Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapsettoman naisen "äitiys" ja siitä paasaaminen

Vierailija
31.05.2017 |

Nyt taitaa olla uusi muotijuttu tämä lapsettomien naisten "toisenlainen äitiys". Kiinnitin asiaan huomiota äitienpäivänä, kun lapsettomat kaverini jakoivat äitienpäiväntoivotuksia myös niille "jotka toteuttava äitiyttä vaikka eivät ole biologisia äitejä". Ymmärrän tämän hyvin esim. adoptioäidin kohdalla joka on kyllä ihka oikea äiti, mutta nyt tästä "toisenlaisesta äityiden toteuttamisesta" puhuvat ihan sinkkunaiset, jotka ovat töissä hoito- ja kasvatusalalla. Mistä tämä ilmiö johtuu? Nämä naiset jakavat sitten seuraavana viikonloppuina kuten yleensäkin kuvia omasta vapaasta elämästään, johon ei lapset kuulu millään lailla.

Olen itse ollut vuosia töissä niin lastensuojelussa, päiväkodeissa jne, mutta en kyllä kokenut mitään samanlaista kuin tämä biologisen lapsen äitiys noissa työpakoissani. Raskausaika, synnytys, vauva- aika, elämä lapsen kanssa, no sitä ei vain voi verrata siihen että on työnsä tai vapaaehtoisesti tekemisissä jonkun toisen ihmisen lapsen kanssa. Vaikka lapsi kävisi jollain naapurin tädillä syömässä päivittäin, ei tämä tee ko. ihmisestä äitiä. Äitejä on vain yksi.Täti voi olla muulla tavalla tärkeä, mutta typerää äiti- sanan käyttä siinä yhteydessä.

Mielenkiintoista on myös nähdä, koskeeko sama myös isyyttä kun isänpäivä lähenee. Eihän noita päiviä ole kuin 2 kertaa vuodessa. Täytyykö äitiyskin nykyään jakaa naapurin lapsettoman sinkun kanssa?

Kommentit (145)

Vierailija
61/145 |
01.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä väliä jos joku "ei-oikeasti-äiti" haluaa myös viettää äitienpäivää? Miten se on sulta pois. Koetko äitiytesi olevan jotenkin uhattuna tai vähempiarvoinen, kun ei-äidit juhlivat?

Se on ÄITIEN päivä. Yksi päivä vuodessa. Ei ne äiditkään tunge viettämään lapsettomien lauantaita...

Millä tavalla vaikka lapseton äitipuoli on vähemmän äiti kuin synnyttänyt äiti? Mitä hän tekee vähemmän lapsenhoidossa ja kasvatuksessa kuin äiti? Koetko äitiytesi olevan uhattuna?

En koe. Ihmettelen vaan että miksi just se äitienpäivä halutaan sosialisoida.

Kun se on vaan yksi päivä. Miksei voi itselleen ottaa jotakin niistä 364 muusta.

Ja näen kyllä aste-eron siinä että äitipuoli viettää äitienpäivää ja esim minun lapseton siskoni, jolla ei siis lapsia omassa arjessaan ollenkaan, mutta joka haluaa siivun näistä minun lapsistani äitienpäivänä. Väitän vaan että siinä on iso ero olla äiti kuin täti.

"Haluaa siivun" :D Oot siis tehnyt lapset vain itseäsi varten sua palvomaan.

En ole. Olen ihan tavallinen äiti joka raataa perheensä eteen.

Se että joku rupeaa "toteuttamaan äitiyttä" tarkoittaa vaan käytännössä sitä, että hän nyysii siinä sitten jonkun toisen lapset... kyllä pikkuisen tökkii.

Vierailija
62/145 |
01.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh, minua ei kyllä kiinnosta olla minkäänlainen äiti.  Aloitus kuulostaa sitä paitsi keksityltä, en ole havainnoinut mitään tällaista omassa lähipiirissäni.

-vela

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/145 |
01.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heh, minua ei kyllä kiinnosta olla minkäänlainen äiti.  Aloitus kuulostaa sitä paitsi keksityltä, en ole havainnoinut mitään tällaista omassa lähipiirissäni.

-vela

Minä tunnen mooonta.

Naisia jotka ei ole halunneet/saaneet lapsia ja jotka viimeistään vaihdevuosissa keksivät alkaa toteuttaa sitä äitiyttään sukulaislapsissa. Karita Mattila esim.

Vierailija
64/145 |
01.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-vela

Minä tunnen mooonta.

Naisia jotka ei ole halunneet/saaneet lapsia ja jotka viimeistään vaihdevuosissa keksivät alkaa toteuttaa sitä äitiyttään sukulaislapsissa. Karita Mattila esim.

Paheksuuko oikea äiti sitä? Luulisi arvostavan, sivistynyt ja rikas nainen tuo Karita Mattila. Lapsille ei ainakaan luulisi olevan haittaa.

Vierailija
65/145 |
01.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta äitipäivä nyt muutenkin on sellaista ylistämällä alistamista, että ällöttää. 

Sementoi naisten liiallista valtaa kodin piirissä, mutta samalla estää etenemisen julkisella areenalla.

Vierailija
66/145 |
01.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-vela

Minä tunnen mooonta.

Paheksuuko oikea äiti sitä? Luulisi arvostavan, sivistynyt ja rikas nainen tuo Karita Mattila. Lapsille ei ainakaan luulisi olevan haittaa.

No ehkä Karita Mattilakaan ei sitten paheksu, jos joku muuttaa hänen taloonsa ja alkaa toteuttaa vaurautta.

Vierailija
67/145 |
01.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis onko tämä aloitus joku trollilauman aloittama ja peukuttama? Aikuiset naiset on kateellisia kuin pikkulapset  bestiksen "varastamisesta". Siis ihmiset, jotka uhraavat aikaansa meidän kaikkien lasten kasvattamiseen ja hyvinvointiin. Onko teillä kaikki ihan hyvin? Nuoria äitejä kenties, ei muuta elämäntehtävää kun se äitiys? Voin kertoa, että teillä on tulossa rankka retki lastenne kanssa, koska teidän lapsenne ei ole teidän lapsianne. Joku ne vie, elämä viimeistään. Säälin tulevia miniöitä ja vävyjä,  kauhuanoppi-alert...

Vierailija
68/145 |
01.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme keskustelu. En lapsettomana ymmärrä yhtään.  

Vierailija
69/145 |
01.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin autottomana taidan alkaa toteuttaa autollisuutta pöllimällä naapurin Audin.

Vierailija
70/145 |
01.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lastentarhanopettaja ja itse lapseton. Tykkään lapsista ja tykkään työstäni, mutta en missään nimessä koe olevani millään tavalla äitiin verrannollinen hoitolapsille. En edes haluaisi olla. En tiedä miten voisin samalla olla jonkinlainen varaäiti ja säilyttää silti ammatillisuuden työssäni.

Kokisin erittäin kiusallisena, jos joku toivottaisi minulle hyvää äitienpäivää sanoen, että toteutan äitiyttä työssäni. Luojan kiitos ei ole tarvinnut moiseen edes törmätä. En kyllä muista kohdanneeni ketään kollegaakaan, joka olisi tuolla tavalla ajatellut. Vanhemmilla on lapsille erityinen merkitys ja niin pitääkin olla. Jos päiväkoti on parempi paikka kuin olla kotona vanhempien kanssa, on syytä olla huolissaan. Tätä meillä ainakin koulutuksissa jne korostetaan.

Vierailija
71/145 |
01.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-vela

Minä tunnen mooonta.

No ehkä Karita Mattilakaan ei sitten paheksu, jos joku muuttaa hänen taloonsa ja alkaa toteuttaa vaurautta.

Asia selvä. Ajattelet siis omistavasi lapsesi samalla lailla kun ihminen omistaa talonsa. Säälin lapsiasi.

Vierailija
72/145 |
01.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-vela

Minä tunnen mooonta.

Asia selvä. Ajattelet siis omistavasi lapsesi samalla lailla kun ihminen omistaa talonsa. Säälin lapsiasi.

En ajattele. Ajattelem että ihmisen elämässä on rajat. Sellaiset joita ei nyt vaan joku voi talloa halutessaan.

Vierailija
73/145 |
01.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vein äitienpäivänä kukan "äitipuolelleni". Omalle äidilleni en tuosta kertonut. Molemmat ovat tärkeitä ihmisiä minulle ja molemmilta olen saanut paljon, oma äitin on vaan aika vaikea luonteeltaan ja olen kokenut että äitipuoli on enemmän vahvistanut mun itsetuntoa ja hyväksynyt minut sellaisena kuin olen. Ajattelen häntä mun toisena äitinä ja hän minua tyttärenään.

Vierailija
74/145 |
01.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä voisin kuvitella, että mun lapseton siskoni selittäisi tuota vaikka lapset ei ole olleet hänellä hoidossa päivääkään. Siis en ole facebookissa, joten ihan mahdollista. En tiedä millainen tausta-ajatus noissa on, mutta siskoni on tyyppiä ostan itselleni ruusun äitienpäivänä vaikka en olisi lasten kanssa tekemisissä, ihan vaan sen takia että olisi omasta mielestään parempi ja rakastavampi äiti kuin minä. Mikä ei ole totta, rakastan lapsiani enemmän kuin mitään muuta.

Siis meidän esikoinenhan olisi pitänyt antaa hänelle ja silloiselle poikaystävälleen reissuun mukaan vielä imetyksellä ollessaan, kun "ethän sinä voi omia sitä, kyllä minunkin pitää saada tehdä sen kanssa yksin juttuja"'.

Samoin olisi pitänyt saada antaa hänen ostaa pinnasänkyä ym, kun kyllä hänenkin pitää saada nauttia vauvan odotuksesta.. Kaikki kasvatus- ja hoitoasiat toki olisi ollut hyvä keskustella juuri hänen kanssaan. Lapsen olisi vauvana pitänyt vierastuksesta huolimatta istua juuri hänen sylissään, koska hänellä ei ole muita läheisiä lapsia, emmehän voi vain itkun vuoksi tätä riistää häneltä. Olisi pitänyt antaa sylivauvana yökyläänkin, jotta hän saa kokea miltä tuntuu nukkua vauva vieressä.

Sitten kun tajusin, että lapseni on hänen ajatuksien mukaan hänelle tavallaan lahjaksi tehty hoivavietin suorituskohde, päätin tavata reilusti harvemmin.

En tiedä onko ap:n mainitsemat tällaisia, mutta näiden "äitiyden varastajien" (voi muuten olla ihan mummokin, että varmaan enemmänkin luonne- ja mielenterveyskysymyskin) ärsytyksen ymmärtää vain todella sellaisen kohdannut.

Vierailija
75/145 |
01.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-vela

Minä tunnen mooonta.

En ajattele. Ajattelem että ihmisen elämässä on rajat. Sellaiset joita ei nyt vaan joku voi talloa halutessaan.

Mistä tuo Marita Kattila-vastaisuus johtuu? Omien googlailujeni perusteella ihminen on esimerkki onnellisesta velasta, joka ei todellakaan haikaile äitiyden perään?

Esim tämä: http://www.iltalehti.fi/viihde/2016040621373970_vi.shtml

Vierailija
76/145 |
01.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-vela

Minä tunnen mooonta.

Mistä tuo Marita Kattila-vastaisuus johtuu? Omien googlailujeni perusteella ihminen on esimerkki onnellisesta velasta, joka ei todellakaan haikaile äitiyden perään?

Hän oli esimerkki ihmisestä joka lapsista kysyttäessä selittää että ei tarvitse omia lapsia, kun on veljen lapset.

Omat siskoni selittävät samaa. Eivätkä kysy minulta ollenkaan sopiiko minulle että lapseni sosialisoidaan tuolla lailla. Tai loukkaako minua että minun äitiyteni rinnastetaan siihen että kerran kuussa tai kahdessa sotkemassa asunto ja syöttämässä lapset sokerihumalaan.

Vierailija
77/145 |
01.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä voisin kuvitella, että mun lapseton siskoni selittäisi tuota vaikka lapset ei ole olleet hänellä hoidossa päivääkään. Siis en ole facebookissa, joten ihan mahdollista. En tiedä millainen tausta-ajatus noissa on, mutta siskoni on tyyppiä ostan itselleni ruusun äitienpäivänä vaikka en olisi lasten kanssa tekemisissä, ihan vaan sen takia että olisi omasta mielestään parempi ja rakastavampi äiti kuin minä. Mikä ei ole totta, rakastan lapsiani enemmän kuin mitään muuta.

Siis meidän esikoinenhan olisi pitänyt antaa hänelle ja silloiselle poikaystävälleen reissuun mukaan vielä imetyksellä ollessaan, kun "ethän sinä voi omia sitä, kyllä minunkin pitää saada tehdä sen kanssa yksin juttuja"'.

Samoin olisi pitänyt saada antaa hänen ostaa pinnasänkyä ym, kun kyllä hänenkin pitää saada nauttia vauvan odotuksesta.. Kaikki kasvatus- ja hoitoasiat toki olisi ollut hyvä keskustella juuri hänen kanssaan. Lapsen olisi vauvana pitänyt vierastuksesta huolimatta istua juuri hänen sylissään, koska hänellä ei ole muita läheisiä lapsia, emmehän voi vain itkun vuoksi tätä riistää häneltä. Olisi pitänyt antaa sylivauvana yökyläänkin, jotta hän saa kokea miltä tuntuu nukkua vauva vieressä.

Sitten kun tajusin, että lapseni on hänen ajatuksien mukaan hänelle tavallaan lahjaksi tehty hoivavietin suorituskohde, päätin tavata reilusti harvemmin.

En tiedä onko ap:n mainitsemat tällaisia, mutta näiden "äitiyden varastajien" (voi muuten olla ihan mummokin, että varmaan enemmänkin luonne- ja mielenterveyskysymyskin) ärsytyksen ymmärtää vain todella sellaisen kohdannut.

Tismalleen näin on minullakin lapsettoman siskoni kanssa. Todella epämiellyttävää.

Vierailija
78/145 |
01.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-vela

Minä tunnen mooonta.

Hän oli esimerkki ihmisestä joka lapsista kysyttäessä selittää että ei tarvitse omia lapsia, kun on veljen lapset.

Omat siskoni selittävät samaa. Eivätkä kysy minulta ollenkaan sopiiko minulle että lapseni sosialisoidaan tuolla lailla. Tai loukkaako minua että minun äitiyteni rinnastetaan siihen että kerran kuussa tai kahdessa sotkemassa asunto ja syöttämässä lapset sokerihumalaan.

Närkästytköhän nyt vähän turhasta? Olisit iloinen, että lapsiasi arvostetaan ja heistä pidetään. Sen sijaan ajattelet vain minäminäminä. Ja minun äitiyteni (sädekehä).

Vierailija
79/145 |
01.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-vela

Minä tunnen mooonta.

Närkästytköhän nyt vähän turhasta? Olisit iloinen, että lapsiasi arvostetaan ja heistä pidetään. Sen sijaan ajattelet vain minäminäminä. Ja minun äitiyteni (sädekehä).

En närkästy turhasta.

Tässä on kyse perheen ja ihmisen rajoista. Ei tänne voi vaan tulla joku leikkimään äitiä.

Sitäpaitsi ei siinä lapsia arvosteta tai heistä pidetä - vaan tungetaan tyydyttämään omia tarpeita.

Vierailija
80/145 |
01.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, ei ole kyseessä mikään oikea ilmiö, korkeintaan yksittäinen mielipide, jos sitäkään. Mutta kivasti on tullut esille, miten paljon parempina ihmisinä osa äideistä itseään pitää. Oikein mystiikkaa ja magiaa :D