Työ TE-toimistossa asiantuntijana?
Osaisiko joku kertoa kokemuksia? Näitä näkyy olevan aina välillä Valtiolle.fi-sivulla avoinna. Mitä etuja työssä, huonot puolet jne? Mikä on palkka eri tehtävissä, työnkuva vaihtelee ilmeisesti aika paljonkin?
Korkeakouluvaatimus on nykyään ilmeisesti kaikkiin TE-toimiston asiantuntijatehtäviin. Onko ko. työ CV:ssä helpottanut työnsaatia jatkossa?
Kommentit (111)
Olisiko kenelläkään tuoreita kokemuksia TE-palveluissa työskentelystä?
Itse olen nyt muutaman kk ollut. Ihan mukavaa hommaa silloin kun asiakkailla on itselläänkin motivaatiota tai edes esittävät sitä olevan. Sitten kun kohdalle osuu sellaisia, joita ei voisi vähempää kiinnostaa ja jotka yrittävät keksiä milloin minkäkin syyn jättää hakematta työtä tai hyväksymättä heille laadittua suunnitelmaa ja haukkuvat sekä sinut että koko lafkan, niin vähemmän mukavaa.
Henkilöasiakaspuolella kaiketi kaikilla omat asiakassalkut, joiden hoidosta itse vastuussa ja johon lisätään uusia asiakkaita. Itselläni työmäärä pysynyt kohtuullisena, mutta tiedän, että joillain on useita satoja asiakkaita, joiden työttömyysturva-asioista ollaan vastuussa. Plussaa on, että itse saa aikalailla suunnitella miten päivät koostaa, eli esim. mihin aikaan sopii työnhakukeskustelut, pyhittääkö vaikka jonkin iltapäivän enemmän kirjallisille töille jne.
Tietynlaista asiakaspalvelutytötä toki, eli ei nyt mikään nautinto. Ja vastuuta mielestäni on melko paljon. Annetaan esim. lausunnot etuuksien maksajille ja ollaan vastuussa siitä, selvitetäänkö uudelleen asiakkaan oikeutta työttömyysetuuteen vaikkapa yritystoiminnan alkamisen vuoksi sekä omien asiakkaiden muusta ohjeistuksesta, neuvonnasta, työnhakuvelvoitteiden asettamisista ja suunnitelmien päivittämisestä ollaan vastuussa. Osa asiakkaista tarvitsee myös TE-palveluiden lisäksi muuta tukea, joten paljon ollaan yhteydessä esim. sosiaalipuolen kanssa.
Itselläni bruttopalkka vajaa 3000e. Kiinteä työaika on klo 9-15, aamulla tai illalla saa siis valita kummasta päästä tykkää tehdä pidempään.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen nyt muutaman kk ollut. Ihan mukavaa hommaa silloin kun asiakkailla on itselläänkin motivaatiota tai edes esittävät sitä olevan. Sitten kun kohdalle osuu sellaisia, joita ei voisi vähempää kiinnostaa ja jotka yrittävät keksiä milloin minkäkin syyn jättää hakematta työtä tai hyväksymättä heille laadittua suunnitelmaa ja haukkuvat sekä sinut että koko lafkan, niin vähemmän mukavaa.
Henkilöasiakaspuolella kaiketi kaikilla omat asiakassalkut, joiden hoidosta itse vastuussa ja johon lisätään uusia asiakkaita. Itselläni työmäärä pysynyt kohtuullisena, mutta tiedän, että joillain on useita satoja asiakkaita, joiden työttömyysturva-asioista ollaan vastuussa. Plussaa on, että itse saa aikalailla suunnitella miten päivät koostaa, eli esim. mihin aikaan sopii työnhakukeskustelut, pyhittääkö vaikka jonkin iltapäivän enemmän kirjallisille töille jne.
Tietynlaista asiakaspalvelutytötä toki, eli ei nyt mikään nautinto. Ja
Komppaan edellistä. Olen nyt useamman vuoden ollut TE-toimistossa asiantuntijana ja pidän työstäni tosi paljon. On ollut onni saada olla pitkään samojen asiakkaiden vastuuvirkailijana, joten heidän tilanteet tulee tutuksi. Vaikka tehdäänkin lain kirjaimen mukaan, saa työtä tehdä myös sydämellä ja se on etenkin ns vajaakuntoisten työnhakijoiden kohdalla usein tärkeää. Moni sanoo puhelun lopuksi "kiitos kun soitit", vaikka puhelu ei olisikaan tuonut asiakkaalle hyviä uutisia.
Jatkuvaa uuden opettelua tämä työ on, kun koko ajan joku muuttuu. Lait, soveltamisohjeet, järjestelmät,... Mutta toivoisin saavani olla tässä työssä eläkeikään saakka. Saapa vain nähdä kun palvelut siirtyy kuntiin, että jatkuuko vai loppuuko työt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkähän alan asiantuntijoita TE-toimisossa oikein on? Juoruamisen ja kyykyttämisen?
Vaativan alan asiantuntijoita.
Niitä on paljon täälläkin.
Minkä vaativan?
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostunut hakemaan kirjoitti:
Korkeakouluvaatimus on nykyään ilmeisesti kaikkiin TE-toimiston asiantuntijatehtäviin.
Tämä ehkä selittääkin sen vieraantumisen todellisesta elämästä mikä TE-toimistoissa on ollut jo pidempään.
tradenomi se tyypillisin ammattitutkinto heillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostunut hakemaan kirjoitti:
Korkeakouluvaatimus on nykyään ilmeisesti kaikkiin TE-toimiston asiantuntijatehtäviin.
Tämä ehkä selittääkin sen vieraantumisen todellisesta elämästä mikä TE-toimistoissa on ollut jo pidempään.
tradenomi se tyypillisin ammattitutkinto heillä.
Ei ole. Omassa yksikössäni on 20 virkailijaa ja meistä vain yksi (vanhin) on tradenomi. Muilla muiden alojen amk-, ylempi amk- tai yliopistotutkintoja. Ja muistakaan yksiköistä en tradenomeja tiedä, mutta saattaahan etenkin vanhemmissa työntekijöissä niitäkin olla.
PS. Meistä suuri osa on palkattu työttömyydestä. Että ei olla kovin vieraantuneita 😄
Veikkaan että huonot puolet ovat haastavat asiakkaat. Osa ei saavu paikalle, vastaa puheluihin ja asiakas voi olla tosi agressiivinen jos joutuu esim. karenssiin.
Kannattaa mennä elinkeino puolelle ja yritysasioihin. Olen huomannut että työttömille virkailija rähjää, huutaa ja kuulustelee ellei ole "totteleva". Ja voi olla joku kaverihuutaja siinä vieressä. Se on todella ahdistavaa asiakkaille. Varsinkin puolikuntoisille.
Olisinpa lukenut ketjun, ennenkuin hain ja pääsin haastatteluun.....