Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ajan peruminen samana päivänä ja siitä täyden hinnan laskuttaminen.

Vierailija
16.06.2017 |

Onko teistä oikein, että ylivoimaisen esteen sattuessa joutuu maksamaan täyden hinnan samana päivänä perutusta hinnasta? Esim. hieroja, kampaaja, lääkäri tai mikä tahansa vastaava? Minulle on käynyt paristi noin, molemmissa pitkä asiakassuhde takana ja silti lävähti lasku, kun oli aika peruttu pakottavista syistä. Ymmärrän kyllä heidän perustelunsa. Katkaisen kuitenkin aina tällaisen asiakassuhteen, sillä jokainen asiakaspalvelija on korvattavissa ja suurin osahan ei tällaista laskutusta harrasta. Muutaman kympin voitto yrittäjälle verrattuna pitkäaikaisen asiakassuhteen katkeaminen, hmm. kannattavaako?

Kommentit (177)

Vierailija
121/177 |
16.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko nämä niitä samoja, joista puhuttiin toisessa ketjussa pari päivää sitten? Niitä kaupassa sulkemisajan jälkeen laahustajia?

Vierailija
122/177 |
16.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta kyllä ne yksittäiset sairaskohtaukset pitäisi olla niin harvinaisia tapauksia, ettei yksi käyntimaksu lompakossa tunnu. Joillekin näitä peruutuksia tuntuu kasautuvat kohtuuttomia määriä. Jännä juttu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/177 |
16.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta kyllä ne yksittäiset sairaskohtaukset pitäisi olla niin harvinaisia tapauksia, ettei yksi käyntimaksu lompakossa tunnu. Joillekin näitä peruutuksia tuntuu kasautuvat kohtuuttomia määriä. Jännä juttu.

Aivan. Tosin ne ovat varmasti niin harvinaisia että yrittäjäkin voisi sellaisessa tilanteessa antaa maksun anteeksi. Mutta lääkärintodistus pitäisi olla, muuten alkaisikin olla yllättävän yleistä joutua onnettomuuteen tai saada sairaskohtaus juuri ennen varattua aikaa.

Vierailija
124/177 |
16.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan. Tosin ne ovat varmasti niin harvinaisia että yrittäjäkin voisi sellaisessa tilanteessa antaa maksun anteeksi. Mutta lääkärintodistus pitäisi olla, muuten alkaisikin olla yllättävän yleistä joutua onnettomuuteen tai saada sairaskohtaus juuri ennen varattua aikaa.

No kyllähän lääkärit nauraisivat sinut ulos, kun menisit hakemaan lapsen oksennustaudista lääkärintodistusta "kun kampaaja vaatii".

Vierailija
125/177 |
16.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en todellakaan maksaisi peruutuksesta,  jos jonkun sairauskohtauksen saisin tai joutuisin auto-onnettomuuteen kuten joku aiemmin ketjussa mainitsi. :D Ootteko ihan hölmöjä. Kyllä se olisi kuluttajariitakunnan päätös maksuvelvollisuudesta joka vaadittaisiin, jotta tuollaisessa tilanteessa suostuisin maksamaan. Eiköhän tästäkin joku esimerkkitapaus ole, en vaan jaksa kaivaa.

Ihan sama joku yrittäjän harmi (joka ei todellakaan ole edes suuri) jos toiselle käy jotain aidosti vakavaa.

Vierailija
126/177 |
16.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No en todellakaan maksaisi peruutuksesta,  jos jonkun sairauskohtauksen saisin tai joutuisin auto-onnettomuuteen kuten joku aiemmin ketjussa mainitsi. :D Ootteko ihan hölmöjä. Kyllä se olisi kuluttajariitakunnan päätös maksuvelvollisuudesta joka vaadittaisiin, jotta tuollaisessa tilanteessa suostuisin maksamaan. Eiköhän tästäkin joku esimerkkitapaus ole, en vaan jaksa kaivaa.

Ihan sama joku yrittäjän harmi (joka ei todellakaan ole edes suuri) jos toiselle käy jotain aidosti vakavaa.

Tässä ei olekaan puhuttu omista sairaskohtauksista tai onnettomuuksista, vaan siitä, että jos on töissä sellaisessa paikassa, että potilaalle tulee sairaskohtaus, eikä sen vuoksi voi lähteä töistä ajoissa. Totta kai siinä tilanteessa on ihan omaa hölmöyttä, että on varannut ajan heti työpäivän jälkeen, vaikka työn luonne on tuollainen, ettei aina pääse ajoissa.

Vierailija
127/177 |
16.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilman puudutusta.

Vierailija
128/177 |
16.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täyden hinnan veloittaminen on kyllä tökeröä. Eihän se ole edes todellinen kustannus haitasta! Vahingon kustannus on paljon pienempi, miksi edes saisi veloittaa koko hinnan? Korvaus mielipahasta, vai millä yrittäjät tätä perustelee?

Vierailija
129/177 |
16.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Ylivoimainen este". Toki sellaisiakin on, mutta ne ovat usein asia erikseen. On täysin oikein, että näiltä aikansa perujilta veloitetaan edes osa palvelun hinnasta.

Niin, tässä oli kyse koko hinnan veloittamisesta. Ahneus tässä kalahtaa omaan nilkkaan asiakassuhteen menettämisen merkeissä. Vai moniko maksaa hymyssä suin tällaisesta?

No koko hinnan samana päivänä perustusta ajasta koska aika jää todennäköisesti kokonaan käyttämättä. Edellisenä päivänä perutun ajan saa vielä annettua jollekin toiselle suuremmalla todennäköisyydellä. Jos sinulle on jo useamman kerran tullut tällainen pakottava syy perua samana päivänä ja olet joutunut täyden hinnan maksamaan ja lisäksi tiedät siis kertoa että kaikki tahot eivät samana päivänä perutusta ajasta veloita täyttä hintaa niin siitä voi päätellä että olet todella monesti harrastanut näitä samana päivänä perumista. Mikä tarve nyt sitten onkaan niin "pakottava"...

Joidenkin työaika saattaa venyä yllättävien tapausten vuoksi paljonkin, PAKOTTAVIEN syiden vuoksi. Kaikki ei ole kaupankassoja, joille tulee tuuraaja vuoron vaihduttua. Näidenkin, joiden työpäivä voi venyä pakottavista syistä, on joskus varattava aikoja johonkin palveluihin. Käytännössä heti työpäivän perään, koska monetkaan yrittäjät eivät anna aikoja yöaikaan, jolloin ei varmuudella itse ole töissä. Kärjistetysti näin, mutta ymmärrät varmaan mitä tarkoitan.

No en ymmärrä! Ei ole yrittäjän syy jos sinä et saa töitäsi sille mallille että voit käyttää varaamasi ajan. Kai sinullakin sitäpaitsi lakisääteiset vapaapäivät on? Hoida asiasi silloin jos et pysty pitämään kiinni sovitusta.

Ok. Ehkäpä se oletkin sinä tai joku läheisesi joka saa sairauskohtauksen, mutta sorry!!mulla loppui just työ vuoro eli hanskat tippuu! Pärjäilkää!

Lukutaito! Eihän tuossa sanottu, että sinun pitää lähteä töistä sillä kellonlyömällä, vaan että varaat ajan vain vapaapäivillesi.

Eli miten käyn niissä paikoissa, jotka ovat avoinna 10-18? Kuten suurin osa kampaamoista ym hoitoloista on.

Vastaus: en mitenkään.

Onneks on noita yrittäjiä, joiden kanssa voidaan sopia aikoja ❤ Kampaaja ollut sama 24vuotta ja kosmetologi kohta 10v.

Kuinka monesti 24vuoden aikana olet perunut kampaaja-aikasi samana päivänä? Tai kosmetologin. Kuinka monesti kehtaisit tehdä niin? Mä olen käynyt vuosikausia samalla kampaajalla, enkä todellakaan kehtaisi tehdä sille ohareita. Toki yllättävä syy on yllättävä syy ja silloin maksan sen mitä pitää. Mutta joku työvuoron venähtäminen ei sitä ole. 

Edelleen sen yhden kerran kun lapsi sai epilepsiakohtauksen.

Kampaaja on siirtänyt aikaa varmaan 5 kertaa näiden vuosien aikana kun ei ole ollut lapsille hakijaa tarhasta tai mies joutunut iltavuoroon yllättäen.

Aina saatu sovittua asiat, Mutta te jankkaajat ette tietenkään tätä ymmärrä.

Vierailija
130/177 |
16.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olen sairastunut ja peruutan varaamani ajan edellisenä päivänä en ole valmis maksamaan muut kuin juuri minua varten tilatut erityisaineet. Samana päivänä pruuttaessani olen valmis maksamaan 50% tilaamani palvelun hinnasta, josta vähennetään raaka-aineet (esim hiusten värjäys).

Jos myöhästyn tilaamastani ajasta olen valmis maksamaan samanvertaisina korvausta kuin palvelun tarjoa maksaa kun hän on myöhässä, molemminpuolisesti huomioituna jos myöhästyminen johtaa tilatun ajan ylittämiseen.

Vierailija
131/177 |
16.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä ei olekaan puhuttu omista sairaskohtauksista tai onnettomuuksista, vaan siitä, että jos on töissä sellaisessa paikassa, että potilaalle tulee sairaskohtaus, eikä sen vuoksi voi lähteä töistä ajoissa. Totta kai siinä tilanteessa on ihan omaa hölmöyttä, että on varannut ajan heti työpäivän jälkeen, vaikka työn luonne on tuollainen, ettei aina pääse ajoissa.

No jos kerran kolmessa vuodessa käy noin, niin eipä kannata alkaa omaa elämää ja menoja suunnittelemaan sen mukaan..

Vierailija
132/177 |
16.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä mietin miten ne saa laskutettua? Jos esim soitan kampaamoon ja olen nimeltäni Jenna Virtanen, niin miten ne tietää lähettää laskun oikealle henkilölle?

Vierailija
133/177 |
16.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauheasti on sairaskohtauksia näillä, jotka unohtavat mennä sovittuna aikana hoitoon tai peruuttaa  sovitun ajan. Kuulema Helsinkiin saataisiin näitä sairaskohtauksen saaneita varten uusi terveysasema niillä rahoilla, jotka menevät hukkaan, kun potilas ei vaivaudu paikalle varattuna aikana.

Ja kyllä luulisi oikeasti sairaita harmittavan, kun olisi päässyt lääkäriin aikasemmin, kun jotkut ei hallitse elämäänsä sen vertaa että muistaisivat lääkäriaikansa. Tai ajoissa peruuttaa, jos tulee sellainen este. Valtaosa on  ihan roskasakkia, jota ei kiinnosta tippaakaan, että he varastavat sen hammaslääkäriajan joltain toiselta ja yhteiskunnan tai yrittäjän se pitäisi ymmärtää  ja maksaa.

Vierailija
134/177 |
16.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

http://tieteentermipankki.fi/wiki/Oikeustiede:ylivoimainen_este

https://www.minilex.fi/a/ylivoimainen-este-force-majeure

Kelpaako, vai kaivetaanko lisää?

Myös mahdottomuudessa on kysymys sopimussuoritusta estävästä häiriöstä. Ylivoimaisesta esteestä poiketen mahdottomuuskäsitteessä ei kuitenkaan kiinnitetä huomiota häiriön syihin, vaan ainoastaan sen vaikutukseen. Liikavaikeus taas on häiriö, joka ei tee suoritusta täysin mahdottomaksi, mutta aiheuttaa kohtuuttomia uhrauksia sen täyttämisessä. Liikavaikeusajattelussa ilmenevä sosiaalinen elementti voidaan ottaa huomioon myös sopimuksen sovittelussa tai sosiaalisen suoritusesteen (sosiaalinen force majeure) puitteissa.

Vierailija
135/177 |
16.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljon tulee alapeukutuksia, joten laittakaapa alapeukuttajat summia, joita hymyssä suin olette makselleet ja asiakassuhdetta jatkaneet vastaavisssa tilanteissa.

Yrittäjällä on vapaus valita asiakkaansa aivan kuin asiakas voi vaihtaa palveluntarjoajaa. Jos asiakkaalla, kuten ap:lla on ollut parikin kertaa ylivoimainen este, silloin löytyy paljon muita, joiden takia se tunti ei mene hukkaan.

Todelliset ylivoimaiset esteet on kuitenkin melko harvassa. Force majeur haulla löytyy.

136/177 |
16.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni vähän kaksipiippuinen juttu; mitä jos yrittäjä ei laskuta peruutuksista ja asiakkaat huomaavat tämän ja se johtaa siihen että jonkin ajan päästä päivässä on useita aikoja kun asiakkaita ei vain tule koska he tietävät ettei siitä tapahdu yhtään mitään ja aikoja voi varailla ihan vaan varmuuden vuoksi?

Toisaalta meille tuli kerran lasku yksityiseltä hammaslääkäriltä, 50e, kun mies oli unohtanut oman aikansa hammaslääkärille jota koko perheemme, omat vanhempani mukaanlukien, on vuosikausia käyttänyt niin kyllähän se vähän pahan maun jätti suuhun ja mies uhosi ettei ikään enää käytä ko. hammaslääkäriä. No, tässä tapauksessa asia jää siltä osin pimentoon olisimmeko jatkaneet asiakkaina sillä hän jäi eläkkeelle ennen seuraavaa käyntiä mutta aina hänet tavatessa (pieni paikkakunta) ajattelen häntä hammaslääkärinä joka lähetti laskun käyttämättömästä ajasta.

Vierailija
137/177 |
17.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Minä minä minä ja minun rahani, jos käyttämättömästä ajastani laskutetaan vien rahani seuraavaan paikkaan!"

Ap on hyvä ja vaihtaa vaan paikasta toiseen sitä mukaa kun tulee laskuja käyttämättömistä ajoista. Ennen pitkää ne uudet paikat loppuu ja on vaan nieltävä ylpeys ja mentävä nöyränä pyytämään saako palvelua vielä entisestä paikasta.

Vierailija
138/177 |
17.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun peruutusmaksusta on kerrottu etukäteen, niin mielestäni riski on asiakkaan. Aina voi sattua jotain - ja toisaalta kyllä jokainen ansaitsee saada palkan työpäivästään.

Jos joutuisin maksamaan peruutushinnan palvelusta, niin ei puhettakaan ettenkö sitä maksaisi. Tällaisen takia en hyvää ammattilaista myöskään vaihtaisi toiseen yrittäjään.

Jos henkilö haluaa itse joustaa peruutusmaksusta niin se on asia erikseen, mutta ei pitäisi olla mikään oletus.

Valitettava tosiasia on, että varmasti niitäkin asiakkailta löytyy jolla on joka kerta ollut joku "vakava onnettomuus", kun aikaa perutaan.

Vierailija
139/177 |
17.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina ennen ajan varaamista (kampaajalle, lääkäriin ym) otan selvää perumiskäytännöistä. Jos päätän ajan ko. palveluntuottajalta varata, hyväksyn hänen perumiskäytäntönsä.

Jos peruminen alle 24 tuntia ennen vastaanottoaikaa aiheuttaa 100 % korvauksen, sen tietysti maksan valittamatta. Riski on minun. Vaikka peruminen ei aiheutuisi mistään omasta mokastani, riski on minun kannettava.

Olen  kerran (olen 50 v.) joutunut perumaan jonkin ajan samana päivänä. Tällöin syynä oli yöllä alkanut raju oksennustauti. Soitin heti aamulla palveluntuottajalle, jolla olin käynyt vuosikausia, pahoittelin ja peruin ja varasin uuden ajan. Kerroin, että maksan seuraavalla kerralla tämän peruutuksen kulut.

Kun seuraavan kerran menin, hän sanoi, ettei laskuta peruutuksesta mitään. Se tuntui tietysti mukavalta, mutta en todellakaan oleta palveluntuottajien toimivan näin.

Monesti ihmiset ymmärtävät säännöt, mutta toivovat/vaativat/olettavat, että heidän kohdallaan kuitenkin tehdään poikkeus.

Joku kirjoitti saaneensa kutsun toimenpiteeseen perjantaina postitse ja nähneensä kirjeen saavuttuaan kotiin työpäivänsä jälkeen, jolloin maksuton perumisaika oli jo umpeutunut. Tällaisessa sakottaminen on kohtuutonta. Mikä oli kutsukirjeen päivämäärä? Oliko se viipynyt postissa poikkeuksellisen kauan? Olisin kyllä tätä tiedustellut ja reklamoinut.

Vierailija
140/177 |
17.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Ylivoimainen este". Toki sellaisiakin on, mutta ne ovat usein asia erikseen. On täysin oikein, että näiltä aikansa perujilta veloitetaan edes osa palvelun hinnasta.

Niin, tässä oli kyse koko hinnan veloittamisesta. Ahneus tässä kalahtaa omaan nilkkaan asiakassuhteen menettämisen merkeissä. Vai moniko maksaa hymyssä suin tällaisesta?

No koko hinnan samana päivänä perustusta ajasta koska aika jää todennäköisesti kokonaan käyttämättä. Edellisenä päivänä perutun ajan saa vielä annettua jollekin toiselle suuremmalla todennäköisyydellä. Jos sinulle on jo useamman kerran tullut tällainen pakottava syy perua samana päivänä ja olet joutunut täyden hinnan maksamaan ja lisäksi tiedät siis kertoa että kaikki tahot eivät samana päivänä perutusta ajasta veloita täyttä hintaa niin siitä voi päätellä että olet todella monesti harrastanut näitä samana päivänä perumista. Mikä tarve nyt sitten onkaan niin "pakottava"...

Joidenkin työaika saattaa venyä yllättävien tapausten vuoksi paljonkin, PAKOTTAVIEN syiden vuoksi. Kaikki ei ole kaupankassoja, joille tulee tuuraaja vuoron vaihduttua. Näidenkin, joiden työpäivä voi venyä pakottavista syistä, on joskus varattava aikoja johonkin palveluihin. Käytännössä heti työpäivän perään, koska monetkaan yrittäjät eivät anna aikoja yöaikaan, jolloin ei varmuudella itse ole töissä. Kärjistetysti näin, mutta ymmärrät varmaan mitä tarkoitan.

No en ymmärrä! Ei ole yrittäjän syy jos sinä et saa töitäsi sille mallille että voit käyttää varaamasi ajan. Kai sinullakin sitäpaitsi lakisääteiset vapaapäivät on? Hoida asiasi silloin jos et pysty pitämään kiinni sovitusta.

Ok. Ehkäpä se oletkin sinä tai joku läheisesi joka saa sairauskohtauksen, mutta sorry!!mulla loppui just työ vuoro eli hanskat tippuu! Pärjäilkää!

Lukutaito! Eihän tuossa sanottu, että sinun pitää lähteä töistä sillä kellonlyömällä, vaan että varaat ajan vain vapaapäivillesi.

Eli miten käyn niissä paikoissa, jotka ovat avoinna 10-18? Kuten suurin osa kampaamoista ym hoitoloista on.

Vastaus: en mitenkään.

Onneks on noita yrittäjiä, joiden kanssa voidaan sopia aikoja ❤ Kampaaja ollut sama 24vuotta ja kosmetologi kohta 10v.

Kuinka monesti 24vuoden aikana olet perunut kampaaja-aikasi samana päivänä? Tai kosmetologin. Kuinka monesti kehtaisit tehdä niin? Mä olen käynyt vuosikausia samalla kampaajalla, enkä todellakaan kehtaisi tehdä sille ohareita. Toki yllättävä syy on yllättävä syy ja silloin maksan sen mitä pitää. Mutta joku työvuoron venähtäminen ei sitä ole. 

Edelleen sen yhden kerran kun lapsi sai epilepsiakohtauksen.

Kampaaja on siirtänyt aikaa varmaan 5 kertaa näiden vuosien aikana kun ei ole ollut lapsille hakijaa tarhasta tai mies joutunut iltavuoroon yllättäen.

Aina saatu sovittua asiat, Mutta te jankkaajat ette tietenkään tätä ymmärrä.

Niin, jos yrittäjä siirtää aikaa, niin kai se käynti on sitten asiakkaalle maksuton?

Vai eikö mammojen mielestä pädekään toisin päin..