Ison perheen pyykkirumba. Kuinka olette ratkaisseet?
Meillä nyt 5 henkilöä perheessä ja kohta syntyy kuudes.
Pyykkiä tulee aivan älyttömästi.
Ongelmana onkin lähinnä puhtaan pyykin lajittelu. Pyykit nostetaan isolle tasolle ja siihen ne kerääntyy vuoreksi. Myös saunassa on puhdasta pyykkiä niin että se on lähinnä pyykinsäilytyspaikka.
Parittomia sukkia on joka paikassa.
Sitten kun vaatteita haetaan niin iso pyykkivuori kaatuu lattialle ja sen jälkeen niitä ei kukaan nosta siitä ja päältä kävellään kunnes ne on taas likaisia ja minä pyykkään.
Varmaan pitäisi saman tien laittaa kaappiin mutta ei jaksa. Monesti pyykkään illalla ja juuri ennen nukkumaanmenoa laitan kuivumaan. Illalla sitten otan puhtaat pyykit pois narulta ja uudet tilalle ja nukkumaan. En jaksa lajitella enää illalla. Nyt olen jo kotona äitiyslomalla mutta ei ole yhtään energiaa päivisin mihinkään ylimääräiseen.
Ennen vauvan syntymää tämä ongelma on ratkaistava jotenkin.
Mietinkin että toimiikohan sellainen että jokaisella on oma puhtaan pyykin kori josta sitten viedään itse vaatteet kaappeihin?
Kylppärissä ei sitten muuta taida ollakaan kun pyykkikoreja mutta parempi varmaan sekin kuin tämä nykyinen kaaos jota olen sietänyt vuosia.
Kylppäri on niin kammottavassa kunnossa että ei sinne voi ulkopuolisia päästää.
Muuten koti on siisti mutta tuo pyykkihuolto kuuluu inhokkihommiini.
Kommentit (220)
"Toi ap peseekin kaikki vaatteet yhden käyttökerran jälkeen mikä on järkyttävää vedentuhlausta ja vaatteet menee nopeasti huonoksi.
Järjetöntä touhua."
Niinpä. Uusperheen myötä olen huomannut, että on ihmisiä, jotka laittavat pyykkiin joka ikisen vaatekappaleen päältänsä yhden ainoan käyttökerran jälkeen - aivan järjetöntä luonnon kulutusta!!
Alusvaatteet ja sukat tietenkin pestään - kaikessa muussa käytetään järkeä, jos sitä vain löytyy...
Olen ihan varma, että joka ikinen täälläkin valittava perheenäiti on juuri niitä pesupyykkärimarttyyreitä, jotka pesevät ihan kaiken yhden ainoan käytön jälkeen - eikö edes niiden mies koskaan sano, että nyt nainen STOP tuohon hulluuteen!!!
Meillä aivan sama ongelma. Kuivatustilaa ei ole, kolmikerroksinen teline tiellä kylppäristä, toinen samanlainen terassilla, pyykkiä niin paljon ettei ehdi kuivua ennen seuraavaa koneellista. Likaisia ja puhtaita pyykkejä siellä täällä, likaisten vuori ihan mahdoton, joskus sitä saa pienemmäksi kun pesee aivan koko päivän ja laittaa koko kämpän täyteen kuivumaan, mutta ei mee kauaakaan kun se on jo samanlainen, vaikka muutaman koneellisen pesisi päivittäin. Miehen ja teinin vaatteet sen verran isoja että pelkät t-paidat vie melkein yhden narun tuosta neliö telineestä.
1.5 koneellista pesin just sukkia, kyllä.. pelkkiä sukkia. Etsi niille sitten parit, nyt on säkillinen parittomia sukkia puhtaana, ajattelin heittää kylmästi roskiin nuo mille ei paria löytynyt.
Ja meillä 2 aikuista ja 1 teini, en tajua miten teette tämän isommat perheet. Kuovausrumpu helpottaisi, lähtisi yksi työvaihe välistä. Meillä myös sellainen ongelma, että se kone unohtuu usein tyhjentää ja käy joskus useamman kerran peräkkäin.
Mä heitän narulta miehen ja mun vaatteet meidän sängylle ja teinin vaatteet omaan pinoon, tämä yleensä silloin kun seuraava koneellinen on jo käynyt ja tarvitaan tilaa.
Siis peseekö joku esim. puuvillaneuleen, jonka alla on ollut t-paita, yhden päivän käytön jälkeen? Entä farkut?
Ainakin meidän kuivurissa on se verran monta ohjelmaa että pitää aika toope olla että siinä vaatteensa kutistaa.
Ihan parasta kun pesee täkit ja lakanat ja saa ne samana iltana sänkyyn. Suosittelen lämpimästi myös 11 kg koneita.
Terv. 140
Vierailija kirjoitti:
"Toi ap peseekin kaikki vaatteet yhden käyttökerran jälkeen mikä on järkyttävää vedentuhlausta ja vaatteet menee nopeasti huonoksi.
Järjetöntä touhua."Niinpä. Uusperheen myötä olen huomannut, että on ihmisiä, jotka laittavat pyykkiin joka ikisen vaatekappaleen päältänsä yhden ainoan käyttökerran jälkeen - aivan järjetöntä luonnon kulutusta!!
Alusvaatteet ja sukat tietenkin pestään - kaikessa muussa käytetään järkeä, jos sitä vain löytyy...
Olen ihan varma, että joka ikinen täälläkin valittava perheenäiti on juuri niitä pesupyykkärimarttyyreitä, jotka pesevät ihan kaiken yhden ainoan käytön jälkeen - eikö edes niiden mies koskaan sano, että nyt nainen STOP tuohon hulluuteen!!!
Mun miehen vaatteet haisee kyllä päivän jälkeen niin kamalalta että pakko pestä kaikki. Teinipojan vaatteista nyt ei varmaan tarvitse edes mainita. Aivan eri asia jos perheessä on pienempiä lapsia joiden vaatteet ei ala haisemaan vaikka muuten olisivatkin puhtaita. Itse käytän useamman päivän samoja vaatteita koska en juurikaan hikoile
Kyllä täytyy olla täysin elämänhallinta hukassa, jos pyykin pesemisestä ja lajittelusta saa tuollaisen elämääkin suuremman ongelman aikaiseksi.
Mutta paskanna toki se kuudeskin ipana, kun noin hyvin viidenkin kanssa arki tuntuu sujuvan :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mä en ymmärrä näitä kommentoijia jotka sanovat ettei tule pyykkiä joka päivä, myös päällyvaatteet. Eikö teidän perheessä kukaan harrasta mitään? Meillä 4krt viikossa harrastuksia, mm. Salibandy, jalkapallo, lentopallo.. saatikka sitten lapset rymyää pihalla päivät pitkät hiekassa ja ravassa, joka päivä vaihdettava päällyvaatteet myös, lisäksi korjailevat ja ruuvaavat ja tuunaavat pyöriään ja on öljyssä kädet ja vaatteet, plus nyt kesällä jätskit sotkee.. istuuko teidän päivät älylaitteillä omissa huoneissaan?? Anteeksi avautuminen, johtuu katkeruudesta pyykkikasoja kohtaan! :,D mutta ei vaan voi ymmärtää, meillä kun pyykkiä riittäisi joka päivälle. Omistamme myös 8kg koneen :D
Onko ihan pakko pestä ne "rymyvaatteet" ihan joka päivä vaikka tietää, että ovat yhtä rapaisia huomenna ennen puolta päivää? Eikö lapsillakin voi olla erikseen "työvaatteet" niin kuin meillä maatilan aikuisilla? Ne pestään sitten vaikka kerran viikossa tai jos niille tapahtuu jotain kamalaa, että on pestävä heti. Toki vaihdetaan välillä puhtaat, mutta pestään sitten kaikki viikon haalarit perjantaina.
8 kilon koneessa ei voi pestä pikapesulla täyttä koneellista urheiluvaatteita. Luulisi sinunkin perheen kone täyttyvän pelkistä urheiluvaatteista pari kertaa viikossa, kun eihän niitäkään tarvitse aina pestä heti.
Suunnittelua, hyvät pyykkärit! Täysiä koneellisia normaaliohjelmalla, ja sen verran vaihtovaraa niin urheilu- kuin pihavaatteisiin, että ei ihan joka päivä ole pakko pyykätä.
Nyt höpölöpön. Kuka oikeasti säilöö hiekka ja öljyvaatteita missään seuraavalle päivälle, sen haluaisin nähdä kun puet lapsillesi likaiset vaatteet.?? Kyllä me laitamme puhtaat, käydäänhän me kaupoilla ja touhuamme muiden ihmisten seurassa, en kyllä kehtaisi lapsiani pukea likaisiin vaatteisiin ja oikein että haalareihin, kesällä??? Jos joku harrastaa pallopelejä joissa juostaan hikipäässä niin kyllähän ne täytyy pestä pois haisemasta. Että en aio rajoittaa pyykkäämistä. Ps. Eikä meillä haise.
Kenen lapsen vaatteet ovat ihan joka päivä niin öljyisiä ja hiekkaisia, että ne on pakko pestä? Jos on, niin oikeasti kannattaisi hankkia jotain suojavaatteita. Nimenomaan hiekka- ja öljyleikit ovat sellaisia, joissa haalari on oikein hyvä vaihtoehto, eikä sitä samaa haalaria suinkaan pueta silloin, kun lähdetään ns. ihmisten ilmoille vaan kotona.
Et aio rajoittaa pyykkäämistä, mutta älä sitten tule parkumaan vaatevuoria ja sitä, että suuri osa ajastasi menee vaatehuoltoon. Omapa on asiasi.
Sehän tässä jännä ilmiö olikin. Kas kun mä en itke pyykkivuoria, kun niitä ei ole. Pyykit pestään päivittäin. Ja suuri osa aikaani ei kulu pyykkihuoltoon. Neuvoja annoin aplle jotka toimii meillä.
Asiaaa. Meilläkin päivittäin pyörii piika. Ei ole vuoria, ei kyyneleitä, ei kulu aikaa, eikä ylimääräisiä vaatekasoja ympäriinsä. Miten ihmeessä suurperheet voi vain parin päivän välein pyykätä. suurperheet ovat mielestäni 6henk. ylöspäin. Terv. 7lapsen äiti
Muutama hyvä niksi:
- on sen verran vaihtovaatteita, että ei ole pakko pestä heti samana päivänä, jotta olisi jotain päällepantavaa seuraavana päivänä
- käytetään samaa vaatetta/ pyyhettä/ muuta useamman kerran. Tämä edellyttää sitä, että niille on joku järkevä säilytyspaikka.
- varataan joku päivä pyykkäykseen silloin, kun pestävää on tavallista enemmän, esim. lakananvaihtopäivä, kesä- ja talvivaatteitten vaihto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Järjetöntä touhua."Niinpä. Uusperheen myötä olen huomannut, että on ihmisiä, jotka laittavat pyykkiin joka ikisen vaatekappaleen päältänsä yhden ainoan käyttökerran jälkeen - aivan järjetöntä luonnon kulutusta!!
Mun miehen vaatteet haisee kyllä päivän jälkeen niin kamalalta että pakko pestä kaikki. Teinipojan vaatteista nyt ei varmaan tarvitse edes mainita. Aivan eri asia jos perheessä on pienempiä lapsia joiden vaatteet ei ala haisemaan vaikka muuten olisivatkin puhtaita. Itse käytän useamman päivän samoja vaatteita koska en juurikaan hikoile
Onko mies navettatöissä tai muissa haisevissa hommissa, vai niin julmasti hikoileva? Eri materiaalit haisevat eri tavalla. Pahimpia ovat tummat tekokuidut.
Monelle riittää se, että vaihtaa päivittäin alusvaatteet ja sukat, jos ei tee erityisen likaisia hommia tai ole kova hikoilemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko mies navettatöissä tai muissa haisevissa hommissa, vai niin julmasti hikoileva? Eri materiaalit haisevat eri tavalla. Pahimpia ovat tummat tekokuidut.
Monelle riittää se, että vaihtaa päivittäin alusvaatteet ja sukat, jos ei tee erityisen likaisia hommia tai ole kova hikoilemaan.
Mies hikoilee paljon. Ei varmaan ainuttakaan teinipoikaa ole joka ei haisisi järkyttävälle, käy päivittäin suihkussa ja silti haisee, nyt 16v ja vähän alkaa helpottamaan haju
Vierailija kirjoitti:
Siis peseekö joku esim. puuvillaneuleen, jonka alla on ollut t-paita, yhden päivän käytön jälkeen? Entä farkut?
161 vastaa: ikävä kyllä näitä löytyy ja tätä palstaa luettuani pelkään, että löytyy aivan liikaa.
Olen tämän kertonut aiemminkin, mutta menköön taas: uuden miesystäväni luona laittelin pyykit kuivumaan. Seuraavana päivänä mieheni tyttö 10v. laittoi automatkalle puhtaat vaatteet ylleen niistä juuri pestyistä.
Talvella tehdyn automatkan (ei siis kuuma helle) jälkeen perille päästyämme, tyttö heitti jokaisen vaatteensa pyykkikoppaan. Myös farkut ja collegen, jonka alla oli ollut t-paita. Kysyin lapsen isältä, että ihanko tosiaan sun exäsi eli tytön äiti pesisi taas joka ikisen vaatteen, vaikka niillä ei ole tehty muuta kuin istuttu autossa muutama tunti!? Mies ei osannut vastata, mutta itse kieltäydyin ehdottomasti pesemästä farkkuja ja collegea saman tien uudestaan.
Onpas tähän tullutkin vastauksia 😲
Eli AP täällä kirjoittelee.
Kyllä, vaatteet vaihdetaan edelleen jatkossakin joka päivä. Keskimmäinen on erityislapsi joka pissaa housuihin. Joka päivä on se pissaläntti housuissa eli pyykkiin menee.
Lapset myös liikkuu paljon. Pelaa pihalla kaikennäköistä eli vaatteet likastuu. Joka ilta siis vaatteet pyykkiin ja lapset suihkuun. Esikoiselta saattaa huppari jäädä seuraavaan päivään päälle. Joskus myös housut.
Mutta toistaiseksi lasten vaatteet vaihdetaan päivittäin.
Kuivuriin en laita kaikkia vaatteita. Siellä kutistuu ja vetoketjut menee pilalle.
Ja edelleen moni olettaa, että ongelma on likainen pyykki. Sitä ei juurikaan ole, vaan ongelmana on puhdas pyykki.
Täällä olikin muutamalla käytössä tuo miettimäni vaihtoehto eli jokaiselle oma puhtaan pyykin kori. Siitä saa kaikki viedä sitten kaappeihinsa. Täytyy ajella ikeaan ja hakea nyt alkuun viisi puhtaan pyykin koria.
Olisi niin ihanaa olla se äiti joka silityää ja viikkaa muttei minusta taida tulla sellaista. Iso peukku kaikille jotka tuota tekee 😊
Tänään en pyykännyt ollenkaan. Huomenna istun alas ja käyn läpi tuon kodinhoitohuoneen ja saunan. Sitten haen ne pyykkikorit ikeasta.
Lapset kyllä auttaa mielellään kun yhdessä tehdään. Kuten kirjoitin, niin inhoan tuota kotityötä. Siksi se aina jääkin tekemättä. Enkä jotenkin osaa lapsiakaan siihen yksin pakottaa kun itsellekin tuottaa haasteita. Lapset osallistuu kyllä muuten kotitöihin.
Kiitos kommenteista 😊
AP
Meillä 6 henkinen sakki ja toimivin ratkaisu on tuo omat korit kaikille. Isommat lapset tai itseasiassa jo aika pienikin osaa oman kopan viedä ja tyhjentää kaappiinsa muutaman ohjauksen jälkeen. Tai isommille voi olla kotityönä viedä pienten vaatteet. Ja ainakin ne on siististi ja tietää, mistä kullekin löytyy vaatetta.
Niin ja jopa mies pystyy tyhjentämään sen kopan.. On vaan systemaattisesti viikattav akoneellinen kerrallaan kuivurista ja naru tyhjäksi aina ennen pyykkäämistä. Tästä jos lipsuu niin kasat alkaa kertyä.. Yksi hyvä konsti on sekin että pesee pyykkiä heti kun koneellinen on valmiina eikä odota pyykkipäivään. Tosin joillekin kertaurakointi sopii. Kai sulla on iso kone? Pyykin määrässä 2kg erotus on iso eli ainakin se 7kg on oltava että touhussa on järkeä..
Niillä puhtaan pyykin koreilla siirrät vaan ongelmaa. Viikkaa ja vie sylissä kaappiin. Kohta sulla on vaan kämppä täynnä koreja, joita potkit pois edestä. Et sinä ahkerammaksi muutu korien myötä.
Ap mä ymmärrän niin ton sun tilanteen. Kyllä ne vaatteet vaihdetaan meilläkin joka päivä. Meilläkin juuri sen ikäiset lapset että sotkussa ne on joka tapauksessa, olipa ne ulkona tai sisällä. Meillä ei ole käytössä merkkivaatteita, just siks ettei niitä tarvi varjella. Saavat sitten isompana niitä, jos edes välittävät. Kyllähän oikeasti touhuavat lapset likaavat vaatteensa, puhelimen/telkkarin äärellä ne ei tietenkään likaannu, eikä niillä jotka eivät saa tehdä mitään.
Noista puhtaanpyykin koreista.. ne jakaa mielipiteitä. Meillä ne ei toimisi, ahtaan asunnon vuoksi. Voivat toki ajaa asiansa jos näille on tilaa. Itse en moisia hankkisi vaikka tilaa olisikin.
Tsemppiä joka tapauksessa puhtaiden pyykkien viikkaukseen ja lajitteluun. Älä tee siitä ongelmaa, se ei loppujen lopuksi ole iso eikä aikaa vievä työ. :)
Vierailija kirjoitti:
Onpas tähän tullutkin vastauksia 😲
Eli AP täällä kirjoittelee.
Ja edelleen moni olettaa, että ongelma on likainen pyykki. Sitä ei juurikaan ole, vaan ongelmana on puhdas pyykki.
AP
Tsemppiä AP:lle, toivottavasti saatte nyt tilanteen kuriin. Ok kuulostaa siltä että teillä on hyvät syyt pestä vaatteet joka päivä.
Silti en malta olla kommentoimatta että noin yleisenä periaatteenahan puhtaan pyykin määrä on suoraan riippuvainen likaisen pyykin määrästä :D Mitä enemmän pesee, sitä enemmän on viikattavaa ja paikalleen vietävää :) Monen muun ongelmiin voisi auttaa jos pitäisi perheessään vähän kuria siinä, mitä pyykkikoppaan saa pistää.
Pienet lapset tykkäävät sukkamuistipelistä. Kippaa pestyt kuivat sukat sängylle ja kisa pystyyn, kuka löytää eniten pareja. Onpa sukat nopeasti lajiteltu. :)
En lukenut koko ketjua, mutta en ymmärrä ollenkaan näitä puhtaan pyykin "kasoja" tai koreja. Miksi ihmeessä tuollainen välisäilytyspaikka, sehän vaan lisää yhden siirron, yhden ylimääräisen tehtävän lisää tuohon pyykkirumbaan?
Tavara, kaikki tavarat, kannattaa laittaa aina suoraan oikealle paikalleen, jos sen laittaa jollekin välipaikalle, tekee yhden turhan siirrot.
Siispä, pyykin keruu ja viikkaus suoraan narulta (tai missä sitten onkaan kuivumassa) ja sitten suoraan kaappiin. Eli esim Pekan paidat, samalla kun ottaa narulta viikkaa ne omaan kasaansa. jne.
Ja likaiselle pyykille kunnollinen lajittelusysteemi. Meillä on Elfan korit, joissa pienempiä lapsia varten kuvat, mitä ko. koriin laitetaan. On valkoiset, on värilliset, on mustat, jne.
Sukille ihan ehdottomasti sukkanipsut. Jokaiselle perheenjäsenelle oma väri. Jo ihan pienikin lapsi osaa nipsuttaa omalla värillään omat sukkansa, ei tule ollenkaan sukkien "parittamista" ja etsiskelyä.
Pesupussit valmiiksi vaikka sängyn viereen ja siihen heti likaiset sukat.
Asiaaa. Meilläkin päivittäin pyörii piika. Ei ole vuoria, ei kyyneleitä, ei kulu aikaa, eikä ylimääräisiä vaatekasoja ympäriinsä. Miten ihmeessä suurperheet voi vain parin päivän välein pyykätä. suurperheet ovat mielestäni 6henk. ylöspäin. Terv. 7lapsen äiti