Miten ilmaista hääkutsussa etteivät lapset ole tervetulleita?
Päätimme mieheni kanssa, ettemme halua pieniä lapsia häihimme, ja päätimme ikärajaksi 16. Miten ilmaista tämä kauniisti hääkutsussa? En halua loukata miehen sukua, ja ovat todella perhekeskeisiä. Minun suvussa ei alle 16-vuotiaita ole tällä hetkellä.
Kommentit (401)
Vierailija kirjoitti:
Maisaxxxx kirjoitti:
Käyttäjä2628 kirjoitti:
Siis haluat juurikin, että ne kaksi poikaa eivät tule juhliin?
Rajaus ei rajaa pois ketään SINUN sukulaistasi? MIEHEN suvussa on ärsyttäviä lapsia?
Onkohan miehesi miettinyt asiat ihan loppuun asti?
Viisas mies ymmärtää, että häät ovat ennen kaikkea naisten juhla, ei niinkään sen pariskunnan juhla :)
Luulen, että 99% sulhasista on häiden suhteen ihassama/evvk-meiningillä mukana.
Ainakin omissa häissäni minä suunnittelin vieraslistaa ja tarjoamisia myöten ihan kaiken. Puoli tuntia ennen kirkkon lähtöä miehellä oli vielä häävaatteistaan hintalaput irrottamatta.
Siis miehille saa vääntää häihin rautalangasta IHAN KAIKEN. Myös sen, keitä sinne kutsutaan. Ei miehiä kiinnosta, uskokaa pois.
Voi miesparkaasi, jos tuo sanomasi on totta! Eipä hänellä ole hääppöiset oltavat.
Miten niin?! Tostahan vaan paistaa, ettei kyseistä sulhasta niin hirveästi kekkerit kiinnostaneet, ei niin että kirjoittaja olisi joku pirttihirmu.
Onko tällä kutsulla tarkoitus rajata vain nuo kaksi poikaa pois, vai oletteko kutsumassa myös ystäväperheitä, joilla lapsia?
Apupapu kirjoitti:
Ei liity varsinaisesti aiheeseen, koska olin täysi-ikäinen, mutta serkkuni kutsui perheestäni isäni, äitini sekä veljeni (20 v). Minua (19 v) ei kutsuttu. En voi ymmärtää, miksi. Olin kuvitellut ,että olemme jopa vähän "kavereita", molemmat olimme hevostyttöjä ja ihailin muutaman vuoden vanhempaa serkkuani aina kovin.
Häihin en siis päässyt, mutta myöhempinä vuosina sain kyllä kutsuja lastenhoitajaksi. Olin niin lapanen, että jopa menin pari kertaa. Sitten jäi. AI niin, ja kun ero tuli, sain kutsun muuttoavuksi.
Mutta aloittajalle, älä jätä kutsumatta saman perheen sisaruksia, jos iät ovat vierekkäisiä vuosina.
Aika omituista. Itse tekisin niin, jos perheeseeni tulisi kutsu, jossa yksi perheenjäsen, mystisestä syystä, rajataan pois, että koko perhe jäisi jonkun kohteliaan tekosyyn nojalla osallistumatta. Loukkaantuisin sen kutsumattoman läheiseni puolesta niin, että reaktioni olisi, että pitäkää tunkkinne.
Kutsu on aikuisille/koskee aikuisia.
Maisaxxxx kirjoitti:
Käyttäjä2628 kirjoitti:
Siis haluat juurikin, että ne kaksi poikaa eivät tule juhliin?
Rajaus ei rajaa pois ketään SINUN sukulaistasi? MIEHEN suvussa on ärsyttäviä lapsia?
Onkohan miehesi miettinyt asiat ihan loppuun asti?
Viisas mies ymmärtää, että häät ovat ennen kaikkea naisten juhla, ei niinkään sen pariskunnan juhla :)
Luulen, että 99% sulhasista on häiden suhteen ihassama/evvk-meiningillä mukana.
Ainakin omissa häissäni minä suunnittelin vieraslistaa ja tarjoamisia myöten ihan kaiken. Puoli tuntia ennen kirkkon lähtöä miehellä oli vielä häävaatteistaan hintalaput irrottamatta.
Siis miehille saa vääntää häihin rautalangasta IHAN KAIKEN. Myös sen, keitä sinne kutsutaan. Ei miehiä kiinnosta, uskokaa pois.
Ja vitut. Minä olisin halunnut vain käväistä maistraatissa mutta mies vaati että pidetään edes pienet häät ettei meidän äidit loukkaannu. Harmittaa vieläkin että suostuin siihen.
Me laitettiin kutsuun suoraan: K-18 juhlat
Siitä ei joustettu yhtään vaikka kyselyitä tuli, niille vastattiin että kun on alkoholitarjoilua, en halua että paikalla on sitten alaikäisiä joita pitäisi vahtia. Kyllä ne kaikki sen ymmärsi eikä valituksia tullut.
Vierailija kirjoitti:
Miltäköhän näistä kahden pojan vanhemmasta mahtaa kutsunne tuntua? Luuletko etteivät he tunne miehesi sukua ja/tai saa tietää myös oman sukusi lapsitilanteesta? Varaudu siihen, että välinne tämän perheen kanssa tulevat viilenemään. Miksi ette suoraan jätä kutsumatta ko. perhettä, jos kenelläkään muulla ei alle 16 v. lapsia ole?
Minulle on käynyt niin, että serkkuni jätti minut ja veljeni kutsumatta. Olimme ainoat heidän isän puolensa sukulaiset (ja ainoat serkut isän puolelta ylipäätään), joita ei kutsuttu. Äitinsä puolen serkut kutsuttiin, sekä kummankin vanhemman puolelta enot, tädit ja sedät. Joku rajanveto siellä ilmeisesti tehtiin, koska olimme ihan ok normaaleissa väleissä. Tästä on kuitenkin seurannut se, etten osaa kovin lämpöisesti ko. serkusta enää ajatella. Ymmärrän kyllä tietoisella tasolla rajanvetoja, mutta tunnetasolla asia kyllä mietityttää ja loukkaakin, kun kyse oli kolmen ihmisen pois jättämisestä (veljeni oli tuolloin sinkku, minä naimisissa, ei lapsia). Ja huom, meillä on todella pieni suku.
Ohis, mutta minä oon aika lailla varma, että esimerkiksi puolisoni serkuilla perheineen ei ole aavistustakaan, kuinka monta serkkua minulla on tai minkä ikäisiä lapsia heillä on tai keitä kaikkia ystäviä minulla on opiskeluajoilta tai kollegoita ja minkä ikäisiä lapsia heillä on.
En jaksa koko ketjua lukea, mutta me hoidettiin tämä niin, että kutsuissa tietysti oli vain kutsuttujen, eli vanhempien, nimet (minkä pitäisi jo kertoa että kutsu koskee vain heitä). Sitten lapsellisten kuoreen laitettiin lappu, johon oli kirjoitettu jotain siihen suuntaan, että valitettavasti tilojen rajallisuuden vuoksi perheen pienimmät jouduttiin rajaamaan pois tms. Lisäksi maininta, että lastenhoito-ongelmien sattuessa voi meihin ottaa suoraan yhteyttä ja sopia erikseen. Emme halunneet ystävien jäävän häistä poiskaan siksi, etteivät saa lastenvahtia. Mainittakoon, että sisarustemme lapset oli taas kutsuttu ihan nimillä mainiten, koska he ovat meille läheisiä ja erityisesti paikalle haluttuja.
Yksikään vieras ei kysynyt mahdollisuutta ottaa lapset mukaan ja kommentit mitä tuli, olivat ainoastaan positiivisia - ihanaa päästä kahdestaan juhlimaan jne.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ne lapset pitää raahata mukaan häihin? Jos nyt ei ihan lähisukulaisen häät ole kysessä.
Monissa häissä käyneenä toistuu aina sama kuvio. Pienet lapset riuhuu, kitisee. Vanhemmat lapset kyllästyy ja narisee että millon lähdetään. Äitillä on hermo kireellä kun lapset sinkoilevat sinne tänne ja isi istuu vaan juoma seuranaan muiden miesten kanssa.
Tai toisinpäin kotona on sovittu, että nyt äiti saa ottaa ja isi vahtii lapsia. Siinä käy joko niin että iskä kiltisti kulkee lasten perässä ja äiti humaltuu tai sitten iskällä mene hermo ja ottaa äitiltä salaa kuppia.
Yksi perhe lähtee heti ruuan jälkeen kotiin kun lapset kiukkuaa ja loukkaavat hääparia joka ehkä olisi halunnut hyvän ystäväpariskunnan kanssa juhlia pidempään.
Ja aina joku lapsi kiljuu kirkossa kesken vihkivalojen.
Joten jos lapsille on hoitopaikka niin viekää ne sinne. Lähisukulaistenkin häistä lapset voi passittaa hoitajan matkaan heti kakun jälkeen, silloin yleensä alkaakin ne aikuisten juhlat.
Olin kerran häissä, joissa lapsille oli järjestetty erillinen leikkihuone hoitajineen. Lapset viettivät täällä suurimman osan aikaansa (piirsivät, pelasivat, katsoivat leffoja, lukivat kirjoja, löhöilijät tyynyillä jne.). Syömässä kävivät muiden kanssa isossa salissa (heille oli kuitenkin oma buffet-pöytä perinteisillä nakki, lihapulla, ranskalaiset tarjoilulla jos eivät halunneet syödä aikuisten buffetista).
Mielestäni toimiva ja hyvä ratkaisu. Välillä joku lapsista kävi katsomassa vanhempiaan tai tuli katsomaan muuta hääohjelmaa. Mitään riehumisia tms. ei ollut, kun lapsille oli tarjolla tuota omaa ohjelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ne lapset pitää raahata mukaan häihin? Jos nyt ei ihan lähisukulaisen häät ole kysessä.
Monissa häissä käyneenä toistuu aina sama kuvio. Pienet lapset riuhuu, kitisee. Vanhemmat lapset kyllästyy ja narisee että millon lähdetään. Äitillä on hermo kireellä kun lapset sinkoilevat sinne tänne ja isi istuu vaan juoma seuranaan muiden miesten kanssa.
Tai toisinpäin kotona on sovittu, että nyt äiti saa ottaa ja isi vahtii lapsia. Siinä käy joko niin että iskä kiltisti kulkee lasten perässä ja äiti humaltuu tai sitten iskällä mene hermo ja ottaa äitiltä salaa kuppia.
Yksi perhe lähtee heti ruuan jälkeen kotiin kun lapset kiukkuaa ja loukkaavat hääparia joka ehkä olisi halunnut hyvän ystäväpariskunnan kanssa juhlia pidempään.
Joten jos lapsille on hoitopaikka niin viekää ne sinne. Lähisukulaistenkin häistä lapset voi passittaa hoitajan matkaan heti kakun jälkeen, silloin yleensä alkaakin ne aikuisten juhlat.Olin kerran häissä, joissa lapsille oli järjestetty erillinen leikkihuone hoitajineen. Lapset viettivät täällä suurimman osan aikaansa (piirsivät, pelasivat, katsoivat leffoja, lukivat kirjoja, löhöilijät tyynyillä jne.). Syömässä kävivät muiden kanssa isossa salissa (heille oli kuitenkin oma buffet-pöytä perinteisillä nakki, lihapulla, ranskalaiset tarjoilulla jos eivät halunneet syödä aikuisten buffetista).
Mielestäni toimiva ja hyvä ratkaisu. Välillä joku lapsista kävi katsomassa vanhempiaan tai tuli katsomaan muuta hääohjelmaa. Mitään riehumisia tms. ei ollut, kun lapsille oli tarjolla tuota omaa ohjelmaa.
No, maksaa hääparille aika paljon extraa järjestää tuo. Lastenhoitajat tuskin ilmaisia tai edes kovin halpoja ovat. Häissä on aikas paljon rahanmenoa muutenkin.
Tässä valmis design. Tämä isolla kutsun kanteen.
http://customisedsigns.co.uk/images/prg.37.jpg
Samalla teemalla voi sitten käyttää muuta infografiikkaa, viinanjuonti sallittu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joten jos lapsille on hoitopaikka niin viekää ne sinne. Lähisukulaistenkin häistä lapset voi passittaa hoitajan matkaan heti kakun jälkeen, silloin yleensä alkaakin ne aikuisten juhlat.Olin kerran häissä, joissa lapsille oli järjestetty erillinen leikkihuone hoitajineen. Lapset viettivät täällä suurimman osan aikaansa (piirsivät, pelasivat, katsoivat leffoja, lukivat kirjoja, löhöilijät tyynyillä jne.). Syömässä kävivät muiden kanssa isossa salissa (heille oli kuitenkin oma buffet-pöytä perinteisillä nakki, lihapulla, ranskalaiset tarjoilulla jos eivät halunneet syödä aikuisten buffetista).
No, maksaa hääparille aika paljon extraa järjestää tuo. Lastenhoitajat tuskin ilmaisia tai edes kovin halpoja ovat. Häissä on aikas paljon rahanmenoa muutenkin.
Meidän häämme olivat juhlapaikassa, jossa oli suuren salin (eli pääjuhlasalin) vieressä pari pienempää kabinettia, joissa oli lasiovet suureen saliin päin. Toisen näistä pienemmistä kabineteista järjestimme lasten leikkitilaksi. Lainasimme lapsiperheiltä sinne leluja ja muuta viihdykettä, ja lapsia oli siellä valvomassa ja leikittämässä yksi maksettu lastenhoitaja. Juhla kesti nelisen tuntia, lastenvahti sai satasen ja ruuat. Lapset viihtyivät siellä hyvin ja kävivät välillä vilkaisemassa vanhempiaan ja painuivat sitten taas takaisin leikkimään.
Meille ei olisi tullut mieleenkään olla kutsumatta sukulaisperheitä ilman lapsia, ja toisaalta noin pienellä vaivalla ja hinnalla saimme myös lapset viihtymään. Juhlissamme oli noin 80 vierasta, joista kymmenisen kappaletta oli alle kouluikäisiä/alakoululaisia. Juhlat olivat päiväjuhlat.
Minusta häät ovat nimenomaan sukujuhlat. Siellä tapaa niitä serkkuperheitäkin, joihin on muuten lähinnä joulukorttiyhteys. On kivaa vaihtaa kuulumisia ja nähdä, miten lapset ovat kasvaneet. Lapset ovat olennainen osa hääjuhlaa siinä missä ne mummot ja papatkin, jotka saivat nähdä vielä nämäkin juhlat ennen kuin elämä päättyy. Itse en menisi sellaisiin häihin, joihin ei ole kutsuttu lapsiakin. Toki laittaisin kortin ja rahalahjan menemään postissa, mutta en näe syytä mennä suku/perhejuhlaan, joka ei olekaan tarkoitettu perheelle.
Lapsettomien häiden pitäjistä tulee aina sellainen olo, että he eivät kestä elämässään pienintäkään vastoinkäymistä. Mitäs jos häissä astuu häämekon helman päälle tai joku hius sojottaa kampauksesta? Mitä jos jollain kaatuu viinilasi pöydälle? Mitä jos joku yskii juuri, kun sulhanen suutelee morsianta? Mitä jos aikanaan omalla vauvalla on koliikki? Mitä jos se oma lapsi ei olekaan hyvä koulussa? Mitä jos se oma lapsi ei haluakaan sitä mopoa, vaikka vanhemmat yrittävät painostaa, kun nuorella nyt vain kuuluu olla mopo? Häät ovat osa elämää, ei mikään erillinen saareke, jossa ollaan kuin täydellisessä kuplassa.
Vierailija kirjoitti:
Miltäköhän näistä kahden pojan vanhemmasta mahtaa kutsunne tuntua? Luuletko etteivät he tunne miehesi sukua ja/tai saa tietää myös oman sukusi lapsitilanteesta? Varaudu siihen, että välinne tämän perheen kanssa tulevat viilenemään. Miksi ette suoraan jätä kutsumatta ko. perhettä, jos kenelläkään muulla ei alle 16 v. lapsia ole?
Minulle on käynyt niin, että serkkuni jätti minut ja veljeni kutsumatta. Olimme ainoat heidän isän puolensa sukulaiset (ja ainoat serkut isän puolelta ylipäätään), joita ei kutsuttu. Äitinsä puolen serkut kutsuttiin, sekä kummankin vanhemman puolelta enot, tädit ja sedät. Joku rajanveto siellä ilmeisesti tehtiin, koska olimme ihan ok normaaleissa väleissä. Tästä on kuitenkin seurannut se, etten osaa kovin lämpöisesti ko. serkusta enää ajatella. Ymmärrän kyllä tietoisella tasolla rajanvetoja, mutta tunnetasolla asia kyllä mietityttää ja loukkaakin, kun kyse oli kolmen ihmisen pois jättämisestä (veljeni oli tuolloin sinkku, minä naimisissa, ei lapsia). Ja huom, meillä on todella pieni suku.
Tulee mieleen serkkuni häät. Hänellä on yhteensä kolme serkkua, joista kutsuttiin yksi, siskoani ja minua taas ei (molemmat olimme sinkkuja). Olimme ihan normaaleissa väleissä kaikki, joten tuollainen eronteko tuntui yllätykseltä, etenkin kun sukumme on todella pieni. Toki jokainen kutsuu kenet haluaa, mutta tuntui aika osoittelevalta.
Tilaongelmasta ei todellakaan ollut kyse, koska he pitivät vanhan ajan maalaishäät joissa oli toistasataa vierasta.
Vierailija kirjoitti:
Kahdessa minulle tulleessa hääkutsussa on ihan nätisti ilmaistu näin:
"Toivomme, että Perheen pienimmät jäävät juhlamme ajaksi mukavan hoitotädin hoiviin!"
Minusta hyvä tapa.
Kyllähän on hyvä tuoda esiin, että lastenhoito se onkin ämmien puuhaa!
Miksi siitä pitäisi suuttua jos lapsia ei haluta häihin? Hankkii hoitajan tai on menemättä. Yksinkertaista.
Ei lapsia juhliin. Sitten ihmetellään, miksi suomalaiset ei osaa käyttäytyä. Missäs ne käytöstavat sitten opitaan, ellei käytännössä! Etelässä ei juhliminen ilman koko väkeä tulisi kysymykseenkään, meillä pohjoisessa tavat on tällaiset: osa väkeä vaan kutsutaan ja tilinumero annetaan, että maksa tuohon. Toivon, etten joudu tänä vuonna yksinkään tällaisiin juhliin. Tai siis saa kutsua, en halua mennä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän häämme olivat juhlapaikassa, jossa oli suuren salin (eli pääjuhlasalin) vieressä pari pienempää kabinettia, joissa oli lasiovet suureen saliin päin. Toisen näistä pienemmistä kabineteista järjestimme lasten leikkitilaksi. Lainasimme lapsiperheiltä sinne leluja ja muuta viihdykettä, ja lapsia oli siellä valvomassa ja leikittämässä yksi maksettu lastenhoitaja. Juhla kesti nelisen tuntia, lastenvahti sai satasen ja ruuat. Lapset viihtyivät siellä hyvin ja kävivät välillä vilkaisemassa vanhempiaan ja painuivat sitten taas takaisin leikkimään.
Meille ei olisi tullut mieleenkään olla kutsumatta sukulaisperheitä ilman lapsia, ja toisaalta noin pienellä vaivalla ja hinnalla saimme myös lapset viihtymään. Juhlissamme oli noin 80 vierasta, joista kymmenisen kappaletta oli alle kouluikäisiä/alakoululaisia. Juhlat olivat päiväjuhlat.
Minusta häät ovat nimenomaan sukujuhlat. Siellä tapaa niitä serkkuperheitäkin, joihin on muuten lähinnä joulukorttiyhteys. On kivaa vaihtaa kuulumisia ja nähdä, miten lapset ovat kasvaneet. Lapset ovat olennainen osa hääjuhlaa siinä missä ne mummot ja papatkin, jotka saivat nähdä vielä nämäkin juhlat ennen kuin elämä päättyy. Itse en menisi sellaisiin häihin, joihin ei ole kutsuttu lapsiakin. Toki laittaisin kortin ja rahalahjan menemään postissa, mutta en näe syytä mennä suku/perhejuhlaan, joka ei olekaan tarkoitettu perheelle.
Lapsettomien häiden pitäjistä tulee aina sellainen olo, että he eivät kestä elämässään pienintäkään vastoinkäymistä. Mitäs jos häissä astuu häämekon helman päälle tai joku hius sojottaa kampauksesta? Mitä jos jollain kaatuu viinilasi pöydälle? Mitä jos joku yskii juuri, kun sulhanen suutelee morsianta? Mitä jos aikanaan omalla vauvalla on koliikki? Mitä jos se oma lapsi ei olekaan hyvä koulussa? Mitä jos se oma lapsi ei haluakaan sitä mopoa, vaikka vanhemmat yrittävät painostaa, kun nuorella nyt vain kuuluu olla mopo? Häät ovat osa elämää, ei mikään erillinen saareke, jossa ollaan kuin täydellisessä kuplassa.
Siis missä on sanottu, että häät ovat aina suku-/perhejuhla? Meillä ainakin oli pääpointti juhlia meidän liittoa meille tärkeiden ihmisten kanssa. Näihin ihmisiin ei häidemme ajankohtana kuulunut vieraiden lapset. Sittemmin, kun itse olemme saaneet lapsia, on tullut vietettyä aikaa myös kavereiden lasten kanssa luonnollisesti. Mutta häiden aikana en laskenut vieraidemme lapsia lähipiiriimme, siksi heitä ei myöskään kutsuttu häihin. Meillä ei myöskään olisi ollut tilojen puolesta mahdollisuutta kutsua kaikkia lapsia juhliin tai olisi pitänyt karsia muista, meille tärkeistä, vieraista. Joten asia oli yksiselitteisen selvä.
Vierailija kirjoitti:
18 on parempi ikäraja. Laitatte kutsuun että juhlat on tarkoitettu täysi-ikäisille tai K18. Mutta järjestättehän sitten kanssa avoimen baarin.
Tolle 16 vuoden rajalle on vaikeampi keksiä tekosyytä, K18 on selkeästi alkoholiraja. Varsinkin jos osa suvun nuorista on 15v ja osa 16v ja haluatte näin rajata ketä henkilökohtaisesti ei haluta juhliin.
Alaikäinenkin saa mennä anniskelualueelle,mutta hänelle ei saa anniskella! Lakiin ei siis voi vedota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
18 on parempi ikäraja. Laitatte kutsuun että juhlat on tarkoitettu täysi-ikäisille tai K18. Mutta järjestättehän sitten kanssa avoimen baarin.
Tolle 16 vuoden rajalle on vaikeampi keksiä tekosyytä, K18 on selkeästi alkoholiraja. Varsinkin jos osa suvun nuorista on 15v ja osa 16v ja haluatte näin rajata ketä henkilökohtaisesti ei haluta juhliin.
Alaikäinenkin saa mennä anniskelualueelle,mutta hänelle ei saa anniskella! Lakiin ei siis voi vedota.
Etenin kun holhoojat ovat mukana
Laittakaa kutsuun lapsen kuva ja punainen rasti päälle.