Taidan toteuttaa lapsuuden haaveeni ja opiskella patologiksi - Vaihdanko tiedekuntaa
Vai opiskelisinko vain sivutoimisesti, pohtii hän.
Kommentit (22)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vai opiskelisinko vain sivutoimisesti, pohtii hän.
Sivutoimisesti lääkäriksi?
Olen sivutoimisesti opiskellut jo psykologian ja sosiaalipolitiikan aineopinnot niin eiköhän tuo mene patologiakin. Ja tarkoitan tällä konkretiaa.
Tuota noin... Et voi "opiskella" patologiaa. Jos olet jo lääketieteen lisensiaatti, eli valmistunut lääkäriksi lääketieteellisestä tiedekunnasta niin voit aloittaa erikoistumiskoulutuksen joka on käytännössä töitä ko. alalla, erikoistuvien luentoja, koulutuksia, ryhmätöitä ym. koulutusta. Patologian kurssi on toki siellä lääkärin peruskoulutuksessa, mutta et voi opiskella patologiksi suoraan. Ensin opiskelet 6 vuotta lääketieteellisessä, valmistut lisensiaatiksi ja sitten aloitat 3–6 vuotta kestävän erikoistumiskoulutuksen.
Lääketieteen lisensiaatin opintoja ei voi suorittaa sivutoimisena, koska opiskelu on todella nopeatahtista. Jos olet yhdeltäkin pakolliselta luennolta poissa, uusit koko vuoden pahimmillaan. Jokaikisessä harkassa on myös oltava. Minä olen todella nopea oppimaan ja oppiminen on minulle vaivatonta. Silti käyn jokaisella luennolla (harvat ovat vapaaehtoisia) ja opiskeluun menee 6–20 tuntia päivässä joka päivä. Ennen tenttia on luettavana 200 sivua dioja, 700 sivuinen kirja, 100 sivua luentomuistiinpanoja ja kaikki pitää hallita. Jos et pääse tenttiä läpi, olet kusessa jos uusinta on vasta syksyllä ja olet kesäksi sopinut tietyn määrän hyväksyttyjä opintoja vaativan kesätyön. Opiskelu sivutoimisena onnistuu vain jos opiskelet 12 vuotta perustutkintoa. Silloin taas ei opinto-oikeus riitä. Eli sinulla on nyt aika kovat luulot itsestäsi. Tai sitten tämä on provo, joka on todennäköisempää.
No ei todellakaan ole noin rankkaa. Ehkä jos kärsit jostain muistivauriosta. Terveidin lääkisläinen ja pienten lasten äiti.
Riippuu toki paljon missä yliopistossa opiskelee, millä vuosikurssilla ja mikä on se oma vaativuustaso. Jos tavoite on päästä tentit läpi, niin vähempi varmasti riittää. Silti opiskelu on rankkaa eikä samalla pysty opiskelemaan muuta. Tuo 6–20 h/pv on niin laaja asteikko että siihen mahtuu kaikki vaativuustasot.
Jos taas tavoite on olla parhaiden joukossa, sitä aikaa kuluu aivan älyttömästi. Kun vuosikurssilla on niin monta opiskelijaa, sinne parhaan 15 % joukkoon saa taistella. Silloin menee ennen tenttiä kevyesti 20 h luentoihin, harkkoihin, lukemiseen, kertaamiseen, olohuoneen kokoisten käsitekarttojen tekemiseen ja niin edelleen. Muistivauriota minulla ei ole, mutta haluan olla siellä parhaiden joukossa.
No nyt meni vähän selittelyn puolelle. :D
Kyllä patologitkin voivat tehdä avauksia vaikka pääpiirteissään työ onkin histologiaa.
T. Patolla kesätöissä ollut LK