Hallitus vei 650 euroa
Olenpa innoissani, 650 euroa höpönlöpönlööhön. Kyllä v--uttaa.
Kommentit (102)
Vierailija kirjoitti:
Ei päivääkään, että julkisen sektorin syöttiläät eivät jaksaisi itkeä lomarahoistaan. Ei paksuun kalloon uppoa millään rautalangasta väännetyllä aapismallillakaan julkisen talouden ongelmat. Näiden syöttöporsaiden ratkaisu on aina sama: ottakaa joltain muulta.
No jos sä et tarvitse sairaanhoitoa, poliisia, palokuntaa, kouluja, päivähoitoa, teitä, joukkoliikennettä, kirjastoa tai minkäänlaista hallintoa niin toki ne kaikki myös ei listassa olevat julkiset palvelut voidaan lopettaa. Tuskinpa olisit myöskään valmis maksamaan 100 euroa/lääkäri käynti sen julkisen 10 sijasta.
Vierailija kirjoitti:
Ansiosidonnaisen päivärahan verotus nostettiin 25% on tosi reilua viedä työttömältä joka on msksanut palkastaan liiton jäsenmaksut.
Ihan yleissivistyksenä, Suomessa verotetaan tuloja, joko ansiotuloina tai pääomatuloina.
Ansiotuloja ovat palkkatulot, ansiosidonnainen päiväraha, eläkkeet jne. josta maksetaan saman suuruinen vero.
Ja jos maksat ansiosidonnaisesta 25% veroa, niin se perustuu verokortin arvioon, joka tasataan lopullisen verotuksen yhteydessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei päivääkään, että julkisen sektorin syöttiläät eivät jaksaisi itkeä lomarahoistaan. Ei paksuun kalloon uppoa millään rautalangasta väännetyllä aapismallillakaan julkisen talouden ongelmat. Näiden syöttöporsaiden ratkaisu on aina sama: ottakaa joltain muulta.
No jos sä et tarvitse sairaanhoitoa, poliisia, palokuntaa, kouluja, päivähoitoa, teitä, joukkoliikennettä, kirjastoa tai minkäänlaista hallintoa niin toki ne kaikki myös ei listassa olevat julkiset palvelut voidaan lopettaa. Tuskinpa olisit myöskään valmis maksamaan 100 euroa/lääkäri käynti sen julkisen 10 sijasta.
Itse mielelläni maksan tuon 100€ lääkärikäynnistä yksityisellä. Halpa hinta helposta ja nopeasta hoitoonpääsystä. Ja niin maksaa aika moni muukin kyllä..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ansiosidonnaisen päivärahan verotus nostettiin 25% on tosi reilua viedä työttömältä joka on msksanut palkastaan liiton jäsenmaksut.
Ihan yleissivistyksenä, Suomessa verotetaan tuloja, joko ansiotuloina tai pääomatuloina.
Ansiotuloja ovat palkkatulot, ansiosidonnainen päiväraha, eläkkeet jne. josta maksetaan saman suuruinen vero.
Ja jos maksat ansiosidonnaisesta 25% veroa, niin se perustuu verokortin arvioon, joka tasataan lopullisen verotuksen yhteydessä.
Erona toki on, että palkkatuloista tehdään tietyt vähennykset, joita ei etuisuuksista tehdä. Jos tienaat palkkana 12000€ tai saat etuina, niin veroprosentti nousee noin 2,5% --) 20%
Vierailija kirjoitti:
Ja yhä edelleen julkisella puolella on paljon pitemmät lomat, sillä lauantai-päiviä ei lasketa lomapäiviksi, toisin kuin yksityisillä.
Ja myös palkkataso on karannut käsistä, jos niitä verrataan yksityisiin palkkoihin.
Ja pitempi loma tarkoittaa myös isompaa lomapalkkaa ja lomaltapaluurahoja.
Yksityisellä työskentelevät kiljuisi riemusta, jos olisi samat edut.
Sbubb nauttii Euroopan investointipankin varapääjohtajana 24 000 euron kuukausipalkkaa. Maksaa tuosta ehkä jonkun verran verojakin.
En usko, että isokenkäiset ymmärtää pienituloisia monien tonnien kuukausipalkoillaan.
Menetykset kirpaisevat, mutta yritän muistaa olla kiitollinen työpaikastani ja olla alkamatta ammattinaukujaksi.
Koulunkäynti yksityisellä puolella tekee keskimäärin 5000- 10000 per vuosi. Laskutetaan syksyllä, kiitos.... Ai niin, unohdin laskea mukaan materiaalit..
Synnytys alateitse 3000, sektiolla 8000, aivoleikkus 150000.... Vieläkö maksat mielellään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Korotusta tuo on, kun siinä verokortissa on viime vuosina ollut prosenttina 19-20,5.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja jos maksat ansiosidonnaisesta 25% veroa, niin se perustuu verokortin arvioon, joka tasataan lopullisen verotuksen yhteydessä.Erona toki on, että palkkatuloista tehdään tietyt vähennykset, joita ei etuisuuksista tehdä. Jos tienaat palkkana 12000€ tai saat etuina, niin veroprosentti nousee noin 2,5% --) 20%
Totta, mutta työssäkäymisestä syntyy myös kuluja, jotka huomioidaan vähennyksenä, toisin kuin työttömällä.
Valopäät! Paljonko keskituloisen arjessa tuntuu 600 euroa vuodessa? Aivan! Ei tunnu mitenkään. Maan taloustilanne on mikä on. Sadattuhannet ovat olleet töittä jo pitkään. Heidän tulonmenetyksensä on helpolla 600 euroa kuukaudessa ja enemmänkin.
Pitäisi tajuta, että oma vihreällä oksalla pysyminen johtuu siitä, että toisia potkitaan vaihtopenkille toistaiseksi. Taitaa vain olla liian vaikea niinkin pitkälle koulutettujen, kuin esimerkiksi opettajien, ymmärtää.
En ole huomannutkaan, että verotus olisi keventynyt. Mulla on täsmälleen samat tulot kuin viime vuonna, mutta palkkaa tulee 10 euroa vähemmän joka kuukausi, ja lisäksi vielä lomarahaleikkaus.
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa vietiin enemmän. Olen ope ja hallitus vei ton reilut 600 kikyllään (vitsi mä vihaan tuota sanaa, erityisesti Sipilän sanomana) ja oma työnanatajakunta vei vielä paljon enemmän uusilla luokkakokousyksikköön. Entisen 18 oppilaan sijasta uusissa luokissa on ollut 25 oppilasta eli kuusi vuosiviikkotuntia meni, vaikka työmäärä itse asiassa pysyy melkein samana esim kokeiden ja esseeharjoituksien tarkistamista on ihan saman määrä.
Pitää muistaa jaksaa olla iloinen veronmaksaja van, koska jollakulla menee vielä huonommin, mutta ei ainakaan Sipilällä ja Bernerillä.
Mutta ethän sä olekaan veronmaksaja. Palautat osan veroeuroista vain takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa vietiin enemmän. Olen ope ja hallitus vei ton reilut 600 kikyllään (vitsi mä vihaan tuota sanaa, erityisesti Sipilän sanomana) ja oma työnanatajakunta vei vielä paljon enemmän uusilla luokkakokousyksikköön. Entisen 18 oppilaan sijasta uusissa luokissa on ollut 25 oppilasta eli kuusi vuosiviikkotuntia meni, vaikka työmäärä itse asiassa pysyy melkein samana esim kokeiden ja esseeharjoituksien tarkistamista on ihan saman määrä.
Pitää muistaa jaksaa olla iloinen veronmaksaja van, koska jollakulla menee vielä huonommin, mutta ei ainakaan Sipilällä ja Bernerillä.
Miksi olet iloinen että jollain menee huonommin?
Siis ei uskoisi opettajilta tuollaista kommenttia. Oma puoliso ei koskaan möläyttäisi noin typeriä sillä se että menee huonosti on sitä että jollain oppilaan vanhemmalla menee huonosti ja se heijastuu.
Hassua että nykyään kun selaa opettajalehteä niin siellä tosiaan on vaalimainoksissa kokoomuslaisia ja se aate ei oikein sovi opetusalalle mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Sinä, kerropa minulle, miten minun, kuntatyöntekijän, lomarahojen leikkaus "nostaa Suomen" ja auttaa vientiä vetämään. Ihan vilpittömästi haluan tietää, kun en vain ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä, kerropa minulle, miten minun, kuntatyöntekijän, lomarahojen leikkaus "nostaa Suomen" ja auttaa vientiä vetämään. Ihan vilpittömästi haluan tietää, kun en vain ymmärrä.
Sinun lomarahojesi leikkaamista voidaan käyttää verotuksen keventämiseen, mikä johtaa työstä aiheutuvien kustannusten laskemiseen, mikä parantaa kilpailukykyä.
Tosin Suomessa torjutaan ydinkärkiohjusta kärpäslätkällä. Koko hiton talous on haukkaamassa paskaa ja palkansaajien ansioita pitäisi kilpailukyvyn kohottamiseksi laskea AINAKIN 10 prosenttia. Toki myös yrittäjien pitäisi osallistua siihen, että suut pistetään säkkiä myöden.
Näyttää kaikkineen olevan liian mutkikas juttu, kun aina vain kytätään silkkaa omaa kukkaroa...
Duunaripuunari kirjoitti:
Olet saanut/tulet saamaan sen melkein kokonaan takaisin tässä pitkin vuotta alentuneen tuloveron muodossa.
Sinun työsi julkisella sektorilla kustannetaan tällä hetkellä kokonaan velaksi, mitä itse ehdotat ratkaisuksi?
Juu, hallitus alensi tuloveroa, mikä tarkoittai pieni- ja keskituloislle mitätöntä lsiää/kk, suurituloisille sitten enemmän. Tuloveron alentamisen vastapainoksi hallitus korotii välillisiä veroja, niitä tasaverotettuja.
Kokonaisveroasteemme on siis noussut, siitä huolimatta, että hallitus lupasi toisin.
Minä voisin ehdottaa sinulle ratkaisuksi, että mietipä hieman, jos vanhempasi olisivat joutuneet kustantamaan koulutuksesi itse peruskoulusta alkaen. Peruskouluvuosi maksaa reilun 9000€/oppilas/vuosi, lukiokoulutus n.8000€/oppilas/vuosi. Tähän päälle vielä mahdollinen korkeakoulutus, niin sinun velkasi yhteiskunnalle on kasvanut 25-ikävuoteen mennessä lähes 300 000 euroon (sis. kaikki julkiset palvelut).
Noihin hintoihin sisältyvät opettajien ja muun henkilöstön palkkakustannukset. Olisiko vanhemmillasi ollut rahaa maksaa tuo 300 000 euroa?
Me olemme Suomessa valinneet mallin, jossa julkiset palvelut kustannetaan yhteisvastuullisesti. Tämä takaa yhteiskunnalle myös sen, että köyhempien vanhempien lahjakkaisen lasten potentiaali tulee yhteiskunan käyttöön.
Julkisella työskentelevät ihmiset eivät kuluta rahaa, he myös tuottavat sitä. Julkisen sektorin osuus tuottavuudesta on kolmasosa, mutta se tuottaa myös asioita, jotka kokretisoituvat vasta vuosien päästä, joten niiden tuottavuutta on vaikea ennustaa.
Julkinen sektori on siis tarpeellinen, etenkin koulutuksen, poliisi- ja pelastustoimen, terveyden- j asairaanhoidon osalta, mutta myös virkamieskunta. Ilman virkamieskunnan tarkistuksia, lupisa jne. sinäkin saattaisit asua esim. asunnossa, jonka sähkötyöt on tehty vastoin määräyksiä, eli hengenvaarallisesti.
Sinä olet vain kovin yksinkertainen ,koska et osaa ajatella nenääsi pidemmälle.
Olen koko ikäni ollut yksityisellä työssä, mutta arvostan todella paljon julkisia palveluita.
Ps. Koko kestävyyvajeemme voitaisiin kattaa joko ppistamalla turhat ja tuottamattomat yritystuet (9mrd/vuosi) - tai vaihtoehtoisesti panostamlla veronmaksun välttelyn tutkimiseen (1,5-5 mrd/vuosi) .
Samalla voisimme säilyttää hyvinvoinivaltion jljellä olevat asiat, jotka takaavat sen oikean mahdollisuukisien tasa-arvon - myös yhteiskunnalle itselleen.
38 pyytää anteeksi kirjoitusvirheitä, näppämistössäni on tahmeuttaja kone tuntuu heiman bugittavan.
Vierailija kirjoitti:
Duunaripuunari kirjoitti:
Olet saanut/tulet saamaan sen melkein kokonaan takaisin tässä pitkin vuotta alentuneen tuloveron muodossa.
Sinun työsi julkisella sektorilla kustannetaan tällä hetkellä kokonaan velaksi, mitä itse ehdotat ratkaisuksi?
Tässä näkee millaisia uuvatteja suomalaiset on. Hurrataan miten veronkevennyksilla "saa takaisin" leikatun palkan eikä ymmärretä että se veronkevennys on yhtä lailla leikkaus. Joko se korvataan velanotolla tai sitten leikataan palveluista. Sen jälkeen vielä jeesustelee että toisen työ kustannetaan sillä velanotolla. :D
Mä olen idioottien ympäröimä!!!!
Jos niinkuin alettais ihan talouden perusteista. veronkevennys ei ole kululeikkaus. Se on tulojen pienennys (julkisen sektorin näkökulmasta.) jotenkin tuntuu että julkisella puolella ja poliitikoilla ovat ihan perusteet hukassa kuten ja meno. Jatkokurssi voisi olla itten että miten pienennetään menoja, eli tehdään leikkauksia. Sitten kun nämä ovat hallussa niin palataan vaikeampiin topikkeihin esim kuten esimerkisi miten verojen pienentäminen itseasiassa kasvattaa verokertymää ja verojen nosto pienentää verokertymää.
Vierailija kirjoitti:
Paljonko luulet, että yksityissektorin korkeakoulutettu tienaa verrattuna julkisen puolen korkeakoulutettuun? Tasataan heti, sillä silloin me olisimme julkisella puolella saamapuolella. Ja siinä samalla lomatkin tasoihin. Mielelläni minulle ja suurimmalle osalle julkisen puolen ihmisistä kävisi, mutta yhteiskuntahan siinä kaatuisi. Tällä hetkellä yksityisen puolen työntekijöiden tulisi tyytyä hiljaa nykytilanteeseen, sillä julkisen sektorin palkkakuoppa takaa yhteiskunnan edes jonkinmoinen pyörimisen.
Nykyään asiantuntijoiden palkassa ei ole enää suuta eroa yksityisellä vs. julkinen. Saattaapa olla niin, etä julkisella palkka on jopa isompi, kun moneen tehtävään saa henkilökohtaisen lisän eli 40 prosenttia tehtäväkohtaisen päälle. Mikä käytännössä tulee esimiehen arvion mukaan täytenä, kun olet 'hyvä tyyppi'. Jos palkka sattuu olemaan pari sataa euroa pienempi julkisella (kuten esim. minun tehtävässä olisi), niin kyllä kuule verotus kompensoi ihan kivasti. Ja lisäksi työaika julkisella on lyhyempi ja lomat pidemmät.
Ja tämä koskee monta matalapalkka-alaakin eli lähihoitajat tienaa paremkin kunnalla kuin yksityisellä.
Joten lopettakaa se jauhaminen huonoista palkoista. Ysäväninon muuten lukiossa vanhempi lehtori ja tienaa reilusti yli 50 000 euroa vuodessa On itse kertonut, joten sen jälkeen kyllä alkanut hieman ihmetyttämään tämä opettajien joukkokitinä surkeista palkoista. Kyllä minäkin olisin lomalla koko kesän ja nostaisin ylin neljän tonnin palkkaa mielelläni.
Voi kuule, yksityisellä sektorilla on valtavasti työntekijöitä, jotka eivät saa lomarahaa lainkaan.