Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsi pääsi lukioon mutta eipä ole meillä varaa koneisiin ja kirjoihin

Vierailija
17.06.2017 |

Taitaa lapsen lukio loppua ennen kuin alkaakaan. Ei ole varaa ostaa mitään kirjoja, koneita tai opiskeluvälineitä. Minä olen työtön ja ruokarahat pitää laskea sentilleen. Kaikki riippuu nyt siitä maksaako koulu kaiken. Ei olisi iso hinta jos syrjäytyminen voidaan estää.

Kommentit (106)

Vierailija
41/106 |
17.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odotinkin jo tällaista perinteistä jokavuotista avausta aiheesta.

Olen palstaillut yli 15 vuotta aaveellä.

Toistan jokavuotiset vinkkini

- hae maksusitoumusta kirjoihin toimeentulotuenkautta Kelalta tai kunnalta harkinnanvaraista

- hakekaa apurahoja, jos asutte rajakunnissa on mahdollista saada tukea

https://www.rajaseutu.fi/toiminta/opinto-apurahat/ ohjeet löytyy tuolta, minun tyttö on saanut kerran tuolta apurahan  taisi olla 200 euroa.

- on saatu myös täältä

https://www.pelastakaalapset.fi/tyomme-kotimaassa/evaita-elamalle-ohjel…

- lisäksi saatiin kuitteja vastaan 400 eurolla sosiaalitoimesta rahaa kirjoihin + kalliiseen laskimeen

Olin yksinhuoltaja ja kyllä etsin joka suunnalta avustukset että lapset saivat ylioppilastodistukset käteen.

Nuorempi hyödynsi vanhemman kirjoja jos kävivät. Ostettiin paljon käytettyjä, kulun ilmoitustalulla niistä oli ilmoituksia. Opiskelu kannattaa ja nyt ovat jatko-opinnoissa ja nuorinkin aloittaa elokuussa jatko-opinnot. Opintolainaa hakevat se on selvää. Työssäkin ovat käyneet osa-aikaisesti.

Tämä olikin hyvä muistutus. Pitää laittaa lukiokirjat myyntiin jos joku niitä vielä ostaisi.

Vierailija
42/106 |
17.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elämänhallinta kirjoitti:

Mihin rahat mahtavat mennä, jos sossun tuella ei ole varaa käytettyihin lukiokirjoihin? 200€:lla saa uuden läppärin, toimivan käytetyn jopa ilmaiseksi.

Tuli vielä mieleen noista kalliista laitteista. Kummitytön opettaja oli vaatinut, että kaikki hankkii 200€:n laskimen. Tuntuu hullulta, kun minä opiskelin insinööriksi laskimella, joka näyttää maksavan kirjakaupassa 13€.

Eikä vaadi, suosituksia voi olla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/106 |
17.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olette todella pienituloisia, lapsi saa opintotukea 38,66 euroa/kk, kunhan muistaa hakea. Jotkut täällä tuntuvat luulevan, että ammattikoulu on ilmaista. Ei ole. Kirjoja on jonkun verran ostettava lähes joka koulutusasteella ja joillakin aloilla alkuvaiheessa on ostettava työkaluja ja mahdollisesti myös työvaatteet. 

Lapsilisää ja opintotukea ei voi saada yhtä aikaa. Opintotukea voi hakea kun ikä tulee vastaan lapsilisässä.

Vierailija
44/106 |
17.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulutusta tuetaan joten otapa itseäsi niskasta kiinni ja toimi. Selvitä sosiaalityöntekijältä haetaanko sitä soskusta vai Kelasta nykyään tai tutki Kelan sivuja.

Jos teillä on rahat tiukalla niin todennäköisesti olette jo toimeentulotukiasiakkaita ja osaat nykysysteemit.

Lisäksi paikalliset Lionsit auttaa myös vähävaraisia perheitä, tätäkin kannattaa kysyä.

Lapsi voi myös hakea osa-aikatyötä jolla rahoittaa opintojaan. Tiedän että monet lukiossa opiskelevat käyvät esim. siivoamassa, pikaruokapaikoissa, jakavat mainoksia yms.

Saamattomuutta on jos homma ei onnistu.

Hienoa että nuori on päässyt lukioon ja kaikki tsempit hänelle että opinnot onnistuvat.

Vierailija
45/106 |
17.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kai lukiot mitään näistä maksa vai maksaako? Lukiohan on kuitenkin täysin vapaaehtoinen Suomessa. Käytettyjä kirjoja löytyy ihan ok hinnoilla ja tietokone ei nyt ole ihan täysin välttämätön kuitenkaan.

Ohimennen vaan, meidän kaupungissa on kyllä läppäri pakollinen hankinta, määritelty tarkkaan millainen pitää (vähintään) olla.

On sitten näköjään muuttunut käytännöt, itse sain lakin viime vuonna ja silloin ei vielä ollut pakollista olla oma läppäri.

Vierailija
46/106 |
17.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukion ekaluokkalainen ei voi saada opintotukea, jollei ole jäänyt luokalleen, käynyt 10-luokkaa tms. Opintotukea voi saada vasta, kun lapsilisän maksaminen loppuu.

Lapsilisä on kyllä opintotukea suurempikin.

Vierailija
47/106 |
17.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kai lukiot mitään näistä maksa vai maksaako? Lukiohan on kuitenkin täysin vapaaehtoinen Suomessa. Käytettyjä kirjoja löytyy ihan ok hinnoilla ja tietokone ei nyt ole ihan täysin välttämätön kuitenkaan.

Ohimennen vaan, meidän kaupungissa on kyllä läppäri pakollinen hankinta, määritelty tarkkaan millainen pitää (vähintään) olla.

On sitten näköjään muuttunut käytännöt, itse sain lakin viime vuonna ja silloin ei vielä ollut pakollista olla oma läppäri.

Eipä tainnut olla sulla sähköisä yo-kirjoituksiakaan.

Vierailija
48/106 |
17.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan pieni vaatimuslista :D

64-bittinen x86-prosessori (tukea 32-bittiselle prosessorille ei enää ole). Yksiytimisen prosessorin kellotaajuuden suositus 2 GHz tai enemmän

suositus vähintään 2 Gt keskusmuistia (RAM)

Tietokoneen näytön tulee olla resoluutioltaan vähintään 1024x768. Näytön koko saa olla enintään 17”.

mahdollisuus käynnistää tietokone ulkoiselta medialta (erityisesti USB-tikulta)

laitteessa tulisi olla akku sähkönsyöttöhäiriöiden varalta

sekä langaton (WiFi) että langallinen (Ethernet, RJ45-kaapeliliitäntä) verkkoliitäntä tai USB-adapteri verkkoliitäntää varten

mahdollisuus liittää kuulokkeet ja mikrofoni joko USB-liitännän tai 3,5 mm:n pistokkeiden avulla Tarvittavien USB-liitäntöjen kokonaismäärä riippuu siitä millaisella yhdistelmällä kannettavaa aikoo käyttää:

käynnistämiseen muistitikulta tarvitaan välttämättä USB-liitäntä

jos käyttää ulkoista hiirtä, niin tarvitaan USB-liitäntä (langaton hiiri ei käy)

jos ei ole suoraan langallista (Ethernet) verkkoliitäntää, niin sen joutuu hoitamaan ulkoisella laitteella (verkkoadapteri) USB-liitännän kautta

käyttäjän valitsema kuuloke/headset-malli vaatii USB-liitännän

Aika jännä, että lukiolaisen koneelta vaaditaan enemmän kuin minun työkoneeltani it-alan asiantuntijana. 

Vierailija
49/106 |
17.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon minäkin yh ja ostin uudet lukiokirjat. Kaikki pitkän matikan kirjat ja kaikki kurssit fykebi.pitkä enkku ja pitkä Ruotsi plus pakolliset. 2 tietokonetta löytyy ja läppäri.

Vierailija
50/106 |
17.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ihmeessä työttömien lapset sitten opiskelevat yhtään missään peruskoulun jälkeen kun kaikki maksaa niin s**tanasti, eikä sossun avusta ole takeita?

Vierailija
51/106 |
17.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Konee on pakollinen ja kirjoja ei läheskään kaikkia löydä käytettynä

Vierailija
52/106 |
17.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten ihmeessä työttömien lapset sitten opiskelevat yhtään missään peruskoulun jälkeen kun kaikki maksaa niin s**tanasti, eikä sossun avusta ole takeita?

Miljoonas kerta: Työtön ei ole automaattisesti vähävarainen, eikä vähävarainen ole automaattisesti työtön. On työttömiä, joilla on vuosien kokemus hyväpalkkaisesta työstä ja on ihmisiä, joiden tulot ovat aina olleet tosi pienet, vaikka eivät ole koskaan olleet työttömänä. 

Vierailija
53/106 |
17.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taitaa lapsen lukio loppua ennen kuin alkaakaan. Ei ole varaa ostaa mitään kirjoja, koneita tai opiskeluvälineitä. Minä olen työtön ja ruokarahat pitää laskea sentilleen. Kaikki riippuu nyt siitä maksaako koulu kaiken. Ei olisi iso hinta jos syrjäytyminen voidaan estää.

Niin että muiden pitäisi maksaa kaikki??

Kyllä ne rahat löytyy jos vaan on halua,niin olen minäkin 3 lapsen koulu kirjat yms. hankkinut työttömänä yksinhuoltajana!

Vierailija
54/106 |
17.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on oikeasti ongelma jos koulu tai kaupunki ei tule vastaan. Uusi opsi, Joten käytettyjä kirjoja ei tosiaan tahdo saada. Lisäksi monen kurssin kirjat ovat nykyisin kokonaan sähköisiä eikä niiden lisenssejä voi ostaa käytettyinä. Hintaa aavistuksen vähemmän kuin uusilla kirjoilla, mutta ei paljoa, ja kannettava on ylppäreiden vuoksi pakollinen. Käänny koulun puoleen jos muu ei auta. Meillä me opettajat pyrimme tulemaan vastaan jos tiedämme, että perheellä tekee tiukkaa, mutta kaikkivaltiaita emme mekään ole.

Pidän peukkuja että kaikesta huolimatta pärjäätte! T. Lukion ope .

Vierailija
55/106 |
17.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Läppäripakko tuli viime syksynä

Vierailija
56/106 |
17.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuli täytenä yllätyksenä?

Itse luin juuri mitä luokio voi maksaa. Se yllätti. itse kun olin lukiossa, ei tullut kirjojen hintoihin kiinnitettyä huomiota, koska vanhemmat maksoi ne. Lukio tuntui ilmaiselta.

Moni asia voi yllättää.

Vierailija
57/106 |
17.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on ollut 15-16 vuotta aikaa säästää lukiota silmälläpitäen. Onko ap näitä samoja, joille joulukin tulee aina yllätyksenä ja lapsen lahjoihin ei ole rahaa?

Vierailija
58/106 |
17.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ammattikoulussa olisi edessä ihan samanlainen rahanmeno, joten eikö olisi parempi, että lapsi ei mene lainkaan opiskelemaan vaan  jää kanssasi kotiin. Pelkällä peruskoululla pärjää kelan lomakkeiden kanssa vallan mainiosti.

Minun lapseni on amiksessa ja ekana vuonna rahaa kului huimat 30e. 10e työturvallisuuskorttiin ja 20e yhteen työkaluun, sekään ei ollut pakollinen.

Vierailija
59/106 |
17.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuori voi saada tietokoneen diakonian kautta: https://kaikillekone.fi/

Vierailija
60/106 |
17.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Läppärit ei oo kalliita, osamaksulla saa tosi pienissä erissä maksettua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi neljä