Kaikissa kaupoissa pitäisi olla sääntö, ettei sulkemisajan jälkeen tarvitse myydä mitään
Siis kassat kiinni minuutilleen silloin ja asiakkaat ulos.
Ihan joka päivä tulee näitä luuhaajia, jotka tulevat tekemään ilmeisesti kuukauden ostokset viittä minuuttia ennen sulkemisaikaa. Tuloksena on yleensä se, että käytävillä pyörii näitä palloilijoita edelleen puoli tuntia sulkemisajan jälkeen. Olisi oikeasti kiva tietää, miksi sinne kauppaan ei voi mennä niinä muina aukiolemisen kolmenatoista tuntina. Siis ihan oikeasti, miksi?
Kommentit (327)
Vierailija kirjoitti:
Myynti kannattaa tehdä silloin kun on rahaa tarjolla. T. Kauppias
Juu, mutta työntekijälle kuuluu palkka, eli sinulla pitää olla reilu systeemi, jolla korvaat ylityöt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näissä kommenteissa eniten ihmetytti se, että asiakkaat ovat muka ne suurimmat roistot, vaikka noissa työaikakiistoissa osapuolina ovat aina vain työntekijä ja työnantaja. Asiakkaan tehtävä ei ole miettiä että ehtiikö kaupan henkilökunta milloin mihinkin ajoissa. Jos myymälään päästetään sisään sulkemisaikaan asti, ei henkilökunnan työaika voi loppua samalla kellonlyömällä, koska liikkeessä on vielä asiakkaita.
Täysin turhaa haukuskella asiakkaita, kun ette itse osaa sopia työehdoista.
Täsmälleen näin ja palsta näköjään täynnä typeryksiä, kun tuotakin on alapeukutettu reilusti.
Mistä se asiakas voisi tietää että loppuuko kassan työaika samaan aikaan kun kaupan pitäisi mennä kiinni, vai kenties vasta tunti sen jälkeen.
Mitä se sinulle kuuluu mihin asti myyjä on töissä? Asiakkaat pistetään pihalle sulkemisaikaa ja sitten on muut sulkemiseen liittyvät työt.
Se sulkemisajan jälkeinen työaika on tarkoitettu siihen, että tilitetään kassat, varmistetaan liikkeen tyhjyys, lukitaan ovet, lukitaan ovet ja asetetaan hälytykset (jos manuaalisesti asetettava). Jossain voidaan esim. siivota vielä kassat päivän päätteeksi.
Mutta sinä tosiaan poistut liikkeestä sulkemisaikaan, kuten muutkin asiakkaat.
En ole itse kaupassa töissä, mutta ärsyttää tällaisissa ketjuissa kun nämä änkeäjäasiakkaat korostavat itseään ja esiintyvät melkein hyväntekijöinä – aivan kuin juuri heidän palvelemisensa 10 min sulkemisajan jälkeen maksaisi myyjien palkat! Kun ei siitä usein saa edes niitä ylityökorvauksia :D:D
Pahinta on kun asiakas tulee viis minsaa ennen sulkemisaikaan kauppaan ja nostaa metelin siitä, että heviosastolla ei ole tuoreita, salaattibaari on tyhjä, lihatiski on tyhjä eikä vastapaistettua leipää ole paistopisteellä ja kaikki muutkin hyllyt on vajaita. Tule jumaliste aikaisin kauppaan, niin saat heviä ja salaattia ja grillikylkeä!
Olinpa joskus viime vuosisadalla myyjänä kirjakaupassa. Siihen maailmanaikaan kauppa suljettiin jouluaattona klo 14.00. Viittä vaille tuli kauppaan nuori naisasiakas ostamaan ruotsinkielen oppikirjaa itseopiskelijalle. Esitellessäni kirjoja työtoverit vuoronperään kävivät toivottelemassa hyvät joulut ja riensivät omiin jouluvalmisteluihinsa. 14.10 oli valinta tehty ja tuli maksun aika. Asiakas kaivoi laukustaan tuollaisen hedelmäpussin kokoisen muovipussin täynnä viisi- ja kymmenpennisiä: laskepa siitä! Vielä näin vuosikymmenten jälkeen säälien ihmettelen, mikä oli hänen ongelmansa.
Ja ei, ylitöistä ei tuolloin maksettu, palkanmaksu alkoi ja loppui sillä hetkellä, kun oveen merkitty aukioloaika täyttyi, saatiinpa sitten ovet kiinni mihin aikaan tahansa. Kyllä siinä tuli vuoden mittaan aika monta tuntia palkatonta ylityötä. Tuntui aika kummalliselta aloittaa sittemmin työpaikassa, jossa liukuva työaika alkoi siitä, kun takki päällä leimasit kellokortin tullessasi ja lähtiessäsi. Päivittäinen työaika lyheni 10 - 20 minuutilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Robottikassat hoitaa koko ongelman muutaman vuoden sisään. Ei tarvitse aloittajan enää murehtia omaa asiakaspalveasennettaan.
Niin, ostosten piippauksen ja maksun, mutta kuka tekee ne kaupan kaikki muut työt, se robottiko 😂
Meidän itsepalvelukassalla ei pysty maksamaan käteisellä, eli käteisasiakkaat joutuvat käyttämään "vanhoja kassoja" ja lisäksi ei saa tupakkatuotteita. Myyjä on aina valvomassa.
Vierailija kirjoitti:
Pahinta on kun asiakas tulee viis minsaa ennen sulkemisaikaan kauppaan ja nostaa metelin siitä, että heviosastolla ei ole tuoreita, salaattibaari on tyhjä, lihatiski on tyhjä eikä vastapaistettua leipää ole paistopisteellä ja kaikki muutkin hyllyt on vajaita. Tule jumaliste aikaisin kauppaan, niin saat heviä ja salaattia ja grillikylkeä!
Tästä tuli mieleeni asiakkaat, jotka aamulla tulevat kauppaan ja ravaavat samaa hyllyä edestakaisin kun itse puran kuormaa. Heiluu siinä kymmenen minuuttia seuraten koko ajan minun tekemisiäni. Sitten kun lähden viemään tyhjiä laatikoita välillä pois ja hakemaan varastosta lisää tavaraa, hän sanoo, että ai, ei sinulla sitten olekaan tätä makkaraa. Nämä siis ihan ilmeisesti olettavat, että se koko kuorma on siinä vaiheessa purettu, kun kauppa on ollut tunnin auki ja että se, pieni pino laatikoita, joita minä juuri sillä hetkellä puran, on koko päivän kuorma. Ei. Varastossa voi olla tavaraa monta lavaa ja aika monta tuntia saat vielä ravata ja tuijotella siinä vieressä, ennen kuin saan sen juuri sinun makkarasi hyllyyn, jos et saa suutasi auki.
Juu, ei liittynyt asiaan, mutta tuli vain mieleen, että asiakkailla ei tunnu olevan minkäänlaista käsitystä, mitä siellä kaupassa tapahtuu muutakin kuin sitä kassalla istumista.
Kokemus sekin, että olen vaatekaupassa Hiukan viiden jälkeen illalla. Sulkemisaika 17.30. Myyjä, ainoa puhuu puhelimessa selkeästi ihan omia asioitaan, luultavasti yrittäjä itse. Ei yhtään epäselvää, etteikö kyseessä ollut omien asioiden hoitaminen. Hän myös vilkuilee välillä minua, mietin että pitääkö varkaana vai mikä. Kun myyjä lopettaa puhelun n.17.20, ensimmäisen asia minkä hän sanoo on, että suljemme 10 minuutin kuluttua. Sovitin paria vaatetta ja koko ajan myyjä muistutti että kohta menee kiinni. No lähdin pois ja myyjä sanoi, että tule sitten paremmalla ajalla. Ei ole ole kyllä tullut parempaa aikaa mennä siihen kauppaan eikä tule. Myyjä (tai kauppias) pääsi onnellisena aikanaan kotiin ja minä en mene enää koskaan häiritsemään hänen rauhaansa tehdä ties mitä.
Tuli mieleen miten vuosia sitten vielä myyjänä toimiessani kaupasta lähti yllättäen sähköt. Kukaan ei tiennyt, mistä johtui, oliko yleinen katkos tms. mutta koko myymälä oli täysin pimeä, samoin tietty kassakoneet.
No, muutama tietty suuttui, kun ei voinut maksaa ostoksia.
Sitten mentiin ohjaamaan asiakkaita ulos pimeästä myymälästä, ystävällisesti selittäen, että tuntemattomasta sähköt ovat poikki ja samalla myös kassat pois toiminnasta. Moni ymmärsi jo tästä, että on lähdettävä.
Mutta: muutama asiakas vain totesi "Ai jaa. Kai tänne silti saa jäädä?".
Niin. Mitä itse tekisit pilkkopimeässä kaupassa (liikuttiin taskulamppujen valossa) jossa et voi sillä hetkellä edes suorittaa ostoksia? Extremelaahustaja? 😃
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä tuli mieleeni asiakkaat, jotka aamulla tulevat kauppaan ja ravaavat samaa hyllyä edestakaisin kun itse puran kuormaa. Heiluu siinä kymmenen minuuttia seuraten koko ajan minun tekemisiäni. Sitten kun lähden viemään tyhjiä laatikoita välillä pois ja hakemaan varastosta lisää tavaraa, hän sanoo, että ai, ei sinulla sitten olekaan tätä makkaraa. Nämä siis ihan ilmeisesti olettavat, että se koko kuorma on siinä vaiheessa purettu, kun kauppa on ollut tunnin auki ja että se, pieni pino laatikoita, joita minä juuri sillä hetkellä puran, on koko päivän kuorma. Ei. Varastossa voi olla tavaraa monta lavaa ja aika monta tuntia saat vielä ravata ja tuijotella siinä vieressä, ennen kuin saan sen juuri sinun makkarasi hyllyyn, jos et saa suutasi auki.
Juu, ei liittynyt asiaan, mutta tuli vain mieleen, että asiakkailla ei tunnu olevan minkäänlaista käsitystä, mitä siellä kaupassa tapahtuu muutakin kuin sitä kassalla istumista.
No niinpä, istutaan kahvilla ja kiroillaan takahuoneessa, mikä tuntuu olevan jotenkin yleinen käsitys. 😂 Itse teen melko harvoin nykyään kassavuoroja, ja sen sijaan sitten sen 7-8 tuntia muita hommia ja käyn kassalla vain tauottamassa toisen - silti tekemistä riittää joka hetkelle. Muutenkin tämä keskustelu on ihan älytön, kovin moni ei mielellään jää ylitöihin ja sitten täällä kilvan pillitetään, että yksi ammattiryhmä on semmoinen, jonka pitäisi. Kysyin tätä jo aikaisemmin, mutta ilmeisesti ei löytynyt keltään mitään oikeaa perustelua siihen, että miksi näin?
Mitäs tästä sanotte; onko asiakas fyysisesti kaupassa sisällä ja voiko kassa tietää että hän on ostamassa olutta kun asiakas heittää lenkkarinsa ovista sisään klo 20.59? Fyysinen olomuoto viipyili vielä eteisessä pulloautomaatilla 😅😅😅 tästä pirilenkkarista sitten väiteltiin tovi.....
Joku lappu isolla oville:toivomme, että kunnioitat aukioloaikojamme ja poistut sulkemisaikaan mennessä. Tuskin auttais kyllä. Toivottavasti edes yksikin laahustaja tajuis tästä ja hieman osais hävetä miten on käyttäytynyt.
Asiakas on Saatanan pahin aikaansaannos. Hassua se, että nämä mäkättäjät ovat itsekin asiakkaina vuorostaan taa muissa liikkeissä. Osaavat sitten varmaan kulkea niissä seinänvieriä pitkin virheetöntä asiakasuoritusta tavoitellen..
Vierailija kirjoitti:
Joku lappu isolla oville:toivomme, että kunnioitat aukioloaikojamme ja poistut sulkemisaikaan mennessä. Tuskin auttais kyllä. Toivottavasti edes yksikin laahustaja tajuis tästä ja hieman osais hävetä miten on käyttäytynyt.
Liki kymmenvuotisen myyjäuran aikana opin, että asiakkaat eivät lue mitään lappuja.
Joskus oli katkos joissain maksukorteissa (pankin päässä, ei edes kaupan) ja tästä ilmoitettiin etuovella, sisäänkäyntiporteilla ja kassapisteellä useammassa paikassa. Ja SILTI:
"valitettavasti xpankilla on tällä hetkellä katkos, eivätkä kortit mene läpi"
"MITÄ?? KORJATKAA SE!"
"juu ei ole meidän päässä ongelma."
"No mut teijän pitäis ilmottaa ennen kassaa!"
" juu, on ilmoitettu monessa paikassa sisäänkäynniltä lähtien."
"no mut...mut... EN MÄ MITÄÄN OO HUOMANNU!"
Ja lopputulemana kaikki on myyjän syytä. Vaihteeksi.
Vierailija kirjoitti:
Asiakas on Saatanan pahin aikaansaannos. Hassua se, että nämä mäkättäjät ovat itsekin asiakkaina vuorostaan taa muissa liikkeissä. Osaavat sitten varmaan kulkea niissä seinänvieriä pitkin virheetöntä asiakasuoritusta tavoitellen..
Ei kaikki. Ainoastaan ihmiset, jotka käyttäytyvät myyjiä kohtaan ylimielisesti. Ylimielistä kun se on, että tullaan kauppaan minuuttia vaille sulkemisajan ja vaaditaan saada palvelua vaikka aamukolmeen kun "Minä haluan!".
Vierailija kirjoitti:
Ei ole kovin hankala tämä aihe mistä täällä keskustellaan. Jotkut kynät nyt vaan teroittamatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä ainakin suljin jouluaattona kassan tasan yhdeltä, kun kauppa meni kiinni. Vitutti muutenkin olla jouluna töissä. Aloin 12.50 huutelemaan, että kassa menee yhdeltä kiinni, kohta kannattais alkaa tulla maksamaan. Kyllä ärsyttää muuten nää haahuilijat, jotka ei millään osaa päättää mitä ostais ja sit yrität kytätä, että milloinhan jaksais vaivautua tulemaan kassalle. Meillä ainakin loppu työaika just kaupan sulkemisaikaan.
Joissakin kaupoissa on kuulutukset jotka kertovat kaupan menevän kiinni viidentoista minuutin kuluttua, mielestäni se on hyvä systeemi koska ei minulla ole aina kelloa mukana ja välillä sattunut erehdyksiä. Olen asioinut kaupassa jossa myyjä ystävällisesti ilmoitti että pitäisi mennä maksamaan koska he sulkevat juuri, kello oli 18 ja oletin että liike on avoinna myöhempään. Joskus myös ajantaju liikkeessä häviää ja luulee että on vielä hyvin aikaa tehdä ostoksia.
Juu, totta. Mutta sitten on vielä nämä, jotka livahtavat sisään sen viimeisen kuulutuksem jälkeen eivätkä vaivautuneet sisään astuessaan tarkistamaan, moneltako kauppa menee kiinni.
Kauppa on auki niin kauan kun ovesta pääsee sisälle murtautumatta.
Kauppa on auki kaupan määrittelemänä aukioloaikana. Miten se on vaikea käsittää? AUKIOLOAIKA. Pyörittele sanaa hetki mielessäsi vaikka eri osissa jos yhdyssanat on vaikeata.
Seuraavan kerran kun olet junassa ja juna myöhässä, niin heitän sinut pihalle kun aikataulun mukainen saapumisaika ylittyy.
t. konduktööri
Ethän sinäkään odota ihmisiä junaan jos juna lähtee klo 11.00. Ovet menee kiinni ja juna lähtee! Jos joku sieltä kaukaa juoksee ja pyytää vaikka odottamaan hetken vielä, että kaveri ehtii. Juna lähtee tasan sillä sekunnilla. Miksi sinua pitäisi kaupassa palvella ja jäädä odottamaan että teet ostokset. Tällä taa konduktööri osoitti oman typeryytensä :D ajattele vähän
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä ainakin suljin jouluaattona kassan tasan yhdeltä, kun kauppa meni kiinni. Vitutti muutenkin olla jouluna töissä. Aloin 12.50 huutelemaan, että kassa menee yhdeltä kiinni, kohta kannattais alkaa tulla maksamaan. Kyllä ärsyttää muuten nää haahuilijat, jotka ei millään osaa päättää mitä ostais ja sit yrität kytätä, että milloinhan jaksais vaivautua tulemaan kassalle. Meillä ainakin loppu työaika just kaupan sulkemisaikaan.
Joissakin kaupoissa on kuulutukset jotka kertovat kaupan menevän kiinni viidentoista minuutin kuluttua, mielestäni se on hyvä systeemi koska ei minulla ole aina kelloa mukana ja välillä sattunut erehdyksiä. Olen asioinut kaupassa jossa myyjä ystävällisesti ilmoitti että pitäisi mennä maksamaan koska he sulkevat juuri, kello oli 18 ja oletin että liike on avoinna myöhempään. Joskus myös ajantaju liikkeessä häviää ja luulee että on vielä hyvin aikaa tehdä ostoksia.
Juu, totta. Mutta sitten on vielä nämä, jotka livahtavat sisään sen viimeisen kuulutuksem jälkeen eivätkä vaivautuneet sisään astuessaan tarkistamaan, moneltako kauppa menee kiinni.
Kauppa on auki niin kauan kun ovesta pääsee sisälle murtautumatta.
Kauppa on auki kaupan määrittelemänä aukioloaikana. Miten se on vaikea käsittää? AUKIOLOAIKA. Pyörittele sanaa hetki mielessäsi vaikka eri osissa jos yhdyssanat on vaikeata.
Seuraavan kerran kun olet junassa ja juna myöhässä, niin heitän sinut pihalle kun aikataulun mukainen saapumisaika ylittyy.
t. konduktööriEthän sinäkään odota ihmisiä junaan jos juna lähtee klo 11.00. Ovet menee kiinni ja juna lähtee! Jos joku sieltä kaukaa juoksee ja pyytää vaikka odottamaan hetken vielä, että kaveri ehtii. Juna lähtee tasan sillä sekunnilla. Miksi sinua pitäisi kaupassa palvella ja jäädä odottamaan että teet ostokset. Tällä taa konduktööri osoitti oman typeryytensä :D ajattele vähän
Junat ja dösäthan nimenomaan vartoilevat matkustajia. Junan vartoomisen voi jotenkin ymmärtää kun niitä kulkee niin harvoin, mutta sitä on vaikea ymmärtää, että dösä saattaa varrota vartinkin jotain vaihtolipun ostajaa, vaikka seuraava dösä samaan kohteeseen lähtee puolen tunnin päästä.
En oo ikinä nähny junan tai bussin ottavan ihmisiä :D okei bussin ehkä joskus mut pyyhältää kyllä ohi jos ei pysäkillä ole. Vaikka huitois ni ohi menee. Ja ihan ymmärrettävää ettei voi jäädä odottelemaan
Pelastus- ja sotealat ovat väärä vertaus tähän, koska kenenkään terveys tai turvallisuus ei ole vaarassa siinä ettet saa laahustaa kaupassa koko yötä.
Voidaan paremminkin verrata taksikuskiin, jonka vuoro on loppumaisillaan puolen tunnin sisään, ja asiakas vaatii tätä viemään hänet Helsingistä Ouluun.
"ei voi loppuu työt puolen tunnin päästä"
"mitä se mulle kuuluu? Sä olet asiakaspalvelija ja viet mut perille, kun istuin autoosi ennen työajan päättymistä!".