Saavatko opettajat täyden palkan kesäisin vaikkeivät tee mitään?
Kommentit (148)
Vierailija kirjoitti:
Olen lukiossa töissä ja pari ensimmäistä viikkoa menee kokeita korjatessa, pari viimeistä kursseja suunnitellessa ja siinä välissä käyn usein täydennyskoulutuksessa muiden opettajien kanssa. Vieläkö on paha mieli?
Voi kamala! Miten esimerkiksi sairaanhoitajat, jotka näkivät viime viikolla jonkun kuolevan, lapsen sairastuvan syöpään, auttoivat 5 ihmishengen pelastamisessa, tekivät ylityötunteja VALITTAMATTA...
Jatka sinä sitä paperien pyöritystä ja valittamista.
Minä varmaan osaan arvioida opettajan työtä hyvin, kun olen kaikkea muutakin elämässä tehnyt. Nuorena siivosin 1,5 vuotta rappukäytäviä, sitten opiskelin ja olin 10 vuotta yksityisellä high tech -firmassa asiantuntijana ja pikkupomona. Sen jälkeen olin tarjouslaskijana isossa rakennusfirmassa ja nyt luokanopena käytyäni nelikymppisenä okl:n.
Porrassiivous:
+ stressitöntä ja helppoa, ei haastavia tilanteita
- surkea palkka
- raskasta ja tylsää
High tech ala:
+ hauska meninki, kivat työyhteisöt
+ hyvä palkka
+ muutenkin rahaa oli aina kaikkeen tarpeelliseen eli työntekoa ei häiritty pihistämisellä vaan sen tietokoneen sai, jos tarvi tai uuden sakset
+ vapaat työajat, joskus tehtiin töitä, joskus notkuttiin kahvilla, pystyi käymään kampaajalla työaikana jne.
- ainainen tulospaine
- yt-neuvottelut
- sellainen kova pelailu näennäisen rentouden alla
Rakennusfirma:
+ mukavan selkeä ja helppo työ verrattuna palkkaan
+ vähän semmoisia hidasjärkisiä työkavereita, oli helppo olla "hyvä"
+ rento meininki
- syksilyys
- pomojen negatiivisuus
Luokanope:
+ ei tarvi notkua työpaikalla, jos ei ole tekemistä vaan voi lähteä kotiin
+ lapset on mukavia
+ pitkät lomat
- palkka huonompi lomatkin huomoiden kuin edellisissä
- opettajanhuoneet on tympeitä yhteisöjä, tosikkoja työkavereita
- työpäivät on todella raskaita per tunti, olen joskus pahemmin puhki 5 tunnin opetuksesta kuin olin tehtyäni projektipaineessa pitkän päivän ja istuttuani tiukoissa palvereissa asiakkaiden kanssa
No, joka alalla hyvät ja huonot puolet. Ei opettajan työtä kuitenkaan voi kevyenä pitää. Yksi työtunti vastaa kepeästi puolta päivää löysässä toimistotyössä.
Vierailija kirjoitti:
Hämmennyin täysin, kun naapurin perhe lähti tuetulle lomalle. Nehän on lomalla koko vuoden, kumpikaan vanhemmista ei ole töissä. On tämä maailma kummallinen, kun työtönkin voi yhteiskunnan tuella asua hotellissa.
Mekin olemme olleet kahdesti tuetulla lomalla vaikka olemme molemmat töissä. Tuetulle lomalle voi päästä taloudellisin, sosiaalisin tai terveydellisin perustein. Nämä lomat rahoittaa RAY vai mikä sen nimi nykyään onkaan. Eivät siis mene yhteiskunnan verorahoista. Ja sinne voi tosiaan hakea periaatteessa kuka vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen lukiossa töissä ja pari ensimmäistä viikkoa menee kokeita korjatessa, pari viimeistä kursseja suunnitellessa ja siinä välissä käyn usein täydennyskoulutuksessa muiden opettajien kanssa. Vieläkö on paha mieli?
Voi kamala! Miten esimerkiksi sairaanhoitajat, jotka näkivät viime viikolla jonkun kuolevan, lapsen sairastuvan syöpään, auttoivat 5 ihmishengen pelastamisessa, tekivät ylityötunteja VALITTAMATTA...
Eiköhän ne sairaanhoitajat saa joka ylitunnista korvauksen? Ja toi "paperinpyöritys" hoidetaan sillä aikaa kun sinä olet vapaalla, päiväthän vietän niiden sinun kasvattamatta jääneiden persehedelmien kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt kun täällä näitä opettajia pyörii niin katsotteko, että työhönne kuuluu vain se paperien pyörittely? Kasvatustyö jotenkin jää aina... Kyllä minäkin soisin teille enemmän palkkaa, jos pystyisitte pitämään opiskeluympäristön kaikille turvallisena ja suotuisana ilman häiriötekijöitä.
Kuulehan. Tämä on juuri sitä ajattelua, joka on nyky-Suomessa vialla. Eli väitätkö, että päävastuu lasten kasvattamisesta on opettajilla/kouluilla? Entä vanhemmat sitten? Eikö heillä ole mielestäsi mitään vastuuta oman jälkikasvunsa kasvattamisesta?
Lasten kasvatuksen päävastuu on vanhemmilla ja vasta sitten opettajilla ja kouluilla. Piste.
Kuulehan sinä itse siinä. Missä vaiheessa väitin päävastuun olevan olevan koululla/opettajilla? Mutta väitän vastuuta olevan MYÖS koululla/opettajilla, koska suuren osan ajasta lapset viettävät koulussa ja sieltä he hakevat käytökselleen hyväksyntää ja oppivat erilaisia toimintamalleja, aivan kuten kotonakin. Mutta jossain vaiheessa se sosiaalinen paine on suuremmassa roolissa kuin vanhemman palaute, joten silloin erityisesti koululla/opettajilla on suuri vastuu, kun kaverit ovat koulussa. Viittaan tällä sitä paitsi nyt siihen, että koulukiusaamista ei olisi eikä häiriköintiä luokassa.
Niinpä niin. Mitäpä luulet, että opettajat voivat tilanteessa tehdä, jos kädet ovat pitkälti "sidotut" ja resurssit rajalliset? Opettajissakin, kuten kaikissa ammattiryhmissä, on sekä huonoja että hyviä "yksilöitä". Jokainen työhönsä vastuullisesti suhtautuva opettaja tekee parhaansa koulukiusaamisen kitkemiseksi ja työrauhan säilyttämiseksi. Valitettavaa vain on se, että kaikki vanhemmat eivät tee omaa osuuttaan kasvatuksessa tai suhtaudu myönteisesti koulun/opettajan tarjoamaan apuun. Koulun ja opettajien mahdollisuudet ovat rajalliset, jos ongelmien lähde löytyy kotoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän ne sairaanhoitajat saa joka ylitunnista korvauksen? Ja toi "paperinpyöritys" hoidetaan sillä aikaa kun sinä olet vapaalla, päiväthän vietän niiden sinun kasvattamatta jääneiden persehedelmien kanssa.
Eivät saa :) Se on muuten ylityötunti ;) Jotkut tekevät töitä ihan hyvyyttään, sellaisia ne sairaanhoitajat on. Mullahan ei vapaata ole. Olen koulussa. Eikä siis lapsiakaan ole. Silti otti vähän sydämestä, että ilmeisesti opettaja osallistuu lapsien haukkumiseen.
Olen tehdastyössä ja vaimoni opettajana. Vaimollani on 190 + 3 (vesot) vuotuista työpäivää, minulla vuorolistasta juuri tarkastaneena 201 työpäivää. Minun päivittäinen työaika on 8 tuntia, ylimenevästä ajasta saan 2 ekalta tunnilta 50% ylityökorvauksen ja sen jälkeen tuplapalkan joka tunnilta. Vaimollani saattaa joskus olla työpäivän pituus alle 8 tuntia, mutta aika usein on myös yli 12 tunnin päiviä, sanoisin keskimäärin 9 tuntia. Ei makseta ylityökorvauksia, vaikka olis mitä vanhempainkeskusteluja tai -iltoja ja päivän pituus venähtää. En ole yhtään kateellinen hänen työllensä, jokainen voi itse mennä koittamaan. Itse kun pääsen töistä, jää työt työpaikale, vaimo sen sijaan suunnittelee tulevan päivän oppitunteja, hankkii materiaaleja niihin, joskus korjaa kokeita, lukee artikkelin, jossa kerrotaan jonkin lapsen ongelmista, ym.
Ja kaikille, jotka laskevat työaikaa, niin laskut kannattaa suorittaa tasapuolisesti laskemalla vuotuiset työtunnit. Tässä vertailussa omat työtunnit on noin 1600, vaimoni 50-100 enemmän kuin minulla, eli hän tekee enemmän työtä kuin minä.
Täällä AV:lla lietsotaan jatkuvaa vihaa sekä opettajia että lapsiperheitä/lasten vanhempia kohtaan. Mitä v*ttua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt kun täällä näitä opettajia pyörii niin katsotteko, että työhönne kuuluu vain se paperien pyörittely? Kasvatustyö jotenkin jää aina... Kyllä minäkin soisin teille enemmän palkkaa, jos pystyisitte pitämään opiskeluympäristön kaikille turvallisena ja suotuisana ilman häiriötekijöitä.
Kuulehan. Tämä on juuri sitä ajattelua, joka on nyky-Suomessa vialla. Eli väitätkö, että päävastuu lasten kasvattamisesta on opettajilla/kouluilla? Entä vanhemmat sitten? Eikö heillä ole mielestäsi mitään vastuuta oman jälkikasvunsa kasvattamisesta?
Lasten kasvatuksen päävastuu on vanhemmilla ja vasta sitten opettajilla ja kouluilla. Piste.
Kuulehan sinä itse siinä. Missä vaiheessa väitin päävastuun olevan olevan koululla/opettajilla? Mutta väitän vastuuta olevan MYÖS koululla/opettajilla, koska suuren osan ajasta lapset viettävät koulussa ja sieltä he hakevat käytökselleen hyväksyntää ja oppivat erilaisia toimintamalleja, aivan kuten kotonakin. Mutta jossain vaiheessa se sosiaalinen paine on suuremmassa roolissa kuin vanhemman palaute, joten silloin erityisesti koululla/opettajilla on suuri vastuu, kun kaverit ovat koulussa. Viittaan tällä sitä paitsi nyt siihen, että koulukiusaamista ei olisi eikä häiriköintiä luokassa.
Niinpä niin. Mitäpä luulet, että opettajat voivat tilanteessa tehdä, jos kädet ovat pitkälti "sidotut" ja resurssit rajalliset? Opettajissakin, kuten kaikissa ammattiryhmissä, on sekä huonoja että hyviä "yksilöitä". Jokainen työhönsä vastuullisesti suhtautuva opettaja tekee parhaansa koulukiusaamisen kitkemiseksi ja työrauhan säilyttämiseksi. Valitettavaa vain on se, että kaikki vanhemmat eivät tee omaa osuuttaan kasvatuksessa tai suhtaudu myönteisesti koulun/opettajan tarjoamaan apuun. Koulun ja opettajien mahdollisuudet ovat rajalliset, jos ongelmien lähde löytyy kotoa.
Joo, en mä huoltajista tiedä eikä kiinnosta. En tässä keskustelussa heidän palkastaan puhu. Puhun nyt lähinnä siitä kiusaamisen uhrista. Silloin ei se syy löydy kotoa vaan ulkopuolelta. Oli se sitten kiusaajan kotoa tai siitä, että opettaja ei puutu. MUTTA OPETTAJA VOI ILMOITTAA LASTENSUOJELUUN/POLIISILLE/JOLLEKIN, ettei syyttömän tarvitsisi kestää vuosikausien helvettiä. Aihe menee mulla kyllä tunteisiin, mutta ei sitä kyllä resurssien puutteella selitetä kokonaan.
Saakos muun ammatin harjoittajat palkan kesäloma-ajaltaan? Miksi opettajat eivät siis saisi? Ehdotan, että kouluttaudut opettajaksi, näet miten helpolla pääset ja rahaa ei kun tulee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät saa :) Se on muuten ylityötunti ;) Jotkut tekevät töitä ihan hyvyyttään, sellaisia ne sairaanhoitajat on. Mullahan ei vapaata ole. Olen koulussa. Eikä siis lapsiakaan ole. Silti otti vähän sydämestä, että ilmeisesti opettaja osallistuu lapsien haukkumiseen.
Sairaanhoitajat ei saa tekemistään ylitöistä palkkaa? Nyt taitaa korvat heilua äskeisen kirjoittaneella :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairaanhoitajat ei saa tekemistään ylitöistä palkkaa? Nyt taitaa korvat heilua äskeisen kirjoittaneella :)
Siis kyllähän yleisesti, mutta siis tekevät korvauksettakin pidempiä päiviä mistä tapausesimerkissä puhuin. Joka tapauksessa sairaanhoitajien palkka on siitä huolimatta pienempi kuin opettajilla, että tartut nyt epäolennaiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa, mistä lähtien hoitajat eivät saa tekemästään työstä palkkaa? Vaikea uskoa.
Ja opettajilla ne ovat ylitunteja, pahoitteluni virheestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis kyllähän yleisesti, mutta siis tekevät korvauksettakin pidempiä päiviä mistä tapausesimerkissä puhuin. Joka tapauksessa sairaanhoitajien palkka on siitä huolimatta pienempi kuin opettajilla, että tartut nyt epäolennaiseen.
Ensin itse kritisoi, että opetusalan nimitys ylitunti olis muka väärä sana ja sitten vielä kehtaa väittää _toisen_ keskustelijan tarttuvan epäolennaiseen :)
Vierailija kirjoitti:
Minä varmaan osaan arvioida opettajan työtä hyvin, kun olen kaikkea muutakin elämässä tehnyt. Nuorena siivosin 1,5 vuotta rappukäytäviä, sitten opiskelin ja olin 10 vuotta yksityisellä high tech -firmassa asiantuntijana ja pikkupomona. Sen jälkeen olin tarjouslaskijana isossa rakennusfirmassa ja nyt luokanopena käytyäni nelikymppisenä okl:n.
Porrassiivous:
+ stressitöntä ja helppoa, ei haastavia tilanteita
- surkea palkka
- raskasta ja tylsää
High tech ala:
+ hauska meninki, kivat työyhteisöt
+ hyvä palkka
+ muutenkin rahaa oli aina kaikkeen tarpeelliseen eli työntekoa ei häiritty pihistämisellä vaan sen tietokoneen sai, jos tarvi tai uuden sakset
+ vapaat työajat, joskus tehtiin töitä, joskus notkuttiin kahvilla, pystyi käymään kampaajalla työaikana jne.
- ainainen tulospaine
- yt-neuvottelut
- sellainen kova pelailu näennäisen rentouden alla
Rakennusfirma:
+ mukavan selkeä ja helppo työ verrattuna palkkaan
+ vähän semmoisia hidasjärkisiä työkavereita, oli helppo olla "hyvä"
+ rento meininki
- syksilyys
- pomojen negatiivisuus
Luokanope:
+ ei tarvi notkua työpaikalla, jos ei ole tekemistä vaan voi lähteä kotiin
+ lapset on mukavia
+ pitkät lomat
- palkka huonompi lomatkin huomoiden kuin edellisissä
- opettajanhuoneet on tympeitä yhteisöjä, tosikkoja työkavereita
- työpäivät on todella raskaita per tunti, olen joskus pahemmin puhki 5 tunnin opetuksesta kuin olin tehtyäni projektipaineessa pitkän päivän ja istuttuani tiukoissa palvereissa asiakkaiden kanssa
No, joka alalla hyvät ja huonot puolet. Ei opettajan työtä kuitenkaan voi kevyenä pitää. Yksi työtunti vastaa kepeästi puolta päivää löysässä toimistotyössä.
Sama kokemus, itselläni työkokemusta siivousalalta, kaupalliselta puolelta ja ravintola-alalta, osa esimiesasemassa projektiluontoisissa työsuhteissa. Aina olen kaikkeni tehnyt enkä työtunteja laskenut. Projektihommissa tein about 9kk 50-70 tuntisia työviikkoja ja lomailun lopun ajan. Palkkaa tuli enemmän ja loma-aika tuntui lomalta. Lisäksi työpäivien jälkeen oli ihan ok energiataso.
Opettajana yllätti se, miten äärirajoille jaksamisen kanssa menen. Toisaalta työn palkitsevuus on erilaista ja nautin työstäni. Varmasti on kuormittavampiakin töitä, mutta ei ihan joka jampalla. Siksi koen, että opettajana on ihan on sanoa, että työpäivät ovat kuluttavia ja palautuminen kestää. Silloin ei sanota, etteikö muilla aloilla voisi olla niin. Kuitenkin opettajan väsymys on erilaista kuin monella muulla alalla. Siksi esim. mieheni, duunari, ei kadehdi lomiani. Eikä palkkaakaan, kun saa parempaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, en mä huoltajista tiedä eikä kiinnosta. En tässä keskustelussa heidän palkastaan puhu. Puhun nyt lähinnä siitä kiusaamisen uhrista. Silloin ei se syy löydy kotoa vaan ulkopuolelta. Oli se sitten kiusaajan kotoa tai siitä, että opettaja ei puutu. MUTTA OPETTAJA VOI ILMOITTAA LASTENSUOJELUUN/POLIISILLE/JOLLEKIN, ettei syyttömän tarvitsisi kestää vuosikausien helvettiä. Aihe menee mulla kyllä tunteisiin, mutta ei sitä kyllä resurssien puutteella selitetä kokonaan.
Olen todella pahoillani, jos olet joutunut koulukiusaamisen uhriksi! Niin ei pitäisi käydä kenellekään! 😩 Harmittaa puolestasi, jos olet kokenut väärinkohtelua opettajasi/koulusi toimesta. 😩 Jokaisen lapsen/nuoren pitäisi voida tuntea olonsa turvalliseksi ja pidetyksi koulussa. Suurin osa opettajista pyrkii tekemään parhaansa koulurauhan ylläpitämiseksi ja kiusaamisen kitkemiseksi, mutta joskus poikkeuksiakin on. Valitettavasti. Jaksamista sinulle! 😊
Jos vertaan koulutustani muihin yhtä pitkän, saman tason koulutuksen saaneisiin, palkkani on huono. Opiskelin yliopistossa 7 vuotta, mikä on keskimääräinen aineenopettajakoulutuksen pituus. Saan 22 vuoden työkokemuksella ja ylitunneilla (mitä läheskään kaikilla ei ole) bruttokansantuote 3950 €. Lääkärin koulutus yhtä pitkä, samoin juristin ja palkat ihan toista luokkaa. Eikä pitkä kesäloma sitä mitenkään kompensoi.
En vertaisi työtäni palomieheen enkä sairaanhoitajaan, koska koulutustausta on aivan erilainen.
Aineenopettaja
Olen nyt ulkomailla " lomalla". Reissussa olen saanut suunniteltua aivan uudenlaista tapaa opiskella aineitani. Uuden opsin myötä lähes kaikki menee uusiksi sisältöjä myöten. Samalla olen otttanut tuhansia kuvia opetuskäyttöön. Koen ansainneeni tämän palkan. Lukuvuoden aikana teen 60h viikossa..
Miesopettajalle se palkka kuuluu, turhan koulutuksen hankkineet naiset saavat vain tyydyttää luontaista hoivaviettiään lasten kanssa, eikä heille kuulu siitä palkkaa maksaa, eikä ainakaan siltä ajalta, jolloin eivät edes ole niiden lasten kanssa! Näin naiset opetetaan leuhkoiksi miesten töiden väheksyjiksi!