Lapseton, kerrotko normaalista päivästäsi
Täällä monet äidit kertovat tyypillisestä päivästään joten kiinnostaa kuulla lapsettomien normipäivästä.
Voin kertoa veljeni päivän tähän vertailuksi.
Heräävät vaimon kanssa. Aamupala. Käyvät toisinaan lenkillä. Vaihtoehtoisesti käyvät ruokakaupassa. Kotona loppuilta. Ovat tietokoneella ja katsovat telkkaria. Päivällinen. Lisää telkkaria. Nukkumaan.
Molemmat työttömiä.
Kommentit (168)
Herään, käyn suihkussa, laittaudun, syön aamupalan, lähden töihin. Töiden jälkeen syön välipalan ja lähden salille (melkein joka päivä). Sen jälkeen taas suihku, sitten vaihtoehtoisesti ruuanlaitto tai ulos syömään, kotitöitä, leffaan, konserttiin, teatteriin, tai löhöilyä kotona kirjan ja telkkarin ääressä. Mikä nyt milloinkin huvittaa.
Heräsin puolilta päivin. Kävin lenkillä. Kotiuduttuani laitoin aamukahvin tulemaan ja tein aamiaista. Join kahvit, söin ja luin samalla lehden. Nyt pitäisi tehdä raporttia, muttei huvita, niin olen täällä av:lla ja chattaan facebookissa kavereiden kanssa. Raportin kanssa ei ole kiirettä, joten ei se edes stressaa. Olen siis opiskelija ja opiskelen nyt kesälläkin, teen satunnaisesti töitä. Olen tehnyt opiskelujuttuja etukäteen niin paljon, että olen muita edellä. Jossain vaiheessa tänään otan pikaisesti imurilla ja hoidan tiskit, sitten onkin kaikki päivän kotityöt tehty. Eilistä ruokaa on jääkaapissa, se tarvitsee vain lämmittää. Vielä on auki, nähdäänkö yhden kaverin kanssa tänään vai ei. Jahka ilta hämärtyy, alan taas pelata Pleikkarilla. Varmaan menee taas pitkälti aamuyöhön, että painun pehkuihin. Puolisoni on lomamatkalla vielä yli viikon verran, joten päivärytmini on mitä on... Nautin siitä, kun ei tarvitse tehdä mitään, ei ole kiire, kukaan ei kaipaa. Ja koska sataa, voi ihan hyvällä omallatunnolla laiskotella koko päivän.
Arki:
- Herään 5.45 ja lähden puolen tunnin lenkille
- Lenkin jälkeen aamupalaksi puuroa, hedelmiä ja kahvia
- Töihin josta neljältä kotiin
- Salille tai johonkin harrastuksiin
- Illalla telkkaria hetki joko yksin tai kaksin
- 23.00 nukkumaan
Kun herään, juon pari kuppia kahvia ja lähden ulos tunniksi-pariksi (vesisateella jää väliin)
Sitten syön ja surffailen vähän aikaa netissä. Käyn kaupassa, jos on tarvis tai teen kotihommia. Laitan ruokaa ja tiskaan, menen päikkäreille, jos väsyttää tai luen kirjaa. Voin olla netissäkin.
Iltapäivällä saatan käydä vaikka kirjastossa lukemassa lehtiä tai mennä kahville tai vain pyöriskellä kylillä.
Loppupäivä menee yleensä kotona lukien/pelaten/netissä/kokkaillessa/leipoessa
Herään klo 6.30, aamupala ja töihin kahdeksaksi. Mies herää 7.00, syö aamupalan, käyttää koiran lenkillä ja menee töihin yhdeksäksi.
Pääsen töistä klo 16.00, käyn kaupassa, jos tarvitsee ja tulen kotiin. Laitan ruuan, mies pääsee töistä klo 17.00. Lähden koiran kanssa lenkille, mies puuhailee kotona.
Illalla lämmitetään sauna ja katsotaan telkkaria. Nukkumaan klo 21-23.
Aamulla duuniin, kolmelta kotia, grilli kuumaksi, hyvää lihaa ja pari kylmää kaljaa. Tuli hommattua BBC luonto dokkari Planeetta Maa II, kattelen sitä illalla. Eikä ole sitä muijaakaan vinkumassa... : ))
Heräsin 8. Tein työhakemuksen. Luin nettiä. join kahvia. Kävin bussilla kouluruokalassa syömässä halvan ruuan ja kaupasta hain jäätelöä. Katoin kauhuleffaa, sättäsi ja puhuin puhelimessa. mies lähti tunti sitte tienaamaan. ite koitan opiskella. Illalla luentoa. Illalla lenkki vielä ennen ku mies tulee töistä. Koko kesä lomaa aijai kun en töitäkään saanut :) ei käy kateeksi perheitä joissa on kakara. Illalla katotaan ukon kaa lisää leffoja ja syyää karkkia
Arki: Herätään miehen kanssa aikaisin aamulla, kuuden aikaan. Juodaan kahvit, pestään hampaat ja ajetaan töihin. Saavun työpaikalleni, aloitan työt ja juon samalla kupin kahvia. Teen työtä joka on mielenkiintoista ja palkitsevaa. Tykkään siis työstäni. Työkaverit on mukavia, kahvitauolla on aina mukavaa. Klo 15-16 välillä lähdetään kotiin. Kerran viikossa ajetaan suoraan töistä ruokakauppaan. Kun päästään kotiin, laitan meille päivällisen. Kun on syöty, tehdään pihahommia tai mennään johonkin urheilemaan, yhdessä tai erikseen. Jos ei kumpaakaan näistä, ehkä vähän siivousta, käydään saunassa ja suihkussa. Jos illasta jää vielä aikaa, katsotaan telkkaria hetki.
Viikonloppu: Meillä on tapana tehdä viikonloppuisin joskus sellainen kiva aamupala, croissanttia ja jotain leivosta tms. Juodaan jotkut hyvät kahvit. Lounaaksi tai päviälliseksi kokkailen jotain vähän spesiaalimpaa, hääräilen keittiössä muutaman tunnin, nautin siitä. Mies käy ehkä hieman urheilemassa. Kesäisin tehdään pihahommia. Joskus käydään ravintolassa.
Ei meidän arki ole mitenkään ihmeellistä :)
Arkena:
Herään klo 7, syön aamupalan, käyn suihkussa, pukeudun ja kävelen töihin noin yhdeksäksi. Töistä noin klo 17 joko suoraan kotiin tai liikuntaharrastuksen pariin. Harrastusiltoina tulen kotiin aika myöhään, joten aikaa jää lähinnä iltapalaan ja yhteen jaksoon jotakin sarjaa Netflixistä. Jos tulen töistä suoraan kotiin, laitetaan ehkä puolison kanssa yhdessä ruokaa ja/tai lähdetään pyöräilemään/lenkille/kauppaan.
Viikonloppuna:
Herään 7-8, syön aamupalan sohvalla ja kissa nukahtaa syliini. Päivällä lähdetään ulkoilemaan/museoon/kavereita tapaamaan/ostoksille tai siivotaan kotona. Toisinaan lähdetään viikonlopuksi reissuun.
Aika leppoisaa ja mukavaa minusta.
Kissa herättää minut yleensä joskus kuuden maissa. Ruokin, leikitän, siivoan laatikon, teen omat aamutoimet ja katselen koneelta päivän uutisia. Sen jälkeen joko teen töitä kotona, lähden hoitamaan työasioita kaupungille. Jatkan töitä sen mukaan, miten niitä juuri sinä päivänä on. Joskus olen valmista puolilta päivin, joskus menee puolille öin. Jossain välissä käyn ulkona, lenkillä tai uimassa, mitä milloinkin.
Puolisoni on eläkkeellä, joten hän nukkuu yleensä vähintään puolille päivin. Hänellä on pari eläkepäivien projektia, joita hommailee, lisäksi käy ulkona, kaupassa, kirjastossa. Kotitöitä teemme molemmat, illalla jompikumpi laittaa ruuan, syömme, lueskelemme, juttelemme, vähintään kerran viikossa käymme jossain kulttuuritapahtumassa ja/tai tuttuja tapaamassa. Mitä milloinkin mieli tekee, tosin mihinkään hintaviin harrastuksiin meillä ei ole varaa. Ei haittaa.
Mä menen melko hyvissä ajoin kissan ja kirjan kanssa nukkumaan, puoliso kukkuu pikkutunneille omien puuhiensa parissa. Meillä on kovin leppoisaa ja usein mahdollisuus tehdä mukavia juttuja oman mielen mukaan.
Arkena herätys klo 6.15 - tai itseasiassa yleensä jo vähän aiemmin, kun kissat havahtuvat ensimmäisinä sarastusvaloon ja tulevat rapsuteltaviksi. Vessan ja naamanpesun kautta laittamaan kissoille safkat ja ihmisille aamupalat. Maaupalan syönti ja kahvin juonti lehteä lukien. Kissanvessansiivous, petaus, laittautuminen, pukeminen, kamppeiden pakkaus ja töihin.
Töissä 8.00 - n. 16/17.
Töistä yleensä suoraan treeneihin (matkoineen noin 1,5 - pari tuntia), sitten kotiin suihkuun ja syömään. Joskus myös kodin kautta treeneihin, jos on kissojenruokintavuoro.
Lopuilta yleensä yhdessäoleilua, lukemista, ulkoilua, joskus shoppailua, joskus kavereiden kyläilyä tai kavereilla kyläilyä. Ja siinä sivussa kissojen ruokinta, huolto ja leikitys.
Yleensä, jos illaksi on suunnitteilla kyläkäynti tai leffa tai konsertti tai teatteri tai vastaava, alkaa aamu jo klo 7-8 treeneillä ja siitä sitten töihin. Toisinaan treenit korvataan juoksu- tai pyörälenkillä.
Viikonloppuna sitten nukutaan pitempään ja mietitään tekemiset säiden mukaan. Hyvällä säällä esim. ulkourheilu (talvella hiihtoretkiä, kesällä pyöräilyä tai pitkiä lenkkejä) tai Suomenlinnan keikka tai piknik tai syöminen ulkona. Huonommalla säällä voidaan vain oleilla kotona tai lähdetään johonkin museoon, taidenäyttelyyn, leffaan tai vastaavaan. Nähdään myös sukulaisia ja ystäviä yleensä viikonloppuisin.
Mukavaa tässä on se, että asioita voi tehdä aika ex tempore, kunhan katso, että kissoilla on ruokaa ja vessa siistinä, eivätkä jää liian pitkäksi aikaa seuratta.
Sängystä koomamuumiona ylös, jotkut vaatteet niskaan ja kissan ruokakupin pikaisen täytön jälkeen menemme töihin. Töiden jälkeen jompi kumpi meistä käy täyttämässä kissan ruokakupin, minkä jälkeen siirrymme omien harrastuksiemme pariin (näihin kuuluu kavereiden näkemistä, erilaisia kädentaitokerhoja, miekkailua, shoppailua, kirjoittamista, lukemista, kävelyitä jne.). Yleensä kasin jälkeen jompi kumpi tai molemmat kotona. Se joka tulee ensin, leikkii kissan kanssa. Yleensä loppuillasta katsomme telkkaria tai juttelemme. Mies maalaa samalla. Nukkumaan menemme klo 23-01 välillä, sitten sama rumba :)
Tällä hetkellä mies lomalla, minä töissä. Herätään samoihin aikoihin (klo 6), mies menee salille, minä töihin. Mies pelailee kotona päivän, tai käy pitkillä kävelylenkeillä, ja valmistaa ruokaa. Käyn töitten jälkeen salilla, kaupassa, ja saavun valmiiseen ruokapöytään. Illan vietän pelailemalla/kavereitten kanssa/terdellä/treffeillä miehen kanssa.
Aamulla mies käy salilla, tulee kotiin ja tekee aamupalaa. Herättää mut, syödää, ja lähdetään samaa matkaa. Mies menee töihin, minä kouluun.
Koulun jälkeen opiskelijabileisiin / kavereitten kanssa laatuaikaa / miehen kanssa laatuaikaa / shoppailua / pelailua, ihan mitä ikinä jaksaa tehdä. Sitten yhdentoista aikaan nukkumaan.
Välillä otetaan extempore matkoja, viikolla tai viikonloppuna. Pystyn olemaan koulusta helposti pois. Ketään ei tarvitse viedä hoitoon tai mitään, kun ei lemmikkejäkään ole.
Mies aloittanut juuri uudessa työssä joten kesälomaa ei kunnolla ole, mutta koska töissä on hiljaista lomalla, pystyy hän tekemään lyhyempää työviikkoa, itse olen lomalla heinäkuun loppuun. Mies lähtee aamulla töihin, minä nukun pitkään, käyn rannalla jos sää sallii, siivoilen, järjestelen kaappeja, käyn kävelyllä kaupungissa ja näen ystäviä. Mies tulee kotiin viiden maissa ja silloin syödään ja vaihdellaan kuulumiset. Ruoan jälkeen mennään yleensä yhdessä kauppaan/kävelylle rantaan/elokuviin/urheilemaan. Loppuilta maataan kotona, katsellaan telkkaria ja jutellaan, itse yleensä nukahdan sohvalle ja mies minut sitten siitä herättelee. Ennen yöunille menoa harrastetaan usein seksiä, tulee hyvät unet!
Olen lukion lehtori ja pääsääntöisesti nautin työstäni ja pidän sitä tärkeänä. Tuntien jälkeen jään koululle valmistelemaan opetusta ja korjaamaan kurssitöitä. Se on mukavaa ja tarpellista vastapainoa oppituntien vuorovaikutukselle. Koeviikkojen ulkopuolella lähden aina viimeistään neljältä. En tuo normaalisti töitä kotiin.
Töiden jälkeen jään aika usein kaupungille syömään tai kahvittelemaan jonkun kaverini kanssa. Puolisoni liittyy myös usein seuraan. Välillä käymme museossa tai leffassa treffeillä suoraan töistä, koska kokemus osoittaa, että sohvalle on helppo jumahtaa.
Emme laita ruokaa joka päivä, ja pakollisia kotitöitä on kahden siistin ihmisen taloudessa tosi vähän. Minulla on aika paljon harrastuksia, ja niihin kuluu tunnista kolmeen joka päivä. Koetan ylläpitää kaverisuhteita myös viikolla, ja vastustan periaatteesta sellaista, että kivoja juttuja tehdään vain viikonloppuisin. Suurin osa elämästä on arkea, ja sen pitää olla antoisaa!
Toisaalta kyllä tykkään siitä vapaudesta, että saan myös ottaa nokoset, jos niin haluan, ja että voin rentoutua omassa kodissani kenenkään häiritsemättä tai vaatimatta minulta mitään. Se on etenkin kuormittavimmassa vaiheessa jaksoa todella arvokasta luksusta.
Arvostan vapauden lisäksi elämässä tietynlaista helppoutta ja mahdollisuuksia toteuttaa itseäni, ja näihin tarpeisiin elämäntapani vastaa hyvin. Ellen äkkiä voita miljoonia lotossa, arjen puitteita on realistisesti ajatellen vaikea parantaa, ja voisin hyvin elää näin eläkeikään saakka.
Itse olen työtön ja poikaystäväni sairaseläkkeellä. Päiväni menevät töitä hakiessa, mutta välillä pidän siitäkin vapaata ja menen yhdessä poikaystäväni kanssa pyörällä keskustaan, joko ruokakauppaan ja syömään, tai sitten käymme yksillä granden terassilla. Joskus pyöräilemme rannalle. :)
Arkipäivänä: Koira herättelee noin 7-8 aikoihin, käydään aamukävelyllä. Herätän miehen ja syödään aamupalaa katsellen Netflixiä. Sitten datistellaan rauhassa ja juodaan kahvia. Koiran kanssa ulkoilua noin puolen päivän maissa, ruuanlaittoa, syöminen, töihin/yliopistolle lähteminen. Kotiin usein kaupan kautta. Illalla touhuillaan enimmäkseen omiamme. Koiran kanssa ulkoilua, joskus katsotaan elokuva tai pelaillaan yhdessä, minä luen kirjoja ja mies hakkaa tietokonetta. Käydään kuntosalilla tai juoksulenkeillä yksin tai yhdessä. Nukkumaan noin 11-12 maissa.
Meillä minä nyt lomalla, mies töissä.
Mies heräili 7 maissa ja lähti töihin, itse heräilin 10 jälkeen ja vähän järjestelin paikkoja. Mies kävi lounaalla kotona puolen päivän aikoihin, tekaisin lounaaksi nopean kanasalaatin. Nyt tässä pesen pyykkiä ja katselen telkkaria, kohta menen kauppaan. Mies tulee kotiin neljän maissa ja sitten syödään ja otetaan varmaan päikkärit. Illemmalla mies käy lenkin rullaluistimilla ja minä pyöräilen. Kotona katsellaan sitten varmaan joku leffa ja syödään. Nukkumaan joskus puolen yön jälkeen.