Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapsettoman naisen "äitiys" ja siitä paasaaminen

Vierailija
31.05.2017 |

Nyt taitaa olla uusi muotijuttu tämä lapsettomien naisten "toisenlainen äitiys". Kiinnitin asiaan huomiota äitienpäivänä, kun lapsettomat kaverini jakoivat äitienpäiväntoivotuksia myös niille "jotka toteuttava äitiyttä vaikka eivät ole biologisia äitejä". Ymmärrän tämän hyvin esim. adoptioäidin kohdalla joka on kyllä ihka oikea äiti, mutta nyt tästä "toisenlaisesta äityiden toteuttamisesta" puhuvat ihan sinkkunaiset, jotka ovat töissä hoito- ja kasvatusalalla. Mistä tämä ilmiö johtuu? Nämä naiset jakavat sitten seuraavana viikonloppuina kuten yleensäkin kuvia omasta vapaasta elämästään, johon ei lapset kuulu millään lailla.

Olen itse ollut vuosia töissä niin lastensuojelussa, päiväkodeissa jne, mutta en kyllä kokenut mitään samanlaista kuin tämä biologisen lapsen äitiys noissa työpakoissani. Raskausaika, synnytys, vauva- aika, elämä lapsen kanssa, no sitä ei vain voi verrata siihen että on työnsä tai vapaaehtoisesti tekemisissä jonkun toisen ihmisen lapsen kanssa. Vaikka lapsi kävisi jollain naapurin tädillä syömässä päivittäin, ei tämä tee ko. ihmisestä äitiä. Äitejä on vain yksi.Täti voi olla muulla tavalla tärkeä, mutta typerää äiti- sanan käyttä siinä yhteydessä.

Mielenkiintoista on myös nähdä, koskeeko sama myös isyyttä kun isänpäivä lähenee. Eihän noita päiviä ole kuin 2 kertaa vuodessa. Täytyykö äitiyskin nykyään jakaa naapurin lapsettoman sinkun kanssa?

Kommentit (145)

Vierailija
141/145 |
02.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on oikeaati sinut lapsettomuutensa kanssa, miksi pitää lainata ne sisaruksen lapset? En tajua tätä.

Some täyttyy äitienpäivänä aina näistä "tunnen itseni äidiksi" -päivityksistä ja nyyhkysaarnoista siitä, että äitien pitää tuntea pisto sydämessään myös äitienpäivänä, koska "kaikki eivät äidilsi pääse vaikka haluaisivat". Naistenlehdissä on aina Satu Taiveahon vaikea taival äidiksi... ja sitä ennen 15 vuotta lapsettomuusmärinää.

Itse olin vela nelikymppiseksi. Sitten hankin esikoiseni. Se herätti käsittämättömän reaktion lähipiirini samanikäisissä naisissa. Kolme alkoi päivittää someen koko ajan juttuja sisarusten lapsista ja jakeli uupumatta käsityksiään ja neuvojaan lastenkasvatuksesta. Kaksi lakkasi tervehtimästä. Yksi saarnasi aina nöhdessänne miten ei hän ainakaan enää tässä iässä lapsia ikinä hankkisi.

Minut tipautettiin pois sählyjoukkueen meiliri gistä koska "enhän minä äitinä voi ehtiä pelaamaan kerran viikossa" ja sulkapallopelikaverini hankki toisen pelikaverin edes kysymättä minulta.

Vierailija
142/145 |
02.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heh, minua ei kyllä kiinnosta olla minkäänlainen äiti.  Aloitus kuulostaa sitä paitsi keksityltä, en ole havainnoinut mitään tällaista omassa lähipiirissäni.

-vela

Minä tunnen mooonta.

Naisia jotka ei ole halunneet/saaneet lapsia ja jotka viimeistään vaihdevuosissa keksivät alkaa toteuttaa sitä äitiyttään sukulaislapsissa. Karita Mattila esim.

Paheksuuko oikea äiti sitä? Luulisi arvostavan, sivistynyt ja rikas nainen tuo Karita Mattila. Lapsille ei ainakaan luulisi olevan haittaa.

No ehkä Karita Mattilakaan ei sitten paheksu, jos joku muuttaa hänen taloonsa ja alkaa toteuttaa vaurautta.

Asia selvä. Ajattelet siis omistavasi lapsesi samalla lailla kun ihminen omistaa talonsa. Säälin lapsiasi.

En ajattele. Ajattelem että ihmisen elämässä on rajat. Sellaiset joita ei nyt vaan joku voi talloa halutessaan.

Mistä tuo Marita Kattila-vastaisuus johtuu? Omien googlailujeni perusteella ihminen on esimerkki onnellisesta velasta, joka ei todellakaan haikaile äitiyden perään?

Esim tämä: http://www.iltalehti.fi/viihde/2016040621373970_vi.shtml

Hän oli esimerkki ihmisestä joka lapsista kysyttäessä selittää että ei tarvitse omia lapsia, kun on veljen lapset.

Omat siskoni selittävät samaa. Eivätkä kysy minulta ollenkaan sopiiko minulle että lapseni sosialisoidaan tuolla lailla. Tai loukkaako minua että minun äitiyteni rinnastetaan siihen että kerran kuussa tai kahdessa sotkemassa asunto ja syöttämässä lapset sokerihumalaan.

Se, että ihminen sanoo, ettei tarvitse omia lapsia, koska on läheinen sisarustensa lasten kanssa, ei kyllä mitenkään automaattisesti tarkoita sitä, että luulisi olevansa sisarustensa lasten äiti tai edes haluaisi olla sellainen. Eikä se tarkoita, että "toteuttaisi äitiyttään" niiden lasten kautta. Minä olen vela ja voisin ihan hyvin sanoa noin ja tarkoittaisin sillä juuri sitä mitä sanonkin. Eli että en tarvitse omia lapsia, en siis tarvitse äitiyttä mihinkään, koska saan olla sisarusteni lasten kanssa tekemisissä niin paljon kuin ylipäätään haluan olla lasten kanssa tekemisissä. Mulle siihen riittää tosiaan lähinnä se, että näen heitä kerran kuussa tai kahdessa ja "saan syöttää heidät silloin sokerihumalaan", eli ostaa heille karkkia.

Tajuan oikein hyvin, että äitiys on paljon enemmän kuin se, mutta minä en äitiyttä kaipaa tai tarvitse. Jos haluan viettää aikaa keskenkasvuisten ihmisten kanssa, saan tehdä sitä sisarusteni lasten kanssa ihan tarpeeksi. Itseasiassa sisareni usein toivoo, että olisin hänen lastensa kanssa enemmänkin kuin mitä jaksan olla.

Onko Karita Mattila jossain ihan oikeasti verrannut itseään veljensä lasten äitiin tai sanonut toteuttavansa omaa äitiyttä olemalla veljen lasten kanssa? Vai onko hän vain sanonut, ettei tarvitse omia lapsia, koska saa tarpeeksi lapsikontakteja veljensä lapsista? Nuo on kaksi täysin eri asiaa.

Raja menee siinä että juhlii äitienpäivää "koska tuntre itsensä äidiksi" tai jos sanoo "toteuttavansa äitiyttä" jonkun toisen lapsilla.

Silloin on kyllä jo höiriintynyt.

Juhliiko Karita Mattila siis äitienpäivää, koska "tuntee itsensä äidiksi"? Onko hän sanonut toteuttavansa äitiyttä veljensä lapsilla?

Minusta olisi oikeasti nyt kiva saada edes jotain konkreettista noiden Karita Mattilasta esitettyjen syytösten perusteeksi. Onhan tuo kuitenkin sen verran vakava syytös, että pitää sille oikeat todisteetkin löytyä. Se ei riitä, että Mattila on kertonut viihtyvänsä sukulaislastensa kanssa. Ei sellainen mitään äitiyden tavoittelua ole vaan ihan normaali tunne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/145 |
02.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heh, minua ei kyllä kiinnosta olla minkäänlainen äiti.  Aloitus kuulostaa sitä paitsi keksityltä, en ole havainnoinut mitään tällaista omassa lähipiirissäni.

-vela

Minä tunnen mooonta.

Naisia jotka ei ole halunneet/saaneet lapsia ja jotka viimeistään vaihdevuosissa keksivät alkaa toteuttaa sitä äitiyttään sukulaislapsissa. Karita Mattila esim.

Paheksuuko oikea äiti sitä? Luulisi arvostavan, sivistynyt ja rikas nainen tuo Karita Mattila. Lapsille ei ainakaan luulisi olevan haittaa.

No ehkä Karita Mattilakaan ei sitten paheksu, jos joku muuttaa hänen taloonsa ja alkaa toteuttaa vaurautta.

Asia selvä. Ajattelet siis omistavasi lapsesi samalla lailla kun ihminen omistaa talonsa. Säälin lapsiasi.

En ajattele. Ajattelem että ihmisen elämässä on rajat. Sellaiset joita ei nyt vaan joku voi talloa halutessaan.

Mistä tuo Marita Kattila-vastaisuus johtuu? Omien googlailujeni perusteella ihminen on esimerkki onnellisesta velasta, joka ei todellakaan haikaile äitiyden perään?

Esim tämä: http://www.iltalehti.fi/viihde/2016040621373970_vi.shtml

Hän oli esimerkki ihmisestä joka lapsista kysyttäessä selittää että ei tarvitse omia lapsia, kun on veljen lapset.

Omat siskoni selittävät samaa. Eivätkä kysy minulta ollenkaan sopiiko minulle että lapseni sosialisoidaan tuolla lailla. Tai loukkaako minua että minun äitiyteni rinnastetaan siihen että kerran kuussa tai kahdessa sotkemassa asunto ja syöttämässä lapset sokerihumalaan.

Se, että ihminen sanoo, ettei tarvitse omia lapsia, koska on läheinen sisarustensa lasten kanssa, ei kyllä mitenkään automaattisesti tarkoita sitä, että luulisi olevansa sisarustensa lasten äiti tai edes haluaisi olla sellainen. Eikä se tarkoita, että "toteuttaisi äitiyttään" niiden lasten kautta. Minä olen vela ja voisin ihan hyvin sanoa noin ja tarkoittaisin sillä juuri sitä mitä sanonkin. Eli että en tarvitse omia lapsia, en siis tarvitse äitiyttä mihinkään, koska saan olla sisarusteni lasten kanssa tekemisissä niin paljon kuin ylipäätään haluan olla lasten kanssa tekemisissä. Mulle siihen riittää tosiaan lähinnä se, että näen heitä kerran kuussa tai kahdessa ja "saan syöttää heidät silloin sokerihumalaan", eli ostaa heille karkkia.

Tajuan oikein hyvin, että äitiys on paljon enemmän kuin se, mutta minä en äitiyttä kaipaa tai tarvitse. Jos haluan viettää aikaa keskenkasvuisten ihmisten kanssa, saan tehdä sitä sisarusteni lasten kanssa ihan tarpeeksi. Itseasiassa sisareni usein toivoo, että olisin hänen lastensa kanssa enemmänkin kuin mitä jaksan olla.

Onko Karita Mattila jossain ihan oikeasti verrannut itseään veljensä lasten äitiin tai sanonut toteuttavansa omaa äitiyttä olemalla veljen lasten kanssa? Vai onko hän vain sanonut, ettei tarvitse omia lapsia, koska saa tarpeeksi lapsikontakteja veljensä lapsista? Nuo on kaksi täysin eri asiaa.

Raja menee siinä että juhlii äitienpäivää "koska tuntre itsensä äidiksi" tai jos sanoo "toteuttavansa äitiyttä" jonkun toisen lapsilla.

Silloin on kyllä jo höiriintynyt.

Juhliiko Karita Mattila siis äitienpäivää, koska "tuntee itsensä äidiksi"? Onko hän sanonut toteuttavansa äitiyttä veljensä lapsilla?

Minusta olisi oikeasti nyt kiva saada edes jotain konkreettista noiden Karita Mattilasta esitettyjen syytösten perusteeksi. Onhan tuo kuitenkin sen verran vakava syytös, että pitää sille oikeat todisteetkin löytyä. Se ei riitä, että Mattila on kertonut viihtyvänsä sukulaislastensa kanssa. Ei sellainen mitään äitiyden tavoittelua ole vaan ihan normaali tunne.

Vierailija
144/145 |
02.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenköhän kauan tämä trollikeskustelu jaksaa kiinnostaa? Itse olen äiti isosta eteläsuomalaisesta kaupungista, ystäviä (lapsettomia ja lapsellisia) on vaikka millä mitalla ja sisaruksiakin löytyy liuta, enkä ole KOSKAAN kuullut koko jutusta :D

Ihan oikeasti, hyppisin ilosta jos vela siskoni jaksaisi olla lasteni kanssa useammin, koska itse olen niin perhekeskeinen ja toivoisin että lapsilla olisi muitakin läheisiä aikuisia kuin minä ja mieheni.

Vierailija
145/145 |
02.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitenköhän kauan tämä trollikeskustelu jaksaa kiinnostaa? Itse olen äiti isosta eteläsuomalaisesta kaupungista, ystäviä (lapsettomia ja lapsellisia) on vaikka millä mitalla ja sisaruksiakin löytyy liuta, enkä ole KOSKAAN kuullut koko jutusta :D

Ihan oikeasti, hyppisin ilosta jos vela siskoni jaksaisi olla lasteni kanssa useammin, koska itse olen niin perhekeskeinen ja toivoisin että lapsilla olisi muitakin läheisiä aikuisia kuin minä ja mieheni.

Itse arvelin jo eilen, että tää lanka on houkutellut lasu-äitejä, sillä ainut missä minä olen kuullut tällaista retoriikkaa käytettävän on biologisten äitien taholta huostaanotettuja ja perhesijoitettuja lapsia kohtaan. Ei ole enää muuta kuin se "omistussuhde" lapseen, ja sitä ajatusta hellitään omassa mielessä ja myrkytytään niitä huolenpitäjiä kohtaan, vaikka itsellä ei ole lapselle antaa sitä, mitä terveillä aikuisilla on.