Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HUONOIN tekosyy, minkä joku on esittänyt ettei pääse juhliin/tapahtumaan johon hänet on kutsuttu?

Vierailija
01.06.2017 |

Kerro, mikä on huonoin ja läpinäkyvin kuulemasi selitys minkä juhliin kutsuttu on esittänyt syyksi, että on estynyt tulemasta juhliin tai tapahtumaan, johon hänet on kutsuttu.

Kommentit (1454)

Vierailija
421/1454 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miniäni kutsuu kahden pikkulapsensa synttäreille aina ihan liikaa ihmisiä. Hänen isänsä kaksi veljeä perheineen ovat aina kutsulistalla. Vuosien aikana setien perheetkin ovat kasvaneet ja viime vuosina olen huomannut, että he ovatkin kieltäytyneet kutsusta. Ymmärrän hyvin, parin tunnin ajomatka yhden kahvin ja kakun takia.

Vierailija
422/1454 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on vähän koronan / flunssaoireita, että en nyt uskalla tulla...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
423/1454 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paras oli ehkä se syy, että tv:stä tuleekin urheilua, ei voi tulla. Kyseessä ei ollut tyyliin jääkiekon kultapeli tai olympiamitali vaan jotain ihan perusurheiluohjelmaa.

Yksi sanoi kerran, ettei inspiroi tulla juhliin.

Mistä sinä tiedät kuinka tärkeä kyseinen urheilu on kyseiselle henkilölle? 

Urheilu?? Tärkeää?? 😂😂😂

Vierailija
424/1454 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei hirveän erityinen tai yllättävä syy, mutta mulla oli yksi ystävä, joka lähes säännönmukaisesti perui jo sovitut tapaamiset ja pitkäänkin suunnitellut ja jo kertaalleen muutetut suunnitelmat vedoten siihen, että hänellä oli A) migreeni tai arvelee että tulossa migreeni (usein kuulin ettei sitten ollut tullutkaan) ja B) ei olekaan rahaa (työssä käyvä aikuinen). Usein myös joku sukulainen ajoi ystävien ohi eli mökkiviikonloppu peruuntui, kun pitikin lähteä "tädin luokse Rymättylään kun Viljo-enokin tulee nyt sinne pitkästä aikaa ja..."

Ei olla nähty nyt tosi pitkään aikaan. 

Itse olen työssäkäyvä ja perun paljon asioita "koska ei ole rahaa", mutta oikeasti mulla ei ole rahaa huolimatta siitä, että käyn vakityössä. 1350e nettopalkasta ei paljoa ylimääräistä passaa käytellä.

Myönnän peruvani asioita myös koska "olen kipeänä", mutta ainoastaan siksi, että sos.tilanteiden pelkääjänä ja ahdistuvana ihmisenä usein lähteminen tulee ylitsepääsemättömän vaikeaksi enkä kehtaa tätä enää sanoa, koska harva ymmärtää. "Lähet vaan!" Joo. Oispa niin helppoa.

Vierailija
425/1454 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä voisin kieltäytyä ihan vaan sen takia, että ei oo rahaa. Pitäis matkustaa, hankkia juhlavaatteet ja kengät. Mahdollisesti vielä lahja jos menee synttäreille tai häihin. Ja omat juomat jos on kosteat juhlat. Menin kerran häihin vaikka olin ihan p.a. Sain kuitenkin ostettua häälahjan, salaattikulho ja ottimet siihen. Se oli halpa mutta kaunis. Taisi kelvata morsiusparille.

Tuohan on ihan hyvä syy.  

Ja monesti häät ovat vielä jossain kaukana, minne pitäisi erikseen matkustaa ja maksaa bensat/junamatkat, hotellit ja omat syömiset ennen häitä. 

Yksi kaverini järjesti häät Afrikassa, kun oli sen maalainen mies. Aika vähän oli suomalaisia osallistujia. Minusta olisi ollut järkevää järjestää erilliset häät Suomeen, niin olisi kaverit ja sukulaiset päässeet paikalle. Tietysti kahdet juhlat tulevat kalliiksi. 

Ne varmaan halusivat häät, joissa on molempien läheisiä paikalla. Ajattelivat, että edes jotkut suomalaiset saavat lennettyä Afrikkaan, mutta kuinka moni niistä afrikkalaisista olisi löytänyt taskunpohjalta sen verran, että lentävät Suomeen -> siispä häät siellä.

Toisaalta, jos olisivat pitäneet toiset häät Suomessa, ei ihmisillä olisi ollut sitäkään vähää motivaatiota lähteä sinne Afrikkaan. Ehkä nekin harvat jotka sinne nyt lensivät, olisivat jääneet vaan odottelemaan Suomen kemuja.

Vierailija
426/1454 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miniäni kutsuu kahden pikkulapsensa synttäreille aina ihan liikaa ihmisiä. Hänen isänsä kaksi veljeä perheineen ovat aina kutsulistalla. Vuosien aikana setien perheetkin ovat kasvaneet ja viime vuosina olen huomannut, että he ovatkin kieltäytyneet kutsusta. Ymmärrän hyvin, parin tunnin ajomatka yhden kahvin ja kakun takia.

Miniäsi lapset miniäsi päättää ketä kutsuu ja kuuluu hyviin tapoihin kutsua sukulaiset. Huoledi omista asioistasi kateellinen anoppi

Vierailija
427/1454 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieluummin ehkä huono tekosyy, kuin sanoa suoraan ettei kiinnosta. Väsymykseen vetoan monesti itse.

Vierailija
428/1454 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työpaikan narsistinen kiusaaja kutsui minut viettämään viikonloppua hänen kanssaan. Sanoin etten pysty tulemaan koska minun pitää viettää aikaa kissojeni kanssa koska arkisin en jaksa silittää kissoja paljoakaan. En edes yrittänyt keksiä kunnollista selitystä koska en välitä pätkääkään mitä tämä ihminen ajattelee minusta.

Vierailija
429/1454 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä kärsin voimakkaasta ahdistuneisuudesta ja ajoittain hankalista vatsavaivoista, joiden takia ei yleensä huvita lähteä juhliin.( Esim. vatsavaivat kun aiheuttavat mm. järjetöntä vatsan turpoamista, niin silloin ei pynttäydytä juhlatamineisiin, vaan oleskellaan säkin sisällä piilossa.) Vähän etäisemmille tuttaville riittää, kun kohteliaasti kieltäytyy, mutta lähemmät penäävät syitä miksi en tule. En halua avautua henkilökohtaiseen terveydentilaani liittyvistä asioista, se kun ei kuulu muille, ei edes perhepiirille, joten ennemmin lipsautan valkoisen valheen.

Monilla tuntuu olevan vaikea ymmärtää, että valkoiset valheet/tekosyyt ovat monesti hienotunteisuutta juuri toista ja itseään kohtaan. Itse esim. monesti haluan olla vain yksin ja rauhottua, enkä esim. lähteä kyläilemään. Mutta jos olen sanonut todellisen syyn, että kaipaisin lepoa ja olisin mieluiten nyt yksin niin tästä on loukkaannuttu. Ehkä ajatellaan, että on epäkunnioittavaa ilmoittaa, kuinka mieluummin viettää yksin aikaa kuin vaikka nimenomaisessa seurassa. Monesti sitten mieluummin kertoo valkoisen valheen, kuten aikainen herääminen seuraaavana päivänä, opiskelu tenttiin tms. Moni ei siis oikeasti halua kuulla oikeaa syytä, vaan syyn pitää olla riittävän hyvä.

Näimpä. Varsinkin, kun vetoaa esimerkiksi väsymykseen, aina sanotaan, että voithan piipahtaa vähän aikaa.

No en voi, koska se pelkkä ajatus ihmishälinästä, laittautumisesta ja kyytien miettimisestä ahdistaa.

Vierailija
430/1454 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Inhottavaa kun pitää keksiä tekosyitä siihen, että ei tule juhliin. Miksei syyksi kelpaa, että ei pääse/ehdi/jaksa?

Olisi kiva sanoa suoraan, että en jaksa, mutta sitten alkaa tulemaan viestejä, ja kärttämisiä, että kyllä nyt on jaksettava, tai loukkaannutaan. Ja jos sanoo ettei pääse, niin kysellään syitä. Miksi ihmeessä, ei kaikkia huvita ravailla kaiken maailman kissanristiäisissä, varsinkaan jos kyse ei ole ihan läheisimmistä ystävistä.

En minäkään jaksaisi välttämättä mennä ystävän lapsen synttäreille (itsellä ei edes lapsia, ketä veisi sinne), tai serkun häihin (ei olla hirveän läheisiä).

Olisiko kiva, jos sinun kutsuun vastattaisiin vaan että en jaksa?

No, itse helposti väsyvänä ymmärtäisin kyllä.

Vierailija
431/1454 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloisen mieheni äiti ei tullut ensimmäisen lapsenlapsensa ristiäisiin, koska ei saanut koiralle hoitajaa.

Vierailija
432/1454 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä haaveilen, että uskaltaisin sanoa suoraan, että ei kiinnosta ystävien lasten synttärit. Miksi sinne muita aikuisia edes kutsutaan kummien ja sukulaisten lisäksi, eivätkö ne ole lasten juhlat?! Toistaiseksi keksin tekosyitä.

Minäkin ihmettelen miksi aikuiset kutsuvat omia ystäviään lasten synttäreille. Itsellänikin on lapsia mutta en omia kavereitani kutsu, ellei heillä ole sitten suht samanikäisiä lapsia.

Aikuiseksi seuraksi?

Vierailija
433/1454 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ketju tuli kuin tilauksesta, mietinkin juuri mikä olisi mahdollisimman ilmeinen tekosyy kieltäytyä ikävistä pikkujouluista.

Vierailija
434/1454 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi tuttu on yhdenlainen tuuliviiri. Töissä jo ottaa puheeksi, että tänään voitais tehdä jotain, että -katellaan- illemmalla, no eipä ikinä mitään kuulu enkä tosin enää jaksa odotellakaan.

Itse tein tuota, kun olin burnoutissa. Töissä ja puhelimessa jaksoin aina esittää virkeää ja suunnitella näkemisiä, mutta kotona en jaksanut edes ajatella ihmisten näkemistä ja saatoin vahingossa unohtaa koko jutun. Ei vaan riittänyt enää energia. Ymmärrän kyllä, että loukkasi toista osapuolta, mutta oma tilanne oli mikä oli.

Vierailija
435/1454 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri tänään kieltäydyin kutsusta eräille nelikymppisille näin:

”Tulisin kyllä muuten, mutta en halua.”

Vierailija
436/1454 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on synttärit heinäkuussa. Viime vuosien aikana, kun olen järjestänyt synttärit, on tullut monenmoista selitystä. Päättelin niiden perusteella sitten, ketkä ystävistä/kavereista oikeasti haluavat juhlistaa päivääni kanssani (sukulaisia ei juurikaan ole kuin kaukaisia, olen ainut lapsi, vanhemmat jo kuolleet, serkkujakin vain yksi) ja sitten viime kesänä kun täytin 40 vuotta kutsuin ja maksoin reissulle (lennot +majoitus sekä pe illan illallinen) nämä 4 ketkä 20 kutsutusta pääsi aiempina vuosina kotiini/ravintolaan/laivalle juhlimaan.

En kyllä ymmärrä mielensä pahoittajia, ketkä jäivät sinä kesänä ilman kutsua. Eiväthän he olisi päässeet osallistumaan kuitenkaan, kun esim. yhdellä aina se tietty viikko sovittu suvun mökille että ovat pelkästään oman perheen kesken, yksi ei saa lomaa koska vanhempi työntekijä valitsee ensin, yhden mies ei pärjää yksin lasten kanssa ja nyt oli vielä nuorimmainenkin vasta vuoden jne jne.

Vietimme viikonlopun Berliinissä! 

Miksi aikuiset ihmiset järjestävät synttäreitä? Tätä en ole koskaan ymmärtänyt. Olen sitten joutunut keksimään tekosyitä, miksi en pääse 30- tai 40-v. synttäreille. Pitäisikö sanoa rehellisesti että hei haloo, lapsena vietetään synttäreitä, mutta niiden aika on ohi kun on täytetty 18. Ennen vanhaan vietettiin 60-vuotispäiviä, se kun tarkoitti eläkkeelle siirtymistä samalla ja uuden elämänvaiheen alkamista. Sen ymmärrän hyvin, mutta että näitä muita pyöreitä?

No vaikka siksi, että se on hyvä tekosyy järjestää juhlat.

Vierailija
437/1454 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä kärsin voimakkaasta ahdistuneisuudesta ja ajoittain hankalista vatsavaivoista, joiden takia ei yleensä huvita lähteä juhliin.( Esim. vatsavaivat kun aiheuttavat mm. järjetöntä vatsan turpoamista, niin silloin ei pynttäydytä juhlatamineisiin, vaan oleskellaan säkin sisällä piilossa.) Vähän etäisemmille tuttaville riittää, kun kohteliaasti kieltäytyy, mutta lähemmät penäävät syitä miksi en tule. En halua avautua henkilökohtaiseen terveydentilaani liittyvistä asioista, se kun ei kuulu muille, ei edes perhepiirille, joten ennemmin lipsautan valkoisen valheen.

Monilla tuntuu olevan vaikea ymmärtää, että valkoiset valheet/tekosyyt ovat monesti hienotunteisuutta juuri toista ja itseään kohtaan. Itse esim. monesti haluan olla vain yksin ja rauhottua, enkä esim. lähteä kyläilemään. Mutta jos olen sanonut todellisen syyn, että kaipaisin lepoa ja olisin mieluiten nyt yksin niin tästä on loukkaannuttu. Ehkä ajatellaan, että on epäkunnioittavaa ilmoittaa, kuinka mieluummin viettää yksin aikaa kuin vaikka nimenomaisessa seurassa. Monesti sitten mieluummin kertoo valkoisen valheen, kuten aikainen herääminen seuraaavana päivänä, opiskelu tenttiin tms. Moni ei siis oikeasti halua kuulla oikeaa syytä, vaan syyn pitää olla riittävän hyvä.

Näimpä. Varsinkin, kun vetoaa esimerkiksi väsymykseen, aina sanotaan, että voithan piipahtaa vähän aikaa.

No en voi, koska se pelkkä ajatus ihmishälinästä, laittautumisesta ja kyytien miettimisestä ahdistaa.

Hienotunteisuutta valehdella? Ei selkäranka riitä sanomaan ei? 

Jos ihmiset loukkaantuu aidosta ja rehellisestä syystä, niin silloin kannattaa vaihtaa kavereita. Sukulaisia pitää nyt vain yrittää ymmärtää.

Vierailija
438/1454 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua tulla, ei kiinnosta.

Vierailija
439/1454 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuosia sitten eräs ns. kaveri ei voinut osallistua johonkin ( en enää muista mikä kekkeri oli kyseessä) siksi, että hänellä oli kylpyilta. Ei siis saunavuoro vaan ammekylpyilta.

Sama mimmi jätti minut kutsumatta aikoinaan 30-vuotisjuhliinsa. En tiedä miksi eivätkä muutkaan sitä tienneet. Jotkut kysyivät häneltä miksi ei kutsunut minua, niin oli vastannut että vanhemmat (!!!) olivat sitä mieltä ettei tarvitse kutsua jos ei halua. Toivon, että en enää saa häneltä joulukorttia itsenäisyyspäivän aikaan, kuten joka vuosi edelleenkin.

Vierailija
440/1454 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En juhli, olen kotona.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kuusi