Lapsi pääsi lukioon mutta eipä ole meillä varaa koneisiin ja kirjoihin
Taitaa lapsen lukio loppua ennen kuin alkaakaan. Ei ole varaa ostaa mitään kirjoja, koneita tai opiskeluvälineitä. Minä olen työtön ja ruokarahat pitää laskea sentilleen. Kaikki riippuu nyt siitä maksaako koulu kaiken. Ei olisi iso hinta jos syrjäytyminen voidaan estää.
Kommentit (106)
Vierailija kirjoitti:
Taitaa lapsen lukio loppua ennen kuin alkaakaan. Ei ole varaa ostaa mitään kirjoja, koneita tai opiskeluvälineitä. Minä olen työtön ja ruokarahat pitää laskea sentilleen. Kaikki riippuu nyt siitä maksaako koulu kaiken. Ei olisi iso hinta jos syrjäytyminen voidaan estää.
Muistaakseni lukio-opintoihin voi saada opintotukea.
Toimeentulotukeakin kai saa koulukirjoihin yms.?
Vierailija kirjoitti:
Elämänhallinta kirjoitti:
Mihin rahat mahtavat mennä, jos sossun tuella ei ole varaa käytettyihin lukiokirjoihin? 200€:lla saa uuden läppärin, toimivan käytetyn jopa ilmaiseksi.
Tuli vielä mieleen noista kalliista laitteista. Kummitytön opettaja oli vaatinut, että kaikki hankkii 200€:n laskimen. Tuntuu hullulta, kun minä opiskelin insinööriksi laskimella, joka näyttää maksavan kirjakaupassa 13€.
Minä opiskelin älypuhelimella.
Uuden opetussuunnitelman myötä kirjat uusiutuneet ja niitä ei käytettynä vielä montaakaan sorttia ole saatavilla.
Ja lukioläppäreihin on kriteerinsä ja sellaista ei 200€ saa, 300-400€ jonkinlaisen.
Meillä pienen kunnan lukiossa kunta antaa kaikille lukiolaisille läppärit ja 170 euroa vuodessa oppikirjarahaa sekä pitkän matikan lukijoille funkitiolaskimet. Läppärin ja laskimen saa siis omaksi, ei tarvitse palauttaa lukion jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vali vali, blääblää, voi voi voi kun minua köyhää lurjusta pitäisi nyt niin kovin sääliä.
Mitä sä luulet, että me voidaan asialle tehdä?
Muutenkin mua ällöttää, että jotkut lapset joutuu kasvamaan tuollaisissa perheissä!
Ei ole lapsen vika, että olet ryssinyt teidän elämän.
Olen aina kannustanut lastani vaikka meillä ei rahaa olekaan. Ei ole minun vika jos en saa työtä.
Ap
Onko lähikirjastossa lukiokirjoja? Nopeasti lainaamaan ja vaikka skannerilla kirjat sähköiseen muotoon, jos ei mikään muu onnistu. (Yleensä lainausaika loppuu kesken, ja lukiokirjoihin on jonoa. Siksi skannaus.)
On muistaakseni joku järjestö, joka jakaa käytettyjä, kunnostettuja läppäreitä vähäosaisille. Joten googlaamaan tai kyselemään sossulta, mitä kaikkea voi saada.
Jos kävisi aikuislukion, vähemmän pakollisia kursseja ja siksi ei tarvitse myöskään yhtä paljon kirjoja.
Ainahan lukiossa ja amiksessa on pitänyt ostaa itse koulukirjat ja välineet. Nykyään vaan pitää olla läppäri joka täyttää kaikki vaatimukset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vali vali, blääblää, voi voi voi kun minua köyhää lurjusta pitäisi nyt niin kovin sääliä.
Muutenkin mua ällöttää, että jotkut lapset joutuu kasvamaan tuollaisissa perheissä!
Olen aina kannustanut lastani vaikka meillä ei rahaa olekaan. Ei ole minun vika jos en saa työtä.
Ap
Kyllä se on nimenomaan sinun vikasi.Syynä puutteellinen tai väärän alan koulutus ja huonot työnhakutaidot.
Ja läppäri ON pakollinen!! Sen kanssa tehdään paljon kirjallisia tehtäviä, sillä tehdään kurssien kokeita koeviikolla ja toteutetaan ylioopilaskokeet abivuonna.
Hitsiläinen tätä uusavuttomuutta. Nyt kysyt sosiaalitoimistosta että voivatko ostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Kelan tukia voit hakea sähköisellä hakemuksella. Ei tarvitse edes peppua penkistä nostaa. :)
Ihan pieni vaatimuslista :D
64-bittinen x86-prosessori (tukea 32-bittiselle prosessorille ei enää ole). Yksiytimisen prosessorin kellotaajuuden suositus 2 GHz tai enemmän
suositus vähintään 2 Gt keskusmuistia (RAM)
Tietokoneen näytön tulee olla resoluutioltaan vähintään 1024x768. Näytön koko saa olla enintään 17”.
mahdollisuus käynnistää tietokone ulkoiselta medialta (erityisesti USB-tikulta)
laitteessa tulisi olla akku sähkönsyöttöhäiriöiden varalta
sekä langaton (WiFi) että langallinen (Ethernet, RJ45-kaapeliliitäntä) verkkoliitäntä tai USB-adapteri verkkoliitäntää varten
mahdollisuus liittää kuulokkeet ja mikrofoni joko USB-liitännän tai 3,5 mm:n pistokkeiden avulla Tarvittavien USB-liitäntöjen kokonaismäärä riippuu siitä millaisella yhdistelmällä kannettavaa aikoo käyttää:
käynnistämiseen muistitikulta tarvitaan välttämättä USB-liitäntä
jos käyttää ulkoista hiirtä, niin tarvitaan USB-liitäntä (langaton hiiri ei käy)
jos ei ole suoraan langallista (Ethernet) verkkoliitäntää, niin sen joutuu hoitamaan ulkoisella laitteella (verkkoadapteri) USB-liitännän kautta
käyttäjän valitsema kuuloke/headset-malli vaatii USB-liitännän
Hae Kelasta harkinnanvaraista toimeentulotukea lapsen koulua varten. Alkuvuodet se ainakin maksaa kulut, sitten kun tulee lapsilisässä ikä vastaan niin lapsi saa opintotukea, mutta siihen kuuluu 'pakollinen' opintolaina. Lasketaan siis teille tuloksi riippumatta nostaako lapsi lainan vai ei.
Me ollaan työssäkäyvä keskituloinen perhe ja lapsilla oli halpisläppäri ja kierrätetyt kirjat. Sossuperheet ja pappa betalar- perheet tunnisti siitä yhdistävästä tekijästä että niillä oli aina uudet koulukirjat. Tarvitset siis ostokuitit koulukirjoista toimeentulotukea varten. Anna lapsen kumminkin suorittaa se kurssi ensin ennenkuin pistät kirjat myyntiin.
Lopeta se juopottelu ja tupakointi niin on varaa kirjoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Kyllä se on nimenomaan sinun vikasi.Syynä puutteellinen tai väärän alan koulutus ja huonot työnhakutaidot.
Olet joko ilkeä tai tyhmä. Etkö ole seurannut nykytyöelämää. Massatyöttömyys. Syy ei ole työttömässä.
Ap, ota yhteys sosiaalitoimeen ja tiedustele muualtakin koulukirja-avustusta. Voit ottaa yhteyttä myös suoraan lukioon. Siellä ehkä osaavat ohjata eteenpäin.
Onnea lapsellesi lukiopaikan saamisesta! Kyllä te selviätte.
Pelastakaa Lapset -järjestöllä on jokin juttu, joka maksaa vähävaraisten perheiden lapsille lukiokirjat ja läppärin. Selvitä, oletteko oikeutettuja siihen.
Jos olette todella pienituloisia, lapsi saa opintotukea 38,66 euroa/kk, kunhan muistaa hakea. Jotkut täällä tuntuvat luulevan, että ammattikoulu on ilmaista. Ei ole. Kirjoja on jonkun verran ostettava lähes joka koulutusasteella ja joillakin aloilla alkuvaiheessa on ostettava työkaluja ja mahdollisesti myös työvaatteet.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai lukiot mitään näistä maksa vai maksaako? Lukiohan on kuitenkin täysin vapaaehtoinen Suomessa. Käytettyjä kirjoja löytyy ihan ok hinnoilla ja tietokone ei nyt ole ihan täysin välttämätön kuitenkaan.
Nyt ei ehkä löydykään kirjoja käytettynä, koska uusi OPS. Monet joutuu ostaa uutena.
Vierailija kirjoitti:
Ei pitäisi hankkia lapsia jos ei ole varaa maksaa lasten opiskeluja. Itse olisin vaikka kaurapuuro kuurilla jos olis rahasta tiukkaa jotta saa lapselle tarvittavat opiskelu tarvikkeet.
Elin. 17 vuotta sitten olisi pitänyt tietää nykyinen työtilanne? Älä jaksa. Kuivakkaa provoilua.
Ohimennen vaan, meidän kaupungissa on kyllä läppäri pakollinen hankinta, määritelty tarkkaan millainen pitää (vähintään) olla.