Lapsi pääsi lukioon mutta eipä ole meillä varaa koneisiin ja kirjoihin
Taitaa lapsen lukio loppua ennen kuin alkaakaan. Ei ole varaa ostaa mitään kirjoja, koneita tai opiskeluvälineitä. Minä olen työtön ja ruokarahat pitää laskea sentilleen. Kaikki riippuu nyt siitä maksaako koulu kaiken. Ei olisi iso hinta jos syrjäytyminen voidaan estää.
Kommentit (106)
Onhan se väärin jos vanhemmilla ei oo varaa ja lapsi haluaa lukioon ja vielä hyviä numeroita saanut peruskoulussa. Esim pitkää matematiikkaa 15 kirjaa jos ottaa jokerin myös ja monta muuta ainetta jos haluaa ottaa kaikki kurssit. Kesätöihin lapsi ja ottaa selville saako kirjoja varten ja läppäriä varten kelalta, seurakunnalta diakonia, Hgissä hope, en tiedä mistä muualta. Itse sain ainoalle lapselleni kirjat hyvin sun muut. Onko mummilla rahaa jos tekee jotain hommia, ikkunoiden pesu, mattojen pesu jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taitaa lapsen lukio loppua ennen kuin alkaakaan. Ei ole varaa ostaa mitään kirjoja, koneita tai opiskeluvälineitä. Minä olen työtön ja ruokarahat pitää laskea sentilleen. Kaikki riippuu nyt siitä maksaako koulu kaiken. Ei olisi iso hinta jos syrjäytyminen voidaan estää.
Ei teidän tarvitsekaan niitä kustantaa. Itse muutin pois, kun pääsin lukioon ja opintotuella sitten kustansin itse kirjat ja muut tarvikkeet. Kustansin myös itse asumisen ja ruuat. Vanhemmat eivät käytännössä avustaneet mua lainkaan.
kaikki ei pysty tuohon. Hienoa sulle että pystyit, hatunnostonarvoinen suoritus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erilaisilta säätiöiltä ja järjestöiltä voi hakea stipendejä. Ja siivous/kaupankassa tyyppisiä tuntitöitä voi tehdä koko lukion ajan; silläkin rahoittaa jo jotain. Entä voisiko kummit, isovanhemmat tai muut ystävät auttaa?
Ai että lukiolainen menisi kaupan kassalle? Voi kun se olisikin niin helppoa :D Siellä ei riitä koulutetuillekaan työntekijöille paikkoja, lisäksi kaupat ketjuttavat palkattomia työharjoittelijoita.
Jos olet lukiolaisena, etenkin alle 18-vuotiaana saanut työn jostain kaupan kassalta tai siivoojana, olet pirun onnekas, kannattaa muistaa se. Sille paikalle olisi ollut tajuton määrä halukkaita.
Ja sitten siitä lukion kalleudesta: Älä helvetti soikoon syytä lastasi siitä, niin kuin omat vanhempani tekivät. Jatkuvaa nillitystä kuinka paljon rahaa sinnekin uppoaa. "Piti sinunkin mennä sinne lukioon niin nyt on taas rahat vähissä" "Amis olisi ollut parempi vaihtoehto, ei tarvitsisi maksaa jatkuvasti näitä kirjoja"
Lienee sanomattakin selvää, että omista harrastuksistaan eivät koskaan olleet valmiita tinkimään.Aivan totta että halpaa ei ole, mutta lukio on oikeasti tosi hyvä sijoitus nuoren tulevaisuuteen! Oman lapseni kohdalla olen valmis tekemään töitä vaikka sirkusapinana, kunhan hän voi opiskella haluamassaan paikassa, oli se sitten lukio tai amis.
Ei vanhempien pidä puhua mitään enään siitä kuinka kallista on kun lapsi on jo lukiossa. Tinkiä omista harrastuksista ja menoista.
Vierailija kirjoitti:
Miksi haki sitten lukioon?
Kyllä mäkin olisin hakenut, ihan 'kiusalla'. Ja muina miehinä saman tien 'unohtanut' asian ja pyrkinyt sellaisiin töihin joissa työnantaja järjestää koulutusta.
Eronneeena yhteishuoltolaisena maksoi pojan kirjat ja uutena paitsi yksi, pitkän matikan kaikki kirjat, fykebi pitkänä, kielet 2 pitkänä sun kaikki muut. Tietokone oli jo ajat sitten hankittu ja poika osti myöhemmin pelikoneen, kyllä pelitti, autokoulun kävi luki8ossa ollessaan, vanhat tanssasi vuokrafrakilla kenkiä myöten valkoisine hanskoineen jne jne, tietenkin älykännykkä 2 ainakin 18 v asti, nyt omillaan
Siis opiskelun voi tehdä halvasti. esim koneena voi käyttää Chromebook/chromeboxia. Halvin taisi olla 230e (uusi) Tätä voisi käyttää, ongelmana että ilman fiksausta joutuu käyttämään selainpohjaista tekstinkäsittelyä jne. saa myös muutettua linux-järjestelmäksi.
Vanha läppäri johon asentaa linuxin (mint, ubuntu, kubuntu etc). Siis käytännössä ilmainen. Käyttis ja ohjelmisto ei maksa mitään. Voi myös hankkia osamaksulla uuden läppärin jossa win (200-300e) Toimisto-ohjelmista hommaa openOfficen. Se on täysi paketti ja yhteensopiva muiden kanssa (ilmainen). Kouluilta voi saada myös win koneisiin officepaketin.
Yleensäkin koulujen koneet ovat Windowsin hallinnassa, mutta kyllä muitakin käyttiksiä/ohjelmia voi nykyään käyttää - tiedostot ovat yhteensopivia. Kirjaston koneet on ilmaisia.
Eli vaihtoehtoja on.
Tehtävät ja materiaalit tallennetaan pilveen ja ne löytyvät sieltä - älypuhelimessa on skannaa toiminto jolla voi tallentaa esim. Google-Driveen tehtävät joita opettaja määrää etc. Koko kirjaa ei tarvitse ostaa.
Laskin voi olla jokin halpa ohjelmoitava laskin. Hinta on 25-150e välillä.
Kirjat kirjastosta (koulun/kaupungin), siis aihetta käsittelevät kirjat jos samoja ei löydy, tehtävät skannataan kavereilta puhelimella verkkoon. Siis kannattaa käyttää vanhoja kirjoja asioiden oppimiseen (matematiikka, fysiikka, äidinkieli, biologia, maantieto, historia, filosofia, psykologia etc.) tämä tieto ei ole paljoa muuttunut viime vuosien aikana) Yleensäkin opiskelumateriaalia on netti ja kirjastot pullollaan. Tieto on nykyään verkossa: sanakirjat ja muut myös. Kuten joku mainitsi, koulukirjat ovat usein rahastusta – myös vanhalla pärjää kunhan käyttää päätä. Opettajien materiaalit ovat myös verkossa
Nopeasti laskettuna lähtökustannukset lukiolaiselle ovat välillä 120-450e vuosi, eli halvimmillaan 10e/kk ja maksimissaan n. 45e/kk. Lähtötilanteessa kaikki koneet/välineet voi ostaa osamaksulla tai hyödyntää jotain vanhaa rautaa; eli vanhoja "tiede" laskimia, läppäreitä ja tabletteja on ihmisillä laatikot pullollaan. Uusinta uutta ei aina tarvitse ostaa - kunhan ne tehtävät saa tehtyä.