Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Antti Holma: ”Rakkaus parisuhteineen on heteroiden rahastusmalli, enkä halua olla siinä mukana”

Vierailija
10.06.2017 |

Onko Antti Holmalla mielestäsi vintillä kaikki matot nyt ihan suorassa?

http://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000005247430.html

Kommentit (123)

Vierailija
41/123 |
10.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffepulla kirjoitti:

Ei Antti Holma edusta mitään homokollektiivia, hän kertoi vain oman mielipiteensä. Piste.

Ei hänen tarvitse olla erityisen miellyttävä tai suvaitseva vain siksi, että on homo.

Ei toki tarvitse, mutta miksi kaikkien muiden pitää olla miellyttäviä ja suvaitsevaisia kun kyse on homoista? Miksi Päivä Räsänen ei saa olla sitä mieltä mitä on?

p.s. en ole KD ja olen neutraali tässä asiassa mutta ihmettelenpä vain

Vierailija
42/123 |
10.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi, mä en ole ikinä tykännyt Holmasta. Eikä tuollainen sitoutumattomuuden kannattaminen parisuhteissa paranna kuvaani hänestä. Homot harvoin sitoutuu, se varmaan närästää homoamme.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/123 |
10.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni Antti on oikeassa. Ei rakkaudessa ja normatiivisessa keskiluokkaisessa parisuhdemallissa ole mitään pahaa. Ihmiset kuitenkin ajatutuvat osittain ulkoisista paineista tuollaisiin järjestelyin. Pahimmillaan se tekee ihmiset epäonnisiksi, katkeroittaa aikuiset, traumatisoi lapset ja johtaa juurettomuuteen. Uusperheet ovat sellaisen normatiivisen ajattelun tuotos, jossa kaikki ei ole mennyt nappiin. Ihmiset vain ihmettelevät, miksi meillä on niin paljon mielenterveysongelmaisia nuoria. Se johtuu aivan siitä, että aikuiset ihmiset eivät ole osanneet ajatella itse vaan rakentaneet elämänsä tiettyjen normien ympärille siinä epäonnistuen.

t. keskiluokkaisen ydinperheen lapsi, joka valitsi toisenlaisen tien elää ja sivusta katselee kauhulla, kuinka aikuiset ihmiset toimivat lampaiden tavoin omassa epäonnessaan kieriskeleen ja samaa kaavaa toistaen

Onneksi kehitystä on kuitenkin tapahtunut, ihmiset uskaltavat tehdä ratkaisuja sen mukaan, mikä tuntuu vievän elämää oikeasti onnellisempaan suuntaan. Vanhemmissa ikäluokissa on varmasti paljon katkeroituneita ihmisiä, jotka eivät ole pystyneet sosiaalisten tms. paineiden pelossa jättämään huonoa parisuhdetta, vaan ovat päättäneet jatkaa sitä hamaan tappiin asti. 

Vierailija
44/123 |
10.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Happamia, sanoi kettu pihlajanmarjoista väitän minä. Olen myös sitä mieltä että kukaan ei ole oikeutettu kommentoimaan ikävästi toisen onnea, ei Antti minun heteroparisuhdettani, enkä minä Antin mallia. Antaa kaikkien kukkien kukkia.

Vierailija
45/123 |
10.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki parhaimman näköiset ja treenatuimmat miehet ovat homoseksuaaleja. Fakta.

Itse asiassa heteronaisille surullinen fakta, koska esimerkiksi Antti Holma on erittäin hyvännäköinen. 

Vierailija
46/123 |
10.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa heteronaisille surullinen fakta, koska esimerkiksi Antti Holma on erittäin hyvännäköinen. 

Makuasioita. 

Vierailija
47/123 |
10.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni Antti on oikeassa. Ei rakkaudessa ja normatiivisessa keskiluokkaisessa parisuhdemallissa ole mitään pahaa. Ihmiset kuitenkin ajatutuvat osittain ulkoisista paineista tuollaisiin järjestelyin. Pahimmillaan se tekee ihmiset epäonnisiksi, katkeroittaa aikuiset, traumatisoi lapset ja johtaa juurettomuuteen. Uusperheet ovat sellaisen normatiivisen ajattelun tuotos, jossa kaikki ei ole mennyt nappiin. Ihmiset vain ihmettelevät, miksi meillä on niin paljon mielenterveysongelmaisia nuoria. Se johtuu aivan siitä, että aikuiset ihmiset eivät ole osanneet ajatella itse vaan rakentaneet elämänsä tiettyjen normien ympärille siinä epäonnistuen.

t. keskiluokkaisen ydinperheen lapsi, joka valitsi toisenlaisen tien elää ja sivusta katselee kauhulla, kuinka aikuiset ihmiset toimivat lampaiden tavoin omassa epäonnessaan kieriskeleen ja samaa kaavaa toistaen

Mä ainakin saan perheestä ja parisuhteesta nimenomaan voimaa. Ja siis en sano tätä siksi, etten hyväksyisi tai tajuaisi muitakin malleja elää. Minusta parisuhteiden erot tai perhe-elämän onnettomuus eivät johdu siitä, että ihminen ei vain tiennyt haluavansa elää yksin tai vapaassa suhteessa tms., vaan siitä, että ihmiset eivät osaa enää ottaa muita huomioon vaan ajatellaan ensn itseä. Vaikka haluttaisiin olla parisuhteessa ja perhe, niin se ei onnistu, jos siellä on kaksi itsekästä ihmistä. En siis lähtökohtaisesti tajua, mitä hienoa on tajuta itsekkyytensä ja valita siksi sinkkuus, verrattuna siihen, ettei sitä tajua ja valitsee sen mitä halusi, vaikka se itskkyyteen kaatuukin.

Vierailija
48/123 |
10.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katson omien vanhempieni parisuhdetta. Äiti sairastui Alzheimeriin ja hoiti häntä rakastaen kotona loppuun saakka. He oikeasti rakastivat toisiaan ja lapsiaan. Loppu oli rankka, mutta se kuljettiin yhdessä sillä isäni on periaatteen mies, jolla on yhteisöllisiä moraalisia näkemyksiä. Sellaisia ei Antti-homolla ole, sillä hän hän rakastaa vain itseään. Hän hylkää parisuhteen, sillä on luovuttajatyyppiä. käytän vertauskuvaa: jos Holma olisi lääkäri hän jakelisi vastaanotollaan sairaille itsemurhapillereitä.

Vierailija
49/123 |
10.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei voi olla iloinen ja onnellinen omista hyvistä valinnoistaan elämässä alentamatta samalla muita ja heidän arvojaan. Todella ylimielistä.

Vierailija
50/123 |
10.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osa ihmisistä perustaa perheen ja haluaa lapsia, osa ei. Onko tuossa mitään uutta? Rahastusmalli kuulostaa lähinnä naurettavalta, meillä moleemet vanhemmat käyvät töissä ja osallistuvat perheen kuluihin. Vanhempsni kannystivat opiskeluun ja siihen, että on taloudellisesti itsenäinen. 🙄

Avioliitto ei ole rahasampo 😊

Paitsi, että joillekin avioliitto voi olla pelkästään taloudellinen kysymys. Ei toki kaikille, mutta niitäkin löytyy.

Vierailija
51/123 |
10.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffepulla kirjoitti:

Ei Antti Holma edusta mitään homokollektiivia, hän kertoi vain oman mielipiteensä. Piste.

Ei hänen tarvitse olla erityisen miellyttävä tai suvaitseva vain siksi, että on homo.

Eikä minun onneksi tarvi tykätä hänestä vain siksi, että on homo. Pidän mukavista, suvaitsevista ihmisistä, eikä Antti taida olla sellainen.

Vierailija
52/123 |
10.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsistiset ajat ja Antti puhuu narsistin suulla. Minä minä ja minä. Parisuhteessa kun on kyse jostain muusta kuin narsismista.

Vierailija
53/123 |
10.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa siltä että on saanut pahasti takkiinsa. Kuvailee jotenkin mitätöiden rakkautta, ja ikäänkuin sitä ei esiintyisi muualla kuin parisihteissa. Sellaisen ihmisen puhetta, joka ei uskalla mennä syvemmälle ihmissuhteissa koska pelkää olla riippuvainen. Rajansa kaikella, mutta mitä pahaa siinä on jos toisilla se suhde on? Rakkaus ei ole mikään kaupallinen rahastusmenetelmä, se on osa elämää ja sen merkityksellisyyttä. Jos haluaa elää ilman parisuhdetta, tehköön niin, se on hänen elämää.

Vierailija
54/123 |
10.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Karvaton blondi riuku, jolla ei parta kasva.

Vierailija
55/123 |
10.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen homo ja tiedän Antin tarinan. Hän katsoi olevansa liian kuuluisa ja liian komea Suomen homoskeneen ja eli täällä käytännössä selibaatissa. Muutto Lontooseen jossa hän kevyesti saattoi jakaa p****että ilman että joutuu Seiskan sivuille tai muut homot juoruavat. Lontoo on kuitenkin huippukova, huumeiden ja luokkajaon kyllästämä homomaailma, joten katkeroituuhan siellä.

Vierailija
56/123 |
10.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lukenut juttua. Eka ajatus on, kuka pakottaa?

Vierailija
57/123 |
10.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös syöminen, asuminen, elämä yleensä ja vielä kuoleminenkin sisältävät rahastusmallin.

Vierailija
58/123 |
10.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä ainakin saan perheestä ja parisuhteesta nimenomaan voimaa. Ja siis en sano tätä siksi, etten hyväksyisi tai tajuaisi muitakin malleja elää. Minusta parisuhteiden erot tai perhe-elämän onnettomuus eivät johdu siitä, että ihminen ei vain tiennyt haluavansa elää yksin tai vapaassa suhteessa tms., vaan siitä, että ihmiset eivät osaa enää ottaa muita huomioon vaan ajatellaan ensn itseä. Vaikka haluttaisiin olla parisuhteessa ja perhe, niin se ei onnistu, jos siellä on kaksi itsekästä ihmistä. En siis lähtökohtaisesti tajua, mitä hienoa on tajuta itsekkyytensä ja valita siksi sinkkuus, verrattuna siihen, ettei sitä tajua ja valitsee sen mitä halusi, vaikka se itskkyyteen kaatuukin.

Esiin ottamaasi itsekkyyteen liittyen...

Kumman tahansa, sekä parisuhteeseen menemisen että naimattomana pysymisen, voi valita itsekkäästä motiivista.

Myönnän lukeneeni lehtijutun Holman ajatuksista vain osittain enkä kovin huolella, mutta yksi hänen pointeistaan näytti olevan, että parisuhteen valitseva voi ikään kuin käyttää toista ihmistä vain saavuttaakseen jotain (esim. parisuhteellisuus ja perheellisyys kieltämättä ovat yhteiskunnassamme myös, ei pelkästään, statussymboli); MN:n lyhennelmässä Holma nimittäin puhui parisuhteen funktionaalisuudesta.

Tässä on siis kaksi yleistystä itsekkyyteen liittyen: toisen mukaan naimattomuuden valitsevat ovat itsekkäitä ja toisen mukaan pariutumisen valitsevat ovat itsekkäitä.

Minun näkemykseni puolestaan on, että kummankin voi valita itsekkäistä syistä, mutta kummankin voi valita myös epäitsekkäistä syistä.

Vierailija
59/123 |
10.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka tämä Holma edes on? Mistä hänet pitäisi tuntea? Miksi hänelle annetaan palstatilaa Hesarissa? Olisin ymmärtänyt jos Ilta-Sanomissa olisi juttua. Toivottavasti huomenna esim. Jussi vaikka Suonenjoelta kertoo omista mielipiteistään. Ja sit vaikka Sirpa..

Vierailija
60/123 |
10.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekkyydestä ja epäitsekkyydestä jauhaminen on lopulta varsin tylsää. Kaikki, mikä tuottaa ihmiselle iloa ja onnea, on itsekästä, niin parisuhteen perustaminen kuin lasten hankkiminenkin. Ja toki myös yksinolo. Mutta itsekkyys ei sulje pois mahdollisuutta, että voi aidosti tuottaa onnea läheisilleen tai hyvää tuntemattomille.

Mittaan ihmisen jaloutta mieluummin hänen teoillaan kuin vaikuttimillaan. Antti on herättänyt paljon ajatuksia niin kirjoittajana kuin näyttelijänäkin, ja nautin hänen teksteistään, vaikka itse olen onnellinen ydinperheellinen.