Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ison perheen pyykkirumba. Kuinka olette ratkaisseet?

Vierailija
17.06.2017 |

Meillä nyt 5 henkilöä perheessä ja kohta syntyy kuudes.
Pyykkiä tulee aivan älyttömästi.

Ongelmana onkin lähinnä puhtaan pyykin lajittelu. Pyykit nostetaan isolle tasolle ja siihen ne kerääntyy vuoreksi. Myös saunassa on puhdasta pyykkiä niin että se on lähinnä pyykinsäilytyspaikka.

Parittomia sukkia on joka paikassa.
Sitten kun vaatteita haetaan niin iso pyykkivuori kaatuu lattialle ja sen jälkeen niitä ei kukaan nosta siitä ja päältä kävellään kunnes ne on taas likaisia ja minä pyykkään.

Varmaan pitäisi saman tien laittaa kaappiin mutta ei jaksa. Monesti pyykkään illalla ja juuri ennen nukkumaanmenoa laitan kuivumaan. Illalla sitten otan puhtaat pyykit pois narulta ja uudet tilalle ja nukkumaan. En jaksa lajitella enää illalla. Nyt olen jo kotona äitiyslomalla mutta ei ole yhtään energiaa päivisin mihinkään ylimääräiseen.

Ennen vauvan syntymää tämä ongelma on ratkaistava jotenkin.
Mietinkin että toimiikohan sellainen että jokaisella on oma puhtaan pyykin kori josta sitten viedään itse vaatteet kaappeihin?
Kylppärissä ei sitten muuta taida ollakaan kun pyykkikoreja mutta parempi varmaan sekin kuin tämä nykyinen kaaos jota olen sietänyt vuosia.

Kylppäri on niin kammottavassa kunnossa että ei sinne voi ulkopuolisia päästää.
Muuten koti on siisti mutta tuo pyykkihuolto kuuluu inhokkihommiini.

Kommentit (220)

Vierailija
181/220 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyyheliinat, tyynyliina, aluslakanat ja pussilakanat aina 60.

Vierailija
182/220 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niillä puhtaan pyykin koreilla siirrät vaan ongelmaa. Viikkaa ja vie sylissä kaappiin. Kohta sulla on vaan kämppä täynnä koreja, joita potkit pois edestä. Et sinä ahkerammaksi muutu korien myötä.

Ne korit olisi siis tarkoitus pitää kodinhoitohuoneessa. Jokaiselle on oma kori johon voin puhtaat vaatteet tiputtaa ja niistä voi jokainen viedä omat vaatteensa kaappeihin.

Jää ne isot pyykkivuoret pois josta et löydä yhtään mitään.

Pakko sitä on jotain koittaa. Tuskin tässä ahkerammaksi muutun ilman korejakaan. Ja jää kokonaan pois se inhoamani työvaihe eli pyykkien viikkaaminen ja vieminen kaappeihin. Minä lajittelen ja jokainen hoitaa sitten loppupyykkihuollon kuten parhaakseen näkee, kunhan vaan vie kaappiin.

Ikeassa on sellaisia taitettavia pyykkikoreja joita helppo kantaakin ja saa taitettua pieneen tilaan jos korit joskus tyhjiä.

AP

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/220 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1. Ostakaa vähemmän vaatetta.

2. Päällysvaatteita ei tarvitse pestä joka käyttökerran jälkeen, ei myöskään farkkuja. Jatkuva peseminen kuluttaa ja taas pitää ostaa uusia.

3. Kuivuri.

4. Mies huolehtii omista pyykeistään.

5. 13-vuotias alkaa huolehtia omista pyykeistään ja saa vastuullisuudestaan jotain mitä haluaa.

6. Lakanat pestään 2viikon välein.

7. Pienemmätkin saa opetettua, mikäli osaa käyttää älypuhelinta, ei se pesukone ole monimutkaisempi. Samoin viikkaus yms.

Se kuivuri kuluttaa vaatteita enemmän kuin joka käyttökerran jälkeen pesu.

Vierailija
184/220 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niillä puhtaan pyykin koreilla siirrät vaan ongelmaa. Viikkaa ja vie sylissä kaappiin. Kohta sulla on vaan kämppä täynnä koreja, joita potkit pois edestä. Et sinä ahkerammaksi muutu korien myötä.

Ne korit olisi siis tarkoitus pitää kodinhoitohuoneessa. Jokaiselle on oma kori johon voin puhtaat vaatteet tiputtaa ja niistä voi jokainen viedä omat vaatteensa kaappeihin.

Pakko sitä on jotain koittaa. Tuskin tässä ahkerammaksi muutun ilman korejakaan. Ja jää kokonaan pois se inhoamani työvaihe eli pyykkien viikkaaminen ja vieminen kaappeihin. Minä lajittelen ja jokainen hoitaa sitten loppupyykkihuollon kuten parhaakseen näkee, kunhan vaan vie kaappiin.

Ikeassa on sellaisia taitettavia pyykkikoreja joita helppo kantaakin ja saa taitettua pieneen tilaan jos korit joskus tyhjiä.

AP

Ei niitä kuitenkaan kukaan viitsi sieltä korista mihinkään kantaa ja viikkailla, kun eivät ole tähänkään asti sitä tehneet. Kaivavat vaan sieltä korista tarvitsemansa ja loput jää siihen.

Kuulostaa, että teillä on ihan hirvittävät määrät vaatetta jokaisella, jos kerran vuoriksi asti kertyy ja pyörii käyttämättömänä lattioilla ja tasoilla? ehkä niiden reilu karsiminen selkeyttäisi tilannetta?

Vierailija
185/220 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samalla vaivalla kuin lajittelet vaatteet koreihin, viikkaat ne jo pinoihin ja siitä sitten kaappiin. En ymmärrä tuollaista välivaihetta, sitäpaitsi vaatteet menevät epäsiisteiksi, jos ne ovat mylläkässä jossain koreissa ja niitä sitten kaivellaan sieltä. 

Vierailija
186/220 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä myös 3 lasta. Olen ratkaissut asian niin, että vaatteita on järkevä määrä, ne pestään vasta kun ovat likaisia. Pojilla on erikseen ulkoilufarkut ja haalarit eteisessä. Nämä saavat olla likaisia pidemmän aikaa.

Meillä kone käy lähes pelkästään ajastettuna niin, että yksi kone on valmis aamulla ennen töitä ja toinen kun tulen töistä kotiin. Kun kone piippaa pojat kisaavat siitä, kuka ehtii poimia omat kuivat vaatteet ensin pyykkitelineeltä. Joku viikkaa, joku ei. Osa ei välttämättä pääse kaappiin asti, kunhan on omassa huoneessa. Ripustan sitten märät pyykit.

Sama iltapäivällä - kone piippaa, kisa alkaa ja minä ripustan märät pyykit.

Vierailija
187/220 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitää tehdä lisää lapsia jos et jaksa edellisiäkään???

Vierailija
188/220 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitää tehdä lisää lapsia jos et jaksa edellisiäkään???

Inhoan pyykkihuoltoa=en jaksa lapsiani???

Ok..

Vierailija
189/220 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP

Ei niitä kuitenkaan kukaan viitsi sieltä korista mihinkään kantaa ja viikkailla, kun eivät ole tähänkään asti sitä tehneet. Kaivavat vaan sieltä korista tarvitsemansa ja loput jää siihen.

Kuulostaa, että teillä on ihan hirvittävät määrät vaatetta jokaisella, jos kerran vuoriksi asti kertyy ja pyörii käyttämättömänä lattioilla ja tasoilla? ehkä niiden reilu karsiminen selkeyttäisi tilannetta?

No onpahan ainakin niissä koreissa ja jokaisella oma eli ei tarvi koko isoa kasaa käydä läpi jos haluaa löytää omansa.

Pakko tuota on koittaa koska en halua että tilanne jatkuu enää entisenlaisenakaan.

Onneksi lapset kuitenkin tottelee eli vie kyllä kaappiin jos käsken.

Karsin jo muutama kuukausi sitten huonot vaatteet pois.

Vaatetta voi vielä olla liikaa mutta jos laskee että perheessä on viisi ihmistä niin kyllähän sitä vaan kertyy vaikka kuinka yrittää pitää määrän maltillisena.

Joskus pyykkihuolto kuului lempparikotitöihini mutta silloin lapsia oli vain yksi. Silloin myös silitin usein.

Nyt on ongelmana myös toimimaton kodinhoitohuone. Liian vähän laskutilaa ja pieni huone muutenkin.

AP

Vierailija
190/220 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samalla vaivalla kuin lajittelet vaatteet koreihin, viikkaat ne jo pinoihin ja siitä sitten kaappiin. En ymmärrä tuollaista välivaihetta, sitäpaitsi vaatteet menevät epäsiisteiksi, jos ne ovat mylläkässä jossain koreissa ja niitä sitten kaivellaan sieltä. 

No se juuri on se juttu etten jaksa viikkailla niitä vaatteita. Jos ne ovat jokaisella omassa korissa, niin jokainen hoitaa siitä sitten itse vaatteet eteenpäin. Joko viikkaa tai myttää kaappiinsa. Kunhan koko hoito ei kaadu enää yksin minun harteille.

AP

Vierailija
191/220 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt teidän pitäisi varmaan hellitää tuon pesuhysterian kanssa. Olen itse leikkaussalissa töissä, joten tiedän kyllä mitä on puhtaus ja mitä ei.

Ensinnäkin, lakanoiden vaihto riittää 2 vkon välein, tietty useammin jos on erityistä syytä. Käsipyyhkeet vaihdan vessoista kerran vkossa. Kylpypyyhkeet pesen kerran vkossa, vaikka useampaa pesua kai suositellaan. Mä pesen 60 asteessa ainoastaan liinavaatteet ja välillä miesten/pojan paitoja ja sukkia. Kaikille muille riiittää 40 asteen pesu, myös alusvaatteille ja tekniset urheilukamat ei juuri muuta lämpötilaa kestäkään.

Puhutte "puhtaista, pöpöttömistä vaatteista".  Ei niistä vaatteista mitään hyppykuppaa saa, vaikka ne pestäisiin matalammissakin lämpötiloissa. Järki käteen ja silleen. Emme voi, eikä meidän kannata tehdä elinympäristöstämme steriiliä. Jo nyt ollaan ongelmissa erilaisten superbakteerien kanssa, jotka ovat syntyneet liiallisten antibioottien käytön seurauksena. Kauhulla katson, kun blogistit lataavat youtubeen siivousvideoita. Jokainen tyylillään, mutta kaikenmaailman huonetuksut, järkyttävän vahvat pesuaineet, imurointipulverit...vähempikin riittää. Normaali pyykinpesu ja siivous riittää kyllä.

Ja olen itsekin kahden urheilevan nuoren äiti. Pyykkiä on ollut, mutta sen pesuun on pahimpinakin aikoina riittänyt 1 kone illassa. Vkonloppuisin lakanapyykkiä/pyyhepyykkiä tietty pari koneellista.

Alusvaattet suositellaan pestäväksi kuudessakympissä ihan juurikin sen vuoksi, että esim. ecoli ei kuole alle sen. Moni muu bakteeri ei myöskään saa kyytiä, alle kuudenkymmenen asteen.

En usko, että olet sairaalassa työssä. Muuten tietäisit tuonkin.

Jos sun neuvoilla hoidellaan pyykit, niin oletko varma, että siellä leikkaussalissas ei riehu MRSA?????

Olet satutäti, etkä muuta.

He-he, johan sinua alkoi hiertämään :). Jännä että tätä leikkaussalityöympäristöä on monien tällä palstalla niin vaikea uskoa. Sellainen työpaikka on aikoinaan kiinnostanut ja luulisin, että meitäkin tarvitaan. Mutta sinä varmaan et koskaan ole tarvinnut, etkä tule tarvitsemaan operatiivista hoitoa.

Ensiksi, tarkista faktat, täältä näet esim e.volin tarttumisesta: https://www.evira.fi/elintarvikkeet/tietoa-elintarvikkeista/elintarvike…

Yleensä tarttuu ruuasta huonon käsihygienian seurauksena. Naisilla e.coli on yleisin vti:n aiheuttaja ja kontaminaatio tapahtuu usein yhdynnässä, siksi yhdynnän jälkeiseen hygieniaan ja virtsaamiseen tulisi kiinnittää huomiota. 

Kyllä MRSA on vitsaus myös leikkaussalissa. Terveille ihmisille bakteeri ei ole vaarallinen, mutta sairaille ja vastustuskyvyltään alentuneille se on. Leikkaussalissa MRSA-kantaja ja pelkastään sille altistunut aiheuttaa AINA melko työlään suojautumisprosessin käynnistymisen bakteeerin leviämisen estämiseksi.

Jospa selvittäisit näitä asioita ennenkuin alat syyttelemään muita satutädeiksi, huoh.

t. Se leikkurin täti...ja ylpeä siitä.

Vierailija
192/220 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kuuden hengen perhe. Koskaan pyykkihuolto ei ole ollut ongelma.

Meillä ei ole käytössä kuivuria. Pyykkinarut ovat sisällä (talvisin käytössä) ja ulkona normi-pyykkiteline. Kodinhoitohoneessa ei tarkoituksella ole pöytätasoa, johon voisi pyykkiä viikata (tai mytätä) odottamaan, joten ne on hoidettava heti suoraan, kuivana ja viikattuina jokaisen omiin huoneisiin.

Yksi millä olen saanut homman sujuvaksi on armeijamainen kuri siinä, ettei niitä todellakaan jätetä odottamaan sitä reippaampaa hetkeä. Samantien vaan pois kodinhoitohuoneesta, koska uutta tulee aivan samantien tilalle.

Korijuttua olen joskus miettinyt, mutta itse en voi sietää korissa lojuvia vaatteita, joten en ole ottanut käyttöön.

Vierailija
193/220 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä viikkaan kuivurista suoraan kaappeihin. Yhden koneellisen pyykit viikkaa alle vartissa mutta jos niitä kerääntyy monta kokeellista, niitä ei pirukaan selvitä. Siksi joka ilta tyhjään kuivurin. Mies tekee niin että tyhjää kuivurit vasta kun laittaa sinne uusia ja se tyhjää kuivurit ikean kasseihin sitten niitä kasseja kertyy ja sieltä yritetään etsiä jotain. Eikäää. Viime kesänä kun mies olilomilla kävi noin. Olen ottanut opikseni. Koneellinen pestään, kuivataan ja kaappiin.

Olen myös vaatinut että kun sukkia tuodaan pyykki koriin, pari laitetaan yhteen pyykki pojilla. Altaan reunalla on aina pyykkisolla pussi rullata auki. Toimii ei enään sukka häSsäkään.

Mutta miten hoidettu tahrat? Se työllistää kun jokainen pitäisi ensin käsitellä jollain sappisaippualla yms. Kokoajan vihreät polvet ja persukset ja jätskiä syödään ja osa sulaa paidalle suklaata argg. Onko teillä miten, vai onko meillä vaan soittaiset muksut...

Ja punaviini mies sotki viikonloppuna paitansa, ei lähtenyt millään tahranpoistajalla ei kun roskiin.

Pyykin pesussa on hankalia tahrat! Siis te kepillä on enemmänkin muksuja miten saatte ja ehditte saamaan tahrat pois.

Vierailija
194/220 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä pesasen ne haalaritkin ja usein kengätkin päivittäin jos keli on ollut sellainen. Ihmekös jos neljäs käyttää vielä siistin näköisiä esikoiselta perittyjä vaatteita ja kenkiä, kun ei niitä ole pesty kerran vuodessa ja jätetty paskaisena lojumaan.

Älä valehtele. Jos koneeseen tuppaat nuo joka päivä niin ei kuule jää perittäväksi.

Kerranviikossa pestävät paidatkin menevät vuodessa niin huonoon kuntoon, että päätyvät räteiksi.....se kudos nyt ei vaan kestä tuollaista myllytystä.

On meillä jopa H&M:n vaatteet kestäneet pesua yhden käytön jälkeen. Meillä lapsi on nyt käyttänyt kolme vuotta kokoa 110/116, yhtään vaatetta en ole joutunut heittämään pois siksi että olisi niin huonossa kunnossa. Tosin en käytä kuivausrumpua, joten voi johtua siitä, että kestää.

Vierailija
195/220 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinuna en koreja hankkisi. Niinku yks sanoi joudut pian potkimaan ne pois tieltä, ja joku toinen mainitsi että lisäät vain yhden työvaiheen lisää itsellesi. Lisään vielä yhden miinuspuolen puhtaanpyykin koreille, pian huomaat että korit ovat niin täynnä että tursuavat taas yli kun lapset penkovat kiireissään juuri sen alimmaisen t paidan, ne on kohta taas pitkin lattioita ja pesussa. Ehdottaisin että suosiolla muutat tapojasi.

Viikkaa vaatteet samantein ja viet ne kaappeihin. Varma onnistuminen. Hetki menee rutinoitumiseen. Ainoastaan tuolla keinolla pääset ongelmastasi.

Vierailija
196/220 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tahranpoisto onnistuu tahranpoistojauheella joka laitetaan pesujauheen joukkoon pesuainelokeroon

Vierailija
197/220 |
20.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinuna en koreja hankkisi. Niinku yks sanoi joudut pian potkimaan ne pois tieltä, ja joku toinen mainitsi että lisäät vain yhden työvaiheen lisää itsellesi. Lisään vielä yhden miinuspuolen puhtaanpyykin koreille, pian huomaat että korit ovat niin täynnä että tursuavat taas yli kun lapset penkovat kiireissään juuri sen alimmaisen t paidan, ne on kohta taas pitkin lattioita ja pesussa. Ehdottaisin että suosiolla muutat tapojasi.

Viikkaa vaatteet samantein ja viet ne kaappeihin. Varma onnistuminen. Hetki menee rutinoitumiseen. Ainoastaan tuolla keinolla pääset ongelmastasi.

Ai ap:n ei kannata yrittääkkään opettaa lapsiaan kantamaan pyykkejään huoneisiinsa? Tulee vain itse muuttaa omat tavat ja viedä isojenkin lasten vaatteet kaappeihin?

Vierailija
198/220 |
16.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn rumbakurssilla.

Vierailija
199/220 |
16.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama.

Vierailija
200/220 |