Mies mäkättää kokoajan kaljan juomisestani
Käymme molemmat töissä ja työpäivän jälkeen tykkään rentoutuakseni juoda pari kaljaa, mutta miehelleni se ei muka passaa ja mäkättää siitä jatkuvasti, kun taas muka "lipittelen sitä ölviä". En juo lastemme nähden, vaan menen esim. tekemään puutarhatöitä tai sitten illalla lasten jo mentyä nukkumaan. Ja en siis juo päihtyäkseni tai krapulaan asti, vaan ihan vaan pari ja aamulla aina töihin. En ymmärrä miksi tämä haittaa miestäni?
Kommentit (299)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan itse tulit tänne avautumaan ja sitten et ymmärrä, kun saat kritiikkiä.
Odotitko, että saat täältä kehuja ja tsemppiviestejä?
Se, mitä täällä ollaan mieltä kaljoittelustasi, ei kuitenkaan ole pääasia.
Miehesi ei pidä juopottelustasi ja on sen sinulle mäkättämällä tehnyt selväksi.
Sinuna pohtisin hänen mielipidettään nyt tarkasti.
No itseasiassa kyllä, ajattelin että täältä palstalta saisin minua tukevia viestejä tässä tilanteessa, jossa mieheni aivan turhasta mäkättää. Siis parista kaljasta. En sentään mikään juoppo ole, tykkään vain juoda pari kaljaa. Mutta ei, minut onkin ristitty täällä alkoholistiksi, vaikka juon kohtuudella. En humalahakuisesti. Herätkää! Saa aikuinen pari kaljaa juoda!
-Ap
Saa toki juoda, mutta pari kaljaa päivittäin on jo huolestuttavaa. Ihan sama miten sen itsellesi perustelet niin riippuvainen olet. Tokihan alkoholisti ei asiaa myönnä, vaikka miten vääntäisi rautalangasta. Jatka vaan tissuttelua, mutta turha tänne palstalle tulla itkemään ja hakemaan hyväksyntää, jolla taas saisit tekosyitä juomisellesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan itse tulit tänne avautumaan ja sitten et ymmärrä, kun saat kritiikkiä.
Odotitko, että saat täältä kehuja ja tsemppiviestejä?
Se, mitä täällä ollaan mieltä kaljoittelustasi, ei kuitenkaan ole pääasia.
Miehesi ei pidä juopottelustasi ja on sen sinulle mäkättämällä tehnyt selväksi.
Sinuna pohtisin hänen mielipidettään nyt tarkasti.
No itseasiassa kyllä, ajattelin että täältä palstalta saisin minua tukevia viestejä tässä tilanteessa, jossa mieheni aivan turhasta mäkättää. Siis parista kaljasta. En sentään mikään juoppo ole, tykkään vain juoda pari kaljaa. Mutta ei, minut onkin ristitty täällä alkoholistiksi, vaikka juon kohtuudella. En humalahakuisesti. Herätkää! Saa aikuinen pari kaljaa juoda!
-Ap
Niin saa. Mutta perheen ei tarvitse sitä hyväksyä eikä jäädä sitä katsomaan.
Pari kaljaa on ok, mutta taajuus on olennainen. Pari kaljaa KUUKAUDESSA on erittäin ok ja mäkätyskin loppuu siihen.
Jepjep.. Täällä tuollaisen "otan vaan kaks työpäivän jälkeen rentoutuakseni, ei mulla ole ongelmaa, pystyn lopettamaan mut en halua" tyypin puoliso, hei vaan. Joitain vuosia meni, ja määrät kasvoi. Ensin viikonloppuisin, sitten lomat meni kokoajan juodessa. Lopulta puoli litraa kirkasta 32-40% meni joka arki ilta. Vähintään . Ja aamulla töihin. Pelkkää loiventamista koko elämä.
Tänä päivänä juo vain kolmena iltana viikossa, kun vihdoin myönsi ongelmansa. Keho ja kunto mennyttä, ei jaksa mitään, masennus ja muutenkin sairas, velkaa tuli noin 30tuhatta. Aikaa meni raittiista rapajuopoksi alle 4 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Juon mutta vain pari. Ei ongelmaa.
-Ap
Jos juot 2x0,33l keskiolutpullollista tai -tölkillistä, juot 14 annosta viikossa eli olet jo riskirajoilla. Jos ne kaljasi ovat isompia kuin 0,33l ja/tai 'pari' tarkoittaa 3-4, niin riskirajat ylittyvät reippaasti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ApJos juot 2x0,33l keskiolutpullollista tai -tölkillistä, juot 14 annosta viikossa eli olet jo riskirajoilla. Jos ne kaljasi ovat isompia kuin 0,33l ja/tai 'pari' tarkoittaa 3-4, niin riskirajat ylittyvät reippaasti
Ongelma lienee se, että ap pitää noita riskirajoja höpinänä ja kokee käyttönsä vain elähdyttävänä rentoutuksena. Itse asiassa hänhän ei edes kaipaisi tuollaista rentoutusta ilman tuota kierrettä. Sama kuin tupakoitsija tarvitsee tupakan rauhoittaakseen hermojaan, mutta ei hermostuisi alun alkaen, jos ei käyttäisi tupakkaa.
"Runsas pitkäaikainen alkoholin kulutus on terveysriski. Viikkotasolla hoidollista puuttumista edellyttäviksi korkean riskin rajoiksi määritellään keskikokoisella miehellä yleensä 23-24 annosta viikossa ja naisella 12-16 annosta viikossa. Kohtalaisen riskin rajat ovat miehillä 14 annosta ja naisilla 7 annosta viikossa. Yksilötasolla riskirajat voivat vaihdella johtuen henkilön koosta, sukupuolesta, perimästä, sairauksista ja lääkityksistä sekä sosiaalisesta tilanteesta. Toistuva riskirajan ylittäminen lisää todennäköisyyttä saada alkoholinkäytöstä johtuvia fyysisiä tai psyykkisiä oireita. Kertakäytön riskirajana pidetään miehillä seitsemää ja naisilla viittä annosta." -www.paihdelinkki.fi
Ap sinulla täyttyy korkean riskin raja joka viikko. Eli herää kuule ihan itse.
Tälle palstalle on pesiytynyt joitakin raittiusfundamentalisteja. Onkohan ne vaarallisia? :o
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kerran voit olla ilman, niin todista se olemalla ilman. Huomaat, että näin on lopulta kaikkien, myös itsesi, kannnalta paljon parempi.
Kenelle minun tässä pitäisi mitään todistella? Itsellenikö? Tiedän kyllä ihan tasan tarkkaan, että voisin olla juomatta niitä paria. Välistä oluet ovat lopussa ja mies ollut autolla vaikkapa kuskaamassa lapsia harrastuksiin, niin olen sitten ollut juomatta ja ihan hyvin on onnistunut. Toisinaan olen sitten pyörällä polkenut kauppaan ne muutama ostamaan ja saanut siinäkin hyötyliikuntaa ja päälle ne pari olutta, niin tullut entistäkin rentoutuneempi olo, enkä ole ollut kiukkuisena kotona, joten se on mielestäni kaikkien etu, että äitiäkään ei mikään stressaa.
-Ap
Muutama = ne pari olutta? Alkoholistiksi tulee harjoittelemalla ahkerasti ja olet kyllä sillä tiellä kun päivittäin tissuttelet.
Toi on just niin tota. Poljetaan kauppaan hakemaan olutta ja kuvitellaan, että nyt tuli sitten urheiltuakin, että muuten olis jäänyt sekin liikunta.
Muistan niin elävästi sen raivon ja pettymyksen, kun sain kumppanin maaniteltua kävelylle ja sadan metrin päässä kotoa hän kaivaa taskusta tölkin ja sihauttaa sen auki. Ap, hoida päänsisäiset ongelmasi kuntoon niin ei tarvitse tuhota itseään ja perhettä alkoholilla.
Vierailija kirjoitti:
Tälle palstalle on pesiytynyt joitakin raittiusfundamentalisteja. Onkohan ne vaarallisia? :o
Toinen alkoholisti siellä kokee itsensä uhatuksi. Jatka vaan juomista kaikin mokomin sinäkin.
Ap voisitko perustella... Miksi juot, vaikka tiedät että juomisesi vaivaa miestäsi, ja etäänyttää sinut perheestäsi, kun voisit "ihan hyvin olla ilmankin"? Miten perustelet sen, että annat lapsillesi kaljanhajuiset iltapusut joka ilta, vai eivätkö lapsesi saa edes iltapusuja äidiltään? Miten perustelet oman kroppasi jatkuvan pahoinpitelyn?
Vierailija kirjoitti:
-Ap
Litran yhteensä?
Miestäsi tuskin ällöttää seksissä lihonut tai plösähtänyt kehosi vaan itsekäs ja sairas mielesi sekä alkoholinhaju.
Vierailija kirjoitti:
Maksan poksahtessa ihminen muuttuu sellaiseksi keltaiseksi ja sekavaksi, naisilla tuo poksahtaminen tulee vielä helpommon kuin miehillä.
Kuolleisuus maksasairauksiin ja kirroosiin on Suomessa EU:n huippua
Niin se minullakin alkoi Ap. Nyt juon vodkaa tällähetkellä....
Juon pari alkoholitonta olutta joka ilta. Onko se väärin?
Täällä kolmen lapsen äiti joka juo iltaisin lasten mentyä nukkumaan yhden ykkösoluen. Olenko alkoholisti?
Vierailija kirjoitti:
Siltä tosiaan näyttää että raittiushenkilöt on muka huolissaan. Onko ne vaarallisia? No on sellainen käsite kuin raivoraittiit, kuulostaa ainakin vaarallisilta. Alkoholin riskirajat on niin matalia että niiden on pakko olla jonkun absulutistin määrittämiä. Niin kauan kun alkoholi on ainoa laillinen päihde sen käytöstä on turha itkeä.
Joskus harvoin otan 2-3 kaljaa ihan muuten vain. Yleensä kun otan niin ostan salkun ja juon siitä yhtenä iltana suurimman osan. Karkeasti noin joka toinen viikonloppu otan ihan rehellisen kännin. Se on mun tapa relata.
Vierailija kirjoitti:
Täällä kolmen lapsen äiti joka juo iltaisin lasten mentyä nukkumaan yhden ykkösoluen. Olenko alkoholisti?
Et ole tuolla juomisella alkoholisti, mutta mahdollisesti riippuvainen kyllä.
Ap:kaan ei välttämättä (vielä) ole varsinainen alkoholisti, mutta selkeästi suurkulutuksen rajoilla, eli selkeästi alkoholismin riskiryhmässä. Myös "pelkkä" suurkulutus on monilla tavoin haitallista ja vaarantaa terveyden.
Herää itse alkoholisti!