Sähköautot ovat täysin ylivoimaisia käyttökustannuksiltaan ja todellisilta päästöiltään
Sähköautot ovat täysin ylivoimaisia käyttökustannuksiltaan ja todellisilta päästöiltään jopa USA:ssa:
Kun hiiren vie palluran päälle, niin näkee kyseisen auton. Data on MIT:n yliopiston tuottamaa.
Kommentit (2294)
Joo hienoa ja sillai, mutta entäpä kun on tarvetta jollekin muulle kuin tavalliselle henkilöautolle, esim. minulla lavikselle, (tai sillä henkilöautolla pitää vetää kuormaa)? Voiko noilla sähköautoilla kuskata mitään perässä?
Käyttäjä5770 kirjoitti:
Hoh hoijaa. 4 kW (enemmän kun 16 A sulakkeesta edes tulee) tarvitaan siihen
lataukseen
Ai tarvitaan? Täytyypä kertoa Teslojen omistajille, että aivan turha tehdä enää niitä 120V 12A latauksiaan, joita tähän asti ovat onnistuneesti käyttäneet.
- joka siis voi alkaa vasta kun akkuja on lämmitetty riittävästi
Montakos vuotta mielestäsi kuluu akun lämmittämiseen?
Lisäksi kylmillä ilmoilla tarvitaan huomattava lisäteho itse auton ja akuston lämmittämiseen.
Yritä nyt keskittyä, jookos. Johan mä viime viestissäni väänsin rautalangasta, ettei näiden asioiden tarvitse tapahtua yhtäaikaisesti. Onko liian vaikea konsepti käsittää? Peräkkäisyys.
20 asteen pakkasessa lämmitetyt akut/matkustamo jäähtyy hyvin nopeasti
Ylläri. Vaan jäähtyykö se akku samalla kun sitä ladataan, ja jos jäähtyy, niin kuinka paljon tehoja se ylläpidosta johtuva erotus vaatii? Jäähtyykö se matkustamo, vaikka sitä ei ole vielä edes lämmitettykään, vaan se lämmitetään vasta hieman ennen lähtöä? Pitäiskö sun miettiä tällaisia kysymyksiä välillä, koska ne ovat aika oleellisia?
Jos mun 1,2 kW lämmitin lämmittää autoni matkustamon lämpötiloista riippuen esimerkiksi 15-45 minuutissa riittävän kivaksi, niin mitä sä luulet 3,6 kW teholla tapahtuvan? Olisko se jopa 3 kertaa nopeampaa? Tai oikeastaan vähän enemmänkin, ottaen huomioon lämmön karkaaminen lämmityksen aikana, joka on verrannollinen lämmitysaikaan, joka puolestaan laskee tehojen kasvaessa.
(kokeile tätä itse ensi talvena jonakin pakkaspäivänä sammuttamalla autosi ja istumalla sen sisällä. Kylmä tulee nopeasti, yleensä vartin sisään) joten niitä pitää lämmittää samaan aikaan kun lataus on käynnissä,
Ahaa, eli lataustako ei voikaan kytkeä pois päältä, tai vähentää reilusti, sen vartin ajaksi, kun matkustamoa lämmitetään? Mielenkiintoista. Laita toki lähde tälle älyttömyydelle. Perustelukin kelpaisi, mutta kun sulta ei niitä oikein tunnu saavan.
Tämähän puhuu ihan eri asiasta (latausajoista), mutta toki sen tiesit.
Ilmeisesti sulla ei tuo looginen ajattelu toimi laisinkaan? Mitäköhän se latausajan yhtäläisyys kesällä ja talvella kertoisi? Kertoisko se siitä, että akun ja matkustamon lämmittämisen vaatima energiamäärä verrattuna akun lataamiseen kuluvaan energiamäärään on hyvin pientä? Mitäs luulet, olisko sillä jotain relevanssia keskustelumme kannalta? Miksi mun pitää vääntää rautalangasta jotain näin yksinkertaista asiaa?
Niin. Kirjoittaja ei ota mitään kantaa siihen miten auto ladataan. Ongelma on siinä että 16 A tolpasta se pre-cahrging ei pakkasella onnistu kun sen teho ei riitä
Ei, kun ongelma on siinä, että sä menit väittämään tallin olevan käytännössä pakollista, etkä suinkaan että "talli on pakollista JOS tolppa on 16 A tai pienempi". Ja edelleenkin on osoittamatta, että 16 A ei riittäisi sekin. Sä voit osoittaa tämän esimerkiksi sillä, että laitat meille kWh lukeman, joka vaaditaan akun lämmittämiseen sen latauksen mahdollistamiseksi 4 kW teholla, ja matkustamon lämmittämiseen. Jos luku on sen verran suuri, ettei 16 A tolpalla enää merkityksellisesti kyetä akun lataukseen jonkin 10-12 tunnin aikana, jonka auto on kotona latauksessa, niin sä saattaisit jopa olla jossain määrin oikeassa väitteesi kanssa.
Siitä ei ole mitään epäselvyyttä, että talvella sun pitää ladata autoa pidempään ilman tallia. Kyse on siitä, että onko tämä efekti tarpeeksi suuri ollakseen deal-breaker vai ei.
Sinulle näyttää olevan epäselvää mitä ongelmia se aiheuttaa kun toimintasäde laskee jopa puoleen luvatusta. En usko että kukaan sitä kykenee sinulle selvittämäänkään.
Ei toimintasäde laske puoleen luvatusta, vaan toimintasäde laskee puoleen kesäajan kulutuksesta. Tietysti maailmaan mahtuu myös pösilöitä, joille talvinen kulutus on ylläri. Se ei kuitenkaan poista sähköauton toimivuutta, että kantama puolittuu talvella (jota se ei edes tee automaattisesti, vaan kantama voi tippua vaikkapa vain 10 %, riippuu täysin olosuhteista), koska kantama on varsin reilu aluperinkin.
Vierailija kirjoitti:
Joo hienoa ja sillai, mutta entäpä kun on tarvetta jollekin muulle kuin tavalliselle henkilöautolle, esim. minulla lavikselle, (tai sillä henkilöautolla pitää vetää kuormaa)? Voiko noilla sähköautoilla kuskata mitään perässä?
Tällä hetkellä ainoa kunnollinen perävaunun vetämiseen sopiva sähköauto on teslan model x ja se on aika tyyris.
Sähköpickupeja tai sähkpakuja ei vielä pahemmin ole.
Vierailija kirjoitti:
Tämä yksi tyyppi selitti, että teslalla on seitsemän hengen malli. Sehän on pikku kippo johon tungettu 2 istuinta lisää. Eihän sinne mahdu mitään muuta. Ja penkit oli tavaratilassa. Aika köyhää pistää lapset takakonttiin. Varsinkin jos ne lapset on yhtä pitkiä kuin vanhemmat. Äitikö sinne takakonttiin tungetaan?
Tämä on sitä sähköautoilun ihanuutta.
Käyttäjä5770 kirjoitti:
Kun suuntaat tulevan Teslasi kohti Keski-Eurooppaa niin älä ainakaan Via Balticaa aja. Baltian maissa ei ole yhtään Teslan pikalatausasemaa. Lähin löytyy vasta Puolasta, 1275 km päästä Tallinnasta...
Miksei niitä ChaDeMoita voi käyttää? Vai oliko taas kyse vaippamatkasta?
Vaippoihin taipuvaisten kannatta toki venailla SuperCharger-asemien avautumista, niitähän on suunnitteilla tai rakenteilla vino pino tuonnekin suunnalle.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä5770 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä5770 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä5770 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä5770 kirjoitti:
Itse siassa tuo "Helsingistä Lappiin" on aika tärkeä kysymys kun ajatellaan sähköauton käytännöllisyyttä verrattuna polttomoottoriautoon. Nimittäin tuo n. 1000 km on sellainen matka, jonka ihminen pystyy suht. vaivatta ajamaan yhden valveillaolojaksonsa aikana. Itse olen tehnyt kaikki autolla tekemäni lapinreissut niin että yksi päivä on varattu ajamiseen. Lähtö aamulla aikaisin ja perillä illalla. Olennaista on että yöpymispaikkaa ei tarvitse järjestää. Automatkoilla Euroopassa olen tehnyt samoin. Siirtymät paikasta toiseen ovat helposti 800-1000 km ja sitten kohteessa ollaan aina pari päivää ja vaihdetaan taas. Belgiassa asuessani kävin esim. Chamonixissa laskettelemassa, välimatka oli n. 900 km ja kun kukonlaulun aikaan lähti ehti kätevästi hakemaan vuokramökin avaimet alkuillasta jne.
Koska siis ihmisen fysiologiset ominaisuudet asettavat tämän vuorokautisen ajomatkan maksimin tuonne 1000 km kieppeille, myös auton on pystyttävä tarvittaessa samaan. Jos lähtee 400 km toimintamatkalla varustetulla sähköautolla Helsingistä ajamaan, niin 1000 km matkalla sitä pitää ladata kahdesti. Latauspisteiden kapasiteetista riippuen tähän menee vähintään 6-8 tuntia joka tekee matkasta ajallisesti liian pitkäkestoisen.
Itse pidän tätä 1000 km yhtämittaista toimintasädettä (tai vaihtoehtoisesti todella nopeaa, max 1 tunti, latausta) kynnyskysymyksenä sähköauton hankkimiselle. En siksi että ajaisin Lappiin kerran viikossa vaan siksi että fyysisesti pystyn sen tarvittaessa tekemään ja katson, että autoni pitää pystyä samaan.
Bemari tarjoaa sähköautoonsa lisävarusteena "Range extenderin", joka on ihan fiksu yritys ratkaista tämä 1000 km ongelma. Se on periatteessa polttomottoriagregaatti, joka voidaan laittaa tuottamaan sähköä akustolle ajon aikana. Esim. 10 kW aggregaatti antaisi 12 tunnin ajon aikana 120 kWh lisäsähköä ja mahdollistaisi näin sen 1000 km ajomatkan yhdessä päivässä.
Olen aika luottavainen että lähivuosina tämä 1000 km ongelma ratkaistaan. Vielä sitä ei ole ratkaistu enkä siksi sähköautoa hanki, mutta toivottavasti lähimmän 10 vuoden sisään kuitenkin.
1000km sähköautolla Lappiin ei ole kellekään muulle ongelma muuta kuin niille harvoille pösilöille joiden on päästävä sinne ilman inhimillisiä taukoja. Helsinki - Levitunturi on aika tarkkaan 1000km ja kestää kesänopeuksilla vähintään 12h. Yhteensä max tunti taukoja 12h matkalla on kidutusta.
Ihan uteliaisuudesta kysyisin oletko koskaan ajanut autolla Helsingistä Leville? Yövyitkö matkan varrella? Omat vastaukseni kysymyksiini ovat "olen" ja "en", mitkä ovat sinun vastuksesi?
Olen ollut useilla automatkoilla Uudeltamaalta Lappiin aina Norjan jäämerelle saakka. Helsingistä Leviin matkalla ei tarvitse välillä yöpyä vaikka pitäisikin enemmän kuin tunnin taukoa. Vai etkö sinä pysy hereillä yli 12 tuntia putkeen?
Eli hyvä. Sinustakin autolla pitää päästä 1000 km ilman että tarvitsee yöpyä välillä. (Omilla reissuillani on muuten lähes aina ollut enemmän kun yksi kuski, joten yhtämittaiset ajomatkat voivat periaatteessa olla paljon pidemmätkin. Kerran ajoimme esim. silloisen tyttöystäväni kanssa yhtä mittaa Imatralta Jäämerelle, kun huvitti. Autona pari vuotta vanha Toyota, ja ongelmitta meni kun kuskia välillä vaihdettiin. Hauskaakin oli.) Sittenhän meillä on samat kriteerit, kyse on vain siitä täyttääkö sähköauto nämä kriteerit. Tesla ei täytä koska pikalatauasemia ei ole riittävästi, eikä toistaiseksi mikään muukaan sähköauto (poislukien mahdollisesti range extenderillä varustetut, joka määritelmällisesti oikeastaan ovat hybridejä), joten meidän on vielä odoteltava tekniikan kehittymistä.
Tesla täyttää "1000km päivässä" kriteerit kirkkaasti koska a) SC asemia kuitenkin jo on keskisuomeen asti ja määrä tulee vain lisääntymään ja b) Teslaa voi ladata muillakin keinoin ja c) minulle juuri Lappi ei ole kohteena mikään ehdottomuus (vaikka sinnekin Teslalla päivässä meneminen ei ole mikään ongelma).
Jos/kun itse ostan teslan (Model 3 ... tai Model 4:ää odotellessa) niin suuntaisin auton kohti keskieurooppaa.
Lappi ei ole kohteena mikään ehdottomuus mutta 1000 km päivämatka on. Käytännössä ilman pikalatausta se ei Teslallakaan meillä onnistu (Kyseenalaista onnistuuko sittenkään. Pikalatausasematkaan eivät lataa akkuja täyteen täysteholla.) Muista sähköautoista nyt puhumattakaan.
Kun suuntaat tulevan Teslasi kohti Keski-Eurooppaa niin älä ainakaan Via Balticaa aja. Baltian maissa ei ole yhtään Teslan pikalatausasemaa. Lähin löytyy vasta Puolasta, 1275 km päästä Tallinnasta...
Tulevan Teslani aikaan Bia Balticalla todennäköisesti jo on ketju SC asemia. Niitä odotellessa voi vaikka heittää lenkin Perämeren kautta.
Pyhäjärven pikalatauasemalta Skelleteåhon (jossa Ruotsin puolella lähin) on 545 km. Varovasti saat ajella jos meinaat Perämeren kautta päästä...
Käyttäjä5770 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä5770 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä5770 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä5770 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä5770 kirjoitti:
Itse siassa tuo "Helsingistä Lappiin" on aika tärkeä kysymys kun ajatellaan sähköauton käytännöllisyyttä verrattuna polttomoottoriautoon. Nimittäin tuo n. 1000 km on sellainen matka, jonka ihminen pystyy suht. vaivatta ajamaan yhden valveillaolojaksonsa aikana. Itse olen tehnyt kaikki autolla tekemäni lapinreissut niin että yksi päivä on varattu ajamiseen. Lähtö aamulla aikaisin ja perillä illalla. Olennaista on että yöpymispaikkaa ei tarvitse järjestää. Automatkoilla Euroopassa olen tehnyt samoin. Siirtymät paikasta toiseen ovat helposti 800-1000 km ja sitten kohteessa ollaan aina pari päivää ja vaihdetaan taas. Belgiassa asuessani kävin esim. Chamonixissa laskettelemassa, välimatka oli n. 900 km ja kun kukonlaulun aikaan lähti ehti kätevästi hakemaan vuokramökin avaimet alkuillasta jne.
Koska siis ihmisen fysiologiset ominaisuudet asettavat tämän vuorokautisen ajomatkan maksimin tuonne 1000 km kieppeille, myös auton on pystyttävä tarvittaessa samaan. Jos lähtee 400 km toimintamatkalla varustetulla sähköautolla Helsingistä ajamaan, niin 1000 km matkalla sitä pitää ladata kahdesti. Latauspisteiden kapasiteetista riippuen tähän menee vähintään 6-8 tuntia joka tekee matkasta ajallisesti liian pitkäkestoisen.
Itse pidän tätä 1000 km yhtämittaista toimintasädettä (tai vaihtoehtoisesti todella nopeaa, max 1 tunti, latausta) kynnyskysymyksenä sähköauton hankkimiselle. En siksi että ajaisin Lappiin kerran viikossa vaan siksi että fyysisesti pystyn sen tarvittaessa tekemään ja katson, että autoni pitää pystyä samaan.
Bemari tarjoaa sähköautoonsa lisävarusteena "Range extenderin", joka on ihan fiksu yritys ratkaista tämä 1000 km ongelma. Se on periatteessa polttomottoriagregaatti, joka voidaan laittaa tuottamaan sähköä akustolle ajon aikana. Esim. 10 kW aggregaatti antaisi 12 tunnin ajon aikana 120 kWh lisäsähköä ja mahdollistaisi näin sen 1000 km ajomatkan yhdessä päivässä.
Olen aika luottavainen että lähivuosina tämä 1000 km ongelma ratkaistaan. Vielä sitä ei ole ratkaistu enkä siksi sähköautoa hanki, mutta toivottavasti lähimmän 10 vuoden sisään kuitenkin.
1000km sähköautolla Lappiin ei ole kellekään muulle ongelma muuta kuin niille harvoille pösilöille joiden on päästävä sinne ilman inhimillisiä taukoja. Helsinki - Levitunturi on aika tarkkaan 1000km ja kestää kesänopeuksilla vähintään 12h. Yhteensä max tunti taukoja 12h matkalla on kidutusta.
Ihan uteliaisuudesta kysyisin oletko koskaan ajanut autolla Helsingistä Leville? Yövyitkö matkan varrella? Omat vastaukseni kysymyksiini ovat "olen" ja "en", mitkä ovat sinun vastuksesi?
Olen ollut useilla automatkoilla Uudeltamaalta Lappiin aina Norjan jäämerelle saakka. Helsingistä Leviin matkalla ei tarvitse välillä yöpyä vaikka pitäisikin enemmän kuin tunnin taukoa. Vai etkö sinä pysy hereillä yli 12 tuntia putkeen?
Eli hyvä. Sinustakin autolla pitää päästä 1000 km ilman että tarvitsee yöpyä välillä. (Omilla reissuillani on muuten lähes aina ollut enemmän kun yksi kuski, joten yhtämittaiset ajomatkat voivat periaatteessa olla paljon pidemmätkin. Kerran ajoimme esim. silloisen tyttöystäväni kanssa yhtä mittaa Imatralta Jäämerelle, kun huvitti. Autona pari vuotta vanha Toyota, ja ongelmitta meni kun kuskia välillä vaihdettiin. Hauskaakin oli.) Sittenhän meillä on samat kriteerit, kyse on vain siitä täyttääkö sähköauto nämä kriteerit. Tesla ei täytä koska pikalatauasemia ei ole riittävästi, eikä toistaiseksi mikään muukaan sähköauto (poislukien mahdollisesti range extenderillä varustetut, joka määritelmällisesti oikeastaan ovat hybridejä), joten meidän on vielä odoteltava tekniikan kehittymistä.
Tesla täyttää "1000km päivässä" kriteerit kirkkaasti koska a) SC asemia kuitenkin jo on keskisuomeen asti ja määrä tulee vain lisääntymään ja b) Teslaa voi ladata muillakin keinoin ja c) minulle juuri Lappi ei ole kohteena mikään ehdottomuus (vaikka sinnekin Teslalla päivässä meneminen ei ole mikään ongelma).
Jos/kun itse ostan teslan (Model 3 ... tai Model 4:ää odotellessa) niin suuntaisin auton kohti keskieurooppaa.
Lappi ei ole kohteena mikään ehdottomuus mutta 1000 km päivämatka on. Käytännössä ilman pikalatausta se ei Teslallakaan meillä onnistu (Kyseenalaista onnistuuko sittenkään. Pikalatausasematkaan eivät lataa akkuja täyteen täysteholla.) Muista sähköautoista nyt puhumattakaan.
Tulevan Teslani aikaan Bia Balticalla todennäköisesti jo on ketju SC asemia. Niitä odotellessa voi vaikka heittää lenkin Perämeren kautta.
Pyhäjärven pikalatauasemalta Skelleteåhon (jossa Ruotsin puolella lähin) on 545 km. Varovasti saat ajella jos meinaat Perämeren kautta päästä...
Iihin ja Töreen tulossa SC 2017 loppuun menessä. Mä tuskin ostan teslaa tänä vuonna. Ja sitten jos/kun ostan niin otan myös chademo-liittimen ettei tarvitse esittää avutonta.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä5770 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä5770 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä5770 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä5770 kirjoitti:
Lappi ei ole kohteena mikään ehdottomuus mutta 1000 km päivämatka on.
Vain sinulle.
Totta. Minulla on kaveri joka harrastaa maantiepyöräilyä. Hänelle tuollaiset 150 km päivämatkat ovat ehdottomuus. Kyusehän on siitä mitä kukakin haluaa. Jos haluaa istuskella tuntikausia huoltoasemien baareissa niin mikäs siinä. Minä en nyt ABCtä kovin kiehtovana matkakohteina pidä, mielummin pääsen nopeammin perille ja menen nukkumaan sänkyyn tai vaikka illalliselle matkakohteen ravintolaan. Tauotkin ovat mukavampia matkan varrelle sattuviin nähtävyyksiin tutustuen kun Esson baarissa juhlamokkaa kitaten.
Minä haluan tarvittaessa päästä päivässä 1000 km, vaikka nyt Lappiin. Viikon talvilomasta en halua uhrata kahta päivää enempää siihen matkustamiseen. Jos minua ajaminen väsyttää, vaimoni tai kaverini voi tulla rattiin. Mutta autoa ei voi kesken matkan vaihtaa.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä5770 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä5770 kirjoitti:
Latauspisteiden kapasiteetista riippuen tähän menee vähintään 6-8 tuntia joka tekee matkasta ajallisesti liian pitkäkestoisen.
SuperCharger antaa 120 kW teholla sähköä. Wikipedian esimerkissä Model S 90 kWh auton ollessa kyseessä sillä saa täyden akun 75 minuutissa tai 270 km matkaa 30 minuutissa. Tämä voi toki olla vain optimaalinen tilanne.
Kuitenkin käyttämällä ala-asteella opiskelemaani matematiikka, pystyn arvioimaan 1000 km reissun, jossa pohjalla on 400 km latausta, vaativan 67 minuuttia lisälatailua. Jostain syystä sun matematiikallasi tuo reilu tunti muuttuu 6-8 tunniksi. Ehkä sä opiskelit eri ala-asteella jotain aivan erilaista matematiikkaa.
Vaikka kulutus ääriolosuhteissa tuplaantuisikin, niin ei tuohon latailuun saa siltikään kulumaan kuin vajaa kolme tuntia.
Heh. Mites Nissan leafin lataaminen onnistuu Teslan superchargerilla? (Pohjoisin Teslan pikalatausasema meillä näkyy muuten olevan Pyhäjärvellä, josta Leville on 530 km. Ei pääse yhdellä latauksella...)
Oulussa, Rovaniemellä ja Kittilässä on siinä matkalla 50 kW ChaDeMo-laturit, joita voivat käyttää niin Leafit kuin Teslatkin.
Toki ne lataa hitaammin kuin 120 kW SuperCharger.
Niin.
Vierailija kirjoitti:
Pitää myös ottaa huomioon tulevaisuus. Saat sitä virtaa nyt helposti, kun juurikaan kukaan muu ei ole sitä vailla. Mutta jos aletaan laskemaan kuinka monta tankkausta tehdään liikenteen solmukohdissa tunnissa x2 (Suomen sähköautolla epäedullisissa olosuhteissa jopa x3). Valtiolla ei myöskään ole mitään aikomusta luopua miljardiluokan tuloista, joten rankka verotus siirtyy myös muuta energiaa käyttäviin autoihin.
Käyttäjä5770 kirjoitti:
Minä haluan tarvittaessa päästä päivässä 1000 km, vaikka nyt Lappiin.
Teslalla pääsee jo nyt olemassa olevalla latausverkostolla Lappiin päivässä ja asemilla odottelua on korkeintaan pari tuntia. Jos se on sinulle "liikaa" niin sitten on.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä5770 kirjoitti:
Vaippoihin taipuvaisten kannatta toki venailla SuperCharger-asemien avautumista, niitähän on suunnitteilla tai rakenteilla vino pino tuonnekin suunnalle.
Kyse oli siitä pystytkö Suomessa liikkumaan 1000 km yhden päivän aikana sähköautolla, jonka toimitamatka on 400 km, ja oletusarvoisesti alkaessa auto täyteen ladattu.
Ihan sama mitä latureita matkan aikana käytät kunhan ne ovat todellisia eikä joskus tulevaisuudessa avattavia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitää myös ottaa huomioon tulevaisuus. Saat sitä virtaa nyt helposti, kun juurikaan kukaan muu ei ole sitä vailla. Mutta jos aletaan laskemaan kuinka monta tankkausta tehdään liikenteen solmukohdissa tunnissa x2 (Suomen sähköautolla epäedullisissa olosuhteissa jopa x3). Valtiolla ei myöskään ole mitään aikomusta luopua miljardiluokan tuloista, joten rankka verotus siirtyy myös muuta energiaa käyttäviin autoihin.
Olisi aika erikoista olettaa etteivätkö latauspisteetkin lisääntyisi sähköautojen myötä.
Valtion verotus on kokonaan toinen kysymys. Siinähän sitten pohtivat miten esimerkiksi kotona lataus täytyisi tehdä laittomaksi normaalilla kantaverkon sähköllä vaan pitäisi käyttää jotain korvamerkittyä kallista "autosähköä".
Ja jos katolla on omat paneelitkin vielä ... varmaan nimismies tulee ne rikkomaan ja linnaa veronkierrosta.
Käyttäjä5770 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä5770 kirjoitti:
Kyse oli siitä pystytkö Suomessa liikkumaan 1000 km yhden päivän aikana sähköautolla, jonka toimitamatka on 400 km, ja oletusarvoisesti alkaessa auto täyteen ladattu.
Ja vastaus on että pystyy, kirkkaasti.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä5770 kirjoitti:
Minä haluan tarvittaessa päästä päivässä 1000 km, vaikka nyt Lappiin.
Teslalla pääsee jo nyt olemassa olevalla latausverkostolla Lappiin päivässä ja asemilla odottelua on korkeintaan pari tuntia. Jos se on sinulle "liikaa" niin sitten on.
Se on siinä ja siinä pääseekö. Teslankin toimitasäde tippuu jopa 40 % olosuhteista riippuen.
Mutta Teslalla joka tapauksessa liikaa on lähinnä hinta. (Jos minulla olisi Tesla, tuskin ajaisin sillä Lappiin. Panisin sen esim. junaan mielummin. Tai lentäisin ja vuokraisin auton Lapista. Koska jos minulla olisi uutena 100 k€ maksava auto, olisin muutenkin nykyistä huomattavasti varakkaampi.)
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä5770 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä5770 kirjoitti:
Onko maa litteä? Vastaus on että "on, kirkkaasti!".
Perustelut ja väitteen todentaminen eivät tietenkään kuulu itse vastaukseen :) .
Käyttäjä5770 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä5770 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä5770 kirjoitti:
Perustelut ja väitteen todentaminen eivät tietenkään kuulu itse vastaukseen :) .
Asiasta on jo käyty keskustelu, pitääkö se toistaa?
Järjenkin käyttö on sallittua. 1000km ajoon menee puolisen vuorokautta. On siis toinen puoli vuorokautta aikaa ladata vähintään 600km ajomatkaa. Se onnistuu jopa köpöimmällä Type 2 liittimellä josta saa noin 100km ajomatkaa tunnissa. Chademosta saat 200km ajomatkaa tunnissa. SCstä saat 400+km ajomatkaa tunnissa.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä5770 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä5770 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä5770 kirjoitti:
Asiasta on jo käyty keskustelu, pitääkö se toistaa?
Järjenkin käyttö on sallittua. 1000km ajoon menee puolisen vuorokautta. On siis toinen puoli vuorokautta aikaa ladata vähintään 600km ajomatkaa. Se onnistuu jopa köpöimmällä Type 2 liittimellä josta saa noin 100km ajomatkaa tunnissa. Chademosta saat 200km ajomatkaa tunnissa. SCstä saat 400+km ajomatkaa tunnissa.
Kas. Keskustelu siitä voiko 1000 km ajaa päivässä (siis välillä yöpymättä) vaihtuikin yllättäen keskusteluksi siitä voiko ajaa vuorokaudessa.
"Päivä" kun on se puolisen vuorokautta.
Mutta katsellaanpa. Meillä on siis auto, jonka toimintamatka on 400 km (unohdetaan sään vaikutus, vaikka se saattaakin aiheuttaa sen, ettei 400 km pysty ajamaan millään autolla, ei edes kalleimmalla Teslalla). Lisäksi meillä on latausasemia, joista voi ladata 100 km lisää matkaa / tunti. 1000 km ajoon kuluu 12 tuntia.
Tarvitaan siis 6 tuntia latausaikaa 12 tunnin ajoajan lisäksi. Se on yhteensä 18 tuntia (eikä tässä ole vielä lainkaan mitään marginaalia pienenkään häiriön varalta). Kyllähän tuon valveilla pysyy. Mutta jos ajatellaan että lähdettäessä on herättävä ehkä tuntia aikaisemmin ja samoin perille tultaessa kuluu vähintään tunti että tavarat saadaan purettua ja päästään nukkumaan, ollaan jo 20 tunnin yhtämittaisen valvomisen kanssa varsin väsyneitä. Seuraavana päivänä tämä 20 tunnin yhtämittainen valvominen tuntuu ladulla/rinteessä tms aivan varmasti.
Itse valitsisin mielummin sen että olen valveilla sen normaalit 16 tuntia ja käytän siitä 12 tuntia matkustamiseen. Ehtii vielä syömäänkin illalla ja asettumaan taloksi kohteeseen.
Toki jos tykkää mielummin norkoilla huoltoasemien baareissa kun syödä ja nukkua hotellissa ja nauttia levänneenä lomastaan niin mikäpä siinä.
Käyttäjä5770
</p>
<p>"Päivä" kun on se puolisen vuorokautta.[/quote kirjoitti:Tämä ihan sinun omaa maalitolppien siirtelyä kapeammaksi. Tällä määritelmällä tekee tiukkaa ehtiä "päivässä" Helsingistä Leville millään autolle, pitää ajella ylinopeutta. Ja talvella oikein reilusti.
Vain sinulle.