Saavatko opettajat täyden palkan kesäisin vaikkeivät tee mitään?
Kommentit (148)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huoh. Opettajien palkka on vain jaettu useammalle kuulle.
Kuinkas paljon opettajan kuukausipalkka oikein on, jos ansiot jaetaan vain niille kuukausille, jolloin sitä opetusta edes on?
Ammattikorkeassa tekniikan aloilla n. 5400 euroa kuukaudessa, siis myös opetuksettomana aikana. Opetusta ei ole touko-, kesä-, heinä- ja elokuussa. Tosin monet opet tekevät yli 60 tuntisia työviikkoja opetuksellisena aikana, joten kyllä työtunteja tulee yli 1600 vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ainakin olen tyytyväinen palkkaani ja lomiini ja työpäiviini :)
Erityisluokanopettaja palkka 4300€/kk
20 vuotta työkokemusta, hirvee tva ja useampi lisätunti? Vain miten tää on mahdollinen kuvio?
Joo 20v työkokemusta opetusalalta, niistä 5v erityisluokanopettajana. Ylitunteja 4 eli opetusta 26t/vko.
Ei kyllä riitä 4500€/kk palkkaan. Ellei sun tva oo 400. Mutta hyvä, että on hyvä fiilis. Varmaan ymmärrät, että luokaopekollegalla, jonka palkka on huomattavasti alempi ja erityisen tuen oppilaiden määrä voi nykypäivänä olla lähes sama ja opetusvelvollisuuskin on isompi, ei välttämättä ole sun kokemusta esim. palkkauksesta? Ei sillä, ettetkö palkkaasi ansaitsisi, mutta mikään tavanomainen liksahan se ei ole.
Kannattaa ap hakeutua laivalle duuniin. Puolet vuodesta saat loikoilla paikallisella lomalla.
Itse jo yli 10v opettajana olevana voin sanoa, että työmäärä on lisääntynyt ihan hirveästi jo pelkästään tänä aikana. Paperihommia on ihan hirveesti. Ainakin minun koulussani on paljon yleisen/tehostetun/erityisen tuen oppialaita, joille pitää tehdä pedagogisia asiakirjoja. Sen lisäksi pitää erikseen tehdä paperit jokaisesta verkostospalaverista, joissa on oppilashuollon ihmisiä tai ulkopuolisia tahoja. Uusi ops velvoittaa tekemään erilaista yhteistyötä ja se vaatii hirveesti suunnittelua esim. Tekstiili/tekninen työ on nykyään yhdistettävä, joten vaatii paljon suunnittelua mitä tehdään ja miten aineet sidotaan yhteen. Myös ilmiöopiskelu velvoittaa yhteistyöhon ja oppiainerajoista on luovuttava. Digitaalisuus pn ainakin itselle ollut suuri haaste. Jotkut nuoremmat opettajat ovat syntyneet kone kädessä ja heille se on helppoa, mutta meille vanhemmille opeille se ei ole todellakaan helppoa. Kiusaaminen ja siihen puuttuminen on jokapäiväistä ja vanhempien kohtaaminen on haastavampaa. Eriyttämistä vaaditaan molempiin suuntiin. Vaikka minulla vuosien kokemus, jokainen luokka on erilainen ja vaatii paljon suunnittelua miten ryhmäytetään ja saadaan homma toimimaan. Mutta itse todellakin rakastan työtäni ja olen todella onnellinen ammatinvalinnastani. 😉
Vierailija kirjoitti:
Joka ammatissa on ne hyvät ja huonot puolet. Kai sillä opellakin on oikeus palkalliseen lomaan. Muutenkin aina kesän alussa alkaa tää sama valitus lomista ja palkoista, mut kukaan ei kadehdi yhtään niitä työkuukausia.
Mikset hakeutunut itse opettajan koulutukseen tai työhön, kun se kerran niin helppoa on? Olis kannattanut!
Ne, jotka tällaisia kirjoituksia laativat, eivät edes pääsisi opettajankoulutukseen...
En tee mitään?? Täh. Pyykit just pesin. T ope
Aina tuo sama virsi, että opettajat tekevät kovasti töitä lukuvuoden, ja sitten siitä ansaittu palkka jaetaan vuoden kaikille kuukausille. Mihin tuo väite perustuu? Missä muussa työssä on kahden ja puolen kuukauden kesäloma, talviloma, syysloma ja joululoma, joilta maksetaan palkkaa, koska muuna aikana on tehty töitä?
Opettajille kuuluisi minulle sama neljän, viiden viikon kesäloma kuin muillekin. Loput kesästä, syysloman ja osan joulunajan vapaista opettajat voisivat tehdä jotakin hyödyllistä. Muissakin töissä annetaan tekijälle jotakin muuta työtä, jos varsinaisen päätyön tehtäviä ei ole tarjolla.
Se on sitten oman keskustelunsa aihe, että leikkaisivatko opettajat kesäviikkoina kotikuntansa nurmikoita, pitäisivätkö lastenleirejä vai järjestäisivätkö kenties vanhainkotien asukkaille jotakin virikkeellistä toimintaa. Joka tapauksessa tuo juttu yhdeksän kuukauden palkan jakamisesta kahdelletoista kuukaudelle on silkka veruke.
Vierailija kirjoitti:
En käsitä teitä jotka viitsivät kitistä opettajien lomista. Opettajan työ on henkisesti yksi raskaimpia mitä tiedän. Täällä on jotenkin ihmeellinen käsitys että opettajan työ on helppo, sen kun pitää vähän oppitunteja. Opetus on vain pieni osa sitä mitä opettaja työkseen tekee. Miettikää paljonko opettaja tekee ilmaiseksi työtä. Palkka maksetaan vain opetuksesta, sen suunnittelu ja kokeiden korjaus yms. ovat opettajan ulkopuolista vapaa-aikaa josta ei makseta senttiäkään. Siihen päälle työn karmeus kun nykypäivän kakarat ovat niin hirveitä eikä opettaja saa pitää minkäännäköistä kuria. Kuuntelee päivät pitkät lasten ja vanhempien haukkumista, huutoa ja nälvimistä.
En ole kateellinen, loma ja sen rahat ovat täysin ansaitut. Te, jotka kitisette menkää itse vuodeksi kokeilemaan. Tulkaa sitten pätemään. Muutoin voitte olla hiljaa ja marista yksinänne tyhjän pääkoppanne sisässä.
Jaahah. Että on lapset hankalia. Kuules neropatti, te kasvatustieteilijät olette suuressa viisaudessanne hylänneet ne työtavat, joilla opettajan työ pidettiin kohtuullisena. Ne olivat kuri, järjestys ja palkitseminen hyvästä suorituksesta. Nyt paapotaan yhtä yhdellä tavalla ja toista toisella tavalla ja tulokset näkyvät työelämässä jo. Ei tulla töihin ajoissa, ei tehdä töissä töitä, lähdetään milloin sattuu.
Kasvatustieteilijät ihastuvat milloin mihinkin aatteeseen. Kun itse opiskelin kasvatustiedettä n. 20 vuotta sitten, vaahdottiin konstruktiivisesta oppimisesta. Nyt on sitten ilmiökeskeistä opettamista. Kauniita ajatuksia, joita on huumassa sovellettu ja saatu aikaan pisa-propagandaa ja kohtuuton työtaakka.
Valitan. Jos haluaa, että lapsista kasvaa jotakin kelvollista, ei voi olla pelkästään mukava ja kulkea päivät jossain kasvatustieteilijöiden luomissa ihanien aatteiden pilvissä. Oman työnne empiirinen tutkiminen kertoo, että pieleen on mennyt.
Vierailija kirjoitti:
Aina tuo sama virsi, että opettajat tekevät kovasti töitä lukuvuoden, ja sitten siitä ansaittu palkka jaetaan vuoden kaikille kuukausille. Mihin tuo väite perustuu? Missä muussa työssä on kahden ja puolen kuukauden kesäloma, talviloma, syysloma ja joululoma, joilta maksetaan palkkaa, koska muuna aikana on tehty töitä?
Opettajille kuuluisi minulle sama neljän, viiden viikon kesäloma kuin muillekin. Loput kesästä, syysloman ja osan joulunajan vapaista opettajat voisivat tehdä jotakin hyödyllistä. Muissakin töissä annetaan tekijälle jotakin muuta työtä, jos varsinaisen päätyön tehtäviä ei ole tarjolla.
Se on sitten oman keskustelunsa aihe, että leikkaisivatko opettajat kesäviikkoina kotikuntansa nurmikoita, pitäisivätkö lastenleirejä vai järjestäisivätkö kenties vanhainkotien asukkaille jotakin virikkeellistä toimintaa. Joka tapauksessa tuo juttu yhdeksän kuukauden palkan jakamisesta kahdelletoista kuukaudelle on silkka veruke.
Sinäpä sen sanoit: "Missä muussa työssä...?". Niinpä, ei missään muussa. Ja tähän on syynsä: koetapa itse olla erinäisistä keskittymisvaikeuksista yms. muista ongelmista kärsivien lasten/nuorten kaitsijana viikosta, kuukaudesta, vuodesta toiseen. Kyllä siinä hommassa noutaja tulee aika äkkiä, jos ei pääse päätä tuulettamaan tarpeeksi pitkäksi ajaksi. Tervetuloa kokeilemaan! Olisikin muuten ihan hyvä idea velvoittaa oppilaiden vanhemmat pitämään kukin yhden koulupäivän tunnit, niin nähtäisiin, kuinka moni pitäisi vielä opettajan ammattia helppona työnä...
Vierailija kirjoitti:
Aika törkeää verorahojen tuhlausta jos näin on.
Näin yrittäjänä voisin väittää, että lomaraha ja lomanajan palkka on yhtä tuhlausta. Eihän työntekijä silloin tee yhtään töitä, vaan tulos on muita kuukausia heikompi. Miksi siitä pitää maksaa yhtään enempää?
PS. En väitä, vaikka lomien jälkeinen aika on oikeasti yrittäjän kassalle se kaikkein tiukin aika.
[Quote vierailija]
--'niin eikö tämä herätä vastaavaa katkeruutta?
[f/quote]
En ole katkera opettajille. Kysyin vain miksi ei voi olla tyytyväinen palkkaan ja lomaan, kun vaikuttaa olevan kunnossa :)
Lääkärien kaksoiselämä yksityisellä ja julkisella puolella on epäkohta. Yhden epäkohdan perustelu toisella epäkohdalla tarkoittaa, että on kaksi epäkohtaa, jotka tulisi ratkaista eikä toinen tee toista oikeammaksi.
Olen itsekin korkeasti koulutettu enkä todellakaan saa koulutusta vastaavaa palkkaa, mutta juu, se on oma valintani, koska luotan, että joku kaunis päivä tämä tästä vielä muuttuu. Saahan sitä olla hullu omalla ajallaan ja rahallaan xD
Ps. Opetuksen muuttaminen yritystoiminnaksi ei ole ihan noin yksioikoista, että alat vain nostaa tuntipalkkaasi. Jos ostaja ei osta siihen hintaan, et saa rahaa mistään. Toisekseen perusopetus on lakisääteistä, joten markkina olisi tavallaan "vääristynyt" valmiiksi, koska asiakkaasi olisi lailla varmistettu ja valmiina odottelemassa - paitsi jos koulutetaan liikaa osaajia samaan ammattiin, jolloin kilpailu töistä olisi kovaa ja tarjouskilpailutus helpompaa, hinta laskisi.
Tosin kovaa se jo taitaa olla palkollisillekin, kun katsoo opettaja-kommentteja sijaisuuksien tekijöiltä - ja kuntien määräaikaisuuskikkailuja. Sekin silti eri asia kuin käydä keskustelua virassa olevan opettajan palkasta suhteessa loman määrään tai ylipäätään lomapäivien määrästä verrattuna muiden ammattien lomiin.
Alkuperäinen kysyjä ihmetteli, saako lomalla palkkaa. Se on outo kysymys ylipäätään, koska vakituisessa työssä kertyy lomaa, joka työantajan on korvattava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinäpä sen sanoit: "Missä muussa työssä...?". Niinpä, ei missään muussa. Ja tähän on syynsä: koetapa itse olla erinäisistä keskittymisvaikeuksista yms. muista ongelmista kärsivien lasten/nuorten kaitsijana viikosta, kuukaudesta, vuodesta toiseen. Kyllä siinä hommassa noutaja tulee aika äkkiä, jos ei pääse päätä tuulettamaan tarpeeksi pitkäksi ajaksi. Tervetuloa kokeilemaan! Olisikin muuten ihan hyvä idea velvoittaa oppilaiden vanhemmat pitämään kukin yhden koulupäivän tunnit, niin nähtäisiin, kuinka moni pitäisi vielä opettajan ammattia helppona työnä...
Ei sinne pääse kokeilemaan, kun te opettajat olette kehittäneet järjestelmän, jossa opettajiksi koulutetaan ne, jotka olivat nössöjä koko kouluaikansa. Sitten kun joutuu kantamaan vastuuta lapsista ja nuorista, jotka elävät vaikeuksien keskellä, eväät eivät riitäkään. Kun omaan kokemuspiiriin kuuluu pumpuliin kääritty lapsuus ja vähän partiota ja pianotunnit, ei yksinkertaisesti ole kosketuspintaa vähätuloisen yksinhuoltajaperheen arkeen.
Ja mitä tulee minun kokemukseeni, niin olen ollut töissä koulukodissa. Siellä ei ole kymmenen viikon kesälomaa, joululomaa, viikon talvilomaa ja syyslomaa. Siellä ovat jatkuvat pähde- ja rikosteluongelmat, sosiaaliset vaikeudet, psyykkiset ongelmat aivan toisessa mittakaavassa jokaisen työpäivän taakka kuin koulussa, jossa sentään useimmat oppilaat ovat jokseenkin tavallisia lapsia tai nuoria. Väkivallan uhkakin on vähän toista luokkaa kuin koulussa. Lopeta marina!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa ne taitavat tehdä ltotkin neljän viikon kesälomalla. Kuin myös erityisnuorisotyöntekijät ja mielenterveystyön tekevät nuorisoporukoissa, tai sosionomit lastenkodissa.
Ei silti, minusta opettajat saavat toki lomansa pitää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
20 vuotta työkokemusta, hirvee tva ja useampi lisätunti? Vain miten tää on mahdollinen kuvio?
Joo 20v työkokemusta opetusalalta, niistä 5v erityisluokanopettajana. Ylitunteja 4 eli opetusta 26t/vko.
Ei kyllä riitä 4500€/kk palkkaan. Ellei sun tva oo 400. Mutta hyvä, että on hyvä fiilis. Varmaan ymmärrät, että luokaopekollegalla, jonka palkka on huomattavasti alempi ja erityisen tuen oppilaiden määrä voi nykypäivänä olla lähes sama ja opetusvelvollisuuskin on isompi, ei välttämättä ole sun kokemusta esim. palkkauksesta? Ei sillä, ettetkö palkkaasi ansaitsisi, mutta mikään tavanomainen liksahan se ei ole.
Mikä on tva? Ja palkkani siis noin 4300€ ei 4500€. Yhdysluokkahuojennus tosin lisäksi ja pääkaupunkiseutulisä (167€/kk)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sinne pääse kokeilemaan, kun te opettajat olette kehittäneet järjestelmän, jossa opettajiksi koulutetaan ne, jotka olivat nössöjä koko kouluaikansa. Sitten kun joutuu kantamaan vastuuta lapsista ja nuorista, jotka elävät vaikeuksien keskellä, eväät eivät riitäkään. Kun omaan kokemuspiiriin kuuluu pumpuliin kääritty lapsuus ja vähän partiota ja pianotunnit, ei yksinkertaisesti ole kosketuspintaa vähätuloisen yksinhuoltajaperheen arkeen.
Ja mitä tulee minun kokemukseeni, niin olen ollut töissä koulukodissa. Siellä ei ole kymmenen viikon kesälomaa, joululomaa, viikon talvilomaa ja syyslomaa. Siellä ovat jatkuvat pähde- ja rikosteluongelmat, sosiaaliset vaikeudet, psyykkiset ongelmat aivan toisessa mittakaavassa jokaisen työpäivän taakka kuin koulussa, jossa sentään useimmat oppilaat ovat jokseenkin tavallisia lapsia tai nuoria. Väkivallan uhkakin on vähän toista luokkaa kuin koulussa. Lopeta marina!
Enhän minä ole valittanut mistään, olen täysin tyytyväinen opettajien lomiin ja muihinkin työehtoihin. Oletko jo unohtanut, että ketjun aloittajahan se tässä opettajien kesälomista marisi?
Nössö varmaan olenkin, monessakin mielessä. Ei se minua haittaa. Mutta mitä luulet tietäväsi taustastani? Kuulutko niihin yksinkertaisesti ajatteleviin ihmisiin, jotka luulevat kaikkien tietyn ammattikunnan ihmisten olevan samanlaisia tai tulevan samanlaisista lähtökohdista? Luulisi, että ihminen, joka omien sanojensa mukaan on ollut töissä ongelmanuorten kanssa koulukodissa, osaisi ajatella asioista hieman laajemmin. Tällainen ajattelu johtaa aika äkkiä vääriin johtopäätöksiin ja ihmisten leimaamiseen...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on tva? Ja palkkani siis noin 4300€ ei 4500€. Yhdysluokkahuojennus tosin lisäksi ja pääkaupunkiseutulisä (167€/kk)
Ei tee silti kuin 4200€. Erikoista, missä kunnassa ei ole tva-lisä käytössä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enhän minä ole valittanut mistään, olen täysin tyytyväinen opettajien lomiin ja muihinkin työehtoihin. Oletko jo unohtanut, että ketjun aloittajahan se tässä opettajien kesälomista marisi?
Nössö varmaan olenkin, monessakin mielessä. Ei se minua haittaa. Mutta mitä luulet tietäväsi taustastani? Kuulutko niihin yksinkertaisesti ajatteleviin ihmisiin, jotka luulevat kaikkien tietyn ammattikunnan ihmisten olevan samanlaisia tai tulevan samanlaisista lähtökohdista? Luulisi, että ihminen, joka omien sanojensa mukaan on ollut töissä ongelmanuorten kanssa koulukodissa, osaisi ajatella asioista hieman laajemmin. Tällainen ajattelu johtaa aika äkkiä vääriin johtopäätöksiin ja ihmisten leimaamiseen...
Minulle taas tuli tämän opettajan tekstistä sellainen olo, että hän katseli asiaa aika mustavalkoisin lasein. Mutta hyvä jos kuvitelma oli väärä ja sittenkin ymmärtää, että hän ei ole ainut jolla on "haasteita"(voi lässysana) työssään.
Opettajilla on ihan paska palkka. Anna nauttia vapaasta.
Mä oletan aikuisia 25 h/ vko. Siihen suunnittelu-, tiimi- ja kehittämisaikaa noin 2,5 h/pvä.
Tämän lisäksi teen töitä iltaisin kotona, oma valinta perfektionistille..
Syyslomalla suunnittelen vähän tulevaa, samoin joululomalla, talvilomalla. Kesälomasta/opetusvapaasta ajasta eka ja kolmas viikko menee työjutuissa. Samoin viimeinen viikko.
En valita palkasta, en työn kuormittavuudesta. Itse tiedän, miten paljon teen ja miten paljon saan, mun elämän kokemuksella +-0. Aina saa tulla tutustumaan mun työelämään.
Paljonko peruskoulun opettajien viikkotolkulla on varattu suunnittelulle ja valmistelleet(johon kai tuo kokeiden korjaaminenkin lasketaan)
?
Entä onko kokeiden merkitys nykyarvioinnissakin yhtä suuressa roolissa kuin esim.20 vuotta sitten?
Onko uudessa opetussuunnitelmassa mitään tästä?
Ja haluan vielä sanoa, että ihailen kovasti opettajien tekemää työtä.