Työ TE-toimistossa asiantuntijana?
Osaisiko joku kertoa kokemuksia? Näitä näkyy olevan aina välillä Valtiolle.fi-sivulla avoinna. Mitä etuja työssä, huonot puolet jne? Mikä on palkka eri tehtävissä, työnkuva vaihtelee ilmeisesti aika paljonkin?
Korkeakouluvaatimus on nykyään ilmeisesti kaikkiin TE-toimiston asiantuntijatehtäviin. Onko ko. työ CV:ssä helpottanut työnsaatia jatkossa?
Kommentit (111)
Minä olen ollut melkeen 4 vuotta. Täysin tarkoituksetonta työtä, kukaan ei tietäisi jos jäisi tekemättä. Esimiehet vmäisiä tärkeilijöitä, joita pännii kun asiantuntijat korkeakoulutettuja ja he jotain 80-luvun merkonomeja. Ahdisti niin, että lopetin. Jatkuvasti jotain organisaatiomuutosta pelkän muutoksen vuoksi, missään ei voinut maalaisjärkeä käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Huono puoli on että työt loppuu ensi vuoden jälkeen kun kyseinen lafka suljetaan.
Päinvastoin! Tuohan on oikein ilon ja onnen päivä! Sitä voisi vaikkapa tehdä pöytävarauksen ja nauttia kunnon aterian kalleimman skumpan kera.
Kyllähän TE-toimiston virkailijan työ on aidosti vaativaa, mutta samalla sitä on täysin mahdotonta tehdä. Asiakkaita on liikaa, odotukset mahdottomia. Kaikille ei löydy töitä, asiakkaiden osaamista ei tunnisteta, työtarjoukset eivät ole lainkaan räätälöityjä.
Eniten apua tarvitsevat eivät sitä saa, ja samaan aikaan between jobs -tilanteessa olevat joutuvat käymään ties missä pupu- ja CV-kursseilla, ja uusi työ löytyy lopulta omatoimisesti ilman mitään kurssien apua.
Sama tilanne tosin on yksityisellä outplacement-toiminnoissa. Ei siellä viimeisen 5 vuoden sisään töitä hakeneille ole mitään tarjolla. Itse sain vain kommentin "kyllä näillä papereilla töitä löytyy!". Haastavia asiakkaita siellä ei kyetä auttamaan sitäkään vähää. Ehkä käydään läpi miten CV tehdään ja miten Linkkaria päivitetään, mutta jos asiakkaan osaaminen ei ole työmarkkinoita kiinnostavaa, töitä ei vaan löydy.
Vierailija kirjoitti:
Rankkaa, työkaverini ollut
- asiakkaista puolet narkkeja, alkoholisteja, mt tapauksia tai täysin kieluäitaidottomia
- pykälänviilausta
Kai olet kertonut työkaverille että hän on osittain vastuussa noistakin ihmiskohtaloista. On se rankkaa.
Mä voin kyllä suositella. On varmaan paljon toimistosta ja esimehistäkin kiinni, mutta itse olen viihtynyt. Työ on itsenäistä, eikä sitä kukaan kyttää, toisaalta välillä on myös liiankin itseohjautuvaa, ainakin nyt koronan aikana. Tehtävä riippuu myös siitä millä linjalla olet. Nyt nuo linjat poistuu, niin tehtävänkuvatkin muuttuu. Pääsin itse talon ulkopuolelta, mutta hain useampaan kertaan ja en muina kertoina, paitsi viimeisellä koskaan päässyt edes haastatteluihin, joten totta on, että työt menevät paljon suhteilla, mutta kyllä ulkopuolisiakin otetaan.
Työssä on plussaa liikkuva työaika ja mahdollisuus tehdä paljon etätöitä( siis ilman koronaakin). Palkka ei alkuun päätä huimaa, mutta kyllä sillä toimeen tulee. Koulutusmahdollisuuksiakin on ja mulla on itsellä tosi mukava ja kannustava tiimi.
Omalle kohdalle on osunut enimmäkseen mukavia asiakkaita, ainahan niitä hankalampiakin tietty mukaan mahtuu, mutta mulla on kaikinpuolin ja enimmäkseen positiivisia kokemuksia.
Täällä toinen suosittelija! Takana usean vuoden kokemus ja nykyään vakituinen virka. En tiedä pitääkö nämä kaikki kommentit paikkansa, mutta kylläpä on huonoja kokemuksia monilla! On tiettyjä asioita, jotka on hyvä tietää:
1. Lähdetään työmäärästä. Työmäärä ja asiakasmäärä on aina ollut iso, mutta siihen vaikuttaa aika paljon työn priorisointi. Monet eivät selkeästikään tiedä mitä työkkärissä tehdään, kun väitetään ettei siellä tehdä mitään. Esim. työttömyysturvan ratkaiseminen pitää hoitua lain määräämässä ajassa. Yhteydenottopyyntöjä tulee sähköisesti, sähköpostilla, puhelinpalvelusta ja jopa tekstiviestillä. Monet ihmettelevät miksi työkkärissä ei vastata suoriin numeroihin tulleisiin puhelimiin. Vastaus: ei yksinkertaisesti kerkeä ja koska palvelun pitäisi olla tasavertaista kaikille asiakkaille, kaikkien puheluihin pitäisi vastata ja siihen ei riittäisi edes vuorokausi.
Nyt pandemia-aikana saa olla kiitollinen, että on töitä, mutta tuntuu pahalta kaikkien lomautettujen ja irtisanottujen puolesta. Asiakasmäärät tällä hetkellä todella suuria.
2. Vastuullisuus, PAINEENSIETOKYKY, kokonaisuuksien hallitseminen. Ensimmäinen puoli vuotta menee heittämällä perehtymiseen, perehdytysohjelmat on nykyään aika hyvät ja manuaalit, jotka täynnä työohjeita. Työ on erittäin vastuullista ja välillä vaativaa, mutta myös antoisaa. Painetta pitää kestää.
3. Esihenkilöt. Itselläni on ollut parhaat esihenkilöt ikinä verrattuna aikaisempiin työpaikkoihin.
4. Työilmapiiri ja huumori. Joku kirjoitti aikaisemmin, että pilaillaan asiakkaiden kustannuksella. Uskon kuitenkin, että suurin osa ”meistä” välittää aidosti asiakkaistaan. Huumorintaju on yksi tärkeimmistä selviytymiskeinoista arjen haasteissa ja kyllä, se voi olla joskus rajumpaakin. Ilmapiiri on hyvä.
5. Työn sisältö. Yksi onnistuminen asiakkaan kanssa antaa paljon voimaa, vaikka tulisi joskus sitä ns. paskaa niskaan. Siihenkin vaikuttaa millainen asiakaspalvelija olet. Itse saan asiakkailta enimmäkseen hyvää palautetta, koska olen ystävällinen, haluan auttaa ja löydän konkreettisia ratkaisuja asiakkaiden tilanteeseen. Ja kyllä - saan ihmisiä oikeasti töihin ja koulutukseen.
Työkkärin täti lisää vielä - joku mainitsi, että jos on paikka auki, niin siihen valitaan talon sisältä. Tämä pitää osittain paikkansa - kiireen keskellä halutaan löytyy ensisijaisesti henkilö, jolla jo on työhallinnon kokemista, koska se helpottaa perehdytystä. Mutta tämä ei tarkoita sitä, että muita ei huomioitaisi. Julkisessa haussa olevia virkoja voivat hakea kaikki.
Ja koulutuksesta: omassa toimistossa on suurella osalla joko soveltuva amk, yamk tai yliopistotutkinto. Löytyy monella eri pohjalla, tradenomeja, sosionomeja, yhteiskuntatieteilijöitä, humanisteja, opettajia ym., kirjo on aika suuri :)
Liukuvat työajat tosiaan ja nyt on vuosi tehty käytännössä 100
% etää. Mieli halajaa toimistolle näkemään työkavereita ja ottamaan asiakkaita vastaan. Tällä hetkellä vaaditaan siis etenkin kykyä itsenäiseen työhön.
Työkkärintäti kirjoitti:
Työkkärin täti lisää vielä - joku mainitsi, että jos on paikka auki, niin siihen valitaan talon sisältä. Tämä pitää osittain paikkansa - kiireen keskellä halutaan löytyy ensisijaisesti henkilö, jolla jo on työhallinnon kokemista, koska se helpottaa perehdytystä. Mutta tämä ei tarkoita sitä, että muita ei huomioitaisi. Julkisessa haussa olevia virkoja voivat hakea kaikki.
Ja koulutuksesta: omassa toimistossa on suurella osalla joko soveltuva amk, yamk tai yliopistotutkinto. Löytyy monella eri pohjalla, tradenomeja, sosionomeja, yhteiskuntatieteilijöitä, humanisteja, opettajia ym., kirjo on aika suuri :)
Liukuvat työajat tosiaan ja nyt on vuosi tehty käytännössä 100
% etää. Mieli halajaa toimistolle näkemään työkavereita ja ottamaan asiakkaita vastaan. Tällä hetkellä vaaditaan siis etenkin kykyä itsenäiseen työhön.
Täällä toinen virkailija peesaa :) missä työkkärissä työskentelet?
Ihan hirveästi ne saa peetä niskaan, vaikka noudattavat vain lakia. Saisivat potkut elleivät noudattaisi lakia.
Minkälaiset henkilöstöedut nykyään? Minkälaiset verran smarttumeja saa ..saako ne vai pitääkö ne ostaa ite jollain alennuksella? Millainen ravintoetu on?
Edut kirjoitti:
Minkälaiset henkilöstöedut nykyään? Minkälaiset verran smarttumeja saa ..saako ne vai pitääkö ne ostaa ite jollain alennuksella? Millainen ravintoetu on?
Oletko työskennellyt?
Eikö tuonne oikeasti oteta kuitenkin ketä tahansa lähihoitajista kampaajiin, taidot on ainakin sillä tasolla. Ja englanninkielisessä palvelussa on sama homma kuin kelalla, ne joiden tehtävä tuo palvelu on eivät useimmiten osaa englantia.
Millaisia palkkoja teillä on? Jos lähtö näyttäisi olevan n. 2300 niin millainen alkaa olla maksimipalkka?
Vierailija kirjoitti:
Eikö tuonne oikeasti oteta kuitenkin ketä tahansa lähihoitajista kampaajiin, taidot on ainakin sillä tasolla. Ja englanninkielisessä palvelussa on sama homma kuin kelalla, ne joiden tehtävä tuo palvelu on eivät useimmiten osaa englantia.
Alapeukuttakaa vaan niin uitusti. On kokemusta läheisen suomea taitamattoman ihmisen yrityksistä luovia suomibyrokratiassa, englanninkieliset palvelut eivät osaa englantia ja tämä on fakta.
Olen itse ollut työkkärissä 2 vuotta, palkka on 3100€/kk. Meidän yksikössä ja muutenkin toimistossa on paremmat palkat mitä muualla.
Olen viihtynyt. En tosin tee henkilöasiakaspalvelua työkseni siellä.
Vierailija kirjoitti:
Olen itse ollut työkkärissä 2 vuotta, palkka on 3100€/kk. Meidän yksikössä ja muutenkin toimistossa on paremmat palkat mitä muualla.
Aika hiton hyvä. Itsellä vähän päälle 2000€/kk. Meidän yksikössä onkin TE-toimiston paskimmat palkat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika hiton hyvä. Itsellä vähän päälle 2000€/kk. Meidän yksikössä onkin TE-toimiston paskimmat palkat.
Mikä palvelulinja?
Raskasta, huono palkka: alussa ei paljoa yli 2000 euroa saa. Hyvä työterveys ja lomaa kivasti, jos on 15v työkokemusta alla. Työhösi et voi vaikuttaa, pomot päästään vialla ja toistaitoisia, asiakkaat välillä kiukkuisia ja purkavat sen sinuun.
5 vuotta jaksoin, enää en.
Vaativan alan asiantuntijoita.
Niitä on paljon täälläkin.