HUONOIN tekosyy, minkä joku on esittänyt ettei pääse juhliin/tapahtumaan johon hänet on kutsuttu?
Kerro, mikä on huonoin ja läpinäkyvin kuulemasi selitys minkä juhliin kutsuttu on esittänyt syyksi, että on estynyt tulemasta juhliin tai tapahtumaan, johon hänet on kutsuttu.
Kommentit (1454)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on synttärit heinäkuussa. Viime vuosien aikana, kun olen järjestänyt synttärit, on tullut monenmoista selitystä. Päättelin niiden perusteella sitten, ketkä ystävistä/kavereista oikeasti haluavat juhlistaa päivääni kanssani (sukulaisia ei juurikaan ole kuin kaukaisia, olen ainut lapsi, vanhemmat jo kuolleet, serkkujakin vain yksi) ja sitten viime kesänä kun täytin 40 vuotta kutsuin ja maksoin reissulle (lennot +majoitus sekä pe illan illallinen) nämä 4 ketkä 20 kutsutusta pääsi aiempina vuosina kotiini/ravintolaan/laivalle juhlimaan.
En kyllä ymmärrä mielensä pahoittajia, ketkä jäivät sinä kesänä ilman kutsua. Eiväthän he olisi päässeet osallistumaan kuitenkaan, kun esim. yhdellä aina se tietty viikko sovittu suvun mökille että ovat pelkästään oman perheen kesken, yksi ei saa lomaa koska vanhempi työntekijä valitsee ensin, yhden mies ei pärjää yksin lasten kanssa ja nyt oli vielä nuorimmainenkin vasta vuoden jne jne.
Olenko minä ainoa, jonka mielestä noiden ystävien syyt ovat oikein hyviä syitä? Nehän eivät ole ihmisen yksin päätetävissä olevia asioita. Sukumökin viikkojako saattaa olla monen monen ihmisen kompromissi, jos ei saa lomaa niin sitä ihan oikeasti ei saa, OK tuo miehen huonoon lastenhoitokykyyn vetoaminen on vähän heikko syy, mutta yksivuotiasta lasta ei oikeasti ole kovin helppo jättää. Olet aika kylmä, jos tulkitset nuo tekosyiksi.
Onhan ne tekosyitä, jos sanotaan 10 vuotta putkeen että oon sillon aina mökillä mut jos pääsis ilmaiselle matkalle Berliiniin, niin yhtäkkiä viikonloppu olisikin vapaa.
Olis se Berliinin matka -viikonloppukin ollut mökkiviikonloppu, mutta kun se on mukavampaa kuin teidän juhlat, niin silloin mökki jää kakkoseksi. Ihan loogista toimintaa.
Puolison siskon häät olivat toukokuussa, heidän mummonsa ilmoitti, ettei pääse juhliin, koska hänellä on verikokeet heinäkuussa. 💕
Tätä olen ajatellut käyttää jatkossa myös itse. ;)
Eräs ei voinut osallistua kun oli kieli hampaiden välissä. En tänä päivänäkään ymmärrä että mitä sillä tarkoitettiin :D
Nyt saattaa joku tunnistaa, mutta olen käyttänyt tekosyynä sitä, että "sori, kiire, on pakasteita repussa", jos en ole jaksanut tai halunnut jäädä juttelemaan kaupungilla sattumalta tapaamani ihmisen kanssa :D
Vierailija kirjoitti:
Nyt saattaa joku tunnistaa, mutta olen käyttänyt tekosyynä sitä, että "sori, kiire, on pakasteita repussa", jos en ole jaksanut tai halunnut jäädä juttelemaan kaupungilla sattumalta tapaamani ihmisen kanssa :D
Oho sorry luin otsikon huolimattomasti, että huonoista tekosyistä yleisesti.
No, jos tapaamani ihminen olisi kutsunut minut kahville, niin kai tuo olisi huono tekosyy jättää menemättä :D
Vierailija kirjoitti:
Menisin mielelläni juhliin jos ovat päiväsaikaan eikä ole alkoholia kuvioissa (onnittelumalja ei tietenkään haittaa). Kun moni joka juo, jostain käsittämättömästä syystä häiriintyy siitä jos joku ei halua juoda. Illalla taas ei jaksa lähteä mihinkään, ehkä kesälomaa lukuun ottamatta.
Oli pakko lopettaa kaikki alkoholitarjoilu juhlissa, kun eräällä alkoi mennä pahasti överiksi. No sitten yllättäen pari miespuolista alkoi jättää juhlat aina väliin.
Ihan vaan muistuttaisin, että 5-10% ihmisistä kärsii erilaisista ahdistusoireista, joista monet liittyy sosiaalisiin tilanteisiin. Juhlat on monelle pahimpia.
Moni miettii, että olisi ihanaa tulla ja arvostaa kutsua, mutta juhlapäivänä ei sitten pystykään. Moni saattaa tässä tilanteessa toivoa, ettei kutsuja loukkaannu ja mahdollisuutta tulla vaikkapa rääppiäisiin ilman ihmispaljoutta.
Vierailija kirjoitti:
Serkku ei osallistunut häihini koska ei muka ollut varaa ostaa häälahjaa. Ensinnäkin lahjan ei olisi tarvinnut olla iso vaan pari kymppiä häämatka kassaan olisi riittänyt. Ja toiseksi, pitäishän lahja antaa vaikka ei tuliskaan juhliin! Työssäkäyvä nainen kyseessä.
Tämän. on. pakko. olla .provo.
-Tarvinnut
- Riittänyt
- Pitäishän.
Juokse nyt jo helevettiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on synttärit heinäkuussa. Viime vuosien aikana, kun olen järjestänyt synttärit, on tullut monenmoista selitystä. Päättelin niiden perusteella sitten, ketkä ystävistä/kavereista oikeasti haluavat juhlistaa päivääni kanssani (sukulaisia ei juurikaan ole kuin kaukaisia, olen ainut lapsi, vanhemmat jo kuolleet, serkkujakin vain yksi) ja sitten viime kesänä kun täytin 40 vuotta kutsuin ja maksoin reissulle (lennot +majoitus sekä pe illan illallinen) nämä 4 ketkä 20 kutsutusta pääsi aiempina vuosina kotiini/ravintolaan/laivalle juhlimaan.
En kyllä ymmärrä mielensä pahoittajia, ketkä jäivät sinä kesänä ilman kutsua. Eiväthän he olisi päässeet osallistumaan kuitenkaan, kun esim. yhdellä aina se tietty viikko sovittu suvun mökille että ovat pelkästään oman perheen kesken, yksi ei saa lomaa koska vanhempi työntekijä valitsee ensin, yhden mies ei pärjää yksin lasten kanssa ja nyt oli vielä nuorimmainenkin vasta vuoden jne jne.
Vietimme viikonlopun Berliinissä!
Miksi aikuiset ihmiset järjestävät synttäreitä? Tätä en ole koskaan ymmärtänyt. Olen sitten joutunut keksimään tekosyitä, miksi en pääse 30- tai 40-v. synttäreille. Pitäisikö sanoa rehellisesti että hei haloo, lapsena vietetään synttäreitä, mutta niiden aika on ohi kun on täytetty 18. Ennen vanhaan vietettiin 60-vuotispäiviä, se kun tarkoitti eläkkeelle siirtymistä samalla ja uuden elämänvaiheen alkamista. Sen ymmärrän hyvin, mutta että näitä muita pyöreitä?
Suomessa on niin tasaista.
Synttärit ovat pröystäilyä. Miksi ei saa juhlia synttäreitä ? Juhlat ovat ihania.
Kun katsoo näitä meidän häitä -ohjelmia, suomalaisten mielestä on ok mennä häihin farkut jalassa, tai naisella joku roisteläppä mekko, paita niin että kaverin tekemä tatuointi näkyy.
Juhla poikkeaa arjesta ja kyllä synttärit aina kotiolot voittaa.
Juhlikaa juhlia.
Kaverin polttaripäivä ilmoitettiin 5kk etukäteen. "En pääse kun meidän Jani-Petterin 1v. synttäreitä juhlitaan varmaan juuri sinä viikonloppuna". Mitä hemmetin väliä sille 1-VUOTIAALLE on, milloin hänen synttäreitään vietetään?! Niin nolo tekosyy että olisi kannattanut jättää sanomatta, tuolla vaan viesti että ei voi siis vähempää tämä ystävä kiinnostaa.
Miehen veli perheineen oli kutsuttu nimiäisiin. Kyseessä vain perhepiirin kahvittelu, ei siis isot juhlat. Hieman huvitti kuitenkin kun kahta päivää ennen ilmoittavat että ei pääse, pitää mennä talkoisiin toiselle paikkakunnalle. Joka sijaitsee noin 400 kilometrin päässä heiltä. Innokkaita talkoolaisia :D
Kaverin polttaripäivä ilmoitettiin 5kk etukäteen. "En pääse kun meidän Jani-Petterin 1v. synttäreitä juhlitaan varmaan juuri sinä viikonloppuna". Mitä hemmetin väliä sille 1-VUOTIAALLE on, milloin hänen synttäreitään vietetään?! Niin nolo tekosyy että olisi kannattanut jättää sanomatta, tuolla vaan viesti että ei voi siis vähempää tämä ystävä kiinnostaa.
Vierailija kirjoitti:
Ehkäpä sillä ei ole väliä sille 1-vuotiaalle, mutta muille sukulaisille voi olla. Ehkäpä se on se viikonloppu, jolloin isovanhemmat ja kummit todennäköisimmin pääsisivät tulemaan.
Eikä polttarit ole mikään erityisen tärkeä juhla. Häät kai ne tärkeämmät pitäisi olla.
Kaltaisesi ystävä ei kyllä häävi ole, kun dissaat toisten lasta pelkkien polttareiden takia, vaikka asiallisesti on ilmoitettu hyvissä ajoin kyseisen viikonlopun olevan huono ajankohta. Sinun tässä pitäisi hävetä enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Tuttavaperhe oli kutsuttu meidän lapsen syntymäpäiville. Saman päivän aamuna perheen äiti ilmoitti, että heille on nyt vatsatauti iskenyt, eivätkä valitettavasti pääse juhlimaan. No ok, pikaisia paranemisia sinne sitten.
Seuraavana päivänä yllätyin, kun saman perheen isä tuli meille hakemaan mieheltäni tavaraa x ihan hyväkuntoisena, eikä maininnut mitään vatsataudista. Kysyin huolestuneena perheen vointia ja hän hieman kummeksuen vastasi, että öö hyvin heillä voidaan. Ei tainu olla vatsatautia, vaan eihuvitatautia. Otettiin vinkistä vaari, eikä kutsuttu heitä enää.
Mistä tiedät mikä kriisi perheessä on ollut aamulla meneillään? Hirvittävä riita vanhempien välillä eikä kykyä juhlimiseen? Surullisia uutisia kenties jostain sukulaisesta tms. ? Olisitko mieluummin halunnut äidin avautuvan oikeasta syystä (joka ei itse asiassa kuulu sinulle lainkaan), vaan säilyttävän kasvonsa mahatautiin vedoten. Jos tilanne olisi toistunut, olisin itsekin ottanut etäisyyttä. Mutta turha tuomita yhdestä kerrasta, kun et voi tietää totuutta.
Ei me ole koskaan mitä syitä sanottu. Jos on ollut, on sitten sanottu. Mutta jos ei huvita mennä, on sanottu vain, että ei tulla ja sillä selvä. Serkkuni kyllä pitää perheen vatsatautia tekosyynä, eli minä olin ainoa, joka ei sairastunut, mutta en halunnut jättää perhettä. Hei, lapset olivat 5 ja 3 ja mieskin vatsataudissa ja olivat ihan oikeasti. En lähtenyt 600 km päähän häihin. Mulla oli jo valmiina varta vasten hankittu mekkokin, olisin halunnut mennä, koska pääsin tosi vähän mihinkään ja alunperinkin ajatus oli, että minä vain menen ja lapset jäävät kotiin miehen kanssa. Yötäkin olisin saanut olla veljeni luona. Meilläkin miehen sukulaiset vain sanovat etteivät tule. Mun veli aina kyselee, miksei vaikkapa miehen sisko tullut. Daa, sitä ei huvittanut. Se tuntuu veljelle olevan kova paikka. Mulle se on ihan sama, kiva jos tulee, jos jää tulematta, se on ok. Miehellä on useita sisaruksia ja yksi ei erikoisemmin välitä juhlista. Ei tullut edes häihimme. Ei se minua haitannut. Heillä on iso suku myös miehen puolella ja juhlia on jatkuvasti, ymmärrän, ettei aina jaksa.
Minä pidin isot ja kalliit tuparit, ekat ja vikat juhlani, kun ostin omakotitalon ihan yksin. Tein hienot kutsut ja infosin, että on kerran elämässä bileet, ei saa tuoda lahjaa, on ruokaa ja juomaa, samalla juhlitaan ystävyyttä ja elämää. Kutsun läheti 4 kk etukäteen ja oli vp.
Hyvin tuli ystäviä paikalle. Ne jotka eivät tulleet, ilmoittivat jotain, vasta vp:n mentyä. Osan kutsuin, koska olivat pyrkineet ystäväpiiriini. No, en ole ollut tekemisissä tulemattomien kanssa sen koommin. Tai osan olen, mutta eivät kuulu enää ydinporukkaan ystävissäni. Kai jokaisella on oikeus määritellä, haluaako olla tekemisissä kanssani ja miten paljon. Ja minulla samoin.
Olin ostanut ruoat ja muuta vp:n mukaan. Perukaa reilusti ajoissa, koska yksi pää maksaa 20-30 €! Perumiset ei muuten haittaa.
Vierailija kirjoitti:
Serkku ei osallistunut häihini koska ei muka ollut varaa ostaa häälahjaa. Ensinnäkin lahjan ei olisi tarvinnut olla iso vaan pari kymppiä häämatka kassaan olisi riittänyt. Ja toiseksi, pitäishän lahja antaa vaikka ei tuliskaan juhliin! Työssäkäyvä nainen kyseessä.
Lahjaa ei tarvitse antaa milloinkaan. :)
Kaikkein hupaisampia ovat ihmiset jotka puolustelevat näitä tekosyyn kertojia. Ikään kuin käryttäminen olisi jotenkin vääryys tai siitä ei saisi puhua, niin joku alkaa ladella ylimielisesti miksi henkilö X:n on pestävä pyykkiä juuri tänään.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sen kiitos mutta ein pitää riittää, noloa alkaa tentata jotain syytä.
Miehen siskot järkkää aina jotain kekkereitä, sitten olivat muutaman vuoden jälkeen naama nyrpyllä kun veljensä ei kutsu heitä koskaan mihinkään istujaisiin. En sitten ajatellut etukäteen yhtään kun vastasin tähän syytökseen ettei meillä ole ollut koko aikana mitään juhlia kun meistä ei kumpikaan välitä sellaisista tippaakaan...:)
Samaiseta syystä ollaan avoparikin vielä 20v yhdessäolon jälkeen, ei ole tarvetta järjestää. Pitäisi kuulemma, suku odottaa :)
Mitä?! Ei avioliiton solmiminen kyllä vaadi minkäänlaisia juhlia jos ei halua. Millä vuosisadalla oikein elät?
Minäpä suomennan:
Tyyppi on alunperin tiennyt, ettei osallistu eikä näin ollen valmistaudu mitenkään. Ei osta lahjaa eikä etsi jotain säällistä päällepuettavaa. Kaikilla ei ole, jos on vaikka tullut pläskiä talven aikana.