Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vegaaninen pekoni, ei nyt helvetti.

Vierailija
17.06.2017 |

Nyt sais tuo kasvisruokailijoiden pelleily loppua. Ei ole vegaanista pekonia olemassakaan, vai mistä lähin possu on ollut kasvis? se on kasviksista tehty suikale eikä mikään pekoni. EI muuten ole kanapekoniakaan. Suomessa ruoka mene vain huonompaan suuntaan ja koitetaan kaiken mailman korvikkeita myydä aitojen tuotteiden mielikuvilla. Vegaaninen pekoni tai kanapekoni on sama kuin puhuttas ladasta itämaisena Porschena.

Miksei voida kasvisruuasta puhua niiden oikeilla nimillä ja luoda omia hyviä tuotteita ja nimetä ne asianmukaisesti.

Pekonit pilattu, kermat pilattu, maidot pilattu, jne. Milloin tämä loppuu? Kohta ei voi yhtään mitään ostaa kaupasta käyttämättä suurennuslasia ja lukematta valmistusaineluetteloita.

Kommentit (364)

Vierailija
161/364 |
17.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpa ihana ketju. Ja sitten vegaanit ihmettelevät miksi monen silmissä ovat sietämättömiä hyypiöitä joiden kanssa ei todellakaan halua olla tekemisissä. Mistäköhän johtunee...

Avaatko tätä vähän? Jengi yrittää puolustaa täällä kestävää kehitystä ja se on sulle sietämätöntä?

Olette vittumaisia inisijöitä, jotka ankeuttavat kaiken. Avaatko vähän miksi? Ihmiset yrittää elää elämäänsä rauhassa ja se on sulle sietämätöntä?

Eikös ketju ole ininää nimenomaan lihansyöjien puolelta? Ketjun otsikosta ja viestejä lukemalla se selviää.

Avaatko vähän miksi et osaa vastat kysymyksiin? Ihmiset yrittää kommunikoida ja se on sulle sietämätöntä?

En voi vastata kysymykseen, jonka asettelu on virheellinen. Yritin elellä elämääni rauhassa, kunnes taas joku aloitti täällä keskustelun, jossa haukutaan mun elämäntapaa.

Vierailija
162/364 |
17.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Bataattiranskalaiset (Bataattia vai ranskanperunaa?)

Voipapu (Voita vai papua?)

Lihapiirakka (lihaa yleensä n. 3%) (vehnäpulla vai eläimen lihas?)

Hedelmäkarkki (hedelmä vai karkki?)

Yms. Yms.

Miten te ihmiset pärjäätte kun maailma on pullollaan näitä ahdistavan hämmentäviä ruokia? :D

En syö mitään noista moskista. Suuhuni en myöskään laita mitään mitä en tiedä mitä se on.

Sinkkumies

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/364 |
17.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tutkimuksien mukaan vegaanius pienentää aivoja 3%. 

Siksi puhun pienempi aivoisista. 

Sinkkumies

Lisäksi ihminen käyttää aivoistaan 3-5% kapasitettia. Jos vegaanilla on käytössä tuo 3% ja sekin otetaan pois..

Sinkkumies

Öhö öhö. Oletpa hauska jätkä. Tutkimus muuten todistaa myös, että älykkäistä lapsista tulee usein kasvissyöjiä. Se, että sinusta ei tullut, ei yllätä mua.

Vierailija
164/364 |
17.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpa ihana ketju. Ja sitten vegaanit ihmettelevät miksi monen silmissä ovat sietämättömiä hyypiöitä joiden kanssa ei todellakaan halua olla tekemisissä. Mistäköhän johtunee...

Avaatko tätä vähän? Jengi yrittää puolustaa täällä kestävää kehitystä ja se on sulle sietämätöntä?

Olette vittumaisia inisijöitä, jotka ankeuttavat kaiken. Avaatko vähän miksi? Ihmiset yrittää elää elämäänsä rauhassa ja se on sulle sietämätöntä?

Ihmiset yrittää elää elämäänsä rauhassa ja samala sallivat tietämättömyyttään mieletöntä eläinrääkkäystä. Ei ole lehmän paikka elää koko elämäänsä kahlittuna kaulasta paikkaan josta ei pääse liikkumaan . Jos  näkisit jossain muualla jonkun eläimen kytkettynä niin lyhyeen liekaan, eikä se pääsisi liikkumaan koko elämänsä aikana metriäkään, pitäisit sitä  kamalana ja ihmistä joka tuolaista tekisi hirviönä.  Tai jos jossakin pidettäisiin lintuja suljettuna pieniin häkkeihin, niin, että ne nokivat toisensa hengiltä tai vähintäänkin verille ja höyhenettömäksi, se olisi sinusta eläinrääkkäystä, mutta nyt kun kanoja pidetään niin, se on sinusta normalia. Onhan se ankeata, jos joutuu miettimään omia valintojan. Helponpi on sulkea silmät toisten kärsimykseltä, johon itsekin omilla valinnoillaan voi vaikuttaa ja parjata välittävää ilonpilaajaksi.

ohis

Suurin osa lehmistä elää nykyään pihatoissa. Harvoin enää näkee lehmiä kytkettyinä kaulastaan. Tosin pihatoissa on se huono puoli, ettei niissä ole ulkoilupakkoa, toisin kuin parsinavetoissa.

Ohis

Vierailija
165/364 |
17.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitääkin tuoda markkinoilla mekaanisesti eroteltusta porsaanlihasta valmistettuja FALAFEL pyöryköitä.

Eihän tämä ole ongelma, raaka-aineethan näkee sieltä mikrokokoisesta tekstistä.

Ei ole ongelma kunhan nimeät ne porsaanlihafalafeleiksi, kuten vegepekonikin on vegepekonia eikä pekonia. Jokainen normaaliälyllä varustettu ihminen osaa tuosta jo päätellä, mitä tuote pääasiassa sisältää ja sitten vielä katsoa tuoteselostetta jos haluaa tietää tarkemmin.

Pikkuiset (aivot) Asiat eivät mene kuten te tahdotte. Ei maailma pyöri siten kuten te tahdotte. Me nimetään ne ihan miten me tahdotaan ja tuoteselosteita ei ole. Se ei ole mikään ylimmäinen autuus joka on jossakin määritelty olevan.

Sinkkumies

Vierailija
166/364 |
17.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan mielenkiinnolla kysyn: Miksi joillekkin on hirveän vaikea hyväksyä näitä kasvisvaihtoehtoja? Ihan kuin se olisi heille maailmanloppu, että on jotain kasvismakkaraa tai kasispekonia? Eikö jotkut ihmiset ymmärrä, etteivät kaikki ihmiset edes voi syödä lihaa ja on ihan kiva, että heillekkin on vaihtoehtoja. Vai oletteko sitä mieltä, että pitsojakaan ei saisi olla  erilaisia? Saisi olla vain yhdenlainen tietyllä juustolla ja samoilla täytteillä.

Myös monesti nimitetään esim soijanakkeja nakeiksi, koska ne muistuttavat ulkomuodoltaan ja näöltään juuri nakkeja. Tai miksi ei esimerkiksi kutsuta kanasta tehtyjä nakkaeja kanapötköiksi?

Ei kyse ole siitä ettei saisi olla kasvisvaihtoehtoja vaan siitä että niitä ei saisi kutsua pekoniksi tai kasvirasvasekotteita ei saisi kutsua kermoiksi.

Pekoni on tietty maku. Jos ostat pekonin makuisia perunalastuja, tiedät miltä ne maistuu, eli pekonille. Miten muuten yhtä helposti voisit yhdella sanalla kuvailla ihmisille, miltä jokin pekonin makuinen tuote maistuu. Kasvispekonista tiedät heti, miltä tuote suunnilleen maistuu. Porkkanasta voit muuten tehdä itse kasvis"pekonia". Sairaan hyvää. Ja samaisesta porkkanasta voit tehä porkkalaa eli kylmäsavu"lohta".  On muuten hyvää ja kaikki on saaneet elää.

Porkkanasta ET voi tehdä pekonia etkä lohta. Se on porkkanaa eri tavalla valmistettuna, ei porkkanalohta, koska siihen tulisi porkkanaa ja lohta. Miksi haluat syödä pekoninmakuista jotakin joka ei sitä ole kun teollisesti tekemällä.

Mitenkäs pekoni sitten on tehty jos ei teollisesti? 

Vierailija
167/364 |
17.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin. Ihmettelen myös, kuka kasvissyöjä haluaa syödä tuotetta, josta mielikuva on rasvaa tihkuva porsaanviipale?

En näe ongelmaa. Siinä tuotteessa kun ei ole sitä possua.

Ei olekaan. Mutta ruokaa kuitenkin markkinoidaan mielikuvilla ja niiden pohjalta syntyvät odotukset voivat jopa vaikuttaa siihen, miltä ajattelet ruoan maistuvan.

Minullekin tyttöystävä markkinoi soijapihvit jauhelihapihvien veroisiksi. Syötiin kerran ja helvetin pahaa oli. Eikä olisi koskaan pitänyt verrata soijapihvejä jauhelihapihveihin, koska hävisivät 10-0. Jos taas olisi syöty vain soijapihvejä, niin ehkä niitä olisi voitu syödä joku toinenkin kerta.

Sinkkumies

Jaa. Mä syötin appiukolle soijapihvihampurilaisen ja se kehui suu vaahdossa miten se oli paras hampurilainen ever. Sitten kerroin että se oli muuten sitten kasvishampurilainen, niin alkoikin kamala poru miten häntä on huijattu😁

Tähän kokeeseen ei voi tietenkään vaikuttaa se, että SINÄ teit sen hänelle, josta hän oli otettu. Eikä se, että hän olisi halunnut olla kohtelias?

Täysin verrattavissa oleva koe, jossa et näe mitään probleemaa?

Sinkkumies

Ininä alkoi sen jälkeen, kun selvisi että siinä ei ole lihaa.

Saman miehen pojalle olen kasvisruokiani syöttänyt 15 vuotta, ja hyvin ovat kelvanneet, vaikka alkuvaiheessa oli yhtä epäluuloinen kuin faijansa. 15 vuotta on liian pitkä aika syödä perseenmakuista ruokaa pelkästä kohteliaisuudesta, mitä luulet?

Varmaan vaan tottunut kun joutuu näemmä elämään ihmisperseen kanssa.

Vierailija
168/364 |
17.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haukutaanko täällä todella inisijöiksi ja ilonpilaajiksi just niitä tyyppejä, jotka välittää edes vähän jostain muustakin kuin omasta navastaan? Järkyttävää käytöstä taas kerran :D

Vierailija
169/364 |
17.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tutkimuksien mukaan vegaanius pienentää aivoja 3%. 

Siksi puhun pienempi aivoisista. 

Sinkkumies

Lisäksi ihminen käyttää aivoistaan 3-5% kapasitettia. Jos vegaanilla on käytössä tuo 3% ja sekin otetaan pois..

Sinkkumies

Öhö öhö. Oletpa hauska jätkä. Tutkimus muuten todistaa myös, että älykkäistä lapsista tulee usein kasvissyöjiä. Se, että sinusta ei tullut, ei yllätä mua.

Mistä moinen agressiivisuus, vaikka en ole sanonut sinulle mitään pahaa.

Sinkkumies

Vierailija
170/364 |
17.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua ärsyttää nää mukavalmisteet.

Teini-ikäinen tyttäreni ryhtyi vegaaniksi (sori siitä). Sanoin jo alussa, että en ryhdy ostamaan mitään korvikevalmisteita, vaan sitten elää kute haluaa ja tekee ruokansa itse ja/tai laittaa listaan mitä haluaa ja minä välillä teen. Vegaaniruoissa on ihan kivoja ja kaikille maistuvia vaihtoehtoja, ihan hyvä että kasvisruoan määrä on koko perheellä lisääntynyt tämän myötä.

En osta nyhtökauraa enkä härkistä, koska ne ovat yksinkertaisesti todella pahanmakuisia/mauttomia ja aivan överikalliita laatuun nähden. Voi jeesus sentään jos jossain oikeasti myydään vegaanista pekonia. Miksi sen nimi on pekoni? Miksi se ei voi olla pannulla paistettavaksi tarkoitettu kasvissuikale? Jossain uutispätkässä näin, kuinka jollain oli "joulukinkku" muotoiltuna jostain kasvismössöstä.

Meillä ei syödä juurikaan eineksiä, mutta tämän yhden vuoksi kulutamme niitä enemmän kuin aikaisemmin. Koska "vege" -nimikkeellä myydään kaikenlaista, joudun tavaamaan tuoteselosteita. Nyt kesällä grillaamme vaikka naudan filepihvit, keitämme uudet perunat ja teemme salaatin. Vegaani syö eineksenä hankittuja kasvis-jauhispihvejä (jonka tuoteselostetta taas joudun tavaamaan, koska jauhis viittaa jauhelihaan). Minusta me muut syömme puhtaampaa ja vähemmän prosessoitua ruokaa kuin tuo vegaani, mutta kukin tyylillään. Ohiksena, että teini on lihonut melkoisesti vegaaniksi ryhdyttään, siinä ruokavaliossa on aikalailla hiilaria jne. Myös akne puhkesi tämän ruokavalion alettua. Voi olla sattumaa, mutta...

Oikeassa olet härkiksestä ja kasvis-jauhis nimestä. Mutta...itse ei-lihaa syövänä en ole huomannut, että söisin normaalia enempi eineksiä, koska itse päätän olla niitä ostamatta. Teen ruuan alusta asti itse ja terveys on kohentunut, verikokeitten tulokset on parantunut ja paino pysyy kurissa. Grillata voi maissia, sieniä, paprikaa yms, ei ole pakko ostaa siihenkään mitään teollista. Ehkä teillä jos on monta ruokailijaa niin sen yhden erilainen ruoka on helppo korvata eineksillä?

Vierailija
171/364 |
17.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin. Ihmettelen myös, kuka kasvissyöjä haluaa syödä tuotetta, josta mielikuva on rasvaa tihkuva porsaanviipale?

Ei olekaan. Mutta ruokaa kuitenkin markkinoidaan mielikuvilla ja niiden pohjalta syntyvät odotukset voivat jopa vaikuttaa siihen, miltä ajattelet ruoan maistuvan.

Minullekin tyttöystävä markkinoi soijapihvit jauhelihapihvien veroisiksi. Syötiin kerran ja helvetin pahaa oli. Eikä olisi koskaan pitänyt verrata soijapihvejä jauhelihapihveihin, koska hävisivät 10-0. Jos taas olisi syöty vain soijapihvejä, niin ehkä niitä olisi voitu syödä joku toinenkin kerta.

Sinkkumies

Jaa. Mä syötin appiukolle soijapihvihampurilaisen ja se kehui suu vaahdossa miten se oli paras hampurilainen ever. Sitten kerroin että se oli muuten sitten kasvishampurilainen, niin alkoikin kamala poru miten häntä on huijattu😁

Tähän kokeeseen ei voi tietenkään vaikuttaa se, että SINÄ teit sen hänelle, josta hän oli otettu. Eikä se, että hän olisi halunnut olla kohtelias?

Sinkkumies

Saman miehen pojalle olen kasvisruokiani syöttänyt 15 vuotta, ja hyvin ovat kelvanneet, vaikka alkuvaiheessa oli yhtä epäluuloinen kuin faijansa. 15 vuotta on liian pitkä aika syödä perseenmakuista ruokaa pelkästä kohteliaisuudesta, mitä luulet?

Mä en oo tämä henkilö, mutta nyt mua TODELLA kiinnostaa kuulla sun määritelmä ihmisperseestä.

Mun määritelmä: Tyyppi, joka haukkuu muita eikä välitä mistään muusta tässä maailmassa kuin itsestään.

Vierailija
172/364 |
17.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ihminen ei tarvitse maitoa" mutta vegaani tarvitsee maidotonta juustoa, ruokakermaa, kermaviiliä, jugurttia, rahkaa, vispikermaa..

Jos ihminen kerta pärjää ilman maitoa niin hyvin niin miksi nauta on tihansia vuosia sitten kesytetty?

Vierailija
173/364 |
17.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan mielenkiinnolla kysyn: Miksi joillekkin on hirveän vaikea hyväksyä näitä kasvisvaihtoehtoja? Ihan kuin se olisi heille maailmanloppu, että on jotain kasvismakkaraa tai kasispekonia? Eikö jotkut ihmiset ymmärrä, etteivät kaikki ihmiset edes voi syödä lihaa ja on ihan kiva, että heillekkin on vaihtoehtoja. Vai oletteko sitä mieltä, että pitsojakaan ei saisi olla  erilaisia? Saisi olla vain yhdenlainen tietyllä juustolla ja samoilla täytteillä.

Myös monesti nimitetään esim soijanakkeja nakeiksi, koska ne muistuttavat ulkomuodoltaan ja näöltään juuri nakkeja. Tai miksi ei esimerkiksi kutsuta kanasta tehtyjä nakkaeja kanapötköiksi?

Ei kyse ole siitä ettei saisi olla kasvisvaihtoehtoja vaan siitä että niitä ei saisi kutsua pekoniksi tai kasvirasvasekotteita ei saisi kutsua kermoiksi.

Pekoni on tietty maku. Jos ostat pekonin makuisia perunalastuja, tiedät miltä ne maistuu, eli pekonille. Miten muuten yhtä helposti voisit yhdella sanalla kuvailla ihmisille, miltä jokin pekonin makuinen tuote maistuu. Kasvispekonista tiedät heti, miltä tuote suunnilleen maistuu. Porkkanasta voit muuten tehdä itse kasvis"pekonia". Sairaan hyvää. Ja samaisesta porkkanasta voit tehä porkkalaa eli kylmäsavu"lohta".  On muuten hyvää ja kaikki on saaneet elää.

Porkkanasta ET voi tehdä pekonia etkä lohta. Se on porkkanaa eri tavalla valmistettuna, ei porkkanalohta, koska siihen tulisi porkkanaa ja lohta. Miksi haluat syödä pekoninmakuista jotakin joka ei sitä ole kun teollisesti tekemällä.

Kasvisperäisissä ruoka-aineissa on jäämiä eläimistä. Ei ole siis mitään syytä lopettaa lihan syömistä koska joka tapauksessa syöt eläinperäisiä ainesosia?

Vierailija
174/364 |
17.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Bataattiranskalaiset (Bataattia vai ranskanperunaa?)

Voipapu (Voita vai papua?)

Lihapiirakka (lihaa yleensä n. 3%) (vehnäpulla vai eläimen lihas?)

Hedelmäkarkki (hedelmä vai karkki?)

Yms. Yms.

Miten te ihmiset pärjäätte kun maailma on pullollaan näitä ahdistavan hämmentäviä ruokia? :D

Monta kertaa olen ostanut härkäpapua kun on pitänyt ostaa härkää, ärsyttää kun kaikki on nykyään niin hämmentävästi nimetty eikä kukaan nyt jaksa jotain tuoteselosteita lukea :( Likinäköinen äitinikin on lihonut ainakin 20 kiloa kun ostaa aina vahingossa hedelmäkarkkeja hedelmien sijaan. Naurettavaksi on tämä maailma mennyt.

Vierailija
175/364 |
17.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinkkumies

Sinkkumies

Mä en oo tämä henkilö, mutta nyt mua TODELLA kiinnostaa kuulla sun määritelmä ihmisperseestä.

Mun määritelmä: Tyyppi, joka haukkuu muita eikä välitä mistään muusta tässä maailmassa kuin itsestään.

Lisäisin listaasi valheellisen. Miksi ehdoin tahdoin haluat olla tuollainen ihminen?

Vierailija
176/364 |
17.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos itse olisin kasvissyöjä/vegaani, en todellakaan haluaisi olla missään tekemisissä possutuotteiden kanssa saati sitten tunkea lautaselle sennäköistä. Onko ensi jouluna pöydässä myös vegaaninen kinkku? 

Miksi et? Moni alkaa kasvissyöjäksi eettisistä syistä, ei siksi ettei lihan mausta pitäisi.

Ps. Vegaanisia kinkkuja on ollut jo vuosia.

Vierailija
177/364 |
17.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska tulee markkinoille vegaaninen jauheliha, vegaaninen sisäfileepihvi ja vegaaninen kyljys?

Vegaaninakit vielä ymmärrän koska nakit ja makkarat voivat sisältää ihan mitä vain, ei ole siis pelkkä lihatuote.

Mutta nämä pekonit ja kinkut menee vähän yli hilseen.

Kaupoissa on jo nyhtökauraa ja härkistä. Samoin löytyy erilaisia fileepihvejä.

Jostain syystä härkistä ja nyhtökauraa ei kuitenkaan markkinoida nimellä "vegaaninen jauheliha", tai "vegaaninen pulled pork"...

Vierailija
178/364 |
17.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näetkö mitään eroa pekonilta maistuvassa perunassa (perunalastussa esim) tai pekonilta maistuvasta pekonissa?

Vierailija
179/364 |
17.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haukutaanko täällä todella inisijöiksi ja ilonpilaajiksi just niitä tyyppejä, jotka välittää edes vähän jostain muustakin kuin omasta navastaan? Järkyttävää käytöstä taas kerran :D

Niinpä, vegaanit voisivat välillä ottaa sekasyöjistä mallia ja ajatella muitakin kuin itseään.

Vierailija
180/364 |
17.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ihminen ei tarvitse maitoa" mutta vegaani tarvitsee maidotonta juustoa, ruokakermaa, kermaviiliä, jugurttia, rahkaa, vispikermaa..

Jos ihminen kerta pärjää ilman maitoa niin hyvin niin miksi nauta on tihansia vuosia sitten kesytetty?

Miksi muita eläimiä on kesytetty? Ei ainakaan maidon takia.