Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HUONOIN tekosyy, minkä joku on esittänyt ettei pääse juhliin/tapahtumaan johon hänet on kutsuttu?

Vierailija
01.06.2017 |

Kerro, mikä on huonoin ja läpinäkyvin kuulemasi selitys minkä juhliin kutsuttu on esittänyt syyksi, että on estynyt tulemasta juhliin tai tapahtumaan, johon hänet on kutsuttu.

Kommentit (1454)

Vierailija
401/1454 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieleen on jäänyt nuoruusvuosilta yksi poika, joka kieltäytyi tulemasta bileisiin sen takia, että kummitäti on tulossa seuraavana päivänä kylään. Jäi jotenkin mieleen. Luulen, että oikeasti ei vain saanut isältään lupaa.

Vierailija
402/1454 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hirveän erityinen tai yllättävä syy, mutta mulla oli yksi ystävä, joka lähes säännönmukaisesti perui jo sovitut tapaamiset ja pitkäänkin suunnitellut ja jo kertaalleen muutetut suunnitelmat vedoten siihen, että hänellä oli A) migreeni tai arvelee että tulossa migreeni (usein kuulin ettei sitten ollut tullutkaan) ja B) ei olekaan rahaa (työssä käyvä aikuinen). Usein myös joku sukulainen ajoi ystävien ohi eli mökkiviikonloppu peruuntui, kun pitikin lähteä "tädin luokse Rymättylään kun Viljo-enokin tulee nyt sinne pitkästä aikaa ja..."

Ei olla nähty nyt tosi pitkään aikaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
403/1454 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keksin ennen aina erilaisia selityksiä ja syitä, jos jouduin perumaan tai kieltäytymään jostakin. Nykyään sanon ihan suoraan, mutta tietysti kohteliaasti, oikean syyn ja olen huomannut, että tämä toimii. Ihmiset oikeasti ymmärtää eikä itselle jää huono omatunto, eikä tarvitse pelätä jäävänsä kiinni valkoisista valheista. Kerron siis esimerkiksi, että olen nukkunut parina yönä niin huonosti etten kerta kaikkiaan jaksa lähteä tai että reissutyö imee voimat niin pahasti, että ajatus viikonloppuna matkustamisesta vaikka sukulaisen syntymäpäiville tuntuu nyt tosi raskaalta. Ihmiset ymmärtää kyllä.

Vierailija
404/1454 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noi "en voi tulla kun "Jaskaa" väsyttää" on vaan koodi sille, ettei Jaska päästä tyyppiä mihinkään, yrittää eristää kavereistaan, ettei sillä puolisolla olisi enää ketään kenen luo paeta kun tilanne jossain vaiheessa henkisen väkivallan takia etenee fyysiseksi väkivallaksi. Sinäänsä harmi, kun toihan juuri tekee ystävälle sen selväksi että "ai, minä en kelpaa" ja pelaa juuri sen Jaskan suunnitelmien mukaan. 

Ehkä jotenkin voisi viestittää että "no harmi, mutta muista että olen aina ystäväsi, tilanteessa kuin tilanteessa". 

Vierailija
405/1454 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä39368 kirjoitti:

Kutsuihin meneminen on ihan vapaaehtoista! Jos ei huvita mennä, niin ei mene. Kutsujan ei pitäisi tästä ottaa nokkiinsa.

Esim. todella tärkeiden juhlien (kuten häät) kohdalla sillä kyllä mitataan onko oikea ystävä vai ei.

Ai jos ei saa esim. vapaata töistä tai sairastuu, ei ole oikea ystävä?

Eiks nyt ollu kyse tekosyistä, ei oikeista syistä?

Vierailija
406/1454 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse vältän erään sukulaisen kaikkia juhlia ja yritän keksiä validin syyn, että ei tarvitsisi osallistua. Joskus järjestän itse omat juhlat "sattumalta" samalle päivälle tai sanon, että töissä on kiire :)

Toki häät, hautajaiset, ristiäiset, rippijuhlat ja valmistujaiset on sellaisia, jolle osallistun, mutta lasten synttärit pyrin jättämään väliin. Korona on ollut mahtavaa aikaa, kun noita typeriä lasten synttäreitä ei ole järjestetty.

Syy, miksi en tuonne halua mennä, on ko.sukulaisen todella tympeä ja huono käytös minua kohtaan, eräs samoissa juhlissa kiertävä toinen sukulainen sanoi, että "kuvittelen" sen käytöksen, kunnes kerran sitten seurasi tilannetta ja sanoi, että olen aivan oikeassa. Piikittelyä, välttelyä, puhumattomuutta, valehtelua jne. Kunpa hän vain jättäisi kutsumatta... pahinta on, että kieltäytyessä vaaditaan sitä selitystä.

Joten te, jotka "kostaaksenne" ette jatkossa enää kutsu tekosyiden keksijää... te teette suuren palveluksen :) se tekosyiden keksijä ei yksinkertaisesti halua tulla tylsiin juhliinne.

Vierailija
407/1454 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä39368 kirjoitti:

Kutsuihin meneminen on ihan vapaaehtoista! Jos ei huvita mennä, niin ei mene. Kutsujan ei pitäisi tästä ottaa nokkiinsa.

Esim. todella tärkeiden juhlien (kuten häät) kohdalla sillä kyllä mitataan onko oikea ystävä vai ei.

Olet jäänyt 12-vuotiaan tasolle.

Älä huoli, kyllä sinäkin pian saavutat 12-vuotiaan tason 😅

Vierailija
408/1454 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomi on kyllä ainoa maa maailmassa jossa ihmiset välttelevät juhlia.

No ei tietenkään ole.

Sano toinen maa!

Kaikki maat, joissa on ihmisiä, joilla on esimerkiksi sosiaalisten tilanteiden kammoa.

Nimeä yksi!

Ruotsi.

Vierailija
409/1454 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä yhdet läheiset sukulaiset ei koskaan tule syksyllä ladten synttäreille kun on marjanpoimintaa..toiset sukulaiset ei lähde mihinkään kuin ei ole vaatteita..ymmärtäisin tuon jos oikeesti olisi rahasta tiukkaa ja vaatteita ei rahaa ostaa, mutta tekosyitä nuo on marjat ja vaatteet..minusta voi sanoa suoraan että ei kiinnosta ei haluta ja piste.

Miksi ihmeessä heidät sitten kutsutaan vuosi toisensa jälkeen?

Vierailija
410/1454 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jospa kutsua di ole vain saapunut ja ilkimyssukulainen yleensä nuorta väkeämsitten esittää hölmistynyttä että öö miksiköhän ei tullut kys olleisiin juhliin..

Tätäkin on nähty.

Vierailija
411/1454 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Anteeksi en voi tulla hautajaisiin. Tuntuu niin pahalta, mulla on niin paha olla kun sun isäsi kuoli".

Kummallakohan oli ikävämpi olla minulla, jonka isä kuoli, vai vieraalla? 

Vierailija
412/1454 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse tekosyitä, kun on tehnyt selväksi ettei omat tai muiden juhlat voisi vähempää kiinnostaa. Ei lähettele kutsuja.

Vierailija
413/1454 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä39368 kirjoitti:

Aivan totta. Kutsuja voi tosin itsekin esittää kutsunsa muodossa "ilmoittakaa xx.xx.xxxx mennessä, pääsettekö tulemaan vai ette".

Jos vastausta ei ole määräaikaan mennessä tullut, on se automaattisesti kieltävä kutsujalle ja juhlatarjoilut voi huoletta tehdä näitä ihmisiä huomioimatta.

Vierailija
414/1454 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän sukulaisilla on koira, jota ei voi jättää yksin eikä löydy koskaan hoitopaikkaa. Koira on aikuinen koira. Nämä ihmiset ovat työssäkäyviä ihmisiä, joten koiran on pakosti oltava arkisin yksin. Noin 5h matkoineen juhlien takia koiraa ei kuitenkaan voi jättää yksin, eikä sille löydy hoitajaa vaikka kuukautta etukäteen ilmoittaa juhlista.

Todennäköisesti käyttävät koiraa tekosyynä siihen, ettei tarvitse lähteä, jos ei kerran kiinnosta. 5 tuntia on kyllä pitkä aika koiran olla yksin, jonkun täytyisi käydä viemässä välillä ulos. Varmaan pissattaja kyllä löytyisi, jos todella haluaisivat lähteä.

Tiedän, koska käytän itse tätä syytä :D Mutta mieluummin näin, kuin että loukkaisi toisia sanomalla ettei halua osallistua.

Vierailija
415/1454 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä voisin kieltäytyä ihan vaan sen takia, että ei oo rahaa. Pitäis matkustaa, hankkia juhlavaatteet ja kengät. Mahdollisesti vielä lahja jos menee synttäreille tai häihin. Ja omat juomat jos on kosteat juhlat. Menin kerran häihin vaikka olin ihan p.a. Sain kuitenkin ostettua häälahjan, salaattikulho ja ottimet siihen. Se oli halpa mutta kaunis. Taisi kelvata morsiusparille.

Tuohan on ihan hyvä syy.  

Ja monesti häät ovat vielä jossain kaukana, minne pitäisi erikseen matkustaa ja maksaa bensat/junamatkat, hotellit ja omat syömiset ennen häitä. 

Yksi kaverini järjesti häät Afrikassa, kun oli sen maalainen mies. Aika vähän oli suomalaisia osallistujia. Minusta olisi ollut järkevää järjestää erilliset häät Suomeen, niin olisi kaverit ja sukulaiset päässeet paikalle. Tietysti kahdet juhlat tulevat kalliiksi. 

Afrikka ei ole maa, se on maanosa. Asia opetettiin ala-asteella.

”Afrikka on maailman toiseksi suurin maanosa. Sen pinta-ala on 30 365 000 neliökilometriä,[1] joka on 20,3 prosenttia Maan maapinta-alasta. Afrikan noin 1,2 miljardia asukasta muodostaa noin 15 prosenttia ihmiskunnasta.

Afrikka koostuu useista ylätasangoista. Mantereen suurin joki on Niili, laajin järvi Victorianjärvi ja korkein vuori Kilimanjaro. Suurin osa Afrikkaa kuuluu trooppiseen ilmastovyöhykkeeseen, pohjoisimmat ja eteläisimmät alueet subtrooppiseen. Pohjois-Afrikassa sijaitsee suuri Saharan aavikko, ja Keski- ja Länsi-Afrikka ovat tiheiden ja kosteiden trooppisten sademetsien peitossa. Afrikassa on moni­muotoinen eläimistö.

Afrikassa on useita tuhansia etnisiä ryhmiä. Nykyisin Afrikassa on 54 itsenäistä valtiota. Niiden rajat ovat peräisin siirtomaa-ajalta, eivätkä perustu kansallisuuksiin tai heimoihin.

Pääosa Afrikan maista itsenäistyi 1960-luvulla. Sodat, epävakaus ja väestönkasvu koettelevat maanosaa nykyäänkin.

Afrikka on luonnonvaroiltaan rikas, mutta taloudeltaan köyhä maanosa. Afrikassa kulminoituvat monet maailman pahimmista ongelmista, kuten köyhyys, AIDS, ruoan ja veden puute sekä huono hallinto. Afrikkalaiset kärsivät vuosisadan siirtomaajärjestelmästä ja tätä ennen orjuudesta.”

Lähde Wikipedia

Tästä vastauksesta olisi riittänyt tuo ihan ensimmäinen lause.

Vierailija
416/1454 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki eivät ole juhlaihmisiä. Eivät ole tottuneet juhliin, ei tunne etikettiä, ei osaa seurustella tuntemattomien kanssa, ei ole oikeasti juhlavaatteita. Tällaisia ihmisiä on Suomessa paljon. Lyhyt emme valitettavasti pääse osallistumaan riittäisi ainakin minulle. Itse voin kyllä käydä juhlissa mutta niitä en osaa järjestää. Jotkut juhlat on vähän pakkopullaa. Esim häät jos ei ole tosi läheinen ihminen, kun niihin pitää hankkia lahja ja matkat maksaa, eikä tunne vieraista suurinta osaa. Ei se kovin kivaa ole. Olen itseasiassa pudottanut ympyröistäni tuollaisia ihmisiä niin ei tule kutsujakaan joita tarvitsee murehtia. Vaikka sinänsä ihminen voi olla kiva mutta tuollaiset juhlat ei. Voin osallistua mutten juuri nauti.

Minun kanssa sovitun menon on joskus kaveri perunut koska häntä ei huvittanut, väsytti työasiat tms, jotain tällaista tuli selityksenä. Ymmärsin kyllä syyn, mutta minä olin jo mennyt ostamaan matkaliput eri paikkakunnalle ja omat suunnitelmat meni siitä ihan sekaisin. Sitten kaveri venkslasi vielä asiaa että no jospa hän tulee sittenkin, ja sitten kuitenkin perui viime tingassa vielä niin että olin jo tuolla paikkakunnalla. Hänen kanssaan oli tapahtunut vastaavaa jo aiemminkin, joten tein kyllä lopulta johtopäätökset. 

Vierailija
417/1454 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki eivät ole juhlaihmisiä. Eivät ole tottuneet juhliin, ei tunne etikettiä, ei osaa seurustella tuntemattomien kanssa, ei ole oikeasti juhlavaatteita. Tällaisia ihmisiä on Suomessa paljon. Lyhyt emme valitettavasti pääse osallistumaan riittäisi ainakin minulle. Itse voin kyllä käydä juhlissa mutta niitä en osaa järjestää. Jotkut juhlat on vähän pakkopullaa. Esim häät jos ei ole tosi läheinen ihminen, kun niihin pitää hankkia lahja ja matkat maksaa, eikä tunne vieraista suurinta osaa. Ei se kovin kivaa ole. Olen itseasiassa pudottanut ympyröistäni tuollaisia ihmisiä niin ei tule kutsujakaan joita tarvitsee murehtia. Vaikka sinänsä ihminen voi olla kiva mutta tuollaiset juhlat ei. Voin osallistua mutten juuri nauti.

Minun kanssa sovitun menon on joskus kaveri perunut koska häntä ei huvittanut, väsytti työasiat tms, jotain tällaista tuli selityksenä. Ymmärsin kyllä syyn, mutta minä olin jo mennyt ostamaan matkaliput eri paikkakunnalle ja omat suunnitelmat meni siitä ihan sekaisin. Sitten kaveri venkslasi vielä asiaa että no jospa hän tulee sittenkin, ja sitten kuitenkin perui viime tingassa vielä niin että olin jo tuolla paikkakunnalla. Hänen kanssaan oli tapahtunut vastaavaa jo aiemminkin, joten tein kyllä lopulta johtopäätökset. 

Ja siis en minä noita tuttuja ole pudottanut piireistäni juhlien takia, vaan ehkä muutenkin vanhetessa tullut olo että en jaksa laajoja tuttavapiirejä pakkopullatapaamisineen, vaan aitoja ystävien kohtaamisia mieluiten. Mutta tässä on se hyvä puoli ettei tarvitse osallistua enää ikäviin juhliin.

Vierailija
418/1454 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elämme etäsuhteessa ja mies oli saanut Whatsapp viestillä kutsun naapurinsa synttäreille. Vastausta pyydettiin: ilmoitathan tulostasi...tyylillä. Tulkkasin, että kutsu tarkoittaa vain miestä, joten jätin menemätti. Jälkeenpäin kuulin ihmettelyjä, etten tullut, mutta kun ei ollut edes kutsuttukaan. Kuokkimaan en nyt lähtenyt. 

Vuosikymmeniä sitten asuin eräässä huonossa kunnan vuokraslummitalossa, jossa asui vaikka mitä puleja, avohoitopotilaita ja nistejä, naapuri kerran kutsui synttäreilleen, mutta en mennyt, koska se oli avohoidon asukki = epäluotettava henkilö. Ties vaikka olisi tappanut tai juottanut jotain myrkkyä.

Siinä talossa pyöri muutenkin epämääräistä sakkia, kunnan vuokraslummi kun oli. Halpa vuokra, mutta asuinkelvoton normaalille ihmiselle, joten melko pian muutinkin pois siitä.

Juuri tuollaisissa slummitaloissa näköjään kaikkein eniten porukka teeskentelee "sosiaalista" ja pyrkii jutulle, mutta missään normaalissa talossa naapurustolla ei ole mitään tutustumispyrkimyksiä.

'...missään normaalissa talossa naapurustolla ei ole mitään tutustumispyrkimyksiä.' Meinasin jo suuttua tästä ennakkoluuloisesta kirjoituksesta, mutta tuo viimeinen lause paljasti millaisesta ihmisestä on kyse. Ei voi kun nauraa :D

Vierailija
419/1454 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koiran parhaaksi kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän sukulaisilla on koira, jota ei voi jättää yksin eikä löydy koskaan hoitopaikkaa. Koira on aikuinen koira. Nämä ihmiset ovat työssäkäyviä ihmisiä, joten koiran on pakosti oltava arkisin yksin. Noin 5h matkoineen juhlien takia koiraa ei kuitenkaan voi jättää yksin, eikä sille löydy hoitajaa vaikka kuukautta etukäteen ilmoittaa juhlista.

Ehkäpä he eivät enää työpäivien lisäksi halua jättää koiraa yksin,sehän on laumaeläin ja voi kärsiä yksinolosta.On varmaan ikävä tunne juhlia,jos tietää,että koira ei pääse ulos ja ikävöi.On hyvä,kun ihmiset ajattelevat lemmikkinsä hyvinvointia,kun lemmikin ovat ottaneet.

Voisin hieman valottaa tätä, koska korona-ajan takia eroahdistus tulee lisääntymään koirilla. Eli koiralla voi olla eroahdistus, joka on hallinnassa rutiineilla eli juurikin työpäivän verran. Muut yksinolot koira voi huutaa kuin syötävä. Se yksi ei rutiininomainen yksinolo voi aiheuttaa sen ongelman siirtymisen arkeen, milloin koira saattaa alkaa huutamaan taas yksinollessa. Ongelma on hankala ja yleistymässä, mutta jos juhlat ovat pihalla, voi pyytää vierasta ottamaan sen koiran joukkoon, jos se on ok.

Ongelma yleistyy varsinkin nyt monesta syystä. Ihmiset ovat olleet monta vuotta kotona ja koira ei välttämättä jää yksin. Monelta koiranomistajalta puuttuu tieto, että koira pitää opetta yksinolemiseen (Itse kuulun tähän kastiin. Koiria ollut aina vanhemmilla, mutta he ovat aina "oppineet" muilta kuinka ollaan yksin paitsi oma koirani.) Tähän kun viel yhdistetään heikentyvät luonteet ja hermorakenteet, niin soppa on valmis. Omistaja on saattanut tehdä kaiken oikein, mutta silti ongelma tulee.

Itsekin valitettavasti joudun perumaan koirasyyllä menoja. Pääasiassa saan kumminkin järkättyä hoitajan tai yleensä ystävilleni on ok, että tuon koiran mukanani. Lyhyemmät käynnit menee ihan ok jättäen koiran yksin, koska se menee treenistä. Koira on kumminkin kokoajan "korvanapissa", kun seuraan miten koira pärjää Skypen kautta ja pääsen palaamaan asap kotiin ettei naapurit häiriinny.

Eläimen olen hankkinut ja valitettavasti kaikki ei ole mennyt kuin strömsössä. Sitä joutuu aika usein priorisoimaan. 

Vierailija
420/1454 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverini laittoi minulle tekstaria hääpäivänäni. "En huomannut ilmoittaa aikaisemmin, mutta ei nyt päästäkään häihisi kun on niin paljon ollut juhlia viime viikkoina". Olisi edes onnitellut eikä alkanut selitellä puutaheinää. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi yksi