Helvetti että inhoan vaateshoppailua. En ikinä löydä mitään :(
Olin tänään 4,5h kiertämässä vaatekauppoja. Saldo pyöreä 0. Vihaan mun vartaloa.
Kommentit (64)
Voi miten tekisi mieli auttaa täällä tuskailevia ihmisiä! Itseäni on siunattu hyvällä silmällä, näen monesti, millaiset vaatteet sopivat millekin vartalolle ja väritykselle. Äidilläni on sama ongelma, ei löydä yksin mitään tai sitten on ihan hutiostoksia, mutta minä löydän hänelle suht vaivattomasti kivoja asuja ihan ketjuliikkeistäkin. Pitäisi varmaan alkaa personal shopperiksi, mutta olen ajatellut, ettei Suomessa ole kysyntää moiselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksette käytä stailistin apua? Esim. Your Facen myymälässä, Stockalla ja monissa paikoissa saa apua jos haluaa. Aleksi 13 myydään kokoja 46 asti, eri merkkejä löytyy joten kyllä niitä isompia kokojakin löytyy. Ehkä kiertelet ap väärissä kaupoissa?
En tiedä enää minkälaisissa kaupoissa pitäisi käydä. Myös matkustelen paljon ja yritän reissuillani tehdä yhden shoppailupäivän. Useimmiten ostan sitten kengät tms kun vaatetta en vain millään löydä. Viimeksi USAssa käydessäni kiersin koko päivän valtavaa outlet-myymälää, löysin yhdet farkut ja conversen tennarit. Vaatteita sovittelin varmaan kymmenittäin. Erityisesti ne yläosat ovat ongelma. En ole enää isokokoinen muuta kuin rinnoistani, lisäksi hartiani ovat leveät, niin kuin aikaisemmalla kirjoittajalla. Alaosan koko on yleensä n.38, yläosa 40-44 riippuen mallista ja materiaalista. Ap
Niin...minkä tyylisistä vaatteista tykkäät? Stockalla, Aleksi 13 ja Sokoksella myydään eri merkkejä joten valikoima on parempi. Helppoa kun joku katsoo sulle kokonaisuuksia valmiiksi ja ei ole ostopakkoa. Itse käyttäisin tällaista palvelua jos olisi tarvetta.
Kaikki noi mainitsemasi kaupat on kyllä tuttuja. Tykkään aika simppeleistä vaatteista, yksivärisiä suosin erityisesti yläosissa. Hyvää, tukevaa kangasta, luonnonkuituisia. Aika klassista kait.
Et IKINÄ löydä mitään? Yleensä tästä valittavat tyypit ovat niitä, joiden vaatekaappi jo valmiiksi pursuaa ties minkälaista vaatekappaletta. Oletko yksi niistä? :D
Vierailija kirjoitti:
Et IKINÄ löydä mitään? Yleensä tästä valittavat tyypit ovat niitä, joiden vaatekaappi jo valmiiksi pursuaa ties minkälaista vaatekappaletta. Oletko yksi niistä? :D
Ei pursua enää. Joskus vuosia sitten minulla oli kaapissa paljon hutiostoksia joita en käyttänyt. Olen nykyään äärimmäisen tarkka mitä ostan, sehän tässä ongelmana onkin, siksi en löydä mitään. En halua enää tuhlata rahaa vaatteeseen, josta en ole jo sovituskopissa ihan varma että tulen käyttämään sitä. Enää en osta niitä "no kai tää on ihan kiva"-vaatteita.
Ap
Sama ongelma. Isorintaisen on turha yrittää etsiä istuvia yläosia.
Kenkien etsiminen on myös tuskallista. Mulla on jotenkin oudon malliset jalat, kapeat ja suora kantapää, ja siksi mitkään, siis mitkään avokkaat eivät pysy jalassa. Ja on todella vaikeaa löytää kesäksi kävelykenkiä, jotka olisivat mukavat, jalassa pysyvät ja siedettävän näköiset, kohtuullisella korolla. Olen nyt etsinyt jo pari kuukautta >:(
Vierailija kirjoitti:
Tuttua... Tänäänkin kävin kymmenisen liikettä läpi löytääkseni aivan tavallisen, mustan, edestä napitettavan kauluspaidan. Ei ole mukavaa olla isorintainen persjalka, joka on kaikenlisäksi 177 cm pitkä. Voisin pukeutua näköjään joko hervottomaan telttaan, huonosti istuvaan napapaitaan, tai jättää vähintään kolme ylintä nappia auki aikuisviihdetyyliin. Jätin sitten kaiken suosiolla kauppaan.
Toinen mikä ärsyttää on se, että kokojen suurentuessa vaatteet tuntuvat suurentuvan vain leveyssuuntaan, pituussuunnassa ero ei ole kovinkaan suuri. Kuka ajattelisi meitä lyhtypylväitä joskus?? :D Onneksi nyt on sentään muotia paljastaa nilkat..
Ei taida musta paitapusero (kauluspaita on miesten vastaava vaate) olla kesäsesonkituote, joten odota syksyyn. Tosin isorintaiselle edestä napitettava paita on muutenkin haastava ja pitäisi melkein tehdä mittojen mukaan.
Monilla merkeillä on housuja pitkille, lyhyille, omenavartaloisille jne. Esim. Stockalta löytyy.
Minä kans mutta mun ongelma ei ole vartalo, vaan raha ja se ylipäätään kaupassa oleminen muiden ihmisten keskellä. Ahdistaa ja stressaa ja pinna kiristyy heti kun on muutamaa vaatetta kokeillut.
Nykyään otankin muutaman kaljan ennen kauppaan menoa että rentoudun ja pystyn keskittymään siihen selailuun ja sovitukseen.
Olen läski mutta mulla on myös muotoja eli isot rinnat, vyötärö on selvästi kapein kohta kropassa jne. enkä minäkään löydä kuin muodottomia telttoja tai käsivarsista kinnaavia t-paitoja!!! :D Outoa kyllä, mutta parhaat löydöt olen tehnyt joko edesmenneestä Anttilasta tai kiinakaupoilta netistä!
Itse olen kokoa 48 ja nämä ketjuliikkeet käyn yleensä läpi: Zizzi (suosittelen lämpimästi), Seppälä, H&M (arpapeliä... joissakin liikkeissä ei myydä lähes yhtään plus-koon vaatetta, kun taas Ruotsin puolella on oikeasti vaikka mitä mistä valita, ja koot yleensä 1-2 kokoa pienempiä plus puolellakin), Lindex ja KappAhl.
Suomalaisista nettikaupoista käytän nykyään vain ellosta.
Joskus kun on ollut ihan hirveä säkä eikä mikään kelpaa, olen tyyliin ostanut paidan ja pöksyt jostain halpamarketista ja satsannut sitten kauniisiin designer kenkiin.
Minulla on päinvastainen ongelma kuin monella täällä: sen kerran kun löydän jotain kivaa (vaatteen, joka on peittävä ja korostaa muotoja), sitä on vain XL+ koossa saatavilla. Itse olen kokoa XS.
En jaksa silti menettää hermojani asian vuoksi. Yhden hyvin istuvan, kestävän ja ajattoman vaatteen kun löytää vuoden tai parin välein, niin asiat ovat jo hyvin. Isoista nettivaatekaupoista en muuten tilaile enää mitään, kun laatu on ollut toistuvasti niin huonoa. Esim. jopa Citymarketista saa kahdella eurolla laadukkaampia vaatteita kuin Nellystä kolmella kympillä.
Siellä uffilla on lesbovaatteita vaan. En oo sieltä ite löytäny mitää muodikasta, vaan miehistä
En minäkään kaupasta löydä. Ostan kirpputoreilta lähes kaiken. Haalin korin täyteen kaikkea joka on oman kokoista ja tyylistä, mutta myös välillä sellaista joka ei suoraan ole omaa tyyliä mutta kivan näköistä. Sovitan ja otan ne jotka ovat hyväkuntoisia, edullisia, istuvat päälle ja miellyttävät itseä. Olen hoikahko, joten mun kokoiselle on paljon valinnanvaraa. Tämä vaatii paljon kirppiksillä käymistä ja vaatteita täytyy ostaa pitkän ajan tähtäimellä. Esimerkiksi nyt on hyvä aika ostaa jouluisia vaatteita. Niitä näkyy olevan paljon myynnissä.
Lohduttavaa etten ole ainoa. Olen ollut hoikka ja sairaalloisen ylipainoinen ja nyt normaalipainoinen eikä missään näissä koissa löytänyt sopivia vaatteita. Minulla on leveä ja pitkä selkä, peppu on sellainen pitkula ja jalat lyhyet.
Paidat ja takit kinnaa aina hartioista, joutuu ottamaan todella ison koon.
Housut aina lian pitkiä ja jotenkin aina väärän korkuisia, paksuin kohtani on juuri se kohta mihin housut nousee, aina valuu.
Ihan järkyttäviä riepuja kaupat täynnä. Ja jos kuoseista ei tykkää kuten ei kirkkaissa väreistä tai mustasta ja harmaasta niin ei tuolta saa yhtään mitään.
Minä voisin käyttää rahaa vaikka 50,- siitä ilosta että löydän T-paidan joka pysyy kuosissaan, on jokin pieni yksityiskohta ilman printtiå eikä siitä näkyisi läpi, eikä olisi liian lyhyt.
Tai 150,- paidasta melko samoilla kriteereillä. Siitä ei ole kyse etteikö kunnon vaatteisiin voisi panostaa.
Netistä tilaaminen on vaikeaa koska ei pääse tarkastelemaan vaatetta. Tähän ikään on oppinut jo tietyt kankaat yms kiertämään kaukaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama juttu. En juuri koskaan ehdi saada ajallaan jotain, mitä "kaikilla muilla" on eli muut kyllä selkeästi löytävät. Olen nyt vuosikausia etsinyt muun muassa sopivaa parkatakkia tai ylipäätään takkia ja "pikkumustaa" sekä uima-asua. Ei tule mitään, tosi turhauttavaa.
Olen päätynyt siihen, että mulla on jotenkin vanhanaikaisen mallinen keilmainen pötkövartalo. Vaatteiden mitoitus ja mittasuhteet eivät vaan istu. Lisäksi pitäisi vielä olla tällaiselle kalpealle sopivia neutraaleja murrettuja värejä ja miellyttäviä kuvioita ja tyyli. Vaikeaa on.
Inhoan sitä, että kaikki omistamani ja käyttämäni vaatteet ovat kompromissihankintoja. Jotain on pakko päällensä pukea, en voi odottaa maailmantappiin sitä täydellistä vaatetta millaisia muut tuntuvat hankkivan noin vain.
Just näin. Itse olen etsiny kivaa kesätakkia nyt kolme vuotta. Tuo kompromissihankinta on hyvä kuvaus asiasta. Mun kropan malli on kai omena, eli isot rinnat, ei vyötäröä, hoikat jalat. Nyt pitkään muodissa olleet väljät, lyhyet ja laatikkomaiset yläosat eivät todellakaan toimi, näytän niissä joltain kirkonkellolta tai tikkarilta. Vituttaa.
Joku kommentoija puhui kun ei löydä vaatteita ylipainon vuoksi, no, minä olen 2 vuotta sitten laihduttanut melkein 20kg ja kuvittelin että nyt shoppailutaivas aukeaa, kun on normivartaloinen. Ei. Se vaatteiden osto on ihan yhtä vaikeaa vieläkin :/
Nettishoppailua harrastan myös, siinäkin 98% tilatuista vaatteista menee palautukseen. Kaikista no.9 kommentoijan mainitsemista on tullut tilattua, sekä lukuisista muistakin.
Kolmoselle sen verran, että olin tänään valmis pistämään n. 1000€ likoon vaatteisiin. Ajatuksena oli, että jos löydän jotain kivaa, vaikka vähän kalliimpaakin, niin ostan. Halusin hankkia ns. perusvaatevaraston. Kävin myös näissä kalliimmissa putiikeissa kuin halvoissa ketjuliikkeissäkin. Mitään ostettavaa en löytänyt.
Eikun nyt narrasin, ostin YSL:n yli 30€ huulipunan, siinä kun ei tarvinnut löytää oikeaa kokoa ja mallia *nauraa kyynelten läpi*Ap
Ymmärrän tilanteesi eikä varmaankaan ole kiva. Mikäli valmisvaatteiden osto on noin hankalaa, suosittelisin etsimään alueeltasi hyvän (!) ompelijan joka voisi auttaa. Voi olla että ensimmäiset housut ovat hieman kalliimmat, mutta samoilla kaavoilla voi ompelija valmistaa helposti niitä jopa kolmet, neljät. Teepaitojen teettäminen ei myöskään ole kallista, sitäpaitsi voit valita mieluisesi kankaan kaupasta.
Teettämistä pelätään ihan turhaan, etenkin jos oma koko ei vaihtele kovin paljon, sillä laadukkaasta kankaasta valmistetun hyvännäköiset housut käyvät vuosia! Ainoa mitä todella painottaisin, on se että kaikilla ompelijoilla ei ole niin suurta taitoa ja silmää että osaisivat suositella ja valmistaa täydellisiä vaatteita. Etsikin siis paras mahdollinen ompelija joka osaa muutakin kuin kaavoittaa vaatteet: eli suunnitella mallin joka sopii sinulle. Hän on kullan arvoinen :)
Vierailija kirjoitti:
Entäs koko 50. Minä tarvitsisin sellaisia. Mistä löytäisin.
Sinullekin suosittelisin hyvän ompelijan palveluita, mutta vaihtoehtoisesti ehdotan kokeilevan Zizziä! Heillä on hyvä kohtuuhintainen perusmallisto vaatteista joiden koot alkavat 42:sta.
Vierailija kirjoitti:
Lohduttavaa etten ole ainoa. Olen ollut hoikka ja sairaalloisen ylipainoinen ja nyt normaalipainoinen eikä missään näissä koissa löytänyt sopivia vaatteita. Minulla on leveä ja pitkä selkä, peppu on sellainen pitkula ja jalat lyhyet.
Paidat ja takit kinnaa aina hartioista, joutuu ottamaan todella ison koon.
Housut aina lian pitkiä ja jotenkin aina väärän korkuisia, paksuin kohtani on juuri se kohta mihin housut nousee, aina valuu.Ihan järkyttäviä riepuja kaupat täynnä. Ja jos kuoseista ei tykkää kuten ei kirkkaissa väreistä tai mustasta ja harmaasta niin ei tuolta saa yhtään mitään.
Minä voisin käyttää rahaa vaikka 50,- siitä ilosta että löydän T-paidan joka pysyy kuosissaan, on jokin pieni yksityiskohta ilman printtiå eikä siitä näkyisi läpi, eikä olisi liian lyhyt.
Tai 150,- paidasta melko samoilla kriteereillä. Siitä ei ole kyse etteikö kunnon vaatteisiin voisi panostaa.Netistä tilaaminen on vaikeaa koska ei pääse tarkastelemaan vaatetta. Tähän ikään on oppinut jo tietyt kankaat yms kiertämään kaukaa.
Teepaidan voi myös teettää edullisesti. Sen valmistus kestää alle tunnin, joten hinta ei tule kovin kalliiksi, etenkin jos tilaat monta kerralla.
// se sama ompelijahöpöttäjä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama juttu. En juuri koskaan ehdi saada ajallaan jotain, mitä "kaikilla muilla" on eli muut kyllä selkeästi löytävät. Olen nyt vuosikausia etsinyt muun muassa sopivaa parkatakkia tai ylipäätään takkia ja "pikkumustaa" sekä uima-asua. Ei tule mitään, tosi turhauttavaa.
Olen päätynyt siihen, että mulla on jotenkin vanhanaikaisen mallinen keilmainen pötkövartalo. Vaatteiden mitoitus ja mittasuhteet eivät vaan istu. Lisäksi pitäisi vielä olla tällaiselle kalpealle sopivia neutraaleja murrettuja värejä ja miellyttäviä kuvioita ja tyyli. Vaikeaa on.
Inhoan sitä, että kaikki omistamani ja käyttämäni vaatteet ovat kompromissihankintoja. Jotain on pakko päällensä pukea, en voi odottaa maailmantappiin sitä täydellistä vaatetta millaisia muut tuntuvat hankkivan noin vain.
Just näin. Itse olen etsiny kivaa kesätakkia nyt kolme vuotta. Tuo kompromissihankinta on hyvä kuvaus asiasta. Mun kropan malli on kai omena, eli isot rinnat, ei vyötäröä, hoikat jalat. Nyt pitkään muodissa olleet väljät, lyhyet ja laatikkomaiset yläosat eivät todellakaan toimi, näytän niissä joltain kirkonkellolta tai tikkarilta. Vituttaa.
Joku kommentoija puhui kun ei löydä vaatteita ylipainon vuoksi, no, minä olen 2 vuotta sitten laihduttanut melkein 20kg ja kuvittelin että nyt shoppailutaivas aukeaa, kun on normivartaloinen. Ei. Se vaatteiden osto on ihan yhtä vaikeaa vieläkin :/
Nettishoppailua harrastan myös, siinäkin 98% tilatuista vaatteista menee palautukseen. Kaikista no.9 kommentoijan mainitsemista on tullut tilattua, sekä lukuisista muistakin.
Kolmoselle sen verran, että olin tänään valmis pistämään n. 1000€ likoon vaatteisiin. Ajatuksena oli, että jos löydän jotain kivaa, vaikka vähän kalliimpaakin, niin ostan. Halusin hankkia ns. perusvaatevaraston. Kävin myös näissä kalliimmissa putiikeissa kuin halvoissa ketjuliikkeissäkin. Mitään ostettavaa en löytänyt.
Eikun nyt narrasin, ostin YSL:n yli 30€ huulipunan, siinä kun ei tarvinnut löytää oikeaa kokoa ja mallia *nauraa kyynelten läpi*Ap
"Kirkonkellolta tai tikkarilta" :D <3 olet suloinen
Kokeilehan ap Dr. Denimin stretch-farkkuja. Joustavat hyvin, ovat mukavia jalassa ja niiden avulla voit saada ratkaistua tuon iso vyötärö-hoikat reidet -pulman. Ovat aika edullisiakin (n. 60e normihinnalla). Mm. Stockalta löytyy.
Niihin kun yhdistät esim. pitkän ohuen neuletakin ja alle vaikka riittävän pitkä t-paita niin siinä on jo perussetti koossa.
Niin...minkä tyylisistä vaatteista tykkäät? Stockalla, Aleksi 13 ja Sokoksella myydään eri merkkejä joten valikoima on parempi. Helppoa kun joku katsoo sulle kokonaisuuksia valmiiksi ja ei ole ostopakkoa. Itse käyttäisin tällaista palvelua jos olisi tarvetta.