Mies suuttui mökillä kun souteli lasten kanssa ilman pelastusliivejä ja huomautin asiasta
Mies lähti äsken soutelemaan uimataidottomien lasten (4 ja 7) kanssa ja suuttui kun huutelin rannalta että pitää olla pelastusliivit päällä, lapsilla siis. Tuli rantaan ja siihen jäi soutelut. Minulle rähjää kun pilaan kaikki. Tämä päivä ja ilta menee sitten mökötyksen merkeissä. Hohhoijaa.
Kommentit (29)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän tässä vähän miestäkin.
Tuolla ainaisella vouhkaamisella turvallisuudella pilaa monet jutut, mikään ei voi olla spontaania ja kivaa tuosta vain.
Miten muuten 7v. ei osaa uida -- vammainenko?
Miten pelastusliivit pilaa spontaanin soutuhetken? Vene on omassa rannassa, silloin loogisesti pelastusliivitkin säilytetään siellä mökissä. Kun tekee yks kaks mieli soudella, nii senkus pukee liivit päälle ja lähtee soutelemaan.
En tarkoittanut juuri tätä yksittäistä tilannetta, vaan ajattelumallia nykyisin yleisesti.
Ei voi läheteä autolla mihinkään, jos ei ole jotain EU-direktiivin täyttävää turvaistuinta 12-vuotiaalle jne.
Jotkut ihan oikeasti ovat hysteerisiä näiden asioiden kanssa. Ehkä ette enää tunnista sellaista, jos itse olette.
Joku puhui täälläkin hengenvaaraan saattamisesta. Lapsi veneessä ei ole hengenvaarassa. Uimataidoton on hengenvaarassa siinä tapauksessa, että joutuu veden varaan oli sitten aikuinen tai lapsi. Ennen sitä ei olla "hengenvaarassa".
Tässä tapauksessa olen siis sitä mieltä, että pelastusliivit olisivat paikallaan, ei siinä mitään..
En ymmärrä vieläkään. Jos on auto ja joku on keksinyt, että 12-vuotiaan pitää istua turvallisuussyistä korokkeella, niin tietenkin se on hankittu etukäteen. Ja taas voi spontaanisti reissailla.
Mulla on matkavakuutus. Juuri jatkuvan matkavakuutuksen takia voin lähteä spontaanisti reissuun koska vain. Tämän saman asian takia minulla on voimassaoleva passikin aina.
Oletkos vähän vammainen, jos et osaa itsestäänselviä lisäosia hankkia autoosi/veneeseesi/trampoliiniisi, jotta voit toimia spontaanisti, unohtamatta turvallisuutta?
Lapset ovat ainakin meillä paljon muuallakin kuin kotonaan. Ei voi olettaa, että kaikilla sukulaisilla ja tuttavilla on juuri oikeanlainen turvaistuin ym. turvavälineet. Olen itse todistanut tilannetta, jossa isovanhemmat on suunnilleen manattu helvettiin turvapuutteiden takia.
Kuitenkin hyvää hyvyttään ovat hoitaneet lapsia ja eivät ole ihan ajan tasalla nykymeiningistä, jossa joka toimintaan tarvitaan omanlaisensa kypärä.
Ja en ole vammainen, kiitos kysymästä :)
Olen kanssasi samoilla linjoilla. Yleisellä tasolla tätä turvahysteriaa on liikaa. Sanoit hyvin, että joka asiaan pitää olla nykyään omanlaisensa kypärä tai suojaväline. Kuhan nyt ei vaan sattuisi mitään.
Ihan syystä olet huomauttanut.
Turhien riskien ottaminen lasten turvallisuuden kanssa on typerää, kun turvakeinoja on kuitenkin keksitty.
Vierailija kirjoitti:
Tuolla ainaisella vouhkaamisella turvallisuudella pilaa monet jutut, mikään ei voi olla spontaania ja kivaa tuosta vain.
Juu, on se ikävä pilata lapsen kiva ja spontaani hukkumiskuolema.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten pelastusliivit pilaa spontaanin soutuhetken? Vene on omassa rannassa, silloin loogisesti pelastusliivitkin säilytetään siellä mökissä. Kun tekee yks kaks mieli soudella, nii senkus pukee liivit päälle ja lähtee soutelemaan.
En tarkoittanut juuri tätä yksittäistä tilannetta, vaan ajattelumallia nykyisin yleisesti.
Ei voi läheteä autolla mihinkään, jos ei ole jotain EU-direktiivin täyttävää turvaistuinta 12-vuotiaalle jne.
Jotkut ihan oikeasti ovat hysteerisiä näiden asioiden kanssa. Ehkä ette enää tunnista sellaista, jos itse olette.
Joku puhui täälläkin hengenvaaraan saattamisesta. Lapsi veneessä ei ole hengenvaarassa. Uimataidoton on hengenvaarassa siinä tapauksessa, että joutuu veden varaan oli sitten aikuinen tai lapsi. Ennen sitä ei olla "hengenvaarassa".
Tässä tapauksessa olen siis sitä mieltä, että pelastusliivit olisivat paikallaan, ei siinä mitään..
No nykymallin hyvä puoli on se, että lasten tapaturmaiset kuolemat on vähentyneet todella paljon sitten vapaampien 70- ja 1980-lukujen. Ainakin henkilökohtaisesti otan mieluummin sen "hysterian" kuin järkkään lapseni hautajaisia. Jos se vältetään niinkin pienellä vaivalla kuin pelastusliiveillä tai turvaistuimella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten 7-vuotias on vielä uimataidoton?
Kyllä on puutteita kasvatuksessanne. Mutta samaa mieltä siitä, että tässä tapauksessa on hyvä olla pelastusliivit tietenkin.
Ei ole puutteita uimakasvatuksessa ja 7 v osaa uida jotenkin ja lyhyitä matkoja mutta jos vaikka vene kaatuu ja joutuu veden varaan niin kyllä siinä paremmankin uimataidon omaava hätääntyy. Ja kiitos vastauksista. Stressaa ja harmittaa koko tilanne.
Ap
Miten soutuveneen saa kaatumaan? Jos olet ikinä ollut vetämässä venettä talviteloille niin olet ehkä huomannnut kuinka työlästä on saada se kaadettua vatsalleen talveksi. Veden varassa vielä vaikeampaa, melkeinpä mahdotonta, ainakin yhdeltä mieheltä ja kahdelta lapselta.
Helppoahan se taitaa olla, sillä joka kesä niitä veneitä kaatuu ja ihmisiä hukkuu.
Voi ääliö ap:n mies. Aikamoisen herkkänahkainen ukko on. Teki virheen ja tunsi syyllisyyttä siitä ja syyllisyytensä purkaa ap:n niskaan kiukuttelemalla ja mököttämällä. Koska itsellä on paha olo niin pitää vaimollekin saada paha olo, ettei sillä vaan ole kivaa.
Ja mitä tuohon yliturvallisuushysteriaan tulee, niin jokainen aikuinen saa leikkiä hengellään jos väkisin on niin urpo, että haluaa. Mutta kellään ei ole oikeutta leikkiä lapsensa hengellä. Aikuisen velvollisuus on huolehtia lapselle aina parhaimmat mahdolliset turvavarusteet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten 7-vuotias on vielä uimataidoton?
Kyllä on puutteita kasvatuksessanne. Mutta samaa mieltä siitä, että tässä tapauksessa on hyvä olla pelastusliivit tietenkin.
Ei ole puutteita uimakasvatuksessa ja 7 v osaa uida jotenkin ja lyhyitä matkoja mutta jos vaikka vene kaatuu ja joutuu veden varaan niin kyllä siinä paremmankin uimataidon omaava hätääntyy. Ja kiitos vastauksista. Stressaa ja harmittaa koko tilanne.
Ap
Miten soutuveneen saa kaatumaan? Jos olet ikinä ollut vetämässä venettä talviteloille niin olet ehkä huomannnut kuinka työlästä on saada se kaadettua vatsalleen talveksi. Veden varassa vielä vaikeampaa, melkeinpä mahdotonta, ainakin yhdeltä mieheltä ja kahdelta lapselta.
Helppoahan se taitaa olla, sillä joka kesä niitä veneitä kaatuu ja ihmisiä hukkuu.
Oikeat veneilyharrastajat eivät todellakaan anna lastensa olla veneen kannelle ilman pelkkareita edes kun vene on paikallaan. Pelkkarit riisutaan lapsilta vasta maissa, ja aikuinen vie ne takaisin veneeseen talteen. Tiedän useita lapsia, jotka on vahingossa pudonnut veneestä. Veneen ei siis tarvitse kaatua, että lapsi joutuu veden varaan. Soutuvenepelleilijät jättää pelkkarit laittamatta lapsille, mutta veneharrastajat tietävät, että niin ei vain koskaan tehdä. Sama se on laskettelussa, jokainen aikuinen, joka oikeasti laskettelua harrastaa, tietää että itsestäänselvästi aina kypärä päähän, myös itselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä tapauksessa olen siis sitä mieltä, että pelastusliivit olisivat paikallaan, siinä mitään..
Kyllä siinä minun mielestäni ollaan asetettu lapset hengenvaaraan jos ovat veneessä ilman pelastusliivejä ja uimataidottomia. Vaaran paikkahan se on. Vähän samalla tavalla kuin se että minä lähtisin ajamaan autoa juuri nyt olisi hengenvaarallista. Minulla todettiin nimittäin epilepsia ja menetin ajokorttini toistaiseksi lääkärin määräyksestä koska se että olisin auton ratissa olisi hengenvaarallista (saatan saada kohtauksen ja huonolla tuurilla siinä lähtee henki joltain sivulliselta).
Mä olen samanlainen ja täysin ehdoton sen kanssa että pelastusliivejä käytetään. Se on samanlainen asia kuin turvavyö, ei ole muttia, ne vaan laitetaan päälle.
Mun perheestä kukaan ei huku sen vuoksi ettei liivejä viitsitty laittaa päälle, muut sitten urpoilkoon mitä haluaa. Jokainen joka merillä on kulkenut, tietää niiden arvon.