat ohitse, on aika sijoittaa takaisin suomalaiseen yhteiskuntaan.
Mitä tapahtuu kun työn verotusta kiristetään? Työn tekeminen vähenee.
Mitä tapahtuu kun pääoman verotusta kiristetään? Investointien määrä vähenee.
Uudet työpaikat syntyvät investoinneista. Jos tämä maa ei vielä ole konkurssissa, niin tällaisten veronkorotusten jälkeen olisi. Pääomalla on vapaa liikkuvuus, halusit tai et.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei päivääkään, että julkisen sektorin syöttiläät eivät jaksaisi itkeä lomarahoistaan. Ei paksuun kalloon uppoa millään rautalangasta väännetyllä aapismallillakaan julkisen talouden ongelmat. Näiden syöttöporsaiden ratkaisu on aina sama: ottakaa joltain muulta.
Sinä, kerropa minulle, miten minun, kuntatyöntekijän, lomarahojen leikkaus "nostaa Suomen" ja auttaa vientiä vetämään. Ihan vilpittömästi haluan tietää, kun en vain ymmärrä.
Siten että se sinunkin lomarahasi maksettiin velaksi. Lomarahan sijaan se sama raha voidaan käyttää yksityisen yritysten kilpailukyvyn parantamiseen mm. veronalennuksilla, verotuksen, työvoiman kustannusten rakennetta muuttamalla ja yritystuilla (=kohdennettu veronpalautus).
Parantunut kilpailukyky auttaa voittamaan tarjouksia ja luomaan työtä ja tätä kautta hyvinvointia. Yhdellä prosentilla hävitty tarjous tuo kauppaa 0€
Oletteko varmoja että ei olisi ollut varaa maksaa? Jos teidän veroprosenttinne olisi ollut vaikka 15 %-yksikköä pienempi ja olisitte sijoittaneet summan osakkeisiin ja tuotot myös, paljonko omaisuutenne olisi ollut 16 vuoden sijoittamisen jälkeen, olettaen että tuotto on vaikka maltillinen 6%. Veikkaan että reilustikin tuotoilla ja säästöillä olisitte kattaneet koulutuksen.
Surullisena katson aika-ajoin saapuvaa eläkelaskelmaa koskien YELmaksujani. Jos pääsen eläkkeelle 68-vuotiaana minun maksamani YEL-maksuni saan takaisin jos elän yli 120-vuotiaaksi. Ja tässä ei ole otettu edes huomioon diskonttausta päivän arvoon vaan ihan ilman inflaatiotarkistuksia. Jos tämä diskonttaus tehtäisiin, pääsisin omilleni vasta ollessani reilusti maailman vanhin elossa oleva ihminen. Mieluummin oisin itse säästänyt ja sijoittanut nämäkin rahat itse kuin heittänyt kankkulan kaivoon.