Ison perheen pyykkirumba. Kuinka olette ratkaisseet?
Meillä nyt 5 henkilöä perheessä ja kohta syntyy kuudes.
Pyykkiä tulee aivan älyttömästi.
Ongelmana onkin lähinnä puhtaan pyykin lajittelu. Pyykit nostetaan isolle tasolle ja siihen ne kerääntyy vuoreksi. Myös saunassa on puhdasta pyykkiä niin että se on lähinnä pyykinsäilytyspaikka.
Parittomia sukkia on joka paikassa.
Sitten kun vaatteita haetaan niin iso pyykkivuori kaatuu lattialle ja sen jälkeen niitä ei kukaan nosta siitä ja päältä kävellään kunnes ne on taas likaisia ja minä pyykkään.
Varmaan pitäisi saman tien laittaa kaappiin mutta ei jaksa. Monesti pyykkään illalla ja juuri ennen nukkumaanmenoa laitan kuivumaan. Illalla sitten otan puhtaat pyykit pois narulta ja uudet tilalle ja nukkumaan. En jaksa lajitella enää illalla. Nyt olen jo kotona äitiyslomalla mutta ei ole yhtään energiaa päivisin mihinkään ylimääräiseen.
Ennen vauvan syntymää tämä ongelma on ratkaistava jotenkin.
Mietinkin että toimiikohan sellainen että jokaisella on oma puhtaan pyykin kori josta sitten viedään itse vaatteet kaappeihin?
Kylppärissä ei sitten muuta taida ollakaan kun pyykkikoreja mutta parempi varmaan sekin kuin tämä nykyinen kaaos jota olen sietänyt vuosia.
Kylppäri on niin kammottavassa kunnossa että ei sinne voi ulkopuolisia päästää.
Muuten koti on siisti mutta tuo pyykkihuolto kuuluu inhokkihommiini.
Kommentit (220)
Isoäiti pesi kaiken käsin ja lapsia oli kahdeksan. Ei puhunut rumban tanssimisesta mitään.
Meillä on kaksi pyykkikonetta vierekkäin ja koko valveillaoloajan pyörii jompikumpi. Lapsia meillä on 11 eli 13 ihmisen pyykit. Ei tule kasoja, kun heti viikkaa kaappiin ja lapset vievät oman kasansa pois joka ilta. Tykkään pyykinpesusta, mutta silittämisestä en niinkään.
Käytetään kuivausrumpua ja kuivausrummusta lajitellaan suoraan jokaisen omaan kestokassiin. Yksi kassi vuodevaatteille. Kassit kiikutellaan huoneisiin täysnäisinä ja isommat laittaa itse kaappiin. Eikä jää koskaan pyykkivuoria mihinkään.
Suoraanko kuivat vaatteet vain viikataan kaappiin? Meillä silitetään kaikki mahdollinen ja lakanat mankeloidaan. Varmaankin kulttuurin muutos tapahtunut ja meillä vielä sitä vanhaa systeemiä...
Vierailija kirjoitti:
Suoraanko kuivat vaatteet vain viikataan kaappiin? Meillä silitetään kaikki mahdollinen ja lakanat mankeloidaan. Varmaankin kulttuurin muutos tapahtunut ja meillä vielä sitä vanhaa systeemiä...
Ei kaappiin vaan takaisin sänkyyn tai käyttöön. Lakanat ja pyyhkeet aina näin eli koneeseen, kuivaajaan ja takaisin entisille paikoilleen.
Lasten farkut pestään saunapäivänä. Taas kaikki koneeseen, kuivaajaan ja aamulla on puhtaat farkut. Kaikilla vain yhdet farkut ja toiset nk. Paremmat housut ja verkkarit.
Eikä, joku nostanut minun vanhan ketjun! (notkunkohan liikaa täällä kun tämänkin bongasin)
Hankin niitä puhtaan pyykin koreja muutaman ja homma toimii nykyään! Olen myös lopettanut lasten pyykkien viikkaamisen eli heittelen vaan kasoihin ja huudan hakemaan omat kasat ja saa itse laskostaa kaappeihin.
Nyt kun tuo sujuu eikä enää aiheuta stressiä niin olen miettinyt uuden silityslaudan hankkimista rikki menneen tilalle ja voisin silittää vaatteita aina kun siltä tuntuu.
Olen vielä kotona kuopuksen kanssa niin aikaa on.
Ap
Miksi se on aina tämä pyykkikoneen kanssa askartelu kun aiheuttaa ylivoimaisia ongelmia? Ettei vaan olisi niitä 1st world problems...
Ilmoittauduin kansalaisopistoon rumbaryhmään.
Me kanssa mentiin miehen kanssa rumbakurssille. Mies ei ole ennen tanssinut.
Viikaan pyykit AINA heti kun otan ne kuivurista. Ja laitan kaappeihin. Ei siinä kauaa mene. Kun lapset oli pieniä niin he auttoivat esim. etsimällä sukkaparit.
Heitän puhtaat ja kuivat pyykit parisängylle kun siihen mahtuu hyvin viikaamaan jokaiselle perheenjäsenelle oman kasan.
Ajatelkaas kun asun yksin, 2-3 kertaa viikossa pyykkiä, mekkala ahistaa silti.
Joskus oikein ajattelin, pesen korkeintaan kaksi kertaa, harvoin onnistuu.
Kiva että Ap sait pyykkishown kuriin! Olin tulossa kertomaan että meillä auttoi kuivausrumpu ja vaatteiden radikaali vähentäminen. Pyykkiä ei näin kerry paljoa eikä sitä mukaa vuoriakaan.
Meillä on likaisen pyykin kori sen kokoinen että kaikki mahtuu kerralla pesuun, tää auttaa siihen että tulee pestyä vaatteet ajallaan eikä vasta kun vaatekaapit on tyhjänä
Meillä tanssii molemmat rumbakurssilla.
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen rumbakurssia.
Rumba on oikeasti hitaan hallittu tanssi.
Rumbakurssia suosittelemme mekin.
M45
N22
iso pyykkikone + nakataan kaikki kamppeet sekasin, ei ne mee miksikään kun pesee alhaisessa lämmössä.
Just tässä vauvaa odottavalle pikkusiskolle sanoin, kun kyseli ideoita pyykkitilan selvittämiseen, että hommaa neljä likapyykkikoria; tummat, vaaleat, pyyhkeet/petivaatteet/siivousrätit ja hienopesu.
Sitten lisäksi jokaiselle oma puhtaan pyykin kori.
Heillä on senverran tilava pesuhuone, että likapyykkikorit mahtuisivat kaikki pesutornin viereen ja puhtaat korit riviin kodinhoitohuoneen avoimen pöytätason väliin.
Ei kuitenkaan tykännyt minun ideasta, kun siihen sisältyi myös se että mies ja lapset laittavat omat vaatteet koreista kaappeihin saakka..nuorinkin on jo 5v.
Pyykit ovat sitten edelleen lattialla kasassa, jos ei mahdu yhteen koriin..josta kuitenkin kaataa pyykit lattialle lajitellaakseen ne kasoiksi..no mihis muualle kun lattialle. Siinä ne saattavat olla useamman päivän.
Rumban askeleet ovat ihan helpot.
Vierailija kirjoitti:
Meillä vaihdetaan alkkarit, sukat ja puserot päivän käytön jälkeen, mutta hupparit, housut jne tod ei.
Ja kuiva pyykki saman tien kaappeihin.
Mihin vaihdetaan?
Suosittelen rumbakurssia.