Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ajan peruminen samana päivänä ja siitä täyden hinnan laskuttaminen.

Vierailija
16.06.2017 |

Onko teistä oikein, että ylivoimaisen esteen sattuessa joutuu maksamaan täyden hinnan samana päivänä perutusta hinnasta? Esim. hieroja, kampaaja, lääkäri tai mikä tahansa vastaava? Minulle on käynyt paristi noin, molemmissa pitkä asiakassuhde takana ja silti lävähti lasku, kun oli aika peruttu pakottavista syistä. Ymmärrän kyllä heidän perustelunsa. Katkaisen kuitenkin aina tällaisen asiakassuhteen, sillä jokainen asiakaspalvelija on korvattavissa ja suurin osahan ei tällaista laskutusta harrasta. Muutaman kympin voitto yrittäjälle verrattuna pitkäaikaisen asiakassuhteen katkeaminen, hmm. kannattavaako?

Kommentit (177)

Vierailija
141/177 |
17.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juttu on siinä, että peruutuksia tulee lyhyellä varoitusajalla milloin mistäkin syystä. Varmasti suurin osa peruuttajista on oikeasti estyneitä tulemaan paikalle, mutta sitten on näitä, joiden kuulee valehtelevan ihan selkeästi. Ehkä heille sitten on tullut jotain mukavampaa tekemistä kuin sovittu parturikäynti samalle päivälle, sää on kurja tai mitä lieneekään. En kyllä laskuta peruutuksista, mutta välillä tekisi mieli. Esim. kaksi perättäistä peruutusta päivän aikana alkaa jo sekä ärsyttää että tekee ison loven kukkaroon. 

Vierailija
142/177 |
17.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juttu on siinä, että peruutuksia tulee lyhyellä varoitusajalla milloin mistäkin syystä. Varmasti suurin osa peruuttajista on oikeasti estyneitä tulemaan paikalle, mutta sitten on näitä, joiden kuulee valehtelevan ihan selkeästi. Ehkä heille sitten on tullut jotain mukavampaa tekemistä kuin sovittu parturikäynti samalle päivälle, sää on kurja tai mitä lieneekään. En kyllä laskuta peruutuksista, mutta välillä tekisi mieli. Esim. kaksi perättäistä peruutusta päivän aikana alkaa jo sekä ärsyttää että tekee ison loven kukkaroon. 

Voisit kyllä laskuttaa noissa tapauksissa. Tässä nyt kuitenkin puhuttu meistä, jotka joskus joutuneet perumaan ylivoimaisen esteen sattuessa. Itse kyllä olisin etsinyt uuden kampaajan jos ei sen vertaa ymmärrystä olisi löytynyt että olisi laskun laittanut kun ajoin kolarin. Toki asiakassuhde vaikuttaa, jos kuitenkin käyn 5 viikon välein ja yleensä lasku satasen luokkaa, niin järkevä yrittäjä kyllä pitää kiinni vakiasiakkaastaan.

Sitten tietysti noita ulisijayrittäjiä jotka huutaa Minä Minä minä!!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/177 |
17.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon töissä fysikaalisessa hoitolaitoksella niin kyllä siellä laskutetaan jossei peru 24h ennen. Toki fysioterapeutti voi itse tehdä poikkeuksen jos haluaa.

Vierailija
144/177 |
17.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos minulle tulee ylivoimainen este parturipäivänä niin kyllä minä sen parturiajan maksan mielelläni. Eihän se sen parturin vika ole jos minä vaikka joudun kolariin tai auto vaan muuten hajoo enkä pääse paikalle. Tulee mieleen että paljonpa te marisijat arvostatte palvelupaikkaanne kun ette ymmärrä asiaa sen asiakaspalvelijanne näkökulmasta.

Ei minusta ole järkevää pitää hommaa pystyssä joutokäynnillä siksi kun diivailija-asiakas ei viitsi perua aikaansa ajoissa. Siitähän siinä oikeasti on kyse. Sitä paitsi mistä se asiakaspalvelija tietää milloin ootte ajanut kolarin tai auto on hajonnut. Sen pitää luottaa teidän sanaanne ja niitähän tyyppejä riittää, jotka latelee ummet ja lammet päästäkseen korvaamasta huvikseen varmuuden vuoksi varattua aikaa.

Vierailija
145/177 |
17.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

http://tieteentermipankki.fi/wiki/Oikeustiede:ylivoimainen_este

https://www.minilex.fi/a/ylivoimainen-este-force-majeure

Kelpaako, vai kaivetaanko lisää?

Myös mahdottomuudessa on kysymys sopimussuoritusta estävästä häiriöstä. Ylivoimaisesta esteestä poiketen mahdottomuuskäsitteessä ei kuitenkaan kiinnitetä huomiota häiriön syihin, vaan ainoastaan sen vaikutukseen. Liikavaikeus taas on häiriö, joka ei tee suoritusta täysin mahdottomaksi, mutta aiheuttaa kohtuuttomia uhrauksia sen täyttämisessä. Liikavaikeusajattelussa ilmenevä sosiaalinen elementti voidaan ottaa huomioon myös sopimuksen sovittelussa tai sosiaalisen suoritusesteen (sosiaalinen force majeure) puitteissa.

Ja tuokaan ei vielä tarkoita lapsen oksennustautia tai työpäivän venymistä. Se tarkoittaa esim pitkäaikaissairautta, asunnottomuutta, omaa vakavaa tapaturmaa tai läheisen kuolemaa.

Vierailija
146/177 |
17.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmeen varmuuden vuoksi tai huvin vuoksi varattuja aikoja te luulette ihmisillä olevan?

Kampaamo, kynsi-ja ripsihuollot käydään säännöllisin väliajoin. Aikoja on vaikea saada, joten niitä varataan yleensä useampi esim joka neljäs viikko tiistai klo 10. Ei niitä huvin vuoksi Peruta jos tulee jotain muuta menoa, koska korvaavaa aikaa ei tosiaan helposti löydy.

Mutta jankuttakaa toki, onhan tällä jo viihdearvoa 😂

Vierailija
147/177 |
17.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos minulle tulee ylivoimainen este parturipäivänä niin kyllä minä sen parturiajan maksan mielelläni. Eihän se sen parturin vika ole jos minä vaikka joudun kolariin tai auto vaan muuten hajoo enkä pääse paikalle. Tulee mieleen että paljonpa te marisijat arvostatte palvelupaikkaanne kun ette ymmärrä asiaa sen asiakaspalvelijanne näkökulmasta.

Ei minusta ole järkevää pitää hommaa pystyssä joutokäynnillä siksi kun diivailija-asiakas ei viitsi perua aikaansa ajoissa. Siitähän siinä oikeasti on kyse. Sitä paitsi mistä se asiakaspalvelija tietää milloin ootte ajanut kolarin tai auto on hajonnut. Sen pitää luottaa teidän sanaanne ja niitähän tyyppejä riittää, jotka latelee ummet ja lammet päästäkseen korvaamasta huvikseen varmuuden vuoksi varattua aikaa.

Kynsihuolto peruuntui viimeksi koska tekijä oli noroviruksen kourissa. Sovittiin sitten korvaava aika lauantaiksi, ilmeisesti nyt sitten maksoin turhaan täyden hinnan, kai sen olisikin pitänyt olla ilmainen käynti??

Vierailija
148/177 |
17.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen yritys voi itse päättää, periikö maksuja vai ei. Täällä on turha yleistää yhtään mitään, kun käytäntö vaihtelee tiukasta löysään ja siltä välilyä. Lisäksi pärstäkertoimen mukaan joltain peritään ja joltain ei esim.tuttuuden mukaan. Mulla piti perua tutulle kampaajalla samana päivänä aika sairastapauksen vuoksi eikä mitään laskua seurannut. Ko paikassa on ajoille vientiä joten tuskin jäi ko slotti aikataulussa käyttämättä,

Vierailija
149/177 |
17.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmeen varmuuden vuoksi tai huvin vuoksi varattuja aikoja te luulette ihmisillä olevan?

Kampaamo, kynsi-ja ripsihuollot käydään säännöllisin väliajoin. Aikoja on vaikea saada, joten niitä varataan yleensä useampi esim joka neljäs viikko tiistai klo 10. Ei niitä huvin vuoksi Peruta jos tulee jotain muuta menoa, koska korvaavaa aikaa ei tosiaan helposti löydy.

Puhu vaan omasta puolestasi. Minä olen käynyt eläissäni ripsihuollossa ehkä 3-4 kertaa, kaikki ex tempore-käyntejä. Kynsihuollossa kerran, sekin ex tempore. Kampaajalla käyn silloin kun mieleen juolahtaa eikä ajan saaminen ole ongelma. Sen saa viimeistään seuraavaksi päiväksi.

Tietysti jos asuu tuppukylässä, jossa vain yksi ko. ammatinharjoittaja, ajat ovat tiukalla ja ne pitää varata loppuelämäksi kerralla.

Vierailija
150/177 |
17.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hämmentävää. Olen 40-vuotias, enkä kertaakaan ole joutunut perumaan varaamaani kosmetologia, kampaajaa, lääkäriaikaa, hieronta-aikaa, hammaslääkäriä tms. Noita aikoja on sen verran harvoin, ja "ylivoimaisia esteitä" myös on sen verran harvoin, että ei vain ole sattunut kohdalle että joutuisi perumaan. Kerran olen edellisenä päivänä soittanut hammaslääkäriin, että saanko tulla huomenna vaikka on lievää flunssaa, kuulemma sain, joten ei tarvinnut perua. Itse tosin varaan nuo ajat vain siten, että uskon ehtiväni niihin, en koskaan varaa mitään esim. työaikaliukuman puitteissa siten, että työt venyy enkä ehdikään. 

Vierailija
151/177 |
17.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimin alalla, jossa on noin viisi varattavissa olevaa aikaa päivässä. Yhden ajan hinta asiakkaalle on noin 150 euroa. Tunkua  ajoille olisi paljon, joudun koko ajan myymään ei oota täyden kalenterin takia ja jonot on parin kuukauden mittaisia. Ennen oli paljon (lähes joka päivä) viime hetken saman päivän perumisia (tyyliin 5 min ennen peruttu aika) ja myös paljon sellaisia, että asiakas ei vain saapunut paikalle. Arvatkaa harmittiko, koska tulijoita olisi ollut muutenkin suunnilleen ovista ja ikkunoista. Laitoin uuden käytännön, että perumattomasta ajasta tai saman päivän aikana perutusta ajasta pitää maksaa täysi hinta. Kummasti tilanne muuttui ihan päälaelleen, nyt noita "no show" -tapauksia ei ole käytännössä enää ikinä ja viime hetken perumiset on hyvin harvinaisia ja vain sellaisia, että aikaisin aamulla asiakas soittaa hädissään, että hänelle on yöllä tullut vatsatauti ja haluaa lähettää vaikka lääkärintodistuksen todistaakseen, ettei laiskuuttaan perunut. Eli kyllä nykyään ne asiakkaat, jotka on ajan halunneet varata, tekevät oikeasti kaikkensa että tulevat paikalle. Hyvä muutos.

Vierailija
152/177 |
17.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useissa paikoissa lääkärintodistus vapauttaa maksusta.

Vierailija
153/177 |
17.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkiksi psykiatrisessa avohoidossa käynnit ovat ilmaisia, mutta peruuttamattomasta poisjäännistä peritään maksu. Tällaisessa tapauksessa siis poisjäänti maksaa jopa enemmän kuin palvelun käyttäminen sovitusti.

Ylivoimaisen esteen sattuessa ei tietenkään joudu mitään maksamaan. Ylivoimainen este tarkoittaa esimerkiksi sairaalaan joutumista. Yleensä poisjäännit eivät johdu ylivoimaisesta esteestä vaan potilaan omista valinnoista.

Vierailija
154/177 |
17.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin kampaamossa heti aamusta, kampaaja kertoi, että sattui huonosti, tuli kaksi peruutusta, permanentti ja leikkaus. Harmitteli, ettei ollut ottanut puhelinnumeroita, koska päivälle oli ollut kyselijöitä, joille joutui myymään eioota.

Hämmästelin yrittäjän asennetta, minä kyllä ottaisin puheeksi, että haluatko antaa numeron, soitan, jos tulee peruutus. Jälkikäteen huokailu ei auta. Toisekseen hämmästelin nettisivujen ja facebook-tilin puuttumista ao. yrittäjältä, vaikeaa tuntui olevan sekin, vaikka yksi hänen lapsistaan opiskelee alaa, ja sivujen tekeminen valmiille pohjalle on helppoa. Mutta kun ei kuulema face kiinnosta jne. jne. Noh, täällä pikkukaupungissa ei peruutusmaksua peritä, mutta on monta tapaa yrittää täyttää aika, ständi ulos, face, nettisivut ja "peräänsoitto". Se on sitä yrittäjän vapautta ja vastuuta!

Vierailija
155/177 |
17.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asiakkaana yritän etten sovi aikoja maanantaille juuri siksi, että välttäisin nämä "tulin viikonloppuna kipeäksi enkä voi peruuttaa" -ongelmat.

Vierailija
156/177 |
17.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ajan voisi vapaasti perua vaikka hetki ajan käyttämistä, niin yrittäjät ei ehtis muuta kun oottelemaan asiakkaita jotka ei sitten tule. Kun voisi maksavaa asiakasta palvella silläkin ajalla. Ikäväähän se on jos on "oikea" syy, mutta kukapa soittaessaan ja peruessaan sanoo, ettei nyt huvita tulla. Useanpi kai kertoo sairastuneensa tms on joku muka "ylivoimainen" este. Varsinkin pienyrittäjälle nuo perutut ja maksamattomat ajat tulisi kalliiksi. En ole itse yrittäjä ja joskus olen varatun ajan joutunut maksamaan kun en ole päässyt paikalle.

Vierailija
157/177 |
17.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toimin alalla, jossa on noin viisi varattavissa olevaa aikaa päivässä. Yhden ajan hinta asiakkaalle on noin 150 euroa. Tunkua  ajoille olisi paljon, joudun koko ajan myymään ei oota täyden kalenterin takia ja jonot on parin kuukauden mittaisia. Ennen oli paljon (lähes joka päivä) viime hetken saman päivän perumisia (tyyliin 5 min ennen peruttu aika) ja myös paljon sellaisia, että asiakas ei vain saapunut paikalle. Arvatkaa harmittiko, koska tulijoita olisi ollut muutenkin suunnilleen ovista ja ikkunoista. Laitoin uuden käytännön, että perumattomasta ajasta tai saman päivän aikana perutusta ajasta pitää maksaa täysi hinta. Kummasti tilanne muuttui ihan päälaelleen, nyt noita "no show" -tapauksia ei ole käytännössä enää ikinä ja viime hetken perumiset on hyvin harvinaisia ja vain sellaisia, että aikaisin aamulla asiakas soittaa hädissään, että hänelle on yöllä tullut vatsatauti ja haluaa lähettää vaikka lääkärintodistuksen todistaakseen, ettei laiskuuttaan perunut. Eli kyllä nykyään ne asiakkaat, jotka on ajan halunneet varata, tekevät oikeasti kaikkensa että tulevat paikalle. Hyvä muutos.

Tätähän tässä ollaan yritetty selittää 😅

Joku jankuttaja vaan saanut päähänsä että huvikseen varaillaan aikoja joita sitten perutaan kun ei huvitakaan lähteä sohvalta mihinkään.

Vierailija
158/177 |
17.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhu vaan omasta puolestasi. Minä olen käynyt eläissäni ripsihuollossa ehkä 3-4 kertaa, kaikki ex tempore-käyntejä. Kynsihuollossa kerran, sekin ex tempore. Kampaajalla käyn silloin kun mieleen juolahtaa eikä ajan saaminen ole ongelma. Sen saa viimeistään seuraavaksi päiväksi.

Tietysti jos asuu tuppukylässä, jossa vain yksi ko. ammatinharjoittaja, ajat ovat tiukalla ja ne pitää varata loppuelämäksi kerralla.

Miten mennään ex-tempore kynsihuoltoon? Pitäähän sulla ensin olla ne rakennekynnet joita huolletaan..

Ja nimenomaan niin päin, että suosituimpiin paikkoihin on vaikea saada aikaa koska ne myydään viikoiksi eteenpäin. Tuppukylässä on se yksi ripsien tekijä ja kolme asiakasta, siinä on helppo saada sikoja siirrettyä.

Vierailija
159/177 |
17.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätähän tässä ollaan yritetty selittää 😅

Joku jankuttaja vaan saanut päähänsä että huvikseen varaillaan aikoja joita sitten perutaan kun ei huvitakaan lähteä sohvalta mihinkään.

Miten niin? Olihan tuossakin aluksi tilanne, jossa peruttiin kun ei huvittanut lähteä, mutta kun otettiin maksu käyttöön, tämä ongelma poistui.

Vierailija
160/177 |
17.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihmettelijä xx kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mites muuten sitten jos joku on joutunut onnettomuuteen? Meidän pitää lain mukaan auttaa muita joten mitä jos myöhästyy/ei pääse varatulle ajalle esim. hammaslääkäriin sen takia? Tuleeko tästä lasku kotiin vai kuka maksaa kyseisen laskun sitten? Ei AP mutta uteliaisuudesta kysyn.

Tottakai tulee lasku. Itse on maksettava tai kysyttävä onnettomuuden uhrilta jälkikäteen, maksaako hän tuon.

Keneltä saat sen uhrin yhteystiedot jälkikäteen? Tai mitä jos uhri menehtyy?  Kuulostaa jotenkin koomiselta "Sori hei, mut tota jos selviit tästä niin annatko yhteystiedot että voit maksaa mun hammaslääkäri maksun kun en päässyt vastaanotolle kun mun pitää auttaa sua." :D

Tämä esimerkki juuri kertoo, miten yrittäjillä ei ole inhimillisyyttä pakottavan ja mahdottoman tilanteen ymmärtämiseen. Sitä siis aiemmalla vastauksellani tarkoitin.

Miksi ihmeessä yrittäjän pitäisi olla se joka maksaa näissä tapauksissa? Eli hän varaa sinulle aikaansa esim. 3 tuntia, tulee paikalle ja valmistautuu sinua varten. Torjuu muut mahdolliset asiakkaat tuolta ajalta. Kun sinä nukut pommiin, autosi hajoaa tai vaikka autat sitä onnettomuuden uhria, niin nämä kulut pitäisi ulkopuolisen /asiaan liittymättömän yrittäjän maksaa? Esim. 160 eur noushow asiakkaan toimesta on täsmälleen yrittäjän maksama 160 eur. Hän on kuitenkin paikalla sinua varten, vaikka syy poissaoloosi olisi mikä. Jos vaikkapa 10 asiakasta kuukaudessa tekee oharit, eikä "ahne" yrittäjä siitä laskuta = hänen bruttopalkastaan puuttuu 1600 euroa ja hän on työpaikallaan silti ollut näitä ajan varanneita varten. Milläs hän perheensä elättää ja lainansa maksaa? Turha väittää, että muut tulot pelastavat näiden laskuttamattomien lisäksi, sillä tilojen vuokra /sähkö /vesi muusta puhumattakaan tekee useita tuhansia euroja kuukaudessa. Miksi yrittäjä siis on ahne ja epäinhimillinen, jos laskuttaa perumattomasta ajasta?

Juuri näin. Jos mulle tulee este on ikävää maksaa, mutta ilman näitä perutusmaksuja perumisia voisi yrittäjille tulla paljon.

Tuolla peruuutusmaksulla kai varmistetaan että varatut ajat käytetään.