Antti Lindtman, 34, ja Kaija Stormbom, 54, odottavat lasta
Kommentit (665)
Ohhoh, onnea ja siunausta heille! Tuo 54 vuoden ikä on raskautta ajatellen jo, voisi sanoa, melko hämmästyttävä :)
Tämähän antaa meille 35+ ikäisille naisille toivoa lasten saamisen mahdollisuudesta huomattavasti myöhemmälläkin iällä (itse tosin jo olen äiti, mutta yleisellä tasolla).
Vierailija kirjoitti:
Lindtmanin vaimo on 54-vuotiaanakin hoikempi ja nuoremman oloinen kuin täällä pahaa oloaan purkavat kolmekymppiset av-mammat ylikiloineen ja lyhyeksi kynittyine hiuksineen.
Ihan ikäiseltään näyttää tuokin nainen lehtikuvissa, ei mitenkään nuoremmalta tai edes nuorekkaalta. Palstalla kehutaan myös Ranskan presidentin vaimoa, joka ei ole nuorekasta nähnytkään.
Vierailija kirjoitti:
Kukaan tuskin itkisi, jos isä olisi 54-vuotias ja äiti 34-vuotias. Ihanaa kaksinaismoralismia.
Olen itse orpona kasvanut. Isäni kuoli aivokasvaimeen 26-vuotiaana. Siitä vuoden päästä äitini kuoli 23-vuotiaana auto-onnettomuudessa. Olin silloin 3-vuotias. Isäni aivokasvaimesta ei ollut tietoa, kun minut laitettiin alulle. Äitini taas kuoli itsestään riippumattomassa auto-onnettomuudessa, minä olin mummolassa hoidossa. Terkkuja tutuille.
Myös paras kaverini menetti äitinsä kaverini ollessa 5-vuotias. Kaverin äiti oli kuollessaan 29-vuotias.
Taas pappani äiti sai pappani 45-vuotiaana. Pappani äiti kuoli 98-vuotiaana, joten pappani ei ihan nuorena äitiään menettänyt.
Näinpä. Kannattaa myös muistaa, että naisten elinajanodote on suomalaisilla 6 vuotta korkeampi kuin miesten ja että estrogeeni sekä toisaalta vähäinen testosteroni siirtää naisilla monia sairauksia myöhemmälle iälle. Jos siis jomman kumman vanhemmista on oltava poikkeuksellisen iäkäs, lienee lapsen etu, että se on äiti.
Näköjään kommentoijamammat unohtavat yhtälöstä kokonaan miehen, joka on ihan normaalissa iässä tulevaksi isäki. Hän varmaankin ottaa normaalia isää enemmän osaa lapsen hoitoon, problem solved.
Jotenkin surullista, että niin moni nainen näkee vain äidin osuuden lapsen elämässä, isä on sitten joku sivuhahmo :(
Vierailija kirjoitti:
Näköjään kommentoijamammat unohtavat yhtälöstä kokonaan miehen, joka on ihan normaalissa iässä tulevaksi isäki. Hän varmaankin ottaa normaalia isää enemmän osaa lapsen hoitoon, problem solved.
Jotenkin surullista, että niin moni nainen näkee vain äidin osuuden lapsen elämässä, isä on sitten joku sivuhahmo :(
Eivät unohda.
Voi, tuli itselle haikea olo. Olen 34 v. ja putket poikkaistu kun ajattelin että ikää on jo tarpeeksi. Toki minulla on jo lapsia, ja ratkaisu oli hyvin harkittu.
Onnea odotukseen! <3
Itse en uskaltaisi enää tässä iässä unelmoida muista kuin lapsenlapsista, riskit saada vammainen lapsi kasvaa iän myötä ja tuon ikäisellä äidillä en uskalla edes arvailla kaikkia riskejä . Toivotta vasti kaikki menee hyvin ja lapsi on terve, Onne heille odotukseen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä ne kyllä ymmärrä sitä, että miksi ei voi vain hyväksyä tosiasioita ja sitä, että kaikkiian asioihin (kuten biologiaan) ihminen vain ei voi vaikuttaa? 54-vuotias nainen ON tosi vanha saamaan vauvan, 54-vuotias mies ei olisi samaan asiaan liian vanha. Onhan se ihan paljonkin tutkittu fakta, että kaikenlaiset riskit niin vauvan kuin äidinkin kohdalla lisääntyvät kun ikää alkaa olla, ja 54-vuotiaalla sitä ikää todellakin on. Ei se ole mitään haukkumista tai ilkeilyä jos toteaa, että kyllä 54 vuotias nainen on jo ohittanut vauvantekoiän ainakin biologisesta näkökulmasta.
Ei se ikä kaikkea kerro, jonkun 30-vuotiaan diabeetikon raskaus voi olla suurempi riski kuin 50-vuotiaan perusterveen naisen.
Ei tietenkään ikä kerro kaikkea, mutta kyllä +50 vuotiaan riskit kuitenkin tilastollisesti on jo isot. Varmasti nuoremmallakin on riskejä tiettyjen sairauksien vuoksi, mutta sairauksille ei voi mitään. Sille voi, että tietoisesti ottaa tuollaisen riskin yli viisikymppisenä.
No, usein kakkostyypin diabetes on ihan itse huonoilla elintavoilla hankittu. Ja päälle otetaan se sairauden riski raskaudelle ihAn tietoisesti. Kaiken lisäksi huonot elintavat yleensä periytyvät.
mulla oli raskausajan diabetes koska olin jo reippaasti yli 40 v. Kerran tuli oksennus ja räiskähti oveen punajuurisalaatti, kaksi kertaa pyörryin kotona muttta muuten voin hyvin. Kiireellinen sektio ja terve vauva tuli. Parasta elämässä. Paljon paljon olisin menettänyt ellen olisi saanut lasta. Todella paljon. Kiitollinen. ps. ei oo diabetesta ja terve oon saanut olla.
Niin. Sinä. Sinä. Sinä ja sinä.
niin minä minä koska puhuin itsestäni. Enkä kuunnellut jos joku alkoi sanomaan että on riski. Minä minä sanoin vaan että kyllä se kaikki hyvin menee. Kävin istukkanäytteessä ja en edes ajatellut mitä teen jos on häikkää. Ajattelin siinäkin että kyllä se hyvin käy. Tosin jännitin kun soitettiin ja kysyttiin vielä haluanko tietää sukupuolen. Tottakai. POIKA oli tulossa. En malttanut pantata tietoa vaan kerroin heti.
Lapsi unohtuu TÄYSIN....
yksi lapsi ja on saanut kaiken rakkauden ja huomion ja ei oo tarvinnut koulussa rähistä ja häiriköidä. Voi niitä aikoja, voi niitä aikoja kun saisin niin elää sen uudelleen. Nauttikaa siitä ajasta , lapsuus on lyhyt ja hupsista keikkaa kun on jo aikuinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitan. En hyväksy. Olen itse tuonikäinen ja minun lapseni on teinejä. Tätäkin olen jo miettinyt, että jaksanko tarpeeksi hyvin. Tuo äiti on 70 kun lapsi on teini. Ei. Ei.
Onneksi heidän, eikä kenenkään muunkaan, ei tarvitse sinulta lupaa kysyä.
Jos sinä et jaksa, joku muu jaksaa.Niin. Minä olen hyvä äiti. Mietin voimavarojani ja sitä, annanko lapsilleni tarpeeksi. Reflektoin. Omat vanhempani eivät näin tehneet, vaam juurikin toimivat kuten tämä "äiti". Tuo on itsekäs kusipää, jota ei lapsensa hyvinvointi kiinnosta.
Siellä erinomainen äiti nimittelee kanssasisarartaan kusipääksi!
Miksihän minusta sinä vaikutat omahyväiseltä itsekkäältä ihmiseltä, jolla kateus tai yleinen pahansisuisuus on vienyt kyvyn suhtautua lähimmäisiin arvostavasti.
Minä säälin lapsiasi, olet epäilemättä sietämätön ihminen. Omahyväisyys ei kaunista ketään.Kyllä nimitän. Nimitän itsekeskeistä, omanapaista, vain itseään ajattelevaa äitiään kusipääksi. Voin nimittää ihan päin naamaakin.
Omat vanhempani toimivat juuri tismalleen noin. 54-vuotias on liian vanha vanhemmaksi. Omanapainen, itsekeskeinen minäminäminä-lapsi on tuo "äiti".
Olet todella hirveä ihminen!
Otahan lääkkeesi ja mene ulos tekemään jotain hyvää.
Jos sinulla on ollut kauheat vanhemmat, jollain tavoin ymmärrän, että sinusta on tullut hirviö. Myös nuoret vanhemmat voivat kohdella lastaan kaltoin, voivat kuolla tai muutoin hylätä lapsensa.
Antti ja Kaija saavat rakkauslapsen, toivottavasti kaikki menee hyvin loppuun saakka.
Sinun kannattaa jättää tuo kateutesi pois ja toivoa itsellesi armoa.
Mitä yhteistä on edes 24-vuotiaalla pojanklopilla ja 44-vuotiaalla aikuisella naisella? mitenhän ovat tutustuneet.
Vierailija kirjoitti:
Hmm, mun lapset on jo n. 30v, kun oon tuon vaimon ikäinen ;).
Niin, sinulla on niin ja heillä on toisin. Sitä on tapana kutsua elämäksi. Kaikilla eivät kaikki tapahdu yhtäaikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä ne kyllä ymmärrä sitä, että miksi ei voi vain hyväksyä tosiasioita ja sitä, että kaikkiian asioihin (kuten biologiaan) ihminen vain ei voi vaikuttaa? 54-vuotias nainen ON tosi vanha saamaan vauvan, 54-vuotias mies ei olisi samaan asiaan liian vanha. Onhan se ihan paljonkin tutkittu fakta, että kaikenlaiset riskit niin vauvan kuin äidinkin kohdalla lisääntyvät kun ikää alkaa olla, ja 54-vuotiaalla sitä ikää todellakin on. Ei se ole mitään haukkumista tai ilkeilyä jos toteaa, että kyllä 54 vuotias nainen on jo ohittanut vauvantekoiän ainakin biologisesta näkökulmasta.
Ei se ikä kaikkea kerro, jonkun 30-vuotiaan diabeetikon raskaus voi olla suurempi riski kuin 50-vuotiaan perusterveen naisen.
Ei tietenkään ikä kerro kaikkea, mutta kyllä +50 vuotiaan riskit kuitenkin tilastollisesti on jo isot. Varmasti nuoremmallakin on riskejä tiettyjen sairauksien vuoksi, mutta sairauksille ei voi mitään. Sille voi, että tietoisesti ottaa tuollaisen riskin yli viisikymppisenä.
No, usein kakkostyypin diabetes on ihan itse huonoilla elintavoilla hankittu. Ja päälle otetaan se sairauden riski raskaudelle ihAn tietoisesti. Kaiken lisäksi huonot elintavat yleensä periytyvät.
mulla oli raskausajan diabetes koska olin jo reippaasti yli 40 v. Kerran tuli oksennus ja räiskähti oveen punajuurisalaatti, kaksi kertaa pyörryin kotona muttta muuten voin hyvin. Kiireellinen sektio ja terve vauva tuli. Parasta elämässä. Paljon paljon olisin menettänyt ellen olisi saanut lasta. Todella paljon. Kiitollinen. ps. ei oo diabetesta ja terve oon saanut olla.
Niin. Sinä. Sinä. Sinä ja sinä.
niin minä minä koska puhuin itsestäni. Enkä kuunnellut jos joku alkoi sanomaan että on riski. Minä minä sanoin vaan että kyllä se kaikki hyvin menee. Kävin istukkanäytteessä ja en edes ajatellut mitä teen jos on häikkää. Ajattelin siinäkin että kyllä se hyvin käy. Tosin jännitin kun soitettiin ja kysyttiin vielä haluanko tietää sukupuolen. Tottakai. POIKA oli tulossa. En malttanut pantata tietoa vaan kerroin heti.
Lapsi unohtuu TÄYSIN....
yksi lapsi ja on saanut kaiken rakkauden ja huomion ja ei oo tarvinnut koulussa rähistä ja häiriköidä. Voi niitä aikoja, voi niitä aikoja kun saisin niin elää sen uudelleen. Nauttikaa siitä ajasta , lapsuus on lyhyt ja hupsista keikkaa kun on jo aikuinen.
Ja vanha vanhempi on hupsistakeikkaa kuollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitan. En hyväksy. Olen itse tuonikäinen ja minun lapseni on teinejä. Tätäkin olen jo miettinyt, että jaksanko tarpeeksi hyvin. Tuo äiti on 70 kun lapsi on teini. Ei. Ei.
Jos sinä et jaksa, joku muu jaksaa.Niin. Minä olen hyvä äiti. Mietin voimavarojani ja sitä, annanko lapsilleni tarpeeksi. Reflektoin. Omat vanhempani eivät näin tehneet, vaam juurikin toimivat kuten tämä "äiti". Tuo on itsekäs kusipää, jota ei lapsensa hyvinvointi kiinnosta.
Siellä erinomainen äiti nimittelee kanssasisarartaan kusipääksi!
Miksihän minusta sinä vaikutat omahyväiseltä itsekkäältä ihmiseltä, jolla kateus tai yleinen pahansisuisuus on vienyt kyvyn suhtautua lähimmäisiin arvostavasti.
Minä säälin lapsiasi, olet epäilemättä sietämätön ihminen. Omahyväisyys ei kaunista ketään.Kyllä nimitän. Nimitän itsekeskeistä, omanapaista, vain itseään ajattelevaa äitiään kusipääksi. Voin nimittää ihan päin naamaakin.
Omat vanhempani toimivat juuri tismalleen noin. 54-vuotias on liian vanha vanhemmaksi. Omanapainen, itsekeskeinen minäminäminä-lapsi on tuo "äiti".
Olet todella hirveä ihminen!
Otahan lääkkeesi ja mene ulos tekemään jotain hyvää.
Jos sinulla on ollut kauheat vanhemmat, jollain tavoin ymmärrän, että sinusta on tullut hirviö. Myös nuoret vanhemmat voivat kohdella lastaan kaltoin, voivat kuolla tai muutoin hylätä lapsensa.Antti ja Kaija saavat rakkauslapsen, toivottavasti kaikki menee hyvin loppuun saakka.
Sinun kannattaa jättää tuo kateutesi pois ja toivoa itsellesi armoa.
En ole kateellinen idiooteille. Turha luulo.
HE SAAVAT jne. Lapsen saamisista viis.
Hirviöitä ovat he.
Miksihän tuo mies on tyytynyt tuollaiseen naiseen? Ei edes mikään kaunis.
Vierailija kirjoitti:
Mitä yhteistä on edes 24-vuotiaalla pojanklopilla ja 44-vuotiaalla aikuisella naisella? mitenhän ovat tutustuneet.
Poliittiset piirit varmaankin. Taisi poika olla kovin kokematon.
Onko Antilla veljeä? Velipuoli?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mahdatko nyt ihan pikkuisen liioitella.
Tuolla kun kulkee maailmalla, niin näkee tuon tuosta nuoria äitejä jotka huutavat lapsilleen pää punaisena. Tai jättävät kitisevät lapsensa täysin huomiotta kun se kännykkä vetää niin puoleensa.
Turha väittää että kaikki nuoret äidit ovat hyviä äitejä ja vanhat huonoja.
Voi hyvin olla että tällä äidillä on niin paljon annettavaa lapselleen että se korvaa sitä mikä ehkä iästä aiheutuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mahdatko nyt ihan pikkuisen liioitella.
Tuolla kun kulkee maailmalla, niin näkee tuon tuosta nuoria äitejä jotka huutavat lapsilleen pää punaisena. Tai jättävät kitisevät lapsensa täysin huomiotta kun se kännykkä vetää niin puoleensa.
Turha väittää että kaikki nuoret äidit ovat hyviä äitejä ja vanhat huonoja.
Voi hyvin olla että tällä äidillä on niin paljon annettavaa lapselleen että se korvaa sitä mikä ehkä iästä aiheutuu.
Ei voi olla. Hän on liian vanha äidiksi. Itsekeskeinen, omanapainen kusipää.
Tulin niin iloiseksi heidän puolestaan, että piti pari onnenkyyneltä tirauttaa. Ihanaa, että pitkäaikainen toive täyttyy. Eihän 54 vuotta ole mikään ihanteellinen äidiksituloikä, riskejä on enemmän, keho palautuu hitaammin jne., mutta ihmiset vanhenevat eri tavoin. Toiset ovat 60-vuotiaina vanhuksia, toiset pitävät itsestään huolta ja ovat edelleen vireitä, skarppeja, hyväkuntoisia ja terveitä. Toivon heille kaikkea hyvää.
Meidän suvussa vaihdevuodet alkaa kuudessakymmenissä. Omia munasoluja siis riittää. Ei kaikilla ala mummotauti nelikymppisenä..