Miten ilmaista hääkutsussa etteivät lapset ole tervetulleita?
Päätimme mieheni kanssa, ettemme halua pieniä lapsia häihimme, ja päätimme ikärajaksi 16. Miten ilmaista tämä kauniisti hääkutsussa? En halua loukata miehen sukua, ja ovat todella perhekeskeisiä. Minun suvussa ei alle 16-vuotiaita ole tällä hetkellä.
Kommentit (401)
Häät ovat aivan turhia juhlia, joilla kerätään rahaa niihin kuluihin, joita häät aiheuttavat tai ainakin häämatkaan tms. Jos on rikas, voi pitää häät kaukomailla kaukana suvusta ja jos on köyhä, miksi hitossa pitää viimeiset tonnit käyttää häihin. Sukulaisillekin nuo ovat pakkopullaa. Olen jo nyt varaamassa matkaa, jotta vältyn ensi vuonna pidettävistä (jos eivät ehdi jo erota ennen sitä) miehen sukulaisten häistä, joihin tuli jos "ennakkoilmoitus". Lapsetkin ovat jo kohta koululaisia, mutta vielä pitää jonkinlaiset teatterihäät pitää. Eivätkä todellakaan ole varakkaita...
Täytyy nyt tähän vielä tarkentaa, että kun me mentiin naimisiin, meillä oli 4v poika.
Meidät vihittiin maistraatissa kahden todistajan läsnäollessa ja seuraavana päivänä pidettiin sitten k-18 juhlat, joihin kutsuimme läheisiä sukulaisia ja ystäviä. Halusimme itsekkin avioparina juhlia ilman omaakin poikaa, ei sen ikäinen olisi kauaa jaksanut olla.
Lisäksi meillä oli esiintyjänä miekan/tulennielijä ja myös sen koin olevan sopimaton lapsille.
Rahasta ei ollut kiinni vaan omasta tahdosta ja myös osittain siitä että juhlat olivat talvella.
Häitä on just niin monta erilaista kun on avioparejakin, jokainen tekee niin kuin itselleen kokee mukavammaksi, jos meidän juhlissa olisi ollut lapsia mukana, olisin kuitenkin keskittynyt vahtaamaan niitä enkä olisi ollut yhtä rentoutunut kuin olin.
Nykyajan meininki on tulevaisuuden perinne.
Hohhoijaa kirjoitti:
Häät ovat aivan turhia juhlia, joilla kerätään rahaa niihin kuluihin, joita häät aiheuttavat tai ainakin häämatkaan tms. Jos on rikas, voi pitää häät kaukomailla kaukana suvusta ja jos on köyhä, miksi hitossa pitää viimeiset tonnit käyttää häihin. Sukulaisillekin nuo ovat pakkopullaa. Olen jo nyt varaamassa matkaa, jotta vältyn ensi vuonna pidettävistä (jos eivät ehdi jo erota ennen sitä) miehen sukulaisten häistä, joihin tuli jos "ennakkoilmoitus". Lapsetkin ovat jo kohta koululaisia, mutta vielä pitää jonkinlaiset teatterihäät pitää. Eivätkä todellakaan ole varakkaita...
Me ei pyydetty keneltäkään mitään ja kaikki kulut maksettiin itse, ei velkarahalla.
Teatterihäät? Kai ihmiset saa avioitua just sillon ku haluavat, riippumatta lasten iästä.
Höh kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se että täällä sanoo mielipiteensä , ei tarkoita loukkaantumista. Älkää jaksako sitä jankata.
Joku yksittäinen voi loukkaantuakin mutta ei yleisesti.Mutta jos hääpari rajaa kutsutut niin että vain osa perheestä on kutsuttu, niin perhekin voi aivan samalla oikeudella miettiä haluavatko osallistua niihin häihin.
He voivat tehdä omat rajauksensa myös, eikä se ole loukkaantumista.
Eikä siitä myöskään pidä hääparin loukkaantua.
Ihmiset ovat kiireisiä ja tuntevat huonoa omaatuntoa siitä etteivät ehdi olla lastensa kanssa tarpeeksi. Tiedän että tämä on yksi syy miksi kaikki eivät halua kuluttaa yhtä viikonloppua lapsettomissa häissä. Ne lapsettomat viikonloput ja päivät halutaan käyttää johonkin mikä itselle on oikeasti tärkeää.Niin, aivan. Tietysti. Onkos täällä nyt joku muuta väittänytkään?
Et sitten ole ketjua lukenut. Loukkaantumiskommentteja on vaikka kuinka paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ne lapset pitää raahata mukaan häihin? Jos nyt ei ihan lähisukulaisen häät ole kysessä.
Monissa häissä käyneenä toistuu aina sama kuvio. Pienet lapset riuhuu, kitisee. Vanhemmat lapset kyllästyy ja narisee että millon lähdetään. Äitillä on hermo kireellä kun lapset sinkoilevat sinne tänne ja isi istuu vaan juoma seuranaan muiden miesten kanssa.
Tai toisinpäin kotona on sovittu, että nyt äiti saa ottaa ja isi vahtii lapsia. Siinä käy joko niin että iskä kiltisti kulkee lasten perässä ja äiti humaltuu tai sitten iskällä mene hermo ja ottaa äitiltä salaa kuppia.
Yksi perhe lähtee heti ruuan jälkeen kotiin kun lapset kiukkuaa ja loukkaavat hääparia joka ehkä olisi halunnut hyvän ystäväpariskunnan kanssa juhlia pidempään.
Ja aina joku lapsi kiljuu kirkossa kesken vihkivalojen.
Joten jos lapsille on hoitopaikka niin viekää ne sinne. Lähisukulaistenkin häistä lapset voi passittaa hoitajan matkaan heti kakun jälkeen, silloin yleensä alkaakin ne aikuisten juhlat.Olin kerran häissä, joissa lapsille oli järjestetty erillinen leikkihuone hoitajineen. Lapset viettivät täällä suurimman osan aikaansa (piirsivät, pelasivat, katsoivat leffoja, lukivat kirjoja, löhöilijät tyynyillä jne.). Syömässä kävivät muiden kanssa isossa salissa (heille oli kuitenkin oma buffet-pöytä perinteisillä nakki, lihapulla, ranskalaiset tarjoilulla jos eivät halunneet syödä aikuisten buffetista).
Mielestäni toimiva ja hyvä ratkaisu. Välillä joku lapsista kävi katsomassa vanhempiaan tai tuli katsomaan muuta hääohjelmaa. Mitään riehumisia tms. ei ollut, kun lapsille oli tarjolla tuota omaa ohjelmaa.
No, maksaa hääparille aika paljon extraa järjestää tuo. Lastenhoitajat tuskin ilmaisia tai edes kovin halpoja ovat. Häissä on aikas paljon rahanmenoa muutenkin.
Meidän häämme olivat juhlapaikassa, jossa oli suuren salin (eli pääjuhlasalin) vieressä pari pienempää kabinettia, joissa oli lasiovet suureen saliin päin. Toisen näistä pienemmistä kabineteista järjestimme lasten leikkitilaksi. Lainasimme lapsiperheiltä sinne leluja ja muuta viihdykettä, ja lapsia oli siellä valvomassa ja leikittämässä yksi maksettu lastenhoitaja. Juhla kesti nelisen tuntia, lastenvahti sai satasen ja ruuat. Lapset viihtyivät siellä hyvin ja kävivät välillä vilkaisemassa vanhempiaan ja painuivat sitten taas takaisin leikkimään.
Meille ei olisi tullut mieleenkään olla kutsumatta sukulaisperheitä ilman lapsia, ja toisaalta noin pienellä vaivalla ja hinnalla saimme myös lapset viihtymään. Juhlissamme oli noin 80 vierasta, joista kymmenisen kappaletta oli alle kouluikäisiä/alakoululaisia. Juhlat olivat päiväjuhlat.
Minusta häät ovat nimenomaan sukujuhlat. Siellä tapaa niitä serkkuperheitäkin, joihin on muuten lähinnä joulukorttiyhteys. On kivaa vaihtaa kuulumisia ja nähdä, miten lapset ovat kasvaneet. Lapset ovat olennainen osa hääjuhlaa siinä missä ne mummot ja papatkin, jotka saivat nähdä vielä nämäkin juhlat ennen kuin elämä päättyy. Itse en menisi sellaisiin häihin, joihin ei ole kutsuttu lapsiakin. Toki laittaisin kortin ja rahalahjan menemään postissa, mutta en näe syytä mennä suku/perhejuhlaan, joka ei olekaan tarkoitettu perheelle.
Lapsettomien häiden pitäjistä tulee aina sellainen olo, että he eivät kestä elämässään pienintäkään vastoinkäymistä. Mitäs jos häissä astuu häämekon helman päälle tai joku hius sojottaa kampauksesta? Mitä jos jollain kaatuu viinilasi pöydälle? Mitä jos joku yskii juuri, kun sulhanen suutelee morsianta? Mitä jos aikanaan omalla vauvalla on koliikki? Mitä jos se oma lapsi ei olekaan hyvä koulussa? Mitä jos se oma lapsi ei haluakaan sitä mopoa, vaikka vanhemmat yrittävät painostaa, kun nuorella nyt vain kuuluu olla mopo? Häät ovat osa elämää, ei mikään erillinen saareke, jossa ollaan kuin täydellisessä kuplassa.
Minusta on hiukan erikoista ajatella, että lapsia kutsumattomat eivät kestäisi elämässään vastoinkäymisiä. Minä en jättänyt lapsia kutsumatta siksi, etten kestäisin esim lasten ääniä tai juoksemista juhlatilassa. Suurin syy oli yksinkertaisesti se, että kun lähes jokaisella kaveripariskunnalla on 2-3 lasta, niin lasten kutsuminen tuplaisi vierasmäärän! Ilmeisesti ei tule mieleen, että pitopalvelut veloittavat lapsista ihan kunnon summan myös, vaikka hiukan heistä alea saakin. Lisäksi lapset kutsumalla vierasmäärä olisi noussut johonkin 150:een, kun nyt pysyttiin 80-90 vieraassa, mikä puolestaan alkaisi jo rajata suurta osaa juhlatiloista pois liian pieninä. Toinen suuri syy oli se, että kyllä, mielestäni kymmenet pikkulapset samoissa juhlissa vaikuttavat jo tunnelmaan melko olennaisesti, ja halusimme aikuisten juhlan, ei lastenjuhlaa. Lisäksi meillä ei ole näihin kavereiden lapsiin mitään henk.koht. suhdetta.
Onko mielestäsi häät sitten vain sukujuhla, johon ei ystäväpiiri esim kuulu? Olen eri mieltä. Miksi jotkut eivät ymmärrä, että kaikki eivät halua sukujuhlia keskellä päivää jossakin seurojentalolla. Tällaiseen tilaisuuteen lapset varmaan sopivatkin, mutta kun hääpareilla on erilaiset toiveet miten haluavat juhlia. Itse osallistuisin mielelläni kyllä minkälaisiin häihin vain, vaikka toki preferoisin tunnelmaltaan juhlavaa ja arvokasta hääjuhlaa hyvästä ruoasta sekä viinistä nauttien, ehkäpä musiikki- yms esityksin höystettynä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muista sitten että et ala kiukutella, kun useampi perhe jättää juhlat väliin.
Miehen puolen suvussa on vain yksi lapsiperhe, vaikka perhekeskeisiä ovatkin :) kaksi villiä pientä poikaa, joita en halua häihin riehumaan.
-ap
Jos kahden pienen pojan takia pitää pitää lapsettomat häät, niin helpommalla pääsette, kun jätätte tämän perheen kutsumatta.
Minusta taas se jos jättää yksittäisen perheen kokonaan kutsumatta oikein alleviivaa sitä, että nimenomaan heissä on jotain vikaa. Jos taas yleisesti ilmoittaa kutsussa, että juhlat ovat lapsettomat, ei ketään erityisesti syrjitä ja osoitella. Eihän se lapsiperhe voi tietää, vaikka morsiamellakin olisi omassa suvussaan lapsia joita ei ole myöskään kutsuttu.
Itseäni ainakin loukkaisi se, jos meidän perhe ainoana koko suvusta jätettäisiin kutsumatta, kun taas yleisesti lapsetonta juhlatilaisuutta en osaa millään tavalla ottaa henkilökohtaisesti. Jos saan kutsun lapsettomiin häihin, osallistun mielelläni jos saan lapsen jonnekin mukavaan paikkaan hoitoon. Aina se ei tietenkään onnistu, joten silloin jää bileet välistä. Koskaan ei ole kukaan loukkaantunut, eikä minullekaan toisaalta pois jääminen ole mitään mielenosoitusta siitä, että en voi ottaa lastani mukaan.
Ilmeisesti .
Meillä oli lapsettomat häät ja korttiin laitettiin "juhlimme tällä kertaa ilman lapsia." Ainakaan ei päin naamaa tullut ketään valittamaan asiasta, ja kaikki kutsutut saapuivat. Eli no hard feelings?
Häissähän lähes aina on alkoholia, ja omasta mielestä ei alkoholi ja lapset kuulu yhteen. En ainakaan omaa lastani tahtoisi humalaisten ihmisten ympäröimäksi. Myöskään lapsille oman menun ja tekemisen kyhääminen ei ollut siinä stressitilassa mielessä, eikä myöskään vesistön äärellä sijainnut juhlapaikka olisi ollut turvallinen alle 6v vieraille. Suuressa väkijoukossa kun lapset voi helposti karata.
oon 11 enkä tajuu miks raja 16/18...://
Mitäs niin hirveää siellä häissä sitten on?
Niinpä. Jos 90 vuotiaana olen vaipoissa ja sairastan alzheimeriä kuten oma mummoni toivon todella ETTEI minua raahata lapsenlapseni häihin. Mitä iloa siitä on kenellekään? Menee hoitajankin aika minua hoivatessa ja häät sivu suun.
Ja jos tarkoitetaan pönötyshäillä sitä, että kaikki kuulee kun appi ja bestman pitävät puheensä ilman että joku juoksee lasten perässä ulkona tai sylivauva juuri itkee...nii olkoon pönötystä. Meillä oli ainakin erittäin mukavaa.
Onhan niitäkin häitä jossa on tilaa temmeltää ja tanssi raikaa. Koko suku on kutsuttu paikalle ja puhetta ja iloa riittää. Se on taas sellaiset häät. Ehkä sen hääparin näköiset.
Katsos AV-mamma, meitä on erilaisia ihmisiä ja sitä kautta eri tyylejä. Ei siitä sovi harmistua jos toinen haluaa viettää erilaisen juhlan kuin sinä.
Ymmärrän että vieraita pitää tavalla tai toisella rajata, koska harvalla on täysin rajaton budjetti tai juhlatila. Mutta sitä en ymmärrä, miksi häitä ei haluttaisi juhlia koko lähisuvun kanssa, myös niiden lapsien. Lasten kutsumatta jättäminen on ikärasismia. Mitkä muut kategoriset rajaukset on OK? Voinko jättää sukuni vegaanit kutsumatta, koska erillisen menun väsääminen heille on niin vaivalloista?
Lasten kutsumatta jättämistä perustellaan täällä mm. sillä, että lapset häiritsevät ja pilaavat juhlat. Kaikki lapset eivät ole häiriöksi ja toisaalta osa aikuisista voi etenkin alkoholia saatuaan ryhtyä rettelöimään tai muuten käyttäytymään epäasiallisesti.
En ymmärrä myöskään halua järjestää häitä, jossa tarjoilut ja/tai ohjelma on K-18. Itse inhoaisin häitä, jotka muuttuvat ryyppäjäisiksi. K-18 hääohjelmaa en haluaisi olla seuraamassa. Mutta jokainen tietysti tavallaan...
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän että vieraita pitää tavalla tai toisella rajata, koska harvalla on täysin rajaton budjetti tai juhlatila. Mutta sitä en ymmärrä, miksi häitä ei haluttaisi juhlia koko lähisuvun kanssa, myös niiden lapsien. Lasten kutsumatta jättäminen on ikärasismia. Mitkä muut kategoriset rajaukset on OK? Voinko jättää sukuni vegaanit kutsumatta, koska erillisen menun väsääminen heille on niin vaivalloista?
Lasten kutsumatta jättämistä perustellaan täällä mm. sillä, että lapset häiritsevät ja pilaavat juhlat. Kaikki lapset eivät ole häiriöksi ja toisaalta osa aikuisista voi etenkin alkoholia saatuaan ryhtyä rettelöimään tai muuten käyttäytymään epäasiallisesti.
En ymmärrä myöskään halua järjestää häitä, jossa tarjoilut ja/tai ohjelma on K-18. Itse inhoaisin häitä, jotka muuttuvat ryyppäjäisiksi. K-18 hääohjelmaa en haluaisi olla seuraamassa. Mutta jokainen tietysti tavallaan...
AAAARG
Ehkä joku haluaa kutsua ystäviä, koulukavereita tai työkavereita enemmän kuin sukulaisia. Jos budjetti on rajallinen niin silloin joku kumminkaima lapsineen jää pois.
Eikä se tarkoita että häät ovat RYYPPÄJÄISET jos ei lapsia kutsusta. Mitä ihmeen porukkaa suurin osa täällä on jotka luulee että kun on aikuisten juhlat niissä AINA vedetään viinaa ja kaasoja.
Ja K-18 on todella huono ilmaisu kutsussa häiden ollessa kyseessä. Se on totuttu näkemään aikuisviihde-asioisssa. Älkää käyttäkö hääkutsussa, herra varjele.
Ettekö te osaa juhlia arvokkaasti ja eleganisti?
Ei päiväkodin joulujuhlaankaan saa tukea kaikki sukulaiset vaikka se suvun kiharapää enkeliä esittääkin.
Samaa mieltä kuin äiti58. En tajua miksi aikuisten juhlan ajatellaan tarkoittavan ryyppäjäisiä, tai toisaalta jäykkää pönötystä. Ja alkoholitarjoilu tarkoittaa kauheaa kännäystä. Eikö näillä ihmisillä ole muita vaihtoehtoja kuin alkoholittomuus tai kamalat känniryyppäjäiset? Minä ymmärrän "aikuisten häillä" enemmän iltajuhlatyyppistä tilaisuutta, jossa nautitaan alkoa tyylillä onnittelumaljat, viinit, avecit. Ohjelma on puheita (joiden ei tarvitse myöskään olla jäykkää pönötystä btw), musiikkia jne. Sitten illalla juhlitaan tanssin ja sivistyneen alkoholin käytön merkeissä. Tämäntyyppisiä ovat olleet suurin osa häistä, joissa olen ollut. En ole IKINÄ nähnyt häissä mitään örvellysmeininkiä. Tylsimmät häät missä olen ollut, ovat puolestaan olleet niitä missä istutaan kuivin suin koko päivä, eikä ole tanssia/bileitä loppupuolella.
"Ystävällisesti pyydämme, että jätätte pershedelmänne kotiin."
tai
"Ettehän tuo kiljukauloja mukananne, kiitos. Koirat tervetulleita."
tai
"Yhteistuumin päätimme, että juhlimme tällä kertaa ilman kakkakoneita."
Kelpaako? :)
Itse olen saanut kutsun missä lukee "juhlimme ilman lapsia" tai juhlimme aikuisten kesken. Ens kesänä omat häät ja myös laitetaa. jotenkin tuon tyylistä. Kutsun olen saanut myös missä lukee jotain tähän tyyliin: juhlapaikkamme tila on pieni joten vain hääparin ja heidän sisarusten lapset on kutsuttu.
tuleva mummo kirjoitti:
Niinpä. Jos 90 vuotiaana olen vaipoissa ja sairastan alzheimeriä kuten oma mummoni toivon todella ETTEI minua raahata lapsenlapseni häihin. Mitä iloa siitä on kenellekään? Menee hoitajankin aika minua hoivatessa ja häät sivu suun.
Ja jos tarkoitetaan pönötyshäillä sitä, että kaikki kuulee kun appi ja bestman pitävät puheensä ilman että joku juoksee lasten perässä ulkona tai sylivauva juuri itkee...nii olkoon pönötystä. Meillä oli ainakin erittäin mukavaa.
Onhan niitäkin häitä jossa on tilaa temmeltää ja tanssi raikaa. Koko suku on kutsuttu paikalle ja puhetta ja iloa riittää. Se on taas sellaiset häät. Ehkä sen hääparin näköiset.
Katsos AV-mamma, meitä on erilaisia ihmisiä ja sitä kautta eri tyylejä. Ei siitä sovi harmistua jos toinen haluaa viettää erilaisen juhlan kuin sinä.
Näin on jokaisella on tapansa ja kaikkia pitää ymmärtää, ja kukin tehköön haluamallaan tavalla.
Minua kiusaa se, että kutsussa on rajoituksia, käskyjä, pyyntöjä ja tilinumero, ja lopussa tietysti vp.
Ilmoitan kohteliaasti etten pääse osallistumaan. Ja sitten alkaa vonkaus; miksi et tule, tulisit nyt, yritä nyt järjestää.
Kun ilmoitan etten pääse, tarkoitan sitä myös.
Itsekkyyden huippu kukoistaa.
Mitään ei olla valmiita tekemään toisten ihmisten eteen. Muistakaa tämä kun kutsutte ihmisiä omiin tylsiin synttäreihinne tai lastenne vielä tylsempiin rippijuhliin, lakkiaisiin... ymym.
Toivottavasti lapsenne ei opi teiltä huonoja tapojanne.
Vierailija kirjoitti:
tuleva mummo kirjoitti:
Näin on jokaisella on tapansa ja kaikkia pitää ymmärtää, ja kukin tehköön haluamallaan tavalla.
Minua kiusaa se, että kutsussa on rajoituksia, käskyjä, pyyntöjä ja tilinumero, ja lopussa tietysti vp.
Ilmoitan kohteliaasti etten pääse osallistumaan. Ja sitten alkaa vonkaus; miksi et tule, tulisit nyt, yritä nyt järjestää.
Kun ilmoitan etten pääse, tarkoitan sitä myös.
Katsos, se tarkoittaa sitä että olet niin rakas ja toivottu vieras, ehkä rikaskin . Juhlakalu(t) odottaa että tuot sinulle tyypilliseen tapaaan niin kalliin ja ihanan lahjan että pois jäämisesi olisi suuri tappio . Nauti siitä huomiosta ja rakkauden täyttämästä ilmapiiristä jonka tuot mukanasi juhliin ja mene ihmeessä kun sinut kutsutaan.
Kaikki ymmärtävät että rakkautesi sukulaisia kohtaan on niin vilpitöntä.
Niille ketkä loukkaantuu kun omia kultamussukoita ei kutsuta: ettekö tee ikinä mitään ilman lapsianne?? Mitäs jos saatte kutsun firman pikkujouluihim esim? Ettekö voi mennä ilman lapsia?? Loukkaannutteko kun lapset ei ole kutsuttu?? Eikö olis joskus edes kiva juhlia aikuisten kesken, eikä tarvis ajoisss lähteä kotiin lasten kaa lapsia nukuttaa. Jotenkin ihan käsittämätöntä, että joku kehtaa loukkaantua, jos hääpari haluaa juhlia aikuisten kesken!!
Tälläkin hetkellä joku viettää häitään joissa on rajattu vieras-porukka. He EIVÄT ole kysyneet tältä palstalta neuvojaan.
Herättääkö tämä ajatus sinussa ahdistusta ja pahaa mieltä? Tuntuuko, että olisi ollut kaikille ihmisille parempi, jos he olisivat ilmaisseet toiveensa, jopa määräyksensä siitä miten haluavat viettää juhliaan, tällä palstalla julkisesti?
Ajatella, jossakin, ehkäpä lähelläsi on juhlat joiden kokoonpanosta SINULTA ei kysytty neuvoa....huu kamalaa...