HUONOIN tekosyy, minkä joku on esittänyt ettei pääse juhliin/tapahtumaan johon hänet on kutsuttu?
Kerro, mikä on huonoin ja läpinäkyvin kuulemasi selitys minkä juhliin kutsuttu on esittänyt syyksi, että on estynyt tulemasta juhliin tai tapahtumaan, johon hänet on kutsuttu.
Kommentit (1454)
näillä juhliin kutsujoilla on aina joku tarkoitus perä. RAHA. minä vanha poikana olen huomannut. aina otetaan esiin no mites petri noi sun nais hommat. nyt perintö kiimaiset ovat olleet aivan äimistyneitä kun olen sanonut VOI EI SILLOIN tulee thaimaasta se ja se. siä on jo moneen kertaan minunkin omaisuus jaettu en todella ole tilannut kuponki uutisista rakoa.. minun käynnit loppui kun kutsussa oli lahja toivomukset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä voisin kieltäytyä ihan vaan sen takia, että ei oo rahaa. Pitäis matkustaa, hankkia juhlavaatteet ja kengät. Mahdollisesti vielä lahja jos menee synttäreille tai häihin. Ja omat juomat jos on kosteat juhlat. Menin kerran häihin vaikka olin ihan p.a. Sain kuitenkin ostettua häälahjan, salaattikulho ja ottimet siihen. Se oli halpa mutta kaunis. Taisi kelvata morsiusparille.
Tuohan on ihan hyvä syy.
Ja monesti häät ovat vielä jossain kaukana, minne pitäisi erikseen matkustaa ja maksaa bensat/junamatkat, hotellit ja omat syömiset ennen häitä.
Yksi kaverini järjesti häät Afrikassa, kun oli sen maalainen mies. Aika vähän oli suomalaisia osallistujia. Minusta olisi ollut järkevää järjestää erilliset häät Suomeen, niin olisi kaverit ja sukulaiset päässeet paikalle. Tietysti kahdet juhlat tulevat kalliiksi.
Ja en siis todellakaan mennyt sinne, en tiedä montako tonnia olisi matkaan mennyt.
Mulla kans yksi kaveri järjesti häät ulkomailla, tosin itse osallistuin.
Tämäkin onnistui vain siten, että tajusivat ilmoittaa päivämäärän vuotta ennen vaikka virallinen kutsu tulikin myöhemmin, niin sai säästettyä matkarahaa, hommattua edulliset lennot ja toivottua lomaa kyseiseen ajankohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Menkat. Jäänyt pois yhdestä jos toisestakin tapahtumasta, koska menkat. Joo, hänellä on endometrioosi, mutta tuskin on maailman ainoa nainen jolla se on ja tuskinpa kaikki endometrioosinaiset jää juhlista pois, koska menkat.
Endrometrioosi on mun mielestä hyvä syy. Kivut ja vuoto voi olla kovaa. Ei hirveen kiva tilanne, jos yhtäkkiä hulahtaa juhlamekosta läpi.
pitääkö ex,ex, ex miehiekin osallistua ex anopin synttäreille
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eräs henkilö ei halunnut tulla häihimme ja syyksi hän ilmoitti sen, että hänellä esiintyy toisinaan ihan yllättävää mahakipua ja ripulia jota kestää muutaman tunnin jonka aikana tulee ripuliulostus muutaman kerran ennen kuin se loppuu mutta mahakipu jatkuu luultavasti koko loppupäivän. Tällainen kohtaus voi tulla koska tahansa eikä sitä voi ennustaa etukäteen että koska se tulee. Hän pelkäsi, että hänellä tulee häissämme maha kipeäksi ja se menee ripulille jolloin hän joutuu viettämään häät käytännössä vessassa ripuloimassa.
Ehkä on niin suuri sosiaalisten tilanteiden jännittäjä, että hänelle käy juuri noin.
Tai suolistosairaus.
testamentti tehty kirjoitti:
näillä juhliin kutsujoilla on aina joku tarkoitus perä. RAHA. minä vanha poikana olen huomannut. aina otetaan esiin no mites petri noi sun nais hommat. nyt perintö kiimaiset ovat olleet aivan äimistyneitä kun olen sanonut VOI EI SILLOIN tulee thaimaasta se ja se. siä on jo moneen kertaan minunkin omaisuus jaettu en todella ole tilannut kuponki uutisista rakoa.. minun käynnit loppui kun kutsussa oli lahja toivomukset.
Tiedän tunteen :) Joku euro on omistuksessa tässä itselläkin ja olen lapseton. Kyllä on huvittanut/ärsyttänyt/mykistänyt tässä vuosien varrella eräätkin kommentit.
Toisaalta niistä olen saanut hyvät naurut kavereiden kanssa, eli käyhän vain synttäreillä jatkossakin, ja vie joku suhteellisen vähä-arvoinen lahja. Siinähän ihmettelevät "miksi se Kalle-eno ei tuo kalliimpaa lahjaa kun ei ole perillisiäkään ja varaa olisi?"
Toki hyville ystäville kunnon lahjat kuten minäkin teen, mutta näille kieli pitkällä mahdollista testamenttimääräystä odottaville suositan viemään esim. 5 euron arvoisen kukkakimpun ;)
Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan, sanoi vanha kansakin.
Jotkut ihmiset mielellään järjestävät juhlia ja haluavat kokoontua viettämään aikaa toisten kanssa, isollakin joukolla. Joillekin taas pelkkä ajatuskin juhlahumusta, juhliin "pynttäytymisestä", entuudestaan tuntemattomien kanssa seurustelusta ja muusta juhlavieraalta odotettavasta aiheuttaa suoranaista ahdistusta.
Olisiko mahdollista ymmärtää, että ihmiset ovat tässäkin suhteessa erilaisia ja että juhlista kieltäytyvä ei välttämättä halua loukata kieltäytymällä kutsusta, vaan haluaa käyttää olemassa olevan energiansa mieluummin itselleen mielekkääseen toimintaan sen sijaan että lähtisi tuskastumaan joihinkin juhliin. Ehkä kutsusta kieltäytyjä mieluummin tapaisi kutsujan kahden kesken. Kaikki eivät tosiaankaan nauti väkijoukoista.
On myös mahdollista, että kieltäytyjällä on jokin sairaus, jonka kanssa on hankala elää kotioloissakin, saati sitten kyläreissulla. Tärkeisiin juhlatapahtumiin jokainen varmasti pyrkii osallistumaan kykynsä mukaan. Aina ei vain onnistu. Juhlan järjestäjä voisi iloita niistä vieraista, jotka paikalle pääsevät ja antaa kutsusta kieltäytyjän olla tuntematta turhaa syyllisyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Miniäni kutsuu kahden pikkulapsensa synttäreille aina ihan liikaa ihmisiä. Hänen isänsä kaksi veljeä perheineen ovat aina kutsulistalla. Vuosien aikana setien perheetkin ovat kasvaneet ja viime vuosina olen huomannut, että he ovatkin kieltäytyneet kutsusta. Ymmärrän hyvin, parin tunnin ajomatka yhden kahvin ja kakun takia.
Kun väkimäärä kasvaa, pitäisi kutsua eri erissä vieraat. Hirvittävä kakofonia kun lapset huutavat yhteen ääneen, ja aikuiset eivät 3 peräkkäistä lausetta pysty keskustelemaan. Luulisi kutsujankin näkökulmasta olevan haastavaa keittää samaan aikaan 16 hengelle kahvit sillä yhdellä kahvinkeittimellä. Keittiön pöydässäkään ei ole tilaa monelle ja vieraat joutuvat istumaan tai seisomaan vaikka missä nurkassa. Ellei tahdota vain kuitata parin tunnin yhdellä käynnillä koko juttua läpi lahjojen takia? Vanhemmatkaan eivät ehdi yhtään seurustella vieraiden kanssa kun koko aika menee serviisiin ja lasten kaitsemiseen.
Perheenäidit, olisi kuulla valaistusta tähän asiaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä kärsin voimakkaasta ahdistuneisuudesta ja ajoittain hankalista vatsavaivoista, joiden takia ei yleensä huvita lähteä juhliin.( Esim. vatsavaivat kun aiheuttavat mm. järjetöntä vatsan turpoamista, niin silloin ei pynttäydytä juhlatamineisiin, vaan oleskellaan säkin sisällä piilossa.) Vähän etäisemmille tuttaville riittää, kun kohteliaasti kieltäytyy, mutta lähemmät penäävät syitä miksi en tule. En halua avautua henkilökohtaiseen terveydentilaani liittyvistä asioista, se kun ei kuulu muille, ei edes perhepiirille, joten ennemmin lipsautan valkoisen valheen.
Monilla tuntuu olevan vaikea ymmärtää, että valkoiset valheet/tekosyyt ovat monesti hienotunteisuutta juuri toista ja itseään kohtaan. Itse esim. monesti haluan olla vain yksin ja rauhottua, enkä esim. lähteä kyläilemään. Mutta jos olen sanonut todellisen syyn, että kaipaisin lepoa ja olisin mieluiten nyt yksin niin tästä on loukkaannuttu. Ehkä ajatellaan, että on epäkunnioittavaa ilmoittaa, kuinka mieluummin viettää yksin aikaa kuin vaikka nimenomaisessa seurassa. Monesti sitten mieluummin kertoo valkoisen valheen, kuten aikainen herääminen seuraaavana päivänä, opiskelu tenttiin tms. Moni ei siis oikeasti halua kuulla oikeaa syytä, vaan syyn pitää olla riittävän hyvä.
Näimpä. Varsinkin, kun vetoaa esimerkiksi väsymykseen, aina sanotaan, että voithan piipahtaa vähän aikaa.
No en voi, koska se pelkkä ajatus ihmishälinästä, laittautumisesta ja kyytien miettimisestä ahdistaa.
Hienotunteisuutta valehdella? Ei selkäranka riitä sanomaan ei?
Jos ihmiset loukkaantuu aidosta ja rehellisestä syystä, niin silloin kannattaa vaihtaa kavereita. Sukulaisia pitää nyt vain yrittää ymmärtää.
Sanon ei, jonka jälkeen tivataan syytä. Sanon syyksi väsymyksen, niin se ei ole riittävä syy ja alkaa tinkaaminen. Hyviä syitä tuntuvat olevan sairaus, työesteet, varatut reissut tms.
Hyville ystäville sanon, että väsyttää, muille sanon, että on muuta sovittua menoa.
Huonoin kuulemani tekosyy äkillinen noidannuoli iskee just sopivassa kohtaa. Minä sanoin suoraan etten jaksa tulla väsymyksen takia enkä alkanut noita äkillisiä venähdyksiä keksimään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä voisin kieltäytyä ihan vaan sen takia, että ei oo rahaa. Pitäis matkustaa, hankkia juhlavaatteet ja kengät. Mahdollisesti vielä lahja jos menee synttäreille tai häihin. Ja omat juomat jos on kosteat juhlat. Menin kerran häihin vaikka olin ihan p.a. Sain kuitenkin ostettua häälahjan, salaattikulho ja ottimet siihen. Se oli halpa mutta kaunis. Taisi kelvata morsiusparille.
Tuohan on ihan hyvä syy.
Ja monesti häät ovat vielä jossain kaukana, minne pitäisi erikseen matkustaa ja maksaa bensat/junamatkat, hotellit ja omat syömiset ennen häitä.
Yksi kaverini järjesti häät Afrikassa, kun oli sen maalainen mies. Aika vähän oli suomalaisia osallistujia. Minusta olisi ollut järkevää järjestää erilliset häät Suomeen, niin olisi kaverit ja sukulaiset päässeet paikalle. Tietysti kahdet juhlat tulevat kalliiksi.
Ja en siis todellakaan mennyt sinne, en tiedä montako tonnia olisi matkaan mennyt.
Itsestäni taas olisi mahtava päästä edes kerran elämässä näkemään häät vieraassa kulttuurissa. Miksi nämä kutsut tulee aina ihmisille jotka ei halua lähteä 😄
Kun täytin pyöreitä, enkä koskaan aiemmin ollut isompia juhlia pitänyt, niin kieltämättä hieman loukkaannuin kun eräs kutsuttu vastasi ettei pääse koska "pikkujoulua pukkaa".
Vierailija kirjoitti:
Serkku ei osallistunut häihini koska ei muka ollut varaa ostaa häälahjaa. Ensinnäkin lahjan ei olisi tarvinnut olla iso vaan pari kymppiä häämatka kassaan olisi riittänyt. Ja toiseksi, pitäishän lahja antaa vaikka ei tuliskaan juhliin! Työssäkäyvä nainen kyseessä.
Sikavanha viesti mutta jos kyseessä olisi mun häät, haluaisin mieluummin että serkku tulee paikalle ilman lahjaa kuin että jättää sen vuoksi tulematta. Eikä mitään lahjaa tarvitse jos ei tule sinne. Mutta voihan olla, että lahja ei ole ihmiselle ainut häiden kulu. Voi olla että joutuisi hankkimaan uusia vaatteita ja jos häät ovat kaukana, matkaankin menee rahaa. Ymmärrän.
Ylipäänsä ketjuun haluaisin sanoa, että ihmiset keksivät tekosyitä, koska eivät kehtaa sanoa oikeaa syytä, joka on että heitä ei vain kiinnosta tulla juhliin, eivät halua käyttää (ehkä vähäistä) vapaa-aikaansa niihin. Mun mielestä pitäisi riittää kun sanoo "kiitos kutsusta, mutta emme nyt pääse paikalle". Ei tarvitse mitään syytä esittää. Se että ei halua, on riittävä syy. Eri asia sitten ehkä jotkut todella tärkeät juhlat ja hyvin läheinen henkilö. Siis jos vaikka mun isä ei tulisi mun häihin, se olisi loukkaavaa. Mutta jos mun serkut ym. ei tule mun häihin, koska eivät vaan viitsi, niin asia ok, ei heidän silti tarvitsisi tekosyitä keksiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun sukulaistäti+setä tulivat kahden tunnin ajomatkan takaa mun ylioppilasjuhliin. Ensin tarjottiin ruokaa, hetken päästä olisi ollut kakkua ja kahvia. Nämä söivät ruuan nopeasti ja tulivat hyvästelemään: "Pitää lähteä ajelemaan kotiin päin, koska on ehdittävä saunaan!"
Törkeästi pidin juhlani sitten virallisena saunapäivänä (asuvat omakotitalossa jossa oma sauna), mutta olihan se kiva että tulivat piipahtamaan.
Surkuhupaisinta taitaa olla se, että he ihan oikeasti menivät sinne saunaan, ei ollut mikään tekosyy.
Näissä on usein taustalla perheenjäsenen alkoholiongelma. Se aiheuttaa jatkuvan kulissin ylläpitämisen johdosta mitä käsittämättömiä tilanteita ja ihmeellisiä meriselityksiä, miksi ei voi osallistua tai tarvii lähteä pian pois (koska päästävä dokaamaan).
Eksäni suvussa tätä ongelmaa oli ja läheltä näin miten monenlaiseen pinteeseen jouduttiin kun erään henkilön ongelmaa piti salata ja keksiä ties mitä verukkeita ettei henkilön ongelma paljastu. Ja suomenmaassa tätä porukkaa on paljon.
Tällaiset omakotitalon saunaanmenot, pyykkivuorot, sun muut ovat usein koodisana piilotetulle alkoholiongelmalle.
Olin juhlissa jossa oli alkuun glögit kaikille. Eräs henkilö jolla paha ongelma, ei tiennyt että siihen on lurautettu kossua hiukan. Henkilön piti vetää juhlat läpi kuivin suin ja se olisi onnistunutkin mutta se glögi pilasi kaiken. Henkilön perheineen oli lähdettävä jollain pyykkikonetekosyyllä pian pois, kotiin dokaamaan.
Vaikeita tilanteita.
Ja henkilöt, joilla ei ole lähipiiristä kokemusta näistä, ei välttämättä ymmärrä. Ja ymmärrän täysin juhlan järjestäjän tuskan kun on mitoitettu ravintolan pitopalvelut x määrälle henkilöitä ja näitä ongelmaperheitä on ilmoittautuen tullut, siinä uskossa, että kyllä "Repa" nyt on selvinpäin tämän kerran, onhan kyseessä läheisen häät. Mutta alkoholismi on katala sairaus. On ihan 50-50, onnistuuko ilta vaiko ei. Jos Repa ei retkahda, onnistuu. Mutta aamulla Repa on voinut herätä väärällä jalalla sängystä ja ujuttanut povariinsa taskumatin. Vaimo ja lapset eivät tätä tiedä.
Tullaan hääpaikalle ja aika pian vaimo huomaa, että ei voi olla totta.... Repa on avannut pullonsa. Tämä porukka voi todellakin joutua lähtemään jo hyvin pian pois, ennen ruokailuita tms, koska perhe haluaa ymmärrettävästi pitää maineensa yllä. Mutta voi käydä niinkin että Repa ei suostu, vaan juo pullonsa ja kieli pitkällä odottaa juhlissa olevia alkoholitarjoiluita. Katastrofi on valmis ja vaimo pyyhkii hikeä otsalta, että kohta mentiin taas. Voidaan tarvita laastaria, lohduttajia ja oksennusämpäriä.
En ole mikään juoppojen hyysääjä ja puolustaja, minuakin on elämäni aikana ärsyttänyt monet oharit mitä nää juopot on tehneet. Ja he ovatkin jääneet elämästäni pois kun eivät ole ns. lähipiiriä, esim. isä/aviomies/poikani. Mutta he eivät voi sille mitään. Harva raitistuu.
Ja paha olla kutsumattakaan, esim. omiin häihinsä, jos tämä Repa sattuu olemaan vaikkapa morsion isä.
Minä olen varmaankin se joku. En mennyt luokkakokoukseen, ja sanoin tekosyyksi, ettei mulla ole mukana sopivia juhlavaatteita. En sitten tiedä, olisiko pitänyt tärskäyttää ihan se oikea syy, joka on, etten halua viettää hetkeäkään aikaa minua ennen kiusanneiden kuspäiden seurassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naurattaa mammat, jotka rehvastelevat ja uhkailevat, että NO MEJJÄN JUHLIIN EI SUA ENNÄÄ KUTSUTAKKAA...
Voi kuulkaa, jos joku jättäytyy pois juhlistanne saunavuoron tai telkkarin takia, niin tuskinpa hän nauttii seurastanne niin kovasti, että haluaisi uutta kutsua. Eikä tämä tarkoita, että häntä ei enää kutsuttaisi mihinkään ikinä; ihan hyvin tyyppi voi käydä mukavampien ystävien kekkereillä, vaikka mikä toiveuusinta jäisi näkemättä.
Vaikka ei kutsujasta pitäisikään, niin aika loukkaavaa sanoa syyksi telkkariohjelma. Jotain käytöstapoja voisi aikuiselta ihmiseltä edellyttää.
Tuskinpa kukaan on oikeassa elämässä kertonut tekosyyksi telkkariohjelman. Tässä ketjussa vaan spekuloidaan huonoja tekosyitä. Luulen että kuka tahansa osaa keksiä paremman kuin tuo. Tuo taisi olla vain vertaus tai heitto.
Valitettavasti olet väärässä. Mieheni veli on juuri tällainen tv:n töllöttäjä, jonka pitää nähdä ohjelmansa juuri siihen kellonaikaan, kun se tulee televisiosta. Ohjelman katsominen etukäteen tai myöhemmin esim. Areenasta tai Ruudusta ei ilmeisesti ole mitenkään mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen varmaankin se joku. En mennyt luokkakokoukseen, ja sanoin tekosyyksi, ettei mulla ole mukana sopivia juhlavaatteita. En sitten tiedä, olisiko pitänyt tärskäyttää ihan se oikea syy, joka on, etten halua viettää hetkeäkään aikaa minua ennen kiusanneiden kuspäiden seurassa.
En minäkään halua olla missään tekemisissä entisten luokkakavereitteni kanssa. En välitä heidän tunteistaan enkä vaivaudu keksimään mitään tekosyitä. Totean vain, etten tule.
testamentti tehty kirjoitti:
Upea ulosanti sinulla. En ymmärtänyt sanaakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen voinut esittää sellaisia. Anteeksi, ehkä sitten ensi kerralla vastaan, että en tule, koska ei kiinnosta.
Minäkin esitän mielummin tekosyitä, kuin kerron suoraan että ei kiinnosta. Vai haluaisitko sinä ap mielummin suoran ja rehellisen vastauksen? Sellainen ei yleensä kuulu hyviin tapoihin.
No minä taas en koskaan ole kuullut että valehteleminen olisi hyvä tapa.
Eli suoraa tekstiä sitten vaan esim: "Itse asiassa en edes pidä sinusta, ja juhlasi kuulostavat typeriltä, en ehdi enkä jaksa tulla tuhlaamaan aikaani, minulla on parempaakin tekemistä."
No miksei?
Jos et kerran edes pidä ihmisestä, joka kutsuu juhliin, niin miksi ihmeessä pidät yhteyttä jopa niin , että tulet kutsutuksi tämän juhliin?
Kun kerran sanot suoraan , mitä ajattelet, on erittäin hyvät mahdollisuudet päästä eroon koko ihmisestä.
Vai onko niin että tästä on kuitenkin jotain hyötyä joskus, niin ettet välejä halua kuitenkaan kokonaan katkaista?
"En halua krapulaa" sanoi syyksi yksi ystäväni, kun kutsuttiin meille uuttavuotta viettämään. Miksi pitäisi juoda niin, että tulee krapula? Ja kun ei hänellä edes ikinä ole ollut sellainen juomistyyli, että siitä mitään darraa tulisi. Ilmeisesti oli kuitenkin mennyt toisaalle juhlimaan ja oli myös juonut alkoholia.