Lapsi pääsi lukioon mutta eipä ole meillä varaa koneisiin ja kirjoihin
Taitaa lapsen lukio loppua ennen kuin alkaakaan. Ei ole varaa ostaa mitään kirjoja, koneita tai opiskeluvälineitä. Minä olen työtön ja ruokarahat pitää laskea sentilleen. Kaikki riippuu nyt siitä maksaako koulu kaiken. Ei olisi iso hinta jos syrjäytyminen voidaan estää.
Kommentit (106)
Vähävaraisten kannattaa tutustua Pelastakaa Lapset ry Eväitä elämälle
Kyllä kai tiedät että lukion kirjat maksaa ja nyt pitää olla läppäri. Ihmettelen jos teillä oo läppäriä koska on jo lukio ikäinen nuori. Toimeentulotukea nk harkinnainen mikä se nyt onkaan. Poika voisi mennä Mansikoita poimimaan urakalla Suonenjoelle. Siellä kykkivät ulkomailta tuodut.
Vierailija kirjoitti:
Taitaa lapsen lukio loppua ennen kuin alkaakaan. Ei ole varaa ostaa mitään kirjoja, koneita tai opiskeluvälineitä. Minä olen työtön ja ruokarahat pitää laskea sentilleen. Kaikki riippuu nyt siitä maksaako koulu kaiken. Ei olisi iso hinta jos syrjäytyminen voidaan estää.
Ei teidän tarvitsekaan niitä kustantaa. Itse muutin pois, kun pääsin lukioon ja opintotuella sitten kustansin itse kirjat ja muut tarvikkeet. Kustansin myös itse asumisen ja ruuat. Vanhemmat eivät käytännössä avustaneet mua lainkaan.
Lukiolaisten on nykyisin mahdollista saada opintotukea ja opintolainaakin on helppo hakea
Yhteys Lukiolaisten liittoon. Ovat ainakin aiemmin myöntäneet kirja-avustuksia.
Ja käytetty läppäri 200€ ja graafista laskinta ei tarvitse edes pitkässä matikassa (tein itse pitkän matikan ja fysiikan ns. tieteislaskimella, eli vähän laajennettu funktiolaskin, hinta 40€, Geogebra-ohjelman latasin koneelle, ilmainen kun on)...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pitäisi hankkia lapsia jos ei ole varaa maksaa lasten opiskeluja. Itse olisin vaikka kaurapuuro kuurilla jos olis rahasta tiukkaa jotta saa lapselle tarvittavat opiskelu tarvikkeet.
Elin. 17 vuotta sitten olisi pitänyt tietää nykyinen työtilanne? Älä jaksa. Kuivakkaa provoilua.
Siinä vaiheessa kun jäi työttömäksi, lapsi oli jo olemassa
ja tiesi sen tarvitsevan toisen aseteen maksullista koulutusta....? Olisko siinä kohtaa voinut laittaa rahaa lopputilistä säästöön tai alkaa säästää lapsilisästä kympin per kk?
Laitoin juuri pois vanhoja lukion kirjoja, joita oli kertynyt kolmelta lapselta. Kun joka vuosi vaihdetaan eri kirjoihin, eivät ole edes toistensa vanhoja juuri voineet käyttää. Kirjat veivät hyllystä metrikaupalla tilaa, eikä niitä ollut raaskittu viedä takaisin kirjakauppaankaan, kun lapset ovat tarvinneet niitä paitsi ylppäreihin lukemisessa, niin myös joissain pääsykoejutuissa.Vähän hirvittää jopa näin jälkeenpäin kun ajattelen kuinka paljon kirjoihinkin on joutunut rahaa pistämään.
Mitä sille lapselle käy jos se ei mene sinne lukioon?! Siitä tulee työtön köyhä niin kuin susta.
Nykypäivänä ei välttämättä riitä edes yo-tutkinto työn saamiseen.
Kääntäkää joka kivi, jotta on mahdollista, että lapsi käy lukion. Ja voihan se lapsi mennä osa-aikatöihin. Itsekin olin jo lukiossa töissä koulun ohella.
Pelastakaa lapset -järjestö myöntää avustuksia lukiokirjojen hankintaan vähävaraisille.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai lukiot mitään näistä maksa vai maksaako? Lukiohan on kuitenkin täysin vapaaehtoinen Suomessa. Käytettyjä kirjoja löytyy ihan ok hinnoilla ja tietokone ei nyt ole ihan täysin välttämätön kuitenkaan.
Kyllä se tietokone vaaditaan, sillä kun osallistutaan yliopppilaskirjoituksiin, jotka ovat pian kaikki sähköisiä. Kannettava on vaatimuksena uusilla lukiolaisilla, aikaisemmin aloittaneet saivat lainata koululta konetta, jos kirjoittivat jotakin koneella. Nuoremmat (00, 01) joutuvat ostamaan oman.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei teidän tarvitsekaan niitä kustantaa. Itse muutin pois, kun pääsin lukioon ja opintotuella sitten kustansin itse kirjat ja muut tarvikkeet. Kustansin myös itse asumisen ja ruuat. Vanhemmat eivät käytännössä avustaneet mua lainkaan.
hienoa jos sinä teit niin mutta useimmista ei ole. Kyllä vanhemman kuuluu elättää alle 18 v ja ylikin sen minkä lukio kestää. Uskomatonta että on tuollaisia vanhempia.
Vierailija kirjoitti:
Mitä sille lapselle käy jos se ei mene sinne lukioon?! Siitä tulee työtön köyhä niin kuin susta.
Nykypäivänä ei välttämättä riitä edes yo-tutkinto työn saamiseen.
Kääntäkää joka kivi, jotta on mahdollista, että lapsi käy lukion. Ja voihan se lapsi mennä osa-aikatöihin. Itsekin olin jo lukiossa töissä koulun ohella.
Yo-tutkinto EI riitä työn saamiseen, ellei puhuta ns. hampurilaistyöpaikoista, joissa voi työskennellä peruskoulupohjallakin.
Jos lapsella tarve nopeaan työllistymiseen, niin ammattikoulu olisi parempi vaihtoehto. Sieltä saa jatkettua niin ikään kolmannelle asteelle halutessaan.
Minä kävin lukion lähes ilman yhtäkään kirjaa, lainasin kavereilta ja käytin ahkerasti kynää ja vihkoa muistiinpanojen tekemiseen.
Sossulta voi pyytää tai sitten jotain opintotukea vain hakemaan. Kannattaa varata rahaa YO-kirjoituksiin.
Vierailija kirjoitti:
Hae Kelasta harkinnanvaraista toimeentulotukea lapsen koulua varten. Alkuvuodet se ainakin maksaa kulut, sitten kun tulee lapsilisässä ikä vastaan niin lapsi saa opintotukea, mutta siihen kuuluu 'pakollinen' opintolaina. Lasketaan siis teille tuloksi riippumatta nostaako lapsi lainan vai ei.
Me ollaan työssäkäyvä keskituloinen perhe ja lapsilla oli halpisläppäri ja kierrätetyt kirjat. Sossuperheet ja pappa betalar- perheet tunnisti siitä yhdistävästä tekijästä että niillä oli aina uudet koulukirjat. Tarvitset siis ostokuitit koulukirjoista toimeentulotukea varten. Anna lapsen kumminkin suorittaa se kurssi ensin ennenkuin pistät kirjat myyntiin.
ei olla sossujen kanssa tekemisissä mutta ainoalla lapsellani oli uudet kirjat ja oon yh. Ei ollut palikka matikka joten pitkän matikan kirjoja oli kai 15
Haet sosiaalitoimistosta harkinnanvaraista / täydentävää vai mitä se onkaan nimeltään, jota saa opiskeluun. Sosiaalista luottoa ei saa kelalta, eikä useimmista kunnistakaan. Opintotukea voi hakea, jos on täyttänyt 17 v ja silloin kai voi saada myös valtion takaamaan opintolainaa.
Käytettyjä kirjoja ei oikein voi käyttää, kun joka vuosi vaaditaan uudet painokset. Mutta kirjastot ovat ilmaisia! Lukiokirjat kannattaa varata ajoissa, jotta ne ehtii saada juuri sen kurssin ajaksi kun niitä tarvitaan. Jokaisessa kirjastossa ei nimittäin ole aina kaikkia kirjoja.
Hakekaa ensin Kelalta perustoimeentulotukea. Kelalta hakemus ohjataan kyllä sosiaalitoimeen, mikäli lukion menot kuuluvat sosiaalitoimen harkinnanvaraisiin toimeentulotukipäätösten piiriin.
Lukiota käydessäni saimme myös toimeentulotukea kirjoihin sekä muihin välttämättömyyksiin, sillä muutoin perheelläni ei olisi ollut varaa kustantaa opintojani. Lukiokoulutus ei siten ole tällä hetkellä varallisuudesta kiinni, ei huolta!
Vierailija kirjoitti:
Ihan pieni vaatimuslista :D
64-bittinen x86-prosessori (tukea 32-bittiselle prosessorille ei enää ole). Yksiytimisen prosessorin kellotaajuuden suositus 2 GHz tai enemmän
suositus vähintään 2 Gt keskusmuistia (RAM)
Tietokoneen näytön tulee olla resoluutioltaan vähintään 1024x768. Näytön koko saa olla enintään 17”.
mahdollisuus käynnistää tietokone ulkoiselta medialta (erityisesti USB-tikulta)
laitteessa tulisi olla akku sähkönsyöttöhäiriöiden varalta
sekä langaton (WiFi) että langallinen (Ethernet, RJ45-kaapeliliitäntä) verkkoliitäntä tai USB-adapteri verkkoliitäntää varten
mahdollisuus liittää kuulokkeet ja mikrofoni joko USB-liitännän tai 3,5 mm:n pistokkeiden avulla Tarvittavien USB-liitäntöjen kokonaismäärä riippuu siitä millaisella yhdistelmällä kannettavaa aikoo käyttää:
käynnistämiseen muistitikulta tarvitaan välttämättä USB-liitäntä
jos käyttää ulkoista hiirtä, niin tarvitaan USB-liitäntä (langaton hiiri ei käy)
jos ei ole suoraan langallista (Ethernet) verkkoliitäntää, niin sen joutuu hoitamaan ulkoisella laitteella (verkkoadapteri) USB-liitännän kautta
käyttäjän valitsema kuuloke/headset-malli vaatii USB-liitännän
Nämä löytyvät lähes mistä tahansa markettiläppäristä. Nettihuutokaupoista saa käytettyjä yritysläppäreitä alle 200e, mitkä suoritutuvat lukio-opiskelusta hyvin.
Äitini oli vähävarainen yh, pienellä paikkakunnalla kaikki tiesi rahatilanteemme.
Ei toivoakaan lukioon. En ollut kiitettävän oppilas, en olisi saanut tukea.
Pääsin mukaan opiskelurinkiin ja sain kursseilla lainata vanhemman oppilaan kirjoja. Onneksi silloin ei ollut näin hullua, kuin tänä päivänä kirjatilanne. Oli pakko mennä pitkän matikan kurssille kun siihen sain kirjat, en lyhyelle.
Tämän jälkeen opo etsi, joka 90-luvulla vaati haastetta, opiskelupaikan, jossa opiskelu oli ilmaista kuten asuminen ja hommasi kirjalistan etukäteen ja kesän aikana sain etsittyä niitä. Pienellä paikkakunnalla kun ei katsottu vanhoja kirjoja kieroon, oltiin tyytyväisiä joku tuli heille opiskelemaan.
Miten suunnittelua ei voida tehdä etukäteen ?
Ammattikoulustakin voi hakea yliopistoon ja korkeakouluun. Ei ammattikoulutkaan ilmaisia ole, mutta ammattilukiossa on lukiojaksot pitemmällä ajalla kuin tavallisessa lukiossa, eikä kaikkia kirjoja tarvitse ostaa kerralla.
Meillä on 5lasta ja vähän tienataan,mutta jotenkin ollut itsestään selvää että lapsille on säästetty pienestä asti juurikin näitä pakollisia kuluja varten..välillä pistetty se 5e kuussa ja välillä jopa 20,mutta itsestään selvää että oli amis tai lukio niin opiskelu maksaa..maksoi jo minun aikana..esikolle on ostettu kannettava ja kirjoja sen mukaan mitä tarvii,täällä on onneksi käytettyjen kirjojenkin kauppa mistä löytynyt muutama ja mihin myyty sit omia mitä ei tarvii..mutta ei se kellekkään voi yllätyksenä tulla,että kaikki maksaa..