Saavatko opettajat täyden palkan kesäisin vaikkeivät tee mitään?
Kommentit (148)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hämmennyin täysin, kun naapurin perhe lähti tuetulle lomalle. Nehän on lomalla koko vuoden, kumpikaan vanhemmista ei ole töissä. On tämä maailma kummallinen, kun työtönkin voi yhteiskunnan tuella asua hotellissa.
Mekin olemme olleet kahdesti tuetulla lomalla vaikka olemme molemmat töissä. Tuetulle lomalle voi päästä taloudellisin, sosiaalisin tai terveydellisin perustein. Nämä lomat rahoittaa RAY vai mikä sen nimi nykyään onkaan. Eivät siis mene yhteiskunnan verorahoista. Ja sinne voi tosiaan hakea periaatteessa kuka vaan.
No ei sinne kuka vaan pääse! Haettiin neljänä vuonna peräkkäin, kun itse olin kotona äitiyslomilla/hoitovapailla ja mies töissä. Tulot oli hoitovapaalla bruttona noin 3000€ /kk yhteensä, ei päästy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hämmennyin täysin, kun naapurin perhe lähti tuetulle lomalle. Nehän on lomalla koko vuoden, kumpikaan vanhemmista ei ole töissä. On tämä maailma kummallinen, kun työtönkin voi yhteiskunnan tuella asua hotellissa.
Mekin olemme olleet kahdesti tuetulla lomalla vaikka olemme molemmat töissä. Tuetulle lomalle voi päästä taloudellisin, sosiaalisin tai terveydellisin perustein. Nämä lomat rahoittaa RAY vai mikä sen nimi nykyään onkaan. Eivät siis mene yhteiskunnan verorahoista. Ja sinne voi tosiaan hakea periaatteessa kuka vaan.
No ei sinne kuka vaan pääse! Haettiin neljänä vuonna peräkkäin, kun itse olin kotona äitiyslomilla/hoitovapailla ja mies töissä. Tulot oli hoitovapaalla bruttona noin 3000€ /kk yhteensä, ei päästy.
No ei pääse ei. Eikä meillä ainakaan ole varaa edes tuettuihin lomiin. :(
Täällä opettaja, joka on kesätöissä. Nimittäin kesäkurssien opettajana. Ei ole pitkää lomaa, eikä haittaakaan. Kesäkursseilla on kiva opettaa!
Raivostuttaa, etteivät ihmiset ymmärrä tätä: Aiemmin opettajien palkat maksettiin vain opetuskuukausilta ja kesä oltiin ilman palkkaa. Nykyään opetuskuukausien aikana tienattu rahasumma jaetaan kaikille kahdelletoista kuukaudelle eli myös opetuksettomalle kesäajalle. Siksi opettaja saa rahaa myös pitkän kesälomansa aikana. Mielestäni olisi hienoa palata vanhaan systeemiin, jolloin viranhaltijat eivät voisi riistää osaa sijaisen tekemästä työstä. Kuitenkin, jos palasimme vanhaan systeemiin opettaja saisi ihan yhtä suuret vuositulot kuin nytkin, ne vain maksettaisiin opetuskuukausien aikana. Jos opettajan työvelvoitetta muutettaisiin ja kesäloma lyhenisi, opettajan vuosituloa täytyisi kasvattaa! Siihen ei ole rahaa, joten siksi opettajat viettävät koko kesän opetuksetonta aikaa.
Sinulle, joka kuvittelet viranhaltijan hyötyvän sijaisen ylitunneista: kesäkuukausilta maksetaan vain peruspalkka. Tai sitten mua on huijattu.. Olen yhden kesän nauttinut palkallista kesälomaa. Valmistuin 10 vuotta sitten. Ei vieläkään virkaa. Taas kesä työttömänä.
Kannatan opettajan palkan muuttamista takaisin vain lukukauden ajalta maksettavaksi. Näin kaikki saisivat samasta työstä saman palkan ja loppuisi määräaikaisten selkänahasta säästäminen. Ja kateellisten kitinä!
Vierailija kirjoitti:
Täällä opettaja, joka on kesätöissä. Nimittäin kesäkurssien opettajana. Ei ole pitkää lomaa, eikä haittaakaan. Kesäkursseilla on kiva opettaa!
Joo, hauskaahan se on aikansa. Nyt nelikymppisenä koululaisten äitinä alkaa jo nyppiä.
Saan yrittäjänä 2000 € palkkaa kk, 2 viikkoa ehkä pystyn pitämään nyt kesällä lomaa - eikä rahaa tule mistään, jos en ole hankkinut sitä itse ensin. En saa osinkoja.
Työllistän 2 ihmistä ja työntekijäni saavat parempaa palkkaa 3000€ ja 3700€ kk, koska heikommalla palkalla en saisi heitä töihin. Kummallakin lakisääteiset lomat ja päälle lomarahat 50% että viitsivät palata takaisin töihin. Maksaisin enemmän, jos pystyisin, mutta en pysty ja omasta palkastakaan en saa enää alennettua, kun kaksi lasta ja asuntovelka. Kyllähän se söi, että toinen työntekijä jaksoi valittaa menetettyään helatorstai-vapaan kikyssä. On se rankkaa..
Opettajan palkka on erinomainen ja loman määrä lisäetu. Miksi sitä ei vain voi myöntää, että hyvin menee ja palkalla pärjää?
Tulen jotenkuten toimeen omalla palkallani. Ulkomaan reissuihin ei ole varaa, harrastukset pitää olla ilmaisia ja stressaan kyllä kympillä, mistä aina löydän rahat henkilökunnan palkkoihin ja muihin yrityksen menoihin. Jos firma kaatuu, vastuu ja riski on yksinomaan minun. Kasvot ja rahat menetän minä, ei työntekijäni. Koulutuksiin ei ole varaa.
Tuntuu oudolta, että yli 3000€ palkkaa saavat opet murjottavat. Teidän vastuu lapsesta ja nuoresta loppuu, kun hlö kävelee ulos luokasta / koulusta. Se, osasitteko opettaa, ei vaikuta palkkaan. Jos en osaa itse omaa hommaani, se näkyy heti palkassa ja lomieni määrässä..
Se, että sijaisuudet ja määräaikaisuudet, vaikeuttavat osan elämää, ei ole perustelu sanoa opettajien virkapalkkaa huonoksi. Kunnat maksattavat työttömyystukina menojaan valtiolta ja teidän pitäisi valittaa työnantajillenne. Maksajana olemme kaikki, jotka käymme töissä (huoltosuhde). Veikkaan, että työttömänäkin saatte parempaa tuloa kesäisin kuin minä yrittäjänä 10-16-tuntisten päivien kanssa. Se on kai ok, että saatte, mutta ryhtiä voisi löytyä, että edes myönnätte kuuluvanne etuoikeutettuihin eikä hiekkalaatikko-meiningillä vain kuittailla, että "olisit itse ope".
Pitäis melkein perustaa jokin tämmöinen FAQ-sivusto, johon voisi viitata näille opettajien palkkoja ja lomia jatkuvasti ihmetteleville. Sieltä voisi käydä lukemassa palkkauksen perusteet, palkan suuruuden, perusopetuslain momentit, jotka säätelevät kouluvuoden pituutta, opettajien tehtävät, vastuut sekä kaiken muun joka ihmetyttää ihmisiä.
Ettei sellaisia vaan olisikin jo olemassa?
http://www.oph.fi/koulutus_ja_tutkinnot/perusopetus/tyoajat_ja_toimintakulttuuri
http://www.oaj.fi/cs/oaj/Perusopetus1
http://www.oaj.fi/cs/oaj/koulutus4
http://www.oaj.fi/cs/oaj/Kelpoisuudet
https://www.kt.fi/sites/default/files/media/document/Palkat%20ja%20palkkiot%201.1.2016.xls (esim. taulukon rivit 49 ja 60)
Vai olisiko niin että aivan kuten opettajan työssä muutenkin, täytyy ymmärtä, että aina tulee uusia ikäluokkia, joille tämä asia on aivan uusi ja kuten innokas ja utelias, oppiva lapsi haluaa, tämä tieto kerrotaan heille vuodesta toiseen uudelleen ja uudelleen?
Ja sitten on toki tämä TLDR -porukka, joka sanoo, että en viitsinyt etsiä netistä kaikkien saatavilla olevia tietoja, ei kiinnosta vittujakaan, mitä välii ja mihin tätä tietoo muka tarvii, ja voiks lähtee jo välitunnille? Niihinkin me opettajat olemme tottuneet ja ymmärtäväisinä vain hymyilemme, kun tiedämme, että kaikkia ei todellakaan kiinnosta muu kuin suun soittaminen ja kateellisena ja ynseänä kaikkeen suhtautuminen.
Opettaminen on naisvaltainen ammatti joten sen on olosuhteiden pakosta oltava aika helppoa.
Vierailija kirjoitti:
Kannatan opettajan palkan muuttamista takaisin vain lukukauden ajalta maksettavaksi. Näin kaikki saisivat samasta työstä saman palkan ja loppuisi määräaikaisten selkänahasta säästäminen. Ja kateellisten kitinä!
Miksi opettajilla ei ole samanlaista työsopimusta kuin suurimmalla osalla työntekijöistä? Vakituinen työsuhde, työpäivä 7,5 tuntia ja loma määräytyy niin, että saa 2-2,5 päivää kk lomakertymää, puolen tunnin ruokatauko ja pari vartin kahvitaukoa (välitunnit)? Jos tunteja ei kuitenkaan ole täyttä päivää ja alakoulussa harvoin on lapsilla koulupäivä noin pitkä, niin eikö siinä olisi aikaa katsoa kokeet, tehdä valmistelut ja jopa kasvattaa (luokanvalvojat, vanhempainvartit, Wilma/Helmi)?
Johtuuko tämä työnantajista vai ammattiliitosta vai opettajista?
Minä ainakin olen tyytyväinen palkkaani ja lomiini ja työpäiviini :)
Erityisluokanopettaja palkka 4300€/kk
Yrittäjä kirjoitti:
Saan yrittäjänä 2000 € palkkaa kk, 2 viikkoa ehkä pystyn pitämään nyt kesällä lomaa - eikä rahaa tule mistään, jos en ole hankkinut sitä itse ensin. En saa osinkoja.
Työllistän 2 ihmistä ja työntekijäni saavat parempaa palkkaa 3000€ ja 3700€ kk, koska heikommalla palkalla en saisi heitä töihin. Kummallakin lakisääteiset lomat ja päälle lomarahat 50% että viitsivät palata takaisin töihin. Maksaisin enemmän, jos pystyisin, mutta en pysty ja omasta palkastakaan en saa enää alennettua, kun kaksi lasta ja asuntovelka. Kyllähän se söi, että toinen työntekijä jaksoi valittaa menetettyään helatorstai-vapaan kikyssä. On se rankkaa..
Opettajan palkka on erinomainen ja loman määrä lisäetu. Miksi sitä ei vain voi myöntää, että hyvin menee ja palkalla pärjää?
Tulen jotenkuten toimeen omalla palkallani. Ulkomaan reissuihin ei ole varaa, harrastukset pitää olla ilmaisia ja stressaan kyllä kympillä, mistä aina löydän rahat henkilökunnan palkkoihin ja muihin yrityksen menoihin. Jos firma kaatuu, vastuu ja riski on yksinomaan minun. Kasvot ja rahat menetän minä, ei työntekijäni. Koulutuksiin ei ole varaa.
Tuntuu oudolta, että yli 3000€ palkkaa saavat opet murjottavat. Teidän vastuu lapsesta ja nuoresta loppuu, kun hlö kävelee ulos luokasta / koulusta. Se, osasitteko opettaa, ei vaikuta palkkaan. Jos en osaa itse omaa hommaani, se näkyy heti palkassa ja lomieni määrässä..
Se, että sijaisuudet ja määräaikaisuudet, vaikeuttavat osan elämää, ei ole perustelu sanoa opettajien virkapalkkaa huonoksi. Kunnat maksattavat työttömyystukina menojaan valtiolta ja teidän pitäisi valittaa työnantajillenne. Maksajana olemme kaikki, jotka käymme töissä (huoltosuhde). Veikkaan, että työttömänäkin saatte parempaa tuloa kesäisin kuin minä yrittäjänä 10-16-tuntisten päivien kanssa. Se on kai ok, että saatte, mutta ryhtiä voisi löytyä, että edes myönnätte kuuluvanne etuoikeutettuihin eikä hiekkalaatikko-meiningillä vain kuittailla, että "olisit itse ope".
Mikset sano samaa työllistämillesi ihmisille? Koska ammattitaidosta kannattaa maksaa. Meillä on pirun hyviä opettajia, mutta omastakin työpaikalta huipuista lähtee jatkuvasti jengiä muualle töihin. Suomella ei ole varaa rapauttaa opettajuutta, siksi kasvavasta työmäärästä ja todellisesta palkkatasosta on pidettävä ääntä. Aloittavalla luokanopella palkka on muuten 2580, aineenopella pari satasta enemmän. Sinullakin tuntui olevan vähän väärää käsitystä.
En tiedä miten nykyään, mutta ennen opettajalle oli määrätty vuosipalkka ja se sitten jaettiin 12 kk:lla, eli joka kk sai yhtä suuren pohjapalkan (terv. Entinen palkanlaskija) 😇
Ei kai se opettajan vika/syy oo se että lapset päättää koulun toukokuun lopussa ja menevät kouluun n 15.8.
Yrittäjä kirjoitti:
Ei kai yrittäjän arkea kukaan ole kadehtinut.
Onko nämä valintakysymyksiä? Alatko yrittämään ja palkkaat kovapalkkaisia asiantuntijoita, vai käytkö itse kouluja sen verran että joku muu palkkaa sinut yritykseensä kovapalkkaiseksi asiantuntijaksi?
Kaikki yrittäjät pitävät vähemmän lomaa kuin työntekijänsä. Sehän on aivan selvä. Tai ainakin ennen kuin bisnes kukoistaa niin, että on varaa palkata tj ja itse siirtyä johtamaan firmaa lämpimämmistä maista käsin. Kaikista ei ole yrittäjiksi, kaikki eivät halua ottaa taloudellisia riskejä, mutta eivät nauti sen tuomista eduistakaan.
Hieman ärsyttää että yksi ammatti, opettajat, nostetaan joka kesäkuu tikun nokkaan ja haukutaan suurin piirtein loisiksi kun heillä on pidempi loma kuin muilla. Mitä se auttaa jos opettaja sen ääneen sanoo, että joo, on pitkä loma? Ei kai se sitä muuksi muuta.
On aivan normaalia yrittää perustella pitkä loma jotenkin, koska se on tosi asia. Selitykset eivät vaan tunne kelpaavan, koska suomalainen kateus vie kalatkin vedestä. Jos yleinen mielipide on se, että loma on liian pitkä, niin lyhennetään. Mutta tuskin opettajat suostuvat palkanalennuksiin, vaan vaativat sitten, että sama vuosipalkka tulee 9 kuukaudelta joka ennen tuli 12 kuukaudelta.
Saathan sinäkin saman vuosipalkan jos pidät bisnestä auki 9 kuukautta vuodessa ja myyt samaan tahtiin kuin normaalisti myisit 12 kuukauden aikana. Opettajat opettavat 190 päivää vuodessa. Vuosipalkka tulee noilta päiviltä plus muutamalta muulta. Opettajat eivät ole keksineet lukuvuoden pituutta. Palkkaus ja sen venyttäminen koko kalenterivuodelle on vain neuvottelun tulos. Ei kyse ole minkään jonkin tietyn alan suosimisesta muiden kustannuksella.
Jos haluat yrittäjänä verrata arkeasi vaikkapa lääkäriin, joka nostaa palkkaa sairaanhoitopiiristä ja sitten vielä pitää yksityispraktiikkaa ja lomailee suurin piirtein milloin haluaa, niin eikö tämä herätä vastaavaa katkeruutta? Voidaanhan me tehdä opettajistakin yrittäjiä, joilta kunta palveluntarjoana ostaa palvelut markkinahintaan. Minä ainakin nostaisin omaa tuntitaksaani tuosta 35 eurosta vähintään 70 euroon. Se on paljon vähemmän kuin lakimiehellä, lääkärillä tai edes putkimiehellä.
Paljon helpommalla ja halvemmalla yhteiskunta kouluttaa nuorisoa maksamalla opettajille kuukausipalkkaa ja saman liksan myös lomilta.
Vierailija kirjoitti:
20 vuotta työkokemusta, hirvee tva ja useampi lisätunti? Vain miten tää on mahdollinen kuvio?
Miten tyhmiä kilttejä koko Suomen Toivonen kasvatuskunta täynnä. Tehdään ilmaiseksi töitä. Miksi? Koska uhrautuminen on hienoa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
20 vuotta työkokemusta, hirvee tva ja useampi lisätunti? Vain miten tää on mahdollinen kuvio?
Joo 20v työkokemusta opetusalalta, niistä 5v erityisluokanopettajana. Ylitunteja 4 eli opetusta 26t/vko.
Opettajat tekevät töitä kotona kouluaikojen jälkeen. Loman alun jälkeen on paperitöitä.
Ennen syyslukukautta on oppilaslistat ja lukujärjestysten teot ym. läpikäymiset ja uudet oppiaineetkin nykyään.
Kotona tarkistetaan kokeet ja annetaan numerot tai sanalliset arviot. Jos luokassa on 25 oppilasta, työtä on lukea kaikki kokeet läpi ja arvostella ne kuten kuuluu. Mikäli opettaja tekee työnsä kuten kuuluu. Ei niitä essee-pinoja tai matematiikan virheitä noin vaan tutkita minuutissa.
Opettaja ei saa tehdä virheitä.
Ei turhaan kannata kadehtia lomia. Tai kouluttaudu opeks niin koet itse yllä mainitun ja lisäksi lapsista ja nuorista huolehtimisen jalon taidon.
En käsitä teitä jotka viitsivät kitistä opettajien lomista. Opettajan työ on henkisesti yksi raskaimpia mitä tiedän. Täällä on jotenkin ihmeellinen käsitys että opettajan työ on helppo, sen kun pitää vähän oppitunteja. Opetus on vain pieni osa sitä mitä opettaja työkseen tekee. Miettikää paljonko opettaja tekee ilmaiseksi työtä. Palkka maksetaan vain opetuksesta, sen suunnittelu ja kokeiden korjaus yms. ovat opettajan ulkopuolista vapaa-aikaa josta ei makseta senttiäkään. Siihen päälle työn karmeus kun nykypäivän kakarat ovat niin hirveitä eikä opettaja saa pitää minkäännäköistä kuria. Kuuntelee päivät pitkät lasten ja vanhempien haukkumista, huutoa ja nälvimistä.
En ole kateellinen, loma ja sen rahat ovat täysin ansaitut. Te, jotka kitisette menkää itse vuodeksi kokeilemaan. Tulkaa sitten pätemään. Muutoin voitte olla hiljaa ja marista yksinänne tyhjän pääkoppanne sisässä.